Onkos täällä porukassa ketään Synology DS119j/115j/DS218j tahi muiden hinnat alkaen -mallien omistajia?
Mulla on tällä hetkellä Asuksen RT-AC68U reitittimen kautta jaettuna USB-kiintolevy verkkolevykäytössä, mutta olen miettinyt systeemin päivittämistä jotta siitä saisi vähän monipuolisemman (kunnon "pilvituki", remote/mobile access jne..). Tietty jos toosan meinaa aukaista nettiin päin, niin olis ehkä hyvä hankkia joku tunnetun valmistajan laite missä pitäis tietoturvan olla kunnossa, ja ilmeisesti Synology ja Qnap vois olla näissä hommissa parhaita.
Käyttötarkoitus on siis lähinnä toimia datavarastona (kuvat, videot, dokumentit jne) kaikille koneille kotiverkossa, tehdä tiedostoista varmuuskopiot Win10 file backupilla sekä sitten tulevaisuudessa mielellään pitää tuota dataa myös saatavilla muualtakin käsin.
Luonnistuuko noilla alemman luokan vehkeilläkin tällainen perustason pilvihomma ihan ok? Verkkolevytoiminnallisuus nyt varmaan löytyy kaikista riittävän hyvänä, mutta noissa lisätoiminnoissa voi olla isojakin eroja.
Edit: optimi olisi tällainen dropbox-tyyliin toimiva systeemi jossa voi synkata tiettyjä kansioita suoraan koneelle ja esim. muokatut dokumentit päivittyy automaattisesti.
Edit2: joku olikin aiemmin ketjussa linkannyt hyvään DS218j
revikkaan, näyttää olevan jopa "dropbox-ominaisuus", hyvältä purkilta vaikuttaisi
Mulla on esim. Seagate personal cloud 3TB levy olemassa, mutta sen pilviominaisuudet tuntui sen verran tahmeilta, ettei sitä tullut käytettyä siinä käytössä. Nykyään se on varmuuskopiokäytössä ja sinne ajetaan toinen versio varmuuskopioista manuaalisesti tyylillä kunhan jaksaa ja muistaa.