• Hyvät tarjoukset -alueen ohjeet ja säännöt

    • Uuden tarjouksen kohdalla valmispohjan ja etuliitteen käyttö on pakollista!
    • Otsikkomuotoilu: Tuote, kauppa, tarjoushinta
    • Ainoastaan tarjouksia, jotka toimitetaan Suomeen
    • Ei ref-linkkejä

Kaupankäynnin kiistatilanteet (hintavirheet, takuut, palautukset jne.)

Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 857
No niin. Tein siis pyynnön kuluttajariitalautakunnalle ja yllättävän nopeasti Stadiumoutlet " luovutti". Tuli viestiä kuluttajariitalautakunnan kautta, että hyväksyvätkin palautuksen ja maksavat rahan takaisin kunhan palautan kengät heille. On se kumma kun joutui näinkin selvässä asiassa vääntämään ja jännittämään joutuuko suoraan sanottuna huijatuksi.
No tämä kelpaa minulle, vaikka vähän ärsyttää "lakaista juttu maton alle". Mitään pahoittelua yms. ei viestissä ollut, yllättäen.
Muista vaatia puhelinkulu, bensakulut, tulostinkulut ym. Eli reaalikulut jotka kikkailusta aiheutui sinulle
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
141
Kysytääs nyt täältä että kuinkahan pitkään nappikuulokkeissa voi vedota virhevastuuseen?

Minulla kun kestää Powerbeats Pro kuulokkeiden vasen nappi enää vajaa 20min, oikeassa on vielä varausta tässä vaiheessa 96%.
Näissähän takuu on vaan vuosi ja ostin nämä 20.12.2019 eli vähän reilu 2 vuotta sitten.
Vieläkö olisi toivoa saada tämä hoidettua virhevastuu kautta?
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 702
Kysytääs nyt täältä että kuinkahan pitkään nappikuulokkeissa voi vedota virhevastuuseen?

Minulla kun kestää Powerbeats Pro kuulokkeiden vasen nappi enää vajaa 20min, oikeassa on vielä varausta tässä vaiheessa 96%.
Näissähän takuu on vaan vuosi ja ostin nämä 20.12.2019 eli vähän reilu 2 vuotta sitten.
Vieläkö olisi toivoa saada tämä hoidettua virhevastuu kautta?
Kai se riippuu tuotteen hinnasta hieman. Ei se mitään maksa että kysyy asiaa ja ottaa yhteyttä tekijään (monesti korvaavat helpommin, esim. itselläni Kingston 480Gb SSDNow kc300 lakkasi toimimasta ja tunnistumasta. Otin yhteyttä Kingstoniin ja postitin tuotteen heille, lähettivät minulle takaisin Kingston 512Gb SSDNow kc400. Olen aika varma että jos olisin ottanut ja kysynyt asiaa Verkkokaupasta vastaus olisi ollut "päälle 2v ostosta, maksa tutkimusmaksu" tjsp.)

TOSIN tälläkin foorumilla löytyy tyyppejä joiden mielestä jopa vessaharjan pitäisi kestää 100% kunnossa sen 5v käyttöä ja kehoittaisivat menemään sen harjan kanssa kauppaan ja valittamaan kun harjakset harottavat ja tuote ei ole enää uuden veroinen alle 5v käytön jälkeen. Eli minusta kannattaa miettiä hintaa ensin ja vasta sitten alkaako nähdä vaivaa vai ostaako esim. uuden muutaman euron vessaharjan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
141
Kai se riippuu tuotteen hinnasta hieman. Ei se mitään maksa että kysyy asiaa ja ottaa yhteyttä tekijään (monesti korvaavat helpommin, esim. itselläni Kingston 480Gb SSDNow kc300 lakkasi toimimasta ja tunnistumasta. Otin yhteyttä Kingstoniin ja postitin tuotteen heille, lähettivät minulle takaisin Kingston 512Gb SSDNow kc400. Olen aika varma että jos olisin ottanut ja kysynyt asiaa Verkkokaupasta vastaus olisi ollut "päälle 2v ostosta, maksa tutkimusmaksu" tjsp.)

TOSIN tälläkin foorumilla löytyy tyyppejä joiden mielestä jopa vessaharjan pitäisi kestää 100% kunnossa sen 5v käyttöä ja kehoittaisivat menemään sen harjan kanssa kauppaan ja valittamaan kun harjakset harottavat ja tuote ei ole enää uuden veroinen alle 5v käytön jälkeen. Eli minusta kannattaa miettiä hintaa ensin ja vasta sitten alkaako nähdä vaivaa vai ostaako esim. uuden muutaman euron vessaharjan.
Hinnasta se tosiaan varmaan on paljon kiinni,
Enkä minä kyllä minkään halvan tuotteen kanssa edes jaksaisi asiasta päästäni vaivata.
Mutta nämä maksoi kuitenkin sen 230€ mikä on nappikuulokkeista aika suolainen hinta.
Ja oletin että tällä hinnalla saisi vähän kestävämmän tuotteen.
Mutta täytyy olla Giganttiin yhteydessä asian tiimoilta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 236
Hinnasta se tosiaan varmaan on paljon kiinni,
Enkä minä kyllä minkään halvan tuotteen kanssa edes jaksaisi asiasta päästäni vaivata.
Mutta nämä maksoi kuitenkin sen 230€ mikä on nappikuulokkeista aika suolainen hinta.
Ja oletin että tällä hinnalla saisi vähän kestävämmän tuotteen.
Mutta täytyy olla Giganttiin yhteydessä asian tiimoilta.
Akkujen tekniikalle ei mitään voi, rajalliset käyttökerrat. Riippumatta onko maksanut 50 vai 500 euroa.

Sun tapauksessa toimisin itse seuraavasti; jos ollut aktiivisessa, päivittäisessä käytössä niin akku on tullut tiensä päähän ja vaihdan sen omalla kustannuksella.

Jos käytetty tosi vähän ja säilytetty aina asianmukaisesti, kysyisin liikkeestä.
 
Liittynyt
07.02.2017
Viestejä
2 005
Hinnasta se tosiaan varmaan on paljon kiinni,
Enkä minä kyllä minkään halvan tuotteen kanssa edes jaksaisi asiasta päästäni vaivata.
Mutta nämä maksoi kuitenkin sen 230€ mikä on nappikuulokkeista aika suolainen hinta.
Ja oletin että tällä hinnalla saisi vähän kestävämmän tuotteen.
Mutta täytyy olla Giganttiin yhteydessä asian tiimoilta.
@Taneli- a vaan vituttaa kun meni ostamaan kingstonin vessaharjan. Bad sectoreita koko pöntön reunus täynnä :cautious:

Ei vaan ihan asiallinen neuvo tuo valmistajan puoleen kääntyminen kuitenkin. Suora lainaus kkv:n ohjeistuksesta:
Tavaran myynyt yritys on ensisijaisesti vastuussa virheen hyvittämisestä. Myyjä ei voi velvoittaa kuluttajaa sopimaan korjauksesta tai muusta hyvityksestä maahantuojan ja takuuhuollon kanssa.
Vaikka myyjä on ensisijaisesti vastuussa virheestä, kuluttaja voi halutessaan esittää valituksensa myös maahantuojalle tai valmistajalle. Suositeltavaa on, että kuluttaja selvittää asiaa kuitenkin ensin sopimuskumppanin eli myyjän kanssa. Jos on tarvetta selvittää asiaa aikaisemman myyntiportaan kanssa, vaatimukset kannattaa esittää maahantuojalle, joka toimii valmistajan edustajana.

Itse kyllä olettaisin että tuon hintaluokan kuulokkeet kestävät yli kaksi vuotta. Gigantista ei tosiaan ikinä tiedä, mutta Applen voisi olettaa hoitavan tuollaisen kuntoon kunnialla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
141
@Taneli- a vaan vituttaa kun meni ostamaan kingstonin vessaharjan. Bad sectoreita koko pöntön reunus täynnä :cautious:

Ei vaan ihan asiallinen neuvo tuo valmistajan puoleen kääntyminen kuitenkin. Suora lainaus kkv:n ohjeistuksesta:
Tavaran myynyt yritys on ensisijaisesti vastuussa virheen hyvittämisestä. Myyjä ei voi velvoittaa kuluttajaa sopimaan korjauksesta tai muusta hyvityksestä maahantuojan ja takuuhuollon kanssa.
Vaikka myyjä on ensisijaisesti vastuussa virheestä, kuluttaja voi halutessaan esittää valituksensa myös maahantuojalle tai valmistajalle. Suositeltavaa on, että kuluttaja selvittää asiaa kuitenkin ensin sopimuskumppanin eli myyjän kanssa. Jos on tarvetta selvittää asiaa aikaisemman myyntiportaan kanssa, vaatimukset kannattaa esittää maahantuojalle, joka toimii valmistajan edustajana.

Itse kyllä olettaisin että tuon hintaluokan kuulokkeet kestävät yli kaksi vuotta. Gigantista ei tosiaan ikinä tiedä, mutta Applen voisi olettaa hoitavan tuollaisen kuntoon kunnialla.
Kiitos hyvistä vinkeistä täytyy tässä kohta kun on hetki aikaa ottaa yhteyksiä Giganttiin ja kokeilla laittaa viestiä tuonne laitevalmistajalle.
Eihän se iso vaiva ole vaikka ei onnistuisikaan.

Täytyy myös ottaa huomioon tuo että akut ei näytä Applella kuuluvan edes takuun piiriin.
Ja olla valmis myös tuohon @pagus ehdottamaan omakustanteiseen akun vaihtoon, maksaahan se 84€ pikaisella googlauksella, mutta eipä maailma siihen kaadu.
Kiitos vielä kaikille
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 236
Kiitos hyvistä vinkeistä täytyy tässä kohta kun on hetki aikaa ottaa yhteyksiä Giganttiin ja kokeilla laittaa viestiä tuonne laitevalmistajalle.
Eihän se iso vaiva ole vaikka ei onnistuisikaan.

Täytyy myös ottaa huomioon tuo että akut ei näytä Applella kuuluvan edes takuun piiriin.
Ja olla valmis myös tuohon @pagus ehdottamaan omakustanteiseen akun vaihtoon, maksaahan se 84€ pikaisella googlauksella, mutta eipä maailma siihen kaadu.
Kiitos vielä kaikille
Muista sitten vedota virhevastuuseen eikä takuuseen. Kyllä kuulokkeiden oletettu käyttöikä on enemmän kuin reilu 2v. Eikä tuo oikein mene minkään akun normaalin kulumisen piikkiin jos ero kuulokkeiden välillä on noin suuri.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
1 024
Muista sitten vedota virhevastuuseen eikä takuuseen. Kyllä kuulokkeiden oletettu käyttöikä on enemmän kuin reilu 2v. Eikä tuo oikein mene minkään akun normaalin kulumisen piikkiin jos ero kuulokkeiden välillä on noin suuri.
paitsi jos olet käyttänyt 95% ajasta aina vain toista nappia ja sen akussa syklejä 100x määrä?
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 162
Kiitos hyvistä vinkeistä täytyy tässä kohta kun on hetki aikaa ottaa yhteyksiä Giganttiin ja kokeilla laittaa viestiä tuonne laitevalmistajalle.
Eihän se iso vaiva ole vaikka ei onnistuisikaan.

Täytyy myös ottaa huomioon tuo että akut ei näytä Applella kuuluvan edes takuun piiriin.

Applen takuuehdot nyt on yleensäkin ihan tasoa HV.
Nehän ei anna laitteille kuin vuoden takuun ja pitkän tappelun jälkeen suostuivat Euroopassa edes lisäämään nettisivuilleen tiedon virhevastuusta ja ohjaavat asiakkaat sitten jälleenmyyjien ongelmaksi kun vuoden takuu on ummessa. Sen takia myyjätkään ei niin hanakasti ota Applen romuja virhevastuuseen vaan yrittävät aina laistaa siitä kun kustannukset menee myyjän omasta pussista Applen pestessä kätensä asiasta täydellisesti.

Mutta tosiaan nimenomaan virhevastuuseen vetoamaan ja kulmana se, että yli 200 euron langattomian kuulokkeiden pitää kestää käytössä kauemmin kuin kaksi vuotta. Suomessa myös kuluttajansuoja lähtee liikkeelle siitä, että laitteeseen integroitu akku joka ei ole käyttäjän vaihdettavissa on lähtökohtaisesti kiinteä osa laitetta ja se kuuluu saman takuun/virhevastuun piiriin kuin laite muutoinkin. Gigantti voi harata tuossa hyvinkin vastaan mutta sitten vaan lähdet viemään asiaa eteenpäin kuluttajaneuvojan kautta. Luultavasti nekin on sitä mieltä että noin kalliiden luurien voi odottaa kestävän yli 2 vuoden käytön.

Kuluttajansuojalaki

Applen yhden vuoden rajoitettu takuu on vapaaehtoinen valmistajan takuu. Se tarjoaa käyttäjälle kuluttajansuojalain piiriin kuulumattomia oikeuksia, kuten tuotteiden puutteisiin liittyviä oikeuksia.

Applen yhden vuoden rajoitetun takuun edut siis täydentävät kuluttajansuojalain suomia oikeuksia, eivät korvaa niitä.

Kuluttajat voivat valita, vaativatko he oikeuksiaan Applen yhden vuoden rajoitetun takuun vai kuluttajansuojalakien nojalla.

Tärkeää: Applen yhden vuoden rajoitetun takuun ehdot eivät ole voimassa vaateissa, jotka tehdään kuluttajansuojalain nojalla.

Jos haluat lisätietoja kuluttajansuojalaista, käy Applen verkkosivustossa (https://www.apple.com/fi/legal/statutory-warranty/) tai ota yhteyttä paikalliseen kuluttaja-asiamieheen.
 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 648
Applen takuuehdot nyt on yleensäkin ihan tasoa HV.
Nehän ei anna laitteille kuin vuoden takuun ja pitkän tappelun jälkeen suostuivat Euroopassa edes lisäämään nettisivuilleen tiedon virhevastuusta ja ohjaavat asiakkaat sitten jälleenmyyjien ongelmaksi kun vuoden takuu on ummessa. Sen takia myyjätkään ei niin hanakasti ota Applen romuja virhevastuuseen vaan yrittävät aina laistaa siitä kun kustannukset menee myyjän omasta pussista Applen pestessä kätensä asiasta täydellisesti.
Onkohan tuossa tapahtunut Jobsin jälkeen joku romahdus? Itse joutunut kerran olemaan tekemisissä ja sekin Applen aloitteesta. Aikoinaan sain alkuperäisen iPod nanon tilalle useamman sukupolven uudemman version, kun noissa oli jotain akkuongelmia. Eikä takuuta tuossa ollut enää ollut moneen vuoteen. Lähettivät kotiin kuriiripaketin pakkausta varten, hakivat sovittuna aikana ja kotiin tuli uusi tilalle. Tosin en ole mikään Applen suurkäyttäjä, jokunen laite kuitenkin on vuosien varrella ollut, mutta mitään en ole itse joutunut laittamaan takuuseen eli voi olla vääristynyt kokemus.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 233
Onkohan tuossa tapahtunut Jobsin jälkeen joku romahdus?
Päinvastoin.
On toki Jobsinkin aikaan jotain ilmiselvää, erikseen tarkaan harkittua korjailtu firman piikkiin takuua-ajan jälkeen. Vaikka ei olisi takuusta erikseen maksanut.
(iPhonet oli vaikein pala, niissä pesi kädet kokonaan)
 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 648
Ok, ollut sitten hyvää tuuria noiden omppulaitteiden kanssa, että ei ole tarvinnut alkaa säätämään korjausten kanssa :)
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 162
Onkohan tuossa tapahtunut Jobsin jälkeen joku romahdus? Itse joutunut kerran olemaan tekemisissä ja sekin Applen aloitteesta. Aikoinaan sain alkuperäisen iPod nanon tilalle useamman sukupolven uudemman version, kun noissa oli jotain akkuongelmia. Eikä takuuta tuossa ollut enää ollut moneen vuoteen. Lähettivät kotiin kuriiripaketin pakkausta varten, hakivat sovittuna aikana ja kotiin tuli uusi tilalle. Tosin en ole mikään Applen suurkäyttäjä, jokunen laite kuitenkin on vuosien varrella ollut, mutta mitään en ole itse joutunut laittamaan takuuseen eli voi olla vääristynyt kokemus.
Nää on vähän eri keissejä kuin normaali takuu, missä tuotteista on löytynyt suurempaa määrää koskeva valmistusvirhe. Niitähän ne on korjaillut useampaankin otteeseen ja niihin on protokollat olemassa. Normaalin, yli vuoden ikäisen laitteen kanssa kun menet menet valittamaan Applelle niin vastaus on sori bat noukänduu...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
711
Pötyä tuo puhe Applen takuusta tai sen olemattomuudesta. Minulla hajosi iPhone jonkin verran takuun jälkeen, olin yhteydessä suoraan Appleen. Ensin ilmoittivat, etteivät voi tehdä mitään. Kyseenalaistin päätöksen ja pyysin yhdistämään esimiehelle. Hetken tietojani katseltuaan totesi, että minulla on sen verran monta Applen laitetta, että pistävät uuden laitteen tulemaan tilalle. Näin ne hommat hoidetaan.

Olen huollattanut myös kannettavia veloituksetta milloin uutta akkua milloin uutta näppämistöä duunissa. Eivät ole laskuja perään lähetelleet.
Eli takuuta ei ole ellet valita esimiehelle ja omista kasaa apple laitteita? :smoke:
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 233
Eli takuuta ei ole ellet valita esimiehelle ja omista kasaa apple laitteita? :smoke:
Ja rahalla saa takuuta. En tiedä onko sillä vaikutusta siihen saako helposti yhteyttä esimieheen.

Edit:
Laitteessa ei ehkä takuuta. (ne ei niitä välttämättä ihan takuunimellä myyty, koska lisäarvo pitä keksiä jostain muusta kuin kuluttajasuojan täyttämisestä)
Kyseessähän oli laite, josta oli takuu päättynyt?
Myös pätevä juristi auttaa jos ongelmia velvoitteiden hoitamisessa syntyy.
Se kyllä kuvaa hyvin mitä se on pahimillaan Jobsin aikaan ollut, ongelmaa se ei poistanut, mutta saihan sitten maksella juristille.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 767
Mikähän lomake tuolta pitäisi printata? koskaan aikasemmin asioinut tälläsen asian kanssa. Lomakkeet valituksen tekemiseksi yritykselle Toki voihan olla että ulkoisessa huollossa toteavat että ei ole normaalia ja menee takuuseen, tai etteivät edes loppujen lopuksi pyydä testausmaksua.
Tämä homma päättyi sillaillä että rahat takas, ei edes tarjottu korvaavaa tuotetta tilalle. Tähän olin kyllä jo varautunut ennakkoon, mutta harmittaa silti. :(

edit: Voiko proshop yksipuolisesti purkaa kaupan jos korvaavia tuoteita löytyy suoraan hyllystä?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
141
Kyllähän noi kuulokkeet on aktiivisessa käytössä ollut ja molemmat samaan aikaan aina päässä.
Turhan iso pudotus tuossa akun kestossa kyllä on, olisi edes pikkuhiljaa vähentynyt mutta ei

Gigantin aspa ei ainakaan ollut kauhean avulias aiheeseen liittyen, no sain minä 20€ lahjakortin vaivan palkaksi
Eli sit odottamaan mitä ne Applelta vastaa.
Todennäköisesti mulle jää käteen vaan toi 20€ lahjakortti, no yrittänyttä ei laiteta
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
1 024
Kyllähän noi kuulokkeet on aktiivisessa käytössä ollut ja molemmat samaan aikaan aina päässä.
Turhan iso pudotus tuossa akun kestossa kyllä on, olisi edes pikkuhiljaa vähentynyt mutta ei

Gigantin aspa ei ainakaan ollut kauhean avulias aiheeseen liittyen, no sain minä 20€ lahjakortin vaivan palkaksi
Eli sit odottamaan mitä ne Applelta vastaa.
Todennäköisesti mulle jää käteen vaan toi 20€ lahjakortti, no yrittänyttä ei laiteta
näkeekö noiden syklejä jostain, ei varmaan?
 

bb12

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
13.10.2017
Viestejä
602
Proshopin outlet näytöillä maininta "Tämä demotuote on joko palautettu meille käyttäen peruutusoikeutta, siitä puuttuu tuotepakkaus tai se on korjattu tuote. Me emme pysty kertomaan tarkemmin, mikä näistä sopii tähän tuotteeseen. Tuotteet on testattu ja ne toimivat, mutta ne toimitetaan pääsääntöisesti ilman alkuperäispakkausta ja lisätarvikkeita, joilla ei ole merkitystä tuotteen toiminnan kannalta. Jos akku tai laturi on sisällytetty alkuperäiseen tuotteeseen ja on välttämätön tuotteen käytölle, se sisältyy. Peruuttamisoikeus ja takuu on demotuotteilla samoin kuin uusilla tuotteilla. " Onko tuo oikein kuluttajan näkökulmasta että et tiedä "mikä näistä sopii tähän kohteeseen"?
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
273
Kiitos hyvistä vinkeistä täytyy tässä kohta kun on hetki aikaa ottaa yhteyksiä Giganttiin ja kokeilla laittaa viestiä tuonne laitevalmistajalle.
Eihän se iso vaiva ole vaikka ei onnistuisikaan.

Täytyy myös ottaa huomioon tuo että akut ei näytä Applella kuuluvan edes takuun piiriin.
Ja olla valmis myös tuohon @pagus ehdottamaan omakustanteiseen akun vaihtoon, maksaahan se 84€ pikaisella googlauksella, mutta eipä maailma siihen kaadu.
Kiitos vielä kaikille
Ja kyllä muuten akuilla on Applella takuu, niin kuin yleensä pitääkin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
273
Nää on vähän eri keissejä kuin normaali takuu, missä tuotteista on löytynyt suurempaa määrää koskeva valmistusvirhe. Niitähän ne on korjaillut useampaankin otteeseen ja niihin on protokollat olemassa. Normaalin, yli vuoden ikäisen laitteen kanssa kun menet menet valittamaan Applelle niin vastaus on sori bat noukänduu...
Tämä ei kyllä pidä paikkaansa, yhden macbookin olen korjauttanut mcaren kautta, joka oli vähän yli kahden vuoden vanha ja yhden iPhonen joka oli vajaa kaksivuotta vanha. huolto onnistui ilman mitään ongelmia. Kannattaa otta asioista selvää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
141
Ja kyllä muuten akuilla on Applella takuu, niin kuin yleensä pitääkin.
Jostain oli eilen illalla/yöllä muutaman sauna oluen jälkeen lukevinani että akut ei kuulu normi takuun alle, mutta voin kyllä olla väärässäkin. Joten seison korjattuna.
Ja varmaan se lähiaikoina nähdään mikä vastaus sieltä tulee.
Ja varmasti applellakin vaihtelee palvelu vähän palvelijan ja päivän mukaan, niinkuin se tuntuu aina näiden taisteluiden kanssa menevän, oli kyse sitten takuusta tai hintavirheestä.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 162
Tämä ei kyllä pidä paikkaansa, yhden macbookin olen korjauttanut mcaren kautta, joka oli vähän yli kahden vuoden vanha ja yhden iPhonen joka oli vajaa kaksivuotta vanha. huolto onnistui ilman mitään ongelmia. Kannattaa otta asioista selvää.
Eikä ollut ostettua jatkotakuuta tai laitteilla avointa kampanjaa ja oliko ostettu suoraan Applelta vai jälleenmyyjältä kuten alkuperäisellä kysyjällä?

En tiedä ovatko löysänneet otetta sitten tässä viime vuosina, mutta ainakin aikaisemmin niiden vastaus vuoden takuun päättymisen jälkeen oli hyvin pitkälti "voi kyynel" ja ota yhteyttä jälleenmyyjän virhevastuun saamiseksi. Ihan kuten niiden takuuehdoissakin lukee. Toki jos tuotteet on ostanut suoraan Applelta niin ovat itse silloin jälleenmyyjä ja joutuvat vastaamaan virhevastuustakin.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
1 024
Eikä ollut ostettua jatkotakuuta tai laitteilla avointa kampanjaa ja oliko ostettu suoraan Applelta vai jälleenmyyjältä kuten alkuperäisellä kysyjällä?

En tiedä ovatko löysänneet otetta sitten tässä viime vuosina, mutta ainakin aikaisemmin niiden vastaus vuoden takuun päättymisen jälkeen oli hyvin pitkälti "voi kyynel" ja ota yhteyttä jälleenmyyjän virhevastuun saamiseksi. Ihan kuten niiden takuuehdoissakin lukee. Toki jos tuotteet on ostanut suoraan Applelta niin ovat itse silloin jälleenmyyjä ja joutuvat vastaamaan virhevastuustakin.
kyllä lain virhevastuu koskee tuotteen valmistajaa/maahantuojaa yhtä lailla kuin myyjääkin, luki applen takuuehdoissa mitä tahansa.

edit. rajoituksia on kyllä, että jos et ole alkuperäinen ostaja vaan ostit käytettynä joltain
 

IcyT

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
662
kyllä lain virhevastuu koskee tuotteen valmistajaa/maahantuojaa yhtä lailla kuin myyjääkin, luki applen takuuehdoissa mitä tahansa.

edit. rajoituksia on kyllä, että jos et ole alkuperäinen ostaja vaan ostit käytettynä joltain
Mitä tarkoitat rajoituksilla? Takuu ja virhevastuu annetaan tuotteelle eikä se ole sidonnainen omistajaan.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 162
kyllä lain virhevastuu koskee tuotteen valmistajaa/maahantuojaa yhtä lailla kuin myyjääkin, luki applen takuuehdoissa mitä tahansa.
No on joo, mutta lähtökohtaisesti kuluttaja selvittää virhevastuuta sopimuskumppaninsa, eli myyjän kanssa.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
1 024
Mitä tarkoitat rajoituksilla? Takuu ja virhevastuu annetaan tuotteelle eikä se ole sidonnainen omistajaan.
"Kuluttajariitalautakunta on antanut useita ratkaisuja aikaisemman myyntiportaan virhevastuusta autokaupassa. Kuluttajariitalautakunta on vakiintuneesti soveltanut kuluttajasuojalain 5 luvun 31 §:ää siten, että käytetyn auton ostanut kuluttaja ei voi kohdistaa vaatimustaan auton virheistä auton maahantuoneeseen liikkeeseen, jos elinkeinonharjoittajien välinen jälleenmyyntiketju on katkennut (näin esimerkiksi ratkaisuissa dnro 3045/33/10, 21.9.2011; dnro 896/33/07, 29.5.2008; dnro 2907/33/05, 16.3.2007; dnro 02/33/891, 15.3.2004 ja dnro 4077/33/09, 7.12.2010). Myös Helsingin hovioikeus on antanut hiljattain ratkaisun, jossa se katsoi käräjäoikeuden tavoin, ettei kuluttajansuojalain 5 luvun 31 §:n 1 momentin säännöksen tarkoituksena ole ollut ulottaa maahantuojan tai muun elinkeinonharjoittajien ketjussa aiempana olevan elinkeinonharjoittajan vastuuta kulutustavaran virheestä tavaran ensimmäistä käyttöönottoa koskevaa kauppaa laajemmalle (Helsingin hovioikeuden lainvoimainen välituomio nro 1495, S 18/1936, 26.11.2019)."

edit. KSL 5:31 siis tuo virhevastuu-pykälä.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
1 024
No on joo, mutta lähtökohtaisesti kuluttaja selvittää virhevastuuta sopimuskumppaninsa, eli myyjän kanssa.
no kai näin, mutta jos myyjä kieltäytyy(tai on konkassa tms) niin tuo on validi optio aina kokeilla ennen isompaa riitelyä.
 

IcyT

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
662
"Kuluttajariitalautakunta on antanut useita ratkaisuja aikaisemman myyntiportaan virhevastuusta autokaupassa. Kuluttajariitalautakunta on vakiintuneesti soveltanut kuluttajasuojalain 5 luvun 31 §:ää siten, että käytetyn auton ostanut kuluttaja ei voi kohdistaa vaatimustaan auton virheistä auton maahantuoneeseen liikkeeseen, jos elinkeinonharjoittajien välinen jälleenmyyntiketju on katkennut (näin esimerkiksi ratkaisuissa dnro 3045/33/10, 21.9.2011; dnro 896/33/07, 29.5.2008; dnro 2907/33/05, 16.3.2007; dnro 02/33/891, 15.3.2004 ja dnro 4077/33/09, 7.12.2010). Myös Helsingin hovioikeus on antanut hiljattain ratkaisun, jossa se katsoi käräjäoikeuden tavoin, ettei kuluttajansuojalain 5 luvun 31 §:n 1 momentin säännöksen tarkoituksena ole ollut ulottaa maahantuojan tai muun elinkeinonharjoittajien ketjussa aiempana olevan elinkeinonharjoittajan vastuuta kulutustavaran virheestä tavaran ensimmäistä käyttöönottoa koskevaa kauppaa laajemmalle (Helsingin hovioikeuden lainvoimainen välituomio nro 1495, S 18/1936, 26.11.2019)."

edit. KSL 5:31 siis tuo virhevastuu-pykälä.
Kuluttajansuojalain perusteella kuluttajalla on oikeus kohdistaa vaatimuksensa myös viimeistä myyntiporrasta (elinkeinonharjoittaja) edeltävään portaaseen. Ilmeisesti esimerkkitapauksissasi kuluttaja on ostanut käytetyn tuotteen elinkeinonharjoittajalta, jolloin maahantuojan jälkeen on ollut vähintään kaksi myyntiporrasta. Nähdäkseni yksityishenkilöiden välistä kauppaa ei voida laskea lain tarkoittamaksi "myyntiportaaksi".

Kuluttajansuojalaki luku 5 31 § sanoi:
Ostajalla on oikeus kohdistaa tavaran virheeseen perustuva, tämän luvun säännösten mukainen vaatimuksensa myös elinkeinonharjoittajaan, joka aikaisemmassa myyntiportaassa on luovuttanut tavaran jälleenmyyntiä varten.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
1 024
Kuluttajansuojalain perusteella kuluttajalla on oikeus kohdistaa vaatimuksensa myös viimeistä myyntiporrasta (elinkeinonharjoittaja) edeltävään portaaseen. Ilmeisesti esimerkkitapauksissasi kuluttaja on ostanut käytetyn tuotteen elinkeinonharjoittajalta, jolloin maahantuojan jälkeen on ollut vähintään kaksi myyntiporrasta. Nähdäkseni yksityishenkilöiden välistä kauppaa ei voida laskea lain tarkoittamaksi "myyntiportaaksi".
voi olla, ettei se katkaise vaan uuden elinkeinonharjoittajan väliintulo vasta katkaisisi, emt, ei käynyt tuosta ilmi. lainaus oli hallituksen esityksestä ja kaivelin alkulähteen om mietintö 17/2021, mutta eipä sieltä enempää selvinnyt. noita kril/ho ratkaisuja ei tullut katottua.
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
273
Eikä ollut ostettua jatkotakuuta tai laitteilla avointa kampanjaa ja oliko ostettu suoraan Applelta vai jälleenmyyjältä kuten alkuperäisellä kysyjällä?

En tiedä ovatko löysänneet otetta sitten tässä viime vuosina, mutta ainakin aikaisemmin niiden vastaus vuoden takuun päättymisen jälkeen oli hyvin pitkälti "voi kyynel" ja ota yhteyttä jälleenmyyjän virhevastuun saamiseksi. Ihan kuten niiden takuuehdoissakin lukee. Toki jos tuotteet on ostanut suoraan Applelta niin ovat itse silloin jälleenmyyjä ja joutuvat vastaamaan virhevastuustakin.
Kummallekkaan laitteelle ei ollut mitään jatkotakuita ostettu tai avointa kampanjaa. Puhelin tapauksesta on jo tosi pitkä aika, kyseessä iPhone 5 , joka ostettu Telialta. En edes itse ostanut puhelinta vaan eri henkilö osti, mikä myi avaamattoman paketin minulle halvemmalla mitä kaupassa. Soitin eka Telialle, he suosittelivat kääntymään Mcaren puoleen. Marssin sinne puhelimen ja ostokuitin kanssa, selvitin asian ja sanoin että kyseessähän on yli vuoden vanha puhelin, mutta Suomessahan on virhevastuu kaksi vuotta. Lupasivat selvittää asiaa, muutaman päivän päästä tuli soitto, että puhelin huolletaan veloituksetta. (Näytössä oli tumma kohta)
Macbookin ostin Gigantista, silloin en edes soittanut Giganttiin, vaan menin suoraan macbookin ja kuitin kanssa Mcareen, selvitin asian. Sanoin, että virhevastuu on kaksi vuotta, mutta ei tietokone saa vähän yli kahdessa vuodessa hajota. Sama homma, sanoivat, että selvitetään asiaa. Ja korjaus oli maksuton minulle.
 
Liittynyt
27.12.2021
Viestejä
2
Itelläkin ollut positiivisia kokemuksia Applen toimintaan virhevastuun kanssa. Ovat vielä Applen asiakaspalvelussa todella selkeitä ja sanoivat, että normaalissa käytössä tullut yllättävä vika takuuajan jälkeen menee ehdottomasti vielä virhevastuun piiriin.

Akuilla on jopa tietääkseni Applella sisäinen ohjeistus millon ne käy virhevastuuseen. Tyyliin 2v siäsällä jos menee alle 80% niin saa uuden akun?
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 162
Se on hyvä että hommassa on jotain tolkkua vaikka takuuehdot sinällään on markkinoiden paskimmat. Jotkut firmathan käyttää hyviä takuuehtoja jopa myynninedistämis- ja maineenkasvatuskeinoina, mutta omppufirmaa tuollainen ei taida kiinnostaa kun kauppa käy muutenkin.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 521
Mites näissä jos tuotteen hinta on ollut virheellinen onko myyjällä vastuuta vai miten menee?

Itse tilasin Bauhausin nettikaupasta sormipaneelia reilu 20m2, hintaa tuolle oli reilu 70€.
Nyt kun tuote tuli sitä olikin vain 1,72m2.

Tuo on ollut tuohon hintaan myynnissä noin vuoden päivät, enkä siksi siis kiinnittänyt siihen huomiota että olisi ollut erityisen edullinen.

Nyt kun olen perehtynyt tarkemmin, niin tuossa lienee hintavirhe Bauhausin sivulla.

Laitan kuvakaappauksen myös, koska reklamoin tuosta ja luultavasti korjannevat virheen sivulta.
 

Liitteet

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 712
Mites näissä jos tuotteen hinta on ollut virheellinen onko myyjällä vastuuta vai miten menee?

Itse tilasin Bauhausin nettikaupasta sormipaneelia reilu 20m2, hintaa tuolle oli reilu 70€.
Nyt kun tuote tuli sitä olikin vain 1,72m2.

Tuo on ollut tuohon hintaan myynnissä noin vuoden päivät, enkä siksi siis kiinnittänyt siihen huomiota että olisi ollut erityisen edullinen.

Nyt kun olen perehtynyt tarkemmin, niin tuossa lienee hintavirhe Bauhausin sivulla.

Laitan kuvakaappauksen myös, koska reklamoin tuosta ja luultavasti korjannevat virheen sivulta.
Oonko mä jotenkin sokea, vai miksi en näe mitään virhettä sivulla enkä kuvankaappauksessa?

Metritavarana myytävää paneelia, erikseen sanotaan että pakkauksessa 10,42m tavaraa, ja annetaan vielä metrihintakin erikseen jos haluaa metreinä tilata. Neliömetrivalintaa tuolla ei ole.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 521
Oonko mä jotenkin sokea, vai miksi en näe mitään virhettä sivulla enkä kuvankaappauksessa?

Metritavarana myytävää paneelia, erikseen sanotaan että pakkauksessa 10,42m tavaraa.
Todellisuudessa pakkaus on 0,86m2 ja siten neliöhinta on noin 40€/m2.

EDIT: Siis olin ostavinani m2 mutta ostinkin m.
Oma virhe siis.
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 653
Mulle KKV virkailija kysyi vielä uudestaan Samsungin vastausta, katsotaan mitä vastaa. Jos tulee tuo sama vastaus niin sitten lähtee kuluttajariita.fi kautta seuraavaan pykälään.
Noniin, tuli se itsellekin lopulta Kuluttajaneuvonnasta sama - Vie asia kuluttajariitalautakunnalle.

No lomakkeen täyttö kuluttajariita.fi vei ehkä 10min ja oli kyllä hyvin selkeä. Jos ratkaisussa kestää niin mikäs tässä, ei maksa mulle mitään ja toivottavasti tuottaa Samsungille sen verran vaivaa että ensi kerralla eivät vaivaudu vääntämään uudestaan.
 

pehis

Team Linux
Liittynyt
05.03.2017
Viestejä
72
Kortin ois voinu laittaa asukselle suoraan takuuseen. Summary of Updates to the ASUS Warranty Information Kysyisin itse kyllä vieläkin jos rikkoontuneet komponentitkin on tallessa :)
No mitä vittua? :D Ite kysyin suoraan asukselta tätä asiaa viime kesänä, niin sanoivat että ei mene enää takuusen jos on sinetti rikottu
Jatkan tämän ketjun jatkoksi, kun myyntipalsta ei ole oikea paikka näille keskusteluille.

Asuksen tai muidenkaan valmistajien US linkkejä on ihan turha katsella Suomessa/EU:ssa, täällä on eri asetukset voimassa. Eli esim. rikkoutunut takuutarra antaa täällä jälleenmyyjälle syyn evätä laitteen takuu, toisin kuin Amerikan mantereella. Tottakai virhevastuu on edelleen voimassa, mutta se on sitten lähinnä valmistajan harkinnassa suostuvatko he korjaamaan/korvaamaan tuotteen. Ymmärtääkseni ihan hyvällä prosentilla näitä on kuitenkin kuluttajan eduksi korjattu, jos tuotteessa kuitenkin on selkeä valmistusvirhe.

Asus ei myöskään lähtökohtaisesti ota ainakaan näytönohjaimissa vastaan RMA keissejä, vaan ne pitää Suomessa hoitaa jälleenmyyjän kautta. Olen itse yrittänyt kahdesti olla yhteydessä suoraan Asuksen RMA prosessiin ja molemmat tuli bumerangina takaisin viestillä "ota yhteyttä jälleenmyyjään".

Ehkä Eurooppaankin tarvittaisiin oma Right to Repair -liike. Kuka haluaa ryhtyä EU:n Louis Rossmaniksi?
 
Liittynyt
23.07.2017
Viestejä
316
Jatkan tämän ketjun jatkoksi, kun myyntipalsta ei ole oikea paikka näille keskusteluille.

Asuksen tai muidenkaan valmistajien US linkkejä on ihan turha katsella Suomessa/EU:ssa, täällä on eri asetukset voimassa. Eli esim. rikkoutunut takuutarra antaa täällä jälleenmyyjälle syyn evätä laitteen takuu, toisin kuin Amerikan mantereella. Tottakai virhevastuu on edelleen voimassa, mutta se on sitten lähinnä valmistajan harkinnassa suostuvatko he korjaamaan/korvaamaan tuotteen. Ymmärtääkseni ihan hyvällä prosentilla näitä on kuitenkin kuluttajan eduksi korjattu, jos tuotteessa kuitenkin on selkeä valmistusvirhe.

Asus ei myöskään lähtökohtaisesti ota ainakaan näytönohjaimissa vastaan RMA keissejä, vaan ne pitää Suomessa hoitaa jälleenmyyjän kautta. Olen itse yrittänyt kahdesti olla yhteydessä suoraan Asuksen RMA prosessiin ja molemmat tuli bumerangina takaisin viestillä "ota yhteyttä jälleenmyyjään".

Ehkä Eurooppaankin tarvittaisiin oma Right to Repair -liike. Kuka haluaa ryhtyä EU:n Louis Rossmaniksi?
Kyllä se taitaa asusilla niin mennä että samat takuuehdot on amerikassa ja euroopassa. Suomenkielisiltä sivuilta löydät samat takuuehdot https://rog.asus.com/fi/graphics-ca...trix-rtx3090-24g-gaming-model/helpdesk_manual. Se vaan on myöhäistä enää mutta tiedoksi tulevaisuutta varten.
 

Liitteet

pehis

Team Linux
Liittynyt
05.03.2017
Viestejä
72
Joo, kyllä minäkin olen yrittänyt Asuksen tukeen heitellä linkkejä heidän sivuiltaan, ei mene läpi:
asus_rma.PNG

Ja kuten aiemmin sanottu, niin virhevastuu valmistajalla toki on, oli takuutarroja irroitettu tai ei :)
 

TurbinoZ100000

Myyntihuuma
Tukijäsen
Liittynyt
28.07.2020
Viestejä
873
Olikos tätä vielä postattu?


Myyjän kannalta isoimmat muutokset koskevat virhevastuuta, sillä säädetään nykyistä tarkemmin virheettömän tavaran ominaisuuksista. Tavaran on oltava sovitun mukainen ja täytettävä sille asetetut yleiset vaatimukset. Jos tavarassa ilmenee virhe vuoden kuluessa ostoksesta, sen oletetaan olleen tavarassa jo luovutushetkellä. Tällä hetkellä kyseinen olettama-aika on kuusi kuukautta, joten muutos on merkittävä. Tätä oletussääntöä ei sovelleta silloin, kun tavaran normaali kestoikä on alle vuoden. Käytetyn tavaran virheellisyyttä arvioidaan jatkossa samoin perustein kuin uuden tavaran. Tämä tarkoittaa sitä, ettei ”sellaisena kuin se on” -ehtoa voi enää jatkossa käyttää entiseen tapaan.

Uudistuksen myötä kuluttajalla on tavaran virhetilanteissa valinnanvapaus sen suhteen, vaatiiko hän tavaran korjaamista vai uutta, virheetöntä tuotetta.
Tähän mennessä myyjä on voinut vaikuttaa siihen, kumpaa oikaisutapaa on käytetty. Myyjä ei kuitenkaan ole velvollinen oikaisemaan virhettä ostajan vaatimalla tavalla tai lainkaan, jos siihen on ylitsepääsemättömiä esteitä tai jos siitä aiheutuu hänelle kohtuuttomia kustannuksia. Arvioinnissa huomioidaan erityisesti virheen merkitys ja tavaran arvo, sekä voidaanko oikaisu suorittaa muulla tavalla aiheuttamatta ostajalle merkittävää haittaa.
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 653
Olikos tätä vielä postattu?

Tää on aika kova:

Uudistuksen myötä kuluttajalla on tavaran virhetilanteissa valinnanvapaus sen suhteen, vaatiiko hän tavaran korjaamista vai uutta, virheetöntä tuotetta. Tähän mennessä myyjä on voinut vaikuttaa siihen, kumpaa oikaisutapaa on käytetty. Myyjä ei kuitenkaan ole velvollinen oikaisemaan virhettä ostajan vaatimalla tavalla tai lainkaan, jos siihen on ylitsepääsemättömiä esteitä tai jos siitä aiheutuu hänelle kohtuuttomia kustannuksia. Arvioinnissa huomioidaan erityisesti virheen merkitys ja tavaran arvo, sekä voidaanko oikaisu suorittaa muulla tavalla aiheuttamatta ostajalle merkittävää haittaa.

Näyttiscaseissa varmaan olis nyt sitten laki kuluttajan puolella eli ei voi enää antaa rahoja takaisin vaan korvaavaa tuotetta tilalle.
 

bb12

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
13.10.2017
Viestejä
602
Kuluttajan oikeudet paranevat tuntuvasti myös käytetyn ajoneuvon kaupassa. Erittäin hyviä uutisia ja pistää ylimieliset jälleenmyyjät todella ahtaalle nämä uudet säädökset.
Lienee turha ottaa 12kk/20000 tyylisiä lisäoptioita käytetyn auton kauppaan..
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 120
Viestejä
4 196 220
Jäsenet
70 852
Uusin jäsen
tofu

Hinta.fi

Ylös Bottom