Heh, tulee mieleen topicia lukiessa vanha case Elisa.
Asuin Helsingissä, ja silloin opiskelijana oli fiksuinta ostaa netti Elisalta ja käydä Verkkokaupan "romuosastolta" poimimassa sopiva modeemi. Jotain 20-25€/kk tuo taisi maksaa. Tällä ruksuteltiin, mutta Elisan markkinoinnin kieltäminen olisi maksanut ekstraa, joten puhelimeen pommitti tasaisin väliajoin joku myyjä kauppaamassa Elisa Viihdettä - jota en ottanut.
Jossain vaiheessa sitten myöhemmin tuli nykyään ajateltuna hyvin tyypillinen ukotussoitto. Eli on nyt meidän hyville asiakkaille superhyviä uutisia, hyvää hyvyyttään ollaan tässä tuplaamassa nopeus sun 100 megaseen, ja samalla tulis tää Elisa Viihde mukaan. Ei ei ei sun tarvitse koskaan sitä Viihdettä käyttää, mutta se laatikko nyt tulee kuitenkin. Sano vaan joo niin pistellään. Hinta pysyy samana, tää on sulle pelkkää plussaa hei.
...no, tähän hairahduin. Joku kk myöhemmin tulee sopparipaperit ja heti pistää silmään, että tämä on kokonaan uusi liittymäsopimus, joka on samalla muuttunut määräaikaiseksi muutaman vuoden sopimukseksi. Ärsyynnyn, mutta ajattelen kuitenkin, että no samapa tuo nyt sitten, enköhän mä tässä kaksi vuotta asu ja pääsee tästä eroon sitten myöhemmin. Elisan viihdelaatikko menee ensin hyllyyn pölyttymään, sitten vanhemmille kun keksivät että saavat toiseen televisioonsa hyötykäytettyä sen.
Kuinka ollakaan, vuosi myöhemmin oli muutto edessä Espoon puolelle. Katselen uuteen asuntoon nettiä. Tarjolla on taloyhtiö hintaan Telialta 50/10 5€ tai 100/10 10€. No mitäs tältä Elisalta, kun on se määräaikainen. Hmm 50 meganen ja ~50€ kuussa eikä ole Elisa Viihde. No eipä tässä, irtisanon siis Elisan koska eivät tarjoa nykyistä turhan kallista liittymää... Menen myymälään, jonotan. "Ei mulla ole valtuuksia irtisanoa tätä, soita tähän numeroon". Soitan numeroon. "Et voi irtisanoa". Miten niin en? "Et voi irtisanoa, tää on määräaikanen. Me vaan vaihdetaan tämä sun soppari vastaavaan." No minkäslainen se vastaava on, kun ei sinne saa Viihdettä? "No se on tää sama hinta mutta sillä nopeudella mitä sieltä saa".... eli nyt ihan tosissanne sanotte, että minulla ei ole irtisanomisoikeutta, mutta Elisalla on yksipuolinen valtuus vaihtaa minun soppari täysin uuteen, eri tuotteeseen, jossa maksan samaa hintaa puolet huonommasta? "Joo näin se menee". Paskapuhetta, kysynkö kuluttajansuojalta? "No näin se menee, voi voi." En muista että koskaan olisin ollut yhtä tuohtunut mihinkään asiakaspalveluun yhtä paljon. Muistelisin vielä, että tuohon asiakaspalvelupuheluunkin kuului sekä jonotus, että vielä siirto palvelijalta toiselle ja uusi jonotus tässä kohtaa. Mitään sympatiaa ei tietenkään löytynyt myös tilanteelle, kun kerroin ettei minulle koskaan edes etukäteen mainittu sitoutumisesta määräaikaiseen sopimukseen ja koen nyt tulleeni huijatuksi.
Seuraavana päivänä sitten takaisin Itäkeskukseen myymälään. Törmään ensin mites-noi-sun-liittymäasiat jantteriin, jolla selitän tilanteeni (vielä suht asiallisesti) ja kysyn että voiko tää olla näin. Hänen mielestään ei tietenkään. No voitko irtisanoa? "No ei mulla riitä valtuudet, mee tohon liikkeeseen"... jossa viimeksi jonotin eikä ollut valtuuksia. Kuulemma pitää kysyä jotain isompaa kihoa paikalle siltä myyjältä. Näin tein, jonottelin taas joku 1+h ja kassalle, jolle jälleen selitin tilanteen jo sen verran vittuuntuneen oloisena että vissiin näki jo naamasta että nyt on parempi vaan pyytää se irtisanomiseen valtuutettu esimies paikalle ja valmiin toimintaohjeen mukaan pahoitella tätä "yksittäistapausta".
Tällä alkoi sitten toimimaan... paitsi niin, emme voi irtisanoa tätä koska sulla ei ole sitä Viihde-laitetta mukana joka me sulle väkisin ängettiin vaikket halunnut. Että tuo se tasan siinä paketissa missä lähetettiin se, kaikkine tavaroineen, muuten ei irtisanota koska sulla on meidän laitteet. Näitä sitten kävin seuraavan viikon päästä etsimässä jostain häkkivarastosta ja vanhemmilta, että löytyy se oikea laite.
...ja kolmannella jonotuksella sitten onnistui. Tämä opetti, etten ole suhtautunut enää minkään liittymämyyjän puheisiin luottavaisesti. Enkä osta Elisalta enää koskaan mitään, ja muistan aika usein viitata tähän keissiin jos joku miettii ottaisiko se Elisalta jotain määräaikaista. Nykyiseltä Telialta varmistin, että onhan se markkinointikielto sitten varmasti merkitty (ja tästä huolimatta minulle on jotain kautta Telian nimissä soiteltu ainakin kerran).
Voisiko vielä saada jonkun pinssin tai tatuoinnin tai näkyvän lähestymiskiellon, että nuo liittymämiehet eivät edes katsoisi kohti, kun niitä on nykyään asennettu jo Citymarketteihinkin vaanimaan hyväuskoisia.
(ei kyllä nyt liittynyt tietokonerautaan oikein mitenkään)