Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2024 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Onkohan noissa seuraavissa katsastuksissa vielä 4kk aikaikkuna? Ja vasta myöhemmin tulisi se 1kk aika katsastaa?
Itsellä näyttää ajat vielä noin kahdessa autossa.
25.10.2018 - 24.02.2019
24.07.2018 - 24.11.2018
Jep. Tuo on sitten aika selkeä juttu.Uuteen systeemiin siirrytään vasta sitten kun on se ensimmäinen uusien sääntöjen aikana tehty katsastus hyväksytty, eli voi mennä noiden aikojen mukaan. Ja katsastusaikahan ei ole 1kk vaan pikemminkin 0-12kk oman valinnan mukaan. Silloin toki katsastusaika siirtyy jos liian aikasin menee, paitsi jos katsastaa tuolloin viimeisenä kuukautena.
Tuo on hyvä tietää, koska ennen oli eri lailla. Ja jos on useampi auto, niin voi halutessaan muuttaa katsastusaikaa haluamakseen. Itsellä nyt kolme autoa.Trafin sivuilla sanotaan: "...katsastuspäivä määräytyy edellisen katsastuksen mukaan...".
Sitä noudattaen tapauksessasi seuraava katsastus olisi 24.6.2021, koska se on aina vuosi eteenpäin viimeisimmästä hyväksytystä katsastuksesta (pl. 1kk aikaikkuna).
Esim. 10-vuotiaan auton katsastusaikaväli on 4.6.–4.10.2018.
- Jos auto hyväksytään katsastuksessa 4.9.–4.10.2018 välisenä aikana, sen katsastusajankohta säilyy ennallaan (seuraava katsastus on tehtävä 4.10.2019 mennessä).
- Jos auto hyväksytään katsastuksessa 20.8.2018, sen seuraava katsastusajankohta siirtyy (seuraava katsastus on tehtävä 20.8.2019 mennessä).
"Eihän se pusla eilen ollut väljä. Miten se nyt voi olla"Kyllä kai sen saa katsastaa vaikka joka päivä jos niin haluaa.
Ai että mitä mahdollisuuksia tuosta tulisi. Mieluusti vaikka löysempiä sääntöjä juuri moottoreiden jne suhteen mutta itselle kelpaisi vaikka joku ns kevennetty katsastus jossa katsottaisiin esim jarrujen toiminta (rumpujarrut harrasteautossa ovat aina perseestä ja aina säädöt pielessä vaikka kaikki olisi uutta) yms KRIITTINEN turvallisuus muttei alettaisi huutaa jos koneessa onkin yksi ylimääräinen ahdin vs tehdas tai jotain mutta pientä.Ministeriö ehdottaa: Yli 40-vuotiaat autot vapautetaan määräaikaiskatsastuksesta
Liikenne- ja viestintäministeriö ehdottaa, että yksityiskäytössä olevat yli 40 vuotta vanhat ajoneuvot vapautettaisiin määräaikaiskatsastuksesta (23.1.2019)
Varmaan vaihtaisin oman kakkosauton parikymmentä vuotta vanhempaan jos tämä toteutuisi. Ajoa tulee vain reilu 5000km vuodessa toiseen autoon.Ministeriö ehdottaa: Yli 40-vuotiaat autot vapautetaan määräaikaiskatsastuksesta
Liikenne- ja viestintäministeriö ehdottaa, että yksityiskäytössä olevat yli 40 vuotta vanhat ajoneuvot vapautettaisiin määräaikaiskatsastuksesta (23.1.2019)
Ministeriö ehdottaa: Yli 40-vuotiaat autot vapautetaan määräaikaiskatsastuksesta
Liikenne- ja viestintäministeriö ehdottaa, että yksityiskäytössä olevat yli 40 vuotta vanhat ajoneuvot vapautettaisiin määräaikaiskatsastuksesta (23.1.2019)
Teoriassa juu ja ei. Ota huomioon että tuo 40v on aika hyvä ikä sen suhteen että autot alkavat olla oikeita harrasteita eikä mitään amisteron keskiverto 90-00-luvun bemareita tai muita joista nuo pahimmat perseilyt löytyvät. Noilla 40v+ autoilla alkaa olla jo tunnearvoa ja muuta arvoa joka tarkoittaa että niistä saatetaan jopa pitää huolta.Olishan tuo hienoa, mutta ikävä kyllä loppuisi siihen kun joku tuning-tero vetää jarruttomalla 500hp ruoskalla sadan norpan yli päiväkodin seinästä sisään, joka tietysti räjähtää ja polttaa viereisen viimeisen sademetsän samalla.
Teoriassa juu ja ei. Ota huomioon että tuo 40v on aika hyvä ikä sen suhteen että autot alkavat olla oikeita harrasteita eikä mitään amisteron keskiverto 90-00-luvun bemareita tai muita joista nuo pahimmat perseilyt löytyvät. Noilla 40v+ autoilla alkaa olla jo tunnearvoa ja muuta arvoa joka tarkoittaa että niistä saatetaan jopa pitää huolta.
Juuri näin mutta käytännössä vapauttaisi sinällään että jos osaat käyttäytyä etkä anna aihetta puuttua ei pienillä ei niin virallisesti hyväksytyillä muutoksilla olisi niin väliä.Eihän tuo tarkoita sitä että millä tahansa ruoskalla saisi ajella miten haluaa, vaan poliisi kyllä vie kilvet jos katsoo ettei sovellu liikennekäyttöön.
Ministeriö ehdottaa: Yli 40-vuotiaat autot vapautetaan määräaikaiskatsastuksesta
Liikenne- ja viestintäministeriö ehdottaa, että yksityiskäytössä olevat yli 40 vuotta vanhat ajoneuvot vapautettaisiin määräaikaiskatsastuksesta (23.1.2019)
Ei oo väliä vaikket tekis mitään, huomauttavat sitten ens vuonna jos ei oo mennyt väljäksi. Toi aikaraja ei meinaa mitään kuin että huonolla tuurilla joku mulkku polisii muuten sattuis pysäyttämään ja sit kattelis papereita ja huomais ton ja sit menee kattomaan auton alle -> not gonna happenAuttakaas tyhmää: Kävin katsastamassa autoni ja tarkastuskortti sanoo, että Hyväksytty, mutta tuli korjauskehotus oikean puoleiselle sisemmälle vetonivelen suojakumelle. Siinä lukee että se olisi korjattava 21.6.2019 mennessä.
Eli pitääkö se tosiaan kuukauden sisään korjata, vai voinko viivästyttää sitä korjausta myöhempäänki ajankohtaan? Tarkoitus on siis korjata, mutta kuukauden sisään se ei välttämättä onnistu...
Tosiaan virallisesti on 1 kk aikaa korjata.Auttakaas tyhmää: Kävin katsastamassa autoni ja tarkastuskortti sanoo, että Hyväksytty, mutta tuli korjauskehotus oikean puoleiselle sisemmälle vetonivelen suojakumelle. Siinä lukee että se olisi korjattava 21.6.2019 mennessä.
Eli pitääkö se tosiaan kuukauden sisään korjata, vai voinko viivästyttää sitä korjausta myöhempäänki ajankohtaan? Tarkoitus on siis korjata, mutta kuukauden sisään se ei välttämättä onnistu...
Menee väljäksi kyl tollanen nivel jos rasvat menee paskaseksi että kannattaa se korjata.Tosiaan virallisesti on 1 kk aikaa korjata.
Mutta voihan sen jättää korjaamattakin ja vuoden päästä tulee vain uusi korjauskehohus samasta viasta. Mutta hylkäystä ei vielä tuollaisesta viasta tule, eli korjaa milloin ehdit.
Jep. Eli kannattaa korjata heti kun ehtii. Tai jos ei korjaa ajoissa, niin voi joutua vaihtamaan koko nivelenkin tai vaikka romuttaa koko auto. Nyt on vielä helppoa korjata, kun on vain yksi vika.Menee väljäksi kyl tollanen nivel jos rasvat menee paskaseksi että kannattaa se korjata.
Katsastuksessa annetaan korjauskehotus, kun vika tai puute on yksinkertaisesti korjattavissa, eikä siitä aiheudu kuin korkeintaan vähäistä haittaa tai vaaraa liikenteessä tai ympäristölle.
Korjauskehotus merkitään rekisteröintitodistukseen ja kehotetut korjaukset on tehtävä määrätyn ajan kuluessa. Neljä korjauskehotusta tietää hylättyä katsastuspäätöstä, mutta joissakin tapauksissa pienempikin määrä voi aiheuttaa ajoneuvon hylkäämisen.
Menee väljäksi kyl tollanen nivel jos rasvat menee paskaseksi että kannattaa se korjata.
@Leo_Greta ja muillekin arvailijoille tiedoksi
Katsastuspäätökset | A-Katsastus
Hylätty auto on katsastettava uudelleen kuukauden kuluessa. Ellei autoa ole hylätty, sitä ei ole tarpeen jälkitarkastaa uudelleen pelkän korjauskehotuksen takia, ellei siihen ole osoitettu viimeistä korjauspäivää. Muutoin vika on korjattava "kohtuullisessa ajassa".
Tietysti jos joku pikkuvika on korjaamatta puolen vuoden kuluttua ja poliisi pysäyttää sinut ratsiassa, he saattavat kiinnostua asiasta.
Ei, koska vasta neljäs korjauskehotus tekee katsastuksesta hylätyn.
Nyt en oikein ymmärtänyt tuota lihavoitua osaa, kuinka se nyt menee omalla kohdalla. Eli tarkotatko tuolla et mun pitäis korjata se ja vielä jälkitarkastaa se auto kuukauden sisään?
Ei, sun pitäis korjata se siihen päivämäärän mennessä mitä mainittu. Epätodennäköistä on että kukaan tien päällä jaksaisi puuttua tuohon. Eikä tarvi jälkitarkastaa noilla tiedoilla mitä kirjoitit. Taas sitten jos se vetari menee rikki, niin sitten maksaa vähän enempi, alkaahan se rallattamaan ja raksuttamaan mikä ei jää huomaamatta. Ja tietty autosta ja korjaamosta riippuen minkälainen homma kumin vaihto on.
Jos se on satasen pommi, niin antaa mennä vaan niin pitkälle kun kestää tai leimaa riittää. Muuten kannattaa jotain tehdä.
Auto on viikot pääasiassa parkkipaikan "koristeena" kun ei oo hirveenä ajoa. Ja tarkoitus on korjata se mahdollisimman pian, mutta sitä en vaan tiä että onnistuuko se tuon kuukauden sisään.
Liimattava vaanSaa vielä vaihtaa vetonivelen. Jos löytyisi näitä päälle asennettavia vetonivelensuojakumeja niin ei tarttisi edes purkaa mitään niin ei olisi paha rasti hinnaltakaan.
Liimattava vaan
En oo ite käyttänyt mutta ihan positiivisia kokemuksia kuullut ainakin harrasteautopiireistä.Onko ne päteviä muuten ja kestää pakkaset?
En ole koskaan sellaista laittanut vaan niitä, missä pitää purkaa kamat pois tieltä.
Ei vaikuta mihinkään, ei tarvi korjata. Itse olisin voinut jättää virtalukon vaihtamatta, vaikka sain avaimet otettua pois ajon aikana, kun kerran rattilukkoa ei ole niin ei vaikutusta.Käytinpä tuon oman toitsun katsastuksessa ja tuli korjauskehotus takapenkin sivuikkunoista jotka ei toimi, eli ei saa auki eikä kiinni, sähkökäyttöisiä kun ovat ja auto vuodelta 98.
Enpä kyllä tiennyt että tommsistakin voi korjauskehotus tulla. Eihän kaikissa autoissa takaikkunoita saa välttämättä auki ollenkaan tai hyvin vähän.?
Käytinpä tuon oman toitsun katsastuksessa ja tuli korjauskehotus takapenkin sivuikkunoista jotka ei toimi, eli ei saa auki eikä kiinni, sähkökäyttöisiä kun ovat ja auto vuodelta 98.
Enpä kyllä tiennyt että tommsistakin voi korjauskehotus tulla. Eihän kaikissa autoissa takaikkunoita saa välttämättä auki ollenkaan tai hyvin vähän.?
Tossa suunnilleen vuosi sitten hain paikallisesta fixuksesta sellaisen ylivedettävän vetarinsuojakumin, eli kyllä niitä saa ihan normaalisti, ellei nuo nyt jostainsyystä ole edellisen vuoden aikana tulleet kielletyksi. Asennus on tietysti semivittumainen, varsinkin jos on iso vetonivel, eikä se välttämättä ole yhtään vähätöisempi kuin oikean vetarinkumin asentaminenkaan, mutta sitä oikeaa kumia ei välttämättä saa kuin marmoritiskiltä, jos sieltäkään. Myyvät mielummin koko vetarin.Liimattava vaan
Näyttäisi muuttuneen tuokin nyt kun katsastusta tiukennettiin.Muuten nyt katsurilla ei tainnut olla ihan kaikki kotona. En mä ainakaan ole huomannut että mitään muuta ikkunaa on availtu kun kuskin puolen.
Näyttäisi muuttuneen tuokin nyt kun katsastusta tiukennettiin.
E6 Muut ikkunat, Säännöstenmukaisuus, kunto, materiaali, tummennus ja hyväksymismerkinnät, nostomekanismin toiminta: Ennen (2017) oli korjauskehoitus jos "Ikkunaa ei voi nostaa ylös tai se ei pysy ylhäällä." nyt lukee samassa kohtaa "Ikkunaa ei saa avattua tai se ei pysy kiinni".
https://www.finlex.fi/data/normit/44752/SV_TRAFI_664120_03.04.03.00_2018.pdf
https://arkisto.trafi.fi/filebank/a...28056-Arvosteluperusteet_maarays_27102017.pdf
Ei tuossa minustakaan järkeä ole, mutta lain mukaisesti katsuri näyttää kyllä toimineen. Kuskin ikkunaa ei ole kyllä eroteltu vanhoissakaan muista, tosin se nyt on ihan perusteltuakin että kaikkien ikkunat pitää pysyä kiinni.
No jo on taas touhua. Viime katsastuksessa ei testattu edes takaiskareita tai avattu konepeltiä, katsuri oli kyllä sama kuin vuosi sitten.Näyttäisi muuttuneen tuokin nyt kun katsastusta tiukennettiin.
E6 Muut ikkunat, Säännöstenmukaisuus, kunto, materiaali, tummennus ja hyväksymismerkinnät, nostomekanismin toiminta: Ennen (2017) oli korjauskehoitus jos "Ikkunaa ei voi nostaa ylös tai se ei pysy ylhäällä." nyt lukee samassa kohtaa "Ikkunaa ei saa avattua tai se ei pysy kiinni".
https://www.finlex.fi/data/normit/44752/SV_TRAFI_664120_03.04.03.00_2018.pdf
https://arkisto.trafi.fi/filebank/a...28056-Arvosteluperusteet_maarays_27102017.pdf
Ei tuossa minustakaan järkeä ole, mutta lain mukaisesti katsuri näyttää kyllä toimineen. Kuskin ikkunaa ei ole kyllä eroteltu vanhoissakaan muista, tosin se nyt on ihan perusteltuakin että kaikkien ikkunat pitää pysyä kiinni.
Vielä kun saadaan takas vanha monopolikatsastuksen asenne niin johan alkaa talvella tulla korjaamoille katsurin rikkomia ikkunan nostimiaJaa jaa, no sitten se on just niin. Mitähän muuta vielä tulee jatkossa vastaan näitä "järkeviä" uudistuksia. Hyvä tietää tuokin, niin muistaa ehkä katsoa tuollaisetkin seikat, vaikka kyllähän ne nyt tulee testattua jos ja kun sähköllä ovat. Veivailut voi kyllä unohtua.
Toisaalta eipä tuota saa normaalisti takalasiakaan avattua, eikä siitäkään hylsyä tule. Missä tuo määritellään mitkä ikkunat pitää avautua?Näyttäisi muuttuneen tuokin nyt kun katsastusta tiukennettiin.
E6 Muut ikkunat, Säännöstenmukaisuus, kunto, materiaali, tummennus ja hyväksymismerkinnät, nostomekanismin toiminta: Ennen (2017) oli korjauskehoitus jos "Ikkunaa ei voi nostaa ylös tai se ei pysy ylhäällä." nyt lukee samassa kohtaa "Ikkunaa ei saa avattua tai se ei pysy kiinni".
https://www.finlex.fi/data/normit/44752/SV_TRAFI_664120_03.04.03.00_2018.pdf
https://arkisto.trafi.fi/filebank/a...28056-Arvosteluperusteet_maarays_27102017.pdf
Ei tuossa minustakaan järkeä ole, mutta lain mukaisesti katsuri näyttää kyllä toimineen. Kuskin ikkunaa ei ole kyllä eroteltu vanhoissakaan muista, tosin se nyt on ihan perusteltuakin että kaikkien ikkunat pitää pysyä kiinni.