Oletko varma ettei mitään jäänyt kertomatta? On hyvin harvassa yritykset jotka jättää noudattamatta noita päätöksiä. Harvassa ovat myös yritykset jotka jäävät odottelemaan päätöstä. 99% tapauksista ratkennee just kuluttajaneuvojan yhteydenotolla yritykseen. Nyt kerroit että kuluttajaneuvoja oli yhteydessä ja ehkä puolellasi. Yleensä kuluttajaneuvoja on yhteydessä sähköpostitse yritykseen ja siitä saa automaattisesti itselle myös "kopion" mitä yritys on vastannut kuluttajaneuvojan pyyntöön... Sanamuodoista voi usein päätellä paljon.
Olen siis täysin
@KikaMika n puolella. Hämmästelen vain kun ensin koko firman nimen mainitseminen oli vähän vastahakoista ennen lautakunnan päätöstä jne.. vittu, ite vetäisin kaikki somekortit pöytään jos asia on mennyt noin. Varmistaisin että kukaan ei tilaa Eride.fi mestasta edes satulasuojusta. Screenshotit kuluttajaneuvojalta mausteeksi
Tosi harvoin enää on itse ennakkotapausasemassa näissä muuten. Siksikin joko a)motofirma heittämässä pillit pussiin tai b)ovat vähän hukassa mitä tuli tehtyä.
Tuo noudattamatta jättäminen oli siis vaan omaa sadattelua, kuluttajariitalautakunnan mukaan lautakunnan päätöksiä noudattaa 90%, joten ihan hyvällä prosentilla kyllä firmat tätä noudattavat, mutta toki aina mahdollisuus on jättää noudattamatta ja tämä ei ole mitenkään lain puolesta väärin.
Kuluttajaneuvonta oli ensiksi yhteydessä minuun ja tämän jälkeen yritykseen. Vastineen yritykseltä sain siis kyllä tietooni sähköpostitse ja samassa kuluttajaneuvonnan ohjeen viedä asian riitalautakunnan ratkaistavaksi. Omasta alkuperäisestä ilmoituksestani ei saanut kopiota spostiin, mutta vastasin kuluttajaneuvonnan lisätiedusteluun seuraavasti:
"Hei,
Myyjä oli listannut sekä normaalihintaiset, että alennuksessa olevat pyörät samaan osioon sivustollaan. Sivustolla ei ollut ilmoitettu alennusprosentteja eikä alkuperäisiä hintoja ostopäivänä. Nyt myyjä on lisännyt reklamaationi jälkeen alennustiedot tuotteisiin (alennusprosentit ja alkuperäisen hinnan). Liitteenä kuvakaappaukset ennen ja alennustietojen lisäämisen jälkeen. Ostin siis tuotteen oletuksella, että hinta on hyvä alennushinta edellisvuoden mallista (2022). Vertailin tuotetta muihin vastaaviin pyöriin ja hinta oli hyvä, mutta ei missään nimessä huomiota herättävän halpa.
Pyörissä on todella usein hyviä tarjouksia mm. edellisvuoden malleista (jopa 60%) ja täysin vilpittömästi pidin tämän tuotteen hintaa hyvänä tarjouksena sitä ostaessani. Tässä esimerkkinä tällä hetkellä oleva tarjous sähkömaastopyörästä:
Mondraker 2021 F-Play 26 • Hi5Bikes . Pyörissä on siis todella isoja hintavaihteluita verrattuna muihin ajoneuvoihin."
Tämän jälkeen siis soittivat minulle kuluttajaneuvonnasta ja selitin vielä sanallisesti miten homma meni. Tämän jälkeen sain seuraavan viestin kuluttajaneuvonnasta:
"Hei
Sain seuraavan vastauksen asiassasi; "Vastine xx hintavirheeseen.
Kysymyksessä on merkkituote jota ei koskaan ole myyty eikä tulla
myymään -46 %:n alennuksella.
Hinta ei ole mitenkään linjassa muiden mallien eikä muiden sivustojen hintojen
kanssa. Myös meidän kaikilla muilla sivuilla on hinta ollut oikea. Samaten
kaikissa valtakunnan sivustoissa muilla kauppiailla ko mallilla.
Jos näppäilyvirhe aiheuttaa 2000 euron vahingon niin tämä asia on
katsottava loppuun asti. Tässä tapauksessa hintaa on skannattu ja siihen
on tartuttu välittömästi kun virhe on huomattu.
Koskaan aikaisemmin kukaan ei ole tilannut kallista pyörää verkosta olematta
ensin yhteydessä meihin ja selvittänyt saatavuutta.
Tässä on tarkoituksena hyötyä meidän näppäilyvirheestä.
Katsoimme hintalogista, niin hintavirhe on näkynyt normihintana eli ei tarjouksena.
Tämä tieto löytyy siis verkkokaupan logista ja on tarkistettavissa luotettavasti koska tahansa.
Tarjoustuotteissa on aina selkeästi merkitty että hinta on alennettu tai tarjoushinta.
Tässä sitä merkintää ei ollut vaikka hinta oli -46 % alle tuotteen oikean hinnan.
Asiakkaan viesti”
Vertailin muita GASGAS-sähköpyörien hintaa sivustolla ennen tilausta ja kyseisen tuotteen hinta oli linjassa muiden tuotteiden kanssa. Joitakin malleja sai siis jopa halvemmalla hinnalla.”
Vertaili missä? Eriden sivuilla vai Googlessa.
Uusien hinnat ovat linjassa tuohon 4499,00 hintaan mikä on tuotteen oikea hinta.
Vain yksi Juniori malli on halvempi kuin virheellisesti ilmoitettu hinta.
Muut vastaavin ominaisuuksin (täysjousto) ovat selvästi kalliimpia kuin 4499,00 joka
on halvin hinta tällaisin ominaisuuksin varustetuista pyöristä miltään merkiltä. Ja
virheellinen hinta oli vielä -46 % tätä halvempi !
Asiakkaan on täytynyt ymmärtää että tämä hinta ei ole oikein ja tämän vuoksi
olisi pitänyut tarkistaa hinta meiltä ennen tilaamista. Näin toimivat kaikki oikeat
asiakkaamme.
Asiakkaan ilmoittamaa hintaa halvempi on ollut vain juniorikokoinen pyörä, jossa myös maininta
alennetusta hinnasta. Tässä ei ollut mitään mainintaa alennuksesta ja silti se oli -46 % halvempi
näppäilyvirheestä johtuen.
Jos samanlainen virhe kävisi meillä moottoripyörän kanssa joka maksaa 20000,00 euroa niin
olisimmeko siinäkin tapauksessa velvoitettuja toimittamaan sen tilatulla hinnalla.
Kuka maksaa tuhannen euron tappion tästä ja maksaako ostaja verohyödyn koska pyydätte
tuotetta toimitettavaksi selkeästi alle sen nettohinnan.
“Jos hinnastossa on selviä hintavirheitä, tuotetta ei myydä selvästi alempaan hintaan, jos voidaan olettaa asiakkaan ymmärtäneen virheen olemassaolo.“
Kun saan teidän vastineen tähän katsomme jatkotoimenpiteet."
Kerron myyjälle kutenkin sinullekin että hinta virheet ovat lähtökohtaisesti myyjän vastuulla ellei asiakkaalle ole pitänyt tulla epäilystä hinnan oikeellisuudesta. Hankala tilanne toki.
Ohjaan sinut viemään pyörän kaupan kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi, koska en näe mahdollisuuksia sovinnolle."
Tuossa vastineessa puhuvat siis höpöjä alemerkintöjen osalta, koska tekivät muutokset alemerkintöihin reklamaationi jälkeen. Onneksi sain selaimen välimuistista kuvakaappauksen ajalta ennen kuin ehtivät muuttaa merkintöjä. Ja tämä tietenkin mukana riitalautakunnalle tehdyssä ilmoituksessa (oli toki mukana jo kuluttajaneuvontaan tehdyssä ilmoituksessa ja asian toin esille myös puhelimessa.