Tuolta KKV:n sivuilta:
1. Milloin tavarassa on virhe?
...
tavara ei vastaa kestävyydeltään tai muuten sitä, mitä kuluttaja yleensä perustellusti olettaa samanlaisen tavaran kaupassa
—-
Eli se, että laite hajoaa ennenaikaisesti riittää virheeksi. Kodinkoneilla tuo aika lienee 5-10V riippuen hintatasosta tmv. Joka tapauksessa kyseinen aika ei ole a) valmistajan määrittämä tai b) 6kk.
Jos myyjä haluaa olla korvaamatta tuotetta pitää hänen osoittaa esimerkiksi että laitetta on käytetty jotenkin väärin jotta yllä mainittu virhe tuotteessa (eli se ennenaikainen hajoaminen) ei päde.
Jos takuu voimassa (tai 6kk virheolettama), niin jos myyjä kiistää virheen pitää sen osoittaa ettei ole kyse virheestä.
Sitä ei ole kukaan kai kiistänyt.
Mutta ihan tuolta linkistä, jos lainaukseni luit, ostajan on osoitettava että tavara on virheellinen.
Jos takuuta ei ole annettu tai takuuaika on jo päättynyt, ostajan on osoitettava, että tavara on virheellinen. Jos tavara osoittautuu myyjän tekemässä vian etsinnässä virheettömäksi, ostajalta on mahdollista periä joissakin tilanteissa etsintätyöstä kohtuullinen maksu edellyttäen, että myyjä ja ostaja ovat maksusta etukäteen sopineet.
Se että tavara hajoaa / ei toimi täydellisesti ei tarkoita että tavarassa olisi virhe.
Esim jos pesukone lakkaa toimimasta 36kk oston jälkeen, siinä voi olla virhe, mutta ei välttämättä.
Jos jokin premium radio, saati sitten halppis radio ei toimi takuun jälkeen kunnolla, niin sama homma.
Tilanne on ihan eri kuin takuuaikana, jolloin se menee niin että kuluttaja totetaa että tässä virhe ja myyjä korjaa tai todistaa ettei ole virhettä.
Eli se, että laite hajoaa ennenaikaisesti riittää virheeksi. Kodinkoneilla tuo aika lienee 5-10V riippuen hintatasosta tmv. Joka tapauksessa kyseinen aika ei ole a) valmistajan määrittämä tai b) 6kk.
Linkissä käydään varsin monisanaisesti kuinka pitkään voi vedota virheeseen, erikseen mainitaan että virheolettaman jälkeen voi vedota virheeseen, ja mainitaan että aika ei ole yksiselitteinen , mainitaan lautakannun suosituksista esimerkkinä että kodinkoneissa on vakiintunut että kestettävä yli 24kk, esimerkinnä mm.
Jos kodinkone vioittuu 2 – 4 vuoden välillä, sen mahdollinen virheellisyys joudutaan arvioimaan tapauskohtaisesti. Arviointikriteerejä ovat tällöin mm. tavarasta annetut markkinointitiedot, se, mikä tavara on kyseessä ja mikä on ollut sen hinta, vian luonne ja merkitys, tavaran käyttötapa ja määrä sekä vian ilmenemisajankohta 2 – 4 vuoden välillä.
Kukaan ei ole väittänyt etteikä virheeseen voisi vedota 6kk tai takuuajan jälkeen.
Takuun ja virhevastuun suurin ero tyypillisesti on siinä että takuun aikan todistustaakka on takuunmyöntäjällä, virheeseen vedotessa kuluttajalla.
Jos tavaralle on annettu takuu, näyttövelvollisuus virheestä on takuunantajalla. Tämä koskee sekä kuuden kuukauden virheolettaman soveltamisaikaa että sen jälkeistä aikaa. Takuunantajan on vastuusta vapautuakseen osoitettava, että tavaran huonontuminen johtuu todennäköisesti tapaturmasta, tavaran vääränlaisesta käsittelystä tai muusta ostajan puolella olevasta syystä.
Toki takuussa voi olla muitakin etuja, mutta tuo on se tyypillisin.
On toki tuotteita joiden osalta toimimattomuus voi olla selkeä merkki virheestä ja helposti arvioitavissa, ja myyjän ei kannata alkaa väittää vastaa (jos nyt haluaa edes vähän kantaa vastuuta), edelleen se varsin tyypillinen ratkaisu on, asiakas vetoaa virheeseen, jos uskottava, niin myyjä ehdottaa että esim korjaaja tarkistaa ja korjaa, jos virhe niin myyjä maksaa, jos ei niin asiakas maksaa. (edellyttää toki että asiakkaalta uskottavasti saa rahat, kodinkoneissa riski että rahat jää saamatta)
Edit: lainaukset siitä aiemmasta
linkistä , edelleen sillä varauksella että voi olla vanhaa tietoa, jos touhu on myöhemmin muuttunut.
Kuitekin tänäpäivänäkin markkinoidaan 24kk takuuta, niillä vanhoilla eduilla.
Edit2.
mm pesukoneita ja muita kodinkoneita hajoaa näin kesällä ennen ns oletetun eliniän päättymistä , ilman että niissä on mitään virhettä. Ukkosmyrskyn jälkeen voi olla vähän vaikeampia saada korjaajaa myyjän piikkiin. Osa sitä kuitekin yrittää.
On toki monia muitakin esimerkkejä milloin ei ole kyse virheestä, vaikka laite ei toimi.
Toki on tuotteita joissa on niin pahoja virheitä että jos reglamaatiota tulee, niin kokeneen myyjän kiinaaminen on lähinnä vain sen takia yritetään välttää kustannuksia, osa asiakkaista kuitekin tyytyy siihen.