Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2024 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Tänään sain Komplettin asiakaspalvelulta PostNordin lähetyksen seurantakoodin, eli tulossa on. Laskun maksoin noin viikko sitten.Sounbarista tuli viest mutta ei laskua. Hidasta on. Onko joku oikeesti saanu ton?
Kyllä se parisen viikkoa on jo tuossa asennettuna ollu. Huonomminkin olisi 250 e voinut käyttää. [emoji4]Sounbarista tuli viest mutta ei laskua. Hidasta on. Onko joku oikeesti saanu ton?
Saas nähä onnistuuko kuvan lisäys. Siinä se nyt kuiteskin lepää. Selkeästi virheellisellä hinnalla myyty soundbar, jota kukaan ei tule koskaan saamaan. Asian vieminen eteenpäin oli kuulemma ihan turhaa. Noh, oltiin eri mieltä ja sieltä se tupsahti kotia asti kannettuna
Joo homma selvisi, kun en edes jäänyt odottamaan vastausta. Kävin aamupäivästä huollon tiskillä pyytämässä muistejani, ja sieltähän ne heti annettiinkin. Samalla kävi ilmi, että heidän testiensä perusteella syyllinen tuohon koneen toimimattomuuteen oli ollut nimenomaan nämä Amazonin muistit. Amazonin kanssa homma menikin sitten varsin näppärästi. Soitto tukeen ja pistivät heti refundin tulemaan. Ei tarvitse edes muisteja palauttaa.No luulis että tuo olis aika selkeä tilanne, jos kerran Verkkokauppa.com on jo kerran muistit hyvittänyt (ts. niiden pitäisi itsekin tietää että ovat sulta yhdet muistit saaneet rahaa vastaan). Sitten lisäksi voit näyttää Amazonin tilausta, että tässä näette että oon myös sieltä samanlaiset muistit hankkinu. Jälkimmäiselle ei pitäis olla tarvetta, mutta väliäkö sillä jos sen avulla viesti on helpompi saada välitettyä.
Ongelmahan tuossa on se, että ne katsoo järjestelmästään niitä muisteja, kun oikeasti ne on täysin ylimääräset jotka vain sattu olemaan samat kuin mitä oot aiemmin ostanu.
Eikö tämänkaltaisissa tapauksissa ostaja ole yeensä aika vahvoilla jos ei ole selkeästi ymmärrettävissä kyseessä olevan hinnoitteluvirhe. En tiedä mikä on ollut tilattujen tuotteiden ovh., mutta puhtaasti mutulla arvelisin, että "maksuttomien" tuotteiden kohdalla myyjä saattaa olla paremmassa asemassa ostajaan nähden jos asiaa lähdetään viemään eteenpäin.Tuttava osti eräästä verkkokaupasta, jossa oli olevinaan kova ale kampanja, tuotteita pelkkien postikulujen hinnalla. Hän maksoi verkkomaksulla ja kauppa lähetti erikseen vielä vahvistuksen tilauksesta.
Kauppa toimitti nämä, ja hän tilasi lisää uudestaan 2 kertaa sen jälkeen uudestaan hieman isompia määriä myös pelkkien postikulujen hinnalla. Nekin kauppa toimitti.
Kauppa, muutama viikko ensimmäisen tilauksen jälkeen, lähetti viestiä että hinta oli väärin, nykyinen hinta on paljon korkeampi, ja vaatii joko palauttamaan tai maksamaan koko hinnan. Kaveri oli lomalla, ei vastannut mitään ja nyt uhkailevat lakimiehellä että tämä voisi olla petos.
Miten kauppa voi olla niin huolimaton että toimittavat tuotteen jonka asiakas on maksanut etukäteen, ja toimittavat senkin jälkeen useamman toimituksen?
Mitä tapahtuu seuraavaksi jos kaveri ignooraa vaatimukset? Ajatus olisi että jos perintäyhtiö alkaa perimään, voi hän sitten kiistää vaateet perusteettomina.
Viitaten vastaavaan tapaukseen jossa viranomainen on kuluttajan puolella
Saako vaatekauppa lähettää lisälaskun, jos hinta verkkosivuilla oli väärin?
Riippuu varmasti kaverin tekemien tilauksien arvosta->Kuinka suuresta hyödystä on kyse. Mikäli kyse on kympeistä/satasista, en rasittaisi päätäni yrityksen viesteillä. Eivät he halua käyttää lakimiehiä pientensummien selvittelyyn. Mikäli summa on isompi, lienee vähän jo tulkittavissa että on käytetty tarkoituksella järjestelmässä ollutta aukko hyväksi ja yritys vie asian oikeuteen.Tuttava osti eräästä verkkokaupasta, jossa oli olevinaan kova ale kampanja, tuotteita pelkkien postikulujen hinnalla. Hän maksoi verkkomaksulla ja kauppa lähetti erikseen vielä vahvistuksen tilauksesta.
Kauppa toimitti nämä, ja hän tilasi lisää uudestaan 2 kertaa sen jälkeen uudestaan hieman isompia määriä myös pelkkien postikulujen hinnalla. Nekin kauppa toimitti.
Kauppa, muutama viikko ensimmäisen tilauksen jälkeen, lähetti viestiä että hinta oli väärin, nykyinen hinta on paljon korkeampi, ja vaatii joko palauttamaan tai maksamaan koko hinnan. Kaveri oli lomalla, ei vastannut mitään ja nyt uhkailevat lakimiehellä että tämä voisi olla petos.
Miten kauppa voi olla niin huolimaton että toimittavat tuotteen jonka asiakas on maksanut etukäteen, ja toimittavat senkin jälkeen useamman toimituksen?
Mitä tapahtuu seuraavaksi jos kaveri ignooraa vaatimukset? Ajatus olisi että jos perintäyhtiö alkaa perimään, voi hän sitten kiistää vaateet perusteettomina.
Viitaten vastaavaan tapaukseen jossa viranomainen on kuluttajan puolella
Saako vaatekauppa lähettää lisälaskun, jos hinta verkkosivuilla oli väärin?
Ongelmaksi tässä juurikin tulee tuo 2 kertaa uudestaan ja enempi tilaaminen, joka voidaan lukea, että ostaja on tietoisesti käyttänyt hyväkseen järjestelmässä olevaa vikaa ja näinollen ainakin osittain velvollinen palauttamaan/korvaamaan tuotteita.Tuttava osti eräästä verkkokaupasta, jossa oli olevinaan kova ale kampanja, tuotteita pelkkien postikulujen hinnalla. Hän maksoi verkkomaksulla ja kauppa lähetti erikseen vielä vahvistuksen tilauksesta.
Kauppa toimitti nämä, ja hän tilasi lisää uudestaan 2 kertaa sen jälkeen uudestaan hieman isompia määriä myös pelkkien postikulujen hinnalla. Nekin kauppa toimitti.
Kauppa, muutama viikko ensimmäisen tilauksen jälkeen, lähetti viestiä että hinta oli väärin, nykyinen hinta on paljon korkeampi, ja vaatii joko palauttamaan tai maksamaan koko hinnan. Kaveri oli lomalla, ei vastannut mitään ja nyt uhkailevat lakimiehellä että tämä voisi olla petos.
Miten kauppa voi olla niin huolimaton että toimittavat tuotteen jonka asiakas on maksanut etukäteen, ja toimittavat senkin jälkeen useamman toimituksen?
Mitä tapahtuu seuraavaksi jos kaveri ignooraa vaatimukset? Ajatus olisi että jos perintäyhtiö alkaa perimään, voi hän sitten kiistää vaateet perusteettomina.
Viitaten vastaavaan tapaukseen jossa viranomainen on kuluttajan puolella
Saako vaatekauppa lähettää lisälaskun, jos hinta verkkosivuilla oli väärin?
Eikö tämänkaltaisissa tapauksissa ostaja ole yeensä aika vahvoilla jos ei ole selkeästi ymmärrettävissä kyseessä olevan hinnoitteluvirhe. En tiedä mikä on ollut tilattujen tuotteiden ovh., mutta puhtaasti mutulla arvelisin, että "maksuttomien" tuotteiden kohdalla myyjä saattaa olla paremmassa asemassa ostajaan nähden jos asiaa lähdetään viemään eteenpäin.
.Riippuu varmasti kaverin tekemien tilauksien arvosta->Kuinka suuresta hyödystä on kyse. Mikäli kyse on kympeistä/satasista, en rasittaisi päätäni yrityksen viesteillä. Eivät he halua käyttää lakimiehiä pientensummien selvittelyyn. Mikäli summa on isompi, lienee vähän jo tulkittavissa että on käytetty tarkoituksella järjestelmässä ollutta aukko hyväksi ja yritys vie asian oikeuteen.
Yhteenvetona;
En kyllä lähtisi itse tilaamaan mitään 0€ hinnalla vaikka postikulut maksaisivatkin. Mikäli tavarat ovat tallessa, niin mielenrauhan saa palauttamalla kaiken tai yritykselle riittänee jos palauttaa ainakin ne "isommat" tilaukset.
Ongelmaksi tässä juurikin tulee tuo 2 kertaa uudestaan ja enempi tilaaminen, joka voidaan lukea, että ostaja on tietoisesti käyttänyt hyväkseen järjestelmässä olevaa vikaa ja näinollen ainakin osittain velvollinen palauttamaan/korvaamaan tuotteita.
Nämä on hankalia asioita, mutta itse en kyllä alkaisi mitään mykkäkoulua pitämään, saattaapi napsahtaa nilkkaan pian...
Ensinnäkin, myyjä on vastaanottanut tilauksen ja maksun, jonka jälkeen se on lähettänyt tavaran kuluttajalle. On siis kiistatonta, että on syntynyt sitova sopimus. Myyjä on ilmeisesti huomannut virheensä vasta noin neljä viikkoa myöhemmin, jolloin se on ryhtynyt vaatimaan kuluttajilta joko lisämaksua tai tavaran palauttamista. Myyjän olisi tullut huomata virheensä huomattavasti aiemmin – toisin sanoen, ennen kuin tavara lähetettiin kuluttajalle. Koska myyjä ei ole reagoinut tekemäänsä virheeseen aiemmin, se ei voi enää vaatia kuluttajilta toimenpiteitä oman vahinkonsa korjaamiseksi.
Tuttava osti eräästä verkkokaupasta, jossa oli olevinaan kova ale kampanja, tuotteita pelkkien postikulujen hinnalla. Hän maksoi verkkomaksulla ja kauppa lähetti erikseen vielä vahvistuksen tilauksesta.
Kauppa toimitti nämä, ja hän tilasi lisää uudestaan 2 kertaa sen jälkeen uudestaan hieman isompia määriä myös pelkkien postikulujen hinnalla. Nekin kauppa toimitti.
Osaakos joku sanoa tarkemmin, lähteekö tuotteen takuu ostopäivästä vai siitä kun se laitetaan postitse tulemaan verkkokaupasta?
Olettaen että tuote tilataan vaikka ennakkoon, 2.5.2019 ja maksetaan samantien jolloin ostokuittina on tuo 2.5.2019 ja takuu lähtee siitä, tuote vasta laitetaan parin kuukauden jälkeen tulemaan ja takuuta on tällöin mennyt jo 2kk takuuajasta. Vaihtoehtoisesti tuotetta tilataan verkkokaupasta X ja tuote luvataan lähettää 6.5.2019 saapuvasta erästä ja sitä ei kaupan mokasta johtuen voidakaan lähettää vaan se siirtyy seuraavaan erään joka lähetetään vaikka 3kk päästä. Takuuta on tällöin jo mennyt tuotteelta 3kk ostopäivästä katsoen vaikka kuluttaja ei ole saanut edes koko tuotetta käsiinsä.
Siis maksu/ostopäivä vaan silloin kun tuote lunastetaan postista / lähetetään verkkokaupan toimesta eteenpäin tmv. ?
Takuut: korjaukset, vaihdot ja hyvitykset
Milloin kaksi vuotta kestävä lakisääteinen takuuaika alkaa?
Kahden vuoden takuuaika alkaa siitä päivästä, jolloin sait tuotteen haltuusi:
Tämän vuoksi ostokuitit ja toimitusta koskevat asiakirjat täytyisi aina säilyttää.
- Jos menit kauppaan ja sait tuotteen heti mukaasi, takuuaika alkaa samana päivänä.
- Jos maksoit tuotteen, mutta se toimitettiin myöhemmin, kahden vuoden takuuaika alkaa toimituspäivästä.
Jeps, luulin lukeneeni tuonkin läpi mutta näköjään en tarpeeksi tarkasti. Kiitokset tästä.
Olen POWERin kanssa taistellut tästä takuuasiasta ja kivenkovaan väittävät siltä puolelta, että ostopäivästä lähtien ja pesevät kätensä tätä myöten takuukäsittelyistä. Eli muillekin siis tiedoksi POWERin toimintatavoista.
Osaakos joku sanoa tarkemmin, lähteekö tuotteen takuu ostopäivästä vai siitä kun se laitetaan postitse tulemaan verkkokaupasta?
Olettaen että tuote tilataan vaikka ennakkoon, 2.5.2019 ja maksetaan samantien jolloin ostokuittina on tuo 2.5.2019 ja takuu lähtee siitä, tuote vasta laitetaan parin kuukauden jälkeen tulemaan ja takuuta on tällöin mennyt jo 2kk takuuajasta. Vaihtoehtoisesti tuotetta tilataan verkkokaupasta X ja tuote luvataan lähettää 6.5.2019 saapuvasta erästä ja sitä ei kaupan mokasta johtuen voidakaan lähettää vaan se siirtyy seuraavaan erään joka lähetetään vaikka 3kk päästä. Takuuta on tällöin jo mennyt tuotteelta 3kk ostopäivästä katsoen vaikka kuluttaja ei ole saanut edes koko tuotetta käsiinsä.
Siis maksu/ostopäivä vaan silloin kun tuote lunastetaan postista / lähetetään verkkokaupan toimesta eteenpäin tmv. ?
Powerissa on virheellisesti ilmoitettuja 2V takuu osassa tuotteita, esim osa näytöista ja näytönohjaimista.
Jos asiasta mainitsee ne oikaisee asian ja toteaa että 3v takuu kuuluisi olla.
Eli mistä tuotteesta on kyse?
Takuu itsessään kuuluisi lähtee kun noudat sen postista tai myymälästä, kannattaa säilyttää siis nouto todistus tms. asiaanliittyvä jolla voit todistaa noutopäivän.
Näinhän sen pitäisi juu olla ja dokumentit tosiaan löytyy tilaushistoriastakin että tuote on tosiaan lähetetty muutamaa kuukautta myöhemmin kuin ostopäivä. En tiedä onko siellä jotain uusia työntekijöitä ja tuntemus on heikkoa vai mitä ihmettä, mutta meno on kaikkea muuta ollut kuin niinkuin pitäisi asioiden hoitamisen suhteen. Kyseessä on näytönohjain.
Sain puoltavan ratkaisun Kuluttajariitalautakunnalta hyvinkin nopeasti (3kk), ja nyt Komplett onkin yllättäen sovinnollisesti halukas toimittamaan soundbarin hintaan 249€.Komplett ilmoitti soundbariin liittyen, että eivät aio kunnioittaa Kuluttajariitalautakunnan päätöksiä siltä osin kun ratkaisupyyntö on tehty heidän mielestään liian myöhään. Olin siis viime kesällä yhteydessä kuluttajaneuvontaan, mutta unohdin viedä asiaa eteenpäin Kuluttajariitalautakunnalle. Ratkaisupyynnön tein muutama kuukausi takaperin. Eikö se, että lautakunta ylipäätänsä otti asian käsittelyyn tarkoita, että heidän mielestään ollaan vielä kohtuullisen aikaikkunan sisällä?
Mitenkäs asian vieminen eteenpäin oikeusjärjestelmässä käytännössä tapahtuisi jahka saan pääöksen lautakunnalta? Kyseessä on riita-asia eli osoitteena olisi Markkinaoikeus, mutta kumman maan; Suomen vai Ruotsin?
Mitä jos liike ei kerkeä tarkastamaan tuotetta 14 vuorokauden sisään? Onko tossa joku armon aika rahojen saamisessa takaisin, ettei haittaa se että muutamalla päivällä myöhästyy rahojen saaminen. Itsellä myöhässä jo 4päivää, ei rahoja ole näkynyt tililläni. Firmalla pitelee aika kiirettä. Tein tuote palautuksen 14vrk palautus oikeudella, ottivat tuotteen vastaan 2.8.19.No riippuu varmaan yrityksestä, eli siis siitä, kuinka yhteistyökykyisiä siellä toisessa päässä ollaan. Viivästyskoron kertyminen alkaa vasta tuon 14 päivän kuluttua siitä, kun liike on vastaanottanut tavaran ja tarkastanut sen kunnon.
Jos rahojen palautus on viivästynyt vaikka viikon, tuskin siitä viivästyskorosta kannattaa alkaa edes riitelemään, koska se koron määrä ei välttämättä korvaa sitä vaivaa, jota asian hoitaminen vaatii. Ellei nyt sitten puhtaasta vittuilusta ja periaatteesta halua lähteä vänkäämään.
Mikäli yritys ei viivästyskorkoa suostu viivästyksestä huolimatta maksamaan, voi kuluttajaneuvonta antaa oman hyvitysehdotuksensa. Tässäkin vaiheessa taas tulee kysymykseen se, että kannattaako kymmenistä senteistä tai muutamista euroista alkaa taistelemaan ja tuhlata heidänkin aikaansa, jos rahojen palautuksen viivästymisestä ei ole aiheutunut mitään suurempaa haittaa.
Jos näin extremeksi haluaa mennä, niin joo.
Eikös tuossa lauseessa sanota että alkaa vasta sitten tuo 14pv ku tarkastettu, miten lie voivat venyttää tuon tarkastuksen alkamista vaikka tuotteen ovat jo vastaanottaneet...Mitä jos liike ei kerkeä tarkastamaan tuotetta 14 vuorokauden sisään? Onko tossa joku armon aika rahojen saamisessa takaisin, ettei haittaa se että muutamalla päivällä myöhästyy rahojen saaminen. Itsellä myöhässä jo 4päivää, ei rahoja ole näkynyt tililläni. Firmalla pitelee aika kiirettä.
Niin kyllä aivan ymmärsin joo . Mutta onkohan tohonkin olemassa joku laki, ettei nyt kumminkaan loputtomiin voi pitkittää tuotteen tarkistusta?Eikös tuossa lauseessa sanota että alkaa vasta sitten tuo 14pv ku tarkastettu, miten lie voivat venyttää tuon tarkastuksen alkamista vaikka tuotteen ovat jo vastaanottaneet...
Viivästyskoron kertyminen alkaa vasta tuon 14 päivän kuluttua siitä, kun liike on vastaanottanut tavaran ja tarkastanut sen kunnon.
Tavaran ja maksun palauttaminenNiin kyllä aivan ymmärsin joo . Mutta onkohan tohonkin olemassa joku laki, ettei nyt kumminkaan loputtomiin voi pitkittää tuotteen tarkistusta?
Kyllä, kiitos vastauksista mennään näillä.Tavaran ja maksun palauttaminen
Yrityksen on viivytyksettä ja viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen saatuaan palautettava kuluttajalta saadut maksut. Yrityksellä on oikeus pidättyä maksujen palautuksesta, kunnes tavara on palautettu tai kuluttaja on osoittanut lähettäneensä tavaran takaisin, esimerkiksi palautuskuitilla.
- Jos tavara on olennaisesti muuttunut tai vähentynyt, kuluttajalla ei ole oikeutta saada takaisin koko maksamaansa summaa.
- Jos kuluttaja on valinnut muun kuin edullisimman toimitustavan, esimerkiksi pikatoimituksen, yrityksen ei tarvitse palauttaa siitä aiheutuneita ylimääräisiä kustannuksia.
- Jos yritys ei palauta rahoja viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen tai tavaran saatuaan, kuluttajalla on oikeus viivästyskorkoon.
No mitä nyt kuluttajansuojalakia katsoin tarkemmin, niin tuo suorituksen palauttaminen ei näköjään riipukaan siitä tavaran tarkastamisesta. Laissa on määritelty vain se, että myyjän on palautettava rahat viimeistään 14 kuluttua peruuttamisilmoituksesta tai tavaroiden vastaanottamisesta, kuten jo sanottiinkin. Se on sitten myyjän ongelma se, että tarkastaako tavarat tuossa ajassa vaiko ei.Niin kyllä aivan ymmärsin joo . Mutta onkohan tohonkin olemassa joku laki, ettei nyt kumminkaan loputtomiin voi pitkittää tuotteen tarkistusta?
Osaisko joku jelppiä kuluttujansuojassa euroopassa?
Tilanne on siis se, että ostin viime vuonna expondo.fi -kaupasta jääpalakoneen. Laite saapui huhtikuussa, käytin sitä kesän ja elokuussa se alkoi nikotella. Se siis lopetti kesken, alkoi vilkuttamaan valoja ja sellainen jääpalaritilä oli sormin koskettaessa kuuma. Otin yhteyttä myyjään, ne järjesti kuljetuksen takuukorjaukseen. Siinä meni kolmisen kuukautta, tammikuussa 2019 sain laitteen takaisin saatteella että siitä ei löydy mitään vikaa ja se toimii moitteetta. Purin laitteen ja yllättäen ensimmäinen käyttökerta päättyy samaan virheeseen kuin aikaisemmin. Uutta viestiä myyjälle, ne kyselee valmistajalta, muutaman viikon päästä ne ilmoittaa että valmistaja haluaa takuukorjata. Siteeraan niille kuluttajansuojaa mutta turhaan, lopulta lähetän laitteen heille takaisin. Se on turneella taas saksassa kolmisen kuukautta kunnes se yhtäkkiä päätyy minun postikonttoriin. Tälläkin kertaa mukana on saatekirje, jossa todetaan ettei laitteessa ole todettu vikaa. Ensimmäisellä koekäytöllä sama vika toistuu.
Nyt olin yhteydessä taas myyjään, kauppias on taas kysellyt valmistajalta ja ne toteaa ettei vaatimani kaupan purkaminen ole mahdollista. Myyjä sanoo että laite pitäisi lähettää takaisin vaikka olen heille jo sanonut, että kuluttajansuoja on varsin selkeä siitä, että valmistaja saa yrittää laitteen takuukorjausta useamman kerran vain erikoistapauksissa, joissa laite on erityisen monimutkainen tai erityisen kallis. Takuusotku on jatkunut nyt yli vuoden.
Eli mitäs nyt? tuo on eurooppalainen lafka, niin mikä viranomainen on se joka minua voi tämmöisessä keississä auttaa? Tässä nyt ylipäätänsä mietin, että onko valmistajan kanta tässä merkityksetön, kuka siitä tuotteesta lopulta vastaa etenkin tässä kohtaa kun kauppa olisi syytä jo purkaa.
Voi hyvinkin olla että pitää mennä merta edemmäs kalaan, mut ennen kuin sinne lähtee niin pitäisi tietää että onko minulla mitään mahdollisuutta vedota myyjän rooliin tässä?.
Myyjä vastaa tuotteen virheestä ja jos myyjä ei ala millekkään niin ota yhteys Kuluttajaneuvonta
Luulin että tuo on suomalainen kauppa, taitaa olla saksalainen kun tarkemmin katsoin.
Katos vaan oli itsellä mennyt täysin ohi alkuperäisessä viestissä tuo että olikin "suomalainen" kauppa. Siinä tapauksessa tuo kkv taitaakin olla oikea osoite.
Kannattaa kyllä jakaa kaupan nimikin niin osaa muutkin välttää kyseistä puljua tai tietää etukäteen että tuollainen toiminta on heille normaalia. Itselle tulee mieleen lähinnä Mikroaitta, josta on samankaltaisia kokemuksia, ei onneksi tarvitse enään sinne kauppaan eksyä.Vuosia tullut ostettua tavaraa käytettynä, ja nyt kerrankin erehdyin nettikaupan puoleen. Kaksi kuukautta jo mennyt ja
kauppa ei enää edes vastaa sähköpostiin. Täytyy vielä kirjoittaa ainakin yksi viesti ja voihan kaupalle antaa palautteen
kirjautumalla Googleen jos ei muuta.