• Hyvät tarjoukset -alueen ohjeet ja säännöt

    • Uuden tarjouksen kohdalla valmispohjan ja etuliitteen käyttö on pakollista!
    • Otsikkomuotoilu: Tuote, kauppa, tarjoushinta
    • Ainoastaan tarjouksia, jotka toimitetaan Suomeen
    • Ei ref-linkkejä
    • Venäjän hyökkäyksestä Ukrainaan huolimatta jotkut yritykset jatkavat Venäjällä liiketoimintaa. Tälläisissä tapauksissa tarjousketjuissa voi kertaalleen linkittää tähän viestiketjuun ja jatkaa keskustelua aiheesta siellä.

Kaupankäynnin kiistatilanteet (hintavirheet, takuut, palautukset jne.)

Monesti, varsinkin kalliimmissa tavaroissa, ihmiset (en sano että kaikki mutta suuri osa) tekevät vertailua ja tietävät suunnilleen mitä ovat ostamassa. Esim. auto, asunto, pyörä (moottorilla tai ilman) jopa tietokone. Sitten jotkut halvemmat voivat enempi olla ns. heräteostoksia missä ei todellakaan tule mieleen vertailla ja katsella mihin hintaan kaupat ympäri Suomea tai eurooppaa myyvät tuotetta.

Eli se pointti oli varmaan siinä että jos jo pidempään on etsinyt tietyn merkin tiettyä tuotetta pystyy päättelemään selkeän hintavirheen (100 000€ auto on nyt 10 000€) vaikka hinta olisikin sen verran korkea (10 000€) ettei sellaista heräteostoksena hanki (kas, sipsejä 2 yhden hinnalla, eli maksan vaan 5€ 600grammasta... pistänpä tilaten).
Tämähän on ihan ilmeistä ja olen luonnollisesti vertailua tehnyt, mutta en juuri kyseisestä tuotteesta. Normaali hintataso on vastaavissa pyörissä ollut karkeasti sanoen 3300-4400e välissä ja välillä on tullut tarjouksia vastaan 2000-3000e hinnoilla, mutta sopivaa runkokokoa ei ole ollut tai tuote on jo ehditty loppuunmyymään. Esim. XXL:n hyvät alennukset menee tosi nopeasti kaupaksi. Tässä tapauksessa tein ostopäätöksen hetkessä, jotta varmasti ehdin ostamaan pyörän ennen kuin joku muu ehtii ennen minua. Saldotietoa ei ollut saatavilla, ainoastaan maininta "Varastossa".
 
En tiedä löytyykö foorumilta parempaa ketjua asialle, joka tuli mieleen eräästä kommentista sup-lauta tarjousketjussa, ainakin tämä ketju on varmaan hedelmällisempää maaperää löytää vastaus asiaan.

Onko jollain muuten oikeaa ja varmaa tietoa, miten nämä asiat menee, eli kun grillikauppa on osa isompaa yhtiötä ja se lopettaa toimintansa, niin kantaako tämä jäljelle jäävä yhtiön osa (BHG Group pörssiyhtiö) esim. grillikaupan vastuut ja velvoitteet (esim. takuuasiat yms.) vai onko tässäkin asiassa joku porsaanreikä yrityksillä, että tietyllä tavalla "lohkoamalla" pystyy väistelemään vastuista ja velvoitteista yms. asioista, joita on yritykselle syntynyt?

" Grillikauppa.com on osa suomalaisten verkkokauppojen edelläkävijää, BHG Finlandia. BHG Finland on osa ruotsalaista BHG Group pörssiyhtiötä.. BHG Groupiin kuuluu yli 100 verkkokauppaa.."


" Asiakaspalvelumme toimii normaalisti edelleen osana BHG Group Finland Oy:tä ja voit olla yhteydessä normaalisti asiakaspalveluumme."


 
Jäljelle jäävä yhtiö EI kata mitään velvoitteita tai vastuita. Tämä on nähty esim. pienempien sähköfirmojen tai vastaavien mennessä konkurssiin ja isompien firmojen (joiden sähköä esim. on myynyt) iloisesti porskuttaessa ja jatkaessa eteenpäin. Samaa nähty myös rakennusfirmoissa jne. Vastaavia on nähty pitkin historiaa ja varmaan tullaan näkemään.
 
Jäljelle jäävä yhtiö EI kata mitään velvoitteita tai vastuita. Tämä on nähty esim. pienempien sähköfirmojen tai vastaavien mennessä konkurssiin ja isompien firmojen (joiden sähköä esim. on myynyt) iloisesti porskuttaessa ja jatkaessa eteenpäin. Samaa nähty myös rakennusfirmoissa jne. Vastaavia on nähty pitkin historiaa ja varmaan tullaan näkemään.

Onko varmaa tietoa, jos on niin, syyllistyykö Grillikauppa.com sitten johonkin, kun antavat ymmärtää, että tuotteilla on takuu, eivätkä tuo takuuttomuutta selkeästi julki, vaan juurikin mainitsevat sivuillaan edelleen tuotteilla olevan takuu?

Ja ilmoittavat myös selkeästi tuolla loppuunmyynti sivustolla, että "Asiakaspalvelumme toimii normaalisti edelleen osana BHG Group Finland Oy:tä ja voit olla yhteydessä normaalisti asiakaspalveluumme.", eli jos olet oikeassa, niin ihme, jos tälläinen ei olisi mikään sanktioitava rike. Ja jos olet oikeassa, niin selvää erehdyttämistä toiminta selkeästi on. Koskeekohan sama toimintamalli koko jäljelle jäävää yhtiönosaa vai onko jäljelle jäävä yhtiön osa muka täysin tietämätön tästä toiminnasta?.:hmm:
 
Fillarikeissi jatkuu kuluttajaneuvonnan yhteydenotolla: "Lähtökohta on, että hinta virhe sitoo myyjää, mutta tuotteissa, joissa ei ole yleensä suurta hintavaihtelua ostajalle pitäisi herätä epäilys hinnan oikeellisuudesta, jos hinta on poikkeuksellisen edullinen."

- Mielestäni pyörissä hintavaihtelua voi olla todellakin paljon, eikä 47% hintaero ole mitenkään poikkeuksellinen

"Kerrotko hieman tarkemmin oliko pyörä alennuksessa ja kerrottiinko tuotetiedoissa esim. suuresta alennusprosentista tai oliko normaalihinta mainittu tuotetiedoissa ja se vedetty yli? Onko samaa pyörä ostettavissa muilta yrityksiltä, mikä hinta ko. pyörällä on näissä yrityksissä ollut?"

- Myyjä oli listannut ale- ja normaalihintaiset pyörät kaikki saman osion alle. Alepyöriin ei ollu merkitty alennusprosenttia eikä alkuperäistä hintaa. Oletin siis tietenkin tämän pyörän olevan hyvässä tarjouksessa ostaessani sen. Jälkikäteen (eli reklamaationi jälkeen) myyjä on lisännyt tuotteisiin aleprosentit ja alkuperäisen hinnan yliviivattuna.

Onko todellakin minun vastuulla nyt alkaa etsimään vastaavaa pyörää muualta ja sen hintatietoja, jolloin hinta on tietenkin vastaavalla tasolla kuin myyjän jälkikäteen korjaama?? Sain sellaisen kuvan tuosta yhteydenotosta, että myyjän puolella tunnutaan tässä vahvasti olevan... :mad:
Kuluttajaneuvonnan erityisasiantuntija oli tosiaan minuun yhteydessä sähköpostin lisäksi puhelimitse ja sanoi ottavansa yhteyttä myyjään. Nyt sain häneltä tiedoksi myyjän vastineen, joka ei sovittelevaksi muuttunut (yllätys yllätys). Kehoitti minua tekemään ratkaisupyynnön kuluttajariitalautakuntaan. Minulle jäi se kuva, että kallistui enemmän minun kantaani. No nyt odotellaan sitten riitalautakunnan käsittelyä, palataan asiaan siis 2025
 
Kuluttajaneuvonnan erityisasiantuntija oli tosiaan minuun yhteydessä sähköpostin lisäksi puhelimitse ja sanoi ottavansa yhteyttä myyjään. Nyt sain häneltä tiedoksi myyjän vastineen, joka ei sovittelevaksi muuttunut (yllätys yllätys). Kehoitti minua tekemään ratkaisupyynnön kuluttajariitalautakuntaan. Minulle jäi se kuva, että kallistui enemmän minun kantaani. No nyt odotellaan sitten riitalautakunnan käsittelyä, palataan asiaan siis 2025

Meinaatko pantata siihen asti tietoa myyjäliikkeen/yrityksen nimestä ts. pitää meidät jännityksessä vai joko tulis jotain oleellista tietoa sen suhteen? :D
 
Miten tämä virhevastuu käytännössä toimii?
Verkkokaupasta ostettu Samsungin telkkari laukesi kymmenen päivää takuun raukeamisen jälkeen. Pitääkö tässä ottaa ensin Verkkokauppaan yhteyttä ja pyytää ottamaan vastuu virhevastuusta vai miten kuuluu toimia?
Onko joku Verkkokaupan kanssa asioinut takuun jälkeisen ajan kanssa?

Jos oikein olen ymmärtänyt, niin telkkarin kuuluu kuitenkin kestää se neljä vuotta käyttöä?
 
Meinaatko pantata siihen asti tietoa myyjäliikkeen/yrityksen nimestä ts. pitää meidät jännityksessä vai joko tulis jotain oleellista tietoa sen suhteen? :D
Ainii :geek: Kyseessä Eride.fi - verkkokauppa. Varsinainen yritys kaupan taustalla on Moto-Seinäjoki. Tämähän minulle selvisi siinä vaiheessa, kun kauppa peruttiin heidän sähköpostiosoitteella.

Kai tässä on ryhdyttävä skannailemaan muiden yritysten hintavirheitä, koska vastineessakin mainitaan että hintaa on skannattu ja tartuttu välittömästi, kun virhe on huomattu. Kaikkien pyöräliikkeiden sivut siis välilehdille auki ja F5 laulamaan.

Oikeat asiakkaat myös kuulemma ottavat yhteyttä ja tarkistavat hinnan oikeanmukaisuuden ennen tilaamista. Minkä helvetin takia sitten pitää edes verkkokauppaa, jos hinnat pitää tarkastaa ennen tilaamista, ei jumalauta o_O

Pitää jatkossa sitten kysyä verkkokaupan aspastakin, että saanhan tilata tällä hinnalla.
 
Menettelevätköhän myös toisinpäin, kuten itse olettavat eli tilauksen jälkeen asiakkaalta tarkistus oliko tilaus jätetty täysissä sielun ja ruumiin voimissa?

Tästä tulisi niin monia kunniansyytös loukkauksia ettei ole tosikaan. Mietin nyt jos jokaisen netistä tehtävän tilauksen jälkeen tulisi kysely perään "oletko varma että haluat ostaa tämän tuotteen? Et kai ole humalassa, syönyt kolmio tai vastaavia lääkkeitä, minkään nautintoaineen vaikutuksen alainen?" jne. Tai vielä tarkentavia kysymyksiä kuten: "Kai ymmärrätte että tämä kissanruoka on tarkoitettu kissoille, ei ihmisille. Emme vastaa mitenkään seuraamuksista jos tarjoatte tätä perheellenne tai tuttavillenne ruokana" jne jne..

Tosin sama on tuossakin että eihän nyt ihminen normaalisti kysele ympäri nettiä mihin hintaan mitäkin tuotetta on saanut ostettua. Tai kysele onko tarjouksessa virhe kun normaalisti suklaalevy on enempi mutta nyt tarjotaan 5 levyä 10€ hintaan...
Sitten vaan välistä tulee näitä: "valitettavasti emme voi toimittaa tuotetta, 200g suklaalevyn hinta piti olla 1,99€ ei 0,199€ ja ostamanne 10 000kpl erä jonka maksoitte etukäteen 199€ palautetaan teille".
 
En tiedä löytyykö foorumilta parempaa ketjua asialle, joka tuli mieleen eräästä kommentista sup-lauta tarjousketjussa, ainakin tämä ketju on varmaan hedelmällisempää maaperää löytää vastaus asiaan.


Yritys ei voi laistaa velvollisuuksiaan "lopettamalla toimintansa". Mikäli yritys on/oli vain jälleenmyyjä, ja mikäli yritys ei enää kykene täyttämään velvollisuuksiaan, on seuraavana vastuussa maahantuoja. Jossain tapauksissa kai valmistaja.

Yrityksen omistaja tietenkään ei vastaa yrityksen velvollisuuksista, sehän on yrityksen idea, vastata vain omalla omaisuudellaan ja saatavillaan.

Tässä on siis tähdennyksenä kyseessä lopettava yritys, ei konkurssiin ajautunut yritys.
 
Ylläoleva totta. Tosin eroa on runsaasti jos yrittää saada Suomessa asuvan yrityksen vastuuseen vs esim. Aliexpressistä ostettu ja jossain kiinassa valmistettu tuote.
Täysin samalla tavalla tietysti otetaan elimiin Suomessa yhteyttä mutta "yllättäen" eri tavalla sitten nuo vastuussa olevat tahot reagoivat jopa mahdollisiin sakkoihin jne. vaikka kuluttajaneuvonta selkeästi sanoisin että heidän kuuluu maksaa.
 
Yritys ei voi laistaa velvollisuuksiaan "lopettamalla toimintansa". Mikäli yritys on/oli vain jälleenmyyjä, ja mikäli yritys ei enää kykene täyttämään velvollisuuksiaan, on seuraavana vastuussa maahantuoja. Jossain tapauksissa kai valmistaja.

Yrityksen omistaja tietenkään ei vastaa yrityksen velvollisuuksista, sehän on yrityksen idea, vastata vain omalla omaisuudellaan ja saatavillaan.

Tässä on siis tähdennyksenä kyseessä lopettava yritys, ei konkurssiin ajautunut yritys.

Taitavat olla itse esim. noiden Aloha lautojen maahantuojia (Edit: sekä valmistuttajia?), mutta on kyllä niin sekavan oloinen rypäs tämä grillikauppa.com ja BHG Finland (tarkoituksella?), että paha mennä sanomaan miten niidenkin kohdalla tuo maahantuoja määritellään. Netissä kun hetken lueskeli tuli sellainen tunne, että tämä BHG Finland hoitelee "asiakaspalvelun" näissä monissa URL:issä ja asiakaskokemusten perusteella ovat erikoistuneet asiakkaiden koijaamiseen ja vedätykseen, myyden usein tavaraa jota heillä ei ole, eikä aina edes tule, monille toimitettu sutta ja sekundaa, sekä väärää tavaraa ja asiakkaiden reklamaatio kokemukset ovat pöyristyttäviä heidän kanssaan jne. Lukemani perusteella, jos päättää ostaa jostain BHI:n URL:stä tuotteita suosittelen vahvasti käyttämään maksutapana luottokorttia tai laskua, sekä varautumaan reklamaatio ymv. tilanteen sattuessa melkeinpä mihin vain epätodelliseen kokemukseen heidän "asiakaspalvelun" kanssa.

Ihmettelen suuresti miten tuollainen yritys on voinut näinkin pitkään toimia, ilman että tähän toimintaan olisi joku viranomaistaho puuttunut.

Edit: Toki jos "asiakaspalvelu" onnistuu vahvalla prosentilla koijaamaan ja vedättämään, sekä väsyttämään asiakkaita, niin etteivät he laita näitä asioita eteenpäin, niin ei silloin viranomaistaho tjmv. tietenkään näihin asioihin puutu. En kyllä tiedä, että pystyvätkö kuinka hyvin puuttumaan silloinkaan, varsinkin jos nämä ovat erikoistuneet myös kaikenmaailman porsaanreikien käytössä, sekä viranomaistahojenkin vedätykseen:hmm:
 
Viimeksi muokattu:
Jotain hämärää kyllä toiminnassa, mutta ainakin itse asioinut ihan onnistuneesti useasti esim netraudan kautta, joka siis kuuluu samaan konserniin.

Näitä "sisar"yhtiöitä nyt on tehty monen monta ja en kyllä ymmärrä miksi kun kuitenkin monet myyvät samaa tavaraa ja hinnat pyörii robottien myötä samoissa joka sivustolla.

" Olemme osa ruotsalaista BHG Group pörssiyhtiötä ja kauppojamme Suomessa ovat Netraudan lisäksi mm. Taloon.com, Talotarvike.com, Kodin1, Hobbybox.fi, Nordic ProStore ja Grillikauppa.com. BHG Groupiin kuuluu yli 100 verkkokauppaa, joista Ruotsissa suurimpana toimii Bygghemma.se. "
 
Näitä "sisar"yhtiöitä nyt on tehty monen monta ja en kyllä ymmärrä miksi kun kuitenkin monet myyvät samaa tavaraa ja hinnat pyörii robottien myötä samoissa joka sivustolla.

Luodaan ostajalle illuusio valinnanvapaudesta vaikka kassalla raha valuu samaan kukkaroon?
 
Voiko tavaran toimituksen viivästymisestä vaatia hyvitystä? Tilasin sohvan 5.12.2022 ja toimitus luvattiin viikolle 5 eli tälle viikolle joten tuollainen 2kk toimitusaika. Nyt kun ei mitään tarkennusta kuulunut ja kyselin sohvan perään kerrottiin että sohva ei ole edes lähtenyt tehtaalta ja uusi toimitusaika viikko 8. Eli toisin sanoen sohvaa ei ole edes aloitettu valmistamaan ja parhaillaan 4 viikkoa lisää toimitusaikaa.
 
Voiko tavaran toimituksen viivästymisestä vaatia hyvitystä? Tilasin sohvan 5.12.2022 ja toimitus luvattiin viikolle 5 eli tälle viikolle joten tuollainen 2kk toimitusaika. Nyt kun ei mitään tarkennusta kuulunut ja kyselin sohvan perään kerrottiin että sohva ei ole edes lähtenyt tehtaalta ja uusi toimitusaika viikko 8. Eli toisin sanoen sohvaa ei ole edes aloitettu valmistamaan ja parhaillaan 4 viikkoa lisää toimitusaikaa.

Laki ei anna mahdollisuutta vaatia viivästyksestä hinnanalennusta, mutta sellaisesta kannattaa kuitenkin neuvotella. Yritys saattaa haluta korvata viivästyksen hinnanalennuksella, jotta sen ei tarvitse purkaa kauppaa.
 
Miten kauan näyttiksen huollon voi kohtuudella odottaa kestävän? Vein kortin Giganttiin ja sieltä lähettivät sen valmistajalle (missä lie, mutta sanoivat palautuksen yhteydessä että menee Ruotsin kautta johonkin) ja hommassa piti kuulemma kestää pari viikkoa. Noh eilen tuli täyteen kaksi viikkoa eikä mitään ole kuulunut, eli en ole saanut edes vahvistusta että se olisi ylipäätään päässyt perille, saatikka tietoa siitä että mitä ne aikoo tehdä sen kanssa. Takuukeissin seurantasivun "viimeksi päivitetty" -kenttä päivittyi viimeksi viikko sitten mutta status on ollut "huollettavana" palautusta seuraavasta päivästä asti. Kannattaako tuota vielä kauankin odottaa ennen kuin alkaa kyselemään perään?
 
Takuuasioissa grillikaupan lopetettua, hoitaa takuu hommat NETRAUTA myös saa varaosat sieltä.
 
Tässä pientä takuukeissiä käynnissä, vika todettu ja valmistaja lopettanut kyseinen näytönohjaimen valmistamisen. Sovittiin että palauttavat ostohinnan, koska se on kaikille helpoin.
Rahan palautuksesta. Kyseinen yritys tarjosi rahan palautusta lahjakorttina tai vaihtoa toiseen tuotteeseen (täysimääräisenä). Vaadin että palauttavat rahat tilille. Tämä onnistuu vain, jos tuotteesta otetaan ikävähennys huomioon ja vain noin 60% hinnasta olisi palautettu. Meneekö tämä nyt aivan oikein? :hmm:

Edit:
Kaupan purkaminen tarkoittaa sitä, että myyjä palauttaa sinulle tavarasta maksamasi kauppahinnan ja sinä palautat tavaran myyjälle. Myyjän tulee korvata sinulle tavaran palautuksesta aiheutuvat kustannukset. Myyjä voi vähentää palautettavasta kauppahinnasta tavarasta saamasi käyttöhyödyn. Jos kauppa puretaan takuuaikana, ei käyttöhyötykorvausta voi vähentää.

 
Viimeksi muokattu:
Tässä pientä takuukeissiä käynnissä, vika todettu ja valmistaja lopettanut kyseinen näytönohjaimen valmistamisen. Sovittiin että palauttavat ostohinnan, koska se on kaikille helpoin.
Rahan palautuksesta. Kyseinen yritys tarjosi rahan palautusta lahjakorttina tai vaihtoa toiseen tuotteeseen (täysimääräisenä). Vaadin että palauttavat rahat tilille. Tämä onnistuu vain, jos tuotteesta otetaan ikävähennys huomioon ja vain noin 60% hinnasta olisi palautettu. Meneekö tämä nyt aivan oikein? :hmm:
Ottavat huomioon käyttöhyödyn (summasta voi tietysti alkaa haastamaan riitaa) ja siksi eivät tarjoa koko ostohintaa suoraan rahana. Pulju haluaa ennemminkin, että käyttäisit kys takuurahan samaisessa puljussa. Sinuna ottaisin lahjakortin tai toisen tuotteen ja myisin eteenpäin tarvitsevalle. Näin hyödyt rahallisesti eniten. Win win kaikille osapuolille.
 
Edit:
Kaupan purkaminen tarkoittaa sitä, että myyjä palauttaa sinulle tavarasta maksamasi kauppahinnan ja sinä palautat tavaran myyjälle. Myyjän tulee korvata sinulle tavaran palautuksesta aiheutuvat kustannukset. Myyjä voi vähentää palautettavasta kauppahinnasta tavarasta saamasi käyttöhyödyn. Jos kauppa puretaan takuuaikana, ei käyttöhyötykorvausta voi vähentää.

Jos kkv:lta on tuollainen linjaus niin lähde vaatimaan koko kauppasummaa puljulta. Jos kieltäytyvät vie asia kkv.
 
Ottavat huomioon käyttöhyödyn (summasta voi tietysti alkaa haastamaan riitaa) ja siksi eivät tarjoa koko ostohintaa suoraan rahana. Pulju haluaa ennemminkin, että käyttäisit kys takuurahan samaisessa puljussa. Sinuna ottaisin lahjakortin tai toisen tuotteen ja myisin eteenpäin tarvitsevalle. Näin hyödyt rahallisesti eniten. Win win kaikille osapuolille.
Ei se mikään win win ole molemmille puolille. Pulju kusi linssiin. Missään nimessä mitään lahjakortteja kyseiseen puljuun ei pidä ottaa. Vain rahaa. Ja tässä tapauksessa koko summa.
Kuluttajavirkamieheen yhteys ja heidän kautta asia hoitoon.
 
Ottavat huomioon käyttöhyödyn (summasta voi tietysti alkaa haastamaan riitaa) ja siksi eivät tarjoa koko ostohintaa suoraan rahana. Pulju haluaa ennemminkin, että käyttäisit kys takuurahan samaisessa puljussa. Sinuna ottaisin lahjakortin tai toisen tuotteen ja myisin eteenpäin tarvitsevalle. Näin hyödyt rahallisesti eniten. Win win kaikille osapuolille.
Täysin eri! Ei hyvänen aika mitään "ota lahjakortti ja myy eteenpäin" o_O Kauheita vinkkejä suoraan sanottuna! Takuuaikana ei mitään alennuksia käytöstä ja perusperiaatteena ei muutenkaan mitään lahjakortteja hyvityksenä... huh. Myyjähän saa ehdottaa vaikka mitä. Ei niitä missään tapauksessa pidä mennä hyväksymään tässä tapauksessa.
 
Tässä pientä takuukeissiä käynnissä, vika todettu ja valmistaja lopettanut kyseinen näytönohjaimen valmistamisen. Sovittiin että palauttavat ostohinnan, koska se on kaikille helpoin.
Rahan palautuksesta. Kyseinen yritys tarjosi rahan palautusta lahjakorttina tai vaihtoa toiseen tuotteeseen (täysimääräisenä). Vaadin että palauttavat rahat tilille. Tämä onnistuu vain, jos tuotteesta otetaan ikävähennys huomioon ja vain noin 60% hinnasta olisi palautettu. Meneekö tämä nyt aivan oikein? :hmm:
Kuten muutkin sanoneet, niin koko kauppasumma tulee hyvittää. Itsellekin on sattunut aikoinaan samanlainen keissi jonkun 4v vanhan AIO:n kanssa (jossa takuuta jäljellä), ja mukisematta Verkkokauppa pisti kuitissa olleen summan takaisin.

Kerro toki tämän 'puljun' nimi myös, niin toimii muille eräänlaisena varoituksena. Monihan noihin kusetuksiin varmasti myöntyy, kun eivät tiedä omia oikeuksiaan.
 
20-25 prosentissa verkkokauppatilauksista on vääriä tuotteita, tai väärä määrä oikeita tuotteita, tai oikea tuote eri värisenä kuin tilattu.

Pari esimerkkiä parin vuoden sisältä:
- Minimanista 2 kpl korttipakkoja, paketissa vain 1 kpl
- Matsmartista 6 kpl Ehrmann vaniljan makuista energiamaitojuomaa, oli 6 kpl kahvin makuista (olin tilannut myös 6 kpl kahvinmakuista, eli sain sitä tuplamäärän)
- Clas Ohlsonin Black Friday -tilauksessa 5-6 tuotteista oli vääriä, tai eri värisiä kuin tilattu (esim. astianpesuhanskojen tilalla lentokoneeseen tarkoitettu puhallettava niskatuki, tms absurdia "ei sinne päinkään")
- Gigantista olen saanut isoimman virheen sisältäneitä tilauksia kahdesti, mm. pesukoneen asennus maksettu, mutta tuojilla ei ollut mitään tietoa sellaisesta, ja tuontipäivä oli siirtynyt lähes kuukaudella alkuperäisestä
- en muista verkkokaupan* nimeä (joku geimereille suunnattu jossa näppäimistöjä, CS-joukkueiden paitoja, ja energiajuomia), mutta yksi Nau-energiajuomajauhe jäi Black Friday -tilauksesta uupumaan, rahojen palauttaminen tapahtui 15 kk päästä...

Kärkkäiselle kunniamaininta, koska kaikki on aina ollut juuri tilauksen mukaan.

edit: * = googlattuani: MaxGaming
 
Ei nyt varsinainen kiistatilanne, mutta näin kävi Verkkokauppa.comin takuun kanssa. Kyseessä oli Asuksen 1440p pelimonitori.

Näyttö hajosi viikonloppuna. Silloin ei ollut auki Asuksen tukilinja. Verkkokaupan sivuilla sanottiin, että Asus hakee risan näytön ja tuo samalla uuden - ja takuu hoituu heidän kauttaan.

Soitan Asuksen tukilinjalle maanantaina, ja sieltä vastataan suunnilleen "Emme me näitä täällä hoida, varmistamme vaan, että näyttö on rikki, ennenkuin yrität takuuseen. Oletko koettanut käynnistää näyttöä uudelleen tai toisella lähteellä?". Siinä meni lounastauko. Sitten illalla hakemusta väsäämään.

RMA-hakemus meni kivuttomasti läpi ja sieltä tuli "Sovi UPS:n kanssa nouto. Pistä heidät allekirjoittamaan tämä kaavake.". Kiva, minun pitää sopia kaikki. Yllättäen, UPS tuli jo seuraavana päivänä, ja venäläistaustainen (murteesta päätellen) lähetti kirjoitti kaavakkeeseen alle UPS ja päivämäärän. Ei omaa nimeään tietenkään. Eikä mitään "tuodaan samalla uusi", ei todellakaan.

Sieltä ei kuulunut yhtään mitään, katsoin, että saman viikon perjantaina oli keski-Saksassa vastaanotettu seurantakoodin mukaan.

Sitten viikon päästä tuli ilmoitus, että minulle on paketti. Onneksi tänne on avattu intialainen kauppa, joka ottaa noita vastaan, kun ennen menivät hevonkuuseen noudettavaksi. Täytyy varmaan ostaa sieltä jotain taas kiitoksena. Siellä se oli. Pakattu paljon huonommin, kuin sinne lähettämäni - isoon geneeriseen pahvilaatikkoon, joka oli tuolle vähän liian suuri ja heitetty pari muovirullaa sekaan.. Sitten oli näytön ympärillä kuitenkin styroksit ja niihin oli teipattu jalka ja näyttö. Molemmat ehjiä.

Minulla on nyt vahva fiilis, että sain Jonkun Toisen huolletun näytön. Lisäksi itsehän tein niin, kuin ohjeissa luki: "pakkaa pelkkä näyttö". Niin nyt on kaksi jalkaa tälle näytölle, molemmat häkkivarastossa tällä hetkellä :)
Tässä on kuitenkin parempi kuva ja mustan taso kuin edellisessä, vähemmän IPS glowta, niin tämä on parempana tuotteena ihan kelvollinen. Vähän vaan hiertää, että on todennäköisesti käytetty ja korjattu. Lisäksi kun oli niin huonosti pakattu, niin meni pakkaustarvikkeet roskiin. Tämän takia, jos taas hajoaa, niin lähtee Verkkokauppa.com:in omaan huoltoon ja vaikka ei saisi sinne viedä, niin vien. He saavat sitten hoitaa sen takuuseen ajallaan.

TL;DR: Takuu Verkkokauppa.comin ja Asuksen kanssa ei ollut herkkua ja sain ehkä jonkun toisen huolletun näytön tilalle ja kaikki piti hoitaa itse.
 
. Vähän vaan hiertää, että on todennäköisesti käytetty ja korjattu

TL;DR: Takuu Verkkokauppa.comin ja Asuksen kanssa ei ollut herkkua ja sain ehkä jonkun toisen huolletun näytön tilalle
Mikä tuossa hiertää ?

Kerroit kuitenkin. + ilmeisesti erilaisia käytön jälkiäkään ei ollut niin paljoa että erottaisi varmaksi.

Tässä on kuitenkin parempi kuva ja mustan taso kuin edellisessä, vähemmän IPS glowta, niin tämä on parempana tuotteena ihan kelvollinen.
 
Mikä tuossa hiertää ?

Kerroit kuitenkin. + ilmeisesti erilaisia käytön jälkiäkään ei ollut niin paljoa että erottaisi varmaksi.

No kai sitä takuusta haluaisi uuden näytön tilalle. Selvästi liikaa vaadittu :(

..mutta joo, tuli parempi tilalle, niin ei ärsytä niin paljoa, kuin sitä tyyppiä, joka sitten saa minun vanhan näyttöni huonommalla paneelilla. Saattaa olla, että Asuksen huolto toimii niin, että lähettävät aina edellisten huolletut näytöt eteenpäin seuraaville. Olisi kustannustehokasta ainakin, vaikka ei varmaan takuun käyttäjiä hirveästi miellytä.
 
No kai sitä takuusta haluaisi uuden näytön tilalle. Selvästi liikaa vaadittu :(
OK, takuuehdoissa ei ilmeisesti uutta luvatt?, mutta Verkkokaupan aspa oli käyttänyt korvaavan sijaan uusi sanaa. (joka on voinut luoda mielikuvia)

Edit:
Tuolla vielä Verkkokaupan takuuohjeistus:

Sielläkään ei lue "uusi näyttö tilalle".
Kiitos, jos myyjä on luvannut uuden näytön, niin sitä toki odottaa.

En ole kieliasiantuntia sen osalta mitä tuo sana tuossa kohtaa voi tarkoittaa, jos myyjä on tarkoittanut toinen näyttö, korvaava näyttö, niin kannattaisi käyttää sellaista muotoilua mistä ei tule sekaannusta.

Kohdallasi varmaan kävi sitäkin paremmin, jos korvaava näyttö parempi, uuteen vaihtaminen voisi olla huonompi vaihtoehto.
 
Viimeksi muokattu:
No kai sitä takuusta haluaisi uuden näytön tilalle. Selvästi liikaa vaadittu :(

..mutta joo, tuli parempi tilalle, niin ei ärsytä niin paljoa, kuin sitä tyyppiä, joka sitten saa minun vanhan näyttöni huonommalla paneelilla. Saattaa olla, että Asuksen huolto toimii niin, että lähettävät aina edellisten huolletut näytöt eteenpäin seuraaville. Olisi kustannustehokasta ainakin, vaikka ei varmaan takuun käyttäjiä hirveästi miellytä.
Eihän takuu tarkoita sitä, että saisit uuden tilalle? Tarkoittaa sitä, että joko tuote huolletaan, tai se vaihdetaan toimivaan. Esimerkiksi Applekin antaa takuuvaihdettavan puhelimen tilalle tehdaskorjatun tuotteen, ei uutta. Ja se takuuvaihtoon menevä tuote menee (viasta riippuen) myös tehtaalle korjattavaksi, ja takuuvaihtona jollekin toiselle. Tai ainakin pari vuotta sitten oli näin.

e. Tuohan on ympäristönkin kannalta huomattavasti parempi, ettei anneta uutta.
 
Eihän takuu tarkoita sitä, että saisit uuden tilalle? Tarkoittaa sitä, että joko tuote huolletaan, tai se vaihdetaan toimivaan. Esimerkiksi Applekin antaa takuuvaihdettavan puhelimen tilalle tehdaskorjatun tuotteen, ei uutta. Ja se takuuvaihtoon menevä tuote menee (viasta riippuen) myös tehtaalle korjattavaksi, ja takuuvaihtona jollekin toiselle. Tai ainakin pari vuotta sitten oli näin.

Asia selvä. Asioin Verkkokaupan takuun kanssa myös viime vuonna, ja silloin mukisematta vaihtoivat näytön paneelin uuteen. Ja sain saman näytön takaisin. Se oli kyllä Samsung.

OK, takuuehdoissa ei ilmeisesti uutta luvatt?, mutta Verkkokaupan aspa oli käyttänyt korvaavan sijaan uusi sanaa. (joka on voinut luoda mielikuvia)

Eikai minulla sitten ole asiasta enää mitään sanottavaa. Nyt kävi näin. Osaani olen kyllä ihan tyytyväinen, vaikkei välttämättä ole uusi, niin on hyvässä kunnossa tämä näyttö.

--

Tuolla vielä Verkkokaupan takuuohjeistus:

Sielläkään ei lue "uusi näyttö tilalle".

e. Tuohan on ympäristönkin kannalta huomattavasti parempi, ettei anneta uutta.

Totta tämäkin. Ehkä tältä osin valitukseni on ihan turhaa. Se oli kuitenkin vain 1/3 viestistäni.
 
Viimeksi muokattu:
Mikä tuossa hiertää ?
Itseäni hiertäisi kun muistan oikein hyvin jotkut Sonyn Trinitronin onsite takuun toiminnot joita odottaisin itsekin jos Verkkokaupan sivuilla lukisi:
" Verkkokaupan sivuilla sanottiin, että Asus hakee risan näytön ja tuo samalla uuden - ja takuu hoituu heidän kauttaan. "

Koska näin se ennen toimi, wanha 17" CRT näyttö tultiin hakemaan kotoa kahden arkipäivän sisään siitä kun soitin ja uusi, täysin paketissa oleva tuotiin samalla kyydillä itselle. Ei mitään "lähetä tämä ja hoida itse saksaan, sitten joskus kun ehditään sieltä tulee sulle uusi".
 
Ei nyt varsinainen kiistatilanne, mutta näin kävi Verkkokauppa.comin takuun kanssa. Kyseessä oli Asuksen 1440p pelimonitori.

Näyttö hajosi viikonloppuna. Silloin ei ollut auki Asuksen tukilinja. Verkkokaupan sivuilla sanottiin, että Asus hakee risan näytön ja tuo samalla uuden - ja takuu hoituu heidän kauttaan.

Soitan Asuksen tukilinjalle maanantaina, ja sieltä vastataan suunnilleen "Emme me näitä täällä hoida, varmistamme vaan, että näyttö on rikki, ennenkuin yrität takuuseen. Oletko koettanut käynnistää näyttöä uudelleen tai toisella lähteellä?". Siinä meni lounastauko. Sitten illalla hakemusta väsäämään.

RMA-hakemus meni kivuttomasti läpi ja sieltä tuli "Sovi UPS:n kanssa nouto. Pistä heidät allekirjoittamaan tämä kaavake.". Kiva, minun pitää sopia kaikki. Yllättäen, UPS tuli jo seuraavana päivänä, ja venäläistaustainen (murteesta päätellen) lähetti kirjoitti kaavakkeeseen alle UPS ja päivämäärän. Ei omaa nimeään tietenkään. Eikä mitään "tuodaan samalla uusi", ei todellakaan.

Sieltä ei kuulunut yhtään mitään, katsoin, että saman viikon perjantaina oli keski-Saksassa vastaanotettu seurantakoodin mukaan.

Sitten viikon päästä tuli ilmoitus, että minulle on paketti. Onneksi tänne on avattu intialainen kauppa, joka ottaa noita vastaan, kun ennen menivät hevonkuuseen noudettavaksi. Täytyy varmaan ostaa sieltä jotain taas kiitoksena. Siellä se oli. Pakattu paljon huonommin, kuin sinne lähettämäni - isoon geneeriseen pahvilaatikkoon, joka oli tuolle vähän liian suuri ja heitetty pari muovirullaa sekaan.. Sitten oli näytön ympärillä kuitenkin styroksit ja niihin oli teipattu jalka ja näyttö. Molemmat ehjiä.

Minulla on nyt vahva fiilis, että sain Jonkun Toisen huolletun näytön. Lisäksi itsehän tein niin, kuin ohjeissa luki: "pakkaa pelkkä näyttö". Niin nyt on kaksi jalkaa tälle näytölle, molemmat häkkivarastossa tällä hetkellä :)
Tässä on kuitenkin parempi kuva ja mustan taso kuin edellisessä, vähemmän IPS glowta, niin tämä on parempana tuotteena ihan kelvollinen. Vähän vaan hiertää, että on todennäköisesti käytetty ja korjattu. Lisäksi kun oli niin huonosti pakattu, niin meni pakkaustarvikkeet roskiin. Tämän takia, jos taas hajoaa, niin lähtee Verkkokauppa.com:in omaan huoltoon ja vaikka ei saisi sinne viedä, niin vien. He saavat sitten hoitaa sen takuuseen ajallaan.

TL;DR: Takuu Verkkokauppa.comin ja Asuksen kanssa ei ollut herkkua ja sain ehkä jonkun toisen huolletun näytön tilalle ja kaikki piti hoitaa itse.

Asukselta tulee tehdaskorjattu näyttö vaihdossa. Itse joutunut vaihtamaan näytön kahteen kertaan: 1. kuollut pikseli 2. sammuili itsekseen.
Ensimmäisellä kerralla laitoin omani näytön alkuperäisessä laatikossa, joka oli tip-top kunnossa. Näyttö oli muutenkin kuin uusi viallista pikseliä lukuunottamatta. Vaihdossa sain samanlaisen näytön, joka tuli räjähtäneessä alkuperäisessä laatikossa. Laatikossa oli sisällä raksuja ja styroksin palasia. Näytöstä heti näki, että se oli nähnyt elämää. Soitin asiakaspalveluun ja tiedustelin asiaa. Sieltä sanoivat, että on huollettu näyttö ja toimivaksi todettu eli kaikki ok.
Toinen tapaus oli likimain samanlainen ja sain paketin todella huonosti pakattuna. Oli juurikin geneerinen ruskea laatikossa, jossa ei ollut pehmustetta nimeksikään. Tästäkin tein reklamaation Asuksella ja sanoivat vaan, että jos näyttö toimii, kaikki ok. Jos tulee ongelmia niin ottamaan uudestaan yhteyttä.
Itse huomasin vaihtonäytöistä, että noissa molemmissa oli alkuperäisen sarjanumerotarran päälle liimattu ilmeisesti huollossa uusi tarra.

Täytyy kyllä sanoa, että itseäkin hieman kummastutti saada vaihdossa tehdaskorjattu näyttö, joka oli ainakin omasta mielestä ulkonäöltään huonommassa kunnossa.
Itsellä ainakin se positiivinen asia oli, että vaihto oli nopea eli ei tarvinnut olla ilman näyttöjä missään vaiheessa.
 
Ei se mikään win win ole molemmille puolille. Pulju kusi linssiin. Missään nimessä mitään lahjakortteja kyseiseen puljuun ei pidä ottaa. Vain rahaa. Ja tässä tapauksessa koko summa.
Kuluttajavirkamieheen yhteys ja heidän kautta asia hoitoon.
Täysin eri! Ei hyvänen aika mitään "ota lahjakortti ja myy eteenpäin" o_O Kauheita vinkkejä suoraan sanottuna! Takuuaikana ei mitään alennuksia käytöstä ja perusperiaatteena ei muutenkaan mitään lahjakortteja hyvityksenä... huh. Myyjähän saa ehdottaa vaikka mitä. Ei niitä missään tapauksessa pidä mennä hyväksymään tässä tapauksessa.
Kuten muutkin sanoneet, niin koko kauppasumma tulee hyvittää. Itsellekin on sattunut aikoinaan samanlainen keissi jonkun 4v vanhan AIO:n kanssa (jossa takuuta jäljellä), ja mukisematta Verkkokauppa pisti kuitissa olleen summan takaisin.

Kerro toki tämän 'puljun' nimi myös, niin toimii muille eräänlaisena varoituksena. Monihan noihin kusetuksiin varmasti myöntyy, kun eivät tiedä omia oikeuksiaan.
Kyseessähän on foorumiltakin tuttu Jimm's ja heidän asiakaspalvelunsa tapa säästää ilmeisesti kuluissa. Olen ennenkin lukenut täältä vastaavanlaisia kommentteja. Tänään on ollut hiljaiseloa sähköposti rintamalla, laitoin siis eilen tuon KKV sivuilla olevan tekstin asiallisesti ja kyselin että millä perusteella ovat vähentämässä käyttöhyötykorvauksen tuotteesta. Tuotteen 3v takuusta kun on yksi vuosi jäljellä.

Menee nyt viimeistään kyseinen pulju pois suositeltavien ostopaikkojen listasta. Onnistuivat ryssimään nettisivujen lisäksi myös asiakaspalvelunsa :tdown:
 
Kyseessähän on foorumiltakin tuttu Jimm's ja heidän asiakaspalvelunsa tapa säästää ilmeisesti kuluissa. Olen ennenkin lukenut täältä vastaavanlaisia kommentteja. Tänään on ollut hiljaiseloa sähköposti rintamalla, laitoin siis eilen tuon KKV sivuilla olevan tekstin asiallisesti ja kyselin että millä perusteella ovat vähentämässä käyttöhyötykorvauksen tuotteesta. Tuotteen 3v takuusta kun on yksi vuosi jäljellä.

Menee nyt viimeistään kyseinen pulju pois suositeltavien ostopaikkojen listasta. Onnistuivat ryssimään nettisivujen lisäksi myös asiakaspalvelunsa :tdown:
Jimms on ketjussa lupaillut että saa rahat takaisin ilman että pitää ottaa lahjakortina.

@Jimm's varmaan sanoo että asikaspalvelua koulutetaan lisää ja ettei tämä ole tapa, miten pitäisi toimia, tai jotain muuta sanahelinää ilman konkretiaa.

Väärä käsitys taitaa tässä tapauksessa siis olla asiakaspalvelijalla, laitetaan palautetta. Hyvityksen voi siis saada tilille niin halutessaan.
 
Itseäni hiertäisi kun muistan oikein hyvin jotkut Sonyn Trinitronin onsite takuun toiminnot joita odottaisin itsekin jos Verkkokaupan sivuilla lukisi:
" Verkkokaupan sivuilla sanottiin, että Asus hakee risan näytön ja tuo samalla uuden - ja takuu hoituu heidän kauttaan. "

Koska näin se ennen toimi, wanha 17" CRT näyttö tultiin hakemaan kotoa kahden arkipäivän sisään siitä kun soitin ja uusi, täysin paketissa oleva tuotiin samalla kyydillä itselle. Ei mitään "lähetä tämä ja hoida itse saksaan, sitten joskus kun ehditään sieltä tulee sulle uusi".

Ostin BF:nä Amazonista 2 kpl (samanlaista mutta eri väriset) Philipsin Sonicare -hammasharjaa (oisko ollu á 37 € tjsp). Toisessa ei kestä akku kuin max 13 päivää mutta yleensä sippaa n. 7 päivässä äkkiä yllättäen vs. toisessa kestää yli kuukauden (ladattu 24.12. ja 24.1. eli 2 kertaa ja molemmilla pestään 2x2 min päivässä). Pistin Philipsin chätissä ilmoittaen ei-niin-hyvästä akusta, pahoiteltiin kovasti, kysyttiin sarjanumero ja yhteystiedot, sähköpostilla tuli kysely/takuutiketti mihin piti ladata kuitti pdf:nä tjsp. ja sai seurata käsittelyä -> kuitin latuun jälkeen kesti jotain 2 minuuttia "odottaa tarkistusta" että se oli hyväksytty, Philipsiltä Saksasta lähti samana päivänä (tiistaina) uus tulemaan ja torstaina kuriiri pimputteli ovikelloa. Tuli uus harja kaikkine kilkkeineen, kärkineen, matkakoteloineen, latureineen ja tarvinu lähetellä vanhaakaan mihinkään / käskettiin hävittää se ekologisesti :)

Perheessä 7 muuta Sonicarea (joista 4 vaaanhoja), eli 1/8 viallinen ja sekin hoitui tiptop.

Toinen case, tilasin Kärkkäiseltä vähän yli satkulla ja pistin koodin "VALA" jotta sai ilmaiset postit ja sitä ostoskori näyttikin. Sitten menin OP:n palveluun maksamaan tilauksen edetessä, niin summa olikin postikulullinen. Laitoin aspaan viestiä, että käytin vala-koodia, mutta OP:ssa summa lisääntyi postien verran, että saa hyvittää jos jaksatte/haluatte ja tässä tilinro. Tuli vastaus, että ovat laittaneet postikulut takaisin maksuun tililleni ja näkyy 2-9 päivän kuluttua maksutavastani riippuen. Kärkkäiseen voi luottaa aina, kuten myös Pisla HTT Korpi -kaminakeississä, missä kaikki Pislan tuotteet oli -40 % ja sain tuon kamiinan 234 €:lla + vala-koodilla sillon vielä ilmaisen rahdin kun se sattui toimimaan siihenkin. Eka kamiina oli saanut iskua ja keraamiset levyt muusina -> lähettivät uuden kiltisti ilman mitään mutinoita, ja pyysivät nätisti, että jos suinkin pystyisin säilömään rikkinäistä sen aikaa kun järkkäävät noudon sille. Kauppa oli taatusti reilusti pakkasen puolella, koska toi HTT Korpi maksaa normisti jotain 549-649 € ja sattui olemaan 399 € ja vahingossa Pislan helojen -40 % koski tuotakin ja tuli rahtivauriota ym. paskaa, mutta asiakas ei siitä joutunut kärsimään lainkaan.

Kolmas case (ylistetään nyt Kärkkäistä) kun tilasin Sievin maiharit vanhojen tilalle, niin mielestäni uusissa toisen kengän pohja ei niin nätisti ollut saumattu nahkaosioon kuin toisen, niin merkkasin maalarinteipillä mistä kiikastaa ja voisivatko katsoa mulle samankokoisen kengän myös oikeaan jalkaan, missä tämmöistä saumahäröä ei olisi niin kiltisti tuli kunnolliset takaisin tsekattuna. Tuolla Kärkkäisellä on ihan Taloustukku J. Kärkkäisen pikkuliikkeen ajoilta (sieltäkin ostin avajaisista 1990-luvulla 39 markalla venäläisen jääkairan, joka mulla vieläkin) sellanen periaate, että asiakas on aina oikeessa. Palautukset, puhelinaspa, sähköposti ja kaikki toimii *itun hyvin ja voi vaikka soittaa, että saisinko tästä tuotteesta x valokuvia/mittoja sähköpostiini niin aina tullut. Ja aina ollaan iloisia ja avuliaita + jos jotain särkynyt, niin kovasti saa myötätuntoa ja pahoittelua.
 
Viimeksi muokattu:
Kuluttajariitalautakunnan käsittelyaika: "Ratkaisupyyntösi on vastaanotettu. Kirjallinen päätös lähetetään osapuolille, kun asia on ratkaistu. Tällä jaostolla päätöksen saa arviolta 16 kuukauden kuluessa." Onhan tämä yritykselle aika hyvä exit-plääni, varsinkaan kun ratkaisuja ei tarvitse edes noudattaa.
 
Kuluttajariitalautakunnan käsittelyaika: "Ratkaisupyyntösi on vastaanotettu. Kirjallinen päätös lähetetään osapuolille, kun asia on ratkaistu. Tällä jaostolla päätöksen saa arviolta 16 kuukauden kuluessa." Onhan tämä yritykselle aika hyvä exit-plääni, varsinkaan kun ratkaisuja ei tarvitse edes noudattaa.
Suurin osa tapauksista sovitaan jo "kirjeenvaihto" vaiheessa muutaman kk aikana, riippuen tietysti vastapuolen aktiivisuudesta. Lautakuntaan asti päätyessään kieltämättä aika pitkäksi venyy.
 
Kuluttajariitalautakunnan käsittelyaika: "Ratkaisupyyntösi on vastaanotettu. Kirjallinen päätös lähetetään osapuolille, kun asia on ratkaistu. Tällä jaostolla päätöksen saa arviolta 16 kuukauden kuluessa." Onhan tämä yritykselle aika hyvä exit-plääni, varsinkaan kun ratkaisuja ei tarvitse edes noudattaa.
Oletko varma ettei mitään jäänyt kertomatta? On hyvin harvassa yritykset jotka jättää noudattamatta noita päätöksiä. Harvassa ovat myös yritykset jotka jäävät odottelemaan päätöstä. 99% tapauksista ratkennee just kuluttajaneuvojan yhteydenotolla yritykseen. Nyt kerroit että kuluttajaneuvoja oli yhteydessä ja ehkä puolellasi. Yleensä kuluttajaneuvoja on yhteydessä sähköpostitse yritykseen ja siitä saa automaattisesti itselle myös "kopion" mitä yritys on vastannut kuluttajaneuvojan pyyntöön... Sanamuodoista voi usein päätellä paljon.

Olen siis täysin @KikaMika n puolella. Hämmästelen vain kun ensin koko firman nimen mainitseminen oli vähän vastahakoista ennen lautakunnan päätöstä jne.. vittu, ite vetäisin kaikki somekortit pöytään jos asia on mennyt noin. Varmistaisin että kukaan ei tilaa Eride.fi mestasta edes satulasuojusta. Screenshotit kuluttajaneuvojalta mausteeksi :devilish: Tosi harvoin enää on itse ennakkotapausasemassa näissä muuten. Siksikin joko a)motofirma heittämässä pillit pussiin tai b)ovat vähän hukassa mitä tuli tehtyä.
 
Oletko varma ettei mitään jäänyt kertomatta? On hyvin harvassa yritykset jotka jättää noudattamatta noita päätöksiä. Harvassa ovat myös yritykset jotka jäävät odottelemaan päätöstä. 99% tapauksista ratkennee just kuluttajaneuvojan yhteydenotolla yritykseen. Nyt kerroit että kuluttajaneuvoja oli yhteydessä ja ehkä puolellasi. Yleensä kuluttajaneuvoja on yhteydessä sähköpostitse yritykseen ja siitä saa automaattisesti itselle myös "kopion" mitä yritys on vastannut kuluttajaneuvojan pyyntöön... Sanamuodoista voi usein päätellä paljon.

Olen siis täysin @KikaMika n puolella. Hämmästelen vain kun ensin koko firman nimen mainitseminen oli vähän vastahakoista ennen lautakunnan päätöstä jne.. vittu, ite vetäisin kaikki somekortit pöytään jos asia on mennyt noin. Varmistaisin että kukaan ei tilaa Eride.fi mestasta edes satulasuojusta. Screenshotit kuluttajaneuvojalta mausteeksi :devilish: Tosi harvoin enää on itse ennakkotapausasemassa näissä muuten. Siksikin joko a)motofirma heittämässä pillit pussiin tai b)ovat vähän hukassa mitä tuli tehtyä.
Tuo noudattamatta jättäminen oli siis vaan omaa sadattelua, kuluttajariitalautakunnan mukaan lautakunnan päätöksiä noudattaa 90%, joten ihan hyvällä prosentilla kyllä firmat tätä noudattavat, mutta toki aina mahdollisuus on jättää noudattamatta ja tämä ei ole mitenkään lain puolesta väärin.

Kuluttajaneuvonta oli ensiksi yhteydessä minuun ja tämän jälkeen yritykseen. Vastineen yritykseltä sain siis kyllä tietooni sähköpostitse ja samassa kuluttajaneuvonnan ohjeen viedä asian riitalautakunnan ratkaistavaksi. Omasta alkuperäisestä ilmoituksestani ei saanut kopiota spostiin, mutta vastasin kuluttajaneuvonnan lisätiedusteluun seuraavasti:


"Hei,

Myyjä oli listannut sekä normaalihintaiset, että alennuksessa olevat pyörät samaan osioon sivustollaan. Sivustolla ei ollut ilmoitettu alennusprosentteja eikä alkuperäisiä hintoja ostopäivänä. Nyt myyjä on lisännyt reklamaationi jälkeen alennustiedot tuotteisiin (alennusprosentit ja alkuperäisen hinnan). Liitteenä kuvakaappaukset ennen ja alennustietojen lisäämisen jälkeen. Ostin siis tuotteen oletuksella, että hinta on hyvä alennushinta edellisvuoden mallista (2022). Vertailin tuotetta muihin vastaaviin pyöriin ja hinta oli hyvä, mutta ei missään nimessä huomiota herättävän halpa.

Pyörissä on todella usein hyviä tarjouksia mm. edellisvuoden malleista (jopa 60%) ja täysin vilpittömästi pidin tämän tuotteen hintaa hyvänä tarjouksena sitä ostaessani. Tässä esimerkkinä tällä hetkellä oleva tarjous sähkömaastopyörästä: Mondraker 2021 F-Play 26 • Hi5Bikes . Pyörissä on siis todella isoja hintavaihteluita verrattuna muihin ajoneuvoihin."

Tämän jälkeen siis soittivat minulle kuluttajaneuvonnasta ja selitin vielä sanallisesti miten homma meni. Tämän jälkeen sain seuraavan viestin kuluttajaneuvonnasta:

"Hei

Sain seuraavan vastauksen asiassasi; "Vastine xx hintavirheeseen.

Kysymyksessä on merkkituote jota ei koskaan ole myyty eikä tulla
myymään -46 %:n alennuksella.

Hinta ei ole mitenkään linjassa muiden mallien eikä muiden sivustojen hintojen
kanssa. Myös meidän kaikilla muilla sivuilla on hinta ollut oikea. Samaten
kaikissa valtakunnan sivustoissa muilla kauppiailla ko mallilla.

Jos näppäilyvirhe aiheuttaa 2000 euron vahingon niin tämä asia on
katsottava loppuun asti. Tässä tapauksessa hintaa on skannattu ja siihen
on tartuttu välittömästi kun virhe on huomattu.

Koskaan aikaisemmin kukaan ei ole tilannut kallista pyörää verkosta olematta
ensin yhteydessä meihin ja selvittänyt saatavuutta.

Tässä on tarkoituksena hyötyä meidän näppäilyvirheestä.

Katsoimme hintalogista, niin hintavirhe on näkynyt normihintana eli ei tarjouksena.
Tämä tieto löytyy siis verkkokaupan logista ja on tarkistettavissa luotettavasti koska tahansa.
Tarjoustuotteissa on aina selkeästi merkitty että hinta on alennettu tai tarjoushinta.
Tässä sitä merkintää ei ollut vaikka hinta oli -46 % alle tuotteen oikean hinnan.


Asiakkaan viesti”

Vertailin muita GASGAS-sähköpyörien hintaa sivustolla ennen tilausta ja kyseisen tuotteen hinta oli linjassa muiden tuotteiden kanssa. Joitakin malleja sai siis jopa halvemmalla hinnalla.”

Vertaili missä? Eriden sivuilla vai Googlessa.
Uusien hinnat ovat linjassa tuohon 4499,00 hintaan mikä on tuotteen oikea hinta.
Vain yksi Juniori malli on halvempi kuin virheellisesti ilmoitettu hinta.
Muut vastaavin ominaisuuksin (täysjousto) ovat selvästi kalliimpia kuin 4499,00 joka
on halvin hinta tällaisin ominaisuuksin varustetuista pyöristä miltään merkiltä. Ja
virheellinen hinta oli vielä -46 % tätä halvempi !

Asiakkaan on täytynyt ymmärtää että tämä hinta ei ole oikein ja tämän vuoksi
olisi pitänyut tarkistaa hinta meiltä ennen tilaamista. Näin toimivat kaikki oikeat
asiakkaamme.

Asiakkaan ilmoittamaa hintaa halvempi on ollut vain juniorikokoinen pyörä, jossa myös maininta
alennetusta hinnasta. Tässä ei ollut mitään mainintaa alennuksesta ja silti se oli -46 % halvempi
näppäilyvirheestä johtuen.

Jos samanlainen virhe kävisi meillä moottoripyörän kanssa joka maksaa 20000,00 euroa niin
olisimmeko siinäkin tapauksessa velvoitettuja toimittamaan sen tilatulla hinnalla.

Kuka maksaa tuhannen euron tappion tästä ja maksaako ostaja verohyödyn koska pyydätte
tuotetta toimitettavaksi selkeästi alle sen nettohinnan.

“Jos hinnastossa on selviä hintavirheitä, tuotetta ei myydä selvästi alempaan hintaan, jos voidaan olettaa asiakkaan ymmärtäneen virheen olemassaolo.“

Kun saan teidän vastineen tähän katsomme jatkotoimenpiteet."

Kerron myyjälle kutenkin sinullekin että hinta virheet ovat lähtökohtaisesti myyjän vastuulla ellei asiakkaalle ole pitänyt tulla epäilystä hinnan oikeellisuudesta. Hankala tilanne toki.

Ohjaan sinut viemään pyörän kaupan kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi, koska en näe mahdollisuuksia sovinnolle."


Tuossa vastineessa puhuvat siis höpöjä alemerkintöjen osalta, koska tekivät muutokset alemerkintöihin reklamaationi jälkeen. Onneksi sain selaimen välimuistista kuvakaappauksen ajalta ennen kuin ehtivät muuttaa merkintöjä. Ja tämä tietenkin mukana riitalautakunnalle tehdyssä ilmoituksessa (oli toki mukana jo kuluttajaneuvontaan tehdyssä ilmoituksessa ja asian toin esille myös puhelimessa.
 
Oletko varma ettei mitään jäänyt kertomatta? On hyvin harvassa yritykset jotka jättää noudattamatta noita päätöksiä. Harvassa ovat myös yritykset jotka jäävät odottelemaan päätöstä. 99% tapauksista ratkennee just kuluttajaneuvojan yhteydenotolla yritykseen. Nyt kerroit että kuluttajaneuvoja oli yhteydessä ja ehkä puolellasi. Yleensä kuluttajaneuvoja on yhteydessä sähköpostitse yritykseen ja siitä saa automaattisesti itselle myös "kopion" mitä yritys on vastannut kuluttajaneuvojan pyyntöön... Sanamuodoista voi usein päätellä paljon.

Olen siis täysin @KikaMika n puolella. Hämmästelen vain kun ensin koko firman nimen mainitseminen oli vähän vastahakoista ennen lautakunnan päätöstä jne.. vittu, ite vetäisin kaikki somekortit pöytään jos asia on mennyt noin. Varmistaisin että kukaan ei tilaa Eride.fi mestasta edes satulasuojusta. Screenshotit kuluttajaneuvojalta mausteeksi :devilish: Tosi harvoin enää on itse ennakkotapausasemassa näissä muuten. Siksikin joko a)motofirma heittämässä pillit pussiin tai b)ovat vähän hukassa mitä tuli tehtyä.
Miten niin harvassa? Omalle kohdalle on tarttunut useampikin. Viesti on ollut pähkinänkuoressa se, että emme myy, vie eteenpäin kuluttajariitalautakuntaan (tapaukset eivät ole edes olleet mitään räikeitä esim. tonnin tuote eurolla). Ei siinä neuvotelut auttaneet (kuluttajaneuvonnastakin ottivat useasti myyjiin yhteyttä).
Ihan ensimmäinen riitatilanne oli se, kun katsoin kortit loppuun. Pitkän odottelun jälkeen (reilusti yli vuosi) tuli päätös, että lautakunta asettuu minun kannalle ja suosittelee myyjää myymään tuotteen hinnalla, jolla sen ostin. Myyjä ei sitä siltikään minulle myynyt. Kyseessä oli jo edesmennyt tietokonekauppa Oulusta.
 
ja tässä kyseisessä @KikaMika n tapauksessa toivoo lähinnä ettei kukaan asioi kyseisen paskapuljun kanssa koskaan.

Kelasin viestiketjun takaisin, ja tuossa pariviestiä aiemmin kuvaus, eli myyjän sivuilla ollut 2000€ hintavirhe ja asiakas sen perusteella tilannut, tuon viestin mukaan ja kuva että prosenttuaalisesti 46%, ja että kyse tuotteesta (merkistä) jossa ei tyypillisesti ole tuollaisia alennuksia (*. Viestissä ei selvinnyt että olisi jotenkin kaupan tapa toimi ja tehtailla hintavirheitä, vaan se että virhe oli korjattu pikaisesti.

Ihan ei selkeää kuvausta, mistä riideltiin, mutta ilmeisesti haluttiin tuote tarjuttuun hintaan tai joku hyvitys. ja liikeen tarjous ei tyydyttänyt.


En nyt tuon perusteella ymmärrä miksi tuolla ei pitäisi asioida, ilmeisesti tuosta nyt jotain oleellista puuttuu.


Toki sitova tarjous on sitova, ja virheitä voi sattua, ja markkinoilla on toimijoita jotka tehtailee virheitä, eli ei enään voi puhuta virheistä vaan tavasta toimi, joilta syytäkin vaatiia. Tässä ei nyt viestitty mitään sellaista, vaan ilmeisesti oli vilpitön virhe ja tarinan mukaan merkittävä virhe.

Se jäi vähän ilmaan mikä oli se kiista, mitä tarjottu, mitä vaadittu., mutta loin mielikuva että asiakas vaatii kahtatonnia tai tuotteen toimittamista tarjottuun hintaan, myyjä tarjos jäi vähän pimentoon.



(*
Kyse siis sähköpolkupyörästä, noista tiedoista arpoen oikeahinta olisi pitänyt olla 4000€ ja hintavirheen takia sitä oli tarjottu 2000€, ja postauksen mukaan tuotemerkki jolla on vakiintunut hinta, ei jotain XXL muka 4000, todellinen enintään 2000.

Edit2
Olen toki yleisesti sitä mieltä että jos myyjä tekee tarjouksen, niin tarjouksesta pidetään kiinni.
 
Viimeksi muokattu:
Kelasin viestiketjun takaisin, ja tuossa pariviestiä aiemmin kuvaus, eli myyjän sivuilla ollut 2000€ hintavirhe ja asiakas sen perusteella tilannut, tuon viestin mukaan ja kuva että prosenttuaalisesti 46%, ja että kyse tuotteesta (merkistä) jossa ei tyypillisesti ole tuollaisia alennuksia (*. Viestissä ei selvinnyt että olisi jotenkin kaupan tapa toimi ja tehtailla hintavirheitä, vaan se että virhe oli korjattu pikaisesti.

Ihan ei selkeää kuvausta, mistä riideltiin, mutta ilmeisesti haluttiin tuote tarjuttuun hintaan tai joku hyvitys. ja liikeen tarjous ei tyydyttänyt.


En nyt tuon perusteella ymmärrä miksi tuolla ei pitäisi asioida, ilmeisesti tuosta nyt jotain oleellista puuttuu.


Toki sitova tarjous on sitova, ja virheitä voi sattua, ja markkinoilla on toimijoita jotka tehtailee virheitä, eli ei enään voi puhuta virheistä vaan tavasta toimi, joilta syytäkin vaatiia. Tässä ei nyt viestitty mitään sellaista, vaan ilmeisesti oli vilpitön virhe ja tarinan mukaan merkittävä virhe.

Se jäi vähän ilmaan mikä oli se kiista, mitä tarjottu, mitä vaadittu., mutta loin mielikuva että asiakas vaatii kahtatonnia tai tuotteen toimittamista tarjottuun hintaan, myyjä tarjos jäi vähän pimentoon.



(*
Kyse siis sähköpolkupyörästä, noista tiedoista arpoen oikeahinta olisi pitänyt olla 4000€ ja hintavirheen takia sitä oli tarjottu 2000€, ja postauksen mukaan tuotemerkki jolla on vakiintunut hinta, ei jotain XXL muka 4000, todellinen enintään 2000.

Edit2
Olen toki yleisesti sitä mieltä että jos myyjä tekee tarjouksen, niin tarjouksesta pidetään kiinni.
Muutaman sivun kun selaa taaksepäin, niin siitä valkenee koko tarina. En nyt lähde enää kertailemaan tähän. Myyjän tarjous jäi pimentoon, koska myyjä ei tehnyt mitään tarjousta. Ilmoitti vaan minulle , että eivät toimita tuolla hinnalla ja tämän jälkeen saman kuluttajaneuvonnan yhteydenoton kautta. Minä en vaadi tässä rahaa, vaan vaatimukseni on, että tuote toimitetaan minulle alkuperäisellä sopimuksen mukaisella hinnalla. Hinnoitteluvirheestähän ei ole epäselvyyttä tässä kohtaa. Mutta myyjäliikkeen toiminta tarjoustuotteiden ja normaalihintaisten tuotteiden markkinoinnista ei ole noudattanut kuluttajansuojalakia ja tämän keissin myötä myyjäliike on korjannut tämän virheensä. Ja tämähän on tietenkin hyvä asia muiden kuluttajien kannalta. Minä ammattimaisena hintaskannaajana :interested: katson tämän tietenkin loppuun asti kerran myyjäliikekin haluaa näin tehdä. Ja luultavasti ostan sen fillarinkin ennen kesää 2025 jostain muualta.
 
Muutaman sivun kun selaa taaksepäin, niin siitä valkenee koko tarina. En nyt lähde enää kertailemaan tähän. Myyjän tarjous jäi pimentoon, koska myyjä ei tehnyt mitään tarjousta. Ilmoitti vaan minulle , että eivät toimita tuolla hinnalla ja tämän jälkeen saman kuluttajaneuvonnan yhteydenoton kautta. Minä en vaadi tässä rahaa, vaan vaatimukseni on, että tuote toimitetaan minulle alkuperäisellä sopimuksen mukaisella hinnalla. Hinnoitteluvirheestähän ei ole epäselvyyttä tässä kohtaa. Mutta myyjäliikkeen toiminta tarjoustuotteiden ja normaalihintaisten tuotteiden markkinoinnista ei ole noudattanut kuluttajansuojalakia ja tämän keissin myötä myyjäliike on korjannut tämän virheensä. Ja tämähän on tietenkin hyvä asia muiden kuluttajien kannalta. Minä ammattimaisena hintaskannaajana :interested: katson tämän tietenkin loppuun asti kerran myyjäliikekin haluaa näin tehdä. Ja luultavasti ostan sen fillarinkin ennen kesää 2025 jostain muualta.
Oliko tuossa tuotteessa siis tarjous-tägi, kun sen tilasit? Ymmärrän sen, että joidenkin yritysten kohdalla jurppii kun tulee jatkuvasti virheitä hinnoissa jne., mutta jos tuotteen kohdalla ei ollut edes tarjoushintaa, niin selkeästi tiesit pyörän todellisen hintatason. Ja ainakin omalla kohdallani moraaliajatus on sellainen, etten valita, jos jostain inhimillisestä virheestä ei hyödy, Suomessa on muutenkin tarpeeksi hankalaa olla yrittäjänä.

Olen monesti tilannut hintavirhetuotteita, mutta tyytynyt siihen, jos niitä ei ole saanut. Varsinkin kun olen ennen tilausta tiedostanut, että kyseessä on hintavirhe. Toki moraalistakin tämäkin asia on kiinni, se pyöräliike ei varmasti hyötynyt virheellisen hinnan ilmoittamisesta mitään, ja kyse ihan varmasti oli inhimillisestä virheestä, joita sattuu kaikille. Mutta toki sinulla on oikeus viedä asia kuluttajariitalautakuntaan, eikä siinä mitään.
 
Muutaman sivun kun selaa taaksepäin, niin siitä valkenee koko tarina. En nyt lähde enää kertailemaan tähän. ...
...
Minä ammattimaisena hintaskannaajana :interested: katson tämän tietenkin loppuun asti kerran myyjäliikekin haluaa näin tehdä. Ja luultavasti ostan sen fillarinkin ennen kesää 2025 jostain muualta.
Ok, selasin viestihistoriaa, siellä vanhempia postauksia.
Tässä ilmeisesti kuvaus tilanteesta.
Tilasin fillarin suomalaisesta verkkokaupasta hintaan 2399e. Tilausvahvistus kilahti postiin ja seuraavana arkipäivänä sain viestin myyjäliikkeeltä, että hinnassa on ollut virhe (oikea hinta 4499e) ja peruuttivat tilaukseni. Reklamoin asiasta ja pyysin toimittamaan tuotteen tilauksen mukaisesti. Seuraavassa viestissä olikin jo asia viety myyjäliikkeen toimesta suoraan kuluttajariitalautakuntaan (mukamas). Vilpittömästi en tiennyt hintavirheestä tilausta tehdessäni, vaan ymmärsin että edellisen vuoden mallia myydään hyvään hintaan. Hintavirhe tässä tapauksessa on 46%, eli ei puhuta mistään överihalvasta hinnasta. Mielestäni olisin tässä keississä aika vahvoilla, jos viittaa noihin aikaisempiin päätöksiin.
 
Osaako joku muuten sanoa, onko Verkkokauppa.comin myymillä outlet-tuotteilla ihan normaali virhevastuu?

Esimerkiksi tälle on mainittu vain 6kk takuu, mutta päteeköhän tuolle yleisesti läppäreillä oleva 48kk virhevastuuaika? Vai onko virhevastuu eri, kun kyse ei ole uudesta tuotteesta?
 
Osaako joku muuten sanoa, onko Verkkokauppa.comin myymillä outlet-tuotteilla ihan normaali virhevastuu?

Esimerkiksi tälle on mainittu vain 6kk takuu, mutta päteeköhän tuolle yleisesti läppäreillä oleva 48kk virhevastuuaika? Vai onko virhevastuu eri, kun kyse ei ole uudesta tuotteesta?

Ihan samalla tavalla toimii.

”Jos käytetty tavara on ostettu yritykseltä tai muulta elinkeinonharjoittajalta, kuluttajalla on kuluttajansuojalain mukainen suoja. Ostajan on aina ensin tehtävä virheestä valitus myyjälle, mutta kiistatilanteessa voi ottaa yhteyttä kuluttajaneuvontaan.”
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 289
Viestejä
4 486 425
Jäsenet
74 133
Uusin jäsen
Jaakko0000000

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom