• Hyvät tarjoukset -alueen ohjeet ja säännöt

    • Uuden tarjouksen kohdalla valmispohjan ja etuliitteen käyttö on pakollista!
    • Otsikkomuotoilu: Tuote, kauppa, tarjoushinta
    • Ainoastaan tarjouksia, jotka toimitetaan Suomeen
    • Ei ref-linkkejä
    • Venäjän hyökkäyksestä Ukrainaan huolimatta jotkut yritykset jatkavat Venäjällä liiketoimintaa. Tälläisissä tapauksissa tarjousketjuissa voi kertaalleen linkittää tähän viestiketjuun ja jatkaa keskustelua aiheesta siellä.

  • Hyvää joulua!

    Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2024 Linkki osallistumisketjuun >>>

    SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>

Kaupankäynnin kiistatilanteet (hintavirheet, takuut, palautukset jne.)

Voihan sitä ajatella, että tässä ollaan pahoja ja ahneita, kun lähdetään asiaa viemään eteenpäin. Fakta on vaan se, että Gigantti on toiminut tilanteessa väärin. He ovat toimittaneet kirjallisen tilausvahvistuksen, jossa lukee tuotteelle varastoon saapumispäivämääränä 19.04.2021 ja arvioitu toimitusaika 5-10pv. Kirjallisesti toimitetussa tilausvahvistuksessa ei ole mainintaa siitä, että tilausvahvistus olisi mitenkään automaattinen tai ei olisi sitova.
Eikä kyseessä ole pelkästään tilausvahvistuksen lupaukset toimituksesta, vaan myös heidän asiakaspalvelu, josta ainakin mulle kahteen kertaan vahvistettiin kortin aikataulun pitävän paikkansa. Toinen näistä kerroista oli tuon 19.4 "saapuu varastolle" jälkeen, jolloin luvattiin postin seurantakoodia seuraavalle päivälle. Ei koodia kuulunut ja kun itse kyselin perään, niin alettiin "selvittelemään" ja sitten alkoivat peruuttelemaan. Suoraanhan aspan syy tämä ei ole, mutta kyllä heidän järjestelmässä on aika paljon kehittämistä, jos tilausnumeron perusteella ei ole hajuakaan onko tuotetta vai ei.
 

KKV:n kuluttajaneuvontaan on tullut viime aikoina useita kymmeniä yhteydenottoja Telian ja Gigantin asiakkailta sen jälkeen, kun yhtiöt peruivat näytönohjaintilauksia ilman, että kysyivät asiasta asiakkaalta.

”Kun yritys on tehnyt kuluttajan kanssa sopimuksen, se sitoo yritystä. Sopimuksen purkaminen yksipuolisesti on sopimusrikkomus”, kertoo Kilpailu- ja kuluttajaviraston johtava asiantuntija Raija Marttala.

JOS verkkokauppa ei pysty toimittamaan tuotetta, kuluttajalle pitäisi antaa mahdollisuus valita, ottaako hän rahat takaisin vai jääkö odottamaan toimitusta. Jos kuluttaja suostuu rahojen palautukseen, hänellä voi olla oikeus vahingonkorvaukseen. KKV:n mukaan asianmukaista on, että viivästys hyvitetään jollain tavalla myös tuotetta odottamaan jääneille asiakkaille.
 
Gigantin aspa kertoo tarinoita. Täällä foorumilla useampi laittanut kuvia Gigantista ostetusta 3080sta.

Hei, Kiitos yhteydenotostanne.

Valitettavasti meille ei koskaan näitä näytönohjaimia ole tullut.

Kyseessä oli saldovirhe, jonka takia peruutimme kaikki tilaukset jotka tehty tämän saldovirheen takia.

Sitaatti ostoehdoistamme
'' Tapauksessa, jossa Gigantin puolella on sattunut merkittävä kirjoitus- tai painovirhe mainoksessa tai vastaavassa ilmoituksessa ja/tai verkkokaupassa ja kirjoitus- tai painovirhe vastaa euromääräisesti 15 % normaalista myyntihinnasta, Gigantti voi yksipuolisesti muuttaa, poistaa tai hylätä tilauksen. Sama pätee, vaikka olisit jo vastaanottanut tilausvahvistuksen tai muun vastaavan ilmoituksen. Gigantilla on mahdollisuus tehdä muutoksia siihen asti, kunnes tavara on lähetetty varastoltamme. Mikäli tavara on lähetetty varastoltamme, Sinun on käytettävä peruutusoikeuttasi.''
 
Gigantin aspa kertoo tarinoita. Täällä foorumilla useampi laittanut kuvia Gigantista ostetusta 3080sta.

Hei, Kiitos yhteydenotostanne.

Valitettavasti meille ei koskaan näitä näytönohjaimia ole tullut.

Kyseessä oli saldovirhe, jonka takia peruutimme kaikki tilaukset jotka tehty tämän saldovirheen takia.

Sitaatti ostoehdoistamme
'' Tapauksessa, jossa Gigantin puolella on sattunut merkittävä kirjoitus- tai painovirhe mainoksessa tai vastaavassa ilmoituksessa ja/tai verkkokaupassa ja kirjoitus- tai painovirhe vastaa euromääräisesti 15 % normaalista myyntihinnasta, Gigantti voi yksipuolisesti muuttaa, poistaa tai hylätä tilauksen. Sama pätee, vaikka olisit jo vastaanottanut tilausvahvistuksen tai muun vastaavan ilmoituksen. Gigantilla on mahdollisuus tehdä muutoksia siihen asti, kunnes tavara on lähetetty varastoltamme. Mikäli tavara on lähetetty varastoltamme, Sinun on käytettävä peruutusoikeuttasi.''
Kuka on laittanut kuvan RTX 3080:sta, jonka on saanut tilattuuan sen viikon sisällä Gigantista? Se että joku on saanut kortin kun on tilannut sen esim syksyllä, ei liity tähän nykytapaukseen millään tapaa :D
 
Sulla on sitten varmaan kuva tuosta.

Mutta se miten minä käsitin tuon tekstin, ettei niitä näytönohjaimia ole koskaan tullut, joiden sivujen mukaan olisi pitänyt tulla päivänä X, kun tilaukset laitettiin sisään. Ja muutenkaan mitä Gigantti hyötyisi huijaamisella, koska se että noita näyttiksiä oli joskus 6kk sitten, ei liity mitenkään tähän päivään. Mutta joo, Gigantti teki tyhmästi, olisi antanut vain tilausten jäädä sisään, ja sanonut että pahoittelemme, että toimitukset voivat mennä jopa ensi vuoden puolelle.
 
Sulla on sitten varmaan kuva tuosta.

Mutta se miten minä käsitin tuon tekstin, ettei niitä näytönohjaimia ole koskaan tullut, joiden sivujen mukaan olisi pitänyt tulla päivänä X, kun tilaukset laitettiin sisään. Ja muutenkaan mitä Gigantti hyötyisi huijaamisella, koska se että noita näyttiksiä oli joskus 6kk sitten, ei liity mitenkään tähän päivään. Mutta joo, Gigantti teki tyhmästi, olisi antanut vain tilausten jäädä sisään, ja sanonut että pahoittelemme, että toimitukset voivat mennä jopa ensi vuoden puolelle.
Juu, editoin tuohon ylempään linkin.
Sieltä siis tuli näytönohjaimia tuohon aikaan, mutta ei tietoa kuinka paljon. Ainakin osa syyskuussa tilanneista saivat omansa (ja joku kortti oli täälläkin heti jälleenmyynnissä) en tiedä saivatko kaikki tai että milloin tilanneet saivat korttinsa. Olisi aikamoista sattumaa, että saapuneiden korttien määrä olisi sama kuin sisällä olleiden tilausten. Kuitenkaan suurin osa tilaajista tuskin on tällä foorumilla ja siitä osa ei raportoisikaan tekemisistään.
Ja gigantti toimii väärin myös siinä, että väittää ettei korvaavaa tuotetta olisi, vaikka samalla myynnistä löytyy 3080 kortteja (seuraavana vai samana päivänä oli Gigabyten Aorus 3080 kortteja).
 
Juu, editoin tuohon ylempään linkin.
Sieltä siis tuli näytönohjaimia tuohon aikaan, mutta ei tietoa kuinka paljon. Ainakin osa syyskuussa tilanneista saivat omansa (ja joku kortti oli täälläkin heti jälleenmyynnissä) en tiedä saivatko kaikki tai että milloin tilanneet saivat korttinsa. Olisi aikamoista sattumaa, että saapuneiden korttien määrä olisi sama kuin sisällä olleiden tilausten. Kuitenkaan suurin osa tilaajista tuskin on tällä foorumilla ja siitä osa ei raportoisikaan tekemisistään.
Ja gigantti toimii väärin myös siinä, että väittää ettei korvaavaa tuotetta olisi, vaikka samalla myynnistä löytyy 3080 kortteja (seuraavana vai samana päivänä oli Gigabyten Aorus 3080 kortteja).
Jotta tuon voisi sanoa pitävän paikkaansa, pitäisi pystyä osoittamaan, että sieltä on oikeasti joku saanut kortin tuon tilaamisen jälkeen. En oikein ymmärrä tuota gigantin sössimistä perumisien kanssa. Sen kuin olisivat sanoneet, että kysynnästä johtuen kaikille ei riittänyt, ja todennäkösiesti tilaukset menevät loppuvuoteen/muuta vastaavaa. Ja joko antanut jäädä jonoon tai perua. Todennäköisesti hinnatkin laskisivat kun mennään pidemmälle. Noh samapa tuo, tuskin kukaan tilannut oikeasti uskoi saavansa näytönohjainta, kun tietää, että kymmenet ellei usemmatkin ihmiset ovat vailla näyttiksiä Gigantista, vaikka tilasivat heti julkistuksen yhteydessä.
 
Jotta tuon voisi sanoa pitävän paikkaansa, pitäisi pystyä osoittamaan, että sieltä on oikeasti joku saanut kortin tuon tilaamisen jälkeen. En oikein ymmärrä tuota gigantin sössimistä perumisien kanssa. Sen kuin olisivat sanoneet, että kysynnästä johtuen kaikille ei riittänyt, ja todennäkösiesti tilaukset menevät loppuvuoteen/muuta vastaavaa. Ja joko antanut jäädä jonoon tai perua. Todennäköisesti hinnatkin laskisivat kun mennään pidemmälle. Noh samapa tuo, tuskin kukaan tilannut oikeasti uskoi saavansa näytönohjainta, kun tietää, että kymmenet ellei usemmatkin ihmiset ovat vailla näyttiksiä Gigantista, vaikka tilasivat heti julkistuksen yhteydessä.
Näinhän se on.
Kuluttajaneuvonnan johtava asiantuntija oli asiasta sitä mieltä, että tämä on loistava aika verkkokaupoille päivittää toimintatapoja tällaisissa tilanteissa.
Itse olen yleisesti ollut tyytyväinen Gigantin toimintaan ja sinne tänäkin vuonna olen muutaman tontun hukannut muunkin kodinkoneiden ja elektroniikan kanssa, mutta viime aikoina toiminnassa on ollut puutteita ja itsellä on ollut ennen Golf-kauden alkua tylsää, niin mikseipäs sitä jotain harrastaisi. :D
 
Mikäs tässä odotellessa RTX3080, ei ole enää kiirettä ja rahaa sidottuna 0 €. Mutta sopimuksen purkaminen yksipuolisesti on väärä toimintatapa ja sen takia mitataan kuluttajansuojan vahvuutta. Oikeitakin toimintatapoja olisi ollut.
 
Juu, editoin tuohon ylempään linkin.
Sieltä siis tuli näytönohjaimia tuohon aikaan, mutta ei tietoa kuinka paljon. Ainakin osa syyskuussa tilanneista saivat omansa (ja joku kortti oli täälläkin heti jälleenmyynnissä) en tiedä saivatko kaikki tai että milloin tilanneet saivat korttinsa. Olisi aikamoista sattumaa, että saapuneiden korttien määrä olisi sama kuin sisällä olleiden tilausten. Kuitenkaan suurin osa tilaajista tuskin on tällä foorumilla ja siitä osa ei raportoisikaan tekemisistään.
Ja gigantti toimii väärin myös siinä, että väittää ettei korvaavaa tuotetta olisi, vaikka samalla myynnistä löytyy 3080 kortteja (seuraavana vai samana päivänä oli Gigabyten Aorus 3080 kortteja).
Aspa ainakin siinä turistessa sanoi, että kaikki syksynkään tilaajat eivät vielä saaneet näistä nyt saapuneista. Uusiin tilauksiin ei siis ollut saldoa ollenkaan, mutta se niiden pölhö systeemi näyttää lyövän noita myyntiin aina? kun tulee erä jotain kortteja, vaikka plus saldoa ei jonon yli olisikaan.
 
Aspa ainakin siinä turistessa sanoi, että kaikki syksynkään tilaajat eivät vielä saaneet näistä nyt saapuneista. Uusiin tilauksiin ei siis ollut saldoa ollenkaan, mutta se niiden pölhö systeemi näyttää lyövän noita myyntiin aina? kun tulee erä jotain kortteja, vaikka plus saldoa ei jonon yli olisikaan.
Tätä ketjua tai NVIDIAn saatavuusketjua kun lueskelet, niin giga-aspa on sanonu aika paljon kaikkea ja tainnut olla enemnän disinformaatiota kun Venäjän trolliarmeijalta keskimäärin.
 
Eikä kyseessä ole pelkästään tilausvahvistuksen lupaukset toimituksesta, vaan myös heidän asiakaspalvelu, josta ainakin mulle kahteen kertaan vahvistettiin kortin aikataulun pitävän paikkansa. Toinen näistä kerroista oli tuon 19.4 "saapuu varastolle" jälkeen, jolloin luvattiin postin seurantakoodia seuraavalle päivälle. Ei koodia kuulunut ja kun itse kyselin perään, niin alettiin "selvittelemään" ja sitten alkoivat peruuttelemaan. Suoraanhan aspan syy tämä ei ole, mutta kyllä heidän järjestelmässä on aika paljon kehittämistä, jos tilausnumeron perusteella ei ole hajuakaan onko tuotetta vai ei.

Kuulostaa siltä että aspa on vaan suoraan kusettanut että "juu, huomenna lähtee tulemaan" kun ei ole huvittanut tehdä työtään mistä saa palkkaakin.

Tai sitten niillä on systeemit jostain 90-luvulta vielä käytössä eivätkä ole päivittäneet niitä 2000-luvulle. :lol:
 
Mikäs tässä odotellessa RTX3080, ei ole enää kiirettä ja rahaa sidottuna 0 €. Mutta sopimuksen purkaminen yksipuolisesti on väärä toimintatapa ja sen takia mitataan kuluttajansuojan vahvuutta. Oikeitakin toimintatapoja olisi ollut.
Ihan mielenkiinnosta milä olisi ollut se oikea tapa? Täällä toki vedotaan kuluttajan oikeuksiin, vaikka lähtökohtaisesti tiedetään jo tilauksessa, että tyhjä arpa se on.

Pidätkö oikeasti kohtuullisena, että esim. Gigantin tulisi toimittaa Norjan, Ruotsin ja Suomen 1400kpl näytönohjaimia about puoleen hintaan nykypäivän hintatasosta. Se, että NVidia ei ole päivittänyt ohjehintaa, ei kai kuvasta markkinoita millään tavalla.

Kenelle tämä ratkaisu on kohtuullinen?
 
Ihan mielenkiinnosta milä olisi ollut se oikea tapa? Täällä toki vedotaan kuluttajan oikeuksiin, vaikka lähtökohtaisesti tiedetään jo tilauksessa, että tyhjä arpa se on.

Pidätkö oikeasti kohtuullisena, että esim. Gigantin tulisi toimittaa Norjan, Ruotsin ja Suomen 1400kpl näytönohjaimia about puoleen hintaan nykypäivän hintatasosta. Se, että NVidia ei ole päivittänyt ohjehintaa, ei kai kuvasta markkinoita millään tavalla.

Kenelle tämä ratkaisu on kohtuullinen?

Eikös nvidia kuitenkin myy kortit ohjehintaan sidotulla hinnalla? Eli ei se gigantti persnettoa tuossa ota. Ei se kuluttajan ongelma ole, jos yritys on myynyt liian halvalla ennakkotilaus tyylisesti.
 
Eikös nvidia kuitenkin myy kortit ohjehintaan sidotulla hinnalla? Eli ei se gigantti persnettoa tuossa ota. Ei se kuluttajan ongelma ole, jos yritys on myynyt liian halvalla ennakkotilaus tyylisesti.
Aivan varmasti tekee Gigantti tappiota tuolla hinnalla, miksi nvidia myisi ohjehintan sidotulla hinnalla tuotteita, joiden markkina-arvo on noussut järjettömästi. Tällöin kaupat saisivat hirveät voitot, ja nvidia ei hyötyisi mitään. Tai jos noin tehdään, niin on kyllä käsittämättömän tyhmiä ihmisiä siellä töissä.
 
Ihan mielenkiinnosta milä olisi ollut se oikea tapa? Täällä toki vedotaan kuluttajan oikeuksiin, vaikka lähtökohtaisesti tiedetään jo tilauksessa, että tyhjä arpa se on.

Pidätkö oikeasti kohtuullisena, että esim. Gigantin tulisi toimittaa Norjan, Ruotsin ja Suomen 1400kpl näytönohjaimia about puoleen hintaan nykypäivän hintatasosta. Se, että NVidia ei ole päivittänyt ohjehintaa, ei kai kuvasta markkinoita millään tavalla.

Kenelle tämä ratkaisu on kohtuullinen?

Oikea tapa on olla myymättä tavaraa, jota ei ole eikä tule. Gigantti on lähettänyt kirjallisena vahvistuksen, jossa sitoutuu toimittamaan tavaran. Esimerkiksi ProShop lähettää viestin, että ovat vastaanottaneet tilauksen, mutta ilmoittavat viestissä, ettei kyseinen viesti ole tilausvahvistus. Eli eivät lupaa toimittavansa tilattua tavaraa, mitä heillä ei ole.
 
Oikea tapa on olla myymättä tavaraa, jota ei ole eikä tule. Gigantti on lähettänyt kirjallisena vahvistuksen, jossa sitoutuu toimittamaan tavaran. Esimerkiksi ProShop lähettää viestin, että ovat vastaanottaneet tilauksen, mutta ilmoittavat viestissä, ettei kyseinen viesti ole tilausvahvistus. Eli eivät lupaa toimittavansa tilattua tavaraa, mitä heillä ei ole.

Tiedä sitten miten laillista toi Proshopin epätilausvahvistus on jos asian veisi eteenpäin.
 
Tiedä sitten miten laillista toi Proshopin epätilausvahvistus on jos asian veisi eteenpäin.
Niin en tiedä, mutta ProShopille lipsahti esimerkiksi Gigabyte 3060 Eaglea hintaan 349 noin 60-70 tilausta liikaa, kun heidän piti myydä vain tietty erä. Eivät peruuttaneet yhtäkään ja taisi 10 extraa olla jo toimitettu noista ylimääräisistä.
 
Ihan mielenkiinnosta milä olisi ollut se oikea tapa? Täällä toki vedotaan kuluttajan oikeuksiin, vaikka lähtökohtaisesti tiedetään jo tilauksessa, että tyhjä arpa se on.

Luulisin että se "oikea tapa" olisi vaan odottaa maan tappiin saakka jos asiakas on valmis odottamaan ja sitten "jos yllättäen" esim. 5v päästä ei vieläkään maahantuoja ole saanut toimitettua niitä pyydettyjä näytönohjaimia sillä hinnalla millä niitä tilattiin ja linjat on laitettu kiinni voivat todeta "tuotteen tekeminen lopetettu, pidimme rahanne sisällä ja odotimme tuotteen saapumista kuten alunperin sovimme. Valitettavasti nyt kävi niin että sitä ei koskaan saapunut joten tässä rahanne takaisin".

Tai vaihtoehtoisesti jos esim. sanotaan nyt vaikka 2024 sattuisi tuotetta saamaan niin se toimitetaan alkuperäiseen sovittuun hintaan (alkuperäiseen osoitteeseen jos ostaja ei sitä ole muuttanut vaikka itse olisikin sattunut muuttamaan) ja sitten ihmetellään jos asiakas haluaakin perua kaupat, palauttaa tuotteen ja pyytää rahat takaisin.
 
Luulisin että se "oikea tapa" olisi vaan odottaa maan tappiin saakka jos asiakas on valmis odottamaan ja sitten "jos yllättäen" esim. 5v päästä ei vieläkään maahantuoja ole saanut toimitettua niitä pyydettyjä näytönohjaimia sillä hinnalla millä niitä tilattiin ja linjat on laitettu kiinni voivat todeta "tuotteen tekeminen lopetettu, pidimme rahanne sisällä ja odotimme tuotteen saapumista kuten alunperin sovimme. Valitettavasti nyt kävi niin että sitä ei koskaan saapunut joten tässä rahanne takaisin".

Tai vaihtoehtoisesti jos esim. sanotaan nyt vaikka 2024 sattuisi tuotetta saamaan niin se toimitetaan alkuperäiseen sovittuun hintaan (alkuperäiseen osoitteeseen jos ostaja ei sitä ole muuttanut vaikka itse olisikin sattunut muuttamaan) ja sitten ihmetellään jos asiakas haluaakin perua kaupat, palauttaa tuotteen ja pyytää rahat takaisin.

Tai sitten ei vaan ota sadoilta (jopa tuhansilta) asiakkailta tilauksia ja rahaa vastaan jos ei pysty niitä kerta toimittamaan. Juu, tiedän, tällä hetkellä on poikkeustilanne. Yleisesti puhun tässä.

Myöskin gigantin aspat on puhuneet eri ihmisille ihan eri juttuja kuukausien ajan. Jotain mätää koko hommassa on kun kukaan ei tiedä mistään mitään.
 
Tätä ketjua tai NVIDIAn saatavuusketjua kun lueskelet, niin giga-aspa on sanonu aika paljon kaikkea ja tainnut olla enemnän disinformaatiota kun Venäjän trolliarmeijalta keskimäärin.
Itse olen sanonut jo samaa muutaman kerran, jos olet huomannut :) Tässä tapauksessa tieto saattoi todennäköisesti jopa pitää paikkansa, koska kukaan ei ole norja-ruotsi-suomi akselilla uusista tilauksista korttia saanut nykytiedolla.
 
Eikös nvidia kuitenkin myy kortit ohjehintaan sidotulla hinnalla? Eli ei se gigantti persnettoa tuossa ota. Ei se kuluttajan ongelma ole, jos yritys on myynyt liian halvalla ennakkotilaus tyylisesti.
Ei… edes Nvidia tuskin saa valmistettua ohjehinnan mukaisella hinnoittelulla piirejä.
Oikea tapa on olla myymättä tavaraa, jota ei ole eikä tule. Gigantti on lähettänyt kirjallisena vahvistuksen, jossa sitoutuu toimittamaan tavaran. Esimerkiksi ProShop lähettää viestin, että ovat vastaanottaneet tilauksen, mutta ilmoittavat viestissä, ettei kyseinen viesti ole tilausvahvistus. Eli eivät lupaa toimittavansa tilattua tavaraa, mitä heillä ei ole.
Niin… olishan se, mutta argumenttisi on sama kuin sanoa lapsen yli ajaneelle, että oikea tapa olisi olla ajamatta yli. Se vahinko on jo tapahtunut.
Vai meinaatko että oli Gigantille hirveän kannattavaa lainata päiväksi-pariksi 800€ per ostaja ja laittaa asiakaspalvelu täydellä höögalla sen jälkeen viikoksi töihin perumaan tilauksia ja hyvittää vielä asiakkaille useita kymmeniä euroja mielipahasta.

Tekisikö se sinun olosi paremmaksi, että jokaisessa tilauslapussa tulisi mukana muutama sivu ehtoja ja vastuuvapautuslausekkeita. Lopputulos sama. Alkaa olla Suomen kuluttajilla jo jenkkitason vaatimukset, kun ei voida edes itse myöntää, että kokeiltiin kepillä jäätä ja sulaa oli.

Sitten työllistetään kuluttajariitalautakuntaa, kun se Gigantti se ilmiselvä järjestelmävirhe ei tuottanutkaan jättipottia.
 
Niin… olishan se, mutta argumenttisi on sama kuin sanoa lapsen yli ajaneelle, että oikea tapa olisi olla ajamatta yli. Se vahinko on jo tapahtunut.
Ja lapsen yli ajaneelle ei mitään seuraamuksia? Yhtälailla Gigantille tulisi tulla seuraamuksia, kun ovat "lapsen päälle ajaneet". Jatkossa osaavat paremmin ja muut liikkeet tietävät miten tulee toimia ja miten ei, kun toiset toimivat esimerkkinä.
 
Ja lapsen yli ajaneelle ei mitään seuraamuksia? Yhtälailla Gigantille tulisi tulla seuraamuksia, kun ovat "lapsen päälle ajaneet". Jatkossa osaavat paremmin ja muut liikkeet tietävät miten tulee toimia ja miten ei, kun toiset toimivat esimerkkinä.

Juuri näin. Ei toi nyt oikeesti voi tulla Gigantille yllätyksenä kun tällainen amatöörikin ymmärtää ettei vahvistettuja tilauksia voi noin vaan peruuttaa. Niillä on lakimiehet ja kaikki, mutta ovat varmaan ajatelleet että tulee kumminkin halvemmaksi perseillä ja kokeilla kepillä jäätä kuin tehdä asiat oikein.

Eihän niillä paljoa hävittävää ole vaikka yrittävät.
 
Ja lapsen yli ajaneelle ei mitään seuraamuksia? Yhtälailla Gigantille tulisi tulla seuraamuksia, kun ovat "lapsen päälle ajaneet". Jatkossa osaavat paremmin ja muut liikkeet tietävät miten tulee toimia ja miten ei, kun toiset toimivat esimerkkinä.
Joo.. mutta lapsen yli ajo ei voi perua mitenkään. Tilauksen voi ja kukaan ei oletuksena kärsi tappiota. Kategorisesti virhe ei ole samaa luokkaa, mutta argumenttisi siitä miten virheitä ei saisi koskaan sattua ontuu.
 
Joo.. mutta lapsen yli ajo ei voi perua mitenkään. Tilauksen voi ja kukaan ei oletuksena kärsi tappiota. Kategorisesti virhe ei ole samaa luokkaa, mutta argumenttisi siitä miten virheitä ei saisi koskaan sattua ontuu.

Tietenkin virheitä sattuu kaikille. Se miten se virhe hoidetaan erottaa hyvät huonoista. Sekä se että oppiiko virheistään.

Esimerkiksi se että samoille firmoille sattuu noita "hintavirheitä" vuosi toisensa jälkeen.
 
Mun mielestä parempi vertaus on tuohon se, että kun nopeusvalvontaa tehdään paikassa, jossa nopeus on juuri muuttunut. Siinäkin yritetään rahallisesti hyötyä toisen pienestä virheestä. Vähän sama tilanne tässä, mutta tässä kuluttaja on ns hyötyjä, yritetään hyötyä pienestä virheestä. Ja silti noista nopeusvalvonnoista jaksetaan valittaa, ja kuinka ne pitäisi poistaa. Hieman off topicia jo, mutta aikoinaan sai naureskella, kun ihmiset höyrysivät veroparatiiseja ja -suunnittelua tukeneen Nordean toimista, mutta monet samoista henkilöistä kärräsivät viinansa virosta. Aivan samaa tekivät siis itse, mutta pienemmässä mittakaavassa.
 
Tietenkin virheitä sattuu kaikille. Se miten se virhe hoidetaan erottaa hyvät huonoista. Sekä se että oppiiko virheistään.

Esimerkiksi se että samoille firmoille sattuu noita "hintavirheitä" vuosi toisensa jälkeen.
Mulle on tää keissi ihan sama, mutta tässä ei selkeästi ymmärretä, kuinka paljon tuotteita noissa järjestelmissä on, ja osa tulee automaatilla. On silkka mahdottomuus, että kaikki tuotteet tuotaisiin onlineen aina käsin jne. Väittäisin, että jokaisella liikkeellä maailamssa tapahtuu vastaavaa. Jopa Amazonilla, vaikka se on maailman suurimpia verkkokauppoja. Toki nykymaailmassahan itsekkyys ja kaiken hyödyn itselleen vaaliminen on tärkeintä, ja muiden tekemistä virheistä kuuluukin hyötyä.
 
Mulle on tää keissi ihan sama, mutta tässä ei selkeästi ymmärretä, kuinka paljon tuotteita noissa järjestelmissä on, ja osa tulee automaatilla. On silkka mahdottomuus, että kaikki tuotteet tuotaisiin onlineen aina käsin jne. Väittäisin, että jokaisella liikkeellä maailamssa tapahtuu vastaavaa. Jopa Amazonilla, vaikka se on maailman suurimpia verkkokauppoja. Toki nykymaailmassahan itsekkyys ja kaiken hyödyn itselleen vaaliminen on tärkeintä, ja muiden tekemistä virheistä kuuluukin hyötyä.

Niin on mullekin ihan sama. En ole tilannut yhtään mitään mistään jota en olisi saanut maksamaani hintaan. Luulisi tosin että näin vuonna 2021 ei olisi niin vitun vaikeeta hoitaa järjestelmänsä kuntoon jos halua olisi. Halua ei vaan ole, kun perseilemällä ei häviä yhtään mitään. Nuhteita saavat ja that's it.

En ole ennen ollut tätä mieltä, mutta kun on nyt noin vuosikymmenen seurannut tätä isojen firmojen perseilyä vuodesta toiseen, niin olen sitä mieltä että voitais pistää hieman kovemmat ukaasti niille kun ei kerta silkkihansikkailla kohtelu tunnu auttavan.
 
Maksaakohan HOK-elanto kateoston, kun yrittää yksipuolusesti perua tilausta. 500€ eroo on vastaavassa :hmm:
 
Niin on mullekin ihan sama. En ole tilannut yhtään mitään mistään jota en olisi saanut maksamaani hintaan. Luulisi tosin että näin vuonna 2021 ei olisi niin vitun vaikeeta hoitaa järjestelmänsä kuntoon jos halua olisi. Halua ei vaan ole, kun perseilemällä ei häviä yhtään mitään. Nuhteita saavat ja that's it.

En ole ennen ollut tätä mieltä, mutta kun on nyt noin vuosikymmenen seurannut tätä isojen firmojen perseilyä vuodesta toiseen, niin olen sitä mieltä että voitais pistää hieman kovemmat ukaasti niille kun eivät kerta silkkihansikkailla kohtelu tunnu auttavan.
Ei häviä mitään? Et ilmeisesti ymmärrä ainakaan työtuntien kalleutta, joka tuosta Gigantille koituu. 200 lahjakorttia ja esimerkiksi 100 työtuntia (30min per tilaus) tarkoittaa noin nopeasti lahjakorteista 6000e ja työtunneista jos laskee vaikka 15e/h, niin työnantajalle noin 30e/h, eli lähes 10000e kuluja täysin tyhjästä. Ja voi hyvin olla, ettei nuo työtunnit edes riitä. Miksi kukaan tekisi tahallaan mitään tuollaista? Ja Amazonillakaan ei ilmeisesti ole haluja saada järjestelmäänsä toimimaan, ainakin tuosta kommentista päätellen. Kaikki ei todellakaan ole niin simppeliä, kuin voisi kuvitella.
 
Ei häviä mitään? Et ilmeisesti ymmärrä ainakaan työtuntien kalleutta, joka tuosta Gigantille koituu. 200 lahjakorttia ja esimerkiksi 100 työtuntia (30min per tilaus) tarkoittaa noin nopeasti lahjakorteista 6000e ja työtunneista jos laskee vaikka 15e/h, niin työnantajalle noin 30e/h, eli lähes 10000e kuluja täysin tyhjästä. Ja voi hyvin olla, ettei nuo työtunnit edes riitä. Miksi kukaan tekisi tahallaan mitään tuollaista? Ja Amazonillakaan ei ilmeisesti ole haluja saada järjestelmäänsä toimimaan, ainakin tuosta kommentista päätellen. Kaikki ei todellakaan ole niin simppeliä, kuin voisi kuvitella.

No jos on niin kallista, niin miksi tekevät sitä? Ovat vissiin tyhmiä. Juu, en ymmärrä.
 
Yhtä paljon asiakaspalvelijat siellä tekevät työtä, kun online-chat on tukossa kokoajan. Ei siellä asiakaspalvelijat tee yhtään enempää työtä. Lahjakorteistakaan ei isoa häviötä tee, koska 30e lahjakortilla et vielä paljoa saa ostettua. Menevät korkeintaan osan katteesta niistä tuotteista, joihin lahjakorttia käytetään.
 
Ottavat ainakin opiksi laittamaan järjestelmän kuntoon. Ei jää varaa yritykselle vastaavanlaisessa keississä hyötyä heikomman asemasta eli kuluttajan, ja sitä varten meillä on kuluttajansuojalaki
 
No jos on niin kallista, niin miksi tekevät sitä? Ovat vissiin tyhmiä. Juu, en ymmärrä.
Näkee ettet todenänköisesti ole ollut järjestelmien kanssa tekemisissä, koska kaikki ei ole niin simppeliä kuin voisi ajatella. Virheitä tapahtuu aina, vai väitätkö, ettet itse ikinä tee virheitä?

Yhtä paljon asiakaspalvelijat siellä tekevät työtä, kun online-chat on tukossa kokoajan. Ei siellä asiakaspalvelijat tee yhtään enempää työtä. Lahjakorteistakaan ei isoa häviötä tee, koska 30e lahjakortilla et vielä paljoa saa ostettua. Menevät korkeintaan osan katteesta niistä tuotteista, joihin lahjakorttia käytetään.
Niin? Eli tekee suoraan tappiota/menettää voitosta sen summan, kun lahjakortteja annetaan. Eli käytännössä tulos huononee sen verran, kun lahjakortteja annetaan ulos. Sillä ei nyt ole mitään merkitystä, vähentääkö se katetta, vai viekö se sen negatiivisen puolelle. Tulos huononee summan X tuon takia, eli firma tekee tappiota tuon "tempauksen" takia.
 
Ottavat ainakin opiksi laittamaan järjestelmän kuntoon. Ei jää varaa yritykselle vastaavanlaisessa keississä hyötyä heikomman asemasta eli kuluttajan, ja sitä varten meillä on kuluttajansuojalaki
Eli väität edelleenkin, että kaikki firmat tieten tahtoen tekevät virheitä? Mun mielestä on aika absurdia ajatella, että firmat tahallaan laittaisivat sivuilleen liian halpoja tuotteita jne. Mitä ne hyötyvät siitä, välillä on vain esimerkiksi bugeja joita ei ole kovin helppo ratkaista. Esimerkkinä kun Sampo-pankki menetti kymmeniä prosentteja asiakkaistaan, joskus joillekin asioille ei vain löydetä koodista syytä, kun koodia on pahimmillaan miljoonia rivejä.
 
Näkee ettet todenänköisesti ole ollut järjestelmien kanssa tekemisissä, koska kaikki ei ole niin simppeliä kuin voisi ajatella. Virheitä tapahtuu aina, vai väitätkö, ettet itse ikinä tee virheitä?


Niin? Eli tekee suoraan tappiota/menettää voitosta sen summan, kun lahjakortteja annetaan. Eli käytännössä tulos huononee sen verran, kun lahjakortteja annetaan ulos. Sillä ei nyt ole mitään merkitystä, vähentääkö se katetta, vai viekö se sen negatiivisen puolelle. Tulos huononee summan X tuon takia, eli firma tekee tappiota tuon "tempauksen" takia.

Toki teen virheitä. Jotkut saavat ylinopeussakon ja toiset vetävät kadulla jonkun kurkun auki. Virhe mikä virhe. :psmoke:
 
Pienestä virheestä tulee pieni pipi, ja isommasta virheestä tulee isompi pipi. Näin pitäisi olla myös isoilla konserneilla.
 
Toki teen virheitä. Jotkut saavat ylinopeussakon ja toiset vetävät kadulla jonkun kurkun auki. Virhe mikä virhe. :psmoke:
En kutsuisi tahallista tekoa virheeksi, vaan virhe on enemmänkin tahaton tapahtuma/teko. Kukaan tuskin tahallaan viiltää kurkkua auki toiselta.
 
Eli väität edelleenkin, että kaikki firmat tieten tahtoen tekevät virheitä? Mun mielestä on aika absurdia ajatella, että firmat tahallaan laittaisivat sivuilleen liian halpoja tuotteita jne. Mitä ne hyötyvät siitä, välillä on vain esimerkiksi bugeja joita ei ole kovin helppo ratkaista. Esimerkkinä kun Sampo-pankki menetti kymmeniä prosentteja asiakkaistaan, joskus joillekin asioille ei vain löydetä koodista syytä, kun koodia on pahimmillaan miljoonia rivejä.
En mä koskaan niin sanonu. Sanoin, että vastaavassa tilanteessa suljetaan mahdollisten väärinkäytön yritys, kun laki suojaa kuluttajia. Mielestä kuitenki tää sääntely hyvää niin yleisellä tasolla ajan kuluessa pakottaa yritykset korjaamaan järjestelmiään, jotta turhia virheitä ei tule. Giganttikin ois voinu jo oppia tähän mennessä ja poistaa kyseiset tuotesivut. Oletettavasti kun tuotetta saapu varastoon, joka menee aiemmin tilanneille niin järjestelmä lisää sen myyntiin automaattisesti. Ei kuitenkaan näin käynyt PS5:lla niin heidäin oisi pitänyt tietää, että toisin voi tehdä.
 
Pienestä virheestä tulee pieni pipi, ja isommasta virheestä tulee isompi pipi. Näin pitäisi olla myös isoilla konserneilla.
Juuri näin. Tuo virhe oli pieni, joten mitään isompaa ei ole mielestäni tarvis tehdä. Iso virhe olisi, jos esimerkiksi asiakastietoja vuotaisi nettiin tai muuta vastaavaa.
 
Juuri näin. Tuo virhe oli pieni, joten mitään isompaa ei ole mielestäni tarvis tehdä. Iso virhe olisi, jos esimerkiksi asiakastietoja vuotaisi nettiin tai muuta vastaavaa.
No virhe on siinä vaiheessa suuri, kun siitä syntyy suurempaa tappiota.

Edit: Ei virheen kokoa oikein voi arvioida perstuntumalta :D Minusta olisi pienempi virhe, jos Gigantti vuotaa minun tilanneen Dysonin pölynimurin ja Rosenlevin leivänpaahtimen. :D
 
  • Tykkää
Reactions: ZKT
Lopetin lukemasta kun alettiin puhumaan lapsen yli ajamisesta, mitä vittua nyt taas ihmiset.
Missasit vain pointin. Kyse ei ollut siitä mikä se vahinko oli, vaan että vahingon tapahduttua suhtaudutaan siihen perjaatteella; ”älä tee vahinkoja”. Esimerkki oli kärjistetty.
 
Gigantilta soittelivat maanantaina, mutta tuolloin ei ollut luuri kätösessä joten jäi vastaamatta. Huhtikuun tilaus edelleen sisässä eikä vielä ole yksipuolisesti peruttu.
 
Minkä verran noista hinnoista rokotetaan, jos valmistaja tai myyjä päätyy takuukorjaus-keississä purkamaan kaupan (ei ole antaa vanhaa 2000-sarjan GPU:ta) ? Tässä tapauksessa näytönohjaimella on ikää 1,9 vuotta / 3 vuoden takuu. Saisiko sieltä joku 60-80% alkuperäisestä hinnasta, jos kaupan purkuun päädyttäisiin?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 622
Viestejä
4 552 557
Jäsenet
75 033
Uusin jäsen
Jehu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom