• Hyvät tarjoukset -alueen ohjeet ja säännöt

    • Uuden tarjouksen kohdalla valmispohjan ja etuliitteen käyttö on pakollista!
    • Otsikkomuotoilu: Tuote, kauppa, tarjoushinta
    • Ainoastaan tarjouksia, jotka toimitetaan Suomeen
    • Ei ref-linkkejä
    • Venäjän hyökkäyksestä Ukrainaan huolimatta jotkut yritykset jatkavat Venäjällä liiketoimintaa. Tälläisissä tapauksissa tarjousketjuissa voi kertaalleen linkittää tähän viestiketjuun ja jatkaa keskustelua aiheesta siellä.

Kaupankäynnin kiistatilanteet (hintavirheet, takuut, palautukset jne.)

OK. Eipä ole myyjän sivuilla/toimitusehdoissa mitään mainittu, joten tuo kohta kuluttujansuojalaista on siis pätevä. Ensisijaisesti varmaan siis myyjä rikkoo lakia, mutta osaltaan myös Collector, joka ei suostu pysäyttämään asiakkaan laskutusta, vaikka tietää tilanteen. Etukäteen asiakkaalle ei myöskään anneta sitä tietoa, että lasku erääntyy joka tapauksessa oli tuotetta toimitettu tai ei.

Täällä sama keissi ilmeisemmin edessä tietokonekauppa.fi ja Jousto-laskun kanssa. Lasku tuli heti tilauksen tehdessä, vaikka jousto mainostaakin tuota "tuote ensin, lasku perässä". Onkha tuota eräpäivää 3 kertaa tullut nyt siirrettyä ja viimeisintä siirtoa pyytäessä vastasivat:
"Jousto voi vielä siirtää laskun eräpäivää 31.5 asti. Mikäli tuotetta ei pystytä toimittamaan ennen eräpäivää, niin meidän pitää valitettavasti tehdä tästä peruutus maksunvälittäjälle. Voitte silloin tehdä uuden tilauksen kun tuotetta on tullut saataville.".

Onko sulla keissi edennyt mihinkään suuntaan?

Tämä threadi varmaan sopivampi aiheeseen. Täällä tosiaan sama keissi tietokonekauppa.fi ja Jousto-laskun kanssa.
Tietokonekauppa yrittää edelleen pessä kätensä ja perua tilauksen, vedoten siihen etteivät pysty vaikuttamaan maksunvälittäjän tapoihin toimia eikä tilauksen maksutapaa pysty kuulemma mitenkään muuttamaan, spoilerissa heidän viimeisin epämääräinen vastaus.

Otin myös tuonne Jouston päähän yhteyttä ja kyseenalaistin heidän kovasti mainostamaa slogania "Kun ostat Joustolla, saat tilaamasi tuotteet aina ennen kuin sinun tarvitsee maksaa ne"
Ilmeni että kaupan päässä on tapahtunut "ei-oletettu tapa toimia", kuulemma pitäisi kaupan hyväksyä Jouston lasku vasta kun tuotteet on lähetetty, kts spoileri
Eli liekkö ihan tarkoituksella tekevät tuollain "väärin" ja hyväksyvät laskun heti, voivat sitten vedota maksunvälittäjän ongelmaan ja yrittää pessä kätensä tilauksesta.

Jimmsihän tämänkin hoiti esimerkillisesti ja ilmoitti täällä foorumilla etteivät peru yhtäkään tilausta joissa maksunvälittäjän laskua ei voida enää siirtää

Ongelma ei ole maksupalvelun päässä vaan tavarantoimittajan päässä kun tuotetta ei ole saatu toimitettua. Tilaukseen ei pystytä muuttamaan maksutapaa. Emme ole yksipuolisesti perumassa tilausta. Kerroimme teille vain sen mitä maksunvälittäjä on meille ilmoittanut. Jos kyseisen laskun eräpäivää ei pystytä enää jatkossa siirtämään eteenpäin, niin silloin kyseinen lasku pitäisi maksaa laskun lähettäjälle. Mikäli ette aio kyseistä laskua maksaa, teidän on reklamoitava siitä laskun lähettäjälle.

Minä:
Herättää suuresti ihmetystä jos näin on, koska mainostatte verkkosivuillanne seuraavanlaisesti:
” Jousto lasku tarjoaa helpon ja turvallisen tavan maksaa ostoksesi verkkokaupassa. Kun ostat Joustolla, saat tilaamasi tuotteet aina ennen kuin sinun tarvitsee maksaa ne.

Jousto:
Mainitsemamme kommentti sivustollamme on hieman harhaan johtava, sillä olettamuksena on, että kauppias hyväksyy laskun, vasta tuotteen lähdettyä asiakkaalle. Pahoittelut lausekkeen aiheuttamaa sekaannusta.
 
Vähän sama homma kun Tokmanni tyrkyttää aina lahjakorttia jos palautat jotain. Erikseen pitää aina vääntää ja näyttää puhelimesta KKV:n kanta tämmöiseen pelleilyyn.
Eikös tuossa kovassa väännössä ole se riski että pian Tokmanni ei ota näitä myymälästä ostettuja "muutin mieleni" -tapauksia lainkaan takaisin? Palautusoikeutta kun ei ole pakko myöntää myymälässä. Vai puhutko viallisen tuotteen jota ei ole enää saatavilla palautuksesta?
 
Eikös tuossa kovassa väännössä ole se riski että pian Tokmanni ei ota näitä myymälästä ostettuja "muutin mieleni" -tapauksia lainkaan takaisin? Palautusoikeutta kun ei ole pakko myöntää myymälässä. Vai puhutko viallisen tuotteen jota ei ole enää saatavilla palautuksesta?

Viimeksi palautin rikkinäisen kaapelin. Olisin ottanut uuden tilalle, mutta ei ollut kyseisessä myymälässä. Ja tämä oli tuon 14 vuorokauden aikana, itse asiassa seuraavana päivänä ostosta.
 
Viimeksi palautin rikkinäisen kaapelin. Olisin ottanut uuden tilalle, mutta ei ollut kyseisessä myymälässä. Ja tämä oli tuon 14 vuorokauden aikana, itse asiassa seuraavana päivänä ostosta.
No tuossa tilanteessa "rahat takaisin" on tietysti miten pitäisi toimia. Voi olla myyjästäkin kiinni, vähän aikaa sitten palautin jonkin 3,95/4,95 e maksaneen tuotteen avaamattomana. Myyjä pyysi saman kortin jolla olin maksanut, kysyin lopuksi eikö lahjakortti olekaan uusi käytäntö. Vastasi ettei näin pieniä summia lahjakortille. Vaatisiko enemmän työtä myyjältä ettei vain viitsinyt vai eiköhän järjestelmä taivu, ja maksaahan se korttikin jotain.
 
Lahjakorttihan on kaupalle erittäin tuottava vaihtoehto. Pahimmassa tapauksessa asiakas sillä ostaa jotain ja parhaassa tapauksessa hävittää tai unohtaa käyttää sen.
 
Jimms on tunnetusti vaikea takuutapauksissa. Vaadi vaan vastaavaa tuotetta tilalle ja muista että lahjakorttia ei tarvitse hyväksyä.

Lainaus kuluttajaviraston sivuilta:
Jos tuotteessa on yrityksen vastuulle kuuluva virhe, kuluttajan ei tarvitse hyväksyä lahjakorttia hyvitykseksi. Myyjän on hyvitettävä virhe ensisijaisesti korjaamalla tai vaihtamalla tuote vastaavaan. Jos tämä ei ole mahdollista, kuluttaja voi vaatia hinnanalennusta tai kaupan purkua.

Mikä tuossa Jimmsin ajattelutavassa on luultavasti taustalla:
He laittaisivat palauttamasi powerin Seasonicille, ja saisivat tilalle Seasonicilta uuden Prime GX-650 hyllyyn, mutta myös sinulta 40€ jos suostuisit maksamaan tuon välirahan. Ja yhtäkkiä takuukäsittelystä tulikin voitollista toimintaa.

Jep, aikamoista. Nyt kun ollaan samalla sivulla et Seasonic vaihtais, niin vastaus on etteivät lähetä yksittäisiä virtalähteitä ja seuraavaan kuormaan voi mennä kuukausia. Eli myöntävät, et saavat jollain aikavälillä sieltä kuitenkin uuden GX:n. Ja sain upean tarjouksen missä itse saan lähettää virtalähteen sinne vaihtoon, maksan toki itse postikulut. Tai sit tarjosivat Seasonicin GM-650 missä ei oo mitään hybrid fan controllia, ei oo täysmodulaarinen, multigpu tuki puuttuu yms.

Automaattivolkkarin tilalle tarjotaan siis manuaali-skodaa. Nyt vaan satuin ostaa tuotteen mistä saa tiskiltä huonompaa takuuta ku valmistajalta.

Muokattu: kielioppi.
 
Viimeksi muokattu:
Itse varmaan ottaisin yhteyyttä kuluttajaneuvontaan tuossa tapauksessa. Aika omituiselta tuo Jimmsin käytös kuulostaa. Kerro ihmeessä miten lopulta käy.
 
Mulla on myös 16.04 tehty RTX3080 tilaus Giganttiin. Ei ole oltu Gigantin suunnalta yhteydessä, tänään kuitenkin kyselin tuon perään ja totesivat vain että "maailmanlaajuisia toimitusvaikeuksia". Vaihtoehtoina peruuttaa tilaus tai jäädä odottelemaan.
 
Itselläni ei ole pitkään aikaan ollut mitään takuukorjauksia, joten olen ehkä hieman tippunut kärryiltä nykykäytännöistä. Onko siis nykyään niin, että valmistajat säännönmukaisesti edellyttää, että kuluttaja maksaa lähetyskulut jos takuun hoitaa heidän kauttaan ?

Jostain 10+ vuoden takaa takuukorjaus Seagaten kovalevylle:
  • kuitti hukassa, enkä viitsinyt alkaa tonkimaan, kun edes ostopaikasta ei ollut täyttä varmuutta
  • sarjanumero ja tiedot Seagaten RMA lomakkeelle
  • takuu voimassa, annan osoitetiedot
  • 2-3 päivää myöhemmin DHL:n jantteri oven takana vaahtomuovi/pahvilaatikkohässäkän kanssa, olisi odottanut kovalevyn pakkausta, mutta ei ollut RMA lomake valmiiksi tulostettuna. Toteaa, että tulee seuraavana päivänä noutamaan
  • jantteri tulee seuraavana päivänä
  • 2-3 viikkoa myöhemmin DHL tuo uuden kovalevyn
Senverran aika hämärtänyt muistoja, että en nyt varmaksi sano, oliko DHL, mutta pääpiirteittäin tarina on tosi.
 
Itselläni ei ole pitkään aikaan ollut mitään takuukorjauksia, joten olen ehkä hieman tippunut kärryiltä nykykäytännöistä. Onko siis nykyään niin, että valmistajat säännönmukaisesti edellyttää, että kuluttaja maksaa lähetyskulut jos takuun hoitaa heidän kauttaan ?

Jostain 10+ vuoden takaa takuukorjaus Seagaten kovalevylle:
  • kuitti hukassa, enkä viitsinyt alkaa tonkimaan, kun edes ostopaikasta ei ollut täyttä varmuutta
  • sarjanumero ja tiedot Seagaten RMA lomakkeelle
  • takuu voimassa, annan osoitetiedot
  • 2-3 päivää myöhemmin DHL:n jantteri oven takana vaahtomuovi/pahvilaatikkohässäkän kanssa, olisi odottanut kovalevyn pakkausta, mutta ei ollut RMA lomake valmiiksi tulostettuna. Toteaa, että tulee seuraavana päivänä noutamaan
  • jantteri tulee seuraavana päivänä
  • 2-3 viikkoa myöhemmin DHL tuo uuden kovalevyn
Senverran aika hämärtänyt muistoja, että en nyt varmaksi sano, oliko DHL, mutta pääpiirteittäin tarina on tosi.
Kyllä seasonic ja seagate ainakin edellyttää että tuote lähetetään heille omalla kustannuksella, mutta itse olen seagatelta onnistunut saamaan kahdesti ilmaiset postit, eka kerta tarjosivat ilmaisia posteja kun heidän vastaus kesti. 2. Kerralla kysyin ilmaisia posteja viimekertaan vedoten, ja tällöin tehtiin selväksi että nämä on vain poikkeuksia ja normaalisti minun kuuluu maksaa postit. Seagatea täytyy kehua siinä, että käytettynä ostamani kiintolevyt olen saanut pelkällä sarjanumerolla kiintolevyt takuuseen crystal disk infossa näkyvien virheellisien sektoreiden johdosta.
 
Itselläni ei ole pitkään aikaan ollut mitään takuukorjauksia, joten olen ehkä hieman tippunut kärryiltä nykykäytännöistä. Onko siis nykyään niin, että valmistajat säännönmukaisesti edellyttää, että kuluttaja maksaa lähetyskulut jos takuun hoitaa heidän kauttaan ?

Jostain 10+ vuoden takaa takuukorjaus Seagaten kovalevylle:
  • kuitti hukassa, enkä viitsinyt alkaa tonkimaan, kun edes ostopaikasta ei ollut täyttä varmuutta
  • sarjanumero ja tiedot Seagaten RMA lomakkeelle
  • takuu voimassa, annan osoitetiedot
  • 2-3 päivää myöhemmin DHL:n jantteri oven takana vaahtomuovi/pahvilaatikkohässäkän kanssa, olisi odottanut kovalevyn pakkausta, mutta ei ollut RMA lomake valmiiksi tulostettuna. Toteaa, että tulee seuraavana päivänä noutamaan
  • jantteri tulee seuraavana päivänä
  • 2-3 viikkoa myöhemmin DHL tuo uuden kovalevyn
Senverran aika hämärtänyt muistoja, että en nyt varmaksi sano, oliko DHL, mutta pääpiirteittäin tarina on tosi.


KKV sanoi:
Takuun voi antaa tavaran myyjä, valmistaja tai maahantuoja. Myyjä vastaa aiemman myyntiportaan, kuten valmistajan tai maahantuojan, antamasta takuusta aivan samoin kuin omastaankin. Myyjä voi irtautua aiemman myyntiportaan antamasta takuusta vain ilmoittamalla siitä ostajalle nimenomaisesti ja selkeästi ennen kaupantekoa. Jos myyjä ei ole tätä tehnyt, ostaja voi valita, mille myyntiportaalle hän vaatimuksensa kohdistaa.

...

Takuukorjaus on ostajalle maksuton

Takuunantaja vastaa korjauksesta syntyneistä kustannuksista. Kustannuksiin luetaan muun muassa kuluttajalle tavaran toimittamisesta korjattavaksi aiheutuneet kulut, varaosat sekä korjaajan työ- ja matkakulut.
 
Seasonicin tapauksessa ensimmäiset x vuotta takuu hoidetaan jälleenmyyjän kanssa ja sen jälkeen loput y vuotta suoraan seasonicin kanssa, jolloin kuluttaja maksaa lähetyksen saksaan, ja seasonic lähetyksen takaisin.
Suomessa kannattaa muistaa myyjän virhevastuu. Se antaa yleensä aina pidemmän suojan kuin takuu. Virhevastuussa arvioidaan laitteen oletettu vähimmäiskestoaika ja laitteen hajotessa ennen sitä, myyjä korvaa. Myyjän asia on sitten hakea omat korvauksensa tukkurilta tai valmistajalta.

Tietokoneen komponenttien kohdalla saattaa tulla riita siitä, ovatko ne vain ammattilaisten vai myös "tavallisten" kuluttajien käyttöön myytäviä. Minun mittapuussani ne eivät ole enää vuosiin olleet mitään ammatilaistavaraa ja niihin tulisi soveltaa normaaleja kuluttajasuojan määräyksiä.
 
Ylempään vedoten, oma tehosekoitin, tuollainen kalliimpi satasen vehje sanoi itsensä nyt irti ja 2v takuu loppui jossain viime vuoden loppupuolella. Saisinko tästä jotain hyvitystä jos menisin Prisman infoon kyselemään. Vai onko se virhevastuu sen 6kk ja kalliimmissa sitten enempi.
 
Ylempään vedoten, oma tehosekoitin, tuollainen kalliimpi satasen vehje sanoi itsensä nyt irti ja 2v takuu loppui jossain viime vuoden loppupuolella. Saisinko tästä jotain hyvitystä jos menisin Prisman infoon kyselemään. Vai onko se virhevastuu sen 6kk ja kalliimmissa sitten enempi.
Kysy prismasta ja jos vastaus ei miellytä, niin kysy kuluttajaneuvonnasta.
 
En nyt ihan ole varma mihin yritit tällä lainauksella vastata, mutta siitä olen kohtalaisen varma, että et ainakaan minun kysymykseeni :) Kyllä lain ja kuluttajnsuojan osalta säännökset on selvillä, ei nämä nyt niin paljoa ole vuosien saatossa muuttuneet.
Kysymys koski sitä, että ennen kun kaikki oli paremmin, valmistajat halusivat näistä pykälistä riippumatta pitää asiakkaat tyytyväisenä ja toimivat kuten esimerkkini Seagate tapauksessa ja kuluttaja ei joutunut postikuluja maksamaan.

Mutta ilmeisesti siis nykyään voiton maksimoiminen on mennyt asiakastyytyväisyyden edelle ja valmistajat mieluusti lykkäävät toimituskulut asiakkaalle.
 
En nyt ihan ole varma mihin yritit tällä lainauksella vastata, mutta siitä olen kohtalaisen varma, että et ainakaan minun kysymykseeni :) Kyllä lain ja kuluttajnsuojan osalta säännökset on selvillä, ei nämä nyt niin paljoa ole vuosien saatossa muuttuneet.
Kysymys koski sitä, että ennen kun kaikki oli paremmin, valmistajat halusivat näistä pykälistä riippumatta pitää asiakkaat tyytyväisenä ja toimivat kuten esimerkkini Seagate tapauksessa ja kuluttaja ei joutunut postikuluja maksamaan.

Mutta ilmeisesti siis nykyään voiton maksimoiminen on mennyt asiakastyytyväisyyden edelle ja valmistajat mieluusti lykkäävät toimituskulut asiakkaalle.
Riippuu takuuehdoista. Corsairin kanssa takuu hoidetaan jälleenmyyjän kanssa koko takuuajan ja muutenkin tälläiset seasinicin mallit ei ole tietääkseni kovin yleisiä. En tiedä miten jos kuitti on hukkinut, miten takuu tällöin toimii. Ehkä joudut maksaa palautuskulut tai sitten et.
 
Seasonicin tapauksessa ensimmäiset x vuotta takuu hoidetaan jälleenmyyjän kanssa ja sen jälkeen loput y vuotta suoraan seasonicin kanssa, jolloin kuluttaja maksaa lähetyksen saksaan, ja seasonic lähetyksen takaisin.
Jep, näinhän se menee.

Jimmsin viimeinen vastaus on et "Valitettavasti tästä on jo kaikki mahdolliset vaihtoehdot käyty läpi ja muita ratkaisuja ei tähän ole tarjota: tuotteen lähetys seasonicille kauttamme josta todennäköisesti koituisi useamman kuukauden odottelu tällä hetkellä, lahjakortti tai päivitys parempaan tuotteeseen välirahaa vastaan. " ja tän jälkeen pyytävät ottamaan KKV yhteyttä niin käsittelevät heidän kanssaan. Varmaankin tietävät et he todennäköisesti suosittaisivat 99 euron palautusta. He saavat pitää powerin ja tilalle sit GX:n myyntiin.

Eli omat vaihtoehdot tässä on nihkeyden huipentumassa et joko maksaa postit Seasonicille tai maksaa Jimmsille se 44e niin saa GX-650 heti. Toki voisin vaihtaa sen tuohon Asuksen tarjousvirtalähteeseen tai halvempaan Focus 99e malliin, mut ei täst ny hirveän hyvä maku jääny.
 
Gigantin "takuu" tietokoneiden komponettien osalta tarkoittaa näköjään kauppasumman suuruista lahjakorttia.

Yritin viedä MSI:n X570 emolevyn takuuhuoltoon Giganttiin. Ensin hirveä vääntö, ettei heillä ole edes PC-komponentteja myynnissä enää (oli sillä hetkellä ostettu alle kk sitten). Selvittelyn jälkeen he olivat, että ottavat emolevyn takaisin ja voi mennä myymälän puolelle kysymään korvaavaa tuotetta. Tulos: myymälässä ei yhtään AM4 emolevyä, mutta Gigantin sivut muita X570 emolevyjä pullollaan. "Voit maksaa tämän erotuksen rikkinäisen emolevyn ja webmyynnissä olevan tuotteen välillä" "Toinen X570 emolevy ei ole tätä tuotetta vastaava, koska se on kalliimpi". "Voit toki yrittää ottaa yhteyttä MSI:hin suoraan ja yrittää saada tuotetta takuuhuoltoon".

Otin MSI:hin yhteyttä - takuiden pitää mennä jälleenmyyjän kautta. Heitä ei kiinnosta.

Sanotaanko, että varsin paska kokemus. 3 vuoden takuu ei (GIgantissa / MSI:n tapauksessa) todellakaan tarkoita sitä, että tuote huollettaisiin tai että tilalle saisi vastaavan.

Hyödyntäkää tätä tietoa ja tehkää ostopäätökset tulevaisuudessa sen mukaan. Gigantti yrittää varmasti toisenlaisissa tilanteissa antaa tilalle huonompia tuotteita, kun se heille sopii. Heidän asiakkaana saa näköjään olla varuillaan.
 
Hiiri peruttu hobby Hallista. Millaista ryhmäkannetta tästä saadaan tehtyä?
 
Hobby Hall taitaa olla virolainen firma nykyään. Voi pientä vääntöä vaatia, että saatte nuo hiiret.
Toimintaa kuitenkin pyöritetään Suomessa Hobby Hall Suomi Oy:n kautta, eli "ei pitäisi" vaatia sen enempää vääntöä kuin muidenkaan suomalaisten firmojen kanssa.
 
Gigantin "takuu" tietokoneiden komponettien osalta tarkoittaa näköjään kauppasumman suuruista lahjakorttia.

Yritin viedä MSI:n X570 emolevyn takuuhuoltoon Giganttiin. Ensin hirveä vääntö, ettei heillä ole edes PC-komponentteja myynnissä enää (oli sillä hetkellä ostettu alle kk sitten). Selvittelyn jälkeen he olivat, että ottavat emolevyn takaisin ja voi mennä myymälän puolelle kysymään korvaavaa tuotetta. Tulos: myymälässä ei yhtään AM4 emolevyä, mutta Gigantin sivut muita X570 emolevyjä pullollaan. "Voit maksaa tämän erotuksen rikkinäisen emolevyn ja webmyynnissä olevan tuotteen välillä" "Toinen X570 emolevy ei ole tätä tuotetta vastaava, koska se on kalliimpi". "Voit toki yrittää ottaa yhteyttä MSI:hin suoraan ja yrittää saada tuotetta takuuhuoltoon".

Otin MSI:hin yhteyttä - takuiden pitää mennä jälleenmyyjän kautta. Heitä ei kiinnosta.

Sanotaanko, että varsin paska kokemus. 3 vuoden takuu ei (GIgantissa / MSI:n tapauksessa) todellakaan tarkoita sitä, että tuote huollettaisiin tai että tilalle saisi vastaavan.

Hyödyntäkää tätä tietoa ja tehkää ostopäätökset tulevaisuudessa sen mukaan. Gigantti yrittää varmasti toisenlaisissa tilanteissa antaa tilalle huonompia tuotteita, kun se heille sopii. Heidän asiakkaana saa näköjään olla varuillaan.
Eipä ollut kovin lakitietoiset asiakaspalvelijat. Kai sen uhkailemalla kvosta ja näyttämällä markkinaoikeuden sivuja tms saa mut eipä se ole kivaa asiakkaalle että pitää sellaista alkaa. Kuten toinen niin ehkä chat auttaa.

Itse sain sentään rahat takaisin 3600 prosessorista, oli tosin ollut vain pari päivää eikä kuukausi. Näin jälkikäteen epäilen että syy ei edes ollu Gigantin, vaan Amazonistä lähetettiin emolevy missä paskat asetukset aivan liian isolla voltilla ja poltti prosessorin. Onneks Gigantti maksoi kumminkin ilman kysymyksiä.
 
Viimeksi muokattu:
Onko tuolla Hobby Hallilla edes mitään tilausseurantaa? Itselle ei vielä ole peruutusta hiirestä tullut, mutta eipä tuosta tilauksestakaan ole muuta todistetta kuin sähköpostiin tullut tilausvahvistus. Jännä että tuon kokoisella verkkokaupalla ei ole sivuilla mitään tietoja nykyisistä/vanhoista tilauksista.

edit. nyt tuli peruutusviesti sähköpostiinkin, melko hidas reagointi kun 5 päivää tilauksesta peruutukseen
 
Viimeksi muokattu:
Eilen oli rahakin, se päälle parikymppiä kahdesta hiirestä, palautunut tilille.
 
Odotettu vastaus tuli. Olet tehnyt maksullisen tilauksen ja emme voi sitä perua. Vetosin hyviin k.tapoihin ja selvensin vielä kerran kohteliaasti sinne että 1) Tarkoitus ei ole ollut tilata maksullista palvelua, vaan kokeilla lahjakorttikoodia. Veloitus on onnistunut vain koska korttitiedot olleet heillä valmiina. 2) palvelua ei ole otettu käyttöön eikä olla ottamassakaan.

Ei sittenkään mitään ainutlaatuista nämä "virhetilaukset" itellä nyt kun tarkemmin mietin :sori:. Joskus aiemmin mulle käynyt vähän vastaava applen sovelluskaupan kanssa. Huomasin vasta tiliotteelta viikkoja myöhemmin veloituksen. Yksi kontakti appstoreen ja katsoivat että palvelua ei ole käytetty ja palautus. Sama Amazonin kanssa (oli se joku ruksi valmiiksi täpättynä tilausta tehdessä enkä huomannut yhtään). Ei myöskään tarvinnut selitellä yhtään mitään sinnepäin.

Apple, Amazon ja Sanoma... Täytyy sanoa että Sanoman kohdalla toi asenne pistää eniten vihaksi. Vaikea kuvitella vaikka kaupan kassalla tilanne jossa huomaat maksaneesi seuraavan ostoksia... "valitettavasti ostotapahtuma on tehty ja emme voi sitä enää perua"
Palaan vielä kerran tähän Ruutu-tapaukseen, koska kyse on tietoisesta harhauttamisesta ja moni ei tuollaisen pikkusumman takia viitsi toimia... Itsekin meinasin unohtaa koko jutun. Eilen iltapäivällä laitoin KKV:lle kuvauksen tapauksesta ja liitteeksi Ruudun kanssa vaihdetut sähköpostit. Aikaa meni alle 10 minuuttia. Tänään aamulla KKV:n asiantuntijalta tuli viestiä jossa oli liitteenä Ruudun asiakaspalvelun vastine.
ruutis.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Hobbyhallin hiiri tilaus peruttu. Ei sinänsä yllättäny. Laittoivat varulta linkkiä KKV:n sivuille, tuskin tuosta kannattaa ruveta vääntämään...

Lisätietoja virheen oikaisusta löytyy Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivulta: Mainoksen virheen oikaisu

Mutta ihmettelen miten hitaasti tämä tuli koska itsellä oli jo torstaina tehty tilaus, jolloin en ollut edes tietoinen mistään hintavirheestä vaikka ehkä olisi pitäny arvata. KKV:n sivuilla jonka antoivat on kyllä maininta verkkokauppaan kohdistuvasta suuremmasta vastuusta jne. Olikohan kaiken varulta vielä sama hinta näissä vielä silloinkin kun rupesivat jo tilattuja perumaan.
 
Mutta ihmettelen miten hitaasti tämä tuli koska itsellä oli jo torstaina tehty tilaus, jolloin en ollut edes tietoinen mistään hintavirheestä vaikka ehkä olisi pitäny arvata. KKV:n sivuilla jonka antoivat on kyllä maininta verkkokauppaan kohdistuvasta suuremmasta vastuusta jne. Olikohan kaiken varulta vielä sama hinta näissä vielä silloinkin kun rupesivat jo tilattuja perumaan.
Sama, itsekin tilasin ns. hyvissä ajoissa.. Selasin vielä kaikki muutkin hiiret samalla, jos olisi lisää "hyviä tarjouksia". Vähän jäi harmittamaan kyllä, kun oon monta kertaa miettinyt että haluan testata tuon Sensei Tenin.. mutta normaalilla hinnalla sitä en kyllä tule koskaan ostamaan.
 
Tänne tuli myös Hobbyhallin peruminen. Reklamoin perumisesta, ja lakaisivat reklmaation sivuun tuohon samaan linkkiin vedoten. Lisäksi kehottivat olemaan yhteydessä kuluttajaneuvontaan. Näin tein, katsotaan miten etenee.

Pistäkää muutkin viestiä kuluttajaneuvontaan. Nettilomake on nopea ja helppo täyttää. Sensei Ten on ollut säännöllisesti myynnissä 40€:lla ja joku aika sitten Multitronicilla 16.90€, eli ei enää mikään mikään ilmiselvä hintavirhe. Vastaavat alennusprosentit eivät ehkä ole jokapäiväisiä, mutta ihan normaaleja tuon hintaluokan tuotteista. Lisäksi tuota myytiin kyseisellä hinnalla ainakin kolme päivää tilausvahvistusten kera, joten "virheen" korjaaminen ei ollut kovin tehokasta.

Edit:
 
Viimeksi muokattu:
Juu ei tullut tännekään Steelseries Sensei 310 hiiriä. Hintavirhe my ass!

"tilaamanne Steelseries Sensei 310 hiiren kohdalla oli verkkokauppajärjestelmässä tapahtunut hinnoitteluvirhe. Tämä valitettava tuotetietojärjestelmän tekninen virhe aiheutti sen, että tuotteella näkyi väärä hinta.
Koska kyseinen hinta oli selkeästi virheellinen ja hintavirhe erittäin huomattava, joudumme valitettavasti perumaan tuotteeseen kohdistuneet tilaukset.
Maksu suoritetaan samalle kortille/ tilille, jolta olet tilauksen maksanut. Maksun palauttajana näkyy Avarda tai TF Bank. Jos maksutapanasi oli lasku, Avarda mitätöi laskun perutun tuotteen osalta.
Heti, kun virheellisesti hinnoiteltu tuote havaittiin verkkokaupassa, poistettiin se myynnistä. "
 
Mä laitoin kanssa Hobbyhallista hiiren tilaukseen, vaikka olin jo viimeksi vannonut, että en koske lafkaan pitkällä tikkullakaan. Ihan sama juttu edellisen tilauksen kanssa, oli halpa mutta ei mitenkään polkuhintainen oheislaite. Ja ihan samalla tavalla peruivat yksipuolisella päätöksellä ja oikein yllyttivät kun sanoin että palaan asiaan KKV:n kautta. Selkeästi nollakunnioitus kuluttajansuojalainsäädäntöä kohtaan, eli vahvasti mustalle listalle. En suosittele kenellekään. Nämä tilausten perumiset on vielä pikkujuttu, kun rahat tulee kuitenkin takaisin heti, mutta samalla asenteella tiedossa on todellista kädenvääntöä, jos vaikka takuuasioissa tulee ongelmia eteen.
 
Nämä tilausten perumiset on vielä pikkujuttu, kun rahat tulee kuitenkin takaisin heti, mutta samalla asenteella tiedossa on todellista kädenvääntöä, jos vaikka takuuasioissa tulee ongelmia eteen.
Ei oo kyllä vielä rahatkaan palautunut... :cautious:
 
Hei, osaisiko joku auttaa kenellä olisi kokemusta vastaavista tilanteista.

Vanhempani olivat ostaneet paikallisesta TV-liikkeestä Luxorin TV:n 2.9.2019. Nyt TV alkanut tökkimään ja vihreä valo vilkkuu alakulmassa satunnaisesti. Ilmeisesti myös sammuilee itsestään. Television takuuaika 24kk, jolloin takuuaikaa olisi vajaa puoli vuotta jäljellä. Kyseinen liike ei enää myy Luxorin televisioita, vaan ilmeisesti huoltavat näitä ainoastaan isäni mukaan. Mikäli uutta vastaavaa ei ole saatavilla, ovatko vanhempani oikeutettuja täyteen rahan palautukseen? Vai mitä vanhempani pystyvät vaatimaan vielä takuu-ajan puitteissa?Riittääkö vastaavissa tilanteissa joskus vain huolto vai voiko vaatia ehdottomasti rahan palautusta? Heille oli tarjottu ”jotain Sonyn saman kokoista televisiota”, mutta eivät olleet sitä hyväksyneet.
Kiitos vastauksista jo kaikille etukäteen.
 
Viimeksi muokattu:
Voit pyytää ensisijaisesti huoltoa mutta jos eivät saa kuntoon kohtuullisessa ajassa, niin voit pyytää kaupan purkua. Ensisijaisesti myyjällä on oikeus korjata laite.

Toki myös vaihto toiseen on mahdollista jos tähän haluaa suostua kun ovat sitä ehdottaneet.
 
Hei, osaisiko joku auttaa kenellä olisi kokemusta vastaavista tilanteista.

Vanhempani olivat ostaneet paikallisesta TV-liikkeestä Luxorin TV:n 2.9.2019. Nyt TV alkanut tökkimään ja vihreä valo vilkkuu alakulmassa satunnaisesti. Ilmeisesti myös sammuilee itsestään. Television takuuaika 24kk, jolloin takuuaikaa olisi vajaa puoli vuotta jäljellä. Kyseinen liike ei enää myy Luxorin televisioita, vaan ilmeisesti huoltavat näitä ainoastaan isäni mukaan. Mikäli uutta vastaavaa ei ole saatavilla, ovatko vanhempani oikeutettuja täyteen rahan palautukseen? Vai mitä vanhempani pystyvät vaatimaan vielä takuu-ajan puitteissa? Liikkeestä oltiin tarjottu ”jotain saman kokoista Sonya” tilalle, mutta vanhempani eivät olleet sitä hyväksyneet. Riittääkö vastaavissa tilanteissa joskus vain huolto vai voiko vaatia rahan palautusta?
Kiitos vastauksista jo kaikille etukäteen.
Mikä ongelma siis on jos kerran ko. telkkareita siellä huolletaan? Ensimmäinen steppi on aina se, että annetaan mahdollisuus korjata tuote. Eli viedään telsu liikkeeseen ja sanotaan että korjatkaa. Sitten korjauksesta vastaavat tahot joko korjaavat laitteen tai toimittavat lausunnon ettei voi korjata syystä X, jolloin nuo lisävaateet astuvat vasta kuvaan. Siinä kohti sitten tarjotaan sitä vastaavaa laitetta tai jos ei jostain syystä käy niin aletaan vääntämään korvauksista.
 
Voit pyytää ensisijaisesti huoltoa mutta jos eivät saa kuntoon kohtuullisessa ajassa, niin voit pyytää kaupan purkua. Ensisijaisesti myyjällä on oikeus korjata laite.

Toki myös vaihto toiseen on mahdollista jos tähän haluaa suostua kun ovat sitä ehdottaneet.
Kiitos vastauksesta. Miten määritetään kohtuullinen aika? Vaihtoa toiseen tosiaan ehdotettiin, mutta sitä ei ole ilmeisesti pakko hyväksyä?
 
Mikä ongelma siis on jos kerran ko. telkkareita siellä huolletaan? Ensimmäinen steppi on aina se, että annetaan mahdollisuus korjata tuote. Eli viedään telsu liikkeeseen ja sanotaan että korjatkaa. Sitten korjauksesta vastaavat tahot joko korjaavat laitteen tai toimittavat lausunnon ettei voi korjata syystä X, jolloin nuo lisävaateet astuvat vasta kuvaan. Siinä kohti sitten tarjotaan sitä vastaavaa laitetta tai jos ei jostain syystä käy niin aletaan vääntämään korvauksista.
En tiedä syytä miksi ei tarjottu heti huoltoa, vaan Sonya vaihdossa, josta isäni olisi joutunut maksamaan välistä. Jos huolto ei onnistu, voiko vanhemmat vaatia täyttä summaa takaisin vai sovelletaanko näissä jotain prosenttiosuutta?
 
Mikä ongelma siis on jos kerran ko. telkkareita siellä huolletaan? Ensimmäinen steppi on aina se, että annetaan mahdollisuus korjata tuote. Eli viedään telsu liikkeeseen ja sanotaan että korjatkaa. Sitten korjauksesta vastaavat tahot joko korjaavat laitteen tai toimittavat lausunnon ettei voi korjata syystä X, jolloin nuo lisävaateet astuvat vasta kuvaan. Siinä kohti sitten tarjotaan sitä vastaavaa laitetta tai jos ei jostain syystä käy niin aletaan vääntämään korvauksista.
Samsung ainakin hoitaa takuuhuollot asiakkaan kotona paitsi ehkä kaikkein pienimpien mallien osalta.
 
Kiitos vastauksesta. Miten määritetään kohtuullinen aika? Vaihtoa toiseen tosiaan ehdotettiin, mutta sitä ei ole ilmeisesti pakko hyväksyä?
Tuo on vähän liikkuva käsite mutta yleensä muutama viikko kuukausi, ilman että siitä syntyy haittaa asiakkaalle.

Vaihtoa toiseen ei ole pakko hyväksyä koska korjaaminen on ensijainen tapa. Etenkin tuo että jos tarjotaan vaihtoa ja pitäisi välirahaa ottaa niin en purematta nielisi.
 
Tuo on vähän liikkuva käsite mutta yleensä muutama viikko kuukausi, ilman että siitä syntyy haittaa asiakkaalle.

Vaihtoa toiseen ei ole pakko hyväksyä koska korjaaminen on ensijainen tapa. Etenkin tuo että jos tarjotaan vaihtoa ja pitäisi välirahaa ottaa niin en purematta nielisi.
Kiitos avusta! Kyseessä liike joka tosiaan huoltaa Luxorin televisioita, joten ei kauhean kauaa kuuluisi mennä, jos tilanne on korjattavissa. Koskeeko vaihto toiseen myös ns. vastaavaa mallia? Eli vanhempieni ei tarvisi hyväksyä uutta ”vastaavaa” Luxoria vaihdossa, jos haluavat mieluummin rahat takaisin.
 
Kiitos avusta! Kyseessä liike joka tosiaan huoltaa Luxorin televisioita, joten ei kauhean kauaa kuuluisi mennä, jos tilanne on korjattavissa. Koskeeko vaihto toiseen myös ns. vastaavaa mallia? Eli vanhempieni ei tarvisi hyväksyä uutta ”vastaavaa” Luxoria vaihdossa, jos haluavat mieluummin rahat takaisin.
Ei millään pahalla mutta alkaa kuulostaa että teidän ykkösvaihtoehto on rahat takaisin. Pikkuisen kun googlaa löytyy ihan virallista tietoa:

KKV sanoi:
Kaupan purkaminen on usein viimeinen hyvityskeino. Sitä voi vaatia, jos virhe ei ole vähäinen ja virhettä ei voi hyvittää muilla keinoilla.
...
Kaupan purkautuessa myyjän on palautettava rahat, kun asiakas palauttaa tavaran myyjälle. Myyjä voi pidättää palautettavasta kauppahinnasta osan, joka vastaa asiakkaan tavarasta saamaa hyötyä ajalta, jolloin asiakas on voinut käyttää laitetta normaalisti ennen vian ilmenemistä.
Telkkarin käyttöiäksi lasketaan varmaan jotain 48-60 kk ja jos se on ollut käytössä 20 kk niin puhutaan kuitenkin 33 - 40 % hyödystä.
 
Kiitos avusta! Kyseessä liike joka tosiaan huoltaa Luxorin televisioita, joten ei kauhean kauaa kuuluisi mennä, jos tilanne on korjattavissa. Koskeeko vaihto toiseen myös ns. vastaavaa mallia? Eli vanhempieni ei tarvisi hyväksyä uutta ”vastaavaa” Luxoria vaihdossa, jos haluavat mieluummin rahat takaisin.
Kuluttaja-asiamiehen mukaan yleisesti kohtuullisena korjausaikana pidetään noin neljää viikkoa, jonka jälkeen asiakkaalla on oikeus vaatia vaihtoa toimivaan vastaavaan tuotteeseen. Huollon ajaksi asiakkaalla on oikeus vaatia korvaavaa tuotetta käyttöön tai korvausta käyttöhyödyn menetyksestä.

Kuluttajansuojalain mukaan virhe tulisi oikaista ensisijaisesti korjaamalla virhe tai vaihtamalla virheettömään tuotteeseen. Mikäli virheen oikaisu ei näin ole mahdollista, tulisi virhe oikaista virhettä vastaavalla hinnanalennuksella tai kaupan purulla, mikäli virhe ei ole vähäinen. Myyjällä on siis oikeus valita korjaako tuotteen vai vaihtaako virheettömään.
 
Samsung ainakin hoitaa takuuhuollot asiakkaan kotona paitsi ehkä kaikkein pienimpien mallien osalta.
Niin, sehän riippuu ihan merkistä. Ja myöskin paikkakunnasta, onko on-siteä tarjolla (Esim. oman LG OLED 65" korjaus ei Tampereella onnistunut kotona, vaan telsu noudettiin ja tuotiin). Jotenkin veikkaisin että "Luxor" ei ehkä sitä kaikkein parasta palvelua sisällytä...
 
Niin, sehän riippuu ihan merkistä. Ja myöskin paikkakunnasta, onko on-siteä tarjolla (Esim. oman LG OLED 65" korjaus ei Tampereella onnistunut kotona, vaan telsu noudettiin ja tuotiin). Jotenkin veikkaisin että "Luxor" ei ehkä sitä kaikkein parasta palvelua sisällytä...
Jouduitko itse pakkaamaan vai napattiinko televisio mukaan suoraan käytöstä?
 
Telkkarin käyttöiäksi lasketaan varmaan jotain 48-60 kk ja jos se on ollut käytössä 20 kk niin puhutaan kuitenkin 33 - 40 % hyödystä.

Käytännössä käyttöhyöty ja tuottokorko vastaavat toisiaan.

Tuottokorkoa suositetaan usein maksettavaksi kauppahinnan maksupäivästä alkaen sen palautuspäivään asti. Tuottokorko määräytyy korkolaissa tarkoitetun viitekoron mukaisesti, joka tarkistetaan puolivuotiskausittain (syksyllä 2011 viitekorko on 1,5 %).
Kuluttajariitalautakunta on usein ratkaisuissaan katsonut tuottokoron ja käyttöhyödyn vastaavaan toisiaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 394
Viestejä
4 511 226
Jäsenet
74 361
Uusin jäsen
liam

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom