Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kysäse valmistajalta suoraan takuuvaihtoa?Kuuluukohan tämä tänne..
Ostin Jimm'ssiltä A-data 8200 pro m.2 SSD:n tammikuussa 2021. Se hajosi maaliskuussa 2022. Tuotteella 5v takuu. Lähetin tuotteen takuuseen, ja tuli takuun epäävä päätös: Kyse on tuotteesta (A-Data M.2 SSD-levy, sarjanumero ei tiedossa), jonka palautitte meille takuukäsittelyä varten. Käsittelyssä huomattiin, että palautuneesta tuotteesta on irroitettu sarjanumero/tunnistetarra. Tämä aiheuttaa sen, että kyseistä tuotetta ei pystytä enää tunnistamaan eikä jäljittämään, jolloin sen todellinen ikä ja ostopaikka ovat mahdotonta todentaa. Tämä on sekä meidän, että valmistajan takuuehtojen vastaista.
Moista tarraa en muista edes nähneeni mutta mitäs nyt? 259e maksanut 5v takuun SSD on romurautaa? Tuotteesta löytyy netissä ensimmäiset arvostelut 2019/12 joten edes teoriassa tuo 5v takuuajan tuleminen täyteen ei ole edes perustelujen kannalta mitenkään mahdollista.
Auttaako kuluttajasuoja tässä mitenkään? Eikös noista piireistä ja niiden merkinnöistä pysty aika hyvin selvittämään tuotteen tunnistukseen tarvittavat tiedot. Lähetin myös mukana myyntipakkauksen jossa oli viivakoodi takana.
En tiedä. Kun lähetin pakkauksessa jimm'ssille ssd:nEi tuossa pakkauksessa olisi tuon SSD:n sarjanumeroa? Yleensä niistäkin tuo löytyy
Ei sillä ole mitään merkitystä onko pakkauksessa sarjanumeroa kun sisällä saattaa olla mistä tahansa ostettu levy. Jos SSD:n sarjanumeroa ei Crystaldiskinfolla saa poimittua niin ei Jimms eikä mikään muukaan kauppa sitä suostu ottamaan vastaan.
Jimms kai koittaa sanoa ettei ole varmuudella heidän myymä laite jolloin ei ole väliä onko takuusta vai virhevastuusta kyse.Olen kyllä sitä mieltä, että kaupan tässä pitäisi osoittaa, että ei ole ostettu heiltä. Kuluttajalla oli tuote, paketti ja kuitti. Olisin kuluttajaneuvontaan yhteydessä. Minusta tuntuu, että tässä poljetaan kuluttajan oikeuksia.
Sieltä kuluttajaneuvonnasta tulee sitten ihan virallinen kanta ja sen haluaisin tietää. Nyt voi olla niin, että takuu menee tuosta tarran puuttumisesta, mutta virhevastuuta ei Jimm's pääse pakoon.
..ja jos on joku toinen SSD kuin Jimm'siltä ostettu, niin se todistustaakka pitäisi mielestäni olla Jimm'sillä.
Jimms kai koittaa sanoa ettei ole varmuudella heidän myymä laite jolloin ei ole väliä onko takuusta vai virhevastuusta kyse.
Siis tuohan menisi ihan naurettavaksi, jos Jimssin pitäisi todistaa että tuo on ostettu muualta. Levyhän on lukukelvoton ja tunnistetarra puuttuu. Tuolla logiikalla voisin postittaa jonkuun vanhen levyn mitä ei voi lukea, kunhan vaan ulkoisesti näyttäisi samalta ja sanoa että teiltä ostettu kallis levy eikä toimi, antakaa uusi.Niinhän koettavat sanoa. Eivät mitään todistetta tälle väittämälleen esittäneet - syyttivät vaan asiakasta.
Takuun saa kai mitätöidä, jos takuuehdoissa on tarran koskemattomuus, ja se tarra puuttuu.
Virhevastuuta ei saa mitätöidä, jos tarra puuttuu.
Nyt pitäisi Jimm'sin korjata tuo virhevastuun piikkiin, elleivät kykene aukottomasti todistamaan, että Warra osti sen jostakin muualta. Ja he eivät ole esittäneet mitään todisteita ja Warra toimitti sinne tuotteen, paketin ja kuitin - joka kyllä vahvasti (tosin ei aukottomasti) todistaa, että se on sieltä hankittu. Jos tämmöistä käytöstä suvaitaan, niin Jimm's korjailee vaan tulevaisuudessa ne, jotka jaksaa ja muille keksii tekosyitä, miksi ei huvittanut - ja pistää 50€ laskun perään. Kuluttajalla on oikeuksia ja niiden perään kannattaa kysellä.
Siis tuohan menisi ihan naurettavaksi, jos Jimssin pitäisi todistaa että tuo on ostettu muualta. Levyhän on lukukelvoton ja tunnistetarra puuttuu. Tuolla logiikalla voisin postittaa jonkuun vanhen levyn mitä ei voi lukea, kunhan vaan ulkoisesti näyttäisi samalta ja sanoa että teiltä ostettu kallis levy eikä toimi, antakaa uusi.
KKV sanoi:Myyjä ei voi vaatia, että tavaran virheestä valittavalla ostajalla pitää olla kuitti tallella. Kuitin esittäminen helpottaa asian hoitamista, mutta muukin selvitys ostopaikasta ja -ajankohdasta käy. Esimerkiksi pankkikorttitosite, tiliote tai liikkeen tarra tuotteen pakkauksessa ovat riittäviä todisteita. Ongelmatilanteiden varalta useat takuunantajat pitävät myös itse rekisteriä voimassaolevista takuista.
Huono vitsi. Juuri lensi näytönohjaimesta sarjanumerotarra, kun vähän ilmaa puhalsi kohti. Nehän kannattaa laittaa jollain vesitipalla kiinni, jos virhevastuun välttää sillä tavalla lähes aina.Tuosta levystä puuttuu tunnistetarra, joka lienee ainua keino tunnistaa levy, jos se on sökönä. Eihän se voi niin olla, että asiakas on poistanut kaikki mahdollisuudet tunnistaa tuote, mutta olisi kuitenkin jälleenmyyjän velvollisuus tunnistaa tuote.
Käsittääkseni ollut iät ja ajat ainankin käytäntönä, että jos tuotteesta on poistettu sarjanumero ei sitä jälleenmyyjä korvaa.
Tuosta levystä puuttuu tunnistetarra, joka lienee ainua keino tunnistaa levy, jos se on sökönä. Eihän se voi niin olla, että asiakas on poistanut kaikki mahdollisuudet tunnistaa tuote, mutta olisi kuitenkin jälleenmyyjän velvollisuus tunnistaa tuote.![]()
Tuosta levystä puuttuu tunnistetarra, joka lienee ainua keino tunnistaa levy, jos se on sökönä. Eihän se voi niin olla, että asiakas on poistanut kaikki mahdollisuudet tunnistaa tuote, mutta olisi kuitenkin jälleenmyyjän velvollisuus tunnistaa tuote.
Mitäpä jos tuotteen palauttajana ei olisi nnynas, vaan ammattihuijari? Ostanut jostain halvalla läjän risoja levyjä tilannut samat Jimssiltä ja nyt kärttaisi uusia levyjä? Levyjä ei voisi tunnistaa koska risoja ja tarra puuttuu.
Käsittääkseni ollut iät ja ajat ainankin käytäntönä, että jos tuotteesta on poistettu sarjanumero ei sitä jälleenmyyjä korvaa.
Sanotaanko näin, että yhden kerran kyllä uskoisi helposti vaikka tarra onkin kadonnut
Useissa laitteissa on erikseen tarra mistä selviää sarjanumerot jne.. ja lisäksi voi olla warranty void tarra/tarroja mitkä on sijoitettu niin, että avatessa vaurioituvat ja tuo uutinen koskee näitä takuusinettejä. Et saa takuuseen telkkaria jos siitä puuttuu tyyppikilpi ja sama koskee käytännössä kaikkia muitakin laitteita mistä semmoinen löytyy.![]()
Varoitus puri: Konsolijätit muuttivat takuumerkintöjään - laittomat tarrat eivät merkitse mitään
Yritykset ovat ottaneet Yhdysvaltain kuluttajaviranomaisen, FTC:n antaman varoituksen tosissaan.www.iltalehti.fi
Asiaan liittyen
Useissa laitteissa on erikseen tarra mistä selviää sarjanumerot jne.. ja lisäksi voi olla warranty void tarra/tarroja mitkä on sijoitettu niin, että avatessa vaurioituvat ja tuo uutinen koskee näitä takuusinettejä. Et saa takuuseen telkkaria jos siitä puuttuu tyyppikilpi ja sama koskee käytännössä kaikkia muitakin laitteita mistä semmoinen löytyy.
![]()
Varoitus puri: Konsolijätit muuttivat takuumerkintöjään - laittomat tarrat eivät merkitse mitään
Yritykset ovat ottaneet Yhdysvaltain kuluttajaviranomaisen, FTC:n antaman varoituksen tosissaan.www.iltalehti.fi
Asiaan liittyen
Ehkä joo mutta jos tarra joka evää takuun lähtee itsestään irti parissa vuodessa niin voisi väittää tuotteessa on olennainen virhe tarran osalta eli myös itse tarra on "viallinen". Tällöin tarran puuttuminen on valmistajan ongelma. Koska tarra antaa 5v takuun niin myös sen tarran pitäisi kestää se 5v. Ainakin m2 levyt lämpenevät sen verran että ei taida tarrat paljon pysyä kiinni.USA:ssa. EU:ssa nuo tarrat ovat valitettavasti ihan laillinen syy evätä takuu.
Ehkä joo mutta jos tarra joka evää takuun lähtee itsestään irti parissa vuodessa niin voisi väittää tuotteessa on olennainen virhe tarran osalta eli myös itse tarra on "viallinen"
Kuuluukohan tämä tänne..
Ostin Jimm'ssiltä A-data 8200 pro m.2 SSD:n tammikuussa 2021. Se hajosi maaliskuussa 2022. Tuotteella 5v takuu. Lähetin tuotteen takuuseen, ja tuli takuun epäävä päätös: Kyse on tuotteesta (A-Data M.2 SSD-levy, sarjanumero ei tiedossa), jonka palautitte meille takuukäsittelyä varten. Käsittelyssä huomattiin, että palautuneesta tuotteesta on irroitettu sarjanumero/tunnistetarra. Tämä aiheuttaa sen, että kyseistä tuotetta ei pystytä enää tunnistamaan eikä jäljittämään, jolloin sen todellinen ikä ja ostopaikka ovat mahdotonta todentaa. Tämä on sekä meidän, että valmistajan takuuehtojen vastaista.
Moista tarraa en muista edes nähneeni mutta mitäs nyt? 259e maksanut 5v takuun SSD on romurautaa? Tuotteesta löytyy netissä ensimmäiset arvostelut 2019/12 joten edes teoriassa tuo 5v takuuajan tuleminen täyteen ei ole edes perustelujen kannalta mitenkään mahdollista.
Auttaako kuluttajasuoja tässä mitenkään? Eikös noista piireistä ja niiden merkinnöistä pysty aika hyvin selvittämään tuotteen tunnistukseen tarvittavat tiedot. Lähetin myös mukana myyntipakkauksen jossa oli viivakoodi takana.
Jatkoa tälle.Kiitos vastauksista. Ei ole mitään aikomusta luovuttaa. 1v 2kk vanha levy tuo a-data ja käytetty ihan normaalina varastona/pelilevynä. Edellinen smart tsekkaus joku kuukausi aiemmin ja oli 100% kunto ja kaikki vihreällä. Jimm's siis tuosta aiemmin sanoi että tarra puuttuu ja kysyvät valmistajalta ja valmistajalta tuli ainakin jimm'sin mukaan vastaus ettei korvata. Olen kyllä pistänyt viestiä ja perustelua että eihän 5v takuun ssd voi olla takuuton jos on ensimmäiset arviot ilmestyneet alle 3v sitten nettiin..
Ja tosiaan ostoskuittikin on, alkuperäis pakkaus, tilausnumero ja kaikkia jimm'ssin sivulta. On tässä kotiläksyt perus takuukorjaukseen tehty. Suoraan sanottuna en edes huomannut katsoa ennen lähetystä mitään tarraa levyn päältä, enkä koskaan edes muista semmoista poistaneeni tuotteesta. Tuote kuoli ns. heti suoraan käytöstä ilman mitään varoituksia. Formatoimaan ei päässyt ja windowsin levynhallinta näytti että jokin kiintolevy löytyy mutta kokoa 0bytes ja ei antanut tehdä mitään. Kokeilin sitten vielä toisellakin softalla ja samaa tulosta antoi.
Ennen valmistajaa kysäisen kuluttaja-asiamieheltä mielipidettä vielä. Outoa koko hommassa sekin että olen ollut jimm'ssin "vakio" asiakas varmaan yli 10 vuotta ja tilannut todella paljon tuotteita vuosien varrella. Mutta hankalaksi tuntuu menevän tämän tuotteen kohdalla. Koko tuotteen nimi siis A-Data 2TB XPG SX8200 PRO SSD ja maksettu 259e tuotteesta + kotiinkuljetus postit koska asun huitsin helvetissä ja lähin posti 25km päässä.
Juuri näin. Tai no ei ole kommenttia tullut kun chatin kautta vinkuen sain kuvat omasta tuotteestani.. Olen kyllä lähettänyt useamman sähköpostin joissa on faktoja mitä asiasta nyt tiedän. Olen pettynyt. Olen kuitenkin ollut tyytyväinen Jimm'ssin asiakas vuosia. En ole tähän mennessä ikinä heihin pettynyt mutta nyt sitäkin enemmän. Tosin eipä noita takuu keikkojakaan ole tainnut tulla heille ikinä kohdaltani.Eli levyssä oli kuin olikin sarjanumero paikallaan ja Jimms kieltäytyy silti huoltamasta? En voi sanoa olevani yllättynyt.
Juuri näin. Tai no ei ole kommenttia tullut kun chatin kautta vinkuen sain kuvat omasta tuotteestani.. Olen kyllä lähettänyt useamman sähköpostin joissa on faktoja mitä asiasta nyt tiedän. Olen pettynyt. Olen kuitenkin ollut tyytyväinen Jimm'ssin asiakas vuosia. En ole tähän mennessä ikinä heihin pettynyt mutta nyt sitäkin enemmän. Tosin eipä noita takuu keikkojakaan ole tainnut olla heille ikinä kohdaltani.
Tuotetunnus on eri asia kuin sarjanumero. Itsekin tosiaan tähyilisin heatsinkin pohjasta tarraa, jos ollut käytössä![]()
AivanSarjanumero on peitetty mustalla tuossa kuvassa. Kyllä se siitä löytyy, kun adatan warranty checker kertoo takuun pituuden.
Jatkoa tähän, Jimm's hyväksyi pitkän väännön jälkeen RMA:n. Enää sovitellaan saanko samanlaisen a-datan vanhan tilalle koska tuosta on jopa 5 eri versiota markkinoilla ja omani oli se ns. paras eli eng ohjaimen alkuperäinen versio.Jatkoa tälle.
Sain Jimm'ssiltä kuvat tuotteesta 5kpl, joista 2 pakkauksesta (propsit sentään siitä että kuvat laittoi kun postin välityksellä tässä ollaan toimittu). Alla kuva: (leikkasin pois sarjanumeron tarrasta tietoturvan ja takuukäsittelyn vuoksi). Tarrasta olevalla sarjanumerolla löytyy adatan support sivulta tietoa:
Lisäksi Jimm'ssin väittämä tunnistus muutenkin on aika ristiriitainen kun piirilevyllä näkyy tuossa kuvassa suoraan myös tuotetunnus.
- Your product[SARJANUMERO] is under warranty until:2025-12-31. Thank you for your inquiry.Your product is protected by a 5 year limited warranty from the purchase date on your product invoice or receipt. Please keep your invoice/receipt for your possible future warranty claim
He pitävät hiljaisuutta ja chatin kautta välittävät vain eteenpäin takuuostastolle ja sähköposteihini ei vastata. Aika turhauttavaa mutta mitä helvettiä ne oikein säätää? Myös kuvissa mitä sain oli myyntipakkaus josta löytyi myös tuotteen sarjanumero joka täsmää tuohon pikkutarraan.
Edit. Qr koodi myös pois varmuuden vuoksi
Edit. 2 välitin kaikki kuvat ja uudet infot myös kuluttaja-asiamiehelle. He eivät vielä ole olleet minuun yhteydessä.
Edit. 3 tämähän oli siis vielä sen alkup. paremman ENG ohjaimen levy. Netti on tulvillaan miten a-data päivitti levyn huonommaksi ja en nyt muutenkaan hyväksyisi huonomman uuden ohjaimen levyä vaihdossa.
Helpoimmalla pääset, jos saat sen valmistajan takuuseen, niin että valmistaja maksaa postit.Meni viesti eka väärään ketjuun niin copypastella tähän:
Tekkiläiset varmaankin muistavat vajaa pari vuotta vanhan keissin, jossa Gigantti myi PNY:n bundlea jossa oli 500 gigan SSD, RTX2060 Super ja 16GB RAM, ja miten tuossa oli virhe sekä SSD:n että näytönohjaimen osalta, mutta osa meistä tilaajista sai kuitenkin 500 gigan levyn ja RTX 2060 Superin, ja osa vielä lisäksi 1660 Superin kaupan päälle.
Myin oman 2060 Superin eteenpäin aika lailla tasan vuosi sitten, kortti on nyt levinnyt eikä Gigantti suostu ottamaan sitä huoltoon, koska kuitissa lukee 1660 Super. Lisäksi koko tilaus on poistettu Gigantista mun omilta sivuilta, mutta sähköpostista toki dokumentti löytyy.
Eihän tämä voi mennä näin, kun 2060 Super on kuitenkin se alkuperäinen ostamani näytönohjain jonka pitäisi ehdottomasti olla takuullinen. 1660 Superin myin eteenpäin takuuttomana. Mitä tässä nyt kannattaisi tehdä?
Wayback Machinesta löytyikin sopivasti alkuperäinen myyntisivu: PNY Platinum Kit pakkaus - Tietokonekomponentit
Helpoimmalla pääset, jos saat sen valmistajan takuuseen, niin että valmistaja maksaa postit.
Minä tuosta kysyin Gigantista aikoinaan kun myin pöytäkonetta pois. Ensin väitti chatissä ettei ole tämmöistä mutta kuitenkin lopulta kaivoi jostain järjestelmän syövereistä tiedon että on tullut kaksi näytönohjainta eikä pitäisi olla mahdollisessa takuutapauksessa ongelmaa.
Garminin Venu kello ruvennut temppuilemaan. Jäätyilee, eikä ota mitään toimintoja vastaan. Tänään sain heräteltyä aamulla pitkällä virtanapin painalluksella ja uudelleen parituksella, nyt kuitenkin taas samanlaisessa jumissa.
Katsoin powerin verkkosivuilta että kello on ostettu 07.01.2020 eli 2 vuoden takuu on just pari kk sitten mennyt umpeen. Lähdenkö huomenna poweriin vetoamaan virhevastuusta vai rupeanko uutta kelloa katselemaan?
Eipä tuosta ulkoa voisi päätellä että olisi yli 2 vuotta vanhasta kellosta kyse. Eli siistissä kunnossa säilynyt.Kyllä mä melkein kyselisin Powerista jos kello on ulkoisesti hyvässä kunnossa.
Mites se on tuon Huutokaupat.comin kanssa, jos se 14pv palautusaika on jo mennyt umpeen aikoja sitten, mutta ostetusta paljastuu niin iso vika, mikä käytännöstä tekee siitä täysin romua?