• Huom! TechBBS-foorumi on päivitetty uusimpaan Xenforo 2.1-versioon. Kyseessä oli iso päivitys, jonka seurauksena ulkoasu täytyy työstää kokonaan uudelleen, lisäosat päivittää ja toiminallisuuksia säätää. Päivityksen jälkeinen työ ja viilailu jatkuu kulisseissa ja palautetta voi antaa palautealueella, kiitos.

Kaupankäynnin kiistatilanteet (hintavirheet, takuut, palautukset jne.)

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
336
Olisi kiva nyt tietää mistä täällä puhutaan, kun niitö hintavirheitä oli useilla eri suklailla. Oliko se 5 € paketti missä sai samaan hintaan ylimääräisiä(ja jätettiin toimittamatta ne ylimääräiset). Vai se millä sai ilmaiseksi kasan vai joku kolmas??
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
797
Valehtelet. Kyllä ne liikaa maksetut palauttaa ja eihän ne patukat edes maksaneet mitään.
Mä en oikein ymmärrä mikä tarve ihmisillä on tulla tänne kertomaan miten asiat ovat oikeasti menneet, kun selvästi siitä ei ole mitään käryä. Tuolla ylempänä olen ihan selkeästi kertonut moneen otteeseen, että näistä veloitettiin kyllä ja vielä ihan järkevä määrä rahaa. En ole niitä ihmisiä, jotka tekivät jonkin nollalla eurolla 20 suklaapatukkaa -tyylisen tilauksen. Niistä veloitettiin 36snt/kpl. Tämän lisäksi oli salmiakkipusseja, joita ei toimitettu, vaikka niistä veloitettiin vajaa euro/pussi. Yhteensä kympin edestä tuotteita, joita ei toimitettu eikä olla toimittamassa, ellen maksa niitä uudelleen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
797
Kokeillaan vielä kerran kuvan kanssa kun tää on näemmä niin vaikeaa:

Tein normaalin tilauksen kourallisesta tarvikkeita, joista yksi tuote oli määräalennuksessa. En tilannut ko. tuotetta määrää, joka olisi huijannut verkkokauppaa enkä tilausta tehdessäni edes tiennyt, että niin olisi voinut tehdä. Tämän päälle tilasin tarjouksessa olleita suklaita ja makeisia saadakseni ilmaisen toimituksen. Näin teen aina. Tarvitsin niitä siis ilmaista toimitusta varten, eikä pyrkimyksenäni ollut mikään ilmaisien tuplien tilaaminen. Oletin klikkaamillani määrillä per 5 nippualennuksen tulleen täyteen sen minkä siitä etanavauhtia päivittyvästä ostoskorin hintanäytöstä könttäalennuksineen pystyy ylipäätään järjellä seuraamaan.

Ilmeisesti verkkokaupan nippualennuslaskuri olisi toiminut teknisesti oikein ainoastaan artikkelikohtaisesti. Artikkelikohtaisia hintoja ei siinä kohtaa voi kuitenkaan nähdä. Kuvan artikkelikohtaiset hinnat näkyvät vasta sähköpostiin tulevassa tilausvahvistuksessa. Hintaero "oikeaan" alennukseen nähden oli sen verran pieni muutaman vajaan euron makeispussin kanssa, että sitä on tilatessa aika lailla mahdoton ostoskorilaskurista järkevästi pystyä hahmottamaan, ellei asiaa ala ihmettelemään ajan ja laskimen kanssa. Rahat otettiin näistä ja makeispusseista (yht. 10e), mutta tuotteet jätettiin paria makeispussia lukuun ottamatta pois.

Ymmärtäisin kyllä, jos tämä olisi ollut sellainen laatikollinen ilmaisia tuplia -kusetustilaus, mutta nyt kyse oli Tokmannille korkeintaan muutaman euron ongelmasta. Todellisuudessa he olisivat joutuneet myymään normaalihintaisten tuotteiden päälle kourallisen tuplia suurin piirtein sisäänostohintaan. Asia jonka kuka tahansa aivot omaava myyjä mieluummin tekee kuin lähtee tuottamaan asiakkaalle tätä paljon suurempaa taloudellista haittaa laittomin keinoin ja väärentäen, kuten nyt on tehty. Olen pyytänyt Tokmannilta laskelmaa millä matematiikalla he ovat tulleet siihen tulokseen, että näistä voi ottaa rahat lähettämättä tuotteita, mutta en tietenkään ole sellaista laskelmaa saanut, kun millään matematiikalla ei sellaiseen lopputulokseen voi päästä.

Jos asiakkaan on käytännössä mahdotonta tehdä verkkokaupasta minkäänlaista alennustuotteita sisältävää tilausta ilman asiakkaan niskaan kaadettavaa hintavirhettä pitää verkkokauppa mieluummin sulkea. Yhteydenotto hintavirheestä ennen paketin mutulla sörkkimistä ja lähettämistä ei pitäisi olla tällaisessa tilanteessa liikaa vaadittu, vaikka tapa se on tietysti tämäkin hoitaa PR-puolta ja hankkia mainetta. Onneksi Lidlistä saa suklaalevyjä samaan hintaan kuin Tokmannilta suklaapatukoita, joita ei ole olemassa.

upload_2020-1-13_8-8-21.png
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 056
Kokeillaan vielä kerran kuvan kanssa kun tää on näemmä niin vaikeaa:

Tein normaalin tilauksen kourallisesta tarvikkeita, joista yksi tuote oli määräalennuksessa. En tilannut ko. tuotetta määrää, joka olisi huijannut verkkokauppaa enkä tilausta tehdessäni edes tiennyt, että niin olisi voinut tehdä. Tämän päälle tilasin tarjouksessa olleita suklaita ja makeisia saadakseni ilmaisen toimituksen. Näin teen aina. Tarvitsin niitä siis ilmaista toimitusta varten, eikä pyrkimyksenäni ollut mikään ilmaisien tuplien tilaaminen. Oletin klikkaamillani määrillä per 5 nippualennuksen tulleen täyteen sen minkä siitä etanavauhtia päivittyvästä ostoskorin hintanäytöstä könttäalennuksineen pystyy ylipäätään järjellä seuraamaan.

Ilmeisesti verkkokaupan nippualennuslaskuri olisi toiminut teknisesti oikein ainoastaan artikkelikohtaisesti. Artikkelikohtaisia hintoja ei siinä kohtaa voi kuitenkaan nähdä. Kuvan artikkelikohtaiset hinnat näkyvät vasta sähköpostiin tulevassa tilausvahvistuksessa. Hintaero "oikeaan" alennukseen nähden oli sen verran pieni muutaman vajaan euron makeispussin kanssa, että sitä on tilatessa aika lailla mahdoton ostoskorilaskurista järkevästi pystyä hahmottamaan, ellei asiaa ala ihmettelemään ajan ja laskimen kanssa. Rahat otettiin näistä ja makeispusseista (yht. 10e), mutta tuotteet jätettiin paria makeispussia lukuun ottamatta pois.

Ymmärtäisin kyllä, jos tämä olisi ollut sellainen laatikollinen ilmaisia tuplia -kusetustilaus, mutta nyt kyse oli Tokmannille korkeintaan muutaman euron ongelmasta. Todellisuudessa he olisivat joutuneet myymään normaalihintaisten tuotteiden päälle kourallisen tuplia suurin piirtein sisäänostohintaan. Asia jonka kuka tahansa aivot omaava myyjä mieluummin tekee kuin lähtee tuottamaan asiakkaalle tätä paljon suurempaa taloudellista haittaa laittomin keinoin ja väärentäen, kuten nyt on tehty. Olen pyytänyt Tokmannilta laskelmaa millä matematiikalla he ovat tulleet siihen tulokseen, että näistä voi ottaa rahat lähettämättä tuotteita, mutta en tietenkään ole sellaista laskelmaa saanut, kun millään matematiikalla ei sellaiseen lopputulokseen voi päästä.

Jos asiakkaan on käytännössä mahdotonta tehdä verkkokaupasta minkäänlaista alennustuotteita sisältävää tilausta ilman asiakkaan niskaan kaadettavaa hintavirhettä pitää verkkokauppa mieluummin sulkea. Yhteydenotto hintavirheestä ennen paketin mutulla sörkkimistä ja lähettämistä ei pitäisi olla tällaisessa tilanteessa liikaa vaadittu, vaikka tapa se on tietysti tämäkin hoitaa PR-puolta ja hankkia mainetta. Onneksi Lidlistä saa suklaalevyjä samaan hintaan kuin Tokmannilta suklaapatukoita, joita ei ole olemassa.

katso liitettä 332000
Tässä herää kysymys, paljonko olisi postikulut? Jos ne olisivat 5€ sinun pitäisi saada rahaa vielä takaisin 16 centtiä, koska jos tuotteita ei toimitettu niin he ovat ilmeisesti kuitenkin ottaneet postikulut paketista. Tosin siitä olisi pitänyt ilmoittaa erikseen (esim. kaikkia tuotteita ei ollut saatavilla, lisäsimme 5€ postikuluja + vähensimmen tuotteet mitä ei ollut. TAI esim. normaalisti postikulut 6€, saatte alennusta 34centtiä)

Toki voidaan kysyä olisiko silloin pitänyt ottaa asiakkaaseen yhteyttä että lähetetäänkö tuotetta ollenkaan jos postikulut tulevat maksettavaksi.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
1 618
Mä en oikein ymmärrä mikä tarve ihmisillä on tulla tänne kertomaan miten asiat ovat oikeasti menneet, kun selvästi siitä ei ole mitään käryä. Tuolla ylempänä olen ihan selkeästi kertonut moneen otteeseen, että näistä veloitettiin kyllä ja vielä ihan järkevä määrä rahaa. En ole niitä ihmisiä, jotka tekivät jonkin nollalla eurolla 20 suklaapatukkaa -tyylisen tilauksen. Niistä veloitettiin 36snt/kpl. Tämän lisäksi oli salmiakkipusseja, joita ei toimitettu, vaikka niistä veloitettiin vajaa euro/pussi. Yhteensä kympin edestä tuotteita, joita ei toimitettu eikä olla toimittamassa, ellen maksa niitä uudelleen.
Se ettei niitä sinulle toimiteta ei edellenkään tarkoita sitä ettetkö saisi niistä rahoja takaisin. Anna, kun arvaan niin olet ainoastaan pyytänyt tavaroiden toimitusta et rahoja takaisin.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
797
Se ettei niitä sinulle toimiteta ei edellenkään tarkoita sitä ettetkö saisi niistä rahoja takaisin. Anna, kun arvaan niin olet ainoastaan pyytänyt tavaroiden toimitusta et rahoja takaisin.
Olen ehdottanut ensin puuttuvien tuotteiden toimittamista ja sitten kahteen kertaan vaihtoehtoisia tapoja korjata tilanne, laskelmineen paljonko minulta on liikaa rahaa peritty. Jos vastauksena saan ainoastaan, että toimituksen sisältö on muutettu vastaamaan maksamaani rahamäärää eikä asian suhteen olla siksi tekemässä mitään, mutta voin tehdä uuden normaalihintaisen tilauksen, niin eikö se ole aika yksiselitteisesti ymmärrettävissä, että ei ole tulossa? Kun sitten pyysin laskelmaa miten tähän tulokseen on päädytty loppui keskustelu siihen eikä tokmannilta ole enää tullut vastausta.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
797
Tässä herää kysymys, paljonko olisi postikulut? Jos ne olisivat 5€ sinun pitäisi saada rahaa vielä takaisin 16 centtiä, koska jos tuotteita ei toimitettu niin he ovat ilmeisesti kuitenkin ottaneet postikulut paketista. Tosin siitä olisi pitänyt ilmoittaa erikseen (esim. kaikkia tuotteita ei ollut saatavilla, lisäsimme 5€ postikuluja + vähensimmen tuotteet mitä ei ollut. TAI esim. normaalisti postikulut 6€, saatte alennusta 34centtiä)

Toki voidaan kysyä olisiko silloin pitänyt ottaa asiakkaaseen yhteyttä että lähetetäänkö tuotetta ollenkaan jos postikulut tulevat maksettavaksi.
2,90 eli ei mene sekään "oikein". Todellisuudessa paketista on poistettu tuotteita ihan vaan mutulla ilman laskutoimituksia. Varmaan olettaneet niiden kusetustilausten perusteella, että kaikki tuplat ovat muissakin tilauksissa olleet ilmaisia eivätkä katsoneet asiaa sen tarkemmin tilaus tilaukselta. Ja tuollaisessa tilanteessa pitäisi ehdottomasti ottaa ensin asiakkaaseen yhteys, muutenhan sitä voisi vaan ilmoittaa kasuaalisti vähän tilausrajan ylittävissä tilauksissa, että joku kahden euron tuote onkin loppu, mutta laitetaan sulle sen tilalle 3 euroa toimitusmaksua.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
958
Olen ehdottanut ensin puuttuvien tuotteiden toimittamista ja sitten kahteen kertaan vaihtoehtoisia tapoja korjata tilanne, laskelmineen paljonko minulta on liikaa rahaa peritty. Jos vastauksena saan ainoastaan, että toimituksen sisältö on muutettu vastaamaan maksamaani rahamäärää eikä asian suhteen olla siksi tekemässä mitään, mutta voin tehdä uuden normaalihintaisen tilauksen, niin eikö se ole aika yksiselitteisesti ymmärrettävissä, että ei ole tulossa? Kun sitten pyysin laskelmaa miten tähän tulokseen on päädytty loppui keskustelu siihen eikä tokmannilta ole enää tullut vastausta.
Aika rankka yleistys kyllä Tokmannilta. Toivottavasti muuttavat kantaansa kohdallasi ilman kuluttaja-neuvojan yhteydenottoa
 
Liittynyt
13.08.2017
Viestejä
145
Kerran on puuttunut kaksi brio:n lelua paketista. Rahat tuli takasin Tokmannilta ihan mukisematta. Jäi itseä ihmetyttämään se kuinka asia hoidettiin. Myymälästä soitettiin varastolle josta oli sanottu "antakaa tuote jos on myymälässä, meillä kyseistä tuotetta täällä ei ole. Jos ei ole niin palautamme rahat". Myymälässä ei ollut ja kassa ihmetteli miten olen onnistunut tilaamaan tuotteen jota heillä ei ole. No kyseiset tuotteet ovat edelleen myynnissä verkkokaupassa, mutta ongelma taisi olla liian halpa hinta jonka sain koodilla alennushinnan päälle. Tästä viisastuneena olen jokainen kerta avannut laatikon sen vastaanotettuani ja tarkastanut onko kaikki mukana.
 
Liittynyt
23.08.2019
Viestejä
18
Tämä Tokmannin sekoilu on ollut kyllä absurdeinta luettavaa mitä tullut vastaan tätä aihetta lukiessa, johdossa on jotain pahoja ongelmia kun lähes miljardin liikevaihdolla varustettu firma alkaa tuommoiseen kikkailuun parin euron tuotteiden takia:facepalm:
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
162
Olisiko jo hyvä aika perustaa tälle Tokmannille oma lanka? Alkaa olla joka päivä täällä keskustelua tämän yrityksen aleista/toilailuista/muista/yms :)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
201
Hienoa Tokmanni. Tilaus noudettu, sisässä vähennetyt määrät tavaraa mutta listalla täydet määrät. Ei olisi itseäni haitannut jos peruvat tilauksen, en olisi mitään ollut vaatimassa. Mutta onhan nyt perseestä että toimittavat eri määrän tavaraa kuin toimituslähetteeseen kirjaavat. Saa nähdä miten palauttaminen onnistuu kun tuotteita ei ole sitä mitä listoilla lukee. VMP.
Eipä tarvinnutkaan alkaa setvimään Tokmannin kanssa palautuskuvioita. Asiakaspalvelun puoli halusi lähettää puuttuvat kamat perässä, vaikka tarjouduin myös palautukseen. Keräilyvirheestä vaan pahoittelivat, ei mitään mainintaa tai vänkäystä "liian vähän maksetusta" siis minulle. Eli keräilyhommasta lampaanperse Tokmannille, mutta asiakaspalvelulle iso peukku :tup:
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
958
Liekö Clasun koptereiden ja Tokmannin tuplien takia kuluttajaneuvojan numero niin tukossa, ettei läpi pääse?o_O
Olen yrittänyt soittaa kuluttajaneuvojalle 3 eri päivänä ja maksimijonotusaika kun on se 20 minuttia, niin monta kertaa ehtii soitella päivässä. Kyseessä on automurheet ja n.1000 euron kulut. Kerran läpipääsy oli jo lähellä, olin 5. jonossa kunnes jonotusaika loppui :cigar2:
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
797
Eipä tarvinnutkaan alkaa setvimään Tokmannin kanssa palautuskuvioita. Asiakaspalvelun puoli halusi lähettää puuttuvat kamat perässä, vaikka tarjouduin myös palautukseen. Keräilyvirheestä vaan pahoittelivat, ei mitään mainintaa tai vänkäystä "liian vähän maksetusta" siis minulle. Eli keräilyhommasta lampaanperse Tokmannille, mutta asiakaspalvelulle iso peukku :tup:
Tuntuu ettei puljulla ole mitään yhteneväistä käytäntöä ja ohjeistusta sen enempää keräilyssä kuin tuossa asiakaspalvelussakaan. Ihan täysin randomilla menee mitä asiakas saa ja miten sitä kohdellaan.
 
Liittynyt
21.09.2018
Viestejä
153
Löytyisikö nopea vastaus/varmistus, koskeeko Verkkokaupan myymälästä ostettua tuotetta myös 32 päivän palautusoikeus?
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
1 618
Liekö Clasun koptereiden ja Tokmannin tuplien takia kuluttajaneuvojan numero niin tukossa, ettei läpi pääse?o_O
Olen yrittänyt soittaa kuluttajaneuvojalle 3 eri päivänä ja maksimijonotusaika kun on se 20 minuttia, niin monta kertaa ehtii soitella päivässä. Kyseessä on automurheet ja n.1000 euron kulut. Kerran läpipääsy oli jo lähellä, olin 5. jonossa kunnes jonotusaika loppui :cigar2:
Mikset täytä netissä lomaketta? Sillä saa yhteyden niihin nopeasti.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
797
Joo-o. Eilen Tokmannilta tuli sitten viesti, että palauttavat tuplista rahat. Namukkapussien osalta ilmoittivat, että ollaan sujut näin, ovat kuulemma ihan kilpailu- ja kuluttajavirastoon olleet yhteydessä asian suhteen. No minä virastoteknisesti hieman huvittuneena tämän ajatustasolla hyväksyin, lähetin tilinumeron urlin kautta maksunpalautusta varten ja totesin itselleni mielessäni, että en minä näitten kanssa kyllä enää jaksa asioida, kun homma on tällaista sekoilua ja säätämistä.

No tänään sitten on kilahtanut sähköpostiin ilmoitus, että kyseessä on ollut keräilyvirhe ja ovatkin lähettäneet perässä ne tuotteet, jotka ollaan hyvittämässä.

 
Liittynyt
19.02.2018
Viestejä
157
Noniin, nyt on ennen joulua tilattu 65C9 postin kyydissä. Peruin tilauksen Elisalta abaut heti kun selvisi ettei sitä ennen joulua saa ja kävin hakee Powerista. On se kumma kun ne ei saa sitä viestiä eteenpäin perutusta tilauksesta, täytyy postin kanssa olla juttusilla että laittavat vaan takasin.
 
Liittynyt
31.03.2017
Viestejä
104
Ja nyt tuli peruutusviesti Monitor Audion kaiuttimista. Tuote on muka loppuunmyyty.
Sama täällä. Soitin asiakaspalveluun ja sanoin etten hyväksy tätä peruutusta. Eivät osanneet sanoa muutakuin että pitäisi tehdä reklamaatio heidän sivuillaan.
Kävin sen sijaan täyttämässä kkv:llä lomakkeen.
 
Liittynyt
14.08.2018
Viestejä
8
Ostin vuosi ja kymmenen kuukautta sitten kuulokkeet, joista nyt on katkennut oikeasta luurista äänet kokonaan pois. Aiemmin ennen tapahtumaa kysyin myyjältä miten huolto pelaa, ja myyjä ohjasi minut valmistajalle. Kävin tänään toimittamassa valmistajalle kuulokkeet, ja he totesivat että vaihtoonhan nämä menevät. Korjausta ei pysty suorittaa, ja saman mallisia ei ole enää (poistunut tuote). Olin ostanut alkuperäiset kuulokkeet hintaan 400e. Valmistaja tarjosi vaihdossa 100e halvempia kuulokkeita, jotka eivät myöskään ole alkuperäisten over-ear kuulokkeiden kaltaisia, vaan ovat on-ear. Kysyessäni mahdollisuutta vaihtaa toisiin over-ear mallisiin joita tällä hetkellä myydään hintaan 400e, myyjä totesi tämän maksavan vaihdossa 120e.

Voisiko joku auttaa ja kertoa, kuuluuko homman toimia näin? Käsityksenäni oli, että vikaantunut tuote lähtökohtaisesti korvattaisiin samanhintaisella.
 
Liittynyt
10.01.2017
Viestejä
245
Vuosi ja kymmenen kuukautta on aika kauan. Itse aavistuksen in ear:hin perehtynyt niin toki samanhintaiset haluaisi tilalle mutta uusia malleja tulee. Hinta nyt huono peruste siinä mielessä jos tietynlaiset pitää olla.
Samantyylisissä kannattaa pidättäytyä toki.
Oliko ne paremmat mitä ajattelit vaihdossa?
 
Liittynyt
31.03.2017
Viestejä
104
Vuosi ja kymmenen kk ei ole paskaakaan. Mitä vittua.? Korjaukseen/ uudet samalaiset tilalle!
 

Zat

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 037
Kyllä minusta tuossa pitäisi saada joko samanlaiset, selkeästi vastaavat/paremmat tai sitten täysi myyntihinta takaisin. Mutta mikään lakimies en ole.
 

Zat

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 037
Ostaisitko kaksi vuotta vanhan tuotteen julkaisuhintaan?
En tiedä, mutta parikin kertaa olen palauttanut vialliset kuulokkeet takuuajan sisällä mutta yli vuoden jälkeen ja myyjäliike on näissä palauttanut täyden myyntihinnan takaisin, kun samaa tuotetta ei enää ollut myynnissä. Mutta en osaa sanoa, onko tuo kuinka yleistä saati pakollista.
 
Liittynyt
10.01.2017
Viestejä
245
En tiedä, mutta parikin kertaa olen palauttanut vialliset kuulokkeet takuuajan sisällä mutta yli vuoden jälkeen ja myyjäliike on näissä palauttanut täyden myyntihinnan takaisin, kun samaa tuotetta ei enää ollut myynnissä. Mutta en osaa sanoa, onko tuo kuinka yleistä saati pakollista.
Rahat vaan takas jos ei sopuun päästä
 
Liittynyt
14.08.2018
Viestejä
8
Vuosi ja kymmenen kuukautta on aika kauan. Itse aavistuksen in ear:hin perehtynyt niin toki samanhintaiset haluaisi tilalle mutta uusia malleja tulee. Hinta nyt huono peruste siinä mielessä jos tietynlaiset pitää olla.
Samantyylisissä kannattaa pidättäytyä toki.
Oliko ne paremmat mitä ajattelit vaihdossa?
Paremmathan (tai kalliimmat) ne oli mielessä, sillä over-ear mallisia olen aina tottunut käyttämään. Tässä ajassahan toki kuulokkeiden hinta on roimasti tippunut alkuperäiseen verrattuna, en tosin tiedä millä perusteella nämä jutut aina toimivat. Myöskään sitä, voiko valmistajalta kysyä rahoja takaisin vs. myyjältä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.01.2017
Viestejä
245
Harvoin olen kuullut että valmistajalta saa rahaa joten varmaan että tuote valmistajalta tai myyjältä rahat takaisin.
 
Liittynyt
17.12.2019
Viestejä
8
"Elisagatelle" vähän jatkoa, kun nyt katsoin tuon M570:n hinnan laskutuksessa. Sovittu hinta oli 449€, laskussa näkyikin sitten olevan 499€. Ei tämä konkurssiin aja ja on kyseisestä koneesta varsin käypä hinta (olisin ostanut, jos hinta olisi ollut vaikka max. 600€), joten en nyt ala hirveästi valittamaan, kunhan huomautin tarkkuudesta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
128
"Elisagatelle" vähän jatkoa, kun nyt katsoin tuon M570:n hinnan laskutuksessa. Sovittu hinta oli 449€, laskussa näkyikin sitten olevan 499€. Ei tämä konkurssiin aja ja on kyseisestä koneesta varsin käypä hinta (olisin ostanut, jos hinta olisi ollut vaikka max. 600€), joten en nyt ala hirveästi valittamaan, kunhan huomautin tarkkuudesta.
Siis mitä? Et ajatellut "hirveästi valittaa" siitä, että kaiken muun jälkeen firma yrittää vielä kusettaa sinulta 50€ enemmän kuin mitä sovittu hinta koneesta oli? Melko suomalainen meininki, vaikkei tietysti minun rahojani olekaan :rolleyes:
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
1 181
Hienoa Tokmanni. Tilaus noudettu, sisässä vähennetyt määrät tavaraa mutta listalla täydet määrät. Ei olisi itseäni haitannut jos peruvat tilauksen, en olisi mitään ollut vaatimassa. Mutta onhan nyt perseestä että toimittavat eri määrän tavaraa kuin toimituslähetteeseen kirjaavat. Saa nähdä miten palauttaminen onnistuu kun tuotteita ei ole sitä mitä listoilla lukee. VMP.
Itselläni oli sama tilanne, hain tilauksen viime viikon torstaina. Tilausvahvistuksessa, tilauksen noudon jälkeen lähetetyssä noutoviestissä sekä pakkauslistassa oli alkuperäiset tuotemäärät. Sisällä taas vähemmän tavaraa kuin mitä merkitty.

Eipä tarvinnutkaan alkaa setvimään Tokmannin kanssa palautuskuvioita. Asiakaspalvelun puoli halusi lähettää puuttuvat kamat perässä, vaikka tarjouduin myös palautukseen. Keräilyvirheestä vaan pahoittelivat, ei mitään mainintaa tai vänkäystä "liian vähän maksetusta" siis minulle. Eli keräilyhommasta lampaanperse Tokmannille, mutta asiakaspalvelulle iso peukku :tup:
Tänään saapui Tokmannin asiakaspalvelun vastaus kyselyyn. Asiakaspalvelu oli kuulemma saanut tiedon verkkokaupasta, että minulle oli lähetetty viesti "Olemme korjanneet virheen ja muuttaneet tuotteiden määrät vastaamaan tilauksen maksua". Kyseistä viestiä en ole kuitenkaan koskaan saanut tai muutakaan tietoa tuotteiden määrien muutoksesta.

Asia olisi ihan fine, jos olisivat peruuttaneet tilauksen tai ilmoittaneet muutoksesta minulle. En kuitenkaan ole saanut mitään tietoa asiasta, vasta kun paketin avauksen jälkeen.
 
Liittynyt
29.11.2019
Viestejä
4
Mr Tokmannin kaikki tilaukset myös minulla puutteellisia noiden tuplien osalta. Osa tuplista oli kuitenkin ns maksullisia eli niistä tuli maksettua.
Ensimmäiset viestit olivat tyyliä "tuotteiden määrät vastaamaan tilauksen maksua", jonka jälkeen tiedustelin kahteen kertaan lähettävätkö puuttuvat tuotteet minulle jälkitoimituksena vai hyvittävätkö veloitetut summat tililleni.
Viimein tänään tuli asiallinen viesti, että veloitetut maksut tilitetään tililleni. Ei ollut isosta summasta kiinni eli puhutaan hieman alle 20 euron summasta.

Aika käsittämättömän tökerösti kuitenkin yritetään moneen kertaan saada asiakkaalta nuokin rahat ja varmaankin iso osa asiakkaista "ei viitsi hirveästi valittaa", joten tälläinen toiminta menee läpi...Yksikään Mr Tokmannin ensimmäisistä viesteistä ei ollut asiallinen vaan ihan muuta.


 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
393
Kohtalontovereita case monitor audio? Onko kellekkää lähetetty kyseisiä kaiuttimia vai onko suoraan peruutettu tilaus? Itsellä vielä ei ainakaan ole tapahtunut yhtään mitään ruskeiden kaiuttimien tilauksessa.
 
Liittynyt
28.01.2017
Viestejä
16
Sain perjantaina peruutusmailin Hobby hallilta jossa sanottiin että kaiuttimet oli loppuunmyyty (tilasin valkosena). Hauskaa tässä on se, että olin soittanut perjantaina ennen tätä mailia hobbarin aspaan josta mulle sanottiin, että kaiuttimia ei ole varastossa, mutta on tilattu ja toimitetaan sitten eteenpäin jahka saapuvat varastolle. Ja että tilaus on muuten ok.

Soitin sit peruutusmailin jälkeen uusiks aspaan ja kysyin että mikäs juttu tämä on. Ei osannu sanoa enempää kuin että laittaa viestin eteenpäin heille jollekkin tiimille joka hoitaa asiaa. Mailia pitäs tulla sit jossain kohtaa. Jos ei ala kuulumaan pian, niin soitan uusiks ja sen jälkeen yhteyttä kkv:n kautta.

Tuntuu vähän siltä että ovat miettineet 5päivää mitä tekevät tilauksille ja keksineet että ne oliki loppuunmyyty.

Ei voi toimia näin. Sain tilausvahvistuksen ihan normaalisti yms.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
199
Paremmathan (tai kalliimmat) ne oli mielessä, sillä over-ear mallisia olen aina tottunut käyttämään. Tässä ajassahan toki kuulokkeiden hinta on roimasti tippunut alkuperäiseen verrattuna, en tosin tiedä millä perusteella nämä jutut aina toimivat. Myöskään sitä, voiko valmistajalta kysyä rahoja takaisin vs. myyjältä.
jos tuote on yli vuoden vanha voi myyjä vähentää tuotteen ostohinnasta käyttöhyödyn. Myyjän ei tarvitse samanhintaisia antaa mitä olet maksanut mutta toki vastaavat jos tuote on selvästi parempi voi siitä välisummaa myös pyytää. Valmistaja/tukkurit ei yksityishenkilölle maksa mitään, toki voivat lupautua hyvittämään tuotteen myyjälle jolloin myyjä voi palauttaa rahat asiakkaalle.
 
Liittynyt
17.12.2019
Viestejä
8
Siis mitä? Et ajatellut "hirveästi valittaa" siitä, että kaiken muun jälkeen firma yrittää vielä kusettaa sinulta 50€ enemmän kuin mitä sovittu hinta koneesta oli? Melko suomalainen meininki, vaikkei tietysti minun rahojani olekaan :rolleyes:
Kuten mainitsin, oma kipurajani olisi ollut 600€ ja vaikka siihen päästäkseen tälle koneelle olisi saanut huonomman alennuksen kuin alunperin tilatulla M509:llä oli (150€ vs. 200€, tai prosenteissa koneiden normaalihintaan nähden 20% vs. 40%), se olisi ollut silläkin hinnalla tyydyttävä ratkaisu. 300€ pois alkuperäisestä hinnasta oli euromääräisesti mielestäni tarpeettoman suuri alennus, mutta kun on asioista sovittu ja se läppäritaistelu meni alkujaan muutenkin KKV:n kautta, niin Elisa kyllä korjasi eilen tuonkin laskutusvirheen.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
1 247
Kuten mainitsin, oma kipurajani olisi ollut 600€ ja vaikka siihen päästäkseen tälle koneelle olisi saanut huonomman alennuksen kuin alunperin tilatulla M509:llä oli (150€ vs. 200€, tai prosenteissa koneiden normaalihintaan nähden 20% vs. 40%), se olisi ollut silläkin hinnalla tyydyttävä ratkaisu. 300€ pois alkuperäisestä hinnasta oli euromääräisesti mielestäni tarpeettoman suuri alennus, mutta kun on asioista sovittu ja se läppäritaistelu meni alkujaan muutenkin KKV:n kautta, niin Elisa kyllä korjasi eilen tuonkin laskutusvirheen.
Suorastaan naurettavaa perseilyä Elisalta. Melkein itse vaatisin tuon laitteen veloituksetta itselleni kärsittyyn haittaan, ajanhukkaan ja asianhoitokuluihin vedoten.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
797
Joo-o. Eilen Tokmannilta tuli sitten viesti, että palauttavat tuplista rahat. Namukkapussien osalta ilmoittivat, että ollaan sujut näin, ovat kuulemma ihan kilpailu- ja kuluttajavirastoon olleet yhteydessä asian suhteen. No minä virastoteknisesti hieman huvittuneena tämän ajatustasolla hyväksyin, lähetin tilinumeron urlin kautta maksunpalautusta varten ja totesin itselleni mielessäni, että en minä näitten kanssa kyllä enää jaksa asioida, kun homma on tällaista sekoilua ja säätämistä.

No tänään sitten on kilahtanut sähköpostiin ilmoitus, että kyseessä on ollut keräilyvirhe ja ovatkin lähettäneet perässä ne tuotteet, jotka ollaan hyvittämässä.
No eipä näistä sitten koskaan mitään kuulunutkaan, mikä ei nyt enää suoraan sanottuna yllätä yhtään, koska Tokmanni.
 
Liittynyt
14.08.2018
Viestejä
8
jos tuote on yli vuoden vanha voi myyjä vähentää tuotteen ostohinnasta käyttöhyödyn. Myyjän ei tarvitse samanhintaisia antaa mitä olet maksanut mutta toki vastaavat jos tuote on selvästi parempi voi siitä välisummaa myös pyytää. Valmistaja/tukkurit ei yksityishenkilölle maksa mitään, toki voivat lupautua hyvittämään tuotteen myyjälle jolloin myyjä voi palauttaa rahat asiakkaalle.
Kyselin tosiaan uteliaisuuttani kuluttajaneuvonnasta ja samaa sanoivat. Tuli asia selväksi, auttaa tulevaisuudessa ja hämmästys katosi. Ostin lopulta vaihdossa siis nämä halutun malliset kuulokkeet ja pärjäilen varmasti uudella takuullakin sitten. +1
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
1 181
No eipä näistä sitten koskaan mitään kuulunutkaan, mikä ei nyt enää suoraan sanottuna yllätä yhtään, koska Tokmanni.
Itselläni Tokmanni sanoi kahteen otteeseen, että ei korvata puuttuvia tuotteita eikä lähetetä niitä. Sanoivat olleen yhteydessä KKV:hen ja pyysivät olemaan sinne yhteydessä.

Otin yhteyttä ja seuraavana päivänä Tokmannilta tuli viestiä, että hyvittävät puuttuvien tuotteiden maksun.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
879
Heh, tulee mieleen topicia lukiessa vanha case Elisa.

Asuin Helsingissä, ja silloin opiskelijana oli fiksuinta ostaa netti Elisalta ja käydä Verkkokaupan "romuosastolta" poimimassa sopiva modeemi. Jotain 20-25€/kk tuo taisi maksaa. Tällä ruksuteltiin, mutta Elisan markkinoinnin kieltäminen olisi maksanut ekstraa, joten puhelimeen pommitti tasaisin väliajoin joku myyjä kauppaamassa Elisa Viihdettä - jota en ottanut.

Jossain vaiheessa sitten myöhemmin tuli nykyään ajateltuna hyvin tyypillinen ukotussoitto. Eli on nyt meidän hyville asiakkaille superhyviä uutisia, hyvää hyvyyttään ollaan tässä tuplaamassa nopeus sun 100 megaseen, ja samalla tulis tää Elisa Viihde mukaan. Ei ei ei sun tarvitse koskaan sitä Viihdettä käyttää, mutta se laatikko nyt tulee kuitenkin. Sano vaan joo niin pistellään. Hinta pysyy samana, tää on sulle pelkkää plussaa hei.

...no, tähän hairahduin. Joku kk myöhemmin tulee sopparipaperit ja heti pistää silmään, että tämä on kokonaan uusi liittymäsopimus, joka on samalla muuttunut määräaikaiseksi muutaman vuoden sopimukseksi. Ärsyynnyn, mutta ajattelen kuitenkin, että no samapa tuo nyt sitten, enköhän mä tässä kaksi vuotta asu ja pääsee tästä eroon sitten myöhemmin. Elisan viihdelaatikko menee ensin hyllyyn pölyttymään, sitten vanhemmille kun keksivät että saavat toiseen televisioonsa hyötykäytettyä sen.

Kuinka ollakaan, vuosi myöhemmin oli muutto edessä Espoon puolelle. Katselen uuteen asuntoon nettiä. Tarjolla on taloyhtiö hintaan Telialta 50/10 5€ tai 100/10 10€. No mitäs tältä Elisalta, kun on se määräaikainen. Hmm 50 meganen ja ~50€ kuussa eikä ole Elisa Viihde. No eipä tässä, irtisanon siis Elisan koska eivät tarjoa nykyistä turhan kallista liittymää... Menen myymälään, jonotan. "Ei mulla ole valtuuksia irtisanoa tätä, soita tähän numeroon". Soitan numeroon. "Et voi irtisanoa". Miten niin en? "Et voi irtisanoa, tää on määräaikanen. Me vaan vaihdetaan tämä sun soppari vastaavaan." No minkäslainen se vastaava on, kun ei sinne saa Viihdettä? "No se on tää sama hinta mutta sillä nopeudella mitä sieltä saa".... eli nyt ihan tosissanne sanotte, että minulla ei ole irtisanomisoikeutta, mutta Elisalla on yksipuolinen valtuus vaihtaa minun soppari täysin uuteen, eri tuotteeseen, jossa maksan samaa hintaa puolet huonommasta? "Joo näin se menee". Paskapuhetta, kysynkö kuluttajansuojalta? "No näin se menee, voi voi." En muista että koskaan olisin ollut yhtä tuohtunut mihinkään asiakaspalveluun yhtä paljon. Muistelisin vielä, että tuohon asiakaspalvelupuheluunkin kuului sekä jonotus, että vielä siirto palvelijalta toiselle ja uusi jonotus tässä kohtaa. Mitään sympatiaa ei tietenkään löytynyt myös tilanteelle, kun kerroin ettei minulle koskaan edes etukäteen mainittu sitoutumisesta määräaikaiseen sopimukseen ja koen nyt tulleeni huijatuksi.

Seuraavana päivänä sitten takaisin Itäkeskukseen myymälään. Törmään ensin mites-noi-sun-liittymäasiat jantteriin, jolla selitän tilanteeni (vielä suht asiallisesti) ja kysyn että voiko tää olla näin. Hänen mielestään ei tietenkään. No voitko irtisanoa? "No ei mulla riitä valtuudet, mee tohon liikkeeseen"... jossa viimeksi jonotin eikä ollut valtuuksia. Kuulemma pitää kysyä jotain isompaa kihoa paikalle siltä myyjältä. Näin tein, jonottelin taas joku 1+h ja kassalle, jolle jälleen selitin tilanteen jo sen verran vittuuntuneen oloisena että vissiin näki jo naamasta että nyt on parempi vaan pyytää se irtisanomiseen valtuutettu esimies paikalle ja valmiin toimintaohjeen mukaan pahoitella tätä "yksittäistapausta".

Tällä alkoi sitten toimimaan... paitsi niin, emme voi irtisanoa tätä koska sulla ei ole sitä Viihde-laitetta mukana joka me sulle väkisin ängettiin vaikket halunnut. Että tuo se tasan siinä paketissa missä lähetettiin se, kaikkine tavaroineen, muuten ei irtisanota koska sulla on meidän laitteet. Näitä sitten kävin seuraavan viikon päästä etsimässä jostain häkkivarastosta ja vanhemmilta, että löytyy se oikea laite.

...ja kolmannella jonotuksella sitten onnistui. Tämä opetti, etten ole suhtautunut enää minkään liittymämyyjän puheisiin luottavaisesti. Enkä osta Elisalta enää koskaan mitään, ja muistan aika usein viitata tähän keissiin jos joku miettii ottaisiko se Elisalta jotain määräaikaista. Nykyiseltä Telialta varmistin, että onhan se markkinointikielto sitten varmasti merkitty (ja tästä huolimatta minulle on jotain kautta Telian nimissä soiteltu ainakin kerran).

Voisiko vielä saada jonkun pinssin tai tatuoinnin tai näkyvän lähestymiskiellon, että nuo liittymämiehet eivät edes katsoisi kohti, kun niitä on nykyään asennettu jo Citymarketteihinkin vaanimaan hyväuskoisia.

(ei kyllä nyt liittynyt tietokonerautaan oikein mitenkään)
 
Liittynyt
10.09.2019
Viestejä
6
Heh, tulee mieleen topicia lukiessa vanha case Elisa.

Asuin Helsingissä, ja silloin opiskelijana oli fiksuinta ostaa netti Elisalta ja käydä Verkkokaupan "romuosastolta" poimimassa sopiva modeemi. Jotain 20-25€/kk tuo taisi maksaa. Tällä ruksuteltiin, mutta Elisan markkinoinnin kieltäminen olisi maksanut ekstraa, joten puhelimeen pommitti tasaisin väliajoin joku myyjä kauppaamassa Elisa Viihdettä - jota en ottanut.

Jossain vaiheessa sitten myöhemmin tuli nykyään ajateltuna hyvin tyypillinen ukotussoitto. Eli on nyt meidän hyville asiakkaille superhyviä uutisia, hyvää hyvyyttään ollaan tässä tuplaamassa nopeus sun 100 megaseen, ja samalla tulis tää Elisa Viihde mukaan. Ei ei ei sun tarvitse koskaan sitä Viihdettä käyttää, mutta se laatikko nyt tulee kuitenkin. Sano vaan joo niin pistellään. Hinta pysyy samana, tää on sulle pelkkää plussaa hei.

...no, tähän hairahduin. Joku kk myöhemmin tulee sopparipaperit ja heti pistää silmään, että tämä on kokonaan uusi liittymäsopimus, joka on samalla muuttunut määräaikaiseksi muutaman vuoden sopimukseksi. Ärsyynnyn, mutta ajattelen kuitenkin, että no samapa tuo nyt sitten, enköhän mä tässä kaksi vuotta asu ja pääsee tästä eroon sitten myöhemmin. Elisan viihdelaatikko menee ensin hyllyyn pölyttymään, sitten vanhemmille kun keksivät että saavat toiseen televisioonsa hyötykäytettyä sen.

Kuinka ollakaan, vuosi myöhemmin oli muutto edessä Espoon puolelle. Katselen uuteen asuntoon nettiä. Tarjolla on taloyhtiö hintaan Telialta 50/10 5€ tai 100/10 10€. No mitäs tältä Elisalta, kun on se määräaikainen. Hmm 50 meganen ja ~50€ kuussa eikä ole Elisa Viihde. No eipä tässä, irtisanon siis Elisan koska eivät tarjoa nykyistä turhan kallista liittymää... Menen myymälään, jonotan. "Ei mulla ole valtuuksia irtisanoa tätä, soita tähän numeroon". Soitan numeroon. "Et voi irtisanoa". Miten niin en? "Et voi irtisanoa, tää on määräaikanen. Me vaan vaihdetaan tämä sun soppari vastaavaan." No minkäslainen se vastaava on, kun ei sinne saa Viihdettä? "No se on tää sama hinta mutta sillä nopeudella mitä sieltä saa".... eli nyt ihan tosissanne sanotte, että minulla ei ole irtisanomisoikeutta, mutta Elisalla on yksipuolinen valtuus vaihtaa minun soppari täysin uuteen, eri tuotteeseen, jossa maksan samaa hintaa puolet huonommasta? "Joo näin se menee". Paskapuhetta, kysynkö kuluttajansuojalta? "No näin se menee, voi voi." En muista että koskaan olisin ollut yhtä tuohtunut mihinkään asiakaspalveluun yhtä paljon. Muistelisin vielä, että tuohon asiakaspalvelupuheluunkin kuului sekä jonotus, että vielä siirto palvelijalta toiselle ja uusi jonotus tässä kohtaa. Mitään sympatiaa ei tietenkään löytynyt myös tilanteelle, kun kerroin ettei minulle koskaan edes etukäteen mainittu sitoutumisesta määräaikaiseen sopimukseen ja koen nyt tulleeni huijatuksi.

Seuraavana päivänä sitten takaisin Itäkeskukseen myymälään. Törmään ensin mites-noi-sun-liittymäasiat jantteriin, jolla selitän tilanteeni (vielä suht asiallisesti) ja kysyn että voiko tää olla näin. Hänen mielestään ei tietenkään. No voitko irtisanoa? "No ei mulla riitä valtuudet, mee tohon liikkeeseen"... jossa viimeksi jonotin eikä ollut valtuuksia. Kuulemma pitää kysyä jotain isompaa kihoa paikalle siltä myyjältä. Näin tein, jonottelin taas joku 1+h ja kassalle, jolle jälleen selitin tilanteen jo sen verran vittuuntuneen oloisena että vissiin näki jo naamasta että nyt on parempi vaan pyytää se irtisanomiseen valtuutettu esimies paikalle ja valmiin toimintaohjeen mukaan pahoitella tätä "yksittäistapausta".

Tällä alkoi sitten toimimaan... paitsi niin, emme voi irtisanoa tätä koska sulla ei ole sitä Viihde-laitetta mukana joka me sulle väkisin ängettiin vaikket halunnut. Että tuo se tasan siinä paketissa missä lähetettiin se, kaikkine tavaroineen, muuten ei irtisanota koska sulla on meidän laitteet. Näitä sitten kävin seuraavan viikon päästä etsimässä jostain häkkivarastosta ja vanhemmilta, että löytyy se oikea laite.

...ja kolmannella jonotuksella sitten onnistui. Tämä opetti, etten ole suhtautunut enää minkään liittymämyyjän puheisiin luottavaisesti. Enkä osta Elisalta enää koskaan mitään, ja muistan aika usein viitata tähän keissiin jos joku miettii ottaisiko se Elisalta jotain määräaikaista. Nykyiseltä Telialta varmistin, että onhan se markkinointikielto sitten varmasti merkitty (ja tästä huolimatta minulle on jotain kautta Telian nimissä soiteltu ainakin kerran).

Voisiko vielä saada jonkun pinssin tai tatuoinnin tai näkyvän lähestymiskiellon, että nuo liittymämiehet eivät edes katsoisi kohti, kun niitä on nykyään asennettu jo Citymarketteihinkin vaanimaan hyväuskoisia.

(ei kyllä nyt liittynyt tietokonerautaan oikein mitenkään)
Sinuna olisin tyytyväinen. Elisan ei olisi ollut mikään pakko purkaa määräaikaista sopimusta, eikä edes tarjota toista tilalle, sekin on plussaa. Myös se että yrittää irtisanoa palauttamatta laitteita samalla on nyt oma moka.

Liittymäsopimuksen kesto ja irtisanominen
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
879
Elisan ei olisi ollut mikään pakko purkaa määräaikaista sopimusta
Omasta linkistäsi:

Tällainen tilanne voi syntyä esimerkiksi ulkomaille muuton takia tai silloin, kun uudella paikkakunnalla ei ole mahdollista käyttää samaa palvelua. Tällöin joudut maksamaan liittymäsopimuksen päättymiseen saakka kertyneet maksut.

...ja tähän ei tosiaan saanut sitä samaa palvelua ja liittymää - tämän myönsi Elisa itsekin. Mitä kohtaa tästä on vaikea ymmärtää? Samaan tapaan olisin voinut toki valittaa eteenpäin ettei minulle puhelinmyynnissä ole myyty määräaikaista, mutta tässä olisi vain sanaa sanaa vastaan, koska Elisan alihankkimalta puhelinmyynniltä tuskin olisi saanut mitään puhelintalletuksia (jos niitä edes oli) hankittua, eikä Suomen systeemi nyt muutenkaan hirveästi tue tämmöisen pikkuasian viemistä johonkin eteenpäin. Olen näissä jyrkkä, koska kaikenlainen paskan myynti ja mainostus on yksi tässä maailmassa eniten ärsyttäviä asioita.

Laitteen palautus oli oma moka, mutta nosti vitutusta koska ainoa tapa palauttaa se oli jonottaa jälleen saman kaavan kautta asiakaspalveluun ilman mahdollisuutta skipata turhia vaiheita.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjuja
80 199
Viestejä
1 639 509
Jäsenet
36 165
Uusin jäsen
arcus28

Hinta.fi

Ylös Bottom