Finanssialalla nyt kohta 10 vuotta työskennelleenä varsinkin ruokakaupoissa pitäisi käteisen vastaanotto lopettaa kokonaan, tai sitten merkata yksi kassa pelkästään käteismaksuille.
Säädännöllä pitäisi taata että käteinen (seteli/kolikko) pitää kelvata kaikissa suhta välttämättömissä palveluissa, syrjimättä.
Se maksaa, mutta kyse sen verran kriittisestä asiasta.
Muut tavat ovat toki joutuisia ja vastineeksi voi saada jotain lisäarvoa, joten käteisen käyttö vähenee, juuri sen takia pitää muilla konsteilla pitää huoli että käteinen kelpaa jatkossakin.
1) Rahanhallinnassa on mielestäni ihan sama, onko kyse kortista, käteisestä, pikavipistä tai piuhasta.
Jos tässä puhutaan yksilön oman talouden ja rahankäytön hallinnasta, niin ei ole ihan sama,
Joillain toimii käteinen, paljon paremmin. Joillain ei toimi.
"kortit" tarjoaa automaattisesti enemmän tai vähemmän kirjanpitoa, joista parhaimillaan voi varsin hyvin seurata omaa kulutusta ja näin helpottaa rahanhallintaa. Etuja lähinnä heille jotka hanskaa rahankäytön noin yleisesti.
Mutta "kortteihin" on väännetty sellaisia palveluita että kynnys käyttää rahaa heikkenee, automaattiset valoitukset, maksuja jopa ilman erillistä hyväksyntää, siis paljon enemmän kuin tili vanhassa tutussa kaupassa. Eli toisille on varsin turmiollinen ja voi viedä varsin syvälle.
2) Miten maksukortit toimivat kriisitilanteissa? - Esim. laajamittainen sähkökatko, tietoliikenne yhteydet poikki tms. - Onko huoltovarmuus huomioitu?
3) Eikö se ole mahdollinen ongelma, että maksukortit ovat kokonaan Amerikkalaisia järjestelmiä?
4) Ei vielä mainuttu - Muut vaihtohyödykkeet, jotka toimivat kriisitilanteissa mahdollisesti paremmin.
Tärkeitä nostoja, ja yksi tärkeä unohtui, miten toimii yksilön kriisi tilanteessa. Miten käytät vaihdannan välinettä yksilöiden välillä.
Joku mainitsi että kriisin aikaan on muitakin huolia, varmasti on mutta jos ei ole rahaa vaihdannan välillä niin entistä vaikeampi on niitä muita huolia hoidella. (sopii yksilön kriisin lisäksi isompiin kriiseihin)
Ei ole tavatonta että se kortti lakkaa toimimasta, myöntäjä toteaa että epäilyttävää käyttöä, kortti kiinni. Uusi kortti ei saavukkaan, vanha kortti vanhentuu. Myöntäjän (pankkitunnukset) tunnistautuminen ei toimi, voi mennä pitkään kun saa uudet jne. Siis ihan tilanteita normaaleissa yhteiskunnan tilantessa.
Sitten on paljon kansalaisia joilla on erinäisistä syistä tilapäisesti tai pysyvästä vaikeuksia.
4) Ei vielä mainuttu - Muut vaihtohyödykkeet, jotka toimivat kriisitilanteissa mahdollisesti paremmin.
5) Käteisen fiat-luonnetta ei mainittu, käteinen on lähtökohtaisesti käytännössä arvotonta. - Esimerkiksi nyt on ollut kovasti puhetta uutisissa siitä, että Euron arvo pitäisi romahduttaa.
Menee otsikon ohi, tai siis ei ole se juttu onko käteinen vai ei, oikeastaan sähköinen parempi.
Listan lopuksi mutta ei vähäisin, jo mainittu yksityisyys, sen alla voi listata pitkän rivin syitä.
Kortilla maksettaessa voisi joka kerta vaati lukemaan ehdot ja vasta sen jälkeen hyväksymään "evästeet" jokainen eriskeen. Ehdoissa pitäisi lukea mitä tietoja kerätätään, mihin niitä voi teorissa käyttää, ei mitään lässyksiä hyvistä käytännöistä, vaan ihan sitä raakaa tekstiä mihin sitä voidaan käyttää, miten sitä voidaan käyttää sinua vastaan.
Harmaatalous mainittu, hyvä juttu, sen torjunnassa auttaa, mutta auttaa myös verottamaan, auttaa hinnoittelemaan. Eli kansalaisen osalta voi olla jo kapeastikkin häviö.
Jos raha on sähköistä, se on verottajan unelma, ja unelma mitä ihan julkisestikkin haikailtu. Hyvinä puolina mainittu mm verot olisi pienempiä kun kaikkia voisi verottaa, juu, perustelu toimiin tiettyyn rajaan, mutta julkisten menojen keksiminen ei ole vaikeaa, joten se olisi entistä tehokkaampi tapa jakaa muiden rahoja. (tämä on se miksi ei kannata luottaa että tulisi yksityisyyttä suojeleva sähköinen maksunvälitys)
Kriisitilanteet mainittu, helppoa tapa ottaa rahoja parempaan käyttöön.