Katsastus

Vielä kun saadaan takas vanha monopolikatsastuksen asenne niin johan alkaa talvella tulla korjaamoille katsurin rikkomia ikkunan nostimia ;)

Tämähän se tietty olis. Sähköikkunat ei vaan aukea kun niissä on jotain juttua mikä estää väkisin jurnuttamisen, tokihan ne ei silloin aukea, ja sanomista siitäkin voi tulla. Itse paskoin yhdestä autosta ikkunaveivin pakkasilla kun se oli kuukausia maannut hangessa, ruts vaan ja se olikin siinä. Seuraavaks jäi taustapeili käteen kun yritin säätää sitä:facepalm: Olihan se toki VAG, mutta silti. Onneks ei oma vaan liikeen.
 
Toisaalta eipä tuota saa normaalisti takalasiakaan avattua, eikä siitäkään hylsyä tule. Missä tuo määritellään mitkä ikkunat pitää avautua?
Varmaankin jos siinä on se nostomekanismi, jonka toiminta kuuluu tarkistaa.
 
Tämähän se tietty olis. Sähköikkunat ei vaan aukea kun niissä on jotain juttua mikä estää väkisin jurnuttamisen, tokihan ne ei silloin aukea, ja sanomista siitäkin voi tulla. Itse paskoin yhdestä autosta ikkunaveivin pakkasilla kun se oli kuukausia maannut hangessa, ruts vaan ja se olikin siinä. Seuraavaks jäi taustapeili käteen kun yritin säätää sitä:facepalm: Olihan se toki VAG, mutta silti. Onneks ei oma vaan liikeen.
Omasta kulkineesta paukahti jokunen vuos sitten pakkasessa kuskin sivulasin nostimesta "perhonen".
 
Enckell oli vienyt vuosimallia 2013 olevan BMW-autonsa kesäkuun lopulla vuosikatsastukseen A-Katsastuksen konttoriin. Hylkytuomio tuli, sillä katsastajan mukaan auton molemmat takajouset olivat poikki. Auton sai ajaa vain korjaamolle.

Enckell varasi autolleen huoltoajan. Uudet jouset tilattiin. Kun autoasentaja viikon kuluttua ryhtyi korjaamaan autoa, tapahtumat saivat yllättävän käänteen: asentajan mukaan jouset olivat ehjät, lähes uutta vastaavat.

Katsastaja hylkäsi vantaalaismiehen auton ”katkenneiden takajousien” takia, vaikka jouset olivat täysin ehjät

Semmoinen tapaus tälläkertaa.
 
Tuota sattuu usein, jos et itse vahdi vieressä ja varmista katsurin havaintoja itse.

Minäkin meinasin viime maanantaina saada harrasteauton alapalloista hylsyn, vaikka koko alatukivarret on uusittu 3 vuotta sitten ja sen jälkeen autolla on ajettu alle 10 000 km, olivat kuulemma kesäkatsurin mielestä väljät.
Uskoi etteivät ne ole väljät, vasta kun testattiin yhdessä tuumin niiden liikkeitä, jotka olivat molemmilla puolilla samanlaiset ja sen jälkeen kokeiltiin vielä viereisellä nosturilla olleen auton hyväksi todettuja alapalloja, joissa oli paljon enemmän klappia.
 
Yks tuttu kävi leimaamassa rungollisen auton. Katsuri kuulemma hakkaamalla teki reikiä pohjaan että saisi jostain hylättyä, siis käsittääkseni ehjään peltiin. Kun tuolla vehkeellä ei edes ajeta muuta kun kesäisin.
Toisen kaverin isän mersu ei mennyt leimasta läpi, kun rekisterikilven yläpuolella oli joku läpireikä, farkusta siis kyse joten takapaksin luukusta kyse.
Erään tutun täypaska iveco taas meni leimasta läpi vaikka pohja oli maallikonkin silmin täysin laho.
 
Yks tuttu kävi leimaamassa rungollisen auton. Katsuri kuulemma hakkaamalla teki reikiä pohjaan että saisi jostain hylättyä, siis käsittääkseni ehjään peltiin. Kun tuolla vehkeellä ei edes ajeta muuta kun kesäisin.
Toisen kaverin isän mersu ei mennyt leimasta läpi, kun rekisterikilven yläpuolella oli joku läpireikä, farkusta siis kyse joten takapaksin luukusta kyse.
Erään tutun täypaska iveco taas meni leimasta läpi vaikka pohja oli maallikonkin silmin täysin laho.

Ivecossa taitaa olla erillisrunko, jolloin ruosteiset pellit ei ole niin justiinsa.
 

Olen joutunut vastaavan tapauksen todistamaan lähipiirissä. Auto oli käynyt edellisellä viikolla huollossa iskareiden vaihdossa, ja katsastuksessa katsastaja oli todennut yhden jousen olevan poikki ja hylkäsi auton. No vihainen soitto huoltoon, että miksi olette rikkinäisellä jousella kasanneet auton, ettekä kysyneet mitään? Huollosta luvattiin pelkkien osien hinnalla jousten vaihto ja katsastuksen jälkitarkastus. Auto huoltoon ja sieltä tulee puhelu, että olivat purkaneet jouset irti ja näähän on ihan kunnossa. Laittoivat kasaan vanhoilla jousilla ja ajoivat katsastusasemalle kysymään, että mikä homma... Auto huomautuksitta leimaan. Ei muistaakseni maksanut asiakkaalle mitään, mutta huoltofirma taisi reklamoida ja vaatia kustannuksia katsastusasemalta takaisin.
 
Ivecossa taitaa olla erillisrunko, jolloin ruosteiset pellit ei ole niin justiinsa.

Niin on, ja ekana mainitussa Ducatossa myös. Tai näin siis mulle kerrottiin. Viisaammat tietää paremmin, mutta ei ollut fiatin pohjassa reikiä, ennenkuin katsuri niitä teki sinne;)

Ai niin, menihän mun rungollinen maasturikin hylkyyn, kun pohjassa oli joku reikä. Kysyin vielä että mitäs vittua kun rungossa ei ole mitään vikaa, mutta ei auttanut.
 
Niin on, ja ekana mainitussa Ducatossa myös. Tai näin siis mulle kerrottiin. Viisaammat tietää paremmin, mutta ei ollut fiatin pohjassa reikiä, ennenkuin katsuri niitä teki sinne;)

Ai niin, menihän mun rungollinen maasturikin hylkyyn, kun pohjassa oli joku reikä. Kysyin vielä että mitäs vittua kun rungossa ei ole mitään vikaa, mutta ei auttanut.

Ducato umpipaku ei ole rungollinen, ainakaan siinämielessä että se katsastuksessa kelpaisi sellaiseksi.

Matkustamosta ei saa olla reikiä ulos, vaikka auto olisikin rungollinen. Eli jos on jokin erillisrungolla varustettu umpipakettiauto jossa on tavaratilasta aukko pihalle, se ei haittaa, mutta sama laite pikkubussina pitää hylätä.
 
Vara-autossani (etuvetoinen 3b Passat) on rekisteriotteeseen merkitty korkeussäädettävä alustasarja ja mitta pyörän navasta kaariin. Vaihdoin kyseisen (rikkinäisen) alustasarjan tilalle väliaikaisesti alkuperäisen alustan, mutta en haluaisi vielä muutoskatsastaa autoa. Kuinkahan todennäköisesti katsastusmies huomaa, että asian?
 
Vara-autossani (etuvetoinen 3b Passat) on rekisteriotteeseen merkitty korkeussäädettävä alustasarja ja mitta pyörän navasta kaariin. Vaihdoin kyseisen (rikkinäisen) alustasarjan tilalle väliaikaisesti alkuperäisen alustan, mutta en haluaisi vielä muutoskatsastaa autoa. Kuinkahan todennäköisesti katsastusmies huomaa, että asian?
Veikkaan että ei huomaa.
Mulla katsastaja huomasi katkenneen jousen Alfa Romeossa ja sitten huomasi väärän väriset jouset. Piti sitten samalla muutoskatsastaa alustasarja, jota ei ollut ollenkaan muutoskatsastettu. Jos kaikki olisi ollut kunnossa, niin ei olisi vältämättä huomannut madallettua alustaa.

Sulla toki toisin päin, mutta ehkä ei siltikään huomaa sitä muuttunutta korkeutta.
 
Vara-autossani (etuvetoinen 3b Passat) on rekisteriotteeseen merkitty korkeussäädettävä alustasarja ja mitta pyörän navasta kaariin. Vaihdoin kyseisen (rikkinäisen) alustasarjan tilalle väliaikaisesti alkuperäisen alustan, mutta en haluaisi vielä muutoskatsastaa autoa. Kuinkahan todennäköisesti katsastusmies huomaa, että asian?

Ihan hyvä kysymys, johon en osaa muuta sanoa kun että kannattaa ottaa tarkkaan selvää ennenkuin menee leimalle. Ovat nykyään melko tarkkoja noista alustasarjoista, jos se lukee otteessa - kuten nyt on, niin ei ongelmaa. Taas kun laitoit alkuperäisen, niin voihan ne hieman ihmetellä, josta seuraa että pitääkö taas muutoskatsastaa:confused: Kun nämä säädökset on nykyään niin hanurista että saa olla tarkkana noiden kanssa.

Jos se taas on vaan vara-auto, niin onko sillä nyt sitten niin väliä mitkä raudat siellä on kiinni lopulta.

Mutta ihan mielenkiinnosta seuraan ja kerro jos löydät vastauksen. Tästä ei kyllä apua ollut, mutta ottaapa selvää.
 
Se miksi muutoskatsastus ylipäänsä tehdään ja korkeus merkitään johtuu siitä että pyöränkulmat muuttuvat korkeuden muuttuessa. Jos leimamies tuon huomaa niin hylky tulee eikä muutoskatsastus ilman pyöränsuuntauslappua onnistu. Hae sitten mielummin hylsy ja korjaa alustasarja
 
Ennen tuli kyllä hylky, vaikka pyöränsuuntauslappua ei vielä vaadittukaan. Mutta piti olla ne alustan paperit. Vakioalustalla niitä papereita ei kyllä tarvitse olla, eli tuurilla voi mennä läpi, tai sitten ei.
 
Ennen tuli kyllä hylky, vaikka pyöränsuuntauslappua ei vielä vaadittukaan. Mutta piti olla ne alustan paperit. Vakioalustalla niitä papereita ei kyllä tarvitse olla, eli tuurilla voi mennä läpi, tai sitten ei.
Kyllä tarvii jos on muutoskatsastettu välissä toiselle korkeudelle
 
Mistäs löytyy vakioalustan (auton oman) TUV paperit? Tai eihän sellaisia ole olemassa.
Mitään tuv papereita ei kyllä enää tarvita vaan riittää ihan valmistajan osoittama sopivuus kyseiseen malliin. Vakioalustallahan tuo luonnollisesti täyttyy ja paskacoilovereille kiinasta ebaystakin riittää tyyliin myyntisivu tulostettuna paperille. Koskee myös muita alustaosia. Tuv lappuja ei tarvita enää
 
Mitään tuv papereita ei kyllä enää tarvita vaan riittää ihan valmistajan osoittama sopivuus kyseiseen malliin. Vakioalustallahan tuo luonnollisesti täyttyy ja paskacoilovereille kiinasta ebaystakin riittää tyyliin myyntisivu tulostettuna paperille. Koskee myös muita alustaosia. Tuv lappuja ei tarvita enää
Hyvä tietää.

Menee vaikka viimeisenä mahdollisena päivänä katsastamaan ja toivoa että läpi menee. Ei ne aina kaikkea mahdollista huomaa.


Alfa Romeosta oli silloin tuv lappu pelkästään takajousista, kun etujouset oli painavammalle 2.5 moottorille ja omassa oli 2.0. Jätin siis vanhat etujouset, jotka oli sopivat. Meni se onneksi muutoskatsastuksesta läpi, vaikka mulla ei ollut etujousista mitään papereita olemassa.
 
Viimeksi muokattu:
Kuinka tarkkaa on se, että edessä on eri alusta ja takana eri? Entäs jos vielä akselilla on vaihtunu alustasarjan iskarit toisiin ...

Miten ärhäkästi on alettu vaatimaan sopivuuksia ko. autoon jos selvästi juuri asennettu uutta?

Tilanne:
KW Variant 2 coiloverit edessä, toinen vuotanut -> näiden tilalle laitan Bilstein Sprint B8 + H&R -50mm
Takana taas on ilmeisesti KW Variant 2 jouset (säätölautasilla), mutta iskarit onkin Koni Sportit.
 
Itse laitoin ainakin taakse aivan uudet iskarit, eikä niistä kysytty yhtään mitään.

Täytyi vaan muutoskatsastaa madallus, kun alunperin ei ollut mitään merkintää rekisteriotteessa.
 
Vara-autossani (etuvetoinen 3b Passat) on rekisteriotteeseen merkitty korkeussäädettävä alustasarja ja mitta pyörän navasta kaariin. Vaihdoin kyseisen (rikkinäisen) alustasarjan tilalle väliaikaisesti alkuperäisen alustan, mutta en haluaisi vielä muutoskatsastaa autoa. Kuinkahan todennäköisesti katsastusmies huomaa, että asian?

Kävin tänään katsastuksessa ja katsastusmies ei kiinnittänyt vaihtuneeseen, nyt alkuperäiseen, alustasarjaan mitään huomiota. Auto on seisonut vuoden vaihteesta leima ummessa. Konttorille etukäteen soittamalla sen sai ajaa nastarenkailla ja liikennekäytöstä poistettuna. Katsastus varten autoa ei tarvitse ottaa liikennekäyttöön, kunhan vakuutus on vain olemassa. Katsastus meni läpi puhtain paperein.
 
Yksityiskäytössä olevien yli 40-vuotiaiden moottorikäyttöisten ajoneuvojen määräaikaiskatsastukset harvenevat siten,
että katsastusaikaväli on jatkossa kaksi vuotta.

Lisäksi yksityiskäytössä oleville museoajoneuvoille, riippumatta niiden iästä,
otetaan käyttöön yhtenäinen neljän vuoden niin sanottu rullaava katsastusaikaväli.

Kaikki luvanvaraisessa henkilö- tai tavaraliikenteessä olevat museoajoneuvot on jatkossa
katsastettava kerran vuodessa kuten muutkin luvanvaraisessa käytössä olevat ajoneuvot.

Yksityiskäytössä olevien yli 40-vuotiaiden ajoneuvojen katsastusväli harvenee | Autotoday
 
Ei sinänsä mikään huono uudistus, yli 40v autoja on kyllä todella vähän arkiajossa, ja ne harvat jotka ovat, lienevät kuitenkin paremmassa kunnossa kuin 10 vuotaat autot keskimäärin.

Onko Taksiliikenne nykyään "luvanvaraista", eli pitääkö taksit katsastaa myös vuoden välein?
 
Voiko katsastuksessa vedota varaosien huonoon saatavuuteen? Ceratossa alkaa jarrukilvet olla aika rapeassa kunnossa 15 vuoden jälkeen, joten niistä on odotettavissa korjauskehoitus joskus tulevaisuudessa. Osia ei vaan meinaa löytyä. En tarkoita, että jättäisi korjaamatta, vaan esim. poistaisi ne kummaltakin puolelta?
 
Jarrukilvet eivät ole pakolliset, eli poistaa molemmilta puolilta, ei saa olla vain toisella.
 
Jarrukilvet eivät ole pakolliset, eli poistaa molemmilta puolilta, ei saa olla vain toisella.
Viimeksi omalla kohdalla inssin vastaus oli semmoinen, että jos tehtaalta ulos putkahtaessa jarrukilvet on autossa ollut, ei niitä saa mennä poistamaan.
Tämä muutama vuosi sitten.
 
Voiko katsastuksessa vedota varaosien huonoon saatavuuteen? Ceratossa alkaa jarrukilvet olla aika rapeassa kunnossa 15 vuoden jälkeen, joten niistä on odotettavissa korjauskehoitus joskus tulevaisuudessa. Osia ei vaan meinaa löytyä. En tarkoita, että jättäisi korjaamatta, vaan esim. poistaisi ne kummaltakin puolelta?

Hyvä kun otit asian puheeksi, pitääkin oma kosla vielä leimalle lähiaikoina. Viimeks kun oli renkaat irti joko jarrujen tai renkaanvaihdon vuoksi, sanoivat että toinen jarrukilpi melko heikossa hapessa. Hintaa en kysynyt, sanoivat että ottaa kummatkin pois niin läpi menee.

Oli nimittäin koko asia unohtunut itseltä kokonaan:)
 
Mulla on sama juttu, niitä ei löydy enää uutena. Otin molemmat pois.

-> KORJAUSKEHOITUS, takajarrukilvet puuttuu.

Eli kyllä ne on siellä oltava.. se on katsastaja oma tulkinta jos molemmat poistamalla niitä ei tarttisi olla.
 
Mulla on sama juttu, niitä ei löydy enää uutena. Otin molemmat pois.

-> KORJAUSKEHOITUS, takajarrukilvet puuttuu.

Eli kyllä ne on siellä oltava.. se on katsastaja oma tulkinta jos molemmat poistamalla niitä ei tarttisi olla.

Onko sulla levyt edessä ja takana?
 

Okei, hyvin mä luin, jarrukilvet takana - ihan kun edessä olisi sitten rummut :) Tosiaan joo mun autossa rummut takana, niin eivätpä kuulemma ihmettele jos edestä riipii molemmat pois. Samalla merkillä ja mallilla mennyt ihan hyvin läpi. Nyt toki syytä koputtaa puuta..
 
Mä olen samalla ruostesuojannut jarrukilvet kun auton alustaa muutenkin tai kun jarruja huoltaa.
On muuten N15 Almerassa kovat kilvet niin edessä kuin takanakin, vaikka auton...*höm* kehonsiirtimen säilytyspaikka on taivasalla. :D
 
Juu etujarrukilpien kanssa ei ole niin tarkkaa, mutta takajarrukilvet jos puuttuu takajarrulevyllisestä autosta niin se on kuin punanen vaate katsarille (paitsi jos on hövelimpi kaveri)
 
Katsastuksessa ovat alkaneet tuputtamaan hivenen ärsyttävästi noita polttoaineen yms. lisäaineita. Tämän kannustamana menen toiselle katsastusasemalle ensi kerralla.

E: korjattu typo
 
Viimeksi muokattu:
Katsastuksessa ovat alkaneet tiputtamaan hivenen ärsyttävästi noita polttoaineen yms. lisäaineita. Tämän kannustamana menen toiselle katsastusasemalle ensi kerralla.

Tarkoitit varmaan tuputtamista? Mutta, joo.. itsekin välttelisin kyseisiä katsastusasemia. Tutulle olivat pullon myyneet, vaikka päästöissä ei ollut mitään sanomista.

Kerran kauppasivat lasinpyyhkijöitä, oli kohtuullinen hinta ja vanhat sulat jo aika lopussa, niin tuli sitten ostettua, kun suostuivat laittamaan samaan hintaan paikalleen.
Kestivät aika hyvin, olisi pitänyt laittaa merkki korvan taakse.
 
Arvelinkin, että jarrukilvet kuuluisi siellä olla. Ja satuin viimein löytämään ne hintaan 6.50 dollaria/kpl Etelä-Koreasta. :)
Osat edulliset, mutta rahdit maksaa enemmän kuin osat eli 2 kpl tilattuna kaikkiaan ~35€.
Kunhan kaupantekijäisenä ei saisi Wuhan-nuhaa...pitääköhän käydä ostamassa myös hengitysmaski ja desinfiointiainetta. :hmm:
 
Arvelinkin, että jarrukilvet kuuluisi siellä olla. Ja satuin viimein löytämään ne hintaan 6.50 dollaria/kpl Etelä-Koreasta. :)
Osat edulliset, mutta rahdit maksaa enemmän kuin osat eli 2 kpl tilattuna kaikkiaan ~35€.
Kunhan kaupantekijäisenä ei saisi Wuhan-nuhaa...pitääköhän käydä ostamassa myös hengitysmaski ja desinfiointiainetta. :hmm:
Tärkeintä on se, että muistat maksaa tullauksen yhteydessä sen 2.9€ käsittelymaksun Postille. Ja muistat myöskin lisätä sen saman 2.9€ (15.3 jälkeen) siihen tulliselvityksen kuljetus- ja käsittelykuluihin.
Muuten ei paketti lähde Tullista etiäpäin.
 
Katsastuksessa ovat alkaneet tuputtamaan hivenen ärsyttävästi noita polttoaineen yms. lisäaineita. Tämän kannustamana menen toiselle katsastusasemalle ensi kerralla.

E: korjattu typo

Edellisvuonna nimeltämainitsematon asema rupesi kauppaamaan kans mulle noita litkuja, että kannattaisi käyttää vaikka aina mennyt päästöistä läpi. Sen yhden ainoan kerran, kun kävin näyttämässä autoa asemalla. Nyt 370tkm mittarissa ja todennäköisesti vielä alkuperäinen katti paikalla.

Lisäys: Pitäs varmaan ruveta katsastuspäivänä laittamaan jäänestoa/e85 reippaasti tankkiin. Sit vaan katalysaattori kuumaksi ja vielä konttorin pihalla 3-5min 4000-5000rpm.
 
Viimeksi muokattu:
Katsastuksessa ovat alkaneet tuputtamaan hivenen ärsyttävästi noita polttoaineen yms. lisäaineita. Tämän kannustamana menen toiselle katsastusasemalle ensi kerralla.

E: korjattu typo

Vähän sellaista "huuhaata" eli maksaako katsastusasema sitten korjauksen? Luulen niiden saavan lisätuloja noista aineista.

Ja huomannut koska pitää vaihtaa tulpat. Käynti parantunut reippaasti uusilla tulpilla eli hyvä jos perustulpat kestää itsellä sen just sen 15tkm, joka toinen kerta uusilla tulpanjohdoilla sekä pari kertaa uusi puola moottorin päälle.

Ikinä ei ole ollut minkäänlaista ongelmaa polttoaineessa

Bensiinin ja dieselin lisäaineita myydään huimasti – mutta onko niistä hyötyä autolle?
 
Ainoa lisäaine jota oikeasti tarvii on ne lyijynkorvikkeet vanhoissa valurautaseetisissä moottoreissa.

Mulla on kyllä 200-sarjan Volvo kelvannut ilman takajarrukilpiä, ja otin ne alunperinkin kokonaan pois katsastusmiehen kehoituksesta.
 
Mulla on kyllä 200-sarjan Volvo kelvannut ilman takajarrukilpiä, ja otin ne alunperinkin kokonaan pois katsastusmiehen kehoituksesta.
Viime katsastuskerralla katsastusmies ei kirjoittanut edes korjauskehoitusta, vaikka toisen puolen jarrukilvessä ruosteen aiheuttama iso reikä. Muutenkin jarrukilvet ovat siinä kunnossa, että varmaan murenisivat käsiin. Katsuri sanoi vain, että ne kannattaa vaihtaa jarrurempan yhteydessä.

Tulipahan tilattua uudet, kun satuin löytämään ne ja ei tuo vajaa 40€ vielä taloutta kaada opiskelijabudjetillakaan. Laitan ne sinne, niin ovatpahan kunnossa. Taidan vetäistä niihin ensin pari maalikerrosta tai jotain ruosteenestoainetta.
 
Tärkeintä on se, että muistat maksaa tullauksen yhteydessä sen 2.9€ käsittelymaksun Postille. Ja muistat myöskin lisätä sen saman 2.9€ (15.3 jälkeen) siihen tulliselvityksen kuljetus- ja käsittelykuluihin.
Muuten ei paketti lähde Tullista etiäpäin.
Eihän niitä tarvitse edes tullata eikä maksaa mitään käsittelymaksua, kun tavaroiden arvo jää alle 22€.

edit: ilmeisesti pitää maksaa 2.9 € käsittelymaksu Postille, kuten sanoit.
 
Viimeksi muokattu:
Eihän niitä tarvitse edes tullata eikä maksaa mitään käsittelymaksua, kun tavaroiden arvo jää alle 22€.

edit: ilmeisesti pitää maksaa 2.9 € käsittelymaksu Postille, kuten sanoit.
Jos jokin paketti jää tulliin, mutta sen arvo onkin alle 20e, jolloin alvia ei tarvii maksaa, niin pitääkö tuo postin kulu maksaa kuitenkin? Eihän ne tullissa osaa poimia vain niitä oikeasti yli 5e alvin tuotteita sivuun, vaan satunnaisesti sekaan jää myös halvempiakin paketteja.

E: tämä on kyllä nyt ankarasti offtopikkia.. mikäköhän olisi oikea topikki?
 
Löytyi taka akselista sormen mentävä reikä jousen alalautasen korvakosta, ei vaikuta kantavuuteen, mutta reikä kun reikä.

Ukko sanoi että saa hitsata kunhan hitsaa hyvin. Eikös apurunkojen sun muiden hitsailut kielletty täysin vai mistä moinen linja?
 
Löytyi taka akselista sormen mentävä reikä jousen alalautasen korvakosta, ei vaikuta kantavuuteen, mutta reikä kun reikä.

Ukko sanoi että saa hitsata kunhan hitsaa hyvin. Eikös apurunkojen sun muiden hitsailut kielletty täysin vai mistä moinen linja?

Pari viestiä löytyi:

apurungon hitsaus - ffp

Kävin äsken kysymässä, kun olisin halunnu hitsata tollaset putket apurunkoon. Vastaus oli, et periaatteessa apurunkoa ei saa hitsata, mut noista vanhemmista autoista he on antaneet luvan korjata ruostevaurioita hitsaamalla. Kuitenkaan hän ei voi antaa kirjallista lupaa että saisin muuttaa apurunkoa. Eli ehkä menee läpi, ehkä ei.

Riippuu apurungon ruostevauriosta ja sen laajuudesta, saako hitsata. Jotkut ottavat varmanpäälle ja kieltävät operaation. Ja uusintanäytöllä varmasti tulee rautaa siihen palkkiin, jotta kestääkö se varmasti.

Ja tohon projektiin.
Tukivarsia et saa hitsata tai muutella lain mukaan.
Apurunkoa ei virallisesti saisi muutella, mutta kunhan teet todella siististi nuo muutokset, ei niihin välttämättä puututa. Riippuu miten ne on tehty. Räkäsaumoja ihan turha esitellä.

(Tätähän minä en ole neuvonut, mutta mitäs jos "boxaat" siististi ton tukivarren... Eli vedät siistin täyttösauman tohon uraan ja noihin holeihin ja sipaiset about orginalin näköiseksi...
Ja et huutele isommin tekemisistäsi...)

Ainiin, radallehan näitä oltiin tekemässä...
 
Löytyi taka akselista sormen mentävä reikä jousen alalautasen korvakosta, ei vaikuta kantavuuteen, mutta reikä kun reikä.

Ukko sanoi että saa hitsata kunhan hitsaa hyvin. Eikös apurunkojen sun muiden hitsailut kielletty täysin vai mistä moinen linja?
Toisaalta myös esim kuorma-autojen ihan varsinaisiakin runkoja hitsataan, eli käytännössähän tuollakin on tarkoitus karsia ne "peltiä ja massaa päälle, kyllä se vuoden kestää" hitsarit pois noista oikeasti tärkeistä tukirakenteista.
 
Löytyi taka akselista sormen mentävä reikä jousen alalautasen korvakosta, ei vaikuta kantavuuteen, mutta reikä kun reikä.

Ukko sanoi että saa hitsata kunhan hitsaa hyvin. Eikös apurunkojen sun muiden hitsailut kielletty täysin vai mistä moinen linja?

Periaatteellisesti kori taitaa olla ainut osa, jota saisi hitsata, jos aivan pykälien mukaan mennään.
Käytännössä riippuu paljon katsurista ja tekemisen laadusta hyväksytäänkö hitsaamista vaiko ei.

Esimerkiksi yksi tuttu vaihtoi W8 3BG nelikko Passattiin vanhan mädäntyneen taka-apurungon tilalle Audi RS6:sen vastaavan, jota piti hieman kaventaa ja siirtää korvakkeita istuvuuden parantamiseksi.
Homma on tehty todella siististi ja koko osa on käynyt lopuksi pulverimaalissa, niin ei ainakaan pariin vuoteen ole ollut katsurilla mitään sanomista ko. hommasta.

Samoin radalla viihtyvät kaverit ovat joskus vahvistaneet noita peltisiä tukivarsia ja taka-akseleita hitsaamalla niihin lisää tavaraa, eikä niistäkään ole tullut koskaan sanomista, kun sauma on siistiä ja laadukasta sekä osissa on uusi maali päällä.

Tuossa minun harrasteautossani on tyyppivikana moskan kertyminen etutukivarsien päällä olevaan vahvikkeiden väliseen koloon, mikä aiheuttaa niihin ennemmin tai myöhemmin reiän.
Joskus 3-4 vuotta sitten kun olin leimaamassa tuota harrasteautoa, niin samalla asemalla toinen katsuri sanoi, että turhaan vaihdat tuota tukivartta, hitsaa vain reikä umpeen ja toinen sanoi heti perään, että tukivarsien hitsaaminen on ehdottomasti kielletty.
Vaihdoin sitten molemmat tukivarret kuitenkin uusiin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 783
Viestejä
4 565 701
Jäsenet
75 021
Uusin jäsen
nlksu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom