Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2024 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Ei ne voikaan. Kyllähän tässä on Tokmannin puolelta nyt rikottu jo tukuttain kuluttajansuojalain pykäliä ihan jo alkaen siitä, että on lähetetty asiakasta erehdyttävä ja paikkaansa pitämätön toimituslista, vaikka on tarkoituksella poistettu toimituksesta useita tuotteita pimittäen tämä asiakkaalta. Virheellisestä tiedosta seurasi se, että noudin tuotteet tilauksen perumisen sijaan, jonka olisin tehnyt, jos minulle olisi annettu rehellinen tieto toimituksen puutteelliseksi saatetusta sisällöstä. Asiakkaalla on oikeus vaatia tällaiset virheet korjatuksi, jos tuotteiden määrä tai ominaisuudet eivät vastaa ilmoitettua.Paskaa. Laitoin viestin aspaan että odotan tilaamiani tuotteita saapuviksi viipymättä. Tilaus on tehty melkein viikko sitten, ja vielä tänään saapuneessa noutoilmoituksessa kappalemäärät ja hinnat olivat tilauksen mukaiset, mutta 2h noutoilmoituksen jälkeen saapuneessa viestissä lukee että verkkokaupan virhe ja tilauksen tuotteet korjattu vastaamaan maksettua summaa. Millä vitulla ne voi tuollaisen korjauksen tehdä (jättää 3kpl tuotetta lähettämättä) kun tilausvahvistuksessakin on niille kappalehinta jonka olen maksanut.
Ja tosiaan jos firmalla ja sen työntekijöillä on edes alustavia edellytyksiä käydä verkkokauppaa tai mitään muutakaan kauppaa, niin teknisen tai muun vastaavan virheen kohdalla otetaan asiakkaaseen yhteys, pahoitellaan tilannetta ja annetaan pari vaihtoehtoa mitä tehdään: perutaanko tilaus rahat palauttaen vai toimitetaanko tilaus uusilla ehdoilla.
Ei jumalauta kellekään täyspäiselle voi tulla mieleen, että otetaan vaan huvikseen random määrä tavaraa tilauksesta pois tilausvahvistuksen ja toimituslistan vastaisesti, puijataan asiakas omin kuluinensa noutamaan se paketti kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan ja aiheutetaan mukava ylläri sille sitten pakettia avatessa.
Ton koko porukan täytyy olla jotenkin vajaaälyistä esimiehiä myöten, että tollasta voi tapahtua.
Kolme onnistunutta tilausta vastaanottaneenakin tähän on helppo yhtyä. Oikea tapa olisi varmaankin ollut perua kaikkien tilaukset (toki ois voinu kysyä lähetetäänkö ilman hintavirheitä) tai lähettää tilaukset kaikille. Tuotteet eivät kuitenkaan ole verkkokaupasta loppuneet.
Menikö tämä niin, että ennen jotain maanantaiaamun tiettyä kellonaikaa lähetetyt tuotteet tulivat normaalisti perille? Vai onko aiemmin lähetetyillekin käynyt kalpaten? Ite tilasin kaks pakettia lauantaina päivällä ja yhden maanantaina klo 03.20. Kaikki lähetettiin maanantaiaamuna neljään mennessä. Paketit oli noudettavissa keskiviikkona.
Tilausvahvistus ja maksu on tietyissä tapauksissa sitova.Olisiko tuossa "kaikille tai ei kellekään" argumentissa varaa ajatukselle, että virheen havaitseminen vie aikansa havainnon välittäminen muille tilaustenkäsittejöille kestää sekin? Pitäisikö verkkokauppojen ottaa käyttöön viikon puskuri tilausten käsittelyyn, jotta olisi aikaa havaita virheiden tuomat tilausryntäykset ja käsitellä kaikki tasapuolisesti?
Ihme itkua jos on lähdetty tilaamaan täällä kerrotun hintavirheen perusteella ja valitetaan että jotain jäi saamatta "vaikka oli maksettu" kun nimenomaan on virheen ansiosta jätetty maksamatta tarjouksen loogisesti tarkoitettu summa.
Tässä tapauksessa tasan jokaisella on täällä ollut tiedossa ettei hinta voi olla oikea missään tapauksessa. Vai mistä saat muutamalla sentillä tuplapatukoita? Et edes tehtaalta saisi suoraan siihen hintaan.Tilausvahvistus ja maksu on tietyissä tapauksissa sitova.
Jos virhe hinnassa on selkeä ja henkilön täytyisi se selkeästi tiedostaa niin silloin kaupan voi perua.
Se että tuotteita lähetellään tilausvahvistuksesta poiketen ilman ostajan hyväksyntää on väärin.
Tästä pitää tiedottaa ja kysyä haluaako hän silti tilauksen.
Mikäli kyseessä siis oli hinta jota ei voi helpolla tiedostaa että se olisi virheellinen on kauppa silloin myös sitova ja tuotteet myytävä siihen hintaan.
Olisiko tuossa "kaikille tai ei kellekään" argumentissa varaa ajatukselle, että virheen havaitseminen vie aikansa havainnon välittäminen muille tilaustenkäsittejöille kestää sekin? Pitäisikö verkkokauppojen ottaa käyttöön viikon puskuri tilausten käsittelyyn, jotta olisi aikaa havaita virheiden tuomat tilausryntäykset ja käsitellä kaikki tasapuolisesti?
Ihme itkua jos on lähdetty tilaamaan täällä kerrotun hintavirheen perusteella ja valitetaan että jotain jäi saamatta "vaikka oli maksettu" kun nimenomaan on virheen ansiosta jätetty maksamatta tarjouksen loogisesti tarkoitettu summa.
Tähän liittyen voin sanoa oman kokemuksen mukaan, että kyllä ne palautti todellisuudessa oikean määrän rahaa takaisin. Tilasin huvikseni pelkkiä tuplia, joista maksoin 3.18€. Sitten tilaus peruttiin ja sain sähköpostiin viestiä jossa luki harmittelut tapahtuneesta ja hyvityksestä. Viestissä luki että olisin maksanut 0€ tuplista ja että saisin 6.08€ takaisin hyvityksenä. Tiedä sitten mistä nää tiedot oltiin vedetty, mutta jäin odottelemaan että miten käy ja ihan oikein palauttivat 3.18€.Tuokin on jotenkin käsittämätöntä, että kun tilauksesta perutaan esim Tuplat niin rahaa palautetaan asiakkaalle enemmän kuin niistä perutuista tuotteista on maksettu. Tokmannilla on paljon petrattavaa tuon verkkokauppansa suhteen. Toivottavasti hommat luistaa jatkossa paremmin.
Miks mulle alat mesoon ja kyseleen?Vai mistä saat muutamalla sentillä tuplapatukoita? Et edes tehtaalta saisi suoraan siihen hintaan.
Ei mene kyllä noin miten väität täysin.Miks mulle alat mesoon ja kyseleen?
Olenko jossain muka tälläistä väittänyt että saisi?
Kerroin vain miten asia on lain kannalta katsottuna.
Mikä kohta on muka väärin?Ei mene kyllä noin miten väität täysin.
Ja virhe on tässä tapauksessa täysin selvä hinnan osalta jolloin kauppa voi ne tuotteet perua ja palauttaa rahat.
Ja virhe on tässä tapauksessa täysin selvä hinnan osalta jolloin kauppa voi ne tuotteet perua ja palauttaa rahat.
Lue nyt toi sun ja mun kirjoitus ihan ajatuksellaJos virhe hinnassa on selkeä ja henkilön täytyisi se selkeästi tiedostaa niin silloin kaupan voi perua.
Koeta käsittää asia ei koske suklaapatukoita. Toki niistäkin voi keskustella, vaan kyse on tilausmäärien muuttamisesta valmiista tilauksesta.Tässä tapauksessa tasan jokaisella on täällä ollut tiedossa ettei hinta voi olla oikea missään tapauksessa. Vai mistä saat muutamalla sentillä tuplapatukoita? Et edes tehtaalta saisi suoraan siihen hintaan.
Tasan en laskenut mitään kappalehintoja, kun ei niitä Tokmannin verkkokaupassa ole edes mahdollista laskea, koska alennus ilmoitetaan könttänä. Tein kuten aina, eli laitoin ostoskoriin tarvitsemani normaalihintaiset tavarat ja naputtelin päälle tarjoussuklaata ja tarjoussalmiakkia kunnes olin oikeutettu ilmaiseen toimitukseen.Tässä tapauksessa tasan jokaisella on täällä ollut tiedossa ettei hinta voi olla oikea missään tapauksessa. Vai mistä saat muutamalla sentillä tuplapatukoita? Et edes tehtaalta saisi suoraan siihen hintaan.
Itsellä siis tosiaan hinnaksi jäi 36snt/kpl, mikä ei ole mielestäni mitenkään täysin selvä virhe etenkään, kun sen näkee vasta tilausvahvistuksesta. Kolme tuplaa reilulla eurolla on hyvä, muttei mitenkään poikkeuksellinen alennus, jos on vaikka isoja tuote-eriä vanhentumassa. Silti noista rahat vietiin, mutta otettiin ne tuplat pois. Virhetilanteessa kauppa voi ehdottaa kaupan perumista ja palauttaa rahat asiakkaan suostumuksella. Tätä ei kuitenkaan ehdotettu vaan mielivaltaisesti poisteltiin tuotteita. Niin ei voi tehdä, vaan kuluttajansuojalain toisen luvun kuudennessa pykälässä on aika selkeästi, että:Ei mene kyllä noin miten väität täysin.
Ja virhe on tässä tapauksessa täysin selvä hinnan osalta jolloin kauppa voi ne tuotteet perua ja palauttaa rahat.
Tokmanni on aivan yksiselitteisesti antanut väärää tietoa toimituksen sisällöstä ja kaupan päälle vielä pöllinyt rahatkin.
Eiköhän tässä ensin kuluttaja-asiamiehen kautta mennä, vaikka tossa lievän petoksen tunnusmerkit alkavatkin jo pikku hiljaa täyttyä.Ei sitten muuta kuin:
Poliisi - Rikosilmoitus
Eiköhän tässä ensin kuluttaja-asiamiehen kautta mennä, vaikka tossa lievän petoksen tunnusmerkit alkavatkin jo pikku hiljaa täyttyä.
Joo. Toiset elävät oikeaa elämää ja joskus ovat joutuneet myös oikeussaleihin istumaan ja tutustumaan lakipykäliin. Toiset allekirjoittavat viesteihinsä 10 riviä keskustelupalstoille kuinka paljon kotona on tallennustilaa animelle.On kyllä taas asiantuntija.
Joo. Toiset elävät oikeaa elämää ja joskus ovat joutuneet myös oikeussaleihin istumaan ja tutustumaan lakipykäliin. Toiset allekirjoittavat viesteihinsä 10 riviä keskustelupalstoille kuinka paljon kotona on tallennustilaa animelle.
Ei tässä häiritse mikään muu kuin se, että tulet tänne mölisemään nollapostauksillasi täysin aiheeseen liittymättömiä henkilökohtaisuuksia.Ja toiset elävät oikeaa elämää omaten tutkinnonkin asiasta. Tallennustila on kuville ja videoille, joita kertyy kun on jonkinlainen harrastus toisin kuin anime.
E: ja hommaa isompi näyttö tai pienempi reso, niin menee yhdelle riville tuo - jos siis häiritsee.
Ei tässä häiritse mikään muu kuin se, että tulet tänne mölisemään nollapostauksillasi täysin aiheeseen liittymättömiä henkilökohtaisuuksia.
Mitä jos vaikka loppettaisitte näiden hintavirheiden kanssa pelleilyn niin ei tavitsisi itkeä ja tuhlata aikaa näiden asioiden selvittelyyn? Vai onko unelmanne saada kusetettua yrityksiä ja saada joskus joku 1€ oled-telkkari olkkariin?
Onnittelut!Hienoa Tokmanni. Tilaus noudettu, sisässä vähennetyt määrät tavaraa mutta listalla täydet määrät. Ei olisi itseäni haitannut jos peruvat tilauksen, en olisi mitään ollut vaatimassa. Mutta onhan nyt perseestä että toimittavat eri määrän tavaraa kuin toimituslähetteeseen kirjaavat. Saa nähdä miten palauttaminen onnistuu kun tuotteita ei ole sitä mitä listoilla lukee. VMP.
Niin että missä kohtaa ja mihin vedoten?Nollapostaus tietysti joo, koska olisin voinut todeta vain, että olet väärässä.
Mitä jos vaikka loppettaisitte näiden hintavirheiden kanssa pelleilyn niin ei tavitsisi itkeä ja tuhlata aikaa näiden asioiden selvittelyyn? Vai onko unelmanne saada kusetettua yrityksiä ja saada joskus joku 1€ oled-telkkari olkkariin?
Tossa on kyllä pointtia, mutta Tokmanni ei myy viemäriremontteja eikä kaiketi harrasta muitakaan huijauksia. Esimerkin myyjäkin oletettavasti valehtelee oman etunsa vuoksi, ei yrityksen käskystä. Mielestäni ihmisiä ei pitäisi huijata, ei yrityksien tai yksityisten.Tää on vähän kakspiippunen juttu. Nykyajan "tarjous"kulttuuri aiheuttaa näitä hintavirheitä kun tuotteiden hintoja pumpataan edestakaisin. Eihän noita muuten olisi lähellekkään näin paljoa. Hintavirheiden etsijät "kusettavat" harvoin, mutta yritykset harhaanjohtavat kuluttajia ihan jatkuvasti.
Omakohtaisina kokemuksina ainakin soundbar-case, jossa Komplett unohti nostaa hintaa 750e:lla ennen kuin laittoi 750e:n alennuskoodin voimaan. Ihan törkeä kusetusyritys.
Toisena esimerkkinä Harman Kardon Onyx Studio 5- kaiutin. Ostin sen muka-tarjouksesta tietäen hintakehityksen. Kaiutin on myynnissä "normaalisti" hintaan 399e, mutta tasaisin väliajoin hintana on 149e ja kuvassa teksti: "säästä 250e". Tuoko on ihan normaalia toimintaa? Menee ihan niiden huonekalufirmojen tasolle, joissa on tyyliin aina kaikki tuotteet -50%.
Pidän myös kummallisena, että firmojen tarjoussivulla saattaa olla 2000 tuotetta tai jos jonku puhelimen hinta laskee pysyvästi kympillä niin se on tarjous ainakin parin kuukauden ajan.
Ainakin Gigantissa myyjien provikkapalkat perustuvat suurilta osin kusettamiseen. Suositellaan hyvien katteiden tuotteita hyvien hintalaatutuotteiden sijaan. Jotku myyjät suorastaan välttelevät myymästä miinuskatteen viikkotarjoustelkkaria, koska se on heidän palkasta pois. Minun olisi myyjän mukaan kannattanut ostaa OLED C7 400e halvemman B7:n sijaan, valmiiksi kalibroitu malli (=avattu pakkaus + 99e), 30e:n antenninjohto, nettiliittymä, lisätakuu ja osamaksusopimus. Menee kuulemma ensimmäinen vuorokausi siihen jos päivittää television itse. Kuuntelimme monta muutakin älytöntä valhetta ennen kuin piinaava kaupantekotapahtuma tuli päätökseensä ja kaveri suostui myymään pelkän television. Monessakohan kännykässäkin raksuttaa se tosi tarpeellinen virustorjuntaohjelma.
Viime aikoina on uutisoitu taas näistä uskonfirmoista, jotka myyvät vanhuksille parin tunnin viemäripuhdistuksia 2600e:lla, tarpeettomia kattoremontteja jne. Tähän maailmaan mahtuu niin paljon moraalitonta vilunkipeliä, ettei muutama Tupla-patukka paljoa paina.
Tossa on kyllä pointtia, mutta Tokmanni ei myy viemäriremontteja eikä kaiketi harrasta muitakaan huijauksia. Esimerkin myyjäkin oletettavasti valehtelee oman etunsa vuoksi, ei yrityksen käskystä. Mielestäni ihmisiä ei pitäisi huijata, ei yrityksien tai yksityisten.
Kuitenkin jokaisen pitäisi hintavirheitä tai hyviä tarjouksia hyödyntäessään kantaa riski että tilaus perutaan, sekä toisaalta vastuu omasta moraalistaan ilman ulkoisia perusteluita.
En tilannut mm. tuplia, hernekeittoa tai kaiuttimia. Eikö ihmiset voisi kestää sen, että jotkut tilaavat ja toiset eivät tai lakata seuraamasta tätä threadia? Faktahan on, että on kaupan ja asiakkaan välinen asia mitä myydään, mihin hintaan ja toimitetaanko tilaus lopulta tilauksen mukaisesti.
Oletko varma etteivät palauta rahoja?Joo, perumisessa ei olisi mitään ongelmaa. Toimitusluettelon väärentämisessä on, sillä siinä huijataan asiakas ottamaan sellainen tilaus vastaan, jota on todella vaikea lähteä palauttamaan. Siinähän mussutat tiskillä, että kun ei näitä tuotteita oikeasti ollu mukana alunperinkään. Tää on ihan yksiselitteisesti laitonta varsinkin kun asiakkailta otetaan rahaa tuotteista, joita ei aiota toimittaa. Eikä Tokmanni ole antanut minulle mitään muita vaihtoehtoja/ehdotuksia tilanteen ratkaisemiseksi kuin hyväksyä se, että rahaa vietiin huomattava määrä myös sellaisista tuotteista, joita ei ole eikä tule.
Olen. Ainoana vaihtoehtona asiakaspalvelusta annettiin, että voin tilata tuotteet uudelleen listahintaisina, vaikka ne on jo kerran maksettu liikaa alennetulla hinnalla.Oletko varma etteivät palauta rahoja?
Ethän sinä ole niistä oikeaa hintaa maksanut joten aika turhaa itkua muutaman euron patukoiden perään.Olen. Ainoana vaihtoehtona asiakaspalvelusta annettiin, että voin tilata tuotteet uudelleen listahintaisina, vaikka ne on jo kerran maksettu liikaa alennetulla hinnalla.
Valehtelet. Kyllä ne liikaa maksetut palauttaa ja eihän ne patukat edes maksaneet mitään.Olen. Ainoana vaihtoehtona asiakaspalvelusta annettiin, että voin tilata tuotteet uudelleen listahintaisina, vaikka ne on jo kerran maksettu liikaa alennetulla hinnalla.
Et varmaan sinäkään sitten pahastu, jos myyn sulle kympillä suklaata, otan kympin enkä anna tilalle mitään? Saisko vähän valoja päälle?Ethän sinä ole niistä oikeaa hintaa maksanut joten aika turhaa itkua muutaman euron patukoiden perään.
Mä en oikein ymmärrä mikä tarve ihmisillä on tulla tänne kertomaan miten asiat ovat oikeasti menneet, kun selvästi siitä ei ole mitään käryä. Tuolla ylempänä olen ihan selkeästi kertonut moneen otteeseen, että näistä veloitettiin kyllä ja vielä ihan järkevä määrä rahaa. En ole niitä ihmisiä, jotka tekivät jonkin nollalla eurolla 20 suklaapatukkaa -tyylisen tilauksen. Niistä veloitettiin 36snt/kpl. Tämän lisäksi oli salmiakkipusseja, joita ei toimitettu, vaikka niistä veloitettiin vajaa euro/pussi. Yhteensä kympin edestä tuotteita, joita ei toimitettu eikä olla toimittamassa, ellen maksa niitä uudelleen.Valehtelet. Kyllä ne liikaa maksetut palauttaa ja eihän ne patukat edes maksaneet mitään.
Kokeillaan vielä kerran kuvan kanssa kun tää on näemmä niin vaikeaa:
Tein normaalin tilauksen kourallisesta tarvikkeita, joista yksi tuote oli määräalennuksessa. En tilannut ko. tuotetta määrää, joka olisi huijannut verkkokauppaa enkä tilausta tehdessäni edes tiennyt, että niin olisi voinut tehdä. Tämän päälle tilasin tarjouksessa olleita suklaita ja makeisia saadakseni ilmaisen toimituksen. Näin teen aina. Tarvitsin niitä siis ilmaista toimitusta varten, eikä pyrkimyksenäni ollut mikään ilmaisien tuplien tilaaminen. Oletin klikkaamillani määrillä per 5 nippualennuksen tulleen täyteen sen minkä siitä etanavauhtia päivittyvästä ostoskorin hintanäytöstä könttäalennuksineen pystyy ylipäätään järjellä seuraamaan.
Ilmeisesti verkkokaupan nippualennuslaskuri olisi toiminut teknisesti oikein ainoastaan artikkelikohtaisesti. Artikkelikohtaisia hintoja ei siinä kohtaa voi kuitenkaan nähdä. Kuvan artikkelikohtaiset hinnat näkyvät vasta sähköpostiin tulevassa tilausvahvistuksessa. Hintaero "oikeaan" alennukseen nähden oli sen verran pieni muutaman vajaan euron makeispussin kanssa, että sitä on tilatessa aika lailla mahdoton ostoskorilaskurista järkevästi pystyä hahmottamaan, ellei asiaa ala ihmettelemään ajan ja laskimen kanssa. Rahat otettiin näistä ja makeispusseista (yht. 10e), mutta tuotteet jätettiin paria makeispussia lukuun ottamatta pois.
Ymmärtäisin kyllä, jos tämä olisi ollut sellainen laatikollinen ilmaisia tuplia -kusetustilaus, mutta nyt kyse oli Tokmannille korkeintaan muutaman euron ongelmasta. Todellisuudessa he olisivat joutuneet myymään normaalihintaisten tuotteiden päälle kourallisen tuplia suurin piirtein sisäänostohintaan. Asia jonka kuka tahansa aivot omaava myyjä mieluummin tekee kuin lähtee tuottamaan asiakkaalle tätä paljon suurempaa taloudellista haittaa laittomin keinoin ja väärentäen, kuten nyt on tehty. Olen pyytänyt Tokmannilta laskelmaa millä matematiikalla he ovat tulleet siihen tulokseen, että näistä voi ottaa rahat lähettämättä tuotteita, mutta en tietenkään ole sellaista laskelmaa saanut, kun millään matematiikalla ei sellaiseen lopputulokseen voi päästä.
Jos asiakkaan on käytännössä mahdotonta tehdä verkkokaupasta minkäänlaista alennustuotteita sisältävää tilausta ilman asiakkaan niskaan kaadettavaa hintavirhettä pitää verkkokauppa mieluummin sulkea. Yhteydenotto hintavirheestä ennen paketin mutulla sörkkimistä ja lähettämistä ei pitäisi olla tällaisessa tilanteessa liikaa vaadittu, vaikka tapa se on tietysti tämäkin hoitaa PR-puolta ja hankkia mainetta. Onneksi Lidlistä saa suklaalevyjä samaan hintaan kuin Tokmannilta suklaapatukoita, joita ei ole olemassa.
Se ettei niitä sinulle toimiteta ei edellenkään tarkoita sitä ettetkö saisi niistä rahoja takaisin. Anna, kun arvaan niin olet ainoastaan pyytänyt tavaroiden toimitusta et rahoja takaisin.Mä en oikein ymmärrä mikä tarve ihmisillä on tulla tänne kertomaan miten asiat ovat oikeasti menneet, kun selvästi siitä ei ole mitään käryä. Tuolla ylempänä olen ihan selkeästi kertonut moneen otteeseen, että näistä veloitettiin kyllä ja vielä ihan järkevä määrä rahaa. En ole niitä ihmisiä, jotka tekivät jonkin nollalla eurolla 20 suklaapatukkaa -tyylisen tilauksen. Niistä veloitettiin 36snt/kpl. Tämän lisäksi oli salmiakkipusseja, joita ei toimitettu, vaikka niistä veloitettiin vajaa euro/pussi. Yhteensä kympin edestä tuotteita, joita ei toimitettu eikä olla toimittamassa, ellen maksa niitä uudelleen.