Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mutta alunperinhän olisi pitänyt ottaa ensiksi yhteys elinkeinoharjoittajaan asian sopimiseksi, että KRIL edes ottaa asiaa käsiteltäväksi.Miksi ei noteeraisi? Kuluttajariitalautakunta kuitenkin käyttää noita vanhoja päätöksiä apuna kun tekevät uusia päätöksiä niin ei ole kovin hankalasti pääteltävissä että mikä tulos olisi jos jokainen tekisi valituksen.
Vähänkin äänentoistoa seurannut tiesi kyllä heti, että kyseessä on hintavirhe. Nuo Yamahat on pitkäikäisiä työkaluja, joita ei todellakaan myydä poistomyynteinä uusien mallistojen alta. Näitä on varmasti mennyt tilaukseen ympäri Eurooppaa aika iso satsi noilla hinnoilla. Siksi olen käytännössä varma, että eivät toimita.
Voihan asiasta tapella, jos ihan välttämättä haluaa olla "oikeassa". Periaatteessa voi menestyäkin, mutta ei poista sitä tosiasiaa, että osti tietoisesti alihinnoitellun tuotteen ja sitten suuttui, kun ei saanutkaan saalista.
Ellei kauppa ole erikseen maininnut ehtoja perumiselle esim XXL vetosi tähän "...varaa itselleen oikeudet olla toimittamatta tuotetta tai palvelua, mikäli hinta tai saatavuus on ollut teknisestä häiriöstä, inhimillisestä erehdyksestä, painovirheen tai muun ilmaisuerehdyksen vuoksi virheellinen tai varastosaldo on asiakkaan tehdessä tilausta ollut jostain syystä virheellinen ja tuote on esim. loppuunmyyty."Nyt kun vetoavat siihen, että tavara on päässyt loppumaan teillä on juridinen oikeus vaatia vastaavaa tuotetta samaan hintaan.
Eihän nuo omat ehdot juuri kauppaa auta jos asiakas päätyy valittamaan kuluttajariitalautakuntaan. Siellä katsotaan enemmän yleisiä kauppaehtoja, ei noita kauppojen ympäripyöreitäEllei kauppa ole erikseen maininnut ehtoja perumiselle esim XXL vetosi tähän "...varaa itselleen oikeudet olla toimittamatta tuotetta tai palvelua, mikäli hinta tai saatavuus on ollut teknisestä häiriöstä, inhimillisestä erehdyksestä, painovirheen tai muun ilmaisuerehdyksen vuoksi virheellinen tai varastosaldo on asiakkaan tehdessä tilausta ollut jostain syystä virheellinen ja tuote on esim. loppuunmyyty."
Jaa, täytyypä jatkaa XXL:n kanssa painimista sittenEihän nuo omat ehdot juuri kauppaa auta jos asiakas päätyy valittamaan kuluttajariitalautakuntaan. Siellä katsotaan enemmän yleisiä kauppaehtoja, ei noita kauppojen ympäripyöreitä
Eikö tuo ollu yli 80% ale jos myytiin 32.79€ ja normaalihinta 168€Ei vastuuta voi aina kuluttajan niskoille syytää. Itse katsoin että HS5 myydään ~140€/kpl uutena ja nyt varmaan menossa loppuerän poisto. Firmoilla on järkevämpää tyhjentää varastoja koska kyllähän nekin neliöt maksaa. On näitä yli 50% tarjouksia aina ennenkin ollut ja tulee olemaan.
Tässä tapauksessahan ale% oli 52%
Siinä vaiheessa kun täällä foorumeilla tarjous huomattiin oli "Hinta: 66,18 €". Siitä tietoa mikä tuo 32.79€ hinnan tapaus oli.Eikö tuo ollu yli 80% ale jos myytiin 32.79€ ja normaalihinta 168€
Ei kai laskussa käytetä itse keksittyjä lukuja vaan todellisia.
Tuote: Yamaha HS5 aktiivikaiutin
Hinta: 66,18 €
Kauppa: Proshop
Linkki: Yamaha Stringer 5md | Edullinen
Esim. Thomannilla 159 €
EDIT: Isommat HS8:t myös alennuksessa 97,39 € Yamaha Stringer 8md | Edullinen
Kukaan kuullut komplettin soundbarista?
Ei kukaan sulle maksa soundbarista enempää kuin 200€. Tori myynnissä on ostajan kannalta aivan samanlaisia tuotteita "Avaamaton" ja !vähän käytetty ja siisti". Ostaja tietää että uutena myytävä voi olla siisti käytettyki.Jeps. Tännekin tuli viesti, jossa pyydettiin osoitetiedot ja vahvistus, että haluaa ostaa sen soundbarin hintaan 249e. Seuraavaksi toimittavat laskun ja sitten lähettävät tuotteen.
Harmi vaan kun tuolle oli aikoinaan tarvetta, mutta olohuonetta koristaa jo Klipschin aktiivikaiuttimet ja subbari (täältä bongatusta hyvästä tarjiuksesta). Enää tuolle soundbarille ei ole muuta tarvetta kuin netota muutama satku myymällä se.
Tässä on kyllä hyvä esimerkki niille, jotka olivat niin varmoja, etteivät toimita ja mekastivat ilmiselvästi hintavirheestä. Noh, eipä ollut riittävän selkeä hintavirhe ja kohta halukkaat saa laatuvehkeen.
Ei kukaan sulle maksa soundbarista enempää kuin 200€. Tori myynnissä on ostajan kannalta aivan samanlaisia tuotteita "Avaamaton" ja !vähän käytetty ja siisti". Ostaja tietää että uutena myytävä voi olla siisti käytettyki.
Käytetyn tuotteen myyminen on nykyaikana melko tuskaista jos et pilkkahintaan luovu siitä.
Täältä löytyy myös kiinnostusta.Mua saattaisi kiinnostaa tuo soundbar, joten saa tarjota.
Mua saattaisi kiinnostaa tuo soundbar, joten saa tarjota.
Jahas, Komplett toimittaa soundbarit.
Viitsisikö joku kertoa, mitä teitte että saitte/saatte nuo soundbarit?
Itse tein kanssa tuon tilauksen, mutta Komplettoksen tilauksen peruutuksen jälkeen jätin asian siihen..
Vieläköhän olisi mahkuja?
Ei ole.
Sun olis pitäny riitauttaa se asia jo heti silloin ja ilmoittaa ettet hyväksy perumista ja viet asian kuluttajaviranomaisille.
Kuluttajaneuvonnan kauttahan nuo on tainneet kaikki mennä. Sieltä tuli suositus, että soundbarit pitää toimittaa sivulla ilmoitetulla hinnalla ja nyt Komplett noudattaa suositusta.
Tai sitten jos joku viitsii jakaa tarkemman tapauksen tiedot (tapaus nro.), niin joku muu (tuuhein TSI) voi käyttää suositusta vaatimuksensa tukena ja pyytää Kompletilta toimitusta. Mikäli tuo ei jostain syystä onnistu, niin sitten riitauttaa oman tapauksensa ja saa saman ratkaisun kuin muut ennakkotapauksien nojallaKuluttajaneuvonnan kanssa keskustelu ja asia kuluttajariitalautakuntaan, josta puoltava päätös -> ilmoitus Komplettille ja sieltä vastaus, että toimittavat. Näin asianajajani kertoi siis.
Eihän ulkopuolisen myyjän tuotteista "koskaan" saa posteja pois. Käsittääkseni vain Amazonin myymistä ja Fullfilled by Amazon kamastaMikähän on, kun Amazon.destä ei saa enää muisteja ilmaisilla posteilla? Olen tässä heidän kanssa vääntänyt, kun haluaisin palauttaa viallisen kitin ja vaihtaa uuteen. Tarjosivat vain rahoja takaisin. Selityksen vaihtelivat "system errorista" nyt siihen, että "osoitettani ei voi vahvistaa, antaisitko vaihtoehtoisen osoitteen" ja nyt lopulta siihen, että:
"If the product isn't eligible for delivery to your specified destination you will be informed about by a warning message during the checkout once you've selected the items and entered your address. The messages are based on the regularly updated data from completed and attempted deliveries - if the website is displaying the message that the item cannot be delivered, it can mean several things - the customs regulations have changed and certain materials, manufacturers or types of items will be stopped at the customs or the carriers simply will not be able to arrange for a dispatch into the target country since they would be unable to obtain the documentation to ship it.
For this reason, we simply do not send these certain items to a certain countries since it would not be possible for us to deliver them - you would only encounter delivery problems, the items would simply not be able to arrive to you. I realize that you do want the items, but we do keep them on our website since they might be eligible for shipping to a different country. We do our best to be able to provide our services to every possible country outside of Germany, however, some items are still currently not eligible for all delivery addresses around the world."
Kyse on siis DDR4-muisteista, joita tilasin kaksi kittiä vielä - monien muiden tapaan - tarjouksesta helmikuussa. Muistit ovat nyt kalliimmat ja tarvin toisen kitin, joten en halua rahoja takaisin, vaan toimivat muistit.
Kyse siis näistä:
https://www.amazon.de/dp/B01HRYPNBM/ref=pe_3044161_189395811_TE_SCE_dp_1
Eihän ulkopuolisen myyjän tuotteista "koskaan" saa posteja pois. Käsittääkseni vain Amazonin myymistä ja Fullfilled by Amazon kamasta
Aivan, eli ovat vain itse ottaneet pois sopivasti listalta, kun sitä vielä viime viikolla löytyi ilmaisilla posteilla heidän listoillaan.
Tuolta se löytyy vieläkin, mutta hinta on korkeampi kuin muilla kauppiailla. https://www.amazon.de/gp/offer-listing/B01HRYPNBM/ref=dp_olp_new?ie=UTF8&condition=newAivan, eli ovat vain itse ottaneet pois sopivasti listalta, kun sitä vielä viime viikolla löytyi ilmaisilla posteilla heidän listoillaan.
Tuolta se löytyy vieläkin, mutta hinta on korkeampi kuin muilla kauppiailla. https://www.amazon.de/gp/offer-listing/B01HRYPNBM/ref=dp_olp_new?ie=UTF8&condition=new
En tiedä vastausta, mutta kerro ihmeessä mitä kuluttajaneuvoja tähän asiaan sanoo, kun kerrot asiasta heilleKomplett ilmoitti soundbariin liittyen, että eivät aio kunnioittaa Kuluttajariitalautakunnan päätöksiä siltä osin kun ratkaisupyyntö on tehty heidän mielestään liian myöhään. Olin siis viime kesällä yhteydessä kuluttajaneuvontaan, mutta unohdin viedä asiaa eteenpäin Kuluttajariitalautakunnalle. Ratkaisupyynnön tein muutama kuukausi takaperin. Eikö se, että lautakunta ylipäätänsä otti asian käsittelyyn tarkoita, että heidän mielestään ollaan vielä kohtuullisen aikaikkunan sisällä?
Mitenkäs asian vieminen eteenpäin oikeusjärjestelmässä käytännössä tapahtuisi jahka saan pääöksen lautakunnalta? Kyseessä on riita-asia eli osoitteena olisi Markkinaoikeus, mutta kumman maan; Suomen vai Ruotsin?
Komplett ilmoitti soundbariin liittyen, että eivät aio kunnioittaa Kuluttajariitalautakunnan päätöksiä siltä osin kun ratkaisupyyntö on tehty heidän mielestään liian myöhään. Olin siis viime kesällä yhteydessä kuluttajaneuvontaan, mutta unohdin viedä asiaa eteenpäin Kuluttajariitalautakunnalle. Ratkaisupyynnön tein muutama kuukausi takaperin. Eikö se, että lautakunta ylipäätänsä otti asian käsittelyyn tarkoita, että heidän mielestään ollaan vielä kohtuullisen aikaikkunan sisällä?
Mitenkäs asian vieminen eteenpäin oikeusjärjestelmässä käytännössä tapahtuisi jahka saan pääöksen lautakunnalta? Kyseessä on riita-asia eli osoitteena olisi Markkinaoikeus, mutta kumman maan; Suomen vai Ruotsin?
Jos sinulla on siis ihan faktaa niin pystyisitkö avaamaan asiasta ymmärtämättömälle, että miksi käräjäoikeus markkinaoikeuden sijaan ja mistä syystä suomalainen oikeus, vaikka vastaajana olisi Ruotsalainen firma?Ei ole markkinaoikeus vaan käräjäoikeus. Kuluttaja-asiassa suomalainen KO.
Tässä nyt ei ole (ollut) varsinaisesti kiistatilanne, mutta laitetaan nyt esille. Tässä vaiheessa ilmoitan, että luen englantia varsin sujuvasti, vaikka en sitä ymmärräkkään.
Potilas: Asus T101HA-kannettava (takuu 12 kk)
Oireet: kolme viikkoa takuun päättymisen jälkeen ei enää herää (käynnisty) virtanapista, vaikka virrat on päällä. Lepotila jää päälle ja ei reagoi virtanapin painallukseen.
Tehnyt aikaisemmin saman muutaman kerran takuun aikana ja saatu näppäinkikoilla toimimaan. Aiheesta löytyy tietoa aikaisempaan malliin liittyen "Asus t100ha won't turn on" jne. Kaikki näppäinkikat ja akun tyhjennykset käyty läpi.
Viimeinen tiedossa oleva kikka liittyy akun liittimen irroitukseen, mutta vaatii näyttöpaneelin irroituksen, että pääsee käsiksi liittimeen ja emolevyyn.
Tämän oletan vastaavan cmos-patterin irroittamista, mutta saatan olla väärässä. Tässä vaiheessa onnistuu myös helposti rikkomaan näytön.
Päätin, että kaikki yhteydenpito pidetään spostin välityksellä mahdollisia jatkotoimia vasten. Lähetin Asuksen sivujen kautta viestin, jossa ilmoitin oireet, tehdyt toimenpiteet sekä ostopäivän. Ja vastaus:
"Aika hyvin on jo ongelma varmistettu, joten jos alla oleva ohje ei auta, täytyy laite lähettää huoltoon. Mikäli takuu on voimassa, onnistuu huollon tilaus sivun rma.asus.fi kautta.
Kuitti täytyy liittää mukaan huoltopyyntöön.
Joskus koneen logiikka saattaa estää käynnistymisen, jos on tapahtunut esimerkiksi oikosulku, virtapiikki, tai muu sähköinen häiriö.
Ohje...."
Ohje ei auttanut ja kysyinkin:
"Nyt sitten tarvitaankin kantanne tuohon takuuasiaan.
Tuote on ostettu x.x.-18. Kuten aikaisemmin mainittu oireillut muutaman kerran aikaisemmin ja nyt lopullisesti tuossa tilassa.
Otatteko tuotteen katsottavaksi ja korjattavaksi takuun alaisena?"
Ja vastaus:
"Takuu käsitellään aina erikseen tapauskohtaisesti, kun huoltopyyntö on tehty sivun rma.asus.fi kautta ja kuitti liitetty huoltopyyntöön.
Mikäli kuitissa lukee 2 vuotta, niin silloin takuu on vielä voimassa."
Eihän siinä lukenut kuin 12 kk, kuten varsin hyvin tiesivät.
Täytin rma-hakemuksen ja tuli viesti, että se on hyväksytty ja rekisteröity sekä tieto:
"Tärkeää tietoa huollosta
Jos tuotteen takuu ei enää ole voimassa tai jos vaurio johtuu virheellisestä käytöstä, joudumme veloittamaan teitä rahti- sekä käsittelykuluista. Vaikka päättäisitte, että tälläinen tuote palautetaan teille ilman korjaamista, veloitamme kuljetus- ja käsittelykuluja 110 eurolla. Jos tuote ei ole takuunalainen ja se korjataan ASUS-huoltopisteessä, korjaus- sekä materiaalikustannukset lisätään summaan.
Nyt sitten oli tietysti pakko kysyä vainoharhaisena:
"Kyseisen viestin lopussa on maininta "Jos tuotteen takuu ei enää ole voimassa..." ja veloitussumma. Tässä vaiheessa on ihan pakko tarkennuksena kysyä, että tulkitsetteko tämän korjauspyyntöni nyt automaattisesti takuuajan ulkopuoliseksi ja veloituskelpoiseksi? Oletin vähän tarkempaa tietoa saavani lähettäessäni RMA-pyynnön teknisen asiakaspalvelun ohjeiden mukaisesti."
Nyt loppui sitten suomenkielinen diipadaapa ja vastaus:
"Unfortunately you would have to send in the unit to our workshop before we can figure out if the issue is covered by warranty or not. If the damage is not covered by the warranty you will receive an repair offer which you can Accept or Decline."
Ajattelin, että mennään nyt päätyyn asti ja manataan kaikki voimat apuun tilanteen niin vaatiessa.
Fedexin kautta paketti oli LetMeRepair Nordic AB:lla (Uppsala) seuraavana aamupäivänä (torstai).
Työ alle seuraavan viikon maanantaina ja tiistaina seuraava viesti:
"Olemme tuotteesta havainneet vian joka tuottajan takuu ei kattaa. Olemme luoneet kustannusarvion, jonka voit tarkistaa seuravaan linkin kautta:
Hinta-arvio: Technician performed CMOS reset which solved the issue with the battery. Cost estimate on job and freight
Maksettava 161,25 €
Vaihtoehdot: Hinta-arviota EI hyväksytä, palauttakaa tuote vasten tarkastusmaksua rahteineen (87,50 € sis. ALV 25 % ). Hinta-arviota EI hyväksytä. Tuotetta EI PALAUTETA, laskuttakaa ainoastaan kuljetusmaksu.(62,50 € sis. ALV 25 % )
LetMeRepair Nordic AB:llä on oikeus lähettää takaisin tuote, jos asiakas ei ole vastannut kustannusarvioon kahden muistutuksen jälkeen. Tuote palautetaan ja asiakasta laskutetaan rahti- sekä käsittelykuluista.
Kustannusarvio on voimassa 14päivää ja perustuu ensimäiseen katsastukseen. Hinta voi nousta jos todetaan korjauksen yhteydessä lisää vikoja."
Tässä vaiheessa rma-numerolla ei löytynyt Asuksen sivujen kautta enää tietoa, vaan tapauksen seuranta siirtyi LetMeRepairin sivuille.
Tietenkin asiaan liittyen kyselyä "workshopilta", koska oliko itse asiassa kyseessä jo aikaisemmin mainittu viimeinen kikka tyyliin akun liittimen irroitus emosta:
"Voisitteko tarkentaa vikaa, miten käsityksenne mukaan kone on saatu kyseiseen tilaan, ettei sitä ole saatu käyntiin?
Kone on aikaisemminkin tehnyt vastaavaa, mutta saatu käynnistymään.
"Technician performed CMOS reset which solved the issue with the battery."
Suomeksi kiitos eli miten tämä tehdään ja onko "battery" tässä tapauksessa cmos-paristo vai koneen akku?"
Ja vastaus:
"The CMOS battery is actually the battery on the mainboard which holds the BIOS data."
Nyt ei enää "workshoppiin" kyselyä, vaan Asukselle viesti:
"Sain LetMeRepairilta viestin, että korjausta ei suoriteta takuuseen. Olette varmaan asian näin päättäneet, vaikka en ole saanut viestiä teiltä. Yritin saada tarkempia tietoja LetMeRepairilta asiaan liiittyen, mutta eipä tuolta englanniksi saatu vastaus oikein auttanut ja eipä oikein vastannut mielestäni kysymyksiini."
Ja vastaus:
"Sorry for late answer. Regarding RMA: XXXXXXXX the cost estimate is deleted, and workshop will proceed as claim."
Viestin jälkeen, eli viikon kuluttua (ti-ti) LetMeRepairin antamasta kustannusarviosta, rma-numerolla löytyy taas tietoa tapauksesta. Nyt odotettiin varaosia, joiden tulo kuulemma kestää odotettua pitempään ja minuun otetaan yhteyttä 3 vrk:n kuluttua. Ei otettu.
Seuraavan viikon torstaina tulee seuraava viesti:
"Good News! Your unit has now been cleaned and shipped via Fedex."
Ja seuraavana maanantaina laite tuli perille varustettuna seuraavin tiedoin:
"Laitteenne on puhdistettu sekä kokeiltu toimivana ennen palautusta teille.
Seuraavat osat on vaihdettu
MAIN BOARD T101HA MAIN_BD._4G/Z8350
LCD PANEL T101HA-3E LCD TOUCH PANEL"
Laite oli reissussa 33 vrk.
Tarinahan ei kerro sitä, että tekikö Asus nyt jotain hyvän tahdon eleenä ja rikkoiko "workshop" näytön? Tosin korjaajathan ovat ammattilaisia, joten tuskin.
Nyt kun olisi kelausnappi käytössä, niin kelaisin kohtaan, jossa hyväksyn korjaus/kustannusarvion. Mitenköhän asia olisi edennyt silloin...
Joko joku on saanut Sony HT-ST5000?
Itse tein keissin kuluttajariitalautakuntaan aikoinaan heti, mutta en ollut vastannut heidän kuvakaappauskyselyyn niin keissi jäi kellumaan. Kun täältä sitten kantautui viestiä että ovat voittaneet keissin, niin pistin äkkiä kuvakaappaukset ja muutama päivä sitten tuli mullekkin viestiä että voitin keissin. Nyt sitten tuli komplett.se viestiä missä kyselivät osoitetta.
Voisihan sen tulkita yhteiskunnan varojen säästämisenäkin, mutta onhan tuokin tapa ajatellaTämä. Taidanpa itsekkin alkaa seuraamaan jokaista hintavihrettä 24/7 ja vinkumaan vasta vuoden päästä. Tietenkin vasta sitten jos joku muu tekisi asian eteen jotain
Olisi pitänyt tämäkin laittaa miksi tänäänkin vithutaa ketjuun. Anteeksi jo etukäteen mutta...
Onhan tuo toki tulossa mutta lokit vaan v*tuttaa