Käteiskapina - maksukortit

...ja mitenkään provikka ei tietenkään voi olla suurempi?

Maksupäätteet hintavertailussa: iZettle, Nets vai Verifone?
Korttipromoottoreilla tuntuu olevan kova into vähätellä korttimaksujen kustannuksia kauppiaille. Myös kiinteät kulut voivat olla tuntuvia. Em. jutun mukaan Nets-palvelusopimuksen kiinteät kulut on n. 2000 euroa kolmen vuoden ajalta ja sopimukseen on sitouduttava kolmeksi vuodeksi. Tähän sitten provisiot päälle.

Kun asiakas kaivaa esiin luottokortin, provisio onkin prosentin luokkaa. Jos myy vaikka euron kahvikuppeja, niin neljän sentin minimiprovisio on 4% myynnistä. Vielä 4 euron ostoksista provisio on prosentin. Ei ihan vähän. Eikös niin, että provisiota maksetaan koko summasta eli myös alveista, muista veroista sekä tipeistä?

Halvemmallakin saa maksupäätteen mutta provisiot nousevat 1,5-2 prosenttiin. Paljonko on eri mobiilipalveluiden provisiot?

Käteisasiakkaana pitäisin kohtuullisena, että kortti- ja mobiilimaksamisen todelliset kokonaiskulut perittäisiin niitä käyttäviltä asiakkailta.
Ihan samalla tavalla sitten itse maksat käteisen käsittelystä syntyvät vaivat

Eiku ai niin ne hukkuu voluumiin mutta korttitapahtumat ei :D
 
Kysymykseesi saa nopean ja triviaalin vastauksen, kun miettii ovatko Visa ja MC avoimia standardeja vai kaupallisia brändejä.
Miten maksunvälittäjä voisi ikinä avoin standardi ollakkaan.

Oletko koskaan kuullut mikä on vaikkapa Verified by visa? Maksunvälitys ei ole riskitöntä välittäjällekään.
 
Ajatus on varmaan vieras nykyiseen ansaintalogiikkaan tottuneelle, mutta helposti. Tai siis ei maksunvälittäjän tarvitse tai pidä olla, mutta voitko kuvitella maailmaa jossa yhdellä firmalla ei olisi monopolia? Tekniikkojen ja toimintatapojen pitäisi olla avoimia. Aika uskomatonta, eikö? Silloin voisi olla jopa sitä "kilpailua" eikä ota tai jätä.

Se, että maksupäätteet kilpailevat, ei ole mitään kilpailua vaan pelkästään pönkittää naruistavetäjän valtaa. Hypoteettisen kilpailijan korttia ei ehkä kannata maksupäätefirman tarjota, jos mielii alalla jatkaa. Eikös?
 
.ja mitenkään provikka ei tietenkään voi olla suurempi?

Maksupäätteet hintavertailussa: iZettle, Nets vai Verifone?
Korttipromoottoreilla tuntuu olevan kova into vähätellä korttimaksujen kustannuksia kauppiaille. Myös kiinteät kulut voivat olla tuntuvia. Em. jutun mukaan Nets-palvelusopimuksen kiinteät kulut on n. 2000 euroa kolmen vuoden ajalta ja sopimukseen on sitouduttava kolmeksi vuodeksi. Tähän sitten provisiot päälle.
No ei ne tuon yli mene, tietysti kauppiassopimuksia on tarjolla muillakin kuin Netsillä, provikat neuvotellaan tietysti aina jos niin haluaa.

Maksupäätteen saat vuokrattua vaikka viikonlopuksi, ei tarvitse sitoutua komensi vuodeksi.

Ja se päätteen kk-maksu pitää kuitenkin sisällään kaiken mitä koettimaksuihin tarvitaan. Tai sitten hommaa sen iZettlen ja maksaa niitä ryöstoprovikikoita :)
 
Maksupäätteen saat vuokrattua vaikka viikonlopuksi, ei tarvitse sitoutua komensi vuodeksi.

Ja mitähän tällainen mahtaa tulla maksamaan? Oletetaanpa, että vaikka Ravintolapäivään osallistuva haluaa myydä munkkeja ja simaa myös korttimaksulla. Sanotaan, että tulisi 500€:n edestä myyntiä korteilla.
 
On hyvä, että on vaihtoehtoja, mutta yhä enemmän käteismaksamiseen kohdistuu painetta. Tässäpä esimerkki VR:n tapaan:
Kaukoliikenteen lippujen osto ja maksu - VR
Lippua ei voi enää maksaa junassa käteisellä, se ei onnistu myöskään asemien automaateilla, ja koska lipunmyynti on lopetettu useimmilla asemilla, lippua ei voi ostaa tiskiltäkään. Jos asemalla sattuu olemaan lipunmyynti, siitäkin menee lisämaksu.



On naiivia ajatella, että riittää reagoida sitten, kun konkreettisia ongelmia ilmenee. Jo kerätyt tiedot on kuitenkin pankeista saatavilla hyvinkin vuosikymmenen verran ellei pidempäänkin. Kannattaa pitää mielessä, että Suomessa viranomaiset eivät tarvitse kovinkaan erikoista syytä päästäkseen käsiksi ihmisten pankkitietoihin.

Jos tilanne pääsee niin pitkälle kuin Ruotsissa, niin voi olla paha enää lisätä käteisen käyttöä jos se syystä tai toisesta alkaa tuntua houkuttelevalta. Tukholmassa on suorastaan vaikeaa löytää edes kahvilaa, jossa voisi maksaa käteisellä. Minusta yhteiskunta on jo pahasti sairas, jos ei voi edes kahvilla käydä ilman, että siitä pitäisi jättää eksakti, yksilöitävä aikaleima.

Ruotsalaiset firmathan yrittävät ujuttaa samaa Suomeenkin: Ravintola luopui käteisestä eivätkä asiakkaat olleet moksiskaan – Suomesta löytyy kuitenkin vielä ihmisiä, jotka ovat riippuvaisia käteisestä

Niin kuin kaikessa, on myös maksuvälineen valinnassa tehtävä hyöty-/haittapunninta ja riskiarvio.
Korttimaksun hyödyt: helppoa, nopeaa, ei tarvitse käydä nostamassa rahaa automaatista tai yksityisyyden parantamiseksi pankin konttorista, ei tarvitse pyöritellä taskun pohjalla kolikoita.
Korttimaksun haitat: jos valtio muuttuukin ihmisiä sortavaksi diktatuuriksi tms. dystooppinen kehitys tapahtuu, voidaan minua kai sitten jotenkin sortaa sillä tiedolla, että käyn lounaalla työpäivisin sekä asioin S-Marketissa ja Cittarissa ym. todella epädramaattista ja tylsää keskiluokkaista elämää.

Kyllä yksityisyydestä kannattaa olla huolissaan, mutta ihan arkipäiväisessä tavallisen ihmisen elämässä on todella paljon huomattavasti merkittävämpiä ja helpommin hyödynnettävissä olevia riskitekijöitä sille asialle kuin maksukortin käyttäminen. Ja riskit yksityisyyden loukkauksille ovat tähän mennessä realisoituneet edes jossain määrin suunnilleen kaikilla muilla aloilla paitsi niissä pankkiasioinneissa.

Yksityisyydestänne huolissaan oleville käteismaksajille tiedoksi: kun käytte pankkiautomaatilla, teidät kuvataan joka kerta. Viranomaiset saavat ne kuvat jos haluavat. Käykää käteisenne siis pankin konttorista. Tosin teidät kuvataan sielläkin.

Ei siinä mitään, kyllä minunkin mielestäni käteisen käyttämisen pitää olla sallittua edelleenkin. En olisi sitä kokonaan kieltämässä, vaikka ymmärrän kyllä miksi esim. VR ei halua myydä enää lippuja junassa käteisellä. Junaliput voi edelleen ostaa käteisellä R-kioskilta.
 
Käteisellähän ei Suomessa kyllä oikein tule toimeen, ei ainakaan ilman merkittävää extravaivaa.

Työnantajat jotka suostuvat käteisellä palkan maksamaan ovat todella harvassa. Samoin esim. Verojen maksu käteisellä on hankalaa puuhaa. Voiko veronpalautukset saada käteisenä? Siihenkin verottaja on kysellyt tilinumeroita jo ties kuinka pitkään.

Aika moni laskulla myyjäkin pyytää nykyisin extraa siitä, että toimittaa paperilaskut, joka taitaa olla jotakuinkin vaatimus, jotta ilman nettipankkia voi laskunsa maksaa. E-laskut tai Direct Debitit vaativat käsittääkseni myös tilin.

Kela maksaa myös normaalisti kaikki etuudet pankkitilille, eikä niitä saa käteisellä konttorista. Harkinnanvaraista toimeentulotukea voinee saada myös käteisenä, mutta se on aina vain viimesijainen tuki, joten suurin osa rahasta tulee ymmärtääkseni tilille.
 
Ja mitähän tällainen mahtaa tulla maksamaan?

k5F6CLz.jpg
 
En mahda sille mitään mutta yksityisyys tuolla tasolla vaikuttaa kovasti väkisin pysyyn hilatulta olkiukolta jonka verukkeella voi sitten tehdä päivittäisen asioinnin vaikeaksi.

Se ettet välitä asiasta ei muutta tippaakaan sitä, että käteisellä maksaessa yksityisyyteen ja tietoturvaan liittyvät ongelmat ovat minimaalliset VS esim kortilla tai jollain apilla maksaminen ja monet VÄLITTÄVÄT ko asiasta. Nykyisin kyylätään jokapaikassa ihan liikaa.

Lisäksi nuo muut systeemit kusevat siinä, että yhdelle käy yksi tapa ja toiselle toinen. Pitäisi olla yksi, helppokäyttöinen, jäljittämätön tapa, joka kelpaisi kaikille ja olisi yksinkertainen käyttää, eikä sisältäisi hakkerien mentäviä reikiä. Lisäksi tapa pitäisi pysya samanlaisena vähintään useita kymmeniä vuosia.

Sitäennen, käytän hyvinkinpaljon käteistä.

Törkeän kallis (myyjälle) ja tukeeko tuo nyt vain korttimaksamista vai toimiiko esim puhelin apit?
 
Siinä kun rupeat huutamaan "minulla on oikeus olla vaiti" niin ilme kun tullisetä tekee täyden ruumiintarkistuksen :bored:
Ja sitten, vaikka ei mitään löytäisikään, toteaisi vaan että tällä kertaa tyssää matkustaminen kun ei tarjota pyydettyjä tietoja ja niskaperseotteella seuraavalle paluulennolle jolla ainoa vapaa paikka on businesshypereliteluokassa ja matkailijan omaan piikkiin. On tietysti oikeus olla vaiti tai huudella mitä sattuu.
 
Ei sinua kukaan pakota käteistä käyttämään.

Mutta, siinähän sitten töllistelet ympärille ja kenties jopa tajuat olevasi tyhmä,
kun olet pelkän luurin jne. varassa silloin, kun homma ei menekään putkeen.
Itsellä tämmöisiä debit kortin käymättömyyksiä on tullut vastaan lähinnä vain matkustellessa. Ja sitten toki kaivetaan esiin luottokortti ja jatketaan matkaa.

Pikku myyjät ulkomailla nykyään aika hyvin haluaa jo apple payta myös.
 
Onneksi on vaihtoehtoja miten hoitaa maksutilanne esim. kaupassa. Itse käytän korttia ja erittäin paljon lähimaksua, kun se vaan on kätevää. Olen useamman kerran joutunut käyttämään kaupassa käteistä kun korttipäätteissä on ollut ongelmia, ihan näin suomessa. Ja siksi on aina jokunen kymppi sitä mukana varmuudeksi.

En ole kyllä jaksanut stressata miten se edessä oleva hoitaa ostostensa maksun tai miten yritykset joutuvat kikkailemaan käteisen rahan kanssa. Enemmän hyötyä on olla se palvelu käytössä jolla saa asiakkailta rahaa yritykselle, liittyen korttimaksuihin ja käteiseen.

Ja mitä tulee omaan yksityisyydensuojaan, niin siitä tulee pidettyä huolta erilaisilla valinnoilla ja tulee keskusteltua esim. läheisten kanssa asiasta. Jos joku omasta yksityisyydestään haluaa luopua, niin se on heidän päätöksensä, eikä varsinaisesti ole itseltäni pois. Kunhan pitävät näppinsä erossa muiden valinnoista.
 
Viimeksi muokattu:
Eipä se Google saa sitä kaupan kassan dataa itselleen jos Google Pay:tä käyttää, ne pysyy siellä kassaohjelmistossa eikä niitä välitetä maksupäätteelle maksutapahtumassa.
En ajatellut että kaupan kassan dataa saisi, vaan oletin että Google saa tiedon siitä maksusta.

Lisäksi, jotta voisi Google Payllä maksaa, niin Google vaatii hanakasti paljon muutakin tietoa. (appi herjaa jos estää).

Tästä aasinsilta siihen että käyttäjän kannalta olisi parempi jos oma pankki (tai mitä nyt käyttääkin) tarjoaisi ihan oman lähimaksusysteemin puhelimeen iman Googlea. Eli että tietoa ei kerettäisi sen enempää kuin maksun tekisi kertoilla, eikä niin että dataa luovutettaisiin jälleen yhdelle uudelle toimijalle.

En kovin nopealla Googletuksella löytänyt Google Payn ehtoja, mutta Google Paymentsin tietosuojailmoituksessa on manittu mm myyjältä ostettujen tuotteiden tai palveluiden kuvaus, no vaikka ei tietoja saisi, ja vaikka Google ei saisikaan myyjältä yksittäisen tapahtuman tietoja, niin ei se ihan piemennossa ole.
 
Ainoa paikka missä käteistä on tullu käytettyä on ollu karv... mättöruoka paikat mutta kun tuo lähimaksu toimii sen verran hyvin niin eipä tuotakaan ole tullu ajateltua hetkeen. Ainoastaan ehkä jotku kirpparit ovat sellasia joissa mielummin maksaisin käteisellä.
 
Ainoa paikka missä käteistä on tullu käytettyä on ollu karv... mättöruoka paikat mutta kun tuo lähimaksu toimii sen verran hyvin niin eipä tuotakaan ole tullu ajateltua hetkeen. Ainoastaan ehkä jotku kirpparit ovat sellasia joissa mielummin maksaisin käteisellä.

Just noissa kannattaa maksaa kortilla tai ainakin pyytää kuitti. Menee todennäköisemmin kassaan.
 
En mahda sille mitään mutta yksityisyys tuolla tasolla vaikuttaa kovasti väkisin pysyyn hilatulta olkiukolta jonka verukkeella voi sitten tehdä päivittäisen asioinnin vaikeaksi.

Ihmettelenpä vielä, että millä logiikalla kattavaan korttimaksamiseen liittyvää henkilöön yhdistettävän, yksityiskohtaisen datan kertymistä voi pitää merkityksettömänä olkiukkona?

Lienee selvää, että käteismaksusta ei jää ulkopuolisille välttämättä mitään jälkiä - ellei sitten ehdoin tahdoin vinguttele samalla plussabonuksia. Sen sijaan korttimaksutapahtumista muodostuu täsmällinen historia henkilön rahankäytöstä aika- ja paikkaleimoineen. Ei siis tallennu pelkästään tietoa siitä, että on maksettu jotain vaan myös missä ja milloin. Historiaa ei kerry vain ruokakauppa-asioinnista vaan myös jokaisesta muusta maksusta. Monesti ostopaikasta ja hinnasta on pääteltävissä mitä on ostettu. Sen lisäksi, että data on tarkkaa, sitä säilytetään pitkään. Käsittääkseni tilitapahtumat säilyvät ainakin luokkaa vuosikymmenen.

Aineisto on valtava ja kattava mutta toisaalta keneltäkään ei tunnu saavan tyhjentävää vastausta, kenellä siihen on pääsy ja missä tarkoituksessa. On siis mahdotonta arvioida, kuinka vakavasta yksityisyydensuojan loukkauksesta todella on kyse. Silloin ainoa turvallinen tapa on olla tuottamatta tätä dataa. Dataa, jota ei ole olemassa, ei voi käyttää väärin ja kääntäen, olemassaolevaan dataan liittyy aina väärinkäytön mahdollisuus.

Ei minua häiritse, että joku muu haluaa maksaa kortilla mutta minua häiritsee, jos minun mahdollisuutta maksaa käteisellä rajoitetaan. Firmat, joissa ei käy käteinen päätyvät yleensä boikottiin. Jos käteinen ei käy, niin kaupat jäävät tekemättä.
 
Ei tarvita mitään valtiovaltaa
Totta kai tarvitaan sen varmistamiseen, että kaikki maksuja perivät tahot pakotetaan ottamaan vastaan maksuväline, johon kaikilla on mahdollisuus ja jonka käytöstä ei keskuspankin lisäksi kukaan vedä välistä. Muuten joudutaan tilanteeseen, jossa ylikansalliset suuryhtiöt voivat määrätä, kuka saa maksaa ja mitä kenelle. Niin ei koskaan saa käydä. Se määräysvalta kuuluu yksinomaan valtiolle, ja yksityisten välinen kauppa tulee olla mahdollista myös ilman valtion väliintuloa salassa siltä varalta, että valtio ajautuisikin hirmuvallaksi.

Lisäksi valtiovallan tulee pitää yleiseksi standardiksi muodostuvia yleisempiä maksuvälineitä siinä määrin hallussaan, että se pakottaa niitä välittävät syrjimättömin ehdoin tarjoamaan palvelun myös sellaisia laillisia hyödykkeitä myyville, joiden myymiset eivät sanottuja suurtahoja miellytä. Jo nyt ollaan verrattavalla toimialalla hyvin mielisairaassa tilanteessa, kun markkinajohtaja Posti kieltäytyy ottamasta kuljetettavakseen ampuma-aseita tai aseen näköisiä esineitä. Kysymys ei siis ole vastuunrajoituksista vaan poliittisesta vainosta. Lähempi (vaikkakin vielä toistaiseksi lievempi matalamman tason) esimerkki löytyy maksupäätetarjoajista, jotka kieltävät joidenkin laillisten hyödykkeiden (taas kerran mm. aseiden) myynnin. Tämä pitäisi lainsäädännön keinoin kieltää. Toki vielä Visa tai MC ei tällaista yritä, mutta maksupäätetarjoajien fasistinen pyrkimys on jo tarpeeksi paha varoitusmerkki. Suhteellisuusperiaatteen mukaan jos tämä sallitaan, pitäisi myös yksittäisen ravintolan voida avoimesti kieltää palvelunsa mm. rasistisin perustein, ja tämähän taas ei tietenkään ole ok.

Palatakseni käteiseen tai sitä vastaavaan digitaaliseen keskuspankkivetoiseen vastaavan anonyymiin rajapintaan; Ihanteellisessa maailmassa tämä laillinen maksuväline(käsite ei koske pelkästään valuuttaa vaan myös maksutapaa) on myös sellainen, jota käyttäen maksu voidaan tehdä anonyymisti, ja kuluttajalla taataan oikeus hyödyntää tätä ominaisuutta ilman muuta tiedonantopakkoa. Toki on aikamoista hattaraoptimismia kuvitella, että valtio ajattelisi vapautta sun muita luksusoikeuksia.

Toki vapaan kilpailun nimessä kaikenlaista rentseekingia kritisoivat voi leimata kommunisteiksi. Älyllisesti rehellistä se ei ole, ja rentseekerit itse ovat kuin neuvostoviranomaisia.

Samoin voi vapauden maksimointiin pyrkivät tai ylipäänsä yksityisyyden huomioon ottavat tahot leimata paranoideiksi skitsifreenikoiksi ja rikollisiksi. Tosin se, joka yrittää vaihtaa vapautta mukavuuteen tai turvallisuuteen, menettää ne kaikki eikä olisi mitään niistä ansainnut.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo kortin varmistaminen pankkitunnareilla on ihan euroopanlaajuinen, ja tulee varmasti käyttöön ~kaikkialla jossain vaiheessa. Tosin VR:n toteutuksesta en tiedä, mutta ei sen pitäisi niitä tunnuksia joka kerta kysyä jos kortin tallentaa palveluun.

On kyllä ihan perseestä, hiton työlästä ja hidasta. Varsinkin niillä pankeilla, joilla verkkopankki edelleen vaatii ne tunnuslukulistat esim. OP. Kuka jaksaa jotain tunnuslukulistoja mukana kuljettaa? OP verkkopankki apin käyttöön toki riittää se itse valitsema koodi, mutta kaikki tunnistukset vaatii sen listan. No onneksi nordealla tuo on hoidettu app:lla. Tosin jos olet jossain reissussa ja kännykästä loppuu akku, niin et voi vaikka kaverin laitteella ostaa, kun et voi tunnistautua. :facepalm: Välillä tökkii nämäkin, niin koita siinä sitten verkossa ostaa mitään kun ei saa maksua läpi.. Viikko sitten viimeksi nordean tunnusluku app ei vaan suostunut toimimaan, niin pakko oli jättää ostamatta luottokortilla kun ei saanut sitä varmistusta millään läpi vaikka yritin 10min. Ylivoimaisesti huonoin uudistus mitä korttimaksamiseen on tehty.

Kyllä sitä käteistä tullaan tarvitsemaan vielä pitkään, koska kortti maksamisessa on vähän väliä ongelmia kassalla ja mobiilimaksaminen toimii vielä epävarmemmin.. Kukkarossa useampi satanen käteistä niin selviää ostoksista kun kohdalle taas sattuu se, ettei kortti/app taas vaihteeksi toimi.

Mobilepay on kyllä lähinnä vitsi. Reilu vuosi sitten ilmoitukset maksuista tuli sitten joskus, välillä kesti pari tuntia. Appiin kirjautuminen ei auttanut mitään. Nykyisinkin jumittelee aina välillä ihan huolella, joten ei voi kyllä luottaa tuohon. Kerrankin kesti varmaan puoli tuntia, kun yksi halusi ostaa multa serriä ja maksaa mobilepay:lla.. Siirto nyt toimii kohtuullisesti vrt. mobilepay (ainakin paljon paremmin). Käteinen toimii aina, eikä ole riippuvainen onko sulla kännykässä virtaa tms.
 
Tuo kortin varmistaminen pankkitunnareilla on ihan euroopanlaajuinen, ja tulee varmasti käyttöön ~kaikkialla jossain vaiheessa. Tosin VR:n toteutuksesta en tiedä, mutta ei sen pitäisi niitä tunnuksia joka kerta kysyä jos kortin tallentaa palveluun.

Kaikki varmaankin muistavat tämän pikkudetaljin:
Laki vahvasta sähköisestä tunnistamisesta ja… 617/2009 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®
24 § (29.6.2016/533)
Tunnistustapahtumaa ja tunnistusvälinettä koskevien tietojen tallentaminen ja käyttö
Tunnistuspalvelun tarjoajan on tallennettava:
...

Edellä 1 momentin 1 kohdassa tarkoitetut tiedot on säilytettävä viiden vuoden ajan tunnistustapahtumasta. Muut 1 ja 2 momentissa tarkoitetut tiedot on säilytettävä viiden vuoden ajan vakituisen asiakassuhteen päättymisestä.

Aina kun käyttää mitä tahansa sähköistä tunnistautumista, tunnistautumispalvelun tarjoaja säilöö tapahtumatiedot viiden vuoden ajan.
 
Miten maksunvälittäjä voisi ikinä avoin standardi ollakkaan.

Oletko koskaan kuullut mikä on vaikkapa Verified by visa? Maksunvälitys ei ole riskitöntä välittäjällekään.
Miksi ei voisi olla avoin standarti, vai onko tässä sanatulkintaa, tarkoitetaan eriasioita samoilla sanoilla.

Mutta toit esille tärkeän asian, käteisen käsittelyssä ei tarvita suljettuja standarteja, ei hyväksyntöjä jne. Kovin helposti ulkopuolinen ei voi hetkessä evätä, saati estää vastaanottamasta tai luovuttamasta. Pitkässä juoksussa voi tapahtua että rahan käsittely tulee luvanvaraiseksi, jos käteisestä (seteli/kolikko) luovutaan.

Ihmettelenpä vielä, että millä logiikalla kattavaan korttimaksamiseen liittyvää henkilöön yhdistettävän, yksityiskohtaisen datan kertymistä voi pitää merkityksettömänä olkiukkona?
Aivan,

Aineisto on valtava ja kattava mutta toisaalta keneltäkään ei tunnu saavan tyhjentävää vastausta, kenellä siihen on pääsy ja missä tarkoituksessa. On siis mahdotonta arvioida, kuinka vakavasta yksityisyydensuojan loukkauksesta todella on kyse. Silloin ainoa turvallinen tapa on olla tuottamatta tätä dataa. Dataa, jota ei ole olemassa, ei voi käyttää väärin ja kääntäen, olemassaolevaan dataan liittyy aina väärinkäytön mahdollisuus.

Hyviä kysymyksiä, se toki tärkeää kuka vai oikeammin mikä siihen pääsee käsiksi. Vielä tärkeämpää on se että jos tietoa on, niin ei tiedetä kuka tai mikä siihen voi päästä myöhemmin käsiksi.

Ja ehkä vielä oleellisempi, mitä sillä tiedolla voi tehdä, ei ehkä kiinnosta yksittäiset ostot, tai palvelu hankinnat, vaan se mitä sillä tiedolla tehdään ennekaikkea voisi tehdä.

Tässä vielä muistaa se että yksilö ei välttämättä voi todistaa väärää tietoa tai tulkintaa vääräksi.



Ei minua häiritse, että joku muu haluaa maksaa kortilla mutta minua häiritsee, jos minun mahdollisuutta maksaa käteisellä rajoitetaan. Firmat, joissa ei käy käteinen päätyvät yleensä boikottiin. Jos käteinen ei käy, niin kaupat jäävät tekemättä.

Syyttömyyden todistamiselle jatkoa, luodaan myös mielikuvaa että hänellä täytyy olla jotain ikävää salattavaa jos moisia vaatimuksia, siitä voidaan vääntää jotain hyvin epäilyttävää, todistustaakka toki hänellä.


On siis mahdotonta arvioida, kuinka vakavasta yksityisyydensuojan loukkauksesta todella on kyse. Silloin ainoa turvallinen tapa on olla tuottamatta tätä dataa. Dataa, jota ei ole olemassa, ei voi käyttää väärin ja kääntäen, olemassaolevaan dataan liittyy aina väärinkäytön mahdollisuus.

Vähän sivuten, kanta-asiakas ohjelmat jotka ei "kerää" yksilöivää dataa, siitä mitä yksittäisiä tuotteita tietty kanta-asiakas on ostanut, silti on voitu selvittää massana ketkä on ostaneet jonkin tietyn tuotteen tietyllä aikavälillä. Tarkoitus on ollut hyvä, mutta joskus myöhemmin se hyvä tarkoitus voi olla ....
 
Ihmettelenpä vielä, että millä logiikalla kattavaan korttimaksamiseen liittyvää henkilöön yhdistettävän, yksityiskohtaisen datan kertymistä voi pitää merkityksettömänä olkiukkona?
Olen useassa yhteydessä pyytänyt ja vaatinut uskottavia skenarioita siitä että mitä ihmeen oikeaa haittaa tuosta olisi. Lähtökohtahan on kumminkin se että jos halutaan seurata niin se onnistuu vaikka kuinka käyttäisit käteistä.
 
Olen useassa yhteydessä pyytänyt ja vaatinut uskottavia skenarioita siitä että mitä ihmeen oikeaa haittaa tuosta olisi. Lähtökohtahan on kumminkin se että jos halutaan seurata niin se onnistuu vaikka kuinka käyttäisit käteistä.
Aika mahdotonta se seuraaminen on, jos joku ei fyysisesti varjosta 24/7. Sitä taas ei ole vara tehdä.
Korttimaksuista taas jää tiedot talteen aina.
 
Aika mahdotonta se seuraaminen on, jos joku ei fyysisesti varjosta 24/7. Sitä taas ei ole vara tehdä.
Korttimaksuista taas jää tiedot talteen aina.
Valvontakameroista automaattisella kasvojen tunnistamisella. Onnistumisprosentti on ollut hyvin korkea jo kauan kun saa kuvan hyvässä valossa. Pankkiautomaatit ja pankkien tiskit kuvaa asiakkaansa todella tarkalla kuvalla.
 
Olen useassa yhteydessä pyytänyt ja vaatinut uskottavia skenarioita siitä että mitä ihmeen oikeaa haittaa tuosta olisi. Lähtökohtahan on kumminkin se että jos halutaan seurata niin se onnistuu vaikka kuinka käyttäisit käteistä.
Vertauskuvia on paljon, mutta jos vertaa esim terveystietoihin, niin osalle ne on ihan hälläväliä.
Samoin myös tilitiedot, osa on ihan valmis ne julkaiseen, ja kummeksuu miksi kaikki ei tee niin.


Mieti jokin sellainen asia mitä et halua huudeltavan julki, sen ei tarvitse olla yksittäinen selkeä tieto, vaan se voi olla tulkinta, se voi olla jotain sellaista mitä sinä tai minä ei itsekkään tiedetä, se voi olla myös väärä tieto, tai ainakin omasta mielestä väärä. Jonka seurauksena en saa tai voi tehdä jotain sellaista mitä haluasin.

Kannattaa myös muistaa että se mikä tänään tuntuu ihan hyvältä, ok, mutta vuosien saatossa asenteet ja mielikuvat voi muuttua ja se juttu ei näyttäkkään enään yhtä hyvältä.
 
Eipä niitä valvontakameroita jokapaikassa ole.
Lisäksi valvontakameran datansäilytys aika on hyvin rajallinen ja data on sailytetty ei keskitetysti. Laitteistoissa on "kasvojen tunnistusta", mutta henkilön tunnistusta on hyvin vähän ja lisäksi lakikin tulee vastaan jos yritetään tunnistaa naamasta tiettyä henkilöä ja tallentaa se henkilötieto vielä erikseen. Lisäksi käteinen vaihtuu ihmiseltä toiselle erinäisessä paikoissa, joten seteleisden sarjanumeroidenkin seuraaminen on erittäin hankalaa ja epäluotettavaa.

Käteisen kanssa seuraaminen on jokatapauksessa vaikeaa, korttimaksussa taas aina tapahtuva, sisäänrakennettu ominaisuus. Maksukortin luovuttaminen toisen henkilön käyttöönkin on maksuvälinepetos (Ja kortti lähtee esim kassalla, jos jää kiinni).
 
Minulla ei riitä ymmärrys käteisen käytölle suomessa. Korttimaksaminen / Apple Pay on niin kätevää, että käteinen lähinnä vain vituttaa kun sitä joutuu jostain ottamaan vastaan (yleensä esim. Tori-kaupoista, kun mobilepay yms. ei tunnu joillekin sopivan..) Kun saan jostain käteistä vien sen yleensä suoraan talletusautomaatille.

Ymmärrän lähinnä vain silloin, jos harrastaa tiukkaa budjettia ja haluaa varmistaa että esim. ruokabudjetti ei voi ylittyä kun se on käteisenä jne.
 
Minulla ei riitä ymmärrys käteisen käytölle suomessa. Korttimaksaminen / Apple Pay on niin kätevää, että käteinen lähinnä vain vituttaa kun sitä joutuu jostain ottamaan vastaan (yleensä esim. Tori-kaupoista, kun mobilepay yms. ei tunnu joillekin sopivan..) Kun saan jostain käteistä vien sen yleensä suoraan talletusautomaatille.

Ymmärrän lähinnä vain silloin, jos harrastaa tiukkaa budjettia ja haluaa varmistaa että esim. ruokabudjetti ei voi ylittyä kun se on käteisenä jne.
Mitä järkeä esim alle 500e on viedä tilille? Se kuitenkin kuluu säällisessä ajassa ihan käteisenäkin, jokäpäiväisiin kuluihin..
 
Mitä järkeä esim alle 500e on viedä tilille? Se kuitenkin kuluu säällisessä ajassa ihan käteisenäkin, jokäpäiväisiin kuluihin..
Jos on ulkoistanut kirjanpidon, niin tuossa tallettaessa vain merkkaa mistä raha tuli, niin kaikki rahaliikenne löytyy sähköisenä.

Mutta olet oikeassa, vaivaa tuostakin ja vaivattomasti sen voi käyttää mm kaupoissa, ja toki pitää olla se riittävän suuri käteiskassa, eli ei kaikkea kuitenkaan tilillä pidetä.
 
Kuten todettua, yksityisyys painaa vaakakupissa helposti sen minimaallisen "räpeltämistarpeen" verran. Lisäksi menojen seuraaminen on helpompaa, kuin kortin kanssa. Puhelinsovellutuksilla taas on turhan kovat tietoturvavaatimukset, jotka vaikeuttavat puhelimen käyttöä turhan paljon. Ja muutenkin toimivuus pätkii / ei ole tuettu kaikkialla.

Henkilökohtaisia kuluja on yleensä täysin turha löytyä sähköisenä, ja ammattimainen liiketoiminta onkin sitten täysin eri asia. Eli ilmeisesti myyt torilla ammattimaisesti tavaraa, jolloin pitää pyörittää se veropuoli.
 
Kuten todettua, yksityisyys painaa vaakakupissa helposti sen minimaallisen "räpeltämistarpeen" verran. Lisäksi menojen seuraaminen on helpompaa, kuin kortin kanssa. Puhelinsovellutuksilla taas on turhan kovat tietoturvavaatimukset, jotka vaikeuttavat puhelimen käyttöä turhan paljon. Ja muutenkin toimivuus pätkii / ei ole tuettu kaikkialla.

Henkilökohtaisia kuluja on yleensä täysin turha löytyä sähköisenä, ja ammattimainen liiketoiminta onkin sitten täysin eri asia. Eli ilmeisesti myyt torilla ammattimaisesti tavaraa, jolloin pitää pyörittää se veropuoli.

Pitäisi varmaan laittaa foliohattu syvemälle, ja kiinnostuslasit päähän jotta yksityisyysaspekti aiheuttaisi minulle jotain huolta. Kuluja pystyy aivan yhtä hyvin seuraamaan "digitaalisesti" jos vain haluaa. Itse teen vain niin, että säästään palkasta X määrän, jonka jälkeen loput jää käyttöön sen enempää lajittelematta mikä menee mihinkin. En jaksa tehdä asioista monimutkaisia ja sama pätee maksamiseen. Käteinen on hidasta, epäkäytännöllistä eikä millään tavalla edes perusteltua oikein mistään näkökulmasta. Kaupatkin kiittää kun jengi maksaa kortilla, vaihtorahakustannukset pienenee ja jonot liikkuu paremmin kun "pena 45v" maksaa lähimaksulla.
 
siitä nopeudesta en aina tiiä, eilen kävin kaupassa ja homma meni jotakuinkin näin, kassa piippaa ostoksen, minä heiluttelen korttia että myyjä tajuaa survoa sen summan siihen päätteeseen, heiluttelen korttia päätteen vieressä, pääte ilmottaa maksu hylätty, heiluttelen korttia ja kerron et varmaan haluaa pin koodin, odotan et kassa laittaa uusiks sen ostoksen lukijaan, laitan kortin ja syötän pin koodin, odotan tuskallisia sekuntteja seuraten mitä tapahtuu, maksu hyväksytty kiitos ja näkemiin.
Käteisellä sama olisi mennyt tyylillä annan 10€:n setelin, myyjä antaa 3€ takas, kiitos näkemiin.

Tuosta voi sit miettiä et kumpi olis nopeemmin hoitunu :D
 
siitä nopeudesta en aina tiiä, eilen kävin kaupassa ja homma meni jotakuinkin näin, kassa piippaa ostoksen, minä heiluttelen korttia että myyjä tajuaa survoa sen summan siihen päätteeseen, heiluttelen korttia päätteen vieressä, pääte ilmottaa maksu hylätty, heiluttelen korttia ja kerron et varmaan haluaa pin koodin, odotan et kassa laittaa uusiks sen ostoksen lukijaan, laitan kortin ja syötän pin koodin, odotan tuskallisia sekuntteja seuraten mitä tapahtuu, maksu hyväksytty kiitos ja näkemiin.
Käteisellä sama olisi mennyt tyylillä annan 10€:n setelin, myyjä antaa 3€ takas, kiitos näkemiin.

Tuosta voi sit miettiä et kumpi olis nopeemmin hoitunu :D

Kortissasi ilmeisesti jotain vikaa. Itse en siis käytä edes korttia nykyään, kun kaikki hoituu Apple Paylla puhelimella. Isoin ostos ollut 1200€ vilauttamalla puhelinta.
 
miks siinä kortissa vikaa ois? Täsmälleen noin se lähimaksu toimii kortista riippumatta :D Se nyt tuppaa kyselemään sen pin koodin säännöllisin väliajoin ja tuo maksu hylätty on se ilmotus mikä täällä koneeseen siitä tulee mikäli niin käy. Ennen ku tuon tajus niin meni vielä pitempään kun yritti sillä lähimaksulla monta kertaa uusiks
 
siitä nopeudesta en aina tiiä, eilen kävin kaupassa ja homma meni jotakuinkin näin, kassa piippaa ostoksen, minä heiluttelen korttia että myyjä tajuaa survoa sen summan siihen päätteeseen, heiluttelen korttia päätteen vieressä, pääte ilmottaa maksu hylätty, heiluttelen korttia ja kerron et varmaan haluaa pin koodin, odotan et kassa laittaa uusiks sen ostoksen lukijaan, laitan kortin ja syötän pin koodin, odotan tuskallisia sekuntteja seuraten mitä tapahtuu, maksu hyväksytty kiitos ja näkemiin.
Käteisellä sama olisi mennyt tyylillä annan 10€:n setelin, myyjä antaa 3€ takas, kiitos näkemiin.

Tuosta voi sit miettiä et kumpi olis nopeemmin hoitunu :D

Hitaimmillaan toi "epäonnistunut lähimaksu - > pin vahvistus" on kyllä varmasti hitaampi kuin käteismaksu, mutta ei tuota tapahdu kuin kerran kuussa / kortti, jos niinkään usein. Yksittäistapauksia löytyy, mutta keskimäärin aiheessa "käteismaksun vs. lähimaksun nopeus" ei ole mitään väiteltävää. Lähimaksu voittaa.

Käteismaksussa se yksittäistapaus on valitettavan usein se puuttuva 10snt, jota etsitään kahden henkilön voimin levittämällä koko kolikkopussin sisältö siihen tiskille. Se vasta hidasta onkin.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä kuluja pystyy paremmin seuraamaan digitaalisesti, siellähän ne on eroteltu "tulot" ja "menot". Miksi se on vaikeampaa kuin käteisellä?
Se on yksi syy miksi kannattaa maksaa kaikki sähköisesti, kaikista on rivit ja palveluista riippuen voi olla enemmän tai vähemmän hyvin jaoteltua, ja jos niihin saa vielä käsin lisättyä tarkentavaa tietoa/ järkevästi tulostettua niin aika vaivatonta vs parikirjanpito.

Tuossa on myös se yksi syy miksi ei kannata, tuo tieto on hyvin monessa paikkaan jossa se muidenkin käytettävissä (josta voi olla jopa etuakin)

He joilla on rahankäytön hallinnassa vaikeuksia, siis muussakin kuin kirjanpidossa, niin "kortit" voi olla hyvinkin ongelmallisia


Hitaimmillaan toi "epäonnistunut lähimaksu - > pin vahvistus" on kyllä varmasti hitaampi kuin käteismaksu, mutta ei tuota tapahdu kuin kerran kuussa / kortti, jos niinkään usein. Yksittäistapauksia löytyy, mutta keskimäärin aiheessa "käteismaksun vs. lähimaksun nopeus" ei ole mitään väiteltävää. Lähimaksu voittaa.

Käteismaksussa se yksittäistapaus on valitettavan usein se puuttuva 10snt, jota etsitään kahden henkilön voimin levittämällä koko kolikkopussin sisältö siihen tiskille. Se vasta hidasta onkin.

Jos vertaa senttien kaivajaa ja tai uusavutonta myyjää, onnistuneeseen toimivaan lähimaksuun joutoissa kassajärjestelmässä näppärän maksajan kanssa jolla homma onnistu, niin kyllä, olet oikeassa.


Käytännön elämässä vaihteluväli kummassakin on niin iso että menevät päällekkäin. Perään sanon että tänäpäivänä lähimaksu sopivalla käyttöprofiililla on niin näppärä että ettei siinä käteisen kanssa halua sentakia pelata, kunhan pitää sitä sen verran mukana että pärjää ongelmatilanteissa.

Tähän vielä jatkoa, että kyllä käteistäkäyttäjänkin kannattaa pitää kortti+puhelin mukana että pärjää (käteis)ongelmatilanteissa.
 
Viimeksi muokattu:
Niin kauan kun ei ole muita varteenotettavia tapoja tehdä ostoksia anonyymisti niin käteinen on mielestäni säilytettävä.
 
Mitä järkeä pitää käteistä lompakossa pyörimässä? Sen käyttö on vaivalloista räpeltämistä.

Tähän voisi hyvin todeta, että mitä järkeä käyttää omenaa kun se on vaivalloista räpeltämistä.

Kortissasi ilmeisesti jotain vikaa. Itse en siis käytä edes korttia nykyään, kun kaikki hoituu Apple Paylla puhelimella. Isoin ostos ollut 1200€ vilauttamalla puhelinta.

Kannattaa siirtyä sieltä utopiasta todellisuuteen. Vähintään kerran viikkoon nykyisin hylkää lähimaksun, koska haluaa pin koodin. Maksupääte ei tietenkää tätä voi kertoa, vaan ilmoittaa maksu hylätty. Suuriosa kortilla maksavista alkaa sitten selittämään, että varmasti on katetta ym. Käteisellä homma olisi joutunut paljon nopeammin. Sitten kun kohdalle sattuu se mummo/pappa, joka ei luonnollisesti muista sitä pin koodia, joten jono seisoo siinä vähintään sen 5min. Lähimaksu on toimiessaan ihan näppärä, mutta menivät sen paskomaan samalla kun nostivat maksurajan 50€ (vähän väliä saa pin työntää kun se haluaa vahvistaa). Tankkaamiseen käytän app:ia. Toimiessaan todella näppärä, mutta ainakin st1 app on kyllä toimivuudeltaa samaa tasoa kun mobilepay. Parin minuutin yrittämisen jälkeen välillä pakko maksaa tankkaus kortilla. Kylmäasemilla ihan hyvä tuo app, niin ei tarvitse katsella on siellä skimmaus laitteita.
 
Minulla ei riitä ymmärrys käteisen käytölle suomessa. Korttimaksaminen / Apple Pay on niin kätevää, että käteinen lähinnä vain vituttaa kun sitä joutuu jostain ottamaan vastaan (yleensä esim. Tori-kaupoista, kun mobilepay yms. ei tunnu joillekin sopivan..) Kun saan jostain käteistä vien sen yleensä suoraan talletusautomaatille.

Ymmärrän lähinnä vain silloin, jos harrastaa tiukkaa budjettia ja haluaa varmistaa että esim. ruokabudjetti ei voi ylittyä kun se on käteisenä jne.
On muuten ensimmäinen kerta, kun näkee että jollekin ei raha kelpaa. Mitä kätevää on raahata puhelinta mukana kauppaan ja sitten vielä räpeltää sen kanssa?

Ennemminkin ihmetyttää, että mitä helvettiä se kenellekään kuuluu kassajonossa miten kukakin maksaa. En minä ainakaan ota maksamiseen menevää aikaa ylös ja onnittele itseäni, että taas säästyi muutama sekunti. En myöskään mene vittuilemaan muille, että ompas sitä taas otettu kärri täyteen tavaraa ja miten tämä ainut jono nyt ruuhkautuu.
 
On muuten ensimmäinen kerta, kun näkee että jollekin ei raha kelpaa. Mitä kätevää on raahata puhelinta mukana kauppaan ja sitten vielä räpeltää sen kanssa?

Ennemminkin ihmetyttää, että mitä helvettiä se kenellekään kuuluu kassajonossa miten kukakin maksaa. En minä ainakaan ota maksamiseen menevää aikaa ylös ja onnittele itseäni, että taas säästyi muutama sekunti. En myöskään mene vittuilemaan muille, että ompas sitä taas otettu kärri täyteen tavaraa ja miten tämä ainut jono nyt ruuhkautuu.

Ehm... kuulutko niihin "vanhoihin ukkoihin tai muoreihin" jotka eivät omista matkapuhelinta, tai käyttää vielä Nokia 3310?

Se puhelin on joka tapauksessa taskussa, ja maksusuoritus Apple paylla kestää summasta riippumatta noin kaksi sekuntia. Touch ID tunnistaa sormenjälkeni ja maksaa tuotteen. Sen jälkeen annan seuraavalle tilaa, joka alkaa vasta loppusumman kuultuaan etsimään lompakkoa jostain takin taskuista ja miettimään minkäkokoista kolikkoa antaisi kassalle.
 
Se puhelin on joka tapauksessa taskussa,
Tämä on avain totta, puhelimella maksaminen etuihin nimenomaan kuuluu että se aina mukana (no ei ehkä uimassa), ja jos jokin kuori niin sen välii voi jemmata vähän seteleitä varoiksi.

Touch ID tunnistaa sormenjälkeni ja maksaa tuotteen. Sen jälkeen annan seuraavalle tilaa, joka alkaa vasta loppusumman kuultuaan etsimään lompakkoa jostain takin taskuista ja miettimään minkäkokoista kolikkoa antaisi kassalle.
No tässä verrattaan onnistunutta epäonnistuneeseen. Mistä seuraa se että seuravaa kaivaa päinvastaisen esimerkin tyyliin, edellä oleva sohii kasvotunnistuksella tai repii tumppuja pois ja hinkkaa sormea luuriin, jonka eponnistumisen jälkeen hiplaa salasanaa, jonka jälkeen maksupäätee tahmaa, ja kun anonyymi papalla on seteli valmiina käppälässä.

Jos ei riitä niin joku keksii tilanteen että sähköt luurista loppu ja aletaan etsiin larturia, no tämä jo puhdas käyttäjä moka (nykyään ei taida ns puhelimalla maksu onnistua ilman sähköä)
Tämä on huvittavaa, tai oikeastaan ikävää, että maksut sujuu monesti joutusammin puhelinalustojen omilla toteutuksilla kuin esim niillä fyysisillä korteilla tai alustavapailla maksusovelluksilla. Minkä takia ei ole ihme että ihmiset jakaa maksutietoja ja tekemisiään auliisti vielä yhdelle ylimääräiselle taholle.
 
Tämä on avain totta, puhelimella maksaminen etuihin nimenomaan kuuluu että se aina mukana (no ei ehkä uimassa), ja jos jokin kuori niin sen välii voi jemmata vähän seteleitä varoiksi.


No tässä verrattaan onnistunutta epäonnistuneeseen. Mistä seuraa se että seuravaa kaivaa päinvastaisen esimerkin tyyliin, edellä oleva sohii kasvotunnistuksella tai repii tumppuja pois ja hinkkaa sormea luuriin, jonka eponnistumisen jälkeen hiplaa salasanaa, jonka jälkeen maksupäätee tahmaa, ja kun anonyymi papalla on seteli valmiina käppälässä.


Tämä on huvittavaa, tai oikeastaan ikävää, että maksut sujuu monesti joutusammin puhelinalustojen omilla toteutuksilla kuin esim niillä fyysisillä korteilla tai alustavapailla maksusovelluksilla. Minkä takia ei ole ihme että ihmiset jakaa maksutietoja ja tekemisiään auliisti vielä yhdelle ylimääräiselle taholle.

Koen että sillä ei ole mitään merkitystä että Nordean ja Mastercardin lisäksi Apple voi (ilmeisesti?) seurata kulutustani.

Käyn lähinnä ruokakaupassa ja muuten en osta yleensä mitään.
 
Ehm... kuulutko niihin "vanhoihin ukkoihin tai muoreihin" jotka eivät omista matkapuhelinta, tai käyttää vielä Nokia 3310?

Se puhelin on joka tapauksessa taskussa, ja maksusuoritus Apple paylla kestää summasta riippumatta noin kaksi sekuntia. Touch ID tunnistaa sormenjälkeni ja maksaa tuotteen. Sen jälkeen annan seuraavalle tilaa, joka alkaa vasta loppusumman kuultuaan etsimään lompakkoa jostain takin taskuista ja miettimään minkäkokoista kolikkoa antaisi kassalle.
Kyllä puhelin löytyy, mutta en sitä yleensä kauppaan viiti kuskata. Rahatilanteen voi myös kattoa etukäteen jonossa, jos käteisellä maksaa, mutta ostosten määrä vaikuttaa ajallisesti paljon maksutapaa enemmän. Kyllähän sen näkee suurinpiirtein paljonko ostoksille tulee hintaa, jos ei kärriä täyteen lastaa.
 
Koen että sillä ei ole mitään merkitystä että Nordean ja Mastercardin lisäksi Apple voi (ilmeisesti?) seurata kulutustani.
Joillekkin ei ole merkitystä, joillekkin hinta on kohtuullinen, joillekkin on ongelma. Apple nykyisellään tuskin on pahimpia, ja tulevaisuus on sitten arvottava.

Puhelinalustojen toimittajien osalta on harmi että he suojelevat omaansa (syystä tai toisesta) ja vaikeuttavat muiden pääsyä toteuttaan omia ratkaisuja.

Pankki/kortti/maksunvälistys sektori teki aiemmin samaa, jossa ehkä välillisesti edesauttoivat nykytilannetta.
 
Kuten todettua, yksityisyys painaa vaakakupissa helposti sen minimaallisen "räpeltämistarpeen" verran. Lisäksi menojen seuraaminen on helpompaa, kuin kortin kanssa. Puhelinsovellutuksilla taas on turhan kovat tietoturvavaatimukset, jotka vaikeuttavat puhelimen käyttöä turhan paljon. Ja muutenkin toimivuus pätkii / ei ole tuettu kaikkialla.

Henkilökohtaisia kuluja on yleensä täysin turha löytyä sähköisenä, ja ammattimainen liiketoiminta onkin sitten täysin eri asia. Eli ilmeisesti myyt torilla ammattimaisesti tavaraa, jolloin pitää pyörittää se veropuoli.
Minä en kyllä ymmärrä miten käteisen kulutuksen seuraaminen olisi jotenkin helpompaa. Kuiteistako sä katselet jälkikäteen, että mihin oikein kulutit ne kaikki käteiset jotka nostit? Vai muistatko oikeasti kaikki transaktiot kuukauden / vuoden / jne. ajanjakson ajalta ja osaat laskea ne kaikki yhteen päässä jatkuvasti?

Kun maksan kaiken kortilla, näen suoraan piirakka-diagrammina nettipankin appsista, että paljonko meni ruokakauppaan, minkä verran sähkölaskuun, mitä meni vakuutusmaksuihin ja paljonko upposi ruokaravintoloihin ja mitä meni vaatekauppaan.

Jos nostan tonnin käteistä ja menen sillä pari viikkoa, niin en näe yhtään mistään yhtään mitenkään, että paljonko työpaikkalounaisiin kului yhteensä rahaa, ellen pidä käsin kirjaa siitä kokonaissummasta.
 
On kyllä ihan perseestä, hiton työlästä ja hidasta. Varsinkin niillä pankeilla, joilla verkkopankki edelleen vaatii ne tunnuslukulistat esim. OP. Kuka jaksaa jotain tunnuslukulistoja mukana kuljettaa? OP verkkopankki apin käyttöön toki riittää se itse valitsema koodi, mutta kaikki tunnistukset vaatii sen listan. No onneksi nordealla tuo on hoidettu app:lla. Tosin jos olet jossain reissussa ja kännykästä loppuu akku, niin et voi vaikka kaverin laitteella ostaa, kun et voi tunnistautua. :facepalm: Välillä tökkii nämäkin, niin koita siinä sitten verkossa ostaa mitään kun ei saa maksua läpi.. Viikko sitten viimeksi nordean tunnusluku app ei vaan suostunut toimimaan, niin pakko oli jättää ostamatta luottokortilla kun ei saanut sitä varmistusta millään läpi vaikka yritin 10min. Ylivoimaisesti huonoin uudistus mitä korttimaksamiseen on tehty.

Kyllä sitä käteistä tullaan tarvitsemaan vielä pitkään, koska kortti maksamisessa on vähän väliä ongelmia kassalla ja mobiilimaksaminen toimii vielä epävarmemmin.. Kukkarossa useampi satanen käteistä niin selviää ostoksista kun kohdalle taas sattuu se, ettei kortti/app taas vaihteeksi toimi.

Mobilepay on kyllä lähinnä vitsi. Reilu vuosi sitten ilmoitukset maksuista tuli sitten joskus, välillä kesti pari tuntia. Appiin kirjautuminen ei auttanut mitään. Nykyisinkin jumittelee aina välillä ihan huolella, joten ei voi kyllä luottaa tuohon. Kerrankin kesti varmaan puoli tuntia, kun yksi halusi ostaa multa serriä ja maksaa mobilepay:lla.. Siirto nyt toimii kohtuullisesti vrt. mobilepay (ainakin paljon paremmin). Käteinen toimii aina, eikä ole riippuvainen onko sulla kännykässä virtaa tms.

Tuo OP:n käytäntö on muuttumassa niin, että verkkomaksun varmennus tapahtuu OP:n sovelluksella.
 
Minä en kyllä ymmärrä miten käteisen kulutuksen seuraaminen olisi jotenkin helpompaa. Kuiteistako sä katselet jälkikäteen, että mihin oikein kulutit ne kaikki käteiset jotka nostit? Vai muistatko oikeasti kaikki transaktiot kuukauden / vuoden / jne. ajanjakson ajalta ja osaat laskea ne kaikki yhteen päässä jatkuvasti?

Kun maksan kaiken kortilla, näen suoraan piirakka-diagrammina nettipankin appsista, että paljonko meni ruokakauppaan, minkä verran sähkölaskuun, mitä meni vakuutusmaksuihin ja paljonko upposi ruokaravintoloihin ja mitä meni vaatekauppaan.

Jos nostan tonnin käteistä ja menen sillä pari viikkoa, niin en näe yhtään mistään yhtään mitenkään, että paljonko työpaikkalounaisiin kului yhteensä rahaa, ellen pidä käsin kirjaa siitä kokonaissummasta.

Tämä oletus käteisellä maksamisen rahankäytön seurantaa parantavasta vaikutuksesta yleensä on perustunut siihen ajatukseen, että ihminen on niin tyhmä ja kyvytön, että ei ymmärrä miten paljon ja minne rahaa menee, jos ei näe joka kerta käyttämäänsä rahamäärää konkreettisesti seteleinä ja kolikkoina. No tietysti jos päättää, että joulukuussa saa rahaa kulua max. tonni ja nostaa sen määrän automaatista, niin kyllähän sitten tietysti aika helposti voi lompakkonsa sisällöstä laskea, paljonko budjetista on jäljellä. Jos nyt tämmöinen on jollekulle tarpeen, saisi saman aikaiseksi vaikka kun pitäisi maksukorttitilillään aina kerrallaan vain sen määrän jonka on päättänyt että saa kuluttaa. Tai seuraa rahankäyttöään niistä pankkien sovelluksista, joista saa nykyisin erinomaisen paljon tietoa..
 
Koen että sillä ei ole mitään merkitystä että Nordean ja Mastercardin lisäksi Apple voi (ilmeisesti?) seurata kulutustani.

Käyn lähinnä ruokakaupassa ja muuten en osta yleensä mitään.

Apple tietää tai ainakin sillä on mahdollisuus tietää ihmisen elämästä ja tekemisistä paljon enemmän kuin mihin Nordea ja Mastercard pystyvät, jos ihminen käyttää iPhonea ym. Apple-laitteita ja siihen sitten Apple Pay:n käyttö olisi vielä kirsikkana kakun päälle. Tosin en usko että tällä on mitään merkitystä, yksilötason data perustallaajasta ei kiinnosta oikeasti ketään, ja lisäksi nykyaikana suuntaus on muutenkin ollut ennemmin se, että isoja korporaatioita ollaan herkästi kurittamassa, jos menevät liian pitkälle, esim. yksityisyyden loukkauksissa. Pääsy yksittäisen ihmisen sensitiivisempiin asiakastietoihin on esim. pankeissakin hyvin rajattua, ja silloinkin jos pääsy on, ronkkimisesta jää jälki: kuka kävi, mitä katsoi.

Niin ja Mastercard tuskin tietää yhtään mitään tai ainakaan mitään olennaista esim. Nordean Mastercardin käyttäjästä. Taitaa kortin myöntänyt yhtiö kuitenkin olla Nordean oma korttiyhtiö niin kuin suomalaisilla pankeilla normaalistikin on omat korttiyhtiönsä. Mastercard tarjoaa korttiyhtiölle käsittääkseni maksua vastaan lähinnä korttien yhteensopivuuden kansainvälisesti varsin hyväksytyssä järjestelmässä. Diners Club ja Amex ovatkin sitten tiukasti ko. yhtiöiden omissa käsissä eikä sellaisia kortteja muut myönnä, mutta noilla ei pysty oikein missään edes maksamaan, varsinkaan Amexilla, kun ovat niin kalliita maksunsaajien kannalta. Provisio on iso.

Vaikka miten Visa ja Mastercard vieroksuttaisikin, niin kyllähän niiden etu on se, että ne nykyisin muodostavat kansainvälisen standardin jota ilman luottokortin käyttäminen ulkomailla olisi aika mahdotonta. Matkustajat joutuisivat kuskailemaan taas mukanaan vieraan maan valuuttaa ylimäärin tai jopa historian hämäriin ansaitusti jääneitä ryöstöturvallisia matkashekkejä.

Ei siitä edes ole kovin pitkä aika, kun Mastercardinkin hyväksyttävyys oli joissain länsimaissakin aika kehnoa ja käytännössä Visa oli ainoa oikeasti laajasti käytössä oleva systeemi. Nyt on Masterikin sentään vaihtoehtona.
 
Apple tietää tai ainakin sillä on mahdollisuus tietää ihmisen elämästä ja tekemisistä paljon enemmän kuin mihin Nordea ja Mastercard pystyvät, jos ihminen käyttää iPhonea ym. Apple-laitteita ja siihen sitten Apple Pay:n käyttö olisi vielä kirsikkana kakun päälle. Tosin en usko että tällä on mitään merkitystä, yksilötason data perustallaajasta ei kiinnosta oikeasti ketään, ja lisäksi nykyaikana suuntaus on muutenkin ollut ennemmin se, että isoja korporaatioita ollaan herkästi kurittamassa, jos menevät liian pitkälle, esim. yksityisyyden loukkauksissa. Pääsy yksittäisen ihmisen sensitiivisempiin asiakastietoihin on esim. pankeissakin hyvin rajattua, ja silloinkin jos pääsy on, ronkkimisesta jää jälki: kuka kävi, mitä katsoi.
Eipä se Apple saa maksutapahtumista sen enempää tietoa kuin kukaan muukaan.
 
Tuo OP:n käytäntö on muuttumassa niin, että verkkomaksun varmennus tapahtuu OP:n sovelluksella.

Ai ne on OP:lla heränneet vihdoinkin. Nordealla tuo tunnuslukjusovellus on ollut 4 vuotta vai lie jo pidempään. Itsellä onneksi löytyy OP:n lisäksi Nordea, niin ei ole tarvinnut miettiä kumpaa käyttää, kun OP on valovuoden jäljessä. Kesti todella pitkään, että saivat edes mobiiliavaimen, jolla pystyy jopa laskun maksamaan. Siihen asti ei onnistunut edes tilisiirto ilman avainlukulistaa. Ja edelleen tarvitsee tunnistautumiseen. Kyllä menee vielä pitkään, että nämä mobiili ym. maksamis palvelut saadaan toimimaan kunnolla kaikille asiakkaille, kun edelleen osalla toimijoista on tälläistä säätämistä.

Edit: äsken juuri vaati kolme yritystä siirto-sovelluksella, että sai maksettua. Ei tätä nyt kovin käteväksi tai nopeaksi voi sanoa.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
262 688
Viestejä
4 554 114
Jäsenet
75 046
Uusin jäsen
Jr15

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom