Katsastus

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 097
Vielä kun saadaan takas vanha monopolikatsastuksen asenne niin johan alkaa talvella tulla korjaamoille katsurin rikkomia ikkunan nostimia ;)
Tämähän se tietty olis. Sähköikkunat ei vaan aukea kun niissä on jotain juttua mikä estää väkisin jurnuttamisen, tokihan ne ei silloin aukea, ja sanomista siitäkin voi tulla. Itse paskoin yhdestä autosta ikkunaveivin pakkasilla kun se oli kuukausia maannut hangessa, ruts vaan ja se olikin siinä. Seuraavaks jäi taustapeili käteen kun yritin säätää sitä:facepalm: Olihan se toki VAG, mutta silti. Onneks ei oma vaan liikeen.
 

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
1 228
Toisaalta eipä tuota saa normaalisti takalasiakaan avattua, eikä siitäkään hylsyä tule. Missä tuo määritellään mitkä ikkunat pitää avautua?
Varmaankin jos siinä on se nostomekanismi, jonka toiminta kuuluu tarkistaa.
 
Liittynyt
25.11.2016
Viestejä
1 098
Tämähän se tietty olis. Sähköikkunat ei vaan aukea kun niissä on jotain juttua mikä estää väkisin jurnuttamisen, tokihan ne ei silloin aukea, ja sanomista siitäkin voi tulla. Itse paskoin yhdestä autosta ikkunaveivin pakkasilla kun se oli kuukausia maannut hangessa, ruts vaan ja se olikin siinä. Seuraavaks jäi taustapeili käteen kun yritin säätää sitä:facepalm: Olihan se toki VAG, mutta silti. Onneks ei oma vaan liikeen.
Omasta kulkineesta paukahti jokunen vuos sitten pakkasessa kuskin sivulasin nostimesta "perhonen".
 
Liittynyt
23.04.2019
Viestejä
1 141
Enckell oli vienyt vuosimallia 2013 olevan BMW-autonsa kesäkuun lopulla vuosikatsastukseen A-Katsastuksen konttoriin. Hylkytuomio tuli, sillä katsastajan mukaan auton molemmat takajouset olivat poikki. Auton sai ajaa vain korjaamolle.

Enckell varasi autolleen huoltoajan. Uudet jouset tilattiin. Kun autoasentaja viikon kuluttua ryhtyi korjaamaan autoa, tapahtumat saivat yllättävän käänteen: asentajan mukaan jouset olivat ehjät, lähes uutta vastaavat.
Katsastaja hylkäsi vantaalaismiehen auton ”katkenneiden takajousien” takia, vaikka jouset olivat täysin ehjät

Semmoinen tapaus tälläkertaa.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
481
Tuota sattuu usein, jos et itse vahdi vieressä ja varmista katsurin havaintoja itse.

Minäkin meinasin viime maanantaina saada harrasteauton alapalloista hylsyn, vaikka koko alatukivarret on uusittu 3 vuotta sitten ja sen jälkeen autolla on ajettu alle 10 000 km, olivat kuulemma kesäkatsurin mielestä väljät.
Uskoi etteivät ne ole väljät, vasta kun testattiin yhdessä tuumin niiden liikkeitä, jotka olivat molemmilla puolilla samanlaiset ja sen jälkeen kokeiltiin vielä viereisellä nosturilla olleen auton hyväksi todettuja alapalloja, joissa oli paljon enemmän klappia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 097
Yks tuttu kävi leimaamassa rungollisen auton. Katsuri kuulemma hakkaamalla teki reikiä pohjaan että saisi jostain hylättyä, siis käsittääkseni ehjään peltiin. Kun tuolla vehkeellä ei edes ajeta muuta kun kesäisin.
Toisen kaverin isän mersu ei mennyt leimasta läpi, kun rekisterikilven yläpuolella oli joku läpireikä, farkusta siis kyse joten takapaksin luukusta kyse.
Erään tutun täypaska iveco taas meni leimasta läpi vaikka pohja oli maallikonkin silmin täysin laho.
 
Liittynyt
23.04.2019
Viestejä
1 141
Yks tuttu kävi leimaamassa rungollisen auton. Katsuri kuulemma hakkaamalla teki reikiä pohjaan että saisi jostain hylättyä, siis käsittääkseni ehjään peltiin. Kun tuolla vehkeellä ei edes ajeta muuta kun kesäisin.
Toisen kaverin isän mersu ei mennyt leimasta läpi, kun rekisterikilven yläpuolella oli joku läpireikä, farkusta siis kyse joten takapaksin luukusta kyse.
Erään tutun täypaska iveco taas meni leimasta läpi vaikka pohja oli maallikonkin silmin täysin laho.
Ivecossa taitaa olla erillisrunko, jolloin ruosteiset pellit ei ole niin justiinsa.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
27
Olen joutunut vastaavan tapauksen todistamaan lähipiirissä. Auto oli käynyt edellisellä viikolla huollossa iskareiden vaihdossa, ja katsastuksessa katsastaja oli todennut yhden jousen olevan poikki ja hylkäsi auton. No vihainen soitto huoltoon, että miksi olette rikkinäisellä jousella kasanneet auton, ettekä kysyneet mitään? Huollosta luvattiin pelkkien osien hinnalla jousten vaihto ja katsastuksen jälkitarkastus. Auto huoltoon ja sieltä tulee puhelu, että olivat purkaneet jouset irti ja näähän on ihan kunnossa. Laittoivat kasaan vanhoilla jousilla ja ajoivat katsastusasemalle kysymään, että mikä homma... Auto huomautuksitta leimaan. Ei muistaakseni maksanut asiakkaalle mitään, mutta huoltofirma taisi reklamoida ja vaatia kustannuksia katsastusasemalta takaisin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 097
Ivecossa taitaa olla erillisrunko, jolloin ruosteiset pellit ei ole niin justiinsa.
Niin on, ja ekana mainitussa Ducatossa myös. Tai näin siis mulle kerrottiin. Viisaammat tietää paremmin, mutta ei ollut fiatin pohjassa reikiä, ennenkuin katsuri niitä teki sinne;)

Ai niin, menihän mun rungollinen maasturikin hylkyyn, kun pohjassa oli joku reikä. Kysyin vielä että mitäs vittua kun rungossa ei ole mitään vikaa, mutta ei auttanut.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 714
Niin on, ja ekana mainitussa Ducatossa myös. Tai näin siis mulle kerrottiin. Viisaammat tietää paremmin, mutta ei ollut fiatin pohjassa reikiä, ennenkuin katsuri niitä teki sinne;)

Ai niin, menihän mun rungollinen maasturikin hylkyyn, kun pohjassa oli joku reikä. Kysyin vielä että mitäs vittua kun rungossa ei ole mitään vikaa, mutta ei auttanut.
Ducato umpipaku ei ole rungollinen, ainakaan siinämielessä että se katsastuksessa kelpaisi sellaiseksi.

Matkustamosta ei saa olla reikiä ulos, vaikka auto olisikin rungollinen. Eli jos on jokin erillisrungolla varustettu umpipakettiauto jossa on tavaratilasta aukko pihalle, se ei haittaa, mutta sama laite pikkubussina pitää hylätä.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
119
Vara-autossani (etuvetoinen 3b Passat) on rekisteriotteeseen merkitty korkeussäädettävä alustasarja ja mitta pyörän navasta kaariin. Vaihdoin kyseisen (rikkinäisen) alustasarjan tilalle väliaikaisesti alkuperäisen alustan, mutta en haluaisi vielä muutoskatsastaa autoa. Kuinkahan todennäköisesti katsastusmies huomaa, että asian?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 663
Vara-autossani (etuvetoinen 3b Passat) on rekisteriotteeseen merkitty korkeussäädettävä alustasarja ja mitta pyörän navasta kaariin. Vaihdoin kyseisen (rikkinäisen) alustasarjan tilalle väliaikaisesti alkuperäisen alustan, mutta en haluaisi vielä muutoskatsastaa autoa. Kuinkahan todennäköisesti katsastusmies huomaa, että asian?
Veikkaan että ei huomaa.
Mulla katsastaja huomasi katkenneen jousen Alfa Romeossa ja sitten huomasi väärän väriset jouset. Piti sitten samalla muutoskatsastaa alustasarja, jota ei ollut ollenkaan muutoskatsastettu. Jos kaikki olisi ollut kunnossa, niin ei olisi vältämättä huomannut madallettua alustaa.

Sulla toki toisin päin, mutta ehkä ei siltikään huomaa sitä muuttunutta korkeutta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 097
Vara-autossani (etuvetoinen 3b Passat) on rekisteriotteeseen merkitty korkeussäädettävä alustasarja ja mitta pyörän navasta kaariin. Vaihdoin kyseisen (rikkinäisen) alustasarjan tilalle väliaikaisesti alkuperäisen alustan, mutta en haluaisi vielä muutoskatsastaa autoa. Kuinkahan todennäköisesti katsastusmies huomaa, että asian?
Ihan hyvä kysymys, johon en osaa muuta sanoa kun että kannattaa ottaa tarkkaan selvää ennenkuin menee leimalle. Ovat nykyään melko tarkkoja noista alustasarjoista, jos se lukee otteessa - kuten nyt on, niin ei ongelmaa. Taas kun laitoit alkuperäisen, niin voihan ne hieman ihmetellä, josta seuraa että pitääkö taas muutoskatsastaa:confused: Kun nämä säädökset on nykyään niin hanurista että saa olla tarkkana noiden kanssa.

Jos se taas on vaan vara-auto, niin onko sillä nyt sitten niin väliä mitkä raudat siellä on kiinni lopulta.

Mutta ihan mielenkiinnosta seuraan ja kerro jos löydät vastauksen. Tästä ei kyllä apua ollut, mutta ottaapa selvää.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
2 527
Se miksi muutoskatsastus ylipäänsä tehdään ja korkeus merkitään johtuu siitä että pyöränkulmat muuttuvat korkeuden muuttuessa. Jos leimamies tuon huomaa niin hylky tulee eikä muutoskatsastus ilman pyöränsuuntauslappua onnistu. Hae sitten mielummin hylsy ja korjaa alustasarja
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 663
Ennen tuli kyllä hylky, vaikka pyöränsuuntauslappua ei vielä vaadittukaan. Mutta piti olla ne alustan paperit. Vakioalustalla niitä papereita ei kyllä tarvitse olla, eli tuurilla voi mennä läpi, tai sitten ei.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
2 527
Ennen tuli kyllä hylky, vaikka pyöränsuuntauslappua ei vielä vaadittukaan. Mutta piti olla ne alustan paperit. Vakioalustalla niitä papereita ei kyllä tarvitse olla, eli tuurilla voi mennä läpi, tai sitten ei.
Kyllä tarvii jos on muutoskatsastettu välissä toiselle korkeudelle
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
2 527
Mistäs löytyy vakioalustan (auton oman) TUV paperit? Tai eihän sellaisia ole olemassa.
Mitään tuv papereita ei kyllä enää tarvita vaan riittää ihan valmistajan osoittama sopivuus kyseiseen malliin. Vakioalustallahan tuo luonnollisesti täyttyy ja paskacoilovereille kiinasta ebaystakin riittää tyyliin myyntisivu tulostettuna paperille. Koskee myös muita alustaosia. Tuv lappuja ei tarvita enää
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 663
Mitään tuv papereita ei kyllä enää tarvita vaan riittää ihan valmistajan osoittama sopivuus kyseiseen malliin. Vakioalustallahan tuo luonnollisesti täyttyy ja paskacoilovereille kiinasta ebaystakin riittää tyyliin myyntisivu tulostettuna paperille. Koskee myös muita alustaosia. Tuv lappuja ei tarvita enää
Hyvä tietää.

Menee vaikka viimeisenä mahdollisena päivänä katsastamaan ja toivoa että läpi menee. Ei ne aina kaikkea mahdollista huomaa.


Alfa Romeosta oli silloin tuv lappu pelkästään takajousista, kun etujouset oli painavammalle 2.5 moottorille ja omassa oli 2.0. Jätin siis vanhat etujouset, jotka oli sopivat. Meni se onneksi muutoskatsastuksesta läpi, vaikka mulla ei ollut etujousista mitään papereita olemassa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 014
Kuinka tarkkaa on se, että edessä on eri alusta ja takana eri? Entäs jos vielä akselilla on vaihtunu alustasarjan iskarit toisiin ...

Miten ärhäkästi on alettu vaatimaan sopivuuksia ko. autoon jos selvästi juuri asennettu uutta?

Tilanne:
KW Variant 2 coiloverit edessä, toinen vuotanut -> näiden tilalle laitan Bilstein Sprint B8 + H&R -50mm
Takana taas on ilmeisesti KW Variant 2 jouset (säätölautasilla), mutta iskarit onkin Koni Sportit.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 663
Itse laitoin ainakin taakse aivan uudet iskarit, eikä niistä kysytty yhtään mitään.

Täytyi vaan muutoskatsastaa madallus, kun alunperin ei ollut mitään merkintää rekisteriotteessa.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
119
Vara-autossani (etuvetoinen 3b Passat) on rekisteriotteeseen merkitty korkeussäädettävä alustasarja ja mitta pyörän navasta kaariin. Vaihdoin kyseisen (rikkinäisen) alustasarjan tilalle väliaikaisesti alkuperäisen alustan, mutta en haluaisi vielä muutoskatsastaa autoa. Kuinkahan todennäköisesti katsastusmies huomaa, että asian?
Kävin tänään katsastuksessa ja katsastusmies ei kiinnittänyt vaihtuneeseen, nyt alkuperäiseen, alustasarjaan mitään huomiota. Auto on seisonut vuoden vaihteesta leima ummessa. Konttorille etukäteen soittamalla sen sai ajaa nastarenkailla ja liikennekäytöstä poistettuna. Katsastus varten autoa ei tarvitse ottaa liikennekäyttöön, kunhan vakuutus on vain olemassa. Katsastus meni läpi puhtain paperein.
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
1 035
Yksityiskäytössä olevien yli 40-vuotiaiden moottorikäyttöisten ajoneuvojen määräaikaiskatsastukset harvenevat siten,
että katsastusaikaväli on jatkossa kaksi vuotta.

Lisäksi yksityiskäytössä oleville museoajoneuvoille, riippumatta niiden iästä,
otetaan käyttöön yhtenäinen neljän vuoden niin sanottu rullaava katsastusaikaväli.

Kaikki luvanvaraisessa henkilö- tai tavaraliikenteessä olevat museoajoneuvot on jatkossa
katsastettava kerran vuodessa kuten muutkin luvanvaraisessa käytössä olevat ajoneuvot.

Yksityiskäytössä olevien yli 40-vuotiaiden ajoneuvojen katsastusväli harvenee | Autotoday
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 714
Ei sinänsä mikään huono uudistus, yli 40v autoja on kyllä todella vähän arkiajossa, ja ne harvat jotka ovat, lienevät kuitenkin paremmassa kunnossa kuin 10 vuotaat autot keskimäärin.

Onko Taksiliikenne nykyään "luvanvaraista", eli pitääkö taksit katsastaa myös vuoden välein?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjuja
80 585
Viestejä
1 641 600
Jäsenet
36 234
Uusin jäsen
jll

Hinta.fi

Ylös Bottom