• Hyvät tarjoukset -alueen ohjeet ja säännöt

    • Uuden tarjouksen kohdalla valmispohjan ja etuliitteen käyttö on pakollista!
    • Otsikkomuotoilu: Tuote, kauppa, tarjoushinta
    • Ainoastaan tarjouksia, jotka toimitetaan Suomeen
    • Ei ref-linkkejä
    • Venäjän hyökkäyksestä Ukrainaan huolimatta jotkut yritykset jatkavat Venäjällä liiketoimintaa. Tälläisissä tapauksissa tarjousketjuissa voi kertaalleen linkittää tähän viestiketjuun ja jatkaa keskustelua aiheesta siellä.

Kaupankäynnin kiistatilanteet (hintavirheet, takuut, palautukset jne.)

Noniin, riitalautakunta otti asian käsittelyyn ja Samsung oli tehnyt varsin kattavan vastauksen. Luulisi peruslakimiehen/johtajan liksoilla tulevan halvemmaksi jaella telkkareita ilmaiseksi mutta ehkä eivät halua tästä mitään ennakkotapausta tai muuten vain haluavat vääntää ns loppuun asti. Onneksi valtio hoitaa väännön joten antaa mennä vaan.

Samsungin pitkä vastaus spoilerissa, kapulakielestä huolimatta siinä ei lopulta todeta mitään poikkeavaa, pyritään viittaamaan sopimusehtojen kohtuuttomuuteen ja siihen että sopimusehdot ovatkin voimassa vain kunnes tavara on toimitettu. Ehkä kärkevin lainaus:

"televisioiden tarjoamisen ja myymisen ei voida katsoa olevan kuluttajille niin
merkityksellisiä, etteikö elinkeinonharjoittaja voisi tarjota molemmille sopimusosapuolille
peruutusoikeutta."

Eli Samsung toteaa telkkarin olevan sen verran merkityksetön tuote joten sen kohdalla voidaan varmaan poiketa kuluttajan oikeuksista. En taida jaksaa tuohon mitään satuilla vastinetta, jos yhtään kuluttajariitalautakunnassa on valot päällä niin tuosta pitäisi nähdä noin 5 minuutissa läpi.

Tässä lienee hyvää ainestoa jos joskus tulee Samsungin kanssa riitaa esim. takuuehdoista, voi todeta että kännykkä, telkkari tai muu konserin tuote on sen verran merkityksetön että eiköhän tästä sopimuksesta voida irtautua ihan yksipuolisestikin.

Samsung Electronics Nordic AB ("Samsung") kiittää kuluttajariitalautakuntaa lausuntopyynnöstä
asiassa D/850/32/2022. Ratkaisupyynnön johdosta Samsung haluaa ensin lausua Samsungin yleisistä
ostoehdoista kuluttajille (verkkokaupankäynti) ("Ostoehdot") ja niiden kohtuullisuudesta sekä
jäljempänä Samsung-television hintailmoituksen yhteydessä tapahtuneesta virheestä.
Samsung on toiminut Ostoehtojen mukaisesti
Samsung katsoo toimineensa Ostoehtojensa mukaisesti ja ettei valittajalla ole täten oikeutta vaatia
tilaamansa tuotteen toimittamista.
Nyt käsillä olevassa valituksessa on kyse tilanteesta, jossa valittaja on tilannut Samsungin verkkosivuilla
osoitteessa samsung.com/fi ("Sivusto") Samsung-television. Samsungin Ostoehtoja sovelletaan
kaikkiin kuluttajien kanssa Sivustoilla tehtyihin ostosopimuksiin. Ostoehtoja sovelletaan siten myös
käsillä olevassa tapauksessa. Ostoehtojen mukaan Samsungilla on oikeus perua kuluttajan tekemä
tilaus ennen kuin toimitus on tapahtunut.
Kuten valittaja on todennut, valittaja ei ollut saanut ilmoitusta tilauksen siirtymisestä
toimitusvaiheeseen. Samsung onkin perunut valittajan tekemän tilauksen ennen Samsung-television
toimittamista. Samsung on siten toiminut Ostoehtojensa mukaisesti ja perunut tilauksen ennen
Samsung-television toimittamista valittajalle. Lisäksi Samsung on palauttanut valittajalle valittajan
maksun Ostoehtojensa mukaisesti. Tilaus on siis peruttu, maksu on hyvitetty valittajalle ja täten
valittajalla ei voida katsoa olevan oikeutta vaatia enää tuotteen toimittamista.
Samsungin Ostoehtoja ei voida pitää ankarina ja yllättävinä ehtoina
Samsung kiistää väitteen, että Ostoehtoja olisi pidettävänä ankarina ja yllättävinä ehtoina, jotka olisi
tullut tuoda korostetusti esille.
Ensiksikin Ostoehdoissa Samsungille varattua peruutusoikeutta ennen tuotteen toimittamista
kuluttajalle ei voida pitää kohtuuttomana ehtona. Kuluttajansuojalain (38/1978) 3 luvun 1 pykälän
mukaan elinkeinonharjoittaja ei saa käyttää kulutushyödykettä tarjotessaan sopimusehtoa, jota
kulutushyödykkeen hinta ja muut asiaan vaikuttavat seikat huomioon ottaen on pidettävä kuluttajien
kannalta kohtuuttomana. Hallituksen esityksen 8/1977 mukaan kohtuuttomaksi on katsottava
sopimusehto, jonka mukaan elinkeinonharjoittajalle varataan määräämätön tai erittäin pitkä aika
harkita kuluttajan ostotarjouksen hyväksymistä.1 Käsillä olevassa tapauksessa Samsungin
peruuttamisoikeus on kuitenkin rajattu tiukasti koskemaan vain toimitusta edeltävää aikaa eli siihen
vaiheeseen, kun Samsung vastaanottaa tilauksen. Samsungille ei ole varattu määräämätöntä tai
erittäin pitkää aikaa harkita, hyväksyykö Samsung kuluttajan tekemän ostotarjouksen. Näin ollen
Samsungin oikeutta peruuttaa tilaus edellä mainituin rajoituksin ei voida pitää kohtuuttomana ehtona.
Toiseksi, Ostoehtojen ei voida katsoa suosivan Samsungia tavalla, joka järkyttäisi kuluttajan ja
Samsungin välillä vallitsevaa tasapainoa. Hallituksen esityksen 8/1977 mukaan sopimusehdon
kohtuuttomuutta on arvosteltava sen mukaan, onko se luonteeltaan, tyypiltään, omiaan suosimaan
myyjää siinä määrin, ettei sopimusosapuolten välillä voida enää katsoa vallitsevan kohtuullista
tasapainoa, ja kysymys onkin sopimuksen kokonaisvaikutuksen arvioimisesta.2 Samsungin Ostoehtojen
mukaan molemmille osapuolille on annettu peruutusoikeus: kuluttajalla on oikeus perua kauppa 30
1 HE 8/1977, s. 36.
2 HE 8/1977, s. 34.

päivän kuluessa siitä, kun kuluttaja on saanut tavaran hallintaansa, kun taas Samsungilla on oikeus
perua kuluttajan tekemä tilaus ennen kuin toimitus on tapahtunut. Tämän lisäksi kuluttajalla on oikeus
perua kauppa, jos tavarantoimitus kestää enemmän kuin 30 päivää Samsungin toimitusvahvistuksesta,
eikä tämä aiheudu kuluttajasta johtuvasta syystä.
Kun Ostoehtoja arvioidaan kokonaisuutena, niiden ei voida katsoa suosivan Samsungia yksipuolisesti.
Kuten aiemmin on todettu, Samsungin peruutusoikeus on rajattu yksiselitteisesti toimitusta
edeltävään aikaan. Kuluttajalle on taas Ostoehdoissa annettu 30 päivän peruuttamisaika, mikä on
pidempi kuin kuluttajansuojalain 6 luvun 14 pykälässä säädetty 14 päivän peruuttamisoikeus. Näin
ollen kuluttajan peruutusoikeus on selvästi laajempi kuin Samsungin, eikä voida katsoa, että
sopimusosapuolten välillä vallitseva tasapainoa olisi järkkynyt ainakaan Samsungin eduksi.
Kolmanneksi ei voida katsoa, että ostotilauksen täyttämisellä olisi kuluttajalle erityinen merkitys.
Direktiivin 93/13/ETY kuluttajasopimusten kohtuuttomista ehdoista annetun liitteen 1 f) -kohdan
mukaan ehto, jonka tarkoituksena tai seurauksena on elinkeinonharjoittajan valtuuttaminen
purkamaan sopimus oman harkintansa mukaan, jos samaa mahdollisuutta ei anneta kuluttajalle, on
pidettävä kohtuuttomana. Direktiivi implementoitiin Suomen kuluttajanlainsäädäntöön hallituksen
esityksellä 218/1994, jonka mukaan kyseisen ehdon sovittelu voi olla paikallaan varsinkin silloin, kun
sopimuksen täyttämisellä on kuluttajalle erityinen merkitys.3 Mikään valittajan esille tuomista seikoista
ei kuitenkaan tuo ilmi, että ostotilauksella on erityistä merkitys valittajalle; näin erityisesti huomioiden
se, että kyse on tuotteen hankkimisesta tietyllä epätavallisen alhaisella ja markkinatasosta poikkeavalla
hinnalla. Lisäksi televisioiden tarjoamisen ja myymisen ei voida katsoa olevan kuluttajille niin
merkityksellisiä, etteikö elinkeinonharjoittaja voisi tarjota molemmille sopimusosapuolille
peruutusoikeutta.
Täten Samsung katsoo, että käsillä olevassa tapauksessa Ostoehtoja ei voida pitää kohtuuttomina,
saati ankarina ja yllättävinä ehtoina. Kuluttajalle on tarjottu lakisääteistä pidempää peruutusoikeutta,
kun taas Samsungin peruuttamisoikeus on rajattu tiukasti koskemaan vain toimitusta edeltävää aikaa.
Näin ollen Ostoehtoja on kokonaisuutena arvioiden pidettävä kuluttajille kohtuullisina.
Mikäli kuitenkin kuluttajariitalautakunta päätyisi arvioimaan Samsungin tarjoamia Ostoehtoja edellä
esitetystä eriävällä tavalla, Samsung lausuu kunnioittavasti seuraavaa.
Kuluttajan olisi tullut ymmärtää kyseessä olevan hintavirhe
Samsung katsoo, ettei Samsung-television alennettua hintaa voida pitää sitovana, sillä valittajan olisi
tullut ymmärtää kyseessä olevan virheellisesti ilmoitettu hinta eli hintavirhe.
Lain varallisuusoikeudellisista oikeustoimista 32 pykälän mukaan, jos jonkun tahdonilmaisu on
erhekirjoituksen tai muun hänen erehdyksensä johdosta saanut toisen sisällyksen, kuin on tarkoitettu,
ei tahdonilmaisu sellaisena sido sen antajaa, jos se, johon tahdonilmaisu on kohdistettu, tiesi tai hänen
oli pitänyt tietää erehdyksestä. Myös Kilpailu- ja kuluttajavirasto on todennut verkkosivuillaan4, ettei
hintavirhe sido myyjää, jos virhe on niin selvä, että kuluttajan olisi tullut ymmärtää kyseessä olevan
virheellinen tieto.
Käsillä olevassa tapauksessa valittaja on tilannut Samsungin Sivustolta Samsung-television, jonka
alennetuksi hinnaksi oli ilmoitettu 1300 euroa, kun sen normaalihinta on ollut 3500 euroa. Alennus on
ollut siis 2500 euroa, jolloin alennusprosentti on ollut noin 63 %. Kyseistä televisiomallia myytiin
tammikuun alussa 2022 verkkosivuston hinta.fi mukaan keskihintaan 2494,63 euroa. Lisäksi Gigantti
on tarjonnut televisiomallia samanaikaisesti 1999 euron alennettuun hintaan. Samsungin hintavirheen
3 HE 218/1994, s. 11.
4 Sopimuksen hintatiedot – Kilpailu- ja kuluttajavirasto (haettu 24.2.2022)

ollessa noin 48 prosentin alennus keskihinnasta sekä 35 prosenttia alhaisempi kuin Gigantin tarjoama
alennushinta, kuluttajan olisi tullut huomata ja ymmärtää ilmoitetun hinnan olleen virheellinen.
Ilmoitetun hinnan selkeää virheellisyyttä puoltaa myös se, että kyseessä on ollut varsin uusi edellisenä
vuonna julkistettu televisiomalli. Tämän lisäksi Samsungin Ostoehdoissa on nimenomaisesti todettu,
ettei Samsung ota määräaikaisissa kampanjoissa taikka tarjouksissa vastuuta mahdollisista
painovirheistä.
Näin ollen valittajan olisi tullut ymmärtää Samsung-television ilmoitetun hinnan olleen virheellinen.
Kyse on ollut Samsungin tekemästä inhimillisestä virheestä, joka sittemmin korjattiin.
Johtopäätökset
Samsung pitää valitettavana, ettei ostotilausta ole voitu toimittaa valittajalle. Samsung kuitenkin
katsoo toimineensa Ostoehtojen edellyttämällä tavalla. Lisäksi Samsungin peruutusehtoa ei voida
pitää ankarana ja yllättävänä ehtona. Kuluttajalle on tarjottu lakisääteistä pidempää peruutusehtoa, ja
Ostoehtoja onkin pidettävä kokonaisuutena arvioiden vähintään kohtuullisina. Valittajan olisi tullut
lisäksi käsittää, että ilmoitettu hinta oli virheellinen, jolloin ostotilauksen ei voida katsoa sitoneen
Samsungia.
Näin ollen Samsung katsookin, että valittajan esittämät väitteet ovat siten perusteettomia ja
vaatimukset aiheettomia.
Kunnioittavasti
Samsung Electronics Nordic AB
Aika tykitystä. Itselle ei Samsung suoraan vastannut mitään ,vaikka niin lupasi (yllätys).
Ylläolevaa viestiä odotan itsekin saapuvaksi.
Mites, joko onnekkaan foorumilaisen saama TV on haettu pois :D
 
Kuuluukohan tämä tänne..

Ostin Jimm'ssiltä A-data 8200 pro m.2 SSD:n tammikuussa 2021. Se hajosi maaliskuussa 2022. Tuotteella 5v takuu. Lähetin tuotteen takuuseen, ja tuli takuun epäävä päätös: Kyse on tuotteesta (A-Data M.2 SSD-levy, sarjanumero ei tiedossa), jonka palautitte meille takuukäsittelyä varten. Käsittelyssä huomattiin, että palautuneesta tuotteesta on irroitettu sarjanumero/tunnistetarra. Tämä aiheuttaa sen, että kyseistä tuotetta ei pystytä enää tunnistamaan eikä jäljittämään, jolloin sen todellinen ikä ja ostopaikka ovat mahdotonta todentaa. Tämä on sekä meidän, että valmistajan takuuehtojen vastaista.

Moista tarraa en muista edes nähneeni mutta mitäs nyt? 259e maksanut 5v takuun SSD on romurautaa? Tuotteesta löytyy netissä ensimmäiset arvostelut 2019/12 joten edes teoriassa tuo 5v takuuajan tuleminen täyteen ei ole edes perustelujen kannalta mitenkään mahdollista.

Auttaako kuluttajasuoja tässä mitenkään? Eikös noista piireistä ja niiden merkinnöistä pysty aika hyvin selvittämään tuotteen tunnistukseen tarvittavat tiedot. Lähetin myös mukana myyntipakkauksen jossa oli viivakoodi takana.
 
Kuuluukohan tämä tänne..

Ostin Jimm'ssiltä A-data 8200 pro m.2 SSD:n tammikuussa 2021. Se hajosi maaliskuussa 2022. Tuotteella 5v takuu. Lähetin tuotteen takuuseen, ja tuli takuun epäävä päätös: Kyse on tuotteesta (A-Data M.2 SSD-levy, sarjanumero ei tiedossa), jonka palautitte meille takuukäsittelyä varten. Käsittelyssä huomattiin, että palautuneesta tuotteesta on irroitettu sarjanumero/tunnistetarra. Tämä aiheuttaa sen, että kyseistä tuotetta ei pystytä enää tunnistamaan eikä jäljittämään, jolloin sen todellinen ikä ja ostopaikka ovat mahdotonta todentaa. Tämä on sekä meidän, että valmistajan takuuehtojen vastaista.

Moista tarraa en muista edes nähneeni mutta mitäs nyt? 259e maksanut 5v takuun SSD on romurautaa? Tuotteesta löytyy netissä ensimmäiset arvostelut 2019/12 joten edes teoriassa tuo 5v takuuajan tuleminen täyteen ei ole edes perustelujen kannalta mitenkään mahdollista.

Auttaako kuluttajasuoja tässä mitenkään? Eikös noista piireistä ja niiden merkinnöistä pysty aika hyvin selvittämään tuotteen tunnistukseen tarvittavat tiedot. Lähetin myös mukana myyntipakkauksen jossa oli viivakoodi takana.

Eikös sarjanumero näy vaikka CrystalDiskillä tai jollain muulla mikä lukee SMART:teja? Ei siihen mitään tarroja tarvita...
 
En itse kyllä tuota hyväksyisi ilman taistelua, kannattaa ottaa yhteyttä kuluttajaneuvontaan. Kaikenlaiset tarrat lähtevät aika helposti irti varsinkin kun komponentti lämpenee ja viilenee jatkuvasti käytössä.
 
Jos tosiaan alle vuoden vanha levy eikä mitään perseilyjä niin en jättäisi siihen
 
Kuuluukohan tämä tänne..

Ostin Jimm'ssiltä A-data 8200 pro m.2 SSD:n tammikuussa 2021. Se hajosi maaliskuussa 2022. Tuotteella 5v takuu. Lähetin tuotteen takuuseen, ja tuli takuun epäävä päätös: Kyse on tuotteesta (A-Data M.2 SSD-levy, sarjanumero ei tiedossa), jonka palautitte meille takuukäsittelyä varten. Käsittelyssä huomattiin, että palautuneesta tuotteesta on irroitettu sarjanumero/tunnistetarra. Tämä aiheuttaa sen, että kyseistä tuotetta ei pystytä enää tunnistamaan eikä jäljittämään, jolloin sen todellinen ikä ja ostopaikka ovat mahdotonta todentaa. Tämä on sekä meidän, että valmistajan takuuehtojen vastaista.

Moista tarraa en muista edes nähneeni mutta mitäs nyt? 259e maksanut 5v takuun SSD on romurautaa? Tuotteesta löytyy netissä ensimmäiset arvostelut 2019/12 joten edes teoriassa tuo 5v takuuajan tuleminen täyteen ei ole edes perustelujen kannalta mitenkään mahdollista.

Auttaako kuluttajasuoja tässä mitenkään? Eikös noista piireistä ja niiden merkinnöistä pysty aika hyvin selvittämään tuotteen tunnistukseen tarvittavat tiedot. Lähetin myös mukana myyntipakkauksen jossa oli viivakoodi takana.
Kysäse valmistajalta suoraan takuuvaihtoa?
 
Eikö kuitenkin Jimm's:n sivuilta saa sen ostokuitin joten voivat tarkistaa että henkilö on ostanut kyseisen tuotteen. Kyllä se nyt hieman oudolta kuulostaa jos joku yksittäinen tarra tms. on irronnut tuotteesta sitä ei takuukorjattaisi. Kyllä se Suomen lain mukaan pitäisi silti korjata VAIKKA olisi joku tarra irronnut. Sama kuin jos ostaisin jääkaapin ja siinä olisi Siemens tarra minkä lapsi repisi irti.. ..jos jääkaappi hajoisi pitäisi uusi saada vaikka sitten ilman sitä tarraa.. ..eli pyydä että antavat uuden toimivan tuotteen mutta jos se on siitä tarrasta kiinni niin pitävät sen itsellään. Et kuitenkaan mistään tarrasta maksa vaan siitä tuotteesta.
 
Kannattaa muistaa että takuu on aina myyjäliikkeen tarjoama vapaaehtoinen palvelu jolloin tarran puuttuminen voi olla yksi ehto joka evää takuun. Varsinkin kun EU:n alueella nuo "warranty void if removed" -tarrat ovat ihan laillisia toisin kuin jenkeissä. Jimms on tässä ihan oikeassa, jos tarra puuttuu niin he eivät pysty mitenkään todentamaan että tuote on heiltä ostettu.

Ei taida olla muita vaihtoehtoja kuin ottaa yhteyttä valmistajaan, kertoa tarran puuttumisesta ja mainita "virhevastuu".
 
Kiitos vastauksista. Ei ole mitään aikomusta luovuttaa. 1v 2kk vanha levy tuo a-data ja käytetty ihan normaalina varastona/pelilevynä. Edellinen smart tsekkaus joku kuukausi aiemmin ja oli 100% kunto ja kaikki vihreällä. Jimm's siis tuosta aiemmin sanoi että tarra puuttuu ja kysyvät valmistajalta ja valmistajalta tuli ainakin jimm'sin mukaan vastaus ettei korvata. Olen kyllä pistänyt viestiä ja perustelua että eihän 5v takuun ssd voi olla takuuton jos on ensimmäiset arviot ilmestyneet alle 3v sitten nettiin..

Ja tosiaan ostoskuittikin on, alkuperäis pakkaus, tilausnumero ja kaikkia jimm'ssin sivulta. On tässä kotiläksyt perus takuukorjaukseen tehty. Suoraan sanottuna en edes huomannut katsoa ennen lähetystä mitään tarraa levyn päältä, enkä koskaan edes muista semmoista poistaneeni tuotteesta. Tuote kuoli ns. heti suoraan käytöstä ilman mitään varoituksia. Formatoimaan ei päässyt ja windowsin levynhallinta näytti että jokin kiintolevy löytyy mutta kokoa 0bytes ja ei antanut tehdä mitään. Kokeilin sitten vielä toisellakin softalla ja samaa tulosta antoi.

Ennen valmistajaa kysäisen kuluttaja-asiamieheltä mielipidettä vielä. Outoa koko hommassa sekin että olen ollut jimm'ssin "vakio" asiakas varmaan yli 10 vuotta ja tilannut todella paljon tuotteita vuosien varrella. Mutta hankalaksi tuntuu menevän tämän tuotteen kohdalla. Koko tuotteen nimi siis A-Data 2TB XPG SX8200 PRO SSD ja maksettu 259e tuotteesta + kotiinkuljetus postit koska asun huitsin helvetissä ja lähin posti 25km päässä.
 
Viimeksi muokattu:
Virhevastuu on 2 vuotta elektroniikalla, vaikka takuu olisi mitä vaan. Virhevastuun voi olettaa olevan pidempi, tietyissä olosuhteissa, mutta tässä ei tarvitse siitä vääntää.

Tässä on ehkä kyse siitä, että levyn sarjanumero oli siinä hukkuneessa tarrassa ja valmistaja katsoo, että olet voinut ostaa SSD:n muualta, repiä tarran irti ja yrittää palauttaa sitä Jimm'siltä ostettuna levynä. Ja tässäkin tapauksessa se sarjanumero tod.näk. näkyy SMART-tiedoissa, mutta eihän asiakaspalvelija sitä ymmärrä.

Itse veisin asian kuluttajaneuvojalle ja tässä valitettavasti pitänee varautua pitkään käsittelyyn. Kun on kuitti ja paketti tallessa, niin minun mielestäni Jimm'sin pitäisi osoittaa, että et ole ostanut tuota heiltä, että voisivat evätä virhevastuun. Tarkemmin tietää kuluttajaneuvoja. Mutta takuun saa evätä, jos tarra puuttuu tai laitetta on käytetty joidenkin random-ehtojen vastaisesti, niin virhevastuu on se, johon tässä kannattaa vedota.

 
Ei sillä ole mitään merkitystä onko pakkauksessa sarjanumeroa kun sisällä saattaa olla mistä tahansa ostettu levy. Jos SSD:n sarjanumeroa ei Crystaldiskinfolla saa poimittua niin ei Jimms eikä mikään muukaan kauppa sitä suostu ottamaan vastaan.
 
Ei sillä ole mitään merkitystä onko pakkauksessa sarjanumeroa kun sisällä saattaa olla mistä tahansa ostettu levy. Jos SSD:n sarjanumeroa ei Crystaldiskinfolla saa poimittua niin ei Jimms eikä mikään muukaan kauppa sitä suostu ottamaan vastaan.

Olen kyllä sitä mieltä, että kaupan tässä pitäisi osoittaa, että ei ole ostettu heiltä. Kuluttajalla oli tuote, paketti ja kuitti. Olisin kuluttajaneuvontaan yhteydessä. Minusta tuntuu, että tässä poljetaan kuluttajan oikeuksia.

Sieltä kuluttajaneuvonnasta tulee sitten ihan virallinen kanta ja sen haluaisin tietää. Nyt voi olla niin, että takuu menee tuosta tarran puuttumisesta, mutta virhevastuuta ei Jimm's pääse pakoon.

..ja jos on joku toinen SSD kuin Jimm'siltä ostettu, niin se todistustaakka pitäisi mielestäni olla Jimm'sillä. KKV antaa tähän varman vastauksen.
 
Olen kyllä sitä mieltä, että kaupan tässä pitäisi osoittaa, että ei ole ostettu heiltä. Kuluttajalla oli tuote, paketti ja kuitti. Olisin kuluttajaneuvontaan yhteydessä. Minusta tuntuu, että tässä poljetaan kuluttajan oikeuksia.

Sieltä kuluttajaneuvonnasta tulee sitten ihan virallinen kanta ja sen haluaisin tietää. Nyt voi olla niin, että takuu menee tuosta tarran puuttumisesta, mutta virhevastuuta ei Jimm's pääse pakoon.

..ja jos on joku toinen SSD kuin Jimm'siltä ostettu, niin se todistustaakka pitäisi mielestäni olla Jimm'sillä.
Jimms kai koittaa sanoa ettei ole varmuudella heidän myymä laite jolloin ei ole väliä onko takuusta vai virhevastuusta kyse.
 
Jimms kai koittaa sanoa ettei ole varmuudella heidän myymä laite jolloin ei ole väliä onko takuusta vai virhevastuusta kyse.

Niinhän koettavat sanoa. Eivät mitään todistetta tälle väittämälleen esittäneet - syyttivät vaan asiakasta.

Takuun saa kai mitätöidä, jos takuuehdoissa on tarran koskemattomuus, ja se tarra puuttuu.
Virhevastuuta ei saa mitätöidä, jos tarra puuttuu.

Nyt pitäisi Jimm'sin korjata tuo virhevastuun piikkiin, elleivät kykene aukottomasti todistamaan, että Warra osti sen jostakin muualta. Ja he eivät ole esittäneet mitään todisteita ja Warra toimitti sinne tuotteen, paketin ja kuitin - joka kyllä vahvasti (tosin ei aukottomasti) todistaa, että se on sieltä hankittu. Jos tämmöistä käytöstä suvaitaan, niin Jimm's korjailee vaan tulevaisuudessa ne, jotka jaksaa ja muille keksii tekosyitä, miksi ei huvittanut - ja pistää 50€ laskun perään. Kuluttajalla on oikeuksia ja niiden perään kannattaa kysellä.
 
Niinhän koettavat sanoa. Eivät mitään todistetta tälle väittämälleen esittäneet - syyttivät vaan asiakasta.

Takuun saa kai mitätöidä, jos takuuehdoissa on tarran koskemattomuus, ja se tarra puuttuu.
Virhevastuuta ei saa mitätöidä, jos tarra puuttuu.

Nyt pitäisi Jimm'sin korjata tuo virhevastuun piikkiin, elleivät kykene aukottomasti todistamaan, että Warra osti sen jostakin muualta. Ja he eivät ole esittäneet mitään todisteita ja Warra toimitti sinne tuotteen, paketin ja kuitin - joka kyllä vahvasti (tosin ei aukottomasti) todistaa, että se on sieltä hankittu. Jos tämmöistä käytöstä suvaitaan, niin Jimm's korjailee vaan tulevaisuudessa ne, jotka jaksaa ja muille keksii tekosyitä, miksi ei huvittanut - ja pistää 50€ laskun perään. Kuluttajalla on oikeuksia ja niiden perään kannattaa kysellä.
Siis tuohan menisi ihan naurettavaksi, jos Jimssin pitäisi todistaa että tuo on ostettu muualta. Levyhän on lukukelvoton ja tunnistetarra puuttuu. Tuolla logiikalla voisin postittaa jonkuun vanhen levyn mitä ei voi lukea, kunhan vaan ulkoisesti näyttäisi samalta ja sanoa että teiltä ostettu kallis levy eikä toimi, antakaa uusi.

E: Ehkä valmistaja tuon kuitenkin korvaisi, eiköhän nuo sököstäkin levystä pysty sanomaan valmistus ajankohdan riittävän tarkasti.
 
Viimeksi muokattu:
Siis tuohan menisi ihan naurettavaksi, jos Jimssin pitäisi todistaa että tuo on ostettu muualta. Levyhän on lukukelvoton ja tunnistetarra puuttuu. Tuolla logiikalla voisin postittaa jonkuun vanhen levyn mitä ei voi lukea, kunhan vaan ulkoisesti näyttäisi samalta ja sanoa että teiltä ostettu kallis levy eikä toimi, antakaa uusi.

Kyllä. Oikeasti olen tätä mieltä. Ja mielestäni olisi naurettavaa, jos Jimm's voisi vaan joka tuotteen kohdalla sanoa: ei ole ostettu meiltä, siitä puuttuu yksi tarra. Kaikki oikeutesi menivät tässä. Luki siinä 5v takuu ja luulit, että me ollaan luotettava kauppa, mutta nyt päätettiin kahvihuoneessa näin. Kysyimme toki valmistajalta myös, mutta eivät hekään halunneet ottaa tätä takaisin.

Vähän asiaa sivuten:
KKV sanoi:
Myyjä ei voi vaatia, että tavaran virheestä valittavalla ostajalla pitää olla kuitti tallella. Kuitin esittäminen helpottaa asian hoitamista, mutta muukin selvitys ostopaikasta ja -ajankohdasta käy. Esimerkiksi pankkikorttitosite, tiliote tai liikkeen tarra tuotteen pakkauksessa ovat riittäviä todisteita. Ongelmatilanteiden varalta useat takuunantajat pitävät myös itse rekisteriä voimassaolevista takuista.

Tuossa ostaja on esittänyt nuo tarvittavat todisteet ostotapahtumasta. Tietenkään tämä ei suoraan vastaa tähän tapaukseen, mutta antaa vahvasti viitettä siitä, että ostajan todistustaakka on täyttetty ja hän on todistanut ostaneensa tuotteen tuolta.

--

Tähän saa varmuuden soittamalla KKV:lle, itse en ainakaan antaisi ihmisten kävellä ylitseni noin ja hyväksyä kaikkia meriselityksiä.
 
Olen kyllä samalla linjalla @hsalonen kanssa tässä asiassa, mikäli myyjä väittää ettei tuotetta ole ostettu heiltä niin näyttötaakka asiassa on heillä. Asiakas on mm. kuitilla osoittanut ostaneensa tuotteen myyjältä ja jos myyjä yrittää väittää että kyseessä on eri tuote kuin asiakkaan ostama, niin tällöin myyjän pitää pystyä näyttään väitteensä toteen.
 
Tuosta levystä puuttuu tunnistetarra, joka lienee ainua keino tunnistaa levy, jos se on sökönä. Eihän se voi niin olla, että asiakas on poistanut kaikki mahdollisuudet tunnistaa tuote, mutta olisi kuitenkin jälleenmyyjän velvollisuus tunnistaa tuote. :hmm:

Mitäpä jos tuotteen palauttajana ei olisi nnynas, vaan ammattihuijari? Ostanut jostain halvalla läjän risoja levyjä tilannut samat Jimssiltä ja nyt kärttaisi uusia levyjä? Levyjä ei voisi tunnistaa koska risoja ja tarra puuttuu.

Käsittääkseni ollut iät ja ajat ainankin käytäntönä, että jos tuotteesta on poistettu sarjanumero ei sitä jälleenmyyjä korvaa.
 
Viimeksi muokattu:
Tuosta levystä puuttuu tunnistetarra, joka lienee ainua keino tunnistaa levy, jos se on sökönä. Eihän se voi niin olla, että asiakas on poistanut kaikki mahdollisuudet tunnistaa tuote, mutta olisi kuitenkin jälleenmyyjän velvollisuus tunnistaa tuote. :hmm:

Käsittääkseni ollut iät ja ajat ainankin käytäntönä, että jos tuotteesta on poistettu sarjanumero ei sitä jälleenmyyjä korvaa.
Huono vitsi. Juuri lensi näytönohjaimesta sarjanumerotarra, kun vähän ilmaa puhalsi kohti. Nehän kannattaa laittaa jollain vesitipalla kiinni, jos virhevastuun välttää sillä tavalla lähes aina.
 
Maalaisjärjellä on käytännössä selvää, että kyseessä on Jimm'siltä ostettu SSD, koska henkilö todistetusti osti sieltä kyseisenlaisen SSD:n.

Mikä edes on se muu skenaario, mitä Jimm's voisi realistisesti tässä olettaa tapahtuneen? Ettäkö asiakas osti vähintään 2 samanlaista SSD:tä eri kaupoista, sitten muualta ostettu hajosi, ja asiakas sitten poisti tunnistetarran ja lähetti levyn Jimm'sin takuuseen? Aika päätön skenaario minusta vaikkei ehkä täysin mahdoton.
 
Tuokin ongelma selviäisi sillä että se "tarra" korvattaisiin ihan kiinteästi siinä levyssä olevalla tekstillä tai sitten se olisi oikeasti laajemmalla alueella kuten ennen oli:
kovalevypaalta.jpg

Koska tuollaisen irti repiminen vaatisi työtä eikä se kävisi ns. vahingossa.

Eli jos kyseessä on ns. varmasti 5 vuoden sisällä itsestään irtoava pieni lappunen ei voida olettaa että käyttäjä on ottanut erikseen valokuvaa tai jopa videota siitä miten hän on tuotteen ostanut, laittanut koneeseensa ja sitten (ehkä vuosien päästä) irroittaa sen koneesta. Lisäksi vaikka käyttäjällä olisi tälläinen video niin ongelma on sama, miten todistaa että välissä ei tuotetta ole vaihdettu, eihän nyt kukaan oikeasti ota 24/7 videokuvaa ja tallenna sitä ehkä kahtatoistakin vuotta ihan siltä varalta että jokin osa sattuu hajoamaan ja siitä tarvitaan videota koko siltä ajalta kun se tuote on ollut hankittuna?

Eli olen kyllä sitä mieltä että myyjäliikkeen täytyy pystyä todistamaan (kun ostaja on todistanut että löytyy kuitti, pakkaus ja tuote) ettei tuo tuote olisi heiltä ostettu (mistä se on sitten ostettu?). Lisäksi tuo valmistaja tuskin voi todistaa että tuo on jokun toisen firman tuote eikä heidän (eli tuoteväärennös) jolloin tietysti he eivät olisi enää velvollisia tuohon 5 vuoden takuuseen tai tuotteen korjaamiseen.

Tuosta levystä puuttuu tunnistetarra, joka lienee ainua keino tunnistaa levy, jos se on sökönä. Eihän se voi niin olla, että asiakas on poistanut kaikki mahdollisuudet tunnistaa tuote, mutta olisi kuitenkin jälleenmyyjän velvollisuus tunnistaa tuote. :hmm:

Eihän tuossa asiakas ole erikseen viilannut tuotetta ja poistanut jokaista mahdollista tapaa tunnistaa esim. valmistaja tai mikä tuote on kyseessä. Vaan siitä on tippunut jokin pieni tarra mikä ei ole kunnolla ollut kiinni siinä tuotteessa. Lisäksi hänellä ON kuitti, alkuperäinen pakkaus ja Jimm's näkee itsekin omista myyntitapahtumistaan että tuote on heidän myymänsä ja valmistaja näkee että tuotetta ei ole edes ollut markkinoilla 5 vuotta vielä sekä että se on heidän valmistamansa joten kuuluu takuun piiriin 100% varmuudella.
 
Tuosta levystä puuttuu tunnistetarra, joka lienee ainua keino tunnistaa levy, jos se on sökönä. Eihän se voi niin olla, että asiakas on poistanut kaikki mahdollisuudet tunnistaa tuote, mutta olisi kuitenkin jälleenmyyjän velvollisuus tunnistaa tuote. :hmm:

Mitäpä jos tuotteen palauttajana ei olisi nnynas, vaan ammattihuijari? Ostanut jostain halvalla läjän risoja levyjä tilannut samat Jimssiltä ja nyt kärttaisi uusia levyjä? Levyjä ei voisi tunnistaa koska risoja ja tarra puuttuu.

Käsittääkseni ollut iät ja ajat ainankin käytäntönä, että jos tuotteesta on poistettu sarjanumero ei sitä jälleenmyyjä korvaa.

Onhan noita kaikenlaisia käytäntöjä ollu olemassa, osa enemmän ja osa vähemmän laittomia. Sen takia näitä kuluttajaa suojaavia säännöksiä tehdään kun firmat yrittää valitettavasti isolla kädellä kusettaa sen minkä pystyy.

Tässä tapauksessa kuluttaja on kuitenkin osoittanut jo ostaneensa laitteen myyjältä ja nyt myyjä yrittää ketkutella irti vastuistaan vetoamalla johonkin äärimmäisen teoreettiseen mahdollisuuteen siitä että kuluttajalla olisikin jostain muualta hankittu vastaava tuote jota nyt yrittää epärehellisesti saada tälle myyjälle takuuseen.
 
Sanotaanko näin, että yhden kerran kyllä uskoisi helposti vaikka tarra onkin kadonnut, viidennen kohdalla vois tuumata jotta nogo.

Kyllä tossa pitäs siis korvata, mikäli kaikki tänne annetut tiedot pitää paikkansa.
 

Asiaan liittyen
Useissa laitteissa on erikseen tarra mistä selviää sarjanumerot jne.. ja lisäksi voi olla warranty void tarra/tarroja mitkä on sijoitettu niin, että avatessa vaurioituvat ja tuo uutinen koskee näitä takuusinettejä. Et saa takuuseen telkkaria jos siitä puuttuu tyyppikilpi ja sama koskee käytännössä kaikkia muitakin laitteita mistä semmoinen löytyy.
 
Oliko SSD:n päällä jäähdytyslevy? Katsoisin tarraa ensimmäisenä tuon jäähdytyslevyn pohjasta. Ihan helposti ei kai tuollainen irti kuitenkaan lähde.

adata-xpg-sx8200-pro-m-2-512-gb-pci-express-3-3d-tlc-nvme.jpg
 
Useissa laitteissa on erikseen tarra mistä selviää sarjanumerot jne.. ja lisäksi voi olla warranty void tarra/tarroja mitkä on sijoitettu niin, että avatessa vaurioituvat ja tuo uutinen koskee näitä takuusinettejä. Et saa takuuseen telkkaria jos siitä puuttuu tyyppikilpi ja sama koskee käytännössä kaikkia muitakin laitteita mistä semmoinen löytyy.

Takuu ja virhevastuu on edelleen kaksi eri asiaa - ja ne menee täällä postaajilla iloisesti sekaisin..
 
USA:ssa. EU:ssa nuo tarrat ovat valitettavasti ihan laillinen syy evätä takuu.
Ehkä joo mutta jos tarra joka evää takuun lähtee itsestään irti parissa vuodessa niin voisi väittää tuotteessa on olennainen virhe tarran osalta eli myös itse tarra on "viallinen". Tällöin tarran puuttuminen on valmistajan ongelma. Koska tarra antaa 5v takuun niin myös sen tarran pitäisi kestää se 5v. Ainakin m2 levyt lämpenevät sen verran että ei taida tarrat paljon pysyä kiinni.
 
Kuuluukohan tämä tänne..

Ostin Jimm'ssiltä A-data 8200 pro m.2 SSD:n tammikuussa 2021. Se hajosi maaliskuussa 2022. Tuotteella 5v takuu. Lähetin tuotteen takuuseen, ja tuli takuun epäävä päätös: Kyse on tuotteesta (A-Data M.2 SSD-levy, sarjanumero ei tiedossa), jonka palautitte meille takuukäsittelyä varten. Käsittelyssä huomattiin, että palautuneesta tuotteesta on irroitettu sarjanumero/tunnistetarra. Tämä aiheuttaa sen, että kyseistä tuotetta ei pystytä enää tunnistamaan eikä jäljittämään, jolloin sen todellinen ikä ja ostopaikka ovat mahdotonta todentaa. Tämä on sekä meidän, että valmistajan takuuehtojen vastaista.

Moista tarraa en muista edes nähneeni mutta mitäs nyt? 259e maksanut 5v takuun SSD on romurautaa? Tuotteesta löytyy netissä ensimmäiset arvostelut 2019/12 joten edes teoriassa tuo 5v takuuajan tuleminen täyteen ei ole edes perustelujen kannalta mitenkään mahdollista.

Auttaako kuluttajasuoja tässä mitenkään? Eikös noista piireistä ja niiden merkinnöistä pysty aika hyvin selvittämään tuotteen tunnistukseen tarvittavat tiedot. Lähetin myös mukana myyntipakkauksen jossa oli viivakoodi takana.
Kiitos vastauksista. Ei ole mitään aikomusta luovuttaa. 1v 2kk vanha levy tuo a-data ja käytetty ihan normaalina varastona/pelilevynä. Edellinen smart tsekkaus joku kuukausi aiemmin ja oli 100% kunto ja kaikki vihreällä. Jimm's siis tuosta aiemmin sanoi että tarra puuttuu ja kysyvät valmistajalta ja valmistajalta tuli ainakin jimm'sin mukaan vastaus ettei korvata. Olen kyllä pistänyt viestiä ja perustelua että eihän 5v takuun ssd voi olla takuuton jos on ensimmäiset arviot ilmestyneet alle 3v sitten nettiin..

Ja tosiaan ostoskuittikin on, alkuperäis pakkaus, tilausnumero ja kaikkia jimm'ssin sivulta. On tässä kotiläksyt perus takuukorjaukseen tehty. Suoraan sanottuna en edes huomannut katsoa ennen lähetystä mitään tarraa levyn päältä, enkä koskaan edes muista semmoista poistaneeni tuotteesta. Tuote kuoli ns. heti suoraan käytöstä ilman mitään varoituksia. Formatoimaan ei päässyt ja windowsin levynhallinta näytti että jokin kiintolevy löytyy mutta kokoa 0bytes ja ei antanut tehdä mitään. Kokeilin sitten vielä toisellakin softalla ja samaa tulosta antoi.

Ennen valmistajaa kysäisen kuluttaja-asiamieheltä mielipidettä vielä. Outoa koko hommassa sekin että olen ollut jimm'ssin "vakio" asiakas varmaan yli 10 vuotta ja tilannut todella paljon tuotteita vuosien varrella. Mutta hankalaksi tuntuu menevän tämän tuotteen kohdalla. Koko tuotteen nimi siis A-Data 2TB XPG SX8200 PRO SSD ja maksettu 259e tuotteesta + kotiinkuljetus postit koska asun huitsin helvetissä ja lähin posti 25km päässä.
Jatkoa tälle.

Sain Jimm'ssiltä kuvat tuotteesta 5kpl, joista 2 pakkauksesta (propsit sentään siitä että kuvat laittoi kun postin välityksellä tässä ollaan toimittu). Alla kuva: (leikkasin pois sarjanumeron tarrasta tietoturvan ja takuukäsittelyn vuoksi). Tarrasta olevalla sarjanumerolla löytyy adatan support sivulta tietoa:
  • Your product[SARJANUMERO] is under warranty until:2025-12-31. Thank you for your inquiry.Your product is protected by a 5 year limited warranty from the purchase date on your product invoice or receipt. Please keep your invoice/receipt for your possible future warranty claim
Lisäksi Jimm'ssin väittämä tunnistus muutenkin on aika ristiriitainen kun piirilevyllä näkyy tuossa kuvassa suoraan myös tuotetunnus.

He pitävät hiljaisuutta ja chatin kautta välittävät vain eteenpäin takuuostastolle ja sähköposteihini ei vastata. Aika turhauttavaa mutta mitä helvettiä ne oikein säätää? Myös kuvissa mitä sain oli myyntipakkaus josta löytyi myös tuotteen sarjanumero joka täsmää tuohon pikkutarraan.

Edit. Qr koodi myös pois varmuuden vuoksi
Edit. 2 välitin kaikki kuvat ja uudet infot myös kuluttaja-asiamiehelle. He eivät vielä ole olleet minuun yhteydessä.
Edit. 3 tämähän oli siis vielä sen alkup. paremman ENG ohjaimen levy. Netti on tulvillaan miten a-data päivitti levyn huonommaksi ja en nyt muutenkaan hyväksyisi huonomman uuden ohjaimen levyä vaihdossa.
 

Liitteet

  • asdffdsfads.jpg
    asdffdsfads.jpg
    398,2 KB · Luettu: 433
  • eVip1N8EVdx7QfAb.jpg
    eVip1N8EVdx7QfAb.jpg
    100,6 KB · Luettu: 422
Viimeksi muokattu:
Eli levyssä oli kuin olikin sarjanumero paikallaan ja Jimms kieltäytyy silti huoltamasta? En voi sanoa olevani yllättynyt.
Juuri näin. Tai no ei ole kommenttia tullut kun chatin kautta vinkuen sain kuvat omasta tuotteestani.. Olen kyllä lähettänyt useamman sähköpostin joissa on faktoja mitä asiasta nyt tiedän. Olen pettynyt. Olen kuitenkin ollut tyytyväinen Jimm'ssin asiakas vuosia. En ole tähän mennessä ikinä heihin pettynyt mutta nyt sitäkin enemmän. Tosin eipä noita takuu keikkojakaan ole tainnut tulla heille ikinä kohdaltani.
 
Juuri näin. Tai no ei ole kommenttia tullut kun chatin kautta vinkuen sain kuvat omasta tuotteestani.. Olen kyllä lähettänyt useamman sähköpostin joissa on faktoja mitä asiasta nyt tiedän. Olen pettynyt. Olen kuitenkin ollut tyytyväinen Jimm'ssin asiakas vuosia. En ole tähän mennessä ikinä heihin pettynyt mutta nyt sitäkin enemmän. Tosin eipä noita takuu keikkojakaan ole tainnut olla heille ikinä kohdaltani.

Jospa siellä olisi vaan joku TET-hessu perseillyt ja huomenna huomaavat virheensä.
 
Nyt on kyllä ollut huonoa takuukäsittelyä Jimm'sillä ja kaikki on vielä koetettu laittaa asiakkaan syyksi - ja yritetty laistaa korvauksista. Ei näin.
 
Tuotetunnus on eri asia kuin sarjanumero. Itsekin tosiaan tähyilisin heatsinkin pohjasta tarraa, jos ollut käytössä :D
 
Ettei vain siellä joku takuukäsittelijä koita hoitaa itselleen ilmaista 2TB SSD:tä. Alkaa varmaan löytymään niitä takuuhylättyjä emoja jo sen verran, että tarvitsee niihin massamuisteja.
 
Viimeksi muokattu:
Jatkoa tälle.

Sain Jimm'ssiltä kuvat tuotteesta 5kpl, joista 2 pakkauksesta (propsit sentään siitä että kuvat laittoi kun postin välityksellä tässä ollaan toimittu). Alla kuva: (leikkasin pois sarjanumeron tarrasta tietoturvan ja takuukäsittelyn vuoksi). Tarrasta olevalla sarjanumerolla löytyy adatan support sivulta tietoa:
  • Your product[SARJANUMERO] is under warranty until:2025-12-31. Thank you for your inquiry.Your product is protected by a 5 year limited warranty from the purchase date on your product invoice or receipt. Please keep your invoice/receipt for your possible future warranty claim
Lisäksi Jimm'ssin väittämä tunnistus muutenkin on aika ristiriitainen kun piirilevyllä näkyy tuossa kuvassa suoraan myös tuotetunnus.

He pitävät hiljaisuutta ja chatin kautta välittävät vain eteenpäin takuuostastolle ja sähköposteihini ei vastata. Aika turhauttavaa mutta mitä helvettiä ne oikein säätää? Myös kuvissa mitä sain oli myyntipakkaus josta löytyi myös tuotteen sarjanumero joka täsmää tuohon pikkutarraan.

Edit. Qr koodi myös pois varmuuden vuoksi
Edit. 2 välitin kaikki kuvat ja uudet infot myös kuluttaja-asiamiehelle. He eivät vielä ole olleet minuun yhteydessä.
Edit. 3 tämähän oli siis vielä sen alkup. paremman ENG ohjaimen levy. Netti on tulvillaan miten a-data päivitti levyn huonommaksi ja en nyt muutenkaan hyväksyisi huonomman uuden ohjaimen levyä vaihdossa.
Jatkoa tähän, Jimm's hyväksyi pitkän väännön jälkeen RMA:n. Enää sovitellaan saanko samanlaisen a-datan vanhan tilalle koska tuosta on jopa 5 eri versiota markkinoilla ja omani oli se ns. paras eli eng ohjaimen alkuperäinen versio.
 
Meni viesti eka väärään ketjuun niin copypastella tähän:


Tekkiläiset varmaankin muistavat vajaa pari vuotta vanhan keissin, jossa Gigantti myi PNY:n bundlea jossa oli 500 gigan SSD, RTX2060 Super ja 16GB RAM, ja miten tuossa oli virhe sekä SSD:n että näytönohjaimen osalta, mutta osa meistä tilaajista sai kuitenkin 500 gigan levyn ja RTX 2060 Superin, ja osa vielä lisäksi 1660 Superin kaupan päälle.

Myin oman 2060 Superin eteenpäin aika lailla tasan vuosi sitten, kortti on nyt levinnyt eikä Gigantti suostu ottamaan sitä huoltoon, koska kuitissa lukee 1660 Super. Lisäksi koko tilaus on poistettu Gigantista mun omilta sivuilta, mutta sähköpostista toki dokumentti löytyy.

Eihän tämä voi mennä näin, kun 2060 Super on kuitenkin se alkuperäinen ostamani näytönohjain jonka pitäisi ehdottomasti olla takuullinen. 1660 Superin myin eteenpäin takuuttomana. Mitä tässä nyt kannattaisi tehdä?

Wayback Machinesta löytyikin sopivasti alkuperäinen myyntisivu: PNY Platinum Kit pakkaus - Tietokonekomponentit
 
Meni viesti eka väärään ketjuun niin copypastella tähän:


Tekkiläiset varmaankin muistavat vajaa pari vuotta vanhan keissin, jossa Gigantti myi PNY:n bundlea jossa oli 500 gigan SSD, RTX2060 Super ja 16GB RAM, ja miten tuossa oli virhe sekä SSD:n että näytönohjaimen osalta, mutta osa meistä tilaajista sai kuitenkin 500 gigan levyn ja RTX 2060 Superin, ja osa vielä lisäksi 1660 Superin kaupan päälle.

Myin oman 2060 Superin eteenpäin aika lailla tasan vuosi sitten, kortti on nyt levinnyt eikä Gigantti suostu ottamaan sitä huoltoon, koska kuitissa lukee 1660 Super. Lisäksi koko tilaus on poistettu Gigantista mun omilta sivuilta, mutta sähköpostista toki dokumentti löytyy.

Eihän tämä voi mennä näin, kun 2060 Super on kuitenkin se alkuperäinen ostamani näytönohjain jonka pitäisi ehdottomasti olla takuullinen. 1660 Superin myin eteenpäin takuuttomana. Mitä tässä nyt kannattaisi tehdä?

Wayback Machinesta löytyikin sopivasti alkuperäinen myyntisivu: PNY Platinum Kit pakkaus - Tietokonekomponentit
Helpoimmalla pääset, jos saat sen valmistajan takuuseen, niin että valmistaja maksaa postit.
 
Helpoimmalla pääset, jos saat sen valmistajan takuuseen, niin että valmistaja maksaa postit.

Ei ota PNY myöskään huoltoon ilman kuittia.

e: Gigantin tsätti myös ihan toimeton, lähinnä sen takia kun tilausnumerolla ei löydy tilausta :tup: Aikoi selvitellä asiaa ja soitella perään.
 
Viimeksi muokattu:
Minä tuosta kysyin Gigantista aikoinaan kun myin pöytäkonetta pois. Ensin väitti chatissä ettei ole tämmöistä mutta kuitenkin lopulta kaivoi jostain järjestelmän syövereistä tiedon että on tullut kaksi näytönohjainta eikä pitäisi olla mahdollisessa takuutapauksessa ongelmaa.
 
Minä tuosta kysyin Gigantista aikoinaan kun myin pöytäkonetta pois. Ensin väitti chatissä ettei ole tämmöistä mutta kuitenkin lopulta kaivoi jostain järjestelmän syövereistä tiedon että on tullut kaksi näytönohjainta eikä pitäisi olla mahdollisessa takuutapauksessa ongelmaa.

Oli siinä lopulta nyt vähän ongelmaa, mutta saatiin kuitenkin ratkaistua. Näytönohjaimessa vikana on vain rikkinäinen tuuletin, niin se korjataan paikallisessa elektroniikkaliikkeessä ja lasku laitetaan Gigantille. Olisi luultavasti mennyt todella monimutkaiseksi jos vika olisi ollut joku semmoinen, jota ei pysty helposti korjaamaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 257
Viestejä
4 506 637
Jäsenet
74 346
Uusin jäsen
jonppaasi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom