Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Jep. 16.3 - 15.6 siirtyy elokuun loppuun. Eli viimeistään 31.8.Siis hetkinen, jos viimeinen päivä leimata auto on ollut 16.3 niin saa ajaa samalla leimalla elokuun loppuun?
Koskee kumminkin kaikkia ja vähentää sitä riskiä levittää virusta.Joo, jos kuulutte riskiryhmään. Muussa tapauksessa voi tulla sanomista tien päällä...
Joo, jos kuulutte riskiryhmään. Muussa tapauksessa voi tulla sanomista tien päällä...
Itse ajoin Fiatilla 1km vähän pienemmällä vaihteella katsastukseen (ei siis juuri hyötyä). Pihassa jätin tyhjäkäynnille 5 minuutiksi, mutta sitten kävin sammuttamassa. Päästöt oli silti hyvät. 2005 ja 153tkm.Mitäs asioita olette tehneet ennen konttorille menoa?
Tässä mun lista:
-30 km ajoa pienellä vaihteella jotta katti lämpiää.
-valojen, töötin, renkaiden, lasipesurin, öljyvuotojen tarkastus.
Ajan katsastukseen kun kuitenkin jotain tulee vastaan mitä kerennyt tarkistaa kun ei ole nosturia.Mun auto pitää leimata viimeistään 17.6.2020 jos muistan oikein.
Tuo poikkeuslupa ei siis koske mua.
Mitäs asioita olette tehneet ennen konttorille menoa?
Tässä mun lista:
-30 km ajoa pienellä vaihteella jotta katti lämpiää.
-valojen, töötin, renkaiden, lasipesurin, öljyvuotojen tarkastus.
Koskee kumminkin kaikkia ja vähentää sitä riskiä levittää virusta.
Suositellaan kumminkin katsastamaan normaalisti, jos vaan viitsii. Ainakin ruuhkat vähenee, jos porukka siirtää katsastusta eteenpäin.
"Kannustan kuitenkin kaikkia katsastamaan auton ajallaan, jos poikkeamismahdollisuus ei tunnu välttämättömältä."
Itse ajoin Fiatilla 1km vähän pienemmällä vaihteella katsastukseen (ei siis juuri hyötyä). Pihassa jätin tyhjäkäynnille 5 minuutiksi, mutta sitten kävin sammuttamassa. Päästöt oli silti hyvät. 2005 ja 153tkm.
Renkaat tarkistin, kun vaihdoin kesärenkaat. Ilmanpainetta en vaan tarkistanut, kun tuntui olevan sopivasti vielä ilmaa. Lasinpesurin kokeilin matkalla ja sulat olin juuri vaihtanut (biltema 10€/2kpl). Öljyn ja jäähdytysnesteen myös tarkistin. En huomannut katsoa katsastuksessa, että oliko yhtään öljyvuotoa. Öljyä ei ainakaan tarvinnut lisätä. Katsastus oli 50€.
Jos käy nyt aivan normaaliin aikaan katsastamassa, niin ruuhkaa pitäisi olla vähemmän (piemenpi riski viruksen levittämiselle). Mutta tosiaan elokuun lopussa on enemmän ruuhkaa, kun kaikki katsastukset kasaantuu sinne, mutta korona olisi jo ohi(?).Siis, mitkä ruuhkat vähenee jos katsastusta siirtää? Eiköhän tuo aiheuta piekemminkin lisää ruuhkaa sinne kun se puolen vuoden patoutunut katsastamattomuus sitten purkautuu kuunvaihteessa.
Miksi odotit että noissa Fiatin päästöissä olisi jotain ongelmaa ollut? Ei mun mielestä niissä päästöissä mitään oneglmia ole, jos auto nyt noin yleisesti ottaen on ja on ollut kunnossa. Jos rikkinäisellä autolla on venytetty pitkiä aikoja vikavalon loisteessa niin se katti voi tietysti hajota, mutta kyllä tuossa päästötestissä ne esiintyvät ongelmat ovat lähinnä pakoputken vuodosta johtuvia.
Tietysti jos katsastetaan jotain vanhaa kaasariautoa, jonka normi huolto-ohjelmaankin kuului kaasarin säätö esim 10tkm/1 vuoden välein, tai vanhaa dieseliä, noille voi joutua jotain tekemään katsastuksen aikana.
Jos auto pomppaa öljyvuodosta, niin ei sitä kyllä moottoriöljyn lisäämistarpeesta huomaa.. Tai tietysti jos ei noteeraa mitenkään muita merkkejä, mutta jos öljyä valuu ulos niin paljon että sitä täytyy alkaa lisäilemään, se tarkoittaa jokaisen pysäköinnin jälkeen isoa märkää läiskää maassa. Sellainen "normaali" pysäköintipaikan tahriintuminen ei näy millään lailla mittatikusta. Itseasiassa todennäköisimmin sen ympäristöhaitta merkin saa ohjaustehostimen, tai vaihteiston öljystä. ATF öljy on sellaista tahmeaa ja märkää, niin että hyvin pienikin öljyvuoto näyttää paljon laajemmalta mitä se on. Esim Astrassa piti lisätä vuosittain 2cl ohjaustehostimeen öljyä vuosittain (mittatikun min-max väli 0,5dl), jos alustaa ei huuhdellut ennen leimaa, siitä tehostimen öljyvyodosta tuli nootti.
Ei tuo ole voimassa vielä. Esitys vasta tehty.Katsastusta saa siirtää elokuun loppuun, jos katsastus on ajankohtainen.
Hallitus esittää: Auton katsastuksen saa nyt siirtää syksyyn koronan takia
Liikenne- ja viestintäministeriössä on valmisteltu kiireellinen hallituksen esitys määräaikaiskatsastuksen lykkäämisistä koronan takia.www.iltalehti.fi
Itse ehdin juuri katsastaa auton, kun viimeinen päivä olisi ollut 21.4.
Jep. Saa nähdä tuleeko ollenkaan voimaan.Ei tuo ole voimassa vielä. Esitys vasta tehty.
Kerrotaan nyt sekin, että tässä maassa ilmeisesti on aika vähän katsastusmiehiä joilla on oikeasti silmät päässä. Vein tuossa oman kulkineen leimalle, parista ruostekohdasta tuli sanomista, kun aloin niitä korjaamaan niin vastaava puoli toisella puolella täysin samassa kohtaa läpimätä (miksei tästä sanottu?) ja takana pari reikää puskurin tukipalkissa (suoraan auton alla seisoskelevan silmien edessä, miksei näistäkään sanottu?).Ihan hyvä ettei mennyt läpi. Tutulta katsurilta kuullut kauhutarinoita kesäritsoista, mitä keväällä tuodaan leimalle...
Vuosi sitten katsastin Peugeot 406. Katsastaja käski korjata molemmat kynnykset. Eli tarpeeksi tarkkaa työtä teki. Voihan niitä kynnyksiä varmaan itsekin koputella, että miltä "kuulostaa".Kerrotaan nyt sekin, että tässä maassa ilmeisesti on aika vähän katsastusmiehiä joilla on oikeasti silmät päässä. Vein tuossa oman kulkineen leimalle, parista ruostekohdasta tuli sanomista, kun aloin niitä korjaamaan niin vastaava puoli toisella puolella täysin samassa kohtaa läpimätä (miksei tästä sanottu?) ja takana pari reikää puskurin tukipalkissa (suoraan auton alla seisoskelevan silmien edessä, miksei näistäkään sanottu?).
Ihan yhtä tyhjän kanssa koko häslääminen lukuunottamatta jarrudynoa, jonka lukemista voi aidosti olla jotain hyödyllisyyttä.
@Leo_Greta ja muillekin arvailijoille tiedoksi
Katsastuspäätökset | A-Katsastus
Hylätty auto on katsastettava uudelleen kuukauden kuluessa. Ellei autoa ole hylätty, sitä ei ole tarpeen jälkitarkastaa uudelleen pelkän korjauskehotuksen takia, ellei siihen ole osoitettu viimeistä korjauspäivää. Muutoin vika on korjattava "kohtuullisessa ajassa".
Tietysti jos joku pikkuvika on korjaamatta puolen vuoden kuluttua ja poliisi pysäyttää sinut ratsiassa, he saattavat kiinnostua asiasta.
Tuli vihdoin auton etusivuikkunoiden kalvoista autoon korjauskehotus määräaikaiskatsastuksessa ja kuukausi aikaa korjata. Jotain laeistakin vähän ymmärrän ja yritin asiaa selvittää, mutta varmistuksena: onko nyt tosiaan niin, että korjauskehotuksen noudattamatta jättämisestä seurauksena on (pahimmillaan, jos nuhtelulla ei selviä) 70 euron liikennevirhemaksu (ajoneuvolaki 82/2021, 195 §)?
Ajoneuvo siis hyväksyttiin katsastuksessa, mutta korjauskehotus annettiin. Traficomissakin tieto katsastuksesta näkyy jo.
Joudut repimään ne poliisin vieressä katsoessa irti huonoimmassa tapauksessa.Tuli vihdoin auton etusivuikkunoiden kalvoista autoon korjauskehotus määräaikaiskatsastuksessa ja kuukausi aikaa korjata. Jotain laeistakin vähän ymmärrän ja yritin asiaa selvittää, mutta varmistuksena: onko nyt tosiaan niin, että korjauskehotuksen noudattamatta jättämisestä seurauksena on (pahimmillaan, jos nuhtelulla ei selviä) 70 euron liikennevirhemaksu (ajoneuvolaki 82/2021, 195 §)?
Ajoneuvo siis hyväksyttiin katsastuksessa, mutta korjauskehotus annettiin. Traficomissakin tieto katsastuksesta näkyy jo.
No ei kai tuossa nyt edes pitäisi olla mitään epäselvää
Joudut repimään ne poliisin vieressä katsoessa irti huonoimmassa tapauksessa.
Tuli vihdoin auton etusivuikkunoiden kalvoista autoon korjauskehotus määräaikaiskatsastuksessa ja kuukausi aikaa korjata. Jotain laeistakin vähän ymmärrän ja yritin asiaa selvittää, mutta varmistuksena: onko nyt tosiaan niin, että korjauskehotuksen noudattamatta jättämisestä seurauksena on (pahimmillaan, jos nuhtelulla ei selviä) 70 euron liikennevirhemaksu (ajoneuvolaki 82/2021, 195 §)?
Ajoneuvo siis hyväksyttiin katsastuksessa, mutta korjauskehotus annettiin. Traficomissakin tieto katsastuksesta näkyy jo.
Selvittelin kyllä asiaa ja oikeuskirjallisuuttakin vähän selailin. Ei tuo minulle ainakaan niin yksiselitteinen juttu ollut. Ja aina lainsäädännöstä puhuttaessa itse haluaisin perusteltuja mielipiteitä eikä mitään "mun kaverille ainakin kävi näin". Vaan siis faktaa, koska hommahan perustuu lakiin ja viranomaisten toimintaan ja toimivaltaan.
Tässä puhutaan rikesakoista:
Tässä päiväsakoista:
Tässä puhutaan hylätystä katsastuksesta:
Tulkitsen kuitenkin niin, että menee näiden mukaan:
Tästäkin kuullut tornareita, mutta yksikään tuttuni ei ole tätä joutunut tekemään enkä ole yhdenkään poliisin ikinä kuullut kalvoista kysyvän. Poliisin vaateellekin pitäisi löytyä laista peruste. Pitänee jossain vaiheessa ajan kanssa katsoa onko sellaista.
Pahimmillaan poliisi voi viedä kilvet, jos korjuskehoituksia ei ole korjattu määräaikaan mennessä. Tiedän tapauksen, jossa leimalla tuli etulasien kalvoista & tuulilasin halkeamasta korjaustehoitus. Poliisi pysäytti ja oli mennyt yli kuukausi -> kilvet lähti.
Et varmaan osaa sanoa, että mihin lakiin tämä perustui? Koska laki ja pykälä siitäkin on. Kiinnostaa vaan tosiaan, jotta olisi vähän "kättä pidempää", jos poliisin kanssa joutuu keskusteluihin noista.
Kai ne samoilla valtuuksilla kuin joskus käännyttävät jarruttomia kuorma-autojakin.Ai niin itärajalla saattaa rajavalvonta puuttua kalvoihin, millähän valtuuksilla lopulta, jos ja kun ryssä tulee kalvot ikkunoissa.
Olen itse ollut mukana tilanteessa jossa etuikkunoiden kalvojen takia virkaintoinen poliisi vei kilvet. Tämä vuonna 2007. Itselleni on käynyt myös niin että tullut korjauskehotus etuikkunoiden kalvoista -> en poistanut -> seuraavan kerran kun sain sakot niin poliisi sanoi samassa yhteydessä että jos tulet huomenna vastaan ja kalvot on paikallaan niin viedään sitten kilvet. En jaksanut jäädä ottamaan selvää että miten mahtaa käydä kun pikkukaupungissa silloin asuin ja autokin oli jonkin verran huomiota herättävä. Tämäkin oli joskus vuonna 2008 tmv.Pahimmillaan poliisi voi viedä kilvet, jos korjuskehoituksia ei ole korjattu määräaikaan mennessä. Tiedän tapauksen, jossa leimalla tuli etulasien kalvoista & tuulilasin halkeamasta korjaustehoitus. Poliisi pysäytti ja oli mennyt yli kuukausi -> kilvet lähti.
Olen itse ollut mukana tilanteessa jossa etuikkunoiden kalvojen takia virkaintoinen poliisi vei kilvet. Tämä vuonna 2007. Itselleni on käynyt myös niin että tullut korjauskehotus etuikkunoiden kalvoista -> en poistanut -> seuraavan kerran kun sain sakot niin poliisi sanoi samassa yhteydessä että jos tulet huomenna vastaan ja kalvot on paikallaan niin viedään sitten kilvet. En jaksanut jäädä ottamaan selvää että miten mahtaa käydä kun pikkukaupungissa silloin asuin ja autokin oli jonkin verran huomiota herättävä. Tämäkin oli joskus vuonna 2008 tmv.
Sen jälkeen varmaan 20 autossa ollut tummat etulasit eikä ole kertaakaan tullut sanomista leimalla eikä poliiseilta vaikka pysäytettykin on lukuisia kertoja. En tekisi niille mitään ennen kuin kilvet lähtee.
Mitäs hyötyä noista etulasien tummennuksista on? Teille tulee se harhainen kuvitelma, että teidän bemarinne(oletus, menikö metsään?) näyttää jonkun silmään jotenkin hienommalta? Kai te ajovalotkin tummennatte?
Siihen on ihan syyt, että se on kiellettyä...
Varsinainen ongelma lienee se, että kalvojen liimaaminen etusivulaseihin ainakin sikäli kun olen ajan tasalla on ylipäänsä kielletty. Varkaiden kiusaaminen murtosuojakalvoilla on mukavaa.Mitäs hyötyä noista etulasien tummennuksista on? Teille tulee se harhainen kuvitelma, että teidän bemarinne(oletus, menikö metsään?) näyttää jonkun silmään jotenkin hienommalta? Kai te ajovalotkin tummennatte?
Siihen on ihan syyt, että se on kiellettyä...
Mitäs hyötyä noista etulasien tummennuksista on? Teille tulee se harhainen kuvitelma, että teidän bemarinne(oletus, menikö metsään?) näyttää jonkun silmään jotenkin hienommalta? Kai te ajovalotkin tummennatte?
Siihen on ihan syyt, että se on kiellettyä...
Heikentää näkyvyyttä autosta ulos, jolloin heikentää kaikkien muidenkin liikenneturvallisuutta. Vaikutus ei ole iso, mutta kumoaa ne kuvitteelliset hyödyt(joita ei vielä ole tuotu esiin) ihan milloin vain. Sama homma valojen kalvottamisessa.Mitkä syyt että on kielletty? Jos mennään kuplan ulkopuolelle, niin ryssässä on sallittu, kiinassa, jenkeissä - pl. joissain osavaltioissa ettei poliisi näe että jollain on ase. Vaihtelee.
Tuning pellet sitten tummentaa vaikka ajovalot.. ja lisää led valot rekkariin taakse.
Mun autossa ei ole mitään kalvoja kun tylsä käyttis, monessa muussa on ollut kalvot etusivujakin myöten. Useimmiten niin lievät ettei paljoa huomiota herätä. Joskus erittäinkin tummat. Ja tästä on haittaa kenelle? Jos ei viranomaisia lasketa. Eikä mulla mitään teinituning hommia ole, eikä edes bemaria ikinä. No ehkä tämä on makuasia miksi haluaa vähän privaa autoon, ihan hyvin sieltä näkyy ulos.
Heikentää näkyvyyttä autosta ulos, jolloin heikentää kaikkien muidenkin liikenneturvallisuutta. Vaikutus ei ole iso, mutta kumoaa ne kuvitteelliset hyödyt(joita ei vielä ole tuotu esiin) ihan milloin vain. Sama homma valojen kalvottamisessa.
Privaa ei kuljettaja tarvitse, auton ohjaaminen ei ole mitenkään yksityistä puuhaa.
Höpöhöpö. Itsellä vaaleat kalvot ja nekin auttaa jo auringonpaisteessa. Sisältä ulos katsoessa esim. tuulilasin sävyyn verrattuna ei käytännössä mitään eroa.
Höpöhöpö itsellesi. Miten ne auttaa auringonpaisteessa? Mikä ominaisuus muuttui selvästi parempaan suuntaan kalvoilla?Höpöhöpö. Itsellä vaaleat kalvot ja nekin auttaa jo auringonpaisteessa. Sisältä ulos katsoessa esim. tuulilasin sävyyn verrattuna ei käytännössä mitään eroa.
Annatko esimerkin turhemmasta kielletystä asiasta? Mielellään vielä katsastukseen liittyen.Varmaan on turhempia ja oudompiakin asioita kielletty Suomessa, ja onkin.
Annatko esimerkin turhemmasta kielletystä asiasta? Mielellään vielä katsastukseen liittyen.
Nuo voi tuntua turhilta, jos sattuu itsellä olemaan joku noista automalleista. Maastureiden ja vanien takavalopelleilyt johtuvat ainoastaan siitä, ettei valmistajat ole osanneet suunnitella vientiin meneviä autojaan paikallisten(eurooppalaisten), tarkempien turvallisuusäännösten mukaisiksi. On ihan hyvä, että meillä on määräykset joiden mukaan oikeat takavalot on syytä näkyä vähän myös takavasemmalle. Sen varapyöränhän voi varsinkin pakettiautossa näppärästi säilyttää sisätiloissa.Aikanaan lisäjarruvalo oli kielletty, koska takana tulija saattoi kuvitella edessä ajavan olevan tulessa. Nykyään muuten jos on lisäjarruvalo, ja spoilerissa myös jarruvalo, niin eipä saa kumpikaan toimia yhtä aikaa. Linjavalot vai mitä ne on... kielletty jenkkiautoissa. S/V40 volvoissa sallittu. Varapyörä takaovessa, vaikka chevy van, se pitää nostaa ikkunalle vilkun näkyvyyden takia. Pajeroissa piti kait suomessa tehdä uudet takavalot puskuriin. Pakujen penkit, joidenkin urheiluautojen penkit, retkeilyauton systeemit. Siinä vähän jotain menneiltä ja nykyisiltä ajoilta. Onhan noita.
Autoissahan on ilmanvaihto, jolla sisälämpötila pidetään mukavana. Joidenkin tutkimusten mukaan autojen(vm1990-2014) sivulasit suodattavat jo 44-95% uv-valosta. Tuulilasit enemmän. Suomen oloissa hämärässä ja huonossa näkyvyydessä ajetaan paljon enemmän kuin suorassa auringonpaisteessa, jolloin kalvojen haitat muodostuvat hyötyjä suuremmiksi.Ehkäisee lämpöä ja suodattaa melkein kaiken uv-valon pois? Onhan noista ihan selkeää hyötyä, voi kokeilla helposti itsekin pitämällä kättä ensin tummennetun ikkunan takana ja sitten tavallisen. Toisessa lämpöä ei tunne läheskään niin paljoa.
Kyllä esim takapenkillä paljon kivempi olla kun ei oo niin sairaan kuuma suorassa paisteessa. Ei se ilmastointi sinne tarpeeksi helpota kuin tietyissä autoissa.Nuo voi tuntua turhilta, jos sattuu itsellä olemaan joku noista automalleista. Maastureiden ja vanien takavalopelleilyt johtuvat ainoastaan siitä, ettei valmistajat ole osanneet suunnitella vientiin meneviä autojaan paikallisten(eurooppalaisten), tarkempien turvallisuusäännösten mukaisiksi. On ihan hyvä, että meillä on määräykset joiden mukaan oikeat takavalot on syytä näkyä vähän myös takavasemmalle. Sen varapyöränhän voi varsinkin pakettiautossa näppärästi säilyttää sisätiloissa.
Volvo on mennyt tyyppihyväksyttämään nuo äärivalonsa. Sen saa tehdä muutkin. Harva on tehnyt, koska niillä vaan ei tee mitään. Jenkkiharrastajien tuuninkikuviot eivät ole riittävä syy tehdä poikkeuksia.
Yksi lisäjarruvalo on sallittu, koska enempää ei tarvita. Pitäisikö lakiteksti muuttaa muotoon "lisäjarruvaloja saa olla useampia, jos se auton kuljettajan mielestä näyttää hyvältä"? Saisiko niitä täydellisessä maailmassa olla kaksi vai sallittaisiinko kymmenenkin vielä?
Autoissahan on ilmanvaihto, jolla sisälämpötila pidetään mukavana. Joidenkin tutkimusten mukaan autojen(vm1990-2014) sivulasit suodattavat jo 44-95% uv-valosta. Tuulilasit enemmän. Suomen oloissa hämärässä ja huonossa näkyvyydessä ajetaan paljon enemmän kuin suorassa auringonpaisteessa, jolloin kalvojen haitat muodostuvat hyötyjä suuremmiksi.
Autoissahan on ilmanvaihto, jolla sisälämpötila pidetään mukavana. Joidenkin tutkimusten mukaan autojen(vm1990-2014) sivulasit suodattavat jo 44-95% uv-valosta. Tuulilasit enemmän. Suomen oloissa hämärässä ja huonossa näkyvyydessä ajetaan paljon enemmän kuin suorassa auringonpaisteessa, jolloin kalvojen haitat muodostuvat hyötyjä suuremmiksi.