• Hyvät tarjoukset -alueen ohjeet ja säännöt

    • Uuden tarjouksen kohdalla valmispohjan ja etuliitteen käyttö on pakollista!
    • Otsikkomuotoilu: Tuote, kauppa, tarjoushinta
    • Ainoastaan tarjouksia, jotka toimitetaan Suomeen
    • Ei ref-linkkejä
    • Venäjän hyökkäyksestä Ukrainaan huolimatta jotkut yritykset jatkavat Venäjällä liiketoimintaa. Tälläisissä tapauksissa tarjousketjuissa voi kertaalleen linkittää tähän viestiketjuun ja jatkaa keskustelua aiheesta siellä.

Kaupankäynnin kiistatilanteet (hintavirheet, takuut, palautukset jne.)

Minkä verran noista hinnoista rokotetaan, jos valmistaja tai myyjä päätyy takuukorjaus-keississä purkamaan kaupan (ei ole antaa vanhaa 2000-sarjan GPU:ta) ? Tässä tapauksessa näytönohjaimella on ikää 1,9 vuotta / 3 vuoden takuu. Saisiko sieltä joku 60-80% alkuperäisestä hinnasta, jos kaupan purkuun päädyttäisiin?
Mitään valmista kaavaa käyttöhyödyn vähennykselle ei ole. Tyypillisesti vähennykseksi tarjottaneen luokkaa 10-20% myyntihinnasta per käyttövuosi. Myyjä ei pysty vähennystä yksin sanelemaan, että niistä kannattaa aina neuvotella.
 
Minkä verran noista hinnoista rokotetaan, jos valmistaja tai myyjä päätyy takuukorjaus-keississä purkamaan kaupan (ei ole antaa vanhaa 2000-sarjan GPU:ta) ? Tässä tapauksessa näytönohjaimella on ikää 1,9 vuotta / 3 vuoden takuu. Saisiko sieltä joku 60-80% alkuperäisestä hinnasta, jos kaupan purkuun päädyttäisiin?
Mikä paikka kyseessä? Noissa kai pitkälti riippuu ostopaikan takuuehdoista. Takuu tarkoittaa lupausta, että tuote toimii, kuten pitää koko takuun ajan, kun sitä on käytetty normaalilla tavalla. Olettaisin, että oikeus koko summan palautukseenkin on olemassa, koska et ole saanut luvattua 3 vuotta toimivaa tuotetta.
 
Mikä paikka kyseessä? Noissa kai pitkälti riippuu ostopaikan takuuehdoista. Takuu tarkoittaa lupausta, että tuote toimii, kuten pitää koko takuun ajan, kun sitä on käytetty normaalilla tavalla. Olettaisin, että oikeus koko summan palautukseenkin on olemassa, koska et ole saanut luvattua 3 vuotta toimivaa tuotetta.
Asiakkaalla ei ole oikeutta koko summan takaisin saamiseen. Ehkä jos kyseessä käytännössä uusi tuote? Myyjällä on oikeus vähentää tai olla vähentämättä palautettavasta summasta käyttöhyöty.
 
Asiakkaalla ei ole oikeutta koko summan takaisin saamiseen. Ehkä jos kyseessä käytännössä uusi tuote? Myyjällä on oikeus vähentää tai olla vähentämättä palautettavasta summasta käyttöhyöty.
Ja kuluttajalla on oikeus tuottokorkoon maksamastaan summasta.

"Kuluttajariitalautakunta on usein ratkaisuissaan katsonut tuottokoron ja käyttöhyödyn vastaavaan toisiaan."
 
Mikä paikka kyseessä? Noissa kai pitkälti riippuu ostopaikan takuuehdoista. Takuu tarkoittaa lupausta, että tuote toimii, kuten pitää koko takuun ajan, kun sitä on käytetty normaalilla tavalla.

Jimms. Tuolla heidän sivuilla ei takuuehdoissa suoraan mainita mahdollisen arvonaleneman suuruutta. Varmaan tapauskohtaisesti menee heilläkin.

Mitään valmista kaavaa käyttöhyödyn vähennykselle ei ole. Tyypillisesti vähennykseksi tarjottaneen luokkaa 10-20% myyntihinnasta per käyttövuosi. Myyjä ei pysty vähennystä yksin sanelemaan, että niistä kannattaa aina neuvotella.

Joo näin se varmaan menee, eli tapauskohtaisesti. Ostin siis käytetyn RTX 2080, jossa kela sirisee aika kovaäänisesti pelistä riippumatta +60fps. Olin kortin valmistajaan Evgaan yhteydessä, ja he sanoi että RMA-case voi olla mahdollista, mutta käski ensin kokeilla korttia toisessa kokoonpanossa, jonka tein, ja sirisi myös toisessa koneessa, joskaan ei aivan yhtä kovaäänisesti. Kaiuttimilla pelatessa tuo sirinä häiritsee, kun kone on aika lähellä pelituolia. Mihinkään eristettyyn paikkaan en tuota koteloa saa, ja sirinä kuuluu kyllä parinkin metrin päähän.

Mitä netistä katsoin muita Evgan kanssa coilwhine RMA-keissejä tehneitä, niin kortit ei mene korjaukseen, vaan kortit uusitaan tai jos ei ole antaa samaa mallia tilalle, niin rahojen palautukseksi mennyt. Näin epäilen käyvän tässäkin tapauksessa, ja siksi kyselen etukäteen. Tjoo pitääpä punnita asiaa.
 
Voiko Gigantissa asiakas päättää että tekeekö takuupalautuksen ja ottaa rahat vai onko Gigantilla oikeus itse päättää tämä ja antaa korvaava tuote riippumatta siitä mitä asiakas haluaa? Kyse on nyt emolevystä joka oli viime elokuussa tarjouksessa. Vastaava tuote on siellä mutta nyt se on täydellä hinnalla.
 
Voiko Gigantissa asiakas päättää että tekeekö takuupalautuksen ja ottaa rahat vai onko Gigantilla oikeus itse päättää tämä ja antaa korvaava tuote riippumatta siitä mitä asiakas haluaa? Kyse on nyt emolevystä joka oli viime elokuussa tarjouksessa. Vastaava tuote on siellä mutta nyt se on täydellä hinnalla.
Yleensä tuote ensisijaisesti korjataan tai vaihdetaan vastaavaan.

 
Missasit vain pointin. Kyse ei ollut siitä mikä se vahinko oli, vaan että vahingon tapahduttua suhtaudutaan siihen perjaatteella; ”älä tee vahinkoja”. Esimerkki oli kärjistetty.
Mielenkiintoni osallistua keskusteluun, jossa "kärjistetyt esimerkit" (mikä ihana vapaudut vankilasta -kortti!) ovat tätä luokkaa, on noin nolla. Jatkakaa öyhöttämistänne ja kärjistämistänne toki vapaasti, vappuja.
 
Mielenkiintoni osallistua keskusteluun, jossa "kärjistetyt esimerkit" (mikä ihana vapaudut vankilasta -kortti!) ovat tätä luokkaa, on noin nolla. Jatkakaa öyhöttämistänne ja kärjistämistänne toki vapaasti, vappuja.

Vappu meni jo. Juhannusta odotellessa. :thumbsup:
 
Mielenkiintoni osallistua keskusteluun, jossa "kärjistetyt esimerkit" (mikä ihana vapaudut vankilasta -kortti!) ovat tätä luokkaa, on noin nolla. Jatkakaa öyhöttämistänne ja kärjistämistänne toki vapaasti, vappuja.
No ehkä se tauko aiheesta tekee sulle hyvää.

En ymmärrä mikä tuossa lauseessa sinua kiukuttaa. Tuntematta toista on vaikea ymmärtää mistä mieli nyt pahoitettiin, mutta ei ollut kuitenkaan tarkoitus sinulle tuskaa aiheuttaa, joten voit ajatella esimerkin vaikka mallilla:
”Ajaa naapurin pensasaidan yli” tai
”Pudottaa vieraisilla isännän kahvikupin”.

Pointti pysyy samana.

Edit: siistitty
 
Viimeksi muokattu:
Mä sain Gigantilta sen 3080 hyvityksen ja Paypaliin olivat rahat palautuneet lähes samantien. Vähän toivon että jotkut firmat luokittelevat asiakkaitaan pärstäkertoimen perusteella. Virhe oli hyvin ymmärrettävä ja ainakaan mä en odottanut saavani niin nopeasti 800 euron hintaista 3080:aa.

Olisin voinut odottaa sen tilauksen kanssa jonkun aikaa, mutta tosiaan miten se olisi mahdollista mitään koskaan, kun jotkut menee niitä tilaamaan kymmensiä ja että niitä oli tilattu monessa maassa paljon. Niin ymmärrettävää että peruivat.

Ei häviä mitään? Et ilmeisesti ymmärrä ainakaan työtuntien kalleutta, joka tuosta Gigantille koituu. 200 lahjakorttia ja esimerkiksi 100 työtuntia (30min per tilaus)

Soittivat, en huomannut vastata, tuli viesti että voisin soittaa asiasta asiakaspalveluun. Muutamaa päivää myöhemmin chattiin. Siinä chatissa kyllä meni jotain 3-5 minuuttia, siis tietysti jonotus aamulla oli jotain 15 minsaa mutta se ei maksa kummallekaan. Jos tuo vastaamaton soitto ja tekstiviestin lähetys sitten vei 2 minuuttia...niin ei ne nyt 30 minuuttia yhtä 30 euron lahjakorttitekstaria räplää per tilaus.
 
Mä sain Gigantilta sen 3080 hyvityksen ja Paypaliin olivat rahat palautuneet lähes samantien. Vähän toivon että jotkut firmat luokittelevat asiakkaitaan pärstäkertoimen perusteella. Virhe oli hyvin ymmärrettävä ja ainakaan mä en odottanut saavani niin nopeasti 800 euron hintaista 3080:aa.

Olisin voinut odottaa sen tilauksen kanssa jonkun aikaa, mutta tosiaan miten se olisi mahdollista mitään koskaan, kun jotkut menee niitä tilaamaan kymmensiä ja että niitä oli tilattu monessa maassa paljon. Niin ymmärrettävää että peruivat.



Soittivat, en huomannut vastata, tuli viesti että voisin soittaa asiasta asiakaspalveluun. Muutamaa päivää myöhemmin chattiin. Siinä chatissa kyllä meni jotain 3-5 minuuttia, siis tietysti jonotus aamulla oli jotain 15 minsaa mutta se ei maksa kummallekaan. Jos tuo vastaamaton soitto ja tekstiviestin lähetys sitten vei 2 minuuttia...niin ei ne nyt 30 minuuttia yhtä 30 euron lahjakorttitekstaria räplää per tilaus.
Nojoo, saattoi mennä yläkanttiin, kuitenkin aikaa menee varmasti ns isommilta kihoilta kun tieto kulkee sinne, mietitään mitä tehdään ja paljonko korvataan. Sitten tieto asiakaspalvelijoille, sitten kysytään ylempää mitä vastataan kun vaaditaan tuotetta ja uhataan kuluttaja-asiamiehellä, sitten kuluttaja-asiamiehen vai mikä onkaan viestin käsittely ja vastaaminen, ja ohjeistus aspoille jne. Äkkiä niitä tunteja kuluu, toki 100 saattoi olla yläkanttiin, mutta myös ns ylemmän portaan palkat selkeästi alakanttiin.
 
onko muuten ihan kaikkien kaupan sääntöjen mukaista myydä pleikkaria kytky-kauppana vain liittymän omistajille?
kai tästä syrjimisestä joku mielensä pahoittaa
 
On. Myyjän oikeus valita asiakkaansa - Minilex
"Myyjällä on mahdollisuus valita asiakkaansa, eli kieltää asiakkaan sisäänpääsy."
näinpä, jos tästä kuitenkin lähtisi vääntämään, niin
"Valitseminen ei ole mikään yleinen ja ehdoton oikeus, sillä sisäänpääsyn estäminen ei saa olla syrjivää, vaan siihen on oltava perustellut syyt. "
onko liittymän omistaminen perusteltu syy tässä tapauksessa?
Mitä jos s-kauppa ilmottaa että jatkossa myy vain asiakkaille joilla on s-bonus kortti.

itseäni kys tarjous ei kiinnosta, koska pleikka löytyy jo. pisti vaan silmään tuo. yleensähän operaattori-asiakkaille on alennuksia annettu, mutta nyt tuota ei pysty ostamaan ollenkaaan ilman asiakkuutta.
 
näinpä, jos tästä kuitenkin lähtisi vääntämään, niin
"Valitseminen ei ole mikään yleinen ja ehdoton oikeus, sillä sisäänpääsyn estäminen ei saa olla syrjivää, vaan siihen on oltava perustellut syyt. "
onko liittymän omistaminen perusteltu syy tässä tapauksessa?
Mitä jos s-kauppa ilmottaa että jatkossa myy vain asiakkaille joilla on s-bonus kortti
Nimenomaan, liittymän omistaminen on perusteltu syy. Se ei ole rasistinen tai muuten loukkaava tms. jota tuolla tarkoitetaan

P.S Telian pleikkarit on nyt loppu
 
onko muuten ihan kaikkien kaupan sääntöjen mukaista myydä pleikkaria kytky-kauppana vain liittymän omistajille?
kai tästä syrjimisestä joku mielensä pahoittaa

Tää on näemmä yleinen käytäntö Telialla. iPad Pro 12.9 2021-versio jolla nyt menee Applen sivuilta toimitukset kesäkuulle, niin on Telian sivuilta ennakkomyynnissä "Vain liittymäasiakkaille". Oli näin viime perjantaista lähtien kun myynti alkoi. (Oli odotettavissa että menee kuin kuumille kiville kyseinen tuote)
 
onko liittymän omistaminen perusteltu syy tässä tapauksessa?
Mitä jos s-kauppa ilmottaa että jatkossa myy vain asiakkaille joilla on s-bonus kortti.
Keskohan tekee tuota jatkuvasti. Hintojen osalta toki mutta ei se iso ero ole voiko ostaa jotain halvemmalla tai ollenkaan. Kuka tahansa voi hankkia liittymän tai kauppaketjun jäsenkortin. Jos pitää hankintakuluja/-vaivaa ostoksen arvoisena niin sitten hankkii tarvittavan jäsenyyden. No, luottotiedottomille ja alaikäisille liittymän hankinta hieman vaikeampaa, mutta silti omille asiakkaille kohdistettu myynti on ok.
 
Telian ehdoissa ei myöskään kielletä kytky-liittymän perumista missään. Eli 14vrk aikaa perua tilaus ilman kuluja.
 
Oli näköjään aiempia caseja Ruutu+ palvelusta jokunen sivu taaksepäin. Vähän oli hukkunut asia jonkun nettitietäjän vaahtoiluun, enkä toivoisi tähän enempää... Kokeilin lahjakorttikoodia (olen vanha asiakas, tilaus päättynyt joskus vuodenvaihteessa). Mitään en olisi tilannut jos koodi ei olisi toiminut. Ilmeisesti koodi ei toiminut kun tiliä oli veloitettu. Hyvin sekava ja kiitettävällä antaumuksella on luotu sellainen prosessi että oksat pois. En olisi edes tajunnut maksaneeni jotain ellen olisi käynyt tyytyväisenä klikkaamassa alavalikon kohtaa "maksut". Senkin tein vain kun huvikseni ajattelin katsoa monesko ilmaisjakso tämä siellä jo oli.

Homma on selvästi räätälöity kaltaisteni etukuponki- ja ilmaisjaksohaukkojen päänmenoksi. Katsotaan mitä reklamaatioon vastaavat. En kyllä tyydy mihinkään "luovuit peruutusoikeudesta" höpötyksiin. Kyse ei edes pohjimmiltaan ole mistään peruutuksesta, vaan tilaukseen harhauttamisesta. Mielummin oikeastaan lähtisin asian hoitamiseen rikosilmoituksen, kuin kuluttajaviranomaisten kautta.

Melko aktiivista intterwebbitilailua takana yli 20v. Mitä omituisemmista palveluntarjoajista ja kauppapaikoista lähtien. Jos olisin tilannut vahingoiss paypalilla nigerialaista paikalliskanavaa kuukaudeksi, niin en epäilisi hetkeäkään rahojen ripeää palautumista. Sanoma:n vastausta odotellessa :bored:

e. pisti muuten silmään automaattivastaus tuohon pikaiseen reklamaatioon heidän lomakkeensa kautta. "kiitos palautteesta" ja jotain "kaikkia vastauksia ei lueta, mutta...".
 
Nyt tarvii kyllä tulla tänne oikein pistämään omat takuukokemukseni Jimm'sin kanssa. Taustatietoa tähän väliin, että ostin RTX 3080 strix white OC näyttiksen tossa huhtikuun alussa, kun niitä nyt täytti olevan tulossa. Sieltä sitten paukahti uusi kortti tulemaan ja äkkiä asensin koneeseeni. Heti ensimmäisellä käynnistyksellä kortti oli viallinen. No RMA-palautus sitten tulille ja prosessi hoitui nopeasti. Muutama päivä ja kilahtaa ilmoitus, että uusi kortti on tilattu. Hienoa ajattelin, sitten iski totuus kun menin kyselemään asiakaspalvelusta niin Jimm'sillä RMA-tapaukset pistetään normaaliin tilausjonoon perimmäiselle paikalle. Niinkuin anteeksi mitä ihmettä? Itselläni ei onneksi pitäisi olla minkään sortin ongelmaa, kun seuraavasta erästä pitäisi itselleni irrota kortti joka tapauksessa. Mutta tarvii myöntää, että tuntuu hyvin epäoikeudenmukaiselta toiminnalta näin kuluttajan silmissä.

Miettikää tilanne, jossa olisitte saaneet Jimm'siltä 3080 TUF non-OC mallin heti ensimmäisten joukossa. Nyt kortti hajoaisi takuunalaisena ja tekisitte RMA:n. Takuu läpi ja uusi kortti tilattu tulisi Jimmsiltä. Seuraava erä 20 kpl. Mietit, että saat siitä uuden kortin niinkuin kuuluisi. No mutta eihän se nyt niin mene. Menet jonon perimmäiseksi tilaajaksi, eli saat uuden kortin siis vuonna nakki ja muusi, koska tuskin tällä hetkellä TUF non-OC tilauksissa ollaan päästy edes tän vuoden puolelle.

Mietteitä, meneekö oikein? Jimm'sin asiakaspalvelija puolusteli asiaa sanomalla, että jos takuutapaukset keulisivat jonon eteen, lykkääntyisi muiden asiakkaiden tilaukset? Eli uusia tilauksia lisää toimitukseen, niin tulee lisää rahaa! Takuupalauttajalta ei saa rahaa, vaan sitä menetetään, pistetäänpä siis jonon perälle "tasavertaisuuden" takia. Eihän takuuasiat mitään ohituskaistaa ansaitse...
 
Nyt tarvii kyllä tulla tänne oikein pistämään omat takuukokemukseni Jimm'sin kanssa. Taustatietoa tähän väliin, että ostin RTX 3080 strix white OC näyttiksen tossa huhtikuun alussa, kun niitä nyt täytti olevan tulossa. Sieltä sitten paukahti uusi kortti tulemaan ja äkkiä asensin koneeseeni. Heti ensimmäisellä käynnistyksellä kortti oli viallinen. No RMA-palautus sitten tulille ja prosessi hoitui nopeasti. Muutama päivä ja kilahtaa ilmoitus, että uusi kortti on tilattu. Hienoa ajattelin, sitten iski totuus kun menin kyselemään asiakaspalvelusta niin Jimm'sillä RMA-tapaukset pistetään normaaliin tilausjonoon perimmäiselle paikalle. Niinkuin anteeksi mitä ihmettä? Itselläni ei onneksi pitäisi olla minkään sortin ongelmaa, kun seuraavasta erästä pitäisi itselleni irrota kortti joka tapauksessa. Mutta tarvii myöntää, että tuntuu hyvin epäoikeudenmukaiselta toiminnalta näin kuluttajan silmissä.

Miettikää tilanne, jossa olisitte saaneet Jimm'siltä 3080 TUF non-OC mallin heti ensimmäisten joukossa. Nyt kortti hajoaisi takuunalaisena ja tekisitte RMA:n. Takuu läpi ja uusi kortti tilattu tulisi Jimmsiltä. Seuraava erä 20 kpl. Mietit, että saat siitä uuden kortin niinkuin kuuluisi. No mutta eihän se nyt niin mene. Menet jonon perimmäiseksi tilaajaksi, eli saat uuden kortin siis vuonna nakki ja muusi, koska tuskin tällä hetkellä TUF non-OC tilauksissa ollaan päästy edes tän vuoden puolelle.

Mietteitä, meneekö oikein? Jimm'sin asiakaspalvelija puolusteli asiaa sanomalla, että jos takuutapaukset keulisivat jonon eteen, lykkääntyisi muiden asiakkaiden tilaukset? Eli uusia tilauksia lisää toimitukseen, niin tulee lisää rahaa! Takuupalauttajalta ei saa rahaa, vaan sitä menetetään, pistetäänpä siis jonon perälle "tasavertaisuuden" takia. Eihän takuuasiat mitään ohituskaistaa ansaitse...

Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilla on aiheesta kohdassa: korjauksen kestoaika ja sijaislaite
Korjauksen kustannukset, paikka ja kesto
 
Case Giganttiin lisäystä. Gigantin mielestä eri 3080 eroavat toisistaan merkittävästi, kun eroa on kellotaajudessa <5% ja tuotteiden koossa on eroa, eli eivät sovellu toistensa korvaajiksi. :D
 
Case Giganttiin lisäystä. Gigantin mielestä eri 3080 eroavat toisistaan merkittävästi, kun eroa on kellotaajudessa <5% ja tuotteiden koossa on eroa, eli eivät sovellu toistensa korvaajiksi. :D

Gigantin myyjän mielestä myös Logitechin G903 ei ole kuluttajansuojalain tarkoittamalla tavalla "vastaava tuote" kuin G900. Noillahan siis erona se, että ensimmäisessä vähän isompi DPI ja langaton lataus.

Kyllä se mieli sitten muuttui lyhyen keskustelun jälkeen.
 
Ei oo kyllä Gigabyte RTX 3080 oc tilausta koskien mitään yhteydenottoa Gigantilta vielä tullut, eiks se kuitenkin pitänyt olla niin, että kaikki ne oliks jotain190 tilausta peruttaisiin?
 
Ei oo kyllä Gigabyte RTX 3080 oc tilausta koskien mitään yhteydenottoa Gigantilta vielä tullut, eiks se kuitenkin pitänyt olla niin, että kaikki ne oliks jotain190 tilausta peruttaisiin?
Jep, voihan se olla, että siinä on pitkän listan kanssa jäänyt joku nimi vahingossa välistä. Ja kyse oli siis uusista tilauksista, vanhat jonossa olevat saavat jatkaa siellä, jos ei vielä riittänyt toimituksesta.
 
Ei oo kyllä Gigabyte RTX 3080 oc tilausta koskien mitään yhteydenottoa Gigantilta vielä tullut, eiks se kuitenkin pitänyt olla niin, että kaikki ne oliks jotain190 tilausta peruttaisiin?

Ja sulla on tiedoissa sun nykyinen puhelinnumero? Kyllä noi kaikki uudet tilaukset pitäisi mennä perutukseen.
 
Kkv kehotti käyttämään kateostoa gigantin tapauksessa, ja mielellään saman valmistajan saman mallin korttia. Eivät suositelleet ostoa yksityiseltä(vaikka saatavuus ja hinta olisi edullisempi). Gigantti ei tähän suostunut, joten ostan kortin muualta siinä uskossa että kuluttajariitalautakunta päättää tämän minun hyväkseni myöhemmin.
 
Kkv kehotti käyttämään kateostoa gigantin tapauksessa, ja mielellään saman valmistajan saman mallin korttia. Eivät suositelleet ostoa yksityiseltä(vaikka saatavuus ja hinta olisi edullisempi). Gigantti ei tähän suostunut, joten ostan kortin muualta siinä uskossa että kuluttajariitalautakunta päättää tämän minun hyväkseni myöhemmin.
Ottivatko kantaa koska se tuote pitää saada haltuun? Tuossa voi olla iso riski päinvastaisesta päätöksestä, jos joutuu odottamaan useamman kuukauden.
 
Case Giganttiin lisäystä. Gigantin mielestä eri 3080 eroavat toisistaan merkittävästi, kun eroa on kellotaajudessa <5% ja tuotteiden koossa on eroa, eli eivät sovellu toistensa korvaajiksi. :D
Esimerkkinä kahden 3080-mallin hintoja aluksi julkaisussa ja nyt 5.5.2021 (Jimm's).
ASUS RTX 3080 TUF 739 ,90 euroa ja nyt 1379,90 (ei varastossa)
ASUS RTX 3080 ROG STRIX OC 929,90 ja nyt 1619,90 (ei varastossa)
Ainakin näillä hintaero aluksi 190 euroa ja nyt 240 euroa. Ehkä ei voi yrittää tilauksen päivittämistä vaikka TUF-tason mallista ROG STRIX:ksi tai muuten vastaavasti ilman välirahaa?
 
Ottivatko kantaa koska se tuote pitää saada haltuun? Tuossa voi olla iso riski päinvastaisesta päätöksestä, jos joutuu odottamaan useamman kuukauden.
juuri näin, olettaisin, että tuote pitäisi saada tyylisesti kuukauden sisään, koska muutenhan sen saatavuus on huono. Tai itse en ainakaan uskaltaisi ottaa riskiä, että ostaa näyttiksen ja saa sen 2-4kk päästä, kun on hyvin mahdollista, ettei menekään tuohon kateostoon.
 
Ottivatko kantaa koska se tuote pitää saada haltuun? Tuossa voi olla iso riski päinvastaisesta päätöksestä, jos joutuu odottamaan useamman kuukauden.
Eivät ottaneet kantaa. Tilasin varmuuden vuoski muutamasta eri paikasta muutamaa eri gigabyten edullisemman pään korttia. Katsotaan jos joku niistä sattuisi osumaan seuraavan kk aikana. Loput voi sitten peruuttaa.
 
Esimerkkinä kahden 3080-mallin hintoja aluksi julkaisussa ja nyt 5.5.2021 (Jimm's).
ASUS RTX 3080 TUF 739 ,90 euroa ja nyt 1379,90 (ei varastossa)
ASUS RTX 3080 ROG STRIX OC 929,90 ja nyt 1619,90 (ei varastossa)
Ainakin näillä hintaero aluksi 190 euroa ja nyt 240 euroa. Ehkä ei voi yrittää tilauksen päivittämistä vaikka TUF-tason mallista ROG STRIX:ksi tai muuten vastaavasti ilman välirahaa?
Tämä oli siis muka syy, miksei esim Gigabyten Turbo malli kelvannut Gaming Oc mallin korvikkeeksi edes tarjottavaksi.
 
Eivät ottaneet kantaa. Tilasin varmuuden vuoski muutamasta eri paikasta muutamaa eri gigabyten edullisemman pään korttia. Katsotaan jos joku niistä sattuisi osumaan seuraavan kk aikana. Loput voi sitten peruuttaa.
Eivät joo KKV:lla osanneet sanoa, miten tuon ajan kanssa on. Mutta en tiedä onko sillä väliä milloin tuote sitten oikeasti saapuu, koska Gigantti ilmoitti ettei tuotetta ole tulossa enää ikinä.

Korvaava tuote tulee kuitenkin edes tilata mahdollisimman pian peruutuksesta, jolloin korvaavan tuotteen osto on virallisesti tapahtunut kaupantekohetkellä. Käsittely ajat kuluttajariitalautakunnassa ovat pitkät eli kortti ehtii tulla kyllä ennen käsittelyä.
 
Eivät joo KKV:lla osanneet sanoa, miten tuon ajan kanssa on. Mutta en tiedä onko sillä väliä milloin tuote sitten oikeasti saapuu, koska Gigantti ilmoitti ettei tuotetta ole tulossa enää ikinä.

Korvaava tuote tulee kuitenkin edes tilata mahdollisimman pian peruutuksesta, jolloin korvaavan tuotteen osto on virallisesti tapahtunut kaupantekohetkellä. Käsittely ajat kuluttajariitalautakunnassa ovat pitkät eli kortti ehtii tulla kyllä ennen käsittelyä.
Kateoston käytön kannalta sillä saapumisella on väliä ts. sen kateoston käyttäjän pitää pystyä todistamaan, että tuotetta oli siinä kohtuullisessa ajassa saatavilla myös muualta. Tilausvahvistuksella ei ole tuossa tarkoituksessa käyttöä, koska se ei ole se korvaava tuote. Jos ei sitten ole kyse nimenomaan tilausvahvistuksen ostamisesta, mutta harvemmin varmaan näin :)
 
Eivät ottaneet kantaa. Tilasin varmuuden vuoski muutamasta eri paikasta muutamaa eri gigabyten edullisemman pään korttia. Katsotaan jos joku niistä sattuisi osumaan seuraavan kk aikana. Loput voi sitten peruuttaa.
Tuo kuulostaa ihan järkevältä, jos tuota kateostoa haluaa lähteä koittamaan.
 
Ja sulla on tiedoissa sun nykyinen puhelinnumero? Kyllä noi kaikki uudet tilaukset pitäisi mennä perutukseen.
16.4 Klo.18.15 tehty tilaus/ maksettu, yhteystiedot on kaikki kyllä ajan tasalla,heidän sähköpostilistallakin olen..kai jossain ihme gigantti klubissaki. Tilauskin näyttäs ihan ennallaan kirjautuneena gigantin sivulle.
 
16.4 Klo.18.15 tehty tilaus/ maksettu, yhteystiedot on kaikki kyllä ajan tasalla,heidän sähköpostilistallakin olen..kai jossain ihme gigantti klubissaki. Tilauskin näyttäs ihan ennallaan kirjautuneena gigantin sivulle.
Ne tilaukset ei siellä verkkopalvelussa päivity mihinkään eli siihen ei paljon kannata luottaa. Itselläkin näkyy peruttu siellä edelleen normaalisti.
 
Oli näköjään aiempia caseja Ruutu+ palvelusta jokunen sivu taaksepäin. Vähän oli hukkunut asia jonkun nettitietäjän vaahtoiluun, enkä toivoisi tähän enempää... Kokeilin lahjakorttikoodia (olen vanha asiakas, tilaus päättynyt joskus vuodenvaihteessa). Mitään en olisi tilannut jos koodi ei olisi toiminut. Ilmeisesti koodi ei toiminut kun tiliä oli veloitettu. Hyvin sekava ja kiitettävällä antaumuksella on luotu sellainen prosessi että oksat pois. En olisi edes tajunnut maksaneeni jotain ellen olisi käynyt tyytyväisenä klikkaamassa alavalikon kohtaa "maksut". Senkin tein vain kun huvikseni ajattelin katsoa monesko ilmaisjakso tämä siellä jo oli.

Homma on selvästi räätälöity kaltaisteni etukuponki- ja ilmaisjaksohaukkojen päänmenoksi. Katsotaan mitä reklamaatioon vastaavat. En kyllä tyydy mihinkään "luovuit peruutusoikeudesta" höpötyksiin. Kyse ei edes pohjimmiltaan ole mistään peruutuksesta, vaan tilaukseen harhauttamisesta. Mielummin oikeastaan lähtisin asian hoitamiseen rikosilmoituksen, kuin kuluttajaviranomaisten kautta.

Melko aktiivista intterwebbitilailua takana yli 20v. Mitä omituisemmista palveluntarjoajista ja kauppapaikoista lähtien. Jos olisin tilannut vahingoiss paypalilla nigerialaista paikalliskanavaa kuukaudeksi, niin en epäilisi hetkeäkään rahojen ripeää palautumista. Sanoma:n vastausta odotellessa :bored:

e. pisti muuten silmään automaattivastaus tuohon pikaiseen reklamaatioon heidän lomakkeensa kautta. "kiitos palautteesta" ja jotain "kaikkia vastauksia ei lueta, mutta...".
Odotettu vastaus tuli. Olet tehnyt maksullisen tilauksen ja emme voi sitä perua. Vetosin hyviin k.tapoihin ja selvensin vielä kerran kohteliaasti sinne että 1) Tarkoitus ei ole ollut tilata maksullista palvelua, vaan kokeilla lahjakorttikoodia. Veloitus on onnistunut vain koska korttitiedot olleet heillä valmiina. 2) palvelua ei ole otettu käyttöön eikä olla ottamassakaan.

Ei sittenkään mitään ainutlaatuista nämä "virhetilaukset" itellä nyt kun tarkemmin mietin :sori:. Joskus aiemmin mulle käynyt vähän vastaava applen sovelluskaupan kanssa. Huomasin vasta tiliotteelta viikkoja myöhemmin veloituksen. Yksi kontakti appstoreen ja katsoivat että palvelua ei ole käytetty ja palautus. Sama Amazonin kanssa (oli se joku ruksi valmiiksi täpättynä tilausta tehdessä enkä huomannut yhtään). Ei myöskään tarvinnut selitellä yhtään mitään sinnepäin.

Apple, Amazon ja Sanoma... Täytyy sanoa että Sanoman kohdalla toi asenne pistää eniten vihaksi. Vaikea kuvitella vaikka kaupan kassalla tilanne jossa huomaat maksaneesi seuraavan ostoksia... "valitettavasti ostotapahtuma on tehty ja emme voi sitä enää perua"
 
Ne tilaukset ei siellä verkkopalvelussa päivity mihinkään eli siihen ei paljon kannata luottaa. Itselläkin näkyy peruttu siellä edelleen normaalisti.
Ei näy "peruttu" missään, vaan "tilaus vastaanotettu", mutta joo en ole uskossa että kortin saisin..täytynee kai jossain vaiheessa kysellä .. nyt ainakin se 30€ lunastaa sieltä.
 
Gigantin aspan vastauksia tuohon Gigabyten 3080 tilaukseen liittyen viime kuulta.

Hei!

Myynnissä ollut Gigabyte GeForce RTX 3080 Turbo 10G (315956) ei ole vastaava tuotteen kanssa, minkä alunperin tilasit.


Merkittävin ero tuotteissa on kellotaajuus, Gaming OC kortti toimii 1800MHz taajuudella ja Turbo toimii 1710MHz. Kortit eroavat myös merkittävästi fyysiseltä kooltaan.

Kyseessä on siis eri tuote kuin järjestelmävirheen aikana myyty tuote.

Tarjosimme 30,00 euron lahjakorttia, mitä pidämme riittävänä korvauksena aiheuttamastamme hetkellisestä häiriöstä.


Hei, Kiitos yhteydenotostanne.

Gigantin verkkokaupan ostoehtojen 3-kohdassa todetaan ”pidätämme oikeuden perua tilauksesi tai osan siitä, jos tilaamasi tuote on päässyt loppumaan. Mikäli tuote on loppuunmyyty, saat siitä viestin sekä mahdollisesti tietoa vastaavista tarjouksista. Voit hyväksyä uuden tarjouksemme muutoksineen verrattuna tilaukseesi, tai voit perua tilauksesi kokonaan”. Hyväksyessään verkkokaupan ehdot kuluttaja siis tiedostaa sen, että on mahdollista, että tuote on loppunut, eikä hän saa sitä. Vaikka tapausta ei koskekaan tarjouskampanjoita koskevat kuluttaja-asiamiehen linjaukset, niistä voi vetää analogiaa kuluttajan oikeuksiin tässä tapauksessa. KRIL on todennut, että ”Mainostajan pitää myös korjata mainosten virhetiedot sekä hyvittää haittaa kärsinyttä kuluttajaa asianmukaisesti”. KRIL:n sivuilla todetaan, että ”Lautakunnan ratkaisuissa kuluttaja saatetaan siihen taloudelliseen tilaan, kuin jos hän ei olisi ryhtynyt mihinkään toimiin mainoksen johdosta. Käytännössä tämä on yleensä tarkoittanut turhaan syntyneiden matkakulujen korvaamista”. Em. seikkojen johdosta, katson, että a) kuluttajan on pitänyt varautua jo verkkokaupan ehtojen perusteella siihen, että tuotetta ei ole ja b) 30 euroa on enemmän kuin kohtuullinen hyvitys kuluttajan mielipahasta/”kärsimyksestä”. Kuluttajalle ei ole voinut aiheutua ko. verkkokaupassa tehdystä normaalihintaista tuotetta koskevasta tilauksesta mitään vahinkoa sen johdosta, että tuotetta ei saa.
 
Ei näy "peruttu" missään, vaan "tilaus vastaanotettu", mutta joo en ole uskossa että kortin saisin..täytynee kai jossain vaiheessa kysellä .. nyt ainakin se 30€ lunastaa sieltä.
Juuri tuota tarkoitinkin, oli vähän epäselvästi kirjoitettu tuo oma lause, eli tuo peruttu tilaus näkyy edelleen normaalissa "Tilaus vastaanotettu" tilassa tuolla gigantin verkkopalvelussa.
 
Tulin tarkistaa vähän omaa ja Jimmsin ajattelumallia. Pari vuotta vanhan Seasonicin Prime Ultra 650w (takuu 12 vuotta) tuuletin alkoi pitämään meteliä. Jimms kuittas et menee takuuseen mut heidän mukaan ei oo tuotetta enää saatavilla ja korjaus ei ole mahdollista. Tarjoavat nyt ostohintaa 99e hyvitystä (ostin jostain tarjouksesta) uuteen poweriin tai sit summa lahjakorttina. Heiltä kuitenkin löytyy varastosta suoraan Prime GX-650 (139e) mikä on tuon seuraaja ihan samassa hinta/ominaisuusluokassa, joten ehdotin korvaajaksi sitä. Mut heidän mielestään pitäis maksaa väliä se 40e+käsittelykulut 4e jotta tää onnistuis.

Mielestäni diili haisee koska en saa tuolla 99 eurolla millään vastaavia ominaisuuksia kuin nykyisessä (40% hybrid fan yms). Vaadinko liikaa jos ajattelin et tuo olis ollut nobrainer korvaaja jos eivät saa samaa vanhaa tuotetta? Jotenkin ajattelin et tällaisen "Premium"-luokan powerin takuuasiat olis helppoja ja muutaki ku rahat takas lahjakorttina, mut onks toi tarjoushinta nyt sittenkin niin määrittävä asia ominaisuuksien sijaan? Hinta.fi näyttää molemmille laitteille kuitenkin ihan vastaavia hintoja, 125-130e.

Sain vieläpä Seasonicin tuesta vastauksen et heidän RMA-politiikassa he vaihtavat mielellään GX-malliin jos lähetetään heille kun ihmettelin heille tätä jälleenmyyjän nihkeyttä. Joten laitoin nyt Jimmsille pyynnön josko selvittävät et onnistuuko heiltä lähettäminen.
 
Tulin tarkistaa vähän omaa ja Jimmsin ajattelumallia. Pari vuotta vanhan Seasonicin Prime Ultra 650w (takuu 12 vuotta) tuuletin alkoi pitämään meteliä. Jimms kuittas et menee takuuseen mut heidän mukaan ei oo tuotetta enää saatavilla ja korjaus ei ole mahdollista. Tarjoavat nyt ostohintaa 99e hyvitystä (ostin jostain tarjouksesta) uuteen poweriin tai sit summa lahjakorttina. Heiltä kuitenkin löytyy varastosta suoraan Prime GX-650 (139e) mikä on tuon seuraaja ihan samassa hinta/ominaisuusluokassa, joten ehdotin korvaajaksi sitä. Mut heidän mielestään pitäis maksaa väliä se 40e+käsittelykulut 4e jotta tää onnistuis.

Mielestäni diili haisee koska en saa tuolla 99 eurolla millään vastaavia ominaisuuksia kuin nykyisessä (40% hybrid fan yms). Vaadinko liikaa jos ajattelin et tuo olis ollut nobrainer korvaaja jos eivät saa samaa vanhaa tuotetta? Jotenkin ajattelin et tällaisen "Premium"-luokan powerin takuuasiat olis helppoja ja muutaki ku rahat takas lahjakorttina, mut onks toi tarjoushinta nyt sittenkin niin määrittävä asia ominaisuuksien sijaan? Hinta.fi näyttää molemmille laitteille kuitenkin ihan vastaavia hintoja, 125-130e.

Sain vieläpä Seasonicin tuesta vastauksen et heidän RMA-politiikassa he vaihtavat mielellään GX-malliin jos lähetetään heille kun ihmettelin heille tätä jälleenmyyjän nihkeyttä. Joten laitoin nyt Jimmsille pyynnön josko selvittävät et onnistuuko heiltä lähettäminen.
No jos saat takaisin rahat käteisenä mitä olet maksanut, niin eipä tossa mitään kiukuteltavaa sitten enään ole. Lahjakorttia en kelpuuttaisi.
 
Jimms on tunnetusti vaikea takuutapauksissa. Vaadi vaan vastaavaa tuotetta tilalle ja muista että lahjakorttia ei tarvitse hyväksyä.

Lainaus kuluttajaviraston sivuilta:
Jos tuotteessa on yrityksen vastuulle kuuluva virhe, kuluttajan ei tarvitse hyväksyä lahjakorttia hyvitykseksi. Myyjän on hyvitettävä virhe ensisijaisesti korjaamalla tai vaihtamalla tuote vastaavaan. Jos tämä ei ole mahdollista, kuluttaja voi vaatia hinnanalennusta tai kaupan purkua.

Mikä tuossa Jimmsin ajattelutavassa on luultavasti taustalla:
He laittaisivat palauttamasi powerin Seasonicille, ja saisivat tilalle Seasonicilta uuden Prime GX-650 hyllyyn, mutta myös sinulta 40€ jos suostuisit maksamaan tuon välirahan. Ja yhtäkkiä takuukäsittelystä tulikin voitollista toimintaa.
 
Viimeksi muokattu:
Vähän sama homma kun Tokmanni tyrkyttää aina lahjakorttia jos palautat jotain. Erikseen pitää aina vääntää ja näyttää puhelimesta KKV:n kanta tämmöiseen pelleilyyn.

Gigantin kanssakin piti vääntää kun ostin muinoin Ornata Chroman 49 euron tarjouksesta eivätkä suostuneet antamaan uutta hajonneen tilalle, koska hinta oli 99 euroa. Jälleen kerran auttoi KKV:n sivujen referoiminen.

Eli ei muuta kun Jimmsille viestiä että haluat vastaavan tilalle ja jos eivät suostu, yhteys kuluttaja-asiamieheen.
 
Itse ostin aikanaan Jimmsiltä R9 290X:n johkiin 299 hintaan. Osoittautui muistivikaiseksi yksilöksi, mutta 300-sarja oli juuri saapunut niin tilalle ei ollut 290x:ää korvaajaksi. Sain sitten muistaakseni rahat takaisin, koska 390:kin oli jotain 420€ ja x-versio vielä enemmän. Harmittihan se.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 257
Viestejä
4 486 906
Jäsenet
74 127
Uusin jäsen
rkj

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom