• Hyvät tarjoukset -alueen ohjeet ja säännöt

    • Uuden tarjouksen kohdalla valmispohjan ja etuliitteen käyttö on pakollista!
    • Otsikkomuotoilu: Tuote, kauppa, tarjoushinta
    • Ainoastaan tarjouksia, jotka toimitetaan Suomeen
    • Ei ref-linkkejä
    • Venäjän hyökkäyksestä Ukrainaan huolimatta jotkut yritykset jatkavat Venäjällä liiketoimintaa. Tälläisissä tapauksissa tarjousketjuissa voi kertaalleen linkittää tähän viestiketjuun ja jatkaa keskustelua aiheesta siellä.

  • Hyvää joulua!

    Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2024 Linkki osallistumisketjuun >>>

    SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>

Kaupankäynnin kiistatilanteet (hintavirheet, takuut, palautukset jne.)

Tilasin läppäriin LTE-modeemin verkkokauppa.comista outlet-tuotteena, ja itse modeemi puuttui kokonaan paketista :confused: Mukana oli kyllä johonkin ruskeaan jätepahvipussiin pakattuna ruuvimeisseli, ajuri-CD, ohjelehdykkä ja ilmeisesti modeemin kotelokin, mutta itse modeemi puuttui. Ensimmäinen kerta, kun on mennyt näin ohi maalin tilaus minkään liikkeen kanssa. Olin aspaan yhteydessä ja sanoivat selvittelevänsä ja palaavansa sähköpostilla asiaan. Kummalla osapuolella tässä on todistelutaakka, jos/kun vääntöä syntyy? En nyt tietenkään videoinut tuon paperipussin avaamista..
 
Tilasin läppäriin LTE-modeemin ... ja itse modeemi puuttui kokonaan paketista :confused:
:D
Ei varmasti naurattaisi jos osuu omalle kohdalle, mutta täysin ulkopuolisena vähän hymyilyttää. Yrittääköhän ne ikinä "jäljittää" palauttajaa näissä tapauksissa? Itse toki palautan kaiken mahdollisimman tarkasti originaalipaketointia mukaillen, mutta jotain tablettia lukuun ottamatta ei as.palvelija ole edes raottanut pakettia. Rehelliset kasvot jne... Täytyypä avata seuraava outlet ostos jo liikkeessä. Luulisi olevan sekin ihan ok, jos pyytää myyjältä luvan.

Joskus kaikkein härskeimmillä vedätyksillä on taipumus mennä läpi.. Roudaisi nyt vaikka hiki hatussa jotain 85" telkkua ja kotona nostaisi sieltä 50kg vanerilevyä. Kalibrointi kaupan päälle, tietysti.
 
Juu lähinnä mietin eikö siellä katsota ollenkaan noita palautuksia :D "joo suurin piirtein sen näköistä tavaraa, teippiä päälle ja uudestaan myyntiin"
 
Pistetään vähän lisää detaileja kun alkuperäinen postaukseni meni liian mystiseksi, koska en avannut siinä yksityiskohtia.

Eli ostin 55" LG C1 Oledin Verkkokauppa.comin huutokaupasta Jätkäsaaren myymälästä. Tuote oli A-luokan outlet tuote eli pakkaus on vaurioitunut käsittelyn/toimituksen aikana, mutta ilmeisesti tuote on tarkastettu ja sen jälkeen uudelleenpakattu. Takuuta 6kk ja ei palautusoikeutta. Tilasin siihen kotiinkuljetuksen Verkkikseltä jonka hoiti Posti.

Jokusen päivää myöhemmin Postin kuljettaja soittaa, että on ongelma. Laatikon pohja oli valahtanut n.15 cm rappuni edessä. Menin katsomaan ja otin kuvan. Kun paketti saatiin kotiin huomasin, että TVeestä paneelin oikea yläkulma oli pahasti vääntynyt.

Pakkausta tarkastellessa pohja oli ollut kiinni neljällä teipillä ja ne olivat menneet kuljetuksessa poikki. Ainakin omasta mielestä tuo vaikuttaa kehnolta pakkaamiselta verrattuna uuteen, jossa paketti pysyy kiinni muovisilla pakettisiteillä.


Pistetään päivitys mitä C1-casessa kävi...

Tein ratkaisupyynnön kuluttajariitalautakuntaan ja meni vähän yli kuukausi, että se kirjattiin ja samalla siirtyi kirjeenvaihto vaiheeseen (4.7.).

Satuin toissa lauantaina katsomaan mitä OLEDeja Verkkiksellä on Outletissa ja siellä olikin tismalleen samanlainen A-luokituksella oleva 55" C1. Kysyin sähköpostitse kävisikö vaihto ja vastauksessa hieman kesti, mutta oli kuitenkin myöntävä. Televisio tuli eilen ja oli selvästi paremmin paketoitu... Nyt paketti oli tukevasti muovisilla pakettisiteillä kiinni eikä millään teippivirityksillä.

Luulen, että kuluttajariitalautakunnassakin olisi suurella todennäköisyydellä tullut voitto, mutta selvästi parempihan se on saada televisio nyt, kuin puolentoista vuoden päästä.
 
Viimeksi muokattu:
Motonet outlet. Ostin sodastreamik outletistä 40e hintaan. Lakkasi toimimasta. Takuuseen.

Tuotteen hinta kaupassa 99e.
Pitäisikö minun saada vastaava laite tilalle vai hyväksyä 40e korvaus? Siis jos menisi oikein.
 
Motonet outlet. Ostin sodastreamik outletistä 40e hintaan. Lakkasi toimimasta. Takuuseen.

Tuotteen hinta kaupassa 99e.
Pitäisikö minun saada vastaava laite tilalle vai hyväksyä 40e korvaus? Siis jos menisi oikein.
Kyllä tavara pitäisi ensisijaisesti korjata tai vaihtaa vastaavaan.
 
Motonet outlet. Ostin sodastreamik outletistä 40e hintaan. Lakkasi toimimasta. Takuuseen.

Tuotteen hinta kaupassa 99e.
Pitäisikö minun saada vastaava laite tilalle vai hyväksyä 40e korvaus? Siis jos menisi oikein.

Lähtökohtaisesti myyjällä on oikeus yrittää korjata tuote ja jos se ei onnistu niin silloin vaihtoehtoina korvaava tuote tai kaupan purku. Korvaavan tuotteen pitää olla ominaisuuksiltaan alkuperäistä vastaava, kaupan purun tapauksessa saat maksamasi rahan takaisin.

Jos ajat sitä takaa että saatko vaatia uutta vastaavaa tuotetta tilalle jos vanhaa ei saada korjattua, niin kyllä saat. Joskus kuulee näissä tapauksissa että myyjä ehdottaa että ostaisit uuden tuotteen alennetulla hinnalla, mutta siihen ei kannata suostua, vaan vaatia takuun puitteissa korvaava tuote tilalle.

Tuolta KKV:n ohjeistusta asiaan:
 
Lähtökohtaisesti myyjällä on oikeus yrittää korjata tuote ja jos se ei onnistu niin silloin vaihtoehtoina korvaava tuote tai kaupan purku. Korvaavan tuotteen pitää olla ominaisuuksiltaan alkuperäistä vastaava, kaupan purun tapauksessa saat maksamasi rahan takaisin.

Jos ajat sitä takaa että saatko vaatia uutta vastaavaa tuotetta tilalle jos vanhaa ei saada korjattua, niin kyllä saat. Joskus kuulee näissä tapauksissa että myyjä ehdottaa että ostaisit uuden tuotteen alennetulla hinnalla, mutta siihen ei kannata suostua, vaan vaatia takuun puitteissa korvaava tuote tilalle.

Tuolta KKV:n ohjeistusta asiaan:
Joo olin siis menossa vaihtamaan samanlaiseen, suoraan tiskille. Myyjä siinä että poistuva tuote, ei ole hyllyssä.
Noh pitkin hampain sitten se rahat takaisin 40e mitä olin maksanutkin.
Sitten sisälle kauppaan, ja kas siellä hyllyssä samaa mallia (eri väri). Niin että olisin ilmeisesti ollut oikeutettu tuon saamaan?
 
Joo olin siis menossa vaihtamaan samanlaiseen, suoraan tiskille. Myyjä siinä että poistuva tuote, ei ole hyllyssä.
Noh pitkin hampain sitten se rahat takaisin 40e mitä olin maksanutkin.
Sitten sisälle kauppaan, ja kas siellä hyllyssä samaa mallia (eri väri). Niin että olisin ilmeisesti ollut oikeutettu tuon saamaan?
Joku syy mikset laittanut sitä huoltoon? Ei liikkeellä ole mitään velvollisuutta antaa suoraan uutta. Sodastream olisi ollut oma huolto mitä kautta olisit asian saanut hoidettua.
 
Joku syy mikset laittanut sitä huoltoon? Ei liikkeellä ole mitään velvollisuutta antaa suoraan uutta. Sodastream olisi ollut oma huolto mitä kautta olisit asian saanut hoidettua.
Täytyy myöntää, että olen ollut käsityksessä että myyjän kautta laitellaan ne huoltoon. Eli kun ostin motonetistä, niin että sitä kautta huoltoonkin.
Eli huoltoonko voi laittaa, vaikka ei edes sieltä ole ostanut? Vaatiiko ne ostokuittia, vai miten ne validoi että tämä kuuluu "takuuhuoltoon"?
 
Täytyy myöntää, että olen ollut käsityksessä että myyjän kautta laitellaan ne huoltoon. Eli kun ostin motonetistä, niin että sitä kautta huoltoonkin.
Eli huoltoonko voi laittaa, vaikka ei edes sieltä ole ostanut? Vaatiiko ne ostokuittia, vai miten ne validoi että tämä kuuluu "takuuhuoltoon"?
Oliko joku syy miksei motonet laittanut sitä huoltoon vaan palautti rahat? Tarjosiko ne edes tuota vaihtoehtoa? Huoltoon voi lähtökohtaisesti aina toimittaa joko ostoliikkeen kautta tai sitten henkilökohtaisesti ottamalla yhteyttä mikä yleensä on nopein tapa, kun yksi välikäsi putoaa pois välistä. Ostokuitin perusteella ne tietää onko takuu voimassa. Jossain tuotteissa toimii ilman kuittiakin sarjanumeron perusteella.
 
Oliko joku syy miksei motonet laittanut sitä huoltoon vaan palautti rahat? Tarjosiko ne edes tuota vaihtoehtoa? Huoltoon voi lähtökohtaisesti aina toimittaa joko ostoliikkeen kautta tai sitten henkilökohtaisesti ottamalla yhteyttä mikä yleensä on nopein tapa, kun yksi välikäsi putoaa pois välistä. Ostokuitin perusteella ne tietää onko takuu voimassa. Jossain tuotteissa toimii ilman kuittiakin sarjanumeron perusteella.

Sanoin alkuun, että jos samanlaisen saisi tilalle. Sitten neiti (ihan ystävällinen, ei liene hänen vika) katsoi järjestelmästä, että valitettavasti ostamasi tuote on ollut poistotuote ja heillä ei ole vastaavaa hyllyssä.
Takuu oli voimassa, 4kk vanha, hyvä tuote ja samanlaisen ostan tilallekin.
Sitten kiersin kaupan ja katsoin, että onhan noita hyllyssä vaikka järjestelmä muuta väittikin... Siinä sitten neiti pohti, että kerkesi jo klarna palautuksen tehdä, että ei onnistu enää vaihtaa. Minä että tjaa tjaa, että näinkö tämä nyt menee...
 
Sanoin alkuun, että jos samanlaisen saisi tilalle. Sitten neiti (ihan ystävällinen, ei liene hänen vika) katsoi järjestelmästä, että valitettavasti ostamasi tuote on ollut poistotuote ja heillä ei ole vastaavaa hyllyssä.
Takuu oli voimassa, 4kk vanha, hyvä tuote ja samanlaisen ostan tilallekin.
Sitten kiersin kaupan ja katsoin, että onhan noita hyllyssä vaikka järjestelmä muuta väittikin... Siinä sitten neiti pohti, että kerkesi jo klarna palautuksen tehdä, että ei onnistu enää vaihtaa. Minä että tjaa tjaa, että näinkö tämä nyt menee...
Pitää esihenkilö pyytää paikalle :D
 
Sanoin alkuun, että jos samanlaisen saisi tilalle. Sitten neiti (ihan ystävällinen, ei liene hänen vika) katsoi järjestelmästä, että valitettavasti ostamasi tuote on ollut poistotuote ja heillä ei ole vastaavaa hyllyssä.
Takuu oli voimassa, 4kk vanha, hyvä tuote ja samanlaisen ostan tilallekin.
Sitten kiersin kaupan ja katsoin, että onhan noita hyllyssä vaikka järjestelmä muuta väittikin... Siinä sitten neiti pohti, että kerkesi jo klarna palautuksen tehdä, että ei onnistu enää vaihtaa. Minä että tjaa tjaa, että näinkö tämä nyt menee...
Eipä tuossa periaatteessa tunnu valittamisen aihetta olevan. Pitkälti oma moka kun rahat ottanut jo käteen ennen tuota. Tavallaan turha sen jälkeen enää tsekata kun on jo ottanut rahat.

Ja muutenkin:
  1. jos ne muutkin värit olivat outlet-tuotteita samalla 40 eurolla -> olisit voinut sen ostaa sillä samalla 40 eurolla mitä juuri sait takaisin. Eikä mitään väliä oliko vaihto vai ostitko uudestaan samoilla rahoilla.
  2. muut värit eivät ole outlet-tuotteita -> ei olisi edes kuulunut vaihdon piiriin.
 
Eipä tuossa periaatteessa tunnu valittamisen aihetta olevan. Pitkälti oma moka kun rahat ottanut jo käteen ennen tuota. Tavallaan turha sen jälkeen enää tsekata kun on jo ottanut rahat.

Ja muutenkin:
  1. jos ne muutkin värit olivat outlet-tuotteita samalla 40 eurolla -> olisit voinut sen ostaa sillä samalla 40 eurolla mitä juuri sait takaisin. Eikä mitään väliä oliko vaihto vai ostitko uudestaan samoilla rahoilla.
  2. muut värit eivät ole outlet-tuotteita -> ei olisi edes kuulunut vaihdon piiriin.

Kiva mielipide, mutta...

Se menee sillä tavalla, että ensisijaisesti oikeus korjaukseen ja sitten vaihto vastaavaan, jos korjaus ei onnistu. Sen ei tarvitse olla outlet-tuote, vaan vastaava. Kaupan purku, jos ei sellaista ole.

Eihän se mennyt oikein - tai no meni, kun asiakas hyväksyi tuon kaupan purkamisen, mutta hänellä myös oli oikeus saada tuotteensa korjaukseen tai vastaava tilalle.
 
Monesti eivät ehdittelekkaan mitä voisi tehdä niin jos viittii lähtisin neuvottelemaan tai vaikka antaisisivat jonkun sortin lahjakortin jolla pääsis lähemmäs samaa hintaa niin jää firmallekkin raha "taloon" näin sanotusti.
 
Kiva mielipide, mutta...

Se menee sillä tavalla, että ensisijaisesti oikeus korjaukseen ja sitten vaihto vastaavaan, jos korjaus ei onnistu. Sen ei tarvitse olla outlet-tuote, vaan vastaava. Kaupan purku, jos ei sellaista ole.
No eihän se nyt ihan näinkään mene. Ostajalla on oikeus VAATIA, että myyjä korjaa virheen tai toimittaa virheettömän tavaran (eli ei suoranaisesti ole oikeutta korjaukseen tai vaihtoon). Myyjän ei kuitenkaan tarvi oikaista virhettä vaatimuksen mukaisesti jos siitä aiheutuisi kohtuuttomia kustannuksia tai jokin voittamaton este ei sitä mahdollista.

Kysymys kuuluukin, että:
  • olisiko tuotteen korjaus ollut mahdollista
  • onko hyllystä otettavan korvaavan ei-outlet tuotteen 2.5 kertainen hinta ostetun tuotteen hintaan verrattuna kohtuuton kustannus
 
No eihän se nyt ihan näinkään mene. Ostajalla on oikeus VAATIA, että myyjä korjaa virheen tai toimittaa virheettömän tavaran (eli ei suoranaisesti ole oikeutta korjaukseen tai vaihtoon). Myyjän ei kuitenkaan tarvi oikaista virhettä vaatimuksen mukaisesti jos siitä aiheutuisi kohtuuttomia kustannuksia tai jokin voittamaton este ei sitä mahdollista.

Kysymys kuuluukin, että:
  • olisiko tuotteen korjaus ollut mahdollista
  • onko hyllystä otettavan korvaavan ei-outlet tuotteen 2.5 kertainen hinta ostetun tuotteen hintaan verrattuna kohtuuton kustannus

No juurikin niin. Oikeus vaatia, riitatilanteet voi ohjata kuluttajariitalautakunnalle ja sitä kautta riitauttaa oikeuden käsittelyyn. Kun katsoo noita kuluttajariitalautakunnan ratkaisuja niin ei ole kysymystäkään onko tämä "kohtuuton kustannus". Ei ole.

Kun katsomme taas noita päätöksiä, kuluttajariitalautakunnan suosituksia ja oikeuteen menneitä tapauksia niin voimme saivartelematta todeta, että kuluttajalla on oikeus korjaukseen tai korvaavaan tuotteeseen. Siitä on hyvä lähteä neuvottelemaan.
 
No eihän se nyt ihan näinkään mene. Ostajalla on oikeus VAATIA, että myyjä korjaa virheen tai toimittaa virheettömän tavaran (eli ei suoranaisesti ole oikeutta korjaukseen tai vaihtoon). Myyjän ei kuitenkaan tarvi oikaista virhettä vaatimuksen mukaisesti jos siitä aiheutuisi kohtuuttomia kustannuksia tai jokin voittamaton este ei sitä mahdollista.

Kysymys kuuluukin, että:
  • olisiko tuotteen korjaus ollut mahdollista
  • onko hyllystä otettavan korvaavan ei-outlet tuotteen 2.5 kertainen hinta ostetun tuotteen hintaan verrattuna kohtuuton kustannus

Niin, siis kyseessähän on juurikin se, että jos ostin tuotteen outletistä (täysin toimiva ja pakkaukseessan toki) 40e hintaan, niin voinko vaatia korjausta ja/tai jos se ei onnistu, niin 100e tuotetta (sen outlet tuotteen "uusi hinta" on 100e) itselleni "ilmaiseksi".
 
Niin, siis kyseessähän on juurikin se, että jos ostin tuotteen outletistä (täysin toimiva ja pakkaukseessan toki) 40e hintaan, niin voinko vaatia korjausta ja/tai jos se ei onnistu, niin 100e tuotetta (sen outlet tuotteen "uusi hinta" on 100e) itselleni "ilmaiseksi".
No et sä nyt enää voi vaatia yhtään mitään, joten kannattaa unohtaa koko juttu. Siihen asti kun suostut johonkin hyvitystapaan sulla olisi vielä niitä optioita. Ja yleensä se kaupan peruminen on myyjälle epäedullisin ja ostajalle edullisin vaihtoehto siinä kohtaa, kun se laite on jo ollut kuukausia käytössä, joten siitä on vähän ikävä mennä perään ruikuttamaan, että väärin hyvitetty, kun itse näin halusin.
 
No et sä nyt enää voi vaatia yhtään mitään, joten kannattaa unohtaa koko juttu. Siihen asti kun suostut johonkin hyvitystapaan sulla olisi vielä niitä optioita. Ja yleensä se kaupan peruminen on myyjälle epäedullisin ja ostajalle edullisin vaihtoehto siinä kohtaa, kun se laite on jo ollut kuukausia käytössä, joten siitä on vähän ikävä mennä perään ruikuttamaan, että väärin hyvitetty, kun itse näin halusin.
Noh onhan tuo nyt vähän erikoista, että sanotaan että ei ole tuotetta x enää myynnissä, mutta sitten löytyykin netistä ja hyllystä. Että eikait tuo "harhaanjohtaminen", joskin tahaton, nyt ns. sallittua ole myyjän puolelta.
Mutta joo, totta se että sain huippudiilistä kyseisen tuotteen, joten harmittaa maksaa 70e väliä "tyhjästä" että saan samanlaisen.
 
Noh onhan tuo nyt vähän erikoista, että sanotaan että ei ole tuotetta x enää myynnissä, mutta sitten löytyykin netistä ja hyllystä. Että eikait tuo "harhaanjohtaminen", joskin tahaton, nyt ns. sallittua ole myyjän puolelta.
Mutta joo, totta se että sain huippudiilistä kyseisen tuotteen, joten harmittaa maksaa 70e väliä "tyhjästä" että saan samanlaisen.
Käy ihmettelemässä että tulit toisiin aatoksiin kun ei vaihtoehtoja viimeksi annettu.
 
Noh onhan tuo nyt vähän erikoista, että sanotaan että ei ole tuotetta x enää myynnissä, mutta sitten löytyykin netistä ja hyllystä. Että eikait tuo "harhaanjohtaminen", joskin tahaton, nyt ns. sallittua ole myyjän puolelta.
Mutta joo, totta se että sain huippudiilistä kyseisen tuotteen, joten harmittaa maksaa 70e väliä "tyhjästä" että saan samanlaisen.
Kirjoitit aiemmin että siellä oli samaa tuotetta tarjolla mutta eri värisinä kuin se sun ostama tuote. Kun se kassa/info tarkistaa tuotteet koodilla ni eihän ne näe onko samanlaista tuotetta eri värillä varastossa koska niissä on eri tuotekoodi tietenkin. Eli ei mitään ns harhaanjohtamista ole tapahtunut
Käy ihmettelemässä että tulit toisiin aatoksiin kun ei vaihtoehtoja viimeksi annettu.

Mielestäni sinne motonettiin on ihan turha mennä enää tuosta tapauksesta itkemään kun on jo menty hyväksymään rahojen palautus.
 
Viimeksi muokattu:
Jos asia vaivaa niin ei maksa kuin käymisen verran.
Esimerkiksi oma veli ei ole elämänsä aikana reklamoinut kuin ainoastaan uudehkon mazda 6 sivupeili ei sähköisesti kääntynyt sisään päin, olisi vajaa kymmenen vuotta sitten pitänyt laittaa +600€ subwoofer (sain nyt itselle sen ja valmistajan kanssa chattailin) niin todennäköisimmin alusta saakka joku komponentti maanantailaatua eikä anna voluumia tarpeeksi, sori pieni OT. Mutta kun ei viitti/ole tapana pitää omista eduista millään tavalla kiinni
 
Kirjoitit aiemmin että siellä oli samaa tuotetta tarjolla mutta eri värisinä kuin se sun ostama tuote. Kun se kassa/info tarkistaa tuotteet koodilla ni eihän ne näe onko samanlaista tuotetta eri värillä varastossa koska niissä on eri tuotekoodi tietenkin. Eli ei mitään ns harhaanjohtamista ole tapahtunut


Mielestäni sinne motonettiin on ihan turha mennä enää tuosta tapauksesta itkemään kun on jo menty hyväksymään rahojen palautus.
Tuossa "itkemis" suosituksessa se pointti kai se että asiakasta olisi johdateltu harhaan, ja oli tehnyt päätöksen kaupan antaman puutteellisen tiedon perusteella.
Mutta siinä olet oikeassa että Motonettiin ehkä turha mennä itkemään, foorumin vanhojen kommenttien perusteella "outlet" nimityksellä aiemminkin pyyhkineet kuluttajan oikeuksilla pöytää. Joten veikkaan että konserni päätös missä kierrellään viimeiseen asti.

Tosin hänen kokemukset ovat toki arvokasta tietoa muille Motonetissä asioiville, jos "asiakaspalvelia" ehdottaa jotain, niin ei kannata tehdä päätöstä heti.
 
Tuossa "itkemis" suosituksessa se pointti kai se että asiakasta olisi johdateltu harhaan, ja oli tehnyt päätöksen kaupan antaman puutteellisen tiedon perusteella.
Mutta siinä olet oikeassa että Motonettiin ehkä turha mennä itkemään, foorumin vanhojen kommenttien perusteella "outlet" nimityksellä aiemminkin pyyhkineet kuluttajan oikeuksilla pöytää. Joten veikkaan että konserni päätös missä kierrellään viimeiseen asti.

Tosin hänen kokemukset ovat toki arvokasta tietoa muille Motonetissä asioiville, jos "asiakaspalvelia" ehdottaa jotain, niin ei kannata tehdä päätöstä heti.
Sama politiikka on verkkiksen outletissa, eli uutta ei saa tilalle ja rahat vain löydään kouraan. Valmistajan puolelta jos on takuu, niin luulisi että outlet tuotteen voisi myös vaatia lähetettävän huoltoon valmistajalle? Mutta noissa vaihtotakuu tapauksissa ei mielestäni takuuta sovelleta jos ainoa vaihtoehto on ottaa rahat takaisin.

En tiedä onko tuo outlet jotenkin laillinen kuluttajan oikeuksien vähentäjä vai mitä, mutta harmillista silti jos tuotteen muuten itselleen mieltää hyväksi ja joutuu tyytymään rahahyvitykseen
 
Sama politiikka on verkkiksen outletissa, eli uutta ei saa tilalle ja rahat vain löydään kouraan. Valmistajan puolelta jos on takuu, niin luulisi että outlet tuotteen voisi myös vaatia lähetettävän huoltoon valmistajalle? Mutta noissa vaihtotakuu tapauksissa ei mielestäni takuuta sovelleta jos ainoa vaihtoehto on ottaa rahat takaisin.

En tiedä onko tuo outlet jotenkin laillinen kuluttajan oikeuksien vähentäjä vai mitä, mutta harmillista silti jos tuotteen muuten itselleen mieltää hyväksi ja joutuu tyytymään rahahyvitykseen
Ei myyjä voi vastuitaan välttää sillä että liimaa jonkin Outlet tarran hyllynpäähän. Eli ihan sama onko tarraa vai ei.

Myyjä voi toki tarjota asiakkailleen lisäetuja ilman tarraa myytäville tuotteille, ei päinvastoin.

Tässä erotan sen että jos myyjä myy jotain viallista laitetta ja kertoo laitteen olevan viallinen ja hinta sen mukainen, niin se toki sallittua Outlet tarralla tai ilman.
 
Ei myyjä voi vastuitaan välttää sillä että liimaa jonkin Outlet tarran hyllynpäähän. Eli ihan sama onko tarraa vai ei.

Myyjä voi toki tarjota asiakkailleen lisäetuja ilman tarraa myytäville tuotteille, ei päinvastoin.

Tässä erotan sen että jos myyjä myy jotain viallista laitetta ja kertoo laitteen olevan viallinen ja hinta sen mukainen, niin se toki sallittua Outlet tarralla tai ilman.
Sehän tuossa taitaa olla se ongelma, että kuluttajasuojalain mielestä kaupan purku, eli rahojen täysimääräinen palautus on kuluttajalle paras tilanne. Siksi kuluttajalla on huonot lähtökohdat lähteä vaatimaan muuta
 
Sehän tuossa taitaa olla se ongelma, että kuluttajasuojalain mielestä kaupan purku, eli rahojen täysimääräinen palautus on kuluttajalle paras tilanne. Siksi kuluttajalla on huonot lähtökohdat lähteä vaatimaan muuta
Kuluttajasuojalaki ei ota kantaa eri vaihtoehtojen ”paremmuuteen”. Se antaa niille vain löyhän ensisijaisuusjärjestyksen.

Kaupan purkuun pitää kummankin osapuolen suostua vaikka myyjä sitä ehdottaisi. Jos ei suostu, niin myyjän on tehtävä muutakin kuin kohauttaa olkapäitään ja sanoa ”nyt kävi näin”.
 
Sama politiikka on verkkiksen outletissa, eli uutta ei saa tilalle ja rahat vain löydään kouraan. Valmistajan puolelta jos on takuu, niin luulisi että outlet tuotteen voisi myös vaatia lähetettävän huoltoon valmistajalle? Mutta noissa vaihtotakuu tapauksissa ei mielestäni takuuta sovelleta jos ainoa vaihtoehto on ottaa rahat takaisin.

En tiedä onko tuo outlet jotenkin laillinen kuluttajan oikeuksien vähentäjä vai mitä, mutta harmillista silti jos tuotteen muuten itselleen mieltää hyväksi ja joutuu tyytymään rahahyvitykseen

Yleensä vaan se kuluttaja ei viitsi ottaa yhteyttä valmistajaan vaan suoraan esim. Verkkokauppaan mistä sitten selviää pahimmillaan tuotteen "tutkimisen" jälkeen että tuotetta ei saa takaisin ja rahoja tarjotaan ehkä sen koodin kanssa = eli saatkin kupongin millä voit ostaa vastaavalla summalla "jotain" kyseisestä kaupasta.

Itsellä esim. lakkasi toimimasta (ei siis edes tunnistunut enää) Kingston 480Gb SSDNow kc300 mutta otin yhteyttä Kingstoniin itseensä, lähetin heille tuotteen ja minulle laitettiin takaisin Kingston 512Gb SSDNow kc400. Ei tarvinut mitään kuittia tms. kertoi vaan että oli ostettu Verkkokaupasta ja lakkasi toimimasta / tunnistumasta "yhdessä yössä".

Tämä oli kaikki mitä heille tarvitsi kirjoittaa (jopa pientä näsäviisastelua) ja vastaanottaja oli KT Finland:
"
At 24.12.2016 it stop working completely. Around 8am it did work, I used computer normally, turn it off and went for christmas dinner when I get back computer (UEFI) did not find SSD drive anymore.

I have tried another SATA cable, SATA port, power cable, computer and tester.
UEFI / windows can not find that SSD drive anymore.

What to do? Who to contact?

BTW I did try to call for number: 800 117004 AND number 358 800 117004 but that number can not be found. Are there another number in Finland to call for?

"

Vastaus tuli sitten support kingston.eu osoitteesta mistä ensin kysyttiin koneen koostumusta (kerroin oman, paremman puoliskon koneen listauksen sekä testerin tiedot) ja mistä tuote ostettu minkä jälkeen myös ohjeet lähettää heille tuote ja noin viikossa uusi tilalle.

Itse henkilökohtaisesti epäilen ja joiden kauppojen kohdalla jopa varmuudella tiedän että käytäntönä on se että voi olla "helpompaa" ja firmalle kannattavampaa laittaa se tuote maahantuojalle ja ottaa itselle uusi tuote myyntiin kalliimmalla hinnalla ja antaa asiakkaalle sen hajonneen tuotteen hinta (varsinkin outlet tuotteen) takaisin mikäli tämä vain sen hyväksyy. Jos ei hyväksy niin odottelee mahdollisesti vuoden tai parin verran että asiakas joko unohtaa asian tai sitten tekee valitusta minkä mukaan ehkä (nyt jo huomattavasti halventuneen tuotteen) voi sitten asiakkaalle antaa.

Otaksuen että niitä tuotteita enää on olemassa. Jos ei ole niin esim. näytönohjainten kohdalla on helppoa antaa sitten "tehoiltaan vastaava" "sinulla oli 1080TI mikä hajosi 2019 lopulla, ostit sen 2018, nyt on pari vuotta kulunut ota tästä 3060 tilalle. Emme voi enää tarjota sinulle maksamaasi 899€ mutta tässä on 399€ kortti tilalle (mistä itse maksoimme 280€ maahantuojalle)"
 
"sinulla oli 1080TI mikä hajosi 2019 lopulla, ostit sen 2018, nyt on pari vuotta kulunut ota tästä 3060 tilalle. Emme voi enää tarjota sinulle maksamaasi 899€ mutta tässä on 399€ kortti tilalle (mistä itse maksoimme 280€ maahantuojalle)"
Tuolloin kannattaa vaatia kaupan purkua. Sinulla on siihen oikeus jos huoltoprosessissa kestää yli 2kk (tjsp.) ilman hyvää perustetta.

Ps. näyttiksissä ei ole todellakaan noin kovat katteet.
 
Yleensä vaan se kuluttaja ei viitsi ottaa yhteyttä valmistajaan vaan suoraan esim. Verkkokauppaan mistä sitten selviää pahimmillaan tuotteen "tutkimisen" jälkeen että tuotetta ei saa takaisin ja rahoja tarjotaan ehkä sen koodin kanssa = eli saatkin kupongin millä voit ostaa vastaavalla summalla "jotain" kyseisestä kaupasta.
Firmoja on erilaisia, verkkokauppojen osalta hommaa sekoittaa se että eri maissa voi olla ne minimitkin erilaisia kuin mihin Suomessa totuttu. ja rahtien takia ne rahat takaisin, pidä romusi voi olla ihan käypä vaihtoehto.
Osalla kansainvälisiä toimijoita taasen on hyvinkin tasokas ja asiakas lähtöinen reklamointien käsittely , tai no siihen saakka kuin "robotin" kanssa sujuu ja on samaa mieltä.
Sitten niitä HobbyHall tyylisiä, jossa pyyhitään asiakkaalla pöytää joka jutussa.
 
Yleensä vaan se kuluttaja ei viitsi ottaa yhteyttä valmistajaan vaan suoraan esim. Verkkokauppaan mistä sitten selviää pahimmillaan tuotteen "tutkimisen" jälkeen että tuotetta ei saa takaisin ja rahoja tarjotaan ehkä sen koodin kanssa = eli saatkin kupongin millä voit ostaa vastaavalla summalla "jotain" kyseisestä kaupasta.
Kummatkin kannattaa pitää mielessä ja lukea ne takuuehdot. Valmistajalla _voi_ olla paljon paremmat kuin myyjällä.

Mutta myyjä taasen kuluttajakaupassa myymästään palvelusta/tuotteesta vastuussa, jonka takia yleensä ohjeistetaan ottamaan yhteyttä myyjään, joka tärkeää varsinkin silloin jos vetoaa prosessi aikana myyjän vastuuseen , eikä takuuseen.

Mutta kirjoituskesi oli hyvä esimerkki, joillain valmistajilla on joissain tuotteissa hyvät takuut ja toimivat prosessit, jopa niitä "elinikäisä" joissa voi saadaa vanhastakin hajonneesta raudasta takuuseen uutta tilalle.
 
Onko porukalla kokemuksia kenkien takuusta? Viime syksynä ostin Salomonin X Ultra 4 Wide GTX goretex-kengät ja niistä on alkanut kangas repeillä varpaiden taitoskohdasta. Myyjäliike totesi, että normaalia kulumista kovassa käytössä, mutta omaan makuun melko lyhyt käyttöaika noin 150€ kengille, jotka on kuitenkin käyttöön tehty.

A8976C87-6252-468C-8FEB-57413B2C76BF.jpeg
 
Onko porukalla kokemuksia kenkien takuusta? Viime syksynä ostin Salomonin X Ultra 4 Wide GTX goretex-kengät ja niistä on alkanut kangas repeillä varpaiden taitoskohdasta. Myyjäliike totesi, että normaalia kulumista kovassa käytössä, mutta omaan makuun melko lyhyt käyttöaika noin 150€ kengille, jotka on kuitenkin käyttöön tehty.

A8976C87-6252-468C-8FEB-57413B2C76BF.jpeg
Olisin valmistajaan yhteydessä, ovat yleensä tarkkoja brändin imagosta ja voivat hyvinkin ihan hyväntahdoneleenä heittää uuden parin, varsinkin jos yhteydenottosi on perusteltu ja yhteistyöhakuinen.
 
Onko porukalla kokemuksia kenkien takuusta? Viime syksynä ostin Salomonin X Ultra 4 Wide GTX goretex-kengät ja niistä on alkanut kangas repeillä varpaiden taitoskohdasta. Myyjäliike totesi, että normaalia kulumista kovassa käytössä, mutta omaan makuun melko lyhyt käyttöaika noin 150€ kengille, jotka on kuitenkin käyttöön tehty.

Riippuu kuinka paljon niillä on kävelty. Jos on tuhat kilometriä menty niin ihan ymmärrettävää. Jos on kävelty vain satoja kilometrejä niin sanoisin että 150€ kengiltä pitää voida odottaa enemmän.

Yrittäisin ensin ottaa yhteyttä suoraan Salomoniin kuvien kera. Tällä voit saada asian ratkaistua helposti ilman tappelua.
 
Viimeksi muokattu:
Onko porukalla kokemuksia kenkien takuusta? Viime syksynä ostin Salomonin X Ultra 4 Wide GTX goretex-kengät ja niistä on alkanut kangas repeillä varpaiden taitoskohdasta. Myyjäliike totesi, että normaalia kulumista kovassa käytössä, mutta omaan makuun melko lyhyt käyttöaika noin 150€ kengille, jotka on kuitenkin käyttöön tehty.
Salomonin sivuilla takuusta mainittu
Salomon offers a minimum of 2-years warranty on all products against material and manufacturing defects. Extended to 3-years for ski pants and jackets.

Click here to read our warranty policy

Footwear warranty
Salomon's shoes are covered by a 2-year warranty, against material and manufacturing defects. If you believe you have a warranty claim, please fill in the form below and our team will examine your case.Please note, warranty claims for products bought from the following resellers are handled by them directly(Decathlon, Intersport, Amazon, Zalando, XXL, REI)
Kengistä lupausta ja hoitohjetta kotimaisella
Onnittelemme sinua Salomon® tuotteen valinnasta. Salomonilla on pitkä kokemus urheiluvälineiden valmistuksessa ja kaikessa kehityksessä on aina pyritty tekemään kestäviä tuotteita, jotka vastaavat kuluttajien vaatimuksiin.
Salomonin tuotteet on valmistettu korkealuokkaisista materiaaleista. Oikein huolletut jalkineet ovat pitkäikäiset. Pitämällä huolta jalkineistasi säilyvät niiden alkuperäiset ominaisuudet pitkään. Yleistä: Puhdista jalkineiden pinta käytön jälkeen kuivalla rätillä tai pehmeällä harjalla.

Älä pese kenkiä koneessa. Kuivaa varsi hyvin kosteapyyhkimisen jälkeen ja muista, että jalkineita ei tule pitää kuumassa (esimerkiksi lähellä pattereita).
Nahka: Nahkatuotteet vanhenevat parhaiten (pitävät kosteudensietokykynsä, eivät halkeile, pysyvät pehmeinä) kun käytät veden hylkivyyttä parantavia hoitoaineita, jotka sopivat niille. Tällaisia ovat esimerkiksi Nikwaxin hoitoaineet. Hoitaminen voi kuitenkin muuttaa esimerkiksi nupukin alkuperäistä ulkonäköä niin, että sitä ei enää voi palauttaa entisen kaltaiseksi. Se ei kuitenkaan vähennä nahan hyviä ominaisuuksia.

Kangas: Jotta jalkineen kangasosat pysyisivät mahdollisimman hyvinä, hoida niitä yllä annettujen yleisten ohjeiden mukaan.
Tukimateriaalit: Salomon® kengissä on vahviste- ja tukimateriaalia kovalle kulutukselle joutuvissa kohdissa. Näiden materiaalien ulkonäkö saattaa muuttua kulumisen myötä, mutta niiden ominaisuudet säilyvät muuttumattomina.

Sisämateriaalit: Suosittelemme myös kenkien säännöllistä puhdistusta sisältä. Tällä tavalla vältät mahdolliset hajuhaitat ja pidennät kenkiesi ikää. Samasta syystä suosittelemme että käytät aina sukkia kenkien kanssa.
Sisäkengät ovat osat mukavuutta ja puhtautta. Ne voit tarvittaessa pestä matalassa lämpötilassa pesukoneessa. Sisäpohjallisen voit myös vaihtaa tarvittaessa uuteen.

Nauhat: Nauhat saattavat vuosien myötä kulua. Vaihda kuluneet nauhat uusiin.
Pohjat: Lika ja kura kannattaa puhdistaa kengän pohjasta saman tien käytön jälkeen. Näin estät pohjaa vanhentavan bakteerikannan syntymisen kengän pohjaan.
(lihavointi omani)

Kengillä takuu ei ole mitenkään tyypillistä, Sievillä 12kk

Sievin takuu teksti
1. Takuuaika lasketaan alkavaksi ostopäivästä lukien. Asiakkaalta edellytetään selvitystä ostopäi-västä (ostokuitti tai muu luotettava selvitys). Mikäli asiakkaalla ei ole tällaista esittää, takuuaika lasketaan alkavaksi tuotteeseen merkitystä valmistuspäivästä.

2. Takuu korvaa materiaali- ja valmistusvirheet.

3. Takuu ei korvaa kulumisesta, materiaalien vanhenemisesta ja väsymisestä, virheellisestä tai huolimattomasta käytöstä tai varastoinnista eikä puutteellisesta jalkineiden hoidosta aiheutu-neita vikoja.

4. Sievi sitoutuu kustannuksellaan korjaamaan takuuaikana ilmenneet kohdassa 2 mainitut virheet tai niin halutessaan toimittamaan uuden tuotteen vaurioituneen tilalle.

5. Reklamaation on oltava kirjallinen. Takuuvaatimus on esitettävä välittömästi tai viimeistään 14 päivän kuluessa siitä kun virhe on havaittu.

6. Reklamaatiosta on ilmettävä seuraavat asiat:
* Reklamaation syy
* Ostopaikka
* Kuitti ostotapahtumasta, tai muu luotettava selvitys ostotapahtumasta
* Käyttöolosuhteet

7. Takuutyön suorittaminen ei jatka alkuperäistä takuuaikaa.

Maalikkona, kestävät kengät voivat kestää vuosia , mutta valmistajat varautuu siihen että suomalaiseen tapaan käyttää kenkiä joka arkipäivä, toki kestävät kenget voi silloinkin toistavuotta kestää, "puhkiruostumatta", kankaissa todennäköisesti näkyy käytönjälkiä :)

Tämä siis kaksijakoinen vastaus kuvaan, riippuen käytöstä niin onhan tuo selvä virhe, surkea laatu, tai riippuen käytöstä, hyvin kestäneet.
 
Onko porukalla kokemuksia kenkien takuusta? Viime syksynä ostin Salomonin X Ultra 4 Wide GTX goretex-kengät ja niistä on alkanut kangas repeillä varpaiden taitoskohdasta. Myyjäliike totesi, että normaalia kulumista kovassa käytössä, mutta omaan makuun melko lyhyt käyttöaika noin 150€ kengille, jotka on kuitenkin käyttöön tehty.

A8976C87-6252-468C-8FEB-57413B2C76BF.jpeg
Valmistajaan yhteyttä ja postaa ihmeessä tänne vastaukset. Itseänikin kiinnostaa aihe ja miten nimenomaan salomon asian hoitaa.

Vaikka käyttäisi joka päivä, niin on kyllä naurettavaa että kengät kuluisi kuvan kaltaisella tavalla päälikankaista puhki. Kaikki omat vaelluskengät on kulunu pohjasta loppuun ennen ku mitään muuta on tossuista levinnyt.
 
Kuten jo aikoinaan mainitsin, hain tähän ennenaikaiseen OLED TV:n kuvan kiinnipalamiseen ratkaisua kuluttajariitalautakunnasta. Käsittely kesti vajaat kaksi vuotta. Päätös tuli viime viikolla ja se oli minulle myönteinen. Vaikka sainkin jo aiemmin osittaisen korvauksen vakuutusyhtiöltä kotivakuutuksen kautta, päätyi kuluttajariitalautakunta suosittamaan myyjälle (Power) lisäkorvauksen maksamista, koska olin joutunut maksamaan omasta pussista vakuutuksen osalta ikävähennyksen ja omavastuun. En saanut ihan vaatimaani, mutta kohtuullisen korvauksen kuitenkin. Tätä paljon olennaisempaa on kuitenkin kuluttajariitalautakunnan linjaus jota lähdin ensisijaisesti hakemaankin, eli että "puheena olevan kaltaisen, keskimääräistä kalliimman television voidaan perustellusti odottaa kestävän selvästi pitempään kuin vajaat neljä vuotta".

Pari lainausta päätöksestä:


Edit.
Näköjään Yle tehnyt jutunkin tästä kuluttajariitalautakunnan päätöksen pohjalta:

Näköjään myös Mikrobitti on tehnyt tästä jutun. Toimittajan asenne paistaa läpi vähän eri tavalla kuin edellisestä. :D

 
Onko porukalla kokemuksia kenkien takuusta? Viime syksynä ostin Salomonin X Ultra 4 Wide GTX goretex-kengät ja niistä on alkanut kangas repeillä varpaiden taitoskohdasta. Myyjäliike totesi, että normaalia kulumista kovassa käytössä, mutta omaan makuun melko lyhyt käyttöaika noin 150€ kengille, jotka on kuitenkin käyttöön tehty.

A8976C87-6252-468C-8FEB-57413B2C76BF.jpeg

Itsellä kokemusta Salomonin kengistä ja omissa meni tietystä kohtaa rikki kengät. Vähän samanlainen keissi kun sun. Oli juuri tuossa taitekohdassa kovempaa "nahkaa" ja sitä kangasta niin siitä repeityi sauma. Itsellä oli Prismasta ostettu ne aikoinaan ja sain ne takuuseen vaihdettua jopa kahteen kertaan kun ne toisetkin hajosi samalla lailla samasta kohtaa. Kolmannella sain takuuseen eri mallin kengät tai oliko malli päivittynyt mistä tuo heikko kohta poistunut.
 
Case Gigantti ja 800e 3080 Gaming Oc näyttikset on edennyt ainakin itselläni hieman eteenpäin
"Asiasi on siirretty esittelyjonoon. Se on osoittautunut monimutkaiseksi ratkaista. Arvion käsittelyajasta löydät asioinnista."

Ei enää kyllä kiinnostusta asiaan juuri ollenkaan.
 
Itsellä kokemusta Salomonin kengistä ja omissa meni tietystä kohtaa rikki kengät. Vähän samanlainen keissi kun sun. Oli juuri tuossa taitekohdassa kovempaa "nahkaa" ja sitä kangasta niin siitä repeityi sauma. Itsellä oli Prismasta ostettu ne aikoinaan ja sain ne takuuseen vaihdettua jopa kahteen kertaan kun ne toisetkin hajosi samalla lailla samasta kohtaa. Kolmannella sain takuuseen eri mallin kengät tai oliko malli päivittynyt mistä tuo heikko kohta poistunut.
Salomonilta sain nyt vastauksen, että pitää ottaa yhteyttä myyjään. Myyjäliike tosiaan jo aiemmin totesi, että ei mene takuuseen. Haastava varmaan pienellä vaivalla tästä edetä.
 
Salomonilta sain nyt vastauksen, että pitää ottaa yhteyttä myyjään. Myyjäliike tosiaan jo aiemmin totesi, että ei mene takuuseen. Haastava varmaan pienellä vaivalla tästä edetä.
Oho, paska firma. Vetoa myyjän virhevastuuseen, jos jaksat taistella.
 
Oho, paska firma. Vetoa myyjän virhevastuuseen, jos jaksat taistella.
Kieltämättä vähän yllätyin. Pitää harkita jaksaako sen enempää vääntää, varmaan joutuisi kysellä kaupasta kirjallisena tuo päätös ettei korvata ja sen jälkeen ottaa vaikka kuluttajariitalautakuntaan yhteyttä.
 
Salomonilta sain nyt vastauksen, että pitää ottaa yhteyttä myyjään. Myyjäliike tosiaan jo aiemmin totesi, että ei mene takuuseen. Haastava varmaan pienellä vaivalla tästä edetä.

7.6 Aikaisemman myyntiportaan virhevastuu
Ostajalla on oikeus kohdistaa virheeseen perustuva vaatimuksensa myyjän ohella myös valmistajaan, maahantuojaan tai muuhun aikaisemman myyntiportaan elinkeinonharjoittajaan.

 
7.6 Aikaisemman myyntiportaan virhevastuu
Ostajalla on oikeus kohdistaa virheeseen perustuva vaatimuksensa myyjän ohella myös valmistajaan, maahantuojaan tai muuhun aikaisemman myyntiportaan elinkeinonharjoittajaan.

Taitaa olla kengät ostettu ennen vuodenvaihdetta, joten uudet säädökset eivät päde.
 
Taitaa olla kengät ostettu ennen vuodenvaihdetta, joten uudet säädökset eivät päde.

Tämä artikkeli on juuri vanhoista säännöistä eli ennen tätä vuotta tehdyistä kaupoista.

Kuluttajansuojalain virhesäännökset uudistuivat vuoden 2022 alussa. Virhevastuu ja takuu kulutustavaran kaupassa -linjauksen sisältö koskee 31.12.2021 mennessä tehtyjä kauppoja. Linjaus 1.1.2022 jälkeen tehtyjä kauppoja koskevista säännöksistä tulossa lähiaikoina.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 695
Viestejä
4 563 002
Jäsenet
75 010
Uusin jäsen
MrBrutalMachine

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom