• Hyvät tarjoukset -alueen ohjeet ja säännöt

    • Uuden tarjouksen kohdalla valmispohjan ja etuliitteen käyttö on pakollista!
    • Otsikkomuotoilu: Tuote, kauppa, tarjoushinta
    • Ainoastaan tarjouksia, jotka toimitetaan Suomeen
    • Ei ref-linkkejä
    • Venäjän hyökkäyksestä Ukrainaan huolimatta jotkut yritykset jatkavat Venäjällä liiketoimintaa. Tälläisissä tapauksissa tarjousketjuissa voi kertaalleen linkittää tähän viestiketjuun ja jatkaa keskustelua aiheesta siellä.

Kaupankäynnin kiistatilanteet (hintavirheet, takuut, palautukset jne.)

Sounbarista tuli viest mutta ei laskua. Hidasta on. Onko joku oikeesti saanu ton?
 


N6g0Iqr

Saas nähä onnistuuko kuvan lisäys. Siinä se nyt kuiteskin lepää. Selkeästi virheellisellä hinnalla myyty soundbar, jota kukaan ei tule koskaan saamaan. Asian vieminen eteenpäin oli kuulemma ihan turhaa. Noh, oltiin eri mieltä ja sieltä se tupsahti kotia asti kannettuna :D
 
N6g0Iqr

Saas nähä onnistuuko kuvan lisäys. Siinä se nyt kuiteskin lepää. Selkeästi virheellisellä hinnalla myyty soundbar, jota kukaan ei tule koskaan saamaan. Asian vieminen eteenpäin oli kuulemma ihan turhaa. Noh, oltiin eri mieltä ja sieltä se tupsahti kotia asti kannettuna :D

Tännekin saapui eilen illasta. Vuoden taistelu oli worth. Kyllä nyt salkkareiden tunnari jytää :cigar2:
 
No niin ja joku voisi sitten myydä minulle tuon soundbarin 100€ voitolla, kukaan??? :facepalm:
 
Enpä tiedä onko tää oikea ketju, mutta..

Tilasin Amazon.de:stä 22.6. tuotteen Samsung MZ-V7S1T0BW SSD 970 EVO Plus 1 TB M.2 Interne NVMe SSD (bis zu 3.500 MB/s), eli 970 EVO *Plus* 1TB.
Screenshot 2019-06-29 at 13.40.11.png

Noudin tuotteen tiistaina 25.6. Aivan ensimmäiseksi huomasin, että paketista puuttuu teksti *Plus*
IMG_1324.jpg

Seuraavaksi huomasin, että paketissa olevat tarrat eivät täsmää. Pienemmässä tarrassa lukee 500GB eikä 1TB. Production date tuntuu myös liian vanhalta ollakseen Plus.
IMG_1325.jpg

Paketin sisältä paljastui sitten mukavin yllätys.
IMG_1328.jpg

Olin yhteydessä asiakaspalveluun, joka oli erittäin ystävällinen ja laittoi uuden tuotteen postiin pikana. Kysyin aspalta, että tarvitsevatko he mitään todistusaineistoa, mutta eivät halunneet mitään. Pyysivät kyllä säilyttämään viallisen tuotteen hetken aikaa, jos vaikka heidän joku tutkintatiiminsä kokisi tarvitsevansa vaikka kuvia paketista.

Noudin uuden paketin perjantaina 26.6. Pahvipakkaus on sarjanumeroa myöten täysin sama, mutta tällä kertaa sain pelikortit enkä pelkkiä pahvinpalasia.
IMG_134555.jpg

Olin yhteydessä asiakaspalveluun uudestaan ja tällä kertaa sovittiin, että palauttavat rahat takaisin eivätkä enää yritä lähettää uutta tuotetta.

Tuotesivu https://www.amazon.de/dp/B07MBQPQ62/ref=pe_3044161_189395811_TE_SCE_dp_4. Tuotesivu on myös jännä sillä siinä on aspan mukaan käännösvirhe. Saksankielisellä sivulla lukee 1TB ja englanninkielisellä sivulla lukee 256GB.


Olen tehnyt aika monta tilausta vuosien varrella eri verkkokaupoista, etenkin Amazonista, ja tämä on ensimmäinen kerta kun on käynyt mitään tämäntyylistä.
 
Ehkä ennemmin laittaisin Amazon-ketjuun: Amazon tilaaminen (varsinaista kiistaahan tuossa ei tullut, lähinnä erittäin huono kokemus). Mutta melkoinen homma. Itsekin tilasin tuon 970 Evo Plussan tuolta 22.6, tosin 500GB mallina. Saas nähdä mitä tänne tulee. Onneksi ongelmatilanteet ovat kuitenkin ratkenneet aina helposti Amazonin kanssa.
 
Eli tuo ei ollut itse amazonin myymä? Mistä liikkeestä se tuli? Linkin takaa löytyy 10 eri myyjää.

Edit. Huomasin että ensimmäisessä kuvassa lukee että on itse amazonin myymä...
 
Pöh, en jostain syystä huomannut tota Amazon-ketjua. Ja nyt vastauksetkin tulivat jo tähän ketjuun :/

Mielestäni tuote tuli suoraan Amazonilta. Samassa tilauksessa oli pöytälamppu ja siinä on erilainen saateteksti:
Screenshot 2019-06-29 at 14.11.46.png

Jälkimmäisen asiakaspalvelijan englanti ei ollut mitenkään älyttömän hyvä, enkä ymmärtänyt häntä täysin. Hän saattoi sanoa, että ovat vetäneet kyseisen tuotteen pois myynnistä, mutta se selitys oli sen verran epäselvä, että en ole aivan varma.
 
Olen nyt saattanut ajautua tilanteeseen, missä Verkkokauppa.com yrittää myydä minulle minun omia muistejani. Ilmeisesti alennuksella kuitenkin. Varmuuden vuoksi kerron koko tilanteen etenemisen vaihe vaiheelta, jotta asiassa on helpompi pysyä kärryillä. Tässä vaiheessa itsellänikin on hieman vaikeuksia pysyä kärryillä. En oikeastaan ole edes varma, missä kärryt tällä hetkellä menevät.

1. Tammikuussa ostin itselleni saksan Amazonista muistit (Muistikitti A)
2. Huhtikuussa ostin Verkkokaupan outletista kaverin koneesen emolevyn, muistit (Muistikitti B, sama malli kuin muistikitti A), prossun ja SSD:n.
3. Outletin osista kasattu kone ei suostu postaamaan. Syylliseksi osoittautuu viallinen muisti (Muistikitti B).
4.- Palautan muistit (Muistikitti B), ja ne hyvitetään minulle. Tämän jälkeen kasasin koneen loppuun käyttäen omaa muistikittiäni (Muistikitti A).
5. Lähetän koneen kaverilleni, joka käyttää sitä parin kuukauden ajan, kunnes kone äkillisesti ja yllättäen lakkaa toimimasta.
6. Syylliseksi epäillään emolevyä, mutta varmuuden vuoksi koko paketti pistetään verkkokaupan huoltoon. Erehdyksessä myös muistit (Muistikitti A) menee mukana, sillä muistin (heh) niiden olevan edelleen nuo Verkkiksestä ostetut. Löytyihän niille kuittikin.
7. Verkkokauppa vastaanottaa osat 14.6, mutta hukkaa ne. Menen käymään paikanpäälle ja saan hyvityksen prossusta, emosta ja SSD:stä. Tässä vaiheessa käykin ilmi, että kuitilla olleet muistit (Muistikitti B) on hyvitetty jo huhtikuussa, joten niitä ei pystytä hyvittämään. Asiakaspalvelija kertoo, että hänen esimiehensä palaa asiaan myöhemmin, jotta saan hyvityksen omista muisteistani (Muistikitti A).
8. Mitään ei pariin päivään kuulu, joten laitan viestiä kysyäkseni missä mennään.
9. Minulle tulee seuraava vastausviesti: "Kadoksissa olleet Ripjaws muistit (Muistikitti A) on paikallistettu. Muistit voimme myydä takaisin alennettuun hintaan, tai voimme hyvittää 50€ lahjakortin korvaukseksi viiveestä ja voit ostaa jotkut toiset. Miten haluat?"

Tässä kohtaa hieman häkellyin, mutta vastasin heille, että kyseiset muistit ovat kylläkin minun. Ehdotin, että voin joko hakea muistit itse heiltä pois, tai että he voivat ne minulle lahjakortin muodossa hyvittää. Tähän en ole vielä saanut vastausta. Oletettavasti vastaus tulee huomenna. Saa nähdä mitä he siinä viestissä yrittävät minulle myydä.
 
Viimeksi muokattu:
No luulis että tuo olis aika selkeä tilanne, jos kerran Verkkokauppa.com on jo kerran muistit hyvittänyt (ts. niiden pitäisi itsekin tietää että ovat sulta yhdet muistit saaneet rahaa vastaan). Sitten lisäksi voit näyttää Amazonin tilausta, että tässä näette että oon myös sieltä samanlaiset muistit hankkinu. Jälkimmäiselle ei pitäis olla tarvetta, mutta väliäkö sillä jos sen avulla viesti on helpompi saada välitettyä.

Ongelmahan tuossa on se, että ne katsoo järjestelmästään niitä muisteja, kun oikeasti ne on täysin ylimääräset jotka vain sattu olemaan samat kuin mitä oot aiemmin ostanu.
 
No luulis että tuo olis aika selkeä tilanne, jos kerran Verkkokauppa.com on jo kerran muistit hyvittänyt (ts. niiden pitäisi itsekin tietää että ovat sulta yhdet muistit saaneet rahaa vastaan). Sitten lisäksi voit näyttää Amazonin tilausta, että tässä näette että oon myös sieltä samanlaiset muistit hankkinu. Jälkimmäiselle ei pitäis olla tarvetta, mutta väliäkö sillä jos sen avulla viesti on helpompi saada välitettyä.

Ongelmahan tuossa on se, että ne katsoo järjestelmästään niitä muisteja, kun oikeasti ne on täysin ylimääräset jotka vain sattu olemaan samat kuin mitä oot aiemmin ostanu.
Joo homma selvisi, kun en edes jäänyt odottamaan vastausta. Kävin aamupäivästä huollon tiskillä pyytämässä muistejani, ja sieltähän ne heti annettiinkin. Samalla kävi ilmi, että heidän testiensä perusteella syyllinen tuohon koneen toimimattomuuteen oli ollut nimenomaan nämä Amazonin muistit. Amazonin kanssa homma menikin sitten varsin näppärästi. Soitto tukeen ja pistivät heti refundin tulemaan. Ei tarvitse edes muisteja palauttaa.
 
Tuttava osti eräästä verkkokaupasta, jossa oli olevinaan kova ale kampanja, tuotteita pelkkien postikulujen hinnalla. Hän maksoi verkkomaksulla ja kauppa lähetti erikseen vielä vahvistuksen tilauksesta.

Kauppa toimitti nämä, ja hän tilasi lisää uudestaan 2 kertaa sen jälkeen uudestaan hieman isompia määriä myös pelkkien postikulujen hinnalla. Nekin kauppa toimitti.

Kauppa, muutama viikko ensimmäisen tilauksen jälkeen, lähetti viestiä että hinta oli väärin, nykyinen hinta on paljon korkeampi, ja vaatii joko palauttamaan tai maksamaan koko hinnan. Kaveri oli lomalla, ei vastannut mitään ja nyt uhkailevat lakimiehellä että tämä voisi olla petos.

Miten kauppa voi olla niin huolimaton että toimittavat tuotteen jonka asiakas on maksanut etukäteen, ja toimittavat senkin jälkeen useamman toimituksen?

Mitä tapahtuu seuraavaksi jos kaveri ignooraa vaatimukset? Ajatus olisi että jos perintäyhtiö alkaa perimään, voi hän sitten kiistää vaateet perusteettomina.

Viitaten vastaavaan tapaukseen jossa viranomainen on kuluttajan puolella

Saako vaatekauppa lähettää lisälaskun, jos hinta verkkosivuilla oli väärin?
 
Tuttava osti eräästä verkkokaupasta, jossa oli olevinaan kova ale kampanja, tuotteita pelkkien postikulujen hinnalla. Hän maksoi verkkomaksulla ja kauppa lähetti erikseen vielä vahvistuksen tilauksesta.

Kauppa toimitti nämä, ja hän tilasi lisää uudestaan 2 kertaa sen jälkeen uudestaan hieman isompia määriä myös pelkkien postikulujen hinnalla. Nekin kauppa toimitti.

Kauppa, muutama viikko ensimmäisen tilauksen jälkeen, lähetti viestiä että hinta oli väärin, nykyinen hinta on paljon korkeampi, ja vaatii joko palauttamaan tai maksamaan koko hinnan. Kaveri oli lomalla, ei vastannut mitään ja nyt uhkailevat lakimiehellä että tämä voisi olla petos.

Miten kauppa voi olla niin huolimaton että toimittavat tuotteen jonka asiakas on maksanut etukäteen, ja toimittavat senkin jälkeen useamman toimituksen?

Mitä tapahtuu seuraavaksi jos kaveri ignooraa vaatimukset? Ajatus olisi että jos perintäyhtiö alkaa perimään, voi hän sitten kiistää vaateet perusteettomina.

Viitaten vastaavaan tapaukseen jossa viranomainen on kuluttajan puolella

Saako vaatekauppa lähettää lisälaskun, jos hinta verkkosivuilla oli väärin?
Eikö tämänkaltaisissa tapauksissa ostaja ole yeensä aika vahvoilla jos ei ole selkeästi ymmärrettävissä kyseessä olevan hinnoitteluvirhe. En tiedä mikä on ollut tilattujen tuotteiden ovh., mutta puhtaasti mutulla arvelisin, että "maksuttomien" tuotteiden kohdalla myyjä saattaa olla paremmassa asemassa ostajaan nähden jos asiaa lähdetään viemään eteenpäin.
 
Tuttava osti eräästä verkkokaupasta, jossa oli olevinaan kova ale kampanja, tuotteita pelkkien postikulujen hinnalla. Hän maksoi verkkomaksulla ja kauppa lähetti erikseen vielä vahvistuksen tilauksesta.

Kauppa toimitti nämä, ja hän tilasi lisää uudestaan 2 kertaa sen jälkeen uudestaan hieman isompia määriä myös pelkkien postikulujen hinnalla. Nekin kauppa toimitti.

Kauppa, muutama viikko ensimmäisen tilauksen jälkeen, lähetti viestiä että hinta oli väärin, nykyinen hinta on paljon korkeampi, ja vaatii joko palauttamaan tai maksamaan koko hinnan. Kaveri oli lomalla, ei vastannut mitään ja nyt uhkailevat lakimiehellä että tämä voisi olla petos.

Miten kauppa voi olla niin huolimaton että toimittavat tuotteen jonka asiakas on maksanut etukäteen, ja toimittavat senkin jälkeen useamman toimituksen?

Mitä tapahtuu seuraavaksi jos kaveri ignooraa vaatimukset? Ajatus olisi että jos perintäyhtiö alkaa perimään, voi hän sitten kiistää vaateet perusteettomina.

Viitaten vastaavaan tapaukseen jossa viranomainen on kuluttajan puolella

Saako vaatekauppa lähettää lisälaskun, jos hinta verkkosivuilla oli väärin?
Riippuu varmasti kaverin tekemien tilauksien arvosta->Kuinka suuresta hyödystä on kyse. Mikäli kyse on kympeistä/satasista, en rasittaisi päätäni yrityksen viesteillä. Eivät he halua käyttää lakimiehiä pientensummien selvittelyyn. Mikäli summa on isompi, lienee vähän jo tulkittavissa että on käytetty tarkoituksella järjestelmässä ollutta aukko hyväksi ja yritys vie asian oikeuteen.

Yhteenvetona;
En kyllä lähtisi itse tilaamaan mitään 0€ hinnalla vaikka postikulut maksaisivatkin. Mikäli tavarat ovat tallessa, niin mielenrauhan saa palauttamalla kaiken tai yritykselle riittänee jos palauttaa ainakin ne "isommat" tilaukset.
 
Tuttava osti eräästä verkkokaupasta, jossa oli olevinaan kova ale kampanja, tuotteita pelkkien postikulujen hinnalla. Hän maksoi verkkomaksulla ja kauppa lähetti erikseen vielä vahvistuksen tilauksesta.

Kauppa toimitti nämä, ja hän tilasi lisää uudestaan 2 kertaa sen jälkeen uudestaan hieman isompia määriä myös pelkkien postikulujen hinnalla. Nekin kauppa toimitti.

Kauppa, muutama viikko ensimmäisen tilauksen jälkeen, lähetti viestiä että hinta oli väärin, nykyinen hinta on paljon korkeampi, ja vaatii joko palauttamaan tai maksamaan koko hinnan. Kaveri oli lomalla, ei vastannut mitään ja nyt uhkailevat lakimiehellä että tämä voisi olla petos.

Miten kauppa voi olla niin huolimaton että toimittavat tuotteen jonka asiakas on maksanut etukäteen, ja toimittavat senkin jälkeen useamman toimituksen?

Mitä tapahtuu seuraavaksi jos kaveri ignooraa vaatimukset? Ajatus olisi että jos perintäyhtiö alkaa perimään, voi hän sitten kiistää vaateet perusteettomina.

Viitaten vastaavaan tapaukseen jossa viranomainen on kuluttajan puolella

Saako vaatekauppa lähettää lisälaskun, jos hinta verkkosivuilla oli väärin?
Ongelmaksi tässä juurikin tulee tuo 2 kertaa uudestaan ja enempi tilaaminen, joka voidaan lukea, että ostaja on tietoisesti käyttänyt hyväkseen järjestelmässä olevaa vikaa ja näinollen ainakin osittain velvollinen palauttamaan/korvaamaan tuotteita.

Nämä on hankalia asioita, mutta itse en kyllä alkaisi mitään mykkäkoulua pitämään, saattaapi napsahtaa nilkkaan pian...
 
Eikö tämänkaltaisissa tapauksissa ostaja ole yeensä aika vahvoilla jos ei ole selkeästi ymmärrettävissä kyseessä olevan hinnoitteluvirhe. En tiedä mikä on ollut tilattujen tuotteiden ovh., mutta puhtaasti mutulla arvelisin, että "maksuttomien" tuotteiden kohdalla myyjä saattaa olla paremmassa asemassa ostajaan nähden jos asiaa lähdetään viemään eteenpäin.

Nyt jälkikäteen katsottuna tuotteen yhden tuotteen ovh on ollut myyjän mukaan joitain kymppejä. Eihän tuo iso yksittäishinta ole, mutta kun jälkimmäiset tilaukset olivat isompia kuin ensimmäiset niin tuleehan tuotteille hintaa jos niistä maksaisi täyden ovh:n. Tuttava oli tilannut sukulaisilleen samalla. Ekat tilaukset olisivat olleet OVH:lla euroissa muutamia satasia, ja kun laskee jälkimmmäiset päälle niin puhutaan OVH:lla laskettuna muutamasta tuhannesta eurosta.

Toki ei ole ensimmäinen kerta kun yritykset jakavat asiakkaille ilmaisia tuotteina sisäänvetona tai kun tyhjentävät varastoja jos haluavat epäkurantista tavarasta eroon. Vastahan jaettiin miljoonien edestä ilmaisia huvipuisto- ja rocklippuja Tuurissa puhumattakaan avajaistarjouksista. Tuossa tapauksessa joutui maksamaan postikulut kuitenkin, ja moni yritys tekee sitä kautta vähän rahaa tai ei ainakaan tappiota.

Jollyroomin tapauksessa 199 € tuote myytiin hintaan 1,99 €, ja viranomainen oli kuluttajan puolella tapauksessa. Jollyroomissa ei tarvitse maksaa isoissa tilauksia postikuluja, mutta tässä tapauksessa piti aina.


Riippuu varmasti kaverin tekemien tilauksien arvosta->Kuinka suuresta hyödystä on kyse. Mikäli kyse on kympeistä/satasista, en rasittaisi päätäni yrityksen viesteillä. Eivät he halua käyttää lakimiehiä pientensummien selvittelyyn. Mikäli summa on isompi, lienee vähän jo tulkittavissa että on käytetty tarkoituksella järjestelmässä ollutta aukko hyväksi ja yritys vie asian oikeuteen.

Yhteenvetona;
En kyllä lähtisi itse tilaamaan mitään 0€ hinnalla vaikka postikulut maksaisivatkin. Mikäli tavarat ovat tallessa, niin mielenrauhan saa palauttamalla kaiken tai yritykselle riittänee jos palauttaa ainakin ne "isommat" tilaukset.
.
Sen jälkeen kun asiakas oli tilannut muutaman tuotteen sieltä pienillä kuluillla, maksanut ne, saanut tilaus- ja toimitusvahvistukset kirjallisesti sekä tuotteet olivat toimitettu normaalisti ilman mitään huomautuksia tai rajoituksia, asiakas ei kuvitellut että tuotteessa olisi hintavirhettä vaan että kyseessä olisi edullinen poistotuote.

Ongelma on myös siinä että kun myyjä otti niin myöhään yhteyttä tilausten jälkeen oli tämä tuttava ehtinyt käyttää tuotteita ja antaa tuotteita lahjaksi eteenpäin. Olisi eri asia jos myyjä ei olisi toimittanut tuotteita maksun jälkeen ollenkaan ja palauttanut rahat, tai jos myyjä olisi heti tuotteiden toimituksen yhteydessä huomauttanut asiasta, eikä vasta viikkojen päästä.

Ottaako yritys julkisuusriskin riitauttamalla asian oikeuteen? Pitäisikö asiakkaan odottaa vasta siihen asti ja vasta sitten miettiä osan tuotteiden palauttamista?
 
Viimeksi muokattu:
Ongelmaksi tässä juurikin tulee tuo 2 kertaa uudestaan ja enempi tilaaminen, joka voidaan lukea, että ostaja on tietoisesti käyttänyt hyväkseen järjestelmässä olevaa vikaa ja näinollen ainakin osittain velvollinen palauttamaan/korvaamaan tuotteita.

Nämä on hankalia asioita, mutta itse en kyllä alkaisi mitään mykkäkoulua pitämään, saattaapi napsahtaa nilkkaan pian...

Eikös se kerro enemmänkin myyjän täydellisestä huolimattomuudesta jos yritys on myynyt kuluttajalle tuotteita useampaan kertaan? Voisi perustella että yksittäistapaus voisi olla virhe, mutta jos myyjä jatkaa samaa toimintatapaa ongelmitta ja kuluttajan raha kelpaa ei myyjä voi syyttää kuin itseään. Myyjällä on ollut mahdollisuus olla myymättä monta kertaa.

Ensinnäkin, myyjä on vastaanottanut tilauksen ja maksun, jonka jälkeen se on lähettänyt tavaran kuluttajalle. On siis kiistatonta, että on syntynyt sitova sopimus. Myyjä on ilmeisesti huomannut virheensä vasta noin neljä viikkoa myöhemmin, jolloin se on ryhtynyt vaatimaan kuluttajilta joko lisämaksua tai tavaran palauttamista. Myyjän olisi tullut huomata virheensä huomattavasti aiemmin – toisin sanoen, ennen kuin tavara lähetettiin kuluttajalle. Koska myyjä ei ole reagoinut tekemäänsä virheeseen aiemmin, se ei voi enää vaatia kuluttajilta toimenpiteitä oman vahinkonsa korjaamiseksi.

Jollyroomin tapauksessa kuluttaja-asiamies neuvoi vastaamaan viimeistään siinä kohtaa jos tulee perintälappuja ja riitauttamaan asia. En tiedä onko fiksua lähteä kirjerumbaan yrityksen kanssa, ehkä neuvon tuttavaani ottamaan yhteyttä kuluttaja-asiamieheen.


Saako vaatekauppa lähettää lisälaskun, jos hinta verkkosivuilla oli väärin?

Ruotsalaisyritys mokasi - Lakimies: "Asiakkaan ei pidä maksaa yrityksen ilmivirheestä"

Yli 90 prosentin ale verkkokaupassa – hintasotku mutkistuu: Kuka tiesi mitä ja tavataanko oikeudessa?
 
Viimeksi muokattu:
Tuttava osti eräästä verkkokaupasta, jossa oli olevinaan kova ale kampanja, tuotteita pelkkien postikulujen hinnalla. Hän maksoi verkkomaksulla ja kauppa lähetti erikseen vielä vahvistuksen tilauksesta.

Kauppa toimitti nämä, ja hän tilasi lisää uudestaan 2 kertaa sen jälkeen uudestaan hieman isompia määriä myös pelkkien postikulujen hinnalla. Nekin kauppa toimitti.

Tässähän riippuu ihan siitä mitä siinä kovassa alessa on luvattu/mainostettu. Jos selkeästi luvataan esimerkiksi tuotteita postikulujen hinnalla ja sen mukaan on tilattu niin ihan varmasti on kuluttaja-asiamies kuluttajan puolella. Ihan arpapeliä tämä pohdinta kun ei tiedetä millaista alennusta tuotteisiin on luvattu.

Jälkikäteen on turha vaatia rahoja tai olla toimittamatta tuotetta jos tuotesivuilla tai nettisivuilla jotain luvataan ja asiakas sen mukaan tilaa. Hyvänä esimerkkinä Kompletin soundbar-juttu.
 
Tässä tosiaan on aikas mahdotonta sanoa mitenkään tarkemmin kuinka toimia, kun ei ole tietoa miten sitä on sitten mainostettu, että pelkillä postikuluilla saanut tuotteita. Nykyään on nuo tilaussysteemit sen verta automatisoituja, että pakkaajat lykkää tavarat pakettiin ja lähettää mitä listassa on, eivät välttämättä tarkistele hintoja siinä vaiheessa, riippuen miten kauppa on hoitanut tuon puolen.

Se kylläkin ihmetyttää että kauppa olisi vasta muutaman viikon jälkeen huomannut ongelman. Kuulostaa vähän siltä, että kyseessä on joku pikku pulju ja erikoisemmasta tavarasta.

Ei muuta kuin kaivelemaan kaikki mahdollinen informaatio, joka tilausvaiheessa oli näkyvissä, jotta on todisteet tilanteeseen. Sitten kuluttaja-asiamieheen yhteyttä ja aloittaa keskustelu kaupan kanssa, miten edetään.
 
Toisaalta on perseestä kun porukka käyttää selviä virheitä hyväkseen, mutta toisaalta se on kyllä ihan täysin kaupan oma voi, voi jos lähettävät kamaa ilmaiseksi eivätkä huomaa virhettä kuin vasta myöhemmin.

Ei sitten kellään firmassa hälytyskellot soineet, jos kerran tavaraa lähti nollahinnalla ulos. Huolimatonta touhua.
 
Osaakos joku sanoa tarkemmin, lähteekö tuotteen takuu ostopäivästä vai siitä kun se laitetaan postitse tulemaan verkkokaupasta?

Olettaen että tuote tilataan vaikka ennakkoon, 2.5.2019 ja maksetaan samantien jolloin ostokuittina on tuo 2.5.2019 ja takuu lähtee siitä, tuote vasta laitetaan parin kuukauden jälkeen tulemaan ja takuuta on tällöin mennyt jo 2kk takuuajasta. Vaihtoehtoisesti tuotetta tilataan verkkokaupasta X ja tuote luvataan lähettää 6.5.2019 saapuvasta erästä ja sitä ei kaupan mokasta johtuen voidakaan lähettää vaan se siirtyy seuraavaan erään joka lähetetään vaikka 3kk päästä. Takuuta on tällöin jo mennyt tuotteelta 3kk ostopäivästä katsoen vaikka kuluttaja ei ole saanut edes koko tuotetta käsiinsä.
Siis maksu/ostopäivä vaan silloin kun tuote lunastetaan postista / lähetetään verkkokaupan toimesta eteenpäin tmv. ?
 
Osaakos joku sanoa tarkemmin, lähteekö tuotteen takuu ostopäivästä vai siitä kun se laitetaan postitse tulemaan verkkokaupasta?

Olettaen että tuote tilataan vaikka ennakkoon, 2.5.2019 ja maksetaan samantien jolloin ostokuittina on tuo 2.5.2019 ja takuu lähtee siitä, tuote vasta laitetaan parin kuukauden jälkeen tulemaan ja takuuta on tällöin mennyt jo 2kk takuuajasta. Vaihtoehtoisesti tuotetta tilataan verkkokaupasta X ja tuote luvataan lähettää 6.5.2019 saapuvasta erästä ja sitä ei kaupan mokasta johtuen voidakaan lähettää vaan se siirtyy seuraavaan erään joka lähetetään vaikka 3kk päästä. Takuuta on tällöin jo mennyt tuotteelta 3kk ostopäivästä katsoen vaikka kuluttaja ei ole saanut edes koko tuotetta käsiinsä.
Siis maksu/ostopäivä vaan silloin kun tuote lunastetaan postista / lähetetään verkkokaupan toimesta eteenpäin tmv. ?

Takuut: korjaukset, vaihdot ja hyvitykset

Milloin kaksi vuotta kestävä lakisääteinen takuuaika alkaa?
Kahden vuoden takuuaika alkaa siitä päivästä, jolloin sait tuotteen haltuusi:

  • Jos menit kauppaan ja sait tuotteen heti mukaasi, takuuaika alkaa samana päivänä.
  • Jos maksoit tuotteen, mutta se toimitettiin myöhemmin, kahden vuoden takuuaika alkaa toimituspäivästä.
Tämän vuoksi ostokuitit ja toimitusta koskevat asiakirjat täytyisi aina säilyttää.
 
Takuut: korjaukset, vaihdot ja hyvitykset

Milloin kaksi vuotta kestävä lakisääteinen takuuaika alkaa?
Kahden vuoden takuuaika alkaa siitä päivästä, jolloin sait tuotteen haltuusi:

  • Jos menit kauppaan ja sait tuotteen heti mukaasi, takuuaika alkaa samana päivänä.
  • Jos maksoit tuotteen, mutta se toimitettiin myöhemmin, kahden vuoden takuuaika alkaa toimituspäivästä.
Tämän vuoksi ostokuitit ja toimitusta koskevat asiakirjat täytyisi aina säilyttää.

Jeps, luulin lukeneeni tuonkin läpi mutta näköjään en tarpeeksi tarkasti. Kiitokset tästä.

Olen POWERin kanssa taistellut tästä takuuasiasta ja kivenkovaan väittävät siltä puolelta, että ostopäivästä lähtien ja pesevät kätensä tätä myöten takuukäsittelyistä. Eli muillekin siis tiedoksi POWERin toimintatavoista.
 
Jeps, luulin lukeneeni tuonkin läpi mutta näköjään en tarpeeksi tarkasti. Kiitokset tästä.

Olen POWERin kanssa taistellut tästä takuuasiasta ja kivenkovaan väittävät siltä puolelta, että ostopäivästä lähtien ja pesevät kätensä tätä myöten takuukäsittelyistä. Eli muillekin siis tiedoksi POWERin toimintatavoista.

Ei muuta ku virallista reklamaatiota kehiin jos eivät muuten usko. Onhan se virhevastuukin olemassa.
 
Osaakos joku sanoa tarkemmin, lähteekö tuotteen takuu ostopäivästä vai siitä kun se laitetaan postitse tulemaan verkkokaupasta?

Olettaen että tuote tilataan vaikka ennakkoon, 2.5.2019 ja maksetaan samantien jolloin ostokuittina on tuo 2.5.2019 ja takuu lähtee siitä, tuote vasta laitetaan parin kuukauden jälkeen tulemaan ja takuuta on tällöin mennyt jo 2kk takuuajasta. Vaihtoehtoisesti tuotetta tilataan verkkokaupasta X ja tuote luvataan lähettää 6.5.2019 saapuvasta erästä ja sitä ei kaupan mokasta johtuen voidakaan lähettää vaan se siirtyy seuraavaan erään joka lähetetään vaikka 3kk päästä. Takuuta on tällöin jo mennyt tuotteelta 3kk ostopäivästä katsoen vaikka kuluttaja ei ole saanut edes koko tuotetta käsiinsä.
Siis maksu/ostopäivä vaan silloin kun tuote lunastetaan postista / lähetetään verkkokaupan toimesta eteenpäin tmv. ?

Powerissa on virheellisesti ilmoitettuja 2V takuu osassa tuotteita, esim osa näytöista ja näytönohjaimista.
Jos asiasta mainitsee ne oikaisee asian ja toteaa että 3v takuu kuuluisi olla.
Eli mistä tuotteesta on kyse?

Takuu itsessään kuuluisi lähtee kun noudat sen postista tai myymälästä, kannattaa säilyttää siis nouto todistus tms. asiaanliittyvä jolla voit todistaa noutopäivän.
 
Powerissa on virheellisesti ilmoitettuja 2V takuu osassa tuotteita, esim osa näytöista ja näytönohjaimista.
Jos asiasta mainitsee ne oikaisee asian ja toteaa että 3v takuu kuuluisi olla.
Eli mistä tuotteesta on kyse?

Takuu itsessään kuuluisi lähtee kun noudat sen postista tai myymälästä, kannattaa säilyttää siis nouto todistus tms. asiaanliittyvä jolla voit todistaa noutopäivän.

Näinhän sen pitäisi juu olla ja dokumentit tosiaan löytyy tilaushistoriastakin että tuote on tosiaan lähetetty muutamaa kuukautta myöhemmin kuin ostopäivä. En tiedä onko siellä jotain uusia työntekijöitä ja tuntemus on heikkoa vai mitä ihmettä, mutta meno on kaikkea muuta ollut kuin niinkuin pitäisi asioiden hoitamisen suhteen. Kyseessä on näytönohjain.
 
Näinhän sen pitäisi juu olla ja dokumentit tosiaan löytyy tilaushistoriastakin että tuote on tosiaan lähetetty muutamaa kuukautta myöhemmin kuin ostopäivä. En tiedä onko siellä jotain uusia työntekijöitä ja tuntemus on heikkoa vai mitä ihmettä, mutta meno on kaikkea muuta ollut kuin niinkuin pitäisi asioiden hoitamisen suhteen. Kyseessä on näytönohjain.

Varmistin tuosta asiaa niin ainakin muutamassa tosiaan takuu alkoikin jo silloin tilaus/maksu vaiheessa eikä silloin kun tuote on postista noudettu.

Mutta jos tuote on myöhässä lähetetty on väärin että takuu kuluu koska selvästikkään ei olecollut mitä edes myydä.
 
Komplett ilmoitti soundbariin liittyen, että eivät aio kunnioittaa Kuluttajariitalautakunnan päätöksiä siltä osin kun ratkaisupyyntö on tehty heidän mielestään liian myöhään. Olin siis viime kesällä yhteydessä kuluttajaneuvontaan, mutta unohdin viedä asiaa eteenpäin Kuluttajariitalautakunnalle. Ratkaisupyynnön tein muutama kuukausi takaperin. Eikö se, että lautakunta ylipäätänsä otti asian käsittelyyn tarkoita, että heidän mielestään ollaan vielä kohtuullisen aikaikkunan sisällä?

Mitenkäs asian vieminen eteenpäin oikeusjärjestelmässä käytännössä tapahtuisi jahka saan pääöksen lautakunnalta? Kyseessä on riita-asia eli osoitteena olisi Markkinaoikeus, mutta kumman maan; Suomen vai Ruotsin?
Sain puoltavan ratkaisun Kuluttajariitalautakunnalta hyvinkin nopeasti (3kk), ja nyt Komplett onkin yllättäen sovinnollisesti halukas toimittamaan soundbarin hintaan 249€.
 
No riippuu varmaan yrityksestä, eli siis siitä, kuinka yhteistyökykyisiä siellä toisessa päässä ollaan. Viivästyskoron kertyminen alkaa vasta tuon 14 päivän kuluttua siitä, kun liike on vastaanottanut tavaran ja tarkastanut sen kunnon.

Jos rahojen palautus on viivästynyt vaikka viikon, tuskin siitä viivästyskorosta kannattaa alkaa edes riitelemään, koska se koron määrä ei välttämättä korvaa sitä vaivaa, jota asian hoitaminen vaatii. Ellei nyt sitten puhtaasta vittuilusta ja periaatteesta halua lähteä vänkäämään. :D

Mikäli yritys ei viivästyskorkoa suostu viivästyksestä huolimatta maksamaan, voi kuluttajaneuvonta antaa oman hyvitysehdotuksensa. Tässäkin vaiheessa taas tulee kysymykseen se, että kannattaako kymmenistä senteistä tai muutamista euroista alkaa taistelemaan ja tuhlata heidänkin aikaansa, jos rahojen palautuksen viivästymisestä ei ole aiheutunut mitään suurempaa haittaa.


Jos näin extremeksi haluaa mennä, niin joo. :D
Mitä jos liike ei kerkeä tarkastamaan tuotetta 14 vuorokauden sisään? Onko tossa joku armon aika rahojen saamisessa takaisin, ettei haittaa se että muutamalla päivällä myöhästyy rahojen saaminen. Itsellä myöhässä jo 4päivää, ei rahoja ole näkynyt tililläni. Firmalla pitelee aika kiirettä. Tein tuote palautuksen 14vrk palautus oikeudella, ottivat tuotteen vastaan 2.8.19.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä jos liike ei kerkeä tarkastamaan tuotetta 14 vuorokauden sisään? Onko tossa joku armon aika rahojen saamisessa takaisin, ettei haittaa se että muutamalla päivällä myöhästyy rahojen saaminen. Itsellä myöhässä jo 4päivää, ei rahoja ole näkynyt tililläni. Firmalla pitelee aika kiirettä.
Eikös tuossa lauseessa sanota että alkaa vasta sitten tuo 14pv ku tarkastettu, miten lie voivat venyttää tuon tarkastuksen alkamista vaikka tuotteen ovat jo vastaanottaneet...

Viivästyskoron kertyminen alkaa vasta tuon 14 päivän kuluttua siitä, kun liike on vastaanottanut tavaran ja tarkastanut sen kunnon.
 
Eikös tuossa lauseessa sanota että alkaa vasta sitten tuo 14pv ku tarkastettu, miten lie voivat venyttää tuon tarkastuksen alkamista vaikka tuotteen ovat jo vastaanottaneet...

Viivästyskoron kertyminen alkaa vasta tuon 14 päivän kuluttua siitä, kun liike on vastaanottanut tavaran ja tarkastanut sen kunnon.
Niin kyllä aivan ymmärsin joo . Mutta onkohan tohonkin olemassa joku laki, ettei nyt kumminkaan loputtomiin voi pitkittää tuotteen tarkistusta?
 
Niin kyllä aivan ymmärsin joo . Mutta onkohan tohonkin olemassa joku laki, ettei nyt kumminkaan loputtomiin voi pitkittää tuotteen tarkistusta?
Tavaran ja maksun palauttaminen

Yrityksen on viivytyksettä ja viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen saatuaan palautettava kuluttajalta saadut maksut. Yrityksellä on oikeus pidättyä maksujen palautuksesta, kunnes tavara on palautettu tai kuluttaja on osoittanut lähettäneensä tavaran takaisin, esimerkiksi palautuskuitilla.

  • Jos tavara on olennaisesti muuttunut tai vähentynyt, kuluttajalla ei ole oikeutta saada takaisin koko maksamaansa summaa.
  • Jos kuluttaja on valinnut muun kuin edullisimman toimitustavan, esimerkiksi pikatoimituksen, yrityksen ei tarvitse palauttaa siitä aiheutuneita ylimääräisiä kustannuksia.
  • Jos yritys ei palauta rahoja viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen tai tavaran saatuaan, kuluttajalla on oikeus viivästyskorkoon.
 
Tavaran ja maksun palauttaminen

Yrityksen on viivytyksettä ja viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen saatuaan palautettava kuluttajalta saadut maksut. Yrityksellä on oikeus pidättyä maksujen palautuksesta, kunnes tavara on palautettu tai kuluttaja on osoittanut lähettäneensä tavaran takaisin, esimerkiksi palautuskuitilla.

  • Jos tavara on olennaisesti muuttunut tai vähentynyt, kuluttajalla ei ole oikeutta saada takaisin koko maksamaansa summaa.
  • Jos kuluttaja on valinnut muun kuin edullisimman toimitustavan, esimerkiksi pikatoimituksen, yrityksen ei tarvitse palauttaa siitä aiheutuneita ylimääräisiä kustannuksia.
  • Jos yritys ei palauta rahoja viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen tai tavaran saatuaan, kuluttajalla on oikeus viivästyskorkoon.
Kyllä, kiitos vastauksista mennään näillä.
 
Niin kyllä aivan ymmärsin joo . Mutta onkohan tohonkin olemassa joku laki, ettei nyt kumminkaan loputtomiin voi pitkittää tuotteen tarkistusta?
No mitä nyt kuluttajansuojalakia katsoin tarkemmin, niin tuo suorituksen palauttaminen ei näköjään riipukaan siitä tavaran tarkastamisesta. Laissa on määritelty vain se, että myyjän on palautettava rahat viimeistään 14 kuluttua peruuttamisilmoituksesta tai tavaroiden vastaanottamisesta, kuten jo sanottiinkin. Se on sitten myyjän ongelma se, että tarkastaako tavarat tuossa ajassa vaiko ei.
 
Osaisko joku jelppiä kuluttujansuojassa euroopassa?

Tilanne on siis se, että ostin viime vuonna expondo.fi -kaupasta jääpalakoneen. Laite saapui huhtikuussa, käytin sitä kesän ja elokuussa se alkoi nikotella. Se siis lopetti kesken, alkoi vilkuttamaan valoja ja sellainen jääpalaritilä oli sormin koskettaessa kuuma. Otin yhteyttä myyjään, ne järjesti kuljetuksen takuukorjaukseen. Siinä meni kolmisen kuukautta, tammikuussa 2019 sain laitteen takaisin saatteella että siitä ei löydy mitään vikaa ja se toimii moitteetta. Purin laitteen ja yllättäen ensimmäinen käyttökerta päättyy samaan virheeseen kuin aikaisemmin. Uutta viestiä myyjälle, ne kyselee valmistajalta, muutaman viikon päästä ne ilmoittaa että valmistaja haluaa takuukorjata. Siteeraan niille kuluttajansuojaa mutta turhaan, lopulta lähetän laitteen heille takaisin. Se on turneella taas saksassa kolmisen kuukautta kunnes se yhtäkkiä päätyy minun postikonttoriin. Tälläkin kertaa mukana on saatekirje, jossa todetaan ettei laitteessa ole todettu vikaa. Ensimmäisellä koekäytöllä sama vika toistuu.

Nyt olin yhteydessä taas myyjään, kauppias on taas kysellyt valmistajalta ja ne toteaa ettei vaatimani kaupan purkaminen ole mahdollista. Myyjä sanoo että laite pitäisi lähettää takaisin vaikka olen heille jo sanonut, että kuluttajansuoja on varsin selkeä siitä, että valmistaja saa yrittää laitteen takuukorjausta useamman kerran vain erikoistapauksissa, joissa laite on erityisen monimutkainen tai erityisen kallis. Takuusotku on jatkunut nyt yli vuoden.

Eli mitäs nyt? tuo on eurooppalainen lafka, niin mikä viranomainen on se joka minua voi tämmöisessä keississä auttaa? Tässä nyt ylipäätänsä mietin, että onko valmistajan kanta tässä merkityksetön, kuka siitä tuotteesta lopulta vastaa etenkin tässä kohtaa kun kauppa olisi syytä jo purkaa.
 
Osaisko joku jelppiä kuluttujansuojassa euroopassa?

Tilanne on siis se, että ostin viime vuonna expondo.fi -kaupasta jääpalakoneen. Laite saapui huhtikuussa, käytin sitä kesän ja elokuussa se alkoi nikotella. Se siis lopetti kesken, alkoi vilkuttamaan valoja ja sellainen jääpalaritilä oli sormin koskettaessa kuuma. Otin yhteyttä myyjään, ne järjesti kuljetuksen takuukorjaukseen. Siinä meni kolmisen kuukautta, tammikuussa 2019 sain laitteen takaisin saatteella että siitä ei löydy mitään vikaa ja se toimii moitteetta. Purin laitteen ja yllättäen ensimmäinen käyttökerta päättyy samaan virheeseen kuin aikaisemmin. Uutta viestiä myyjälle, ne kyselee valmistajalta, muutaman viikon päästä ne ilmoittaa että valmistaja haluaa takuukorjata. Siteeraan niille kuluttajansuojaa mutta turhaan, lopulta lähetän laitteen heille takaisin. Se on turneella taas saksassa kolmisen kuukautta kunnes se yhtäkkiä päätyy minun postikonttoriin. Tälläkin kertaa mukana on saatekirje, jossa todetaan ettei laitteessa ole todettu vikaa. Ensimmäisellä koekäytöllä sama vika toistuu.

Nyt olin yhteydessä taas myyjään, kauppias on taas kysellyt valmistajalta ja ne toteaa ettei vaatimani kaupan purkaminen ole mahdollista. Myyjä sanoo että laite pitäisi lähettää takaisin vaikka olen heille jo sanonut, että kuluttajansuoja on varsin selkeä siitä, että valmistaja saa yrittää laitteen takuukorjausta useamman kerran vain erikoistapauksissa, joissa laite on erityisen monimutkainen tai erityisen kallis. Takuusotku on jatkunut nyt yli vuoden.

Eli mitäs nyt? tuo on eurooppalainen lafka, niin mikä viranomainen on se joka minua voi tämmöisessä keississä auttaa? Tässä nyt ylipäätänsä mietin, että onko valmistajan kanta tässä merkityksetön, kuka siitä tuotteesta lopulta vastaa etenkin tässä kohtaa kun kauppa olisi syytä jo purkaa.

Neuvoja ongelmatilanteessa

Tuota kautta taitaa mennä.
 

Voi hyvinkin olla että pitää mennä merta edemmäs kalaan, mut ennen kuin sinne lähtee niin pitäisi tietää että onko minulla mitään mahdollisuutta vedota myyjän rooliin tässä? Ongelma siis on se, että minä kommunikoin myyjän kanssa, joka taas on yhteydessä laitteen valmistajaan. Tiedän että se on nimenomaan valmistaja joka vastaa tuotteistaan, mutta onko minulla mitään oikeutta vaatia myyjältä kaupan purkua sen takia että valmistajalla ja minulla on eri käsitys siitä miten tätä takuuasiaa pitäisi tässä vaiheessa hoitaa? Olen kuitenkin hoitanut takuuasiaa nimenomaan valmistajan määräämällä tavalla jo kaksi kertaa ja nyt olen esittänyt kaupan purkua vedoten kuluttajasuojaan.

Tietty se olisi tuo ECC johon pitäisi ottaa yhteyttä, niillä on varmasti paras tieto tästäkin mutta aattelin että jos joku on ollut joskus vastaavassa tilanteessa.
 
Voi hyvinkin olla että pitää mennä merta edemmäs kalaan, mut ennen kuin sinne lähtee niin pitäisi tietää että onko minulla mitään mahdollisuutta vedota myyjän rooliin tässä?.

Myyjä vastaa tuotteen virheestä ja jos myyjä ei ala millekkään niin ota yhteys Kuluttajaneuvonta

Jos se on ollut jo 2 kertaa 3kk huollossa niin kauppa ois pitänyt purkaa jo ajat sitten, taitaa olla 2-3 viikkoa kohtuullinen huoltoaika tuommoiselle laitteelle.
Korjauksen kustannukset, paikka ja kesto
 
Viimeksi muokattu:
Luulin että tuo on suomalainen kauppa, taitaa olla saksalainen kun tarkemmin katsoin.
 
Luulin että tuo on suomalainen kauppa, taitaa olla saksalainen kun tarkemmin katsoin.

Katos vaan oli itsellä mennyt täysin ohi alkuperäisessä viestissä tuo että olikin "suomalainen" kauppa. Siinä tapauksessa tuo kkv taitaakin olla oikea osoite.
 
Luulis että sen postitteleminen ympäri eurooppaa jo maksais niin paljon etteivät kolmatta kertaa laittais huoltoon?
 
Ostin Greenpan Barcelona 24 cm paistinpannun Adlibris -verkkokaupasta. Ilmoitan taas, että luen varsin hyvin englantia ja muita kieliä hyvin, vaikka en niitä ymmärräkkään. Laitan kuitenkin tapauksen esille, vaikka varsinaista kiistaa ei ollut ja meni lähinnä aspan "opettamiseen".

Minä: Hei, Kyseisen Green Pan -tuotteen mukana ei tullut suomenkielistä käyttö- ja hoito-ohjetta.

Adlibris: Näiden mukana ei yleensä suomalaisia käyttö ja hoito ohjeita ei yleensä Suomeksi tule. Voisitte ehkä olla heidän asiakaspalveluun yhteydessä : https://www.greenpan.us/customer-support ja he voisivat paremmin auttaa että mistä saatte suomenkieliset ohjeet (jos näitä edes suomenkielellä on)
Ystävällisin terveisin,
Sylvia (nimi muutettu), Adlibris asiakaspalvelu

Minä:
Käyttöohjeet
"Puutteelliset käyttöohjeet tai käyttöohjeiden puuttuminen
Tavarassa on virhe, jos sen yhteydessä ei luovuteta ostajalle ohjeita, jotka ovat tarpeen tavaran asentamista, kokoonpanoa, käyttöä, hoitoa tai säilytystä varten.
Jos käyttöohje puuttuu tai se on puutteellinen, tuotteessa on myyjän vastuulle kuuluva virhe ja tuotteen myyjällä on vastuu tilanteen korjaamisesta.
Myyjällä on velvollisuus toimittaa kuluttajalle tuotteen käyttämisen vaatimat käyttöohjeet. Kuluttajaa ei voi käännyttää maahantuojan tai valmistajan puoleen, eikä käyttöohjeiden hankkimisesta saa aiheutua kuluttajalle myöskään lisäkuluja."

Hei,
Ylläolevaan tietoon perustuen pyydän Teitä toimittamaan/hankkimaan minulle suomenkielisen käyttö- ja hoito-ohjeen. Lisäksi takuutietoja ei ollut suomeksi.

Adlibris: On mahdollista että paistinpannuihin ei kuulu käyttöohjetta. Olemme lähettäneet tästä kuitenkin tiedustelun maahantuojalle ja palaamme sinulle asiaan kun saamme heiltä vastauksen.
Ystävällisin terveisin,
Elise (oikea nimi), Adlibris asiakaspalvelu

Minä:
Hei,
Kuudella eri kielellä, mutta ei suomeksi eikä ruotsiksi. Kummallista tuotteelle, jolle luvataan pitkäaikainen takuu, ei löydy suomenkielistä ohjetta.

Viisi päivää tuosta niin tuli spostiin käyttö- ja hoito-ohje suomeksi sekä lisäksi erillisestä pyynnöstä takuutiedot (Guarantee Policy) suomeksi.
 
Katos vaan oli itsellä mennyt täysin ohi alkuperäisessä viestissä tuo että olikin "suomalainen" kauppa. Siinä tapauksessa tuo kkv taitaakin olla oikea osoite.

Joo, liike siis on eurooppalainen. Ihan varma en ole että onko se nyt oikeasti puolalainen vai saksalainen, mutta niillä on siis myyntiä joka paikkaan euroopassa ja esimerkiksi sivut on joka kielellä. Aspa myös palvelee suomeksi jos sinne kuponkia laittaa. Joka tapauksessa, lafka on eurooppalainen ja sen pitäisi noudattaa euroopan unionin määräyksiä.

Laitoin männäviikolla tosiaan ECC:lle viestiä, ne ottaa asian selvitettäväksi. Kysyivät toki että onko joku ulkopuolinen taho ottanut laitteeseen kantaa, vastasin heille ettei ole kun ne veloittaa arviosta jo muutaman kympin. Antaa kattoo kuinka tässä käy lopulta.
 
Suomessa kuluttajasuoja sanoo että jos myyjältä on tilattu tuote loppunut, on tämä velvoitettu tarjoamaan vastaavaa tuotetta tilalle.

Onko vastaavia säädöksiä EU-tasolla? Viitaten Itävallasta tilattuun muistikittiin, jota ei tilauksen jälkeen mukamas enää ollutkaan saatavilla.
 
Vuosia tullut ostettua tavaraa käytettynä, ja nyt kerrankin erehdyin nettikaupan puoleen. Kaksi kuukautta jo mennyt ja
kauppa ei enää edes vastaa sähköpostiin. Täytyy vielä kirjoittaa ainakin yksi viesti ja voihan kaupalle antaa palautteen
kirjautumalla Googleen jos ei muuta.
 
Vuosia tullut ostettua tavaraa käytettynä, ja nyt kerrankin erehdyin nettikaupan puoleen. Kaksi kuukautta jo mennyt ja
kauppa ei enää edes vastaa sähköpostiin. Täytyy vielä kirjoittaa ainakin yksi viesti ja voihan kaupalle antaa palautteen
kirjautumalla Googleen jos ei muuta.
Kannattaa kyllä jakaa kaupan nimikin niin osaa muutkin välttää kyseistä puljua tai tietää etukäteen että tuollainen toiminta on heille normaalia. Itselle tulee mieleen lähinnä Mikroaitta, josta on samankaltaisia kokemuksia, ei onneksi tarvitse enään sinne kauppaan eksyä.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
257 646
Viestejä
4 479 950
Jäsenet
73 963
Uusin jäsen
jej2

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom