Toisaalta nyt kun mietin niin kyllä siellä ehkä ainakin yhtä virtuaalikonetta voisi tulla ajeltua. Lisäksi Homeassist pitäisi säätää käyttöön myös, niin sekin voisi olla.
Sitten hinta pompsahtaa aika reippaasti, jos haluaa NASin joka toimii myös serverinä. Kuten tuolla ylempänä sanottiin, noiden NASien rauta on aika vaisua muuhun kuin siihen perus-NAS-käyttöön.
Synologyn puolelta esim DS723+ ja DS923+ alkaa olla sellaisia, joilla 8GB muistilla voisi paria virtuaalikonetta jo ajella. Niissä on Ryzen embedded R1600, mikä vastaa tehoiltaan sellaista i3-Haswellia. Eli ei vielä kauheasti tehoja ole, mutta silti hintaa noille kertyy sen 600-800 euroa ilman levyjä.
Tuollaiseen käyttöön voi hyvin myös harkita kahta laitetta, perus-NAS ja pikku serveri. 200-300 eurolla saa jo asiallisen tehokkaita ja laadukkaita pikkukoneita joilla tekee vaikka mitä, pari esimerkkiä.
Lenovo ThinkCentre M60e Tiny, i3-1005G1, 8GB RAM, 256GB SSD, 200€
Lenovo ThinkCentre M70q Tiny, i3-12100T, 8GB RAM, 128GB SSD, 300€
Se on aina käyttäjästä kiinni, haluaako ennemmin yhden laitteen, joka hoitaa kaiken, vaiko usemman laitteen, jotka keskittyy kukin sen oman hommansa hoitamiseen. Erillislaitteita on esim helpompi päivittää aina tarpeen mukaan.
Jos tykkää valmiin kaupallisen NASin helppoudesta ja toimintavarmuudesta, ei ehkä kannata lähteä itse rakentelemaan sitä NAS-puolta. Jos sitä kuitenkin miettii, niin löytyy hyviä vaihtoehtoja, saa esim Xpenologyn avulla Synologyn käyttiksen ja toiminnallisuuden halpaan perusrautaan, jos siitä tykkää. Plussana noissa itse rakennetuissa NASeissa hinta ja teho, isoimpina miinuksina ehkä helppouden ja huolettomuuden puute ja tarvittavan säädön ja ylläpidon määrä vuosien mittaan.
Minä olen nyt Asustor/Synolgy vertailun jälkeen päätynyt Synologyyn. Synologyn omien softien puoli ja softakokonaisuus sen verran parempi.
Onko kokemusta ulkomailta tilatun (esim. Amazon.de) Synologyn takuiden hoidosta? Että onko aina mentävä esim. Amazonin kauttta vai onko Synologylla Suomessa sellainen edustus, jonka kautta voisi hoitaa? Esim. DS224+ hinnassa tällä hetkellä eroa 30€ Amazonin hyväksi verrattuna ulkomaisiin, mutta suomeksi toimiviin Proshop tai Scandinavian Photo, niin tietäisi hiukan miten arvottaa mahdollisen takuuhuollon säädön hintaeroa.
Ei ole onneksi Amazonin takuuta ollut tarve testata, mutta kaikki mitä olen lukenut siitä, on ollut positiivista. Eli asiat on ihmisillä hoituneet Amazonin kanssa hienosti.