Katsastus

Onkohan noissa seuraavissa katsastuksissa vielä 4kk aikaikkuna? Ja vasta myöhemmin tulisi se 1kk aika katsastaa?

Itsellä näyttää ajat vielä noin kahdessa autossa.

25.10.2018 - 24.02.2019

24.07.2018 - 24.11.2018
 
Onkohan noissa seuraavissa katsastuksissa vielä 4kk aikaikkuna? Ja vasta myöhemmin tulisi se 1kk aika katsastaa?

Itsellä näyttää ajat vielä noin kahdessa autossa.

25.10.2018 - 24.02.2019

24.07.2018 - 24.11.2018

Uuteen systeemiin siirrytään vasta sitten kun on se ensimmäinen uusien sääntöjen aikana tehty katsastus hyväksytty, eli voi mennä noiden aikojen mukaan. Ja katsastusaikahan ei ole 1kk vaan pikemminkin 0-12kk oman valinnan mukaan. Silloin toki katsastusaika siirtyy jos liian aikasin menee, paitsi jos katsastaa tuolloin viimeisenä kuukautena.
 
Uuteen systeemiin siirrytään vasta sitten kun on se ensimmäinen uusien sääntöjen aikana tehty katsastus hyväksytty, eli voi mennä noiden aikojen mukaan. Ja katsastusaikahan ei ole 1kk vaan pikemminkin 0-12kk oman valinnan mukaan. Silloin toki katsastusaika siirtyy jos liian aikasin menee, paitsi jos katsastaa tuolloin viimeisenä kuukautena.
Jep. Tuo on sitten aika selkeä juttu.

Entäs jos käyn normaalisti katsastamassa vaikka 24.2.2019 ja seuraavan kerran myöhässä 24.6.2020. onko seuraava katsastus sitten 24.2.2021 vai 24.6.2021?
 
Trafin sivuilla sanotaan: "...katsastuspäivä määräytyy edellisen katsastuksen mukaan...".

Sitä noudattaen tapauksessasi seuraava katsastus olisi 24.6.2021, koska se on aina vuosi eteenpäin viimeisimmästä hyväksytystä katsastuksesta (pl. 1kk aikaikkuna).
 
Lukaisin kyllä noita Trafin sivuja noin suunnilleen, kun kaverilla autossa paskat talvirenkaat, ja on niin huolissaan kun nastoja puuttuu sen verran, että periaatteessa laittomat. Joten nastojen nyppimisellä menee kyllä läpi, ellei jotain muuta löydy. Joo vanha ja halpa auto, niin ei jaksa panostaa paljoa siihen.

Mutta varsinainen kysymys, kuin usein auton siis saa katsastaa? Esim, jos haluan ostaa auton juuri leimattuna, ja tämä kävisi myyjälle, vaikka olisi ollut puoli vuotta sitten leimattu viimeksi. Tai toisinpäin, olisin myymässä autoa jolla leima ollut joku aika sitten. Mutta tuoreella leimalla helpompi myydä..
 
Trafin sivuilla sanotaan: "...katsastuspäivä määräytyy edellisen katsastuksen mukaan...".

Sitä noudattaen tapauksessasi seuraava katsastus olisi 24.6.2021, koska se on aina vuosi eteenpäin viimeisimmästä hyväksytystä katsastuksesta (pl. 1kk aikaikkuna).
Tuo on hyvä tietää, koska ennen oli eri lailla. Ja jos on useampi auto, niin voi halutessaan muuttaa katsastusaikaa haluamakseen. Itsellä nyt kolme autoa.

Tuossa yhdessä autossa ei katsastus olekaan enää voimassa. Varalta katsastan sen aikaisintaan 24.7.18, niin tulee 16kk tai 12kk leimaa. Itse en tiedä kumpi aika tulee.

24.7.2017 - 24.11.2017

25.10.2018 - 25.2.2019

8.11.2018 - 8.3.2019

Edit:
Tuon ohjeen mukaan täytyy käydä viimeisen 1 kk aikana, että katsastuspäivä säilyy samana.

Esim. 10-vuotiaan auton katsastusaikaväli on 4.6.–4.10.2018.
  • Jos auto hyväksytään katsastuksessa 4.9.–4.10.2018 välisenä aikana, sen katsastusajankohta säilyy ennallaan (seuraava katsastus on tehtävä 4.10.2019 mennessä).
  • Jos auto hyväksytään katsastuksessa 20.8.2018, sen seuraava katsastusajankohta siirtyy (seuraava katsastus on tehtävä 20.8.2019 mennessä).

  • "Auton voi katsastaa 20.5.2018 alkaen haluttuna ajankohtana, millä voi muuttaa seuraavan katsastuksen ajankohtaa."
 
Viimeksi muokattu:
Ministeriö ehdottaa: Yli 40-vuotiaat autot vapautetaan määräaikaiskatsastuksesta

Liikenne- ja viestintäministeriö ehdottaa, että yksityiskäytössä olevat yli 40 vuotta vanhat ajoneuvot vapautettaisiin määräaikaiskatsastuksesta (23.1.2019):lol:
Ai että mitä mahdollisuuksia tuosta tulisi. Mieluusti vaikka löysempiä sääntöjä juuri moottoreiden jne suhteen mutta itselle kelpaisi vaikka joku ns kevennetty katsastus jossa katsottaisiin esim jarrujen toiminta (rumpujarrut harrasteautossa ovat aina perseestä ja aina säädöt pielessä vaikka kaikki olisi uutta) yms KRIITTINEN turvallisuus muttei alettaisi huutaa jos koneessa onkin yksi ylimääräinen ahdin vs tehdas tai jotain mutta pientä.
 
Viimeksi muokattu:
Ministeriö ehdottaa: Yli 40-vuotiaat autot vapautetaan määräaikaiskatsastuksesta

Liikenne- ja viestintäministeriö ehdottaa, että yksityiskäytössä olevat yli 40 vuotta vanhat ajoneuvot vapautettaisiin määräaikaiskatsastuksesta (23.1.2019):lol:

Olishan tuo hienoa, mutta ikävä kyllä loppuisi siihen kun joku tuning-tero vetää jarruttomalla 500hp ruoskalla sadan norpan yli päiväkodin seinästä sisään, joka tietysti räjähtää ja polttaa viereisen viimeisen sademetsän samalla.
 
Olishan tuo hienoa, mutta ikävä kyllä loppuisi siihen kun joku tuning-tero vetää jarruttomalla 500hp ruoskalla sadan norpan yli päiväkodin seinästä sisään, joka tietysti räjähtää ja polttaa viereisen viimeisen sademetsän samalla.
Teoriassa juu ja ei. Ota huomioon että tuo 40v on aika hyvä ikä sen suhteen että autot alkavat olla oikeita harrasteita eikä mitään amisteron keskiverto 90-00-luvun bemareita tai muita joista nuo pahimmat perseilyt löytyvät. Noilla 40v+ autoilla alkaa olla jo tunnearvoa ja muuta arvoa joka tarkoittaa että niistä saatetaan jopa pitää huolta.
 
Teoriassa juu ja ei. Ota huomioon että tuo 40v on aika hyvä ikä sen suhteen että autot alkavat olla oikeita harrasteita eikä mitään amisteron keskiverto 90-00-luvun bemareita tai muita joista nuo pahimmat perseilyt löytyvät. Noilla 40v+ autoilla alkaa olla jo tunnearvoa ja muuta arvoa joka tarkoittaa että niistä saatetaan jopa pitää huolta.

Hyväkuntoisilla varmasti, mutta onhan noita latoon hylättyjä entisiä amisteluja pitäjät piukassa. Harva sellaista alkaa entisöimään niin se toinen vaihtoehto olisi sitten se huvittelu. Eihän tuohon menisi kun pari vuotta niin entiset teinibemmit olisi sopivassa iässä ?

Mutta siis olen kyllä tuon kannalla, vaikka myös varma että joku sen perseilyllään pian pilaisikin.
 
Eihän tuo tarkoita sitä että millä tahansa ruoskalla saisi ajella miten haluaa, vaan poliisi kyllä vie kilvet jos katsoo ettei sovellu liikennekäyttöön.
 
Eihän tuo tarkoita sitä että millä tahansa ruoskalla saisi ajella miten haluaa, vaan poliisi kyllä vie kilvet jos katsoo ettei sovellu liikennekäyttöön.
Juuri näin mutta käytännössä vapauttaisi sinällään että jos osaat käyttäytyä etkä anna aihetta puuttua ei pienillä ei niin virallisesti hyväksytyillä muutoksilla olisi niin väliä.
 
Ihan hieno ajatus, mutta osaa kun ei kiinnosta yhtään esim ajarrut, alustan kunto jne. Alkaisi melkoisia pommeja olla liikkeellä, jos niillä katsastamatta saisi ajaa. Tuollaisia vikoja poliisin on mahdoton tien päällä todeta.
 
Itsellä on omasta harraste autosta jääny määräaikais katsastus suorittamatta kun tuli kesällä vaihettua isompi kone.
Nyt auto on seissy talven ja ens kesänä ois tarkotus suorittaa katsastus. Kyllähän se kiukuttaa että joutuu yli 50 vuotta vanhaan autoon hakemaan jotain papereita sitä varten että voi vaihtaa koneen mikä on kyseiseen malliin ollu tehtaallakin.

Puhumattakaan että muutoskatsastus maksaa jotain 100 euroa..
Olishan se ihan mukava kun tuo katsastus rahastus lopetettaisiin.

Kuitenkin tällä kyseisellä harraste autolla ajelen kesäisin harvakseltaan.
 
Katkeaa vielä kahtia yli 40 vuotta vanha auto ruosteen takia..
Ehdotus on hengenvaarallinen, mutta läpällä tietty.
 
Mulla on esim nyt 28 vuotta täyttävä harrasteauto, jossa mittarissa n. 150tkm. Jos avaa vaikka nettiauton niin puolet käytetyistä autoista on jotain 200+tkm ajettuja. Jos ajan sen 5000km/kesässä tollasella autolla niin kyllähän sen nyt voisi vähintään jokatoinen vuosi katsastaa jokavuotisen katsastuksen sijaan. Kuitenkin kilsoja kertyy enemmän kun millään keskimääräsellä käyttöautolla.

Tolta saralta mietittynä jotkut 40-vuotiaat harrasteautotkin alkaa olla sellasia, että kyllä niistä huolta pidetään, tai jos ei pidetä, niin arvioitu riski onnettomuuksien lisääntymisessä on niin pieni, ettei se haittaa.
 
Viikko sitten pomppasi auto katsastuksessa, syynä toinen etuiskari. Testi näytti täysin nollaa, joka selittää tietysti kevään mittaan veltostuneen ohjauksen. Ihan hyvä, että näitä löydetään, niin ei ajeta turvattomilla autoilla.

Silti tulee välillä epäuskoinen olo katsastuksen järkevyydestä ja laadusta. Iltapäivä meni iskareiden vaihdossa, ja se toinenkin - jolle katsastustesti näytti täyttä toimintakuntoa - oli aivan yhtä romu kuin toinen. Tai oikeastaan vieläkin paskempi, kun jousi puristettuna irroitin yläpään pultin, tämä "kunnossa oleva" lapsahti itsestään pohjaan :tup:
 
Auttakaas tyhmää: Kävin katsastamassa autoni ja tarkastuskortti sanoo, että Hyväksytty, mutta tuli korjauskehotus oikean puoleiselle sisemmälle vetonivelen suojakumelle. Siinä lukee että se olisi korjattava 21.6.2019 mennessä.

Eli pitääkö se tosiaan kuukauden sisään korjata, vai voinko viivästyttää sitä korjausta myöhempäänki ajankohtaan? Tarkoitus on siis korjata, mutta kuukauden sisään se ei välttämättä onnistu...
 
Auttakaas tyhmää: Kävin katsastamassa autoni ja tarkastuskortti sanoo, että Hyväksytty, mutta tuli korjauskehotus oikean puoleiselle sisemmälle vetonivelen suojakumelle. Siinä lukee että se olisi korjattava 21.6.2019 mennessä.

Eli pitääkö se tosiaan kuukauden sisään korjata, vai voinko viivästyttää sitä korjausta myöhempäänki ajankohtaan? Tarkoitus on siis korjata, mutta kuukauden sisään se ei välttämättä onnistu...
Ei oo väliä vaikket tekis mitään, huomauttavat sitten ens vuonna jos ei oo mennyt väljäksi. Toi aikaraja ei meinaa mitään kuin että huonolla tuurilla joku mulkku polisii muuten sattuis pysäyttämään ja sit kattelis papereita ja huomais ton ja sit menee kattomaan auton alle -> not gonna happen
 
Auttakaas tyhmää: Kävin katsastamassa autoni ja tarkastuskortti sanoo, että Hyväksytty, mutta tuli korjauskehotus oikean puoleiselle sisemmälle vetonivelen suojakumelle. Siinä lukee että se olisi korjattava 21.6.2019 mennessä.

Eli pitääkö se tosiaan kuukauden sisään korjata, vai voinko viivästyttää sitä korjausta myöhempäänki ajankohtaan? Tarkoitus on siis korjata, mutta kuukauden sisään se ei välttämättä onnistu...
Tosiaan virallisesti on 1 kk aikaa korjata.

Mutta voihan sen jättää korjaamattakin ja vuoden päästä tulee vain uusi korjauskehohus samasta viasta. Mutta hylkäystä ei vielä tuollaisesta viasta tule, eli korjaa milloin ehdit. :)
 
Tosiaan virallisesti on 1 kk aikaa korjata.

Mutta voihan sen jättää korjaamattakin ja vuoden päästä tulee vain uusi korjauskehohus samasta viasta. Mutta hylkäystä ei vielä tuollaisesta viasta tule, eli korjaa milloin ehdit. :)
Menee väljäksi kyl tollanen nivel jos rasvat menee paskaseksi että kannattaa se korjata.
 
Menee väljäksi kyl tollanen nivel jos rasvat menee paskaseksi että kannattaa se korjata.
Jep. Eli kannattaa korjata heti kun ehtii. Tai jos ei korjaa ajoissa, niin voi joutua vaihtamaan koko nivelenkin tai vaikka romuttaa koko auto. Nyt on vielä helppoa korjata, kun on vain yksi vika.

Noita korjauskehotuksia saa olla korkeintaan 3. Jos on enemmän, niin osa on pakko korjata 1 kk sisällä ja näyttää auto uudelleen katsastuksessa. Omassa vara-autossa on just kolme. Koiranluut edessä, toisen valon korkeudensäätö (vähän alhaalla) ja toinen rek.polttimo. Auto on tallissa jemmassa, niin on jäänyt korjaamatta.
 
@Leo_Greta ja muillekin arvailijoille tiedoksi

Katsastuspäätökset | A-Katsastus

Katsastuksessa annetaan korjauskehotus, kun vika tai puute on yksinkertaisesti korjattavissa, eikä siitä aiheudu kuin korkeintaan vähäistä haittaa tai vaaraa liikenteessä tai ympäristölle.

Korjauskehotus merkitään rekisteröintitodistukseen ja kehotetut korjaukset on tehtävä määrätyn ajan kuluessa. Neljä korjauskehotusta tietää hylättyä katsastuspäätöstä, mutta joissakin tapauksissa pienempikin määrä voi aiheuttaa ajoneuvon hylkäämisen.

Hylätty auto on katsastettava uudelleen kuukauden kuluessa. Ellei autoa ole hylätty, sitä ei ole tarpeen jälkitarkastaa uudelleen pelkän korjauskehotuksen takia, ellei siihen ole osoitettu viimeistä korjauspäivää. Muutoin vika on korjattava "kohtuullisessa ajassa".

Tietysti jos joku pikkuvika on korjaamatta puolen vuoden kuluttua ja poliisi pysäyttää sinut ratsiassa, he saattavat kiinnostua asiasta.
 
Joskus ihmettelin kun emännän auton vuosikatsastuksen ajankohta muuttui vaikka ei pitänyt. Noh, tippui trafilta uus ote ja kirje jossa kerrottiin ajankohdan muuttuneen tietojärjestelmän virheen takia. :tup:
 
Menee väljäksi kyl tollanen nivel jos rasvat menee paskaseksi että kannattaa se korjata.

Saa vielä vaihtaa vetonivelen. Jos löytyisi näitä päälle asennettavia vetonivelensuojakumeja niin ei tarttisi edes purkaa mitään niin ei olisi paha rasti hinnaltakaan.
 
@Leo_Greta ja muillekin arvailijoille tiedoksi

Katsastuspäätökset | A-Katsastus



Hylätty auto on katsastettava uudelleen kuukauden kuluessa. Ellei autoa ole hylätty, sitä ei ole tarpeen jälkitarkastaa uudelleen pelkän korjauskehotuksen takia, ellei siihen ole osoitettu viimeistä korjauspäivää. Muutoin vika on korjattava "kohtuullisessa ajassa".

Tietysti jos joku pikkuvika on korjaamatta puolen vuoden kuluttua ja poliisi pysäyttää sinut ratsiassa, he saattavat kiinnostua asiasta.

Nyt en oikein ymmärtänyt tuota lihavoitua osaa, kuinka se nyt menee omalla kohdalla. Eli tarkotatko tuolla et mun pitäis korjata se ja vielä jälkitarkastaa se auto kuukauden sisään?
 
Ei, koska vasta neljäs korjauskehotus tekee katsastuksesta hylätyn.
 
Nyt en oikein ymmärtänyt tuota lihavoitua osaa, kuinka se nyt menee omalla kohdalla. Eli tarkotatko tuolla et mun pitäis korjata se ja vielä jälkitarkastaa se auto kuukauden sisään?

Ei, sun pitäis korjata se siihen päivämäärän mennessä mitä mainittu. Epätodennäköistä on että kukaan tien päällä jaksaisi puuttua tuohon. Eikä tarvi jälkitarkastaa noilla tiedoilla mitä kirjoitit. Taas sitten jos se vetari menee rikki, niin sitten maksaa vähän enempi, alkaahan se rallattamaan ja raksuttamaan mikä ei jää huomaamatta. Ja tietty autosta ja korjaamosta riippuen minkälainen homma kumin vaihto on.
Jos se on satasen pommi, niin antaa mennä vaan niin pitkälle kun kestää tai leimaa riittää. Muuten kannattaa jotain tehdä.
 
Ei, sun pitäis korjata se siihen päivämäärän mennessä mitä mainittu. Epätodennäköistä on että kukaan tien päällä jaksaisi puuttua tuohon. Eikä tarvi jälkitarkastaa noilla tiedoilla mitä kirjoitit. Taas sitten jos se vetari menee rikki, niin sitten maksaa vähän enempi, alkaahan se rallattamaan ja raksuttamaan mikä ei jää huomaamatta. Ja tietty autosta ja korjaamosta riippuen minkälainen homma kumin vaihto on.
Jos se on satasen pommi, niin antaa mennä vaan niin pitkälle kun kestää tai leimaa riittää. Muuten kannattaa jotain tehdä.

Auto on viikot pääasiassa parkkipaikan "koristeena" kun ei oo hirveenä ajoa. Ja tarkoitus on korjata se mahdollisimman pian, mutta sitä en vaan tiä että onnistuuko se tuon kuukauden sisään.
 
Auto on viikot pääasiassa parkkipaikan "koristeena" kun ei oo hirveenä ajoa. Ja tarkoitus on korjata se mahdollisimman pian, mutta sitä en vaan tiä että onnistuuko se tuon kuukauden sisään.

Eihän siinä sitten mitään jos ei ole paljon ajoa. Kannattaa vähän kysellä mitä se kumin vaihto maksaa, vaikka merkkifoorumeilta saa ensiapua, ja täältä, tai huollosta. Kun ei ole nyt tiedossa millä ajat :)

Sanotaan nyt vielä näin, että tunnen yden tyypin mikä ostaa autoja mitkä on mennyt katsastuksesta hyväksyttynä, mutta silti siellä on niitä korjauskehoituksia - mitä on vaikea tai mahdoton tien päällä tarkastaa. Vetarin nyt näkee varmaan ilman että nostaa autoa edes ylös. Jos ei muuten kiinnitä huomiota tai joudu pysäytetyksi, niin ihan rauhassa vaan.
 
On katsastuksen hinnat ainakin hyvällä tasolla nykyisin, 18€:a köyhdyin. Kesti reilu kymmenen minuuttia, on nopeetakin vielä, se kaikista minimaalinen oli kyseessä.
 
Käytinpä tuon oman toitsun katsastuksessa ja tuli korjauskehotus takapenkin sivuikkunoista jotka ei toimi, eli ei saa auki eikä kiinni, sähkökäyttöisiä kun ovat ja auto vuodelta 98.

Enpä kyllä tiennyt että tommsistakin voi korjauskehotus tulla. Eihän kaikissa autoissa takaikkunoita saa välttämättä auki ollenkaan tai hyvin vähän.?
 
Käytinpä tuon oman toitsun katsastuksessa ja tuli korjauskehotus takapenkin sivuikkunoista jotka ei toimi, eli ei saa auki eikä kiinni, sähkökäyttöisiä kun ovat ja auto vuodelta 98.

Enpä kyllä tiennyt että tommsistakin voi korjauskehotus tulla. Eihän kaikissa autoissa takaikkunoita saa välttämättä auki ollenkaan tai hyvin vähän.?
Ei vaikuta mihinkään, ei tarvi korjata. Itse olisin voinut jättää virtalukon vaihtamatta, vaikka sain avaimet otettua pois ajon aikana, kun kerran rattilukkoa ei ole niin ei vaikutusta.
 
Käytinpä tuon oman toitsun katsastuksessa ja tuli korjauskehotus takapenkin sivuikkunoista jotka ei toimi, eli ei saa auki eikä kiinni, sähkökäyttöisiä kun ovat ja auto vuodelta 98.

Enpä kyllä tiennyt että tommsistakin voi korjauskehotus tulla. Eihän kaikissa autoissa takaikkunoita saa välttämättä auki ollenkaan tai hyvin vähän.?

No jo on. Lähteitä tarkistamatta muistaisin että kuskin ikkunan pitää olla avattavissa. Takaikkunoille en keksi mitään perusteita. Esim toyota aygo tuli mieleen, niin siinähän on vaan sellaiset räppänät mitä kasarilla oli vaikka cherryissä. Jos korjauskehoitus toivottavasti ilman päivämäärää, niin tuskin haittaa käyttöä. Onhan ne "korjattu toki" ja taas meni rikki kun huonosti tinattu joku johto... kovaa ajoa.

Muuten nyt katsurilla ei tainnut olla ihan kaikki kotona. En mä ainakaan ole huomannut että mitään muuta ikkunaa on availtu kun kuskin puolen.
 
Liimattava vaan
Tossa suunnilleen vuosi sitten hain paikallisesta fixuksesta sellaisen ylivedettävän vetarinsuojakumin, eli kyllä niitä saa ihan normaalisti, ellei nuo nyt jostainsyystä ole edellisen vuoden aikana tulleet kielletyksi. Asennus on tietysti semivittumainen, varsinkin jos on iso vetonivel, eikä se välttämättä ole yhtään vähätöisempi kuin oikean vetarinkumin asentaminenkaan, mutta sitä oikeaa kumia ei välttämättä saa kuin marmoritiskiltä, jos sieltäkään. Myyvät mielummin koko vetarin.
 
Muuten nyt katsurilla ei tainnut olla ihan kaikki kotona. En mä ainakaan ole huomannut että mitään muuta ikkunaa on availtu kun kuskin puolen.
Näyttäisi muuttuneen tuokin nyt kun katsastusta tiukennettiin.

E6 Muut ikkunat, Säännöstenmukaisuus, kunto, materiaali, tummennus ja hyväksymismerkinnät, nostomekanismin toiminta: Ennen (2017) oli korjauskehoitus jos "Ikkunaa ei voi nostaa ylös tai se ei pysy ylhäällä." nyt lukee samassa kohtaa "Ikkunaa ei saa avattua tai se ei pysy kiinni".
https://www.finlex.fi/data/normit/44752/SV_TRAFI_664120_03.04.03.00_2018.pdf
https://arkisto.trafi.fi/filebank/a...28056-Arvosteluperusteet_maarays_27102017.pdf

Ei tuossa minustakaan järkeä ole, mutta lain mukaisesti katsuri näyttää kyllä toimineen. Kuskin ikkunaa ei ole kyllä eroteltu vanhoissakaan muista, tosin se nyt on ihan perusteltuakin että kaikkien ikkunat pitää pysyä kiinni.
 
Näyttäisi muuttuneen tuokin nyt kun katsastusta tiukennettiin.

E6 Muut ikkunat, Säännöstenmukaisuus, kunto, materiaali, tummennus ja hyväksymismerkinnät, nostomekanismin toiminta: Ennen (2017) oli korjauskehoitus jos "Ikkunaa ei voi nostaa ylös tai se ei pysy ylhäällä." nyt lukee samassa kohtaa "Ikkunaa ei saa avattua tai se ei pysy kiinni".
https://www.finlex.fi/data/normit/44752/SV_TRAFI_664120_03.04.03.00_2018.pdf
https://arkisto.trafi.fi/filebank/a...28056-Arvosteluperusteet_maarays_27102017.pdf

Ei tuossa minustakaan järkeä ole, mutta lain mukaisesti katsuri näyttää kyllä toimineen. Kuskin ikkunaa ei ole kyllä eroteltu vanhoissakaan muista, tosin se nyt on ihan perusteltuakin että kaikkien ikkunat pitää pysyä kiinni.

Jaa jaa, no sitten se on just niin. Mitähän muuta vielä tulee jatkossa vastaan näitä "järkeviä" uudistuksia. Hyvä tietää tuokin, niin muistaa ehkä katsoa tuollaisetkin seikat, vaikka kyllähän ne nyt tulee testattua jos ja kun sähköllä ovat. Veivailut voi kyllä unohtua.
 
Näyttäisi muuttuneen tuokin nyt kun katsastusta tiukennettiin.

E6 Muut ikkunat, Säännöstenmukaisuus, kunto, materiaali, tummennus ja hyväksymismerkinnät, nostomekanismin toiminta: Ennen (2017) oli korjauskehoitus jos "Ikkunaa ei voi nostaa ylös tai se ei pysy ylhäällä." nyt lukee samassa kohtaa "Ikkunaa ei saa avattua tai se ei pysy kiinni".
https://www.finlex.fi/data/normit/44752/SV_TRAFI_664120_03.04.03.00_2018.pdf
https://arkisto.trafi.fi/filebank/a...28056-Arvosteluperusteet_maarays_27102017.pdf

Ei tuossa minustakaan järkeä ole, mutta lain mukaisesti katsuri näyttää kyllä toimineen. Kuskin ikkunaa ei ole kyllä eroteltu vanhoissakaan muista, tosin se nyt on ihan perusteltuakin että kaikkien ikkunat pitää pysyä kiinni.
No jo on taas touhua. Viime katsastuksessa ei testattu edes takaiskareita tai avattu konepeltiä, katsuri oli kyllä sama kuin vuosi sitten.
 
Jaa jaa, no sitten se on just niin. Mitähän muuta vielä tulee jatkossa vastaan näitä "järkeviä" uudistuksia. Hyvä tietää tuokin, niin muistaa ehkä katsoa tuollaisetkin seikat, vaikka kyllähän ne nyt tulee testattua jos ja kun sähköllä ovat. Veivailut voi kyllä unohtua.
Vielä kun saadaan takas vanha monopolikatsastuksen asenne niin johan alkaa talvella tulla korjaamoille katsurin rikkomia ikkunan nostimia ;)
 
Näyttäisi muuttuneen tuokin nyt kun katsastusta tiukennettiin.

E6 Muut ikkunat, Säännöstenmukaisuus, kunto, materiaali, tummennus ja hyväksymismerkinnät, nostomekanismin toiminta: Ennen (2017) oli korjauskehoitus jos "Ikkunaa ei voi nostaa ylös tai se ei pysy ylhäällä." nyt lukee samassa kohtaa "Ikkunaa ei saa avattua tai se ei pysy kiinni".
https://www.finlex.fi/data/normit/44752/SV_TRAFI_664120_03.04.03.00_2018.pdf
https://arkisto.trafi.fi/filebank/a...28056-Arvosteluperusteet_maarays_27102017.pdf

Ei tuossa minustakaan järkeä ole, mutta lain mukaisesti katsuri näyttää kyllä toimineen. Kuskin ikkunaa ei ole kyllä eroteltu vanhoissakaan muista, tosin se nyt on ihan perusteltuakin että kaikkien ikkunat pitää pysyä kiinni.
Toisaalta eipä tuota saa normaalisti takalasiakaan avattua, eikä siitäkään hylsyä tule. Missä tuo määritellään mitkä ikkunat pitää avautua?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 782
Viestejä
4 565 665
Jäsenet
75 021
Uusin jäsen
nlksu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom