Käteiskapina - maksukortit

Jotain riitoja julkisuudessa ollut kun asiakas halunnut nostaa käteistä vähän isommin, niiden päätösten perusteella suoranainen estämisen kynnys noussut isommissakin summissa.
Pitäisin oikeastaan ihan hyvänä, että pankki *jotain* kysyy, jos tililtä on nostamassa summaa, joka vastaa usean kuukauden nettotuloja. Sama myös tilisiirtojen osalta, olisi hyvä, että isoja tilisiirtoja ei voisi vahvistaa pelkällä verkkoasioinnilla vaan pitäisi soittaa asiakaspalveluun.

Toisaalta, jos vastaus olisi, että "ollaan Reiskan kanssa lähdössä Thaimaahan ostamaan viinaa, laulua ja naisia", niin pitäisikö nosto jostain syystä evätä? Epäämisen syy ei oikein voi olla käyttötarkoitus vaan perusteltu epäily siitä, että nostoa ei tehdä täysissä sielun ja ruumiin voimissa.
Nykyään monella taholla velvollisuus tehdä ilmoituksia ja niisä ei kerrotan "epäilylle".
Vaikka pankki jotain kysyisikin en hyväksy, että aihetta sen kummemmin kirjataan ylös kuin että "on kysytty", puhumattakaan siitä, että tapahtumasta raportoitaisiin jonnekin.
 
Vaikka pankki jotain kysyisikin en hyväksy, että aihetta sen kummemmin kirjataan ylös kuin että "on kysytty", puhumattakaan siitä, että tapahtumasta raportoitaisiin jonnekin.

Itseäni ärsyttää se että ns. kohtuullisen pienissäkin summissa tallettaessa OMALLE TILILLE paitsi kysytään useampaan kertaan mistä rahat ovat peräisin ja ihmetellään kun ei ole näyttää kuitteja tms. Vaikka ihan selvästi sanoo (esim. koronan aikaan) että ei nyt tullut matkustettua vaan pysyttyä kotona joten noin 2000€ mieluummin sitten talletan tilille ettei ole niin paljoa turhaa kotona kassakaapissa.

Näkeväthän ne kuitenkin sieltä miten harvoin tai usein henkilö käy tililleen sitä rahaa laittamassa ja minusta se että esim. vuodessa tonnin kerää ei pitäisi herättää minkäänlaista ihmetystä saati jos siitä on useampia vuosia aikaa kun viimeksi käynyt jotain tallettamassa. Itse en ainakaan jaksa vaikka kuukauden tai parin välein käydä jotain satasta tms. laittamassa pankkiin ja katsoa ensin mikä on ainoa päivä viikosta kun se on auki ja mihin aikaan siellä pääsee jonottamaan tiskille... Silti ovat naama näkkärillä jos toteaa että katsokaa nyt sitten itse jos haluatte että paljon on tässä viimeisten esim. 3v aikana rahaa kulunut ja nyt osan siitä olisin laittamassa takaisin.. mutta kun ei ole erikseen säästetty kuitteja nostoista.

Sen tajuan tietysti täysin jos oikeasti isommista summista puhutaan, esim. kun asunnon ostin ja kävin entisessä Postipankissa nostamassa sijoitustilitä rahaa + samantien kävelin Osuuspankkiin ja talletin rapian 30k. Mutta siinäkin riitti hyvin kun kertoi että viikon sisällä olen ostamassa (teidän välittäjältänne) asuntoa ja siksi nostin rahaa toisesta pankista ja tuon nyt (ilman kuittia) teille rahaa mikä lähtee kyllä tililtä tässä alle viikossa kun kauppakirjat allekirjoitetaan teidän (tosin eri toimipiste) konttorissanne.

Ei päästä ihan samaan sarjaan kuin mummuni sisko joka kaivoi sänkynsä alta matkalaukun ja laski sieltä pankinjohtajalle 100 000mk kun asunnon osti. Tämä tosin kultaisella 80-luvulla hieman pienemmässä kirkonkylässä mutta kuitenkin. Eikä silloin todellakaan pankinjohtaja kysellyt mistä on rahat tulleet tms..
 
Pitäisin oikeastaan ihan hyvänä, että pankki *jotain* kysyy, jos tililtä on nostamassa summaa, joka vastaa usean kuukauden nettotuloja. Sama myös tilisiirtojen osalta, olisi hyvä, että isoja tilisiirtoja ei voisi vahvistaa pelkällä verkkoasioinnilla vaan pitäisi soittaa asiakaspalveluun.

Toisaalta, jos vastaus olisi, että "ollaan Reiskan kanssa lähdössä Thaimaahan ostamaan viinaa, laulua ja naisia", niin pitäisikö nosto jostain syystä evätä? Epäämisen syy ei oikein voi olla käyttötarkoitus vaan perusteltu epäily siitä, että nostoa ei tehdä täysissä sielun ja ruumiin voimissa.

Oma juttunsa on tosiaan nuo tapaukset missä asiakas on langennut pahaan petokseen, näistä esimerkkejä missä pankki on varoitellut, yrittänyt ihan tosissaan varoittaa ja asiakas tehnyt kaikkensa että menettää rahansa.



Vaikka pankki jotain kysyisikin en hyväksy, että aihetta sen kummemmin kirjataan ylös kuin että "on kysytty", puhumattakaan siitä, että tapahtumasta raportoitaisiin jonnekin.

No en nyt faktoja tarkistanut, mutta ilmoitusvelvollisuus epäilystä on monella muuallakkin , joten oletan että pankella varsinkin. Pankkit saaneet rankkua laiminlyänneistä, niin oletan että ovat herkistyneet ja haluavat turvata selustaa, jos valvonta isku tulee.

Jos tarina on uskottava pankin käytäntöjen mukaa, niin siitä tuskin ilmoitellaan. Pankin asiakastietoija avattu vusien saatossa myös ukopuolisille , pikkuhiljaa entistä enemmän, niin kyselyä voi tulla muualtakin.

Jos niitä lomareissuja tekee, nostaa käteistä lähtiessä reilusta varmuuden vuoksi, ja tallettelee isosti takaisin että voi Verkkokauppa.com , kahviloista , huoltoasemilta ym. ostella, niin ei siinä ainakaan omaa asemaa paranna.


Tähän ketjuun olisi hyvä linkata se uutinen EU alueen kansalaisesta, tuomareista jotka joutu Trumpin pakotelistalle, monet palvelut loppu, mutta myös maksukortitlähti alta. Eli tänäpäivän, länsimaisen entisen oikeusvaltio päämiehen mielenoikut voi noin vain naps siirtää yksilön käteisen varaan.
 
Itseäni ärsyttää se että ns. kohtuullisen pienissäkin summissa tallettaessa OMALLE TILILLE paitsi kysytään useampaan kertaan mistä rahat ovat peräisin ja ihmetellään kun ei ole näyttää kuitteja tms. Vaikka ihan selvästi sanoo (esim. koronan aikaan) että ei nyt tullut matkustettua vaan pysyttyä kotona joten noin 2000€ mieluummin sitten talletan tilille ettei ole niin paljoa turhaa kotona kassakaapissa.

Näkeväthän ne kuitenkin sieltä miten harvoin tai usein henkilö käy tililleen sitä rahaa laittamassa ja minusta se että esim. vuodessa tonnin kerää ei pitäisi herättää minkäänlaista ihmetystä saati jos siitä on useampia vuosia aikaa kun viimeksi käynyt jotain tallettamassa. Itse en ainakaan jaksa vaikka kuukauden tai parin välein käydä jotain satasta tms. laittamassa pankkiin ja katsoa ensin mikä on ainoa päivä viikosta kun se on auki ja mihin aikaan siellä pääsee jonottamaan tiskille... Silti ovat naama näkkärillä jos toteaa että katsokaa nyt sitten itse jos haluatte että paljon on tässä viimeisten esim. 3v aikana rahaa kulunut ja nyt osan siitä olisin laittamassa takaisin.. mutta kun ei ole erikseen säästetty kuitteja nostoista.

Sitä mitä mitataan, niin sitä saadaan. Jotenkin veikkaan, että pankilla pitää olla joku tietty määrä selvityspyyntöjä kirjattuna, tai joku viranomainen alkaa tökkimään että miksi ette selvittele.

Ja helpoimmalla pääsee sitten kun kyselee jostain kahden sadan panoista ja nostoista kun siihen keksi kuka tahansa huumekauppiaskin "möin sukset" vastauksen ja näyttää tilastoissa hyvältä ja ei ole vaivaa pankille. Ikävämpi homma, jos jää joku kiristys tai muu juttu haaviin ja pitää alkaa vänkäämään että ei voida antaa rahaa, menee työaikaa hukkaan tommosessa.
 
Ja helpoimmalla pääsee sitten kun kyselee jostain kahden sadan panoista ja nostoista kun siihen keksi kuka tahansa huumekauppiaskin "möin sukset" vastauksen ja näyttää tilastoissa hyvältä ja ei ole vaivaa pankille. Ikävämpi homma, jos jää joku kiristys tai muu juttu haaviin ja pitää alkaa vänkäämään että ei voida antaa rahaa, menee työaikaa hukkaan tommosessa.
Juu. Sama homma kun noissa papereiden kysymisissä. Kassatäti pääsee helpommalla kun kysyy kaikilta kiintiön täyteen ja sitten alkaa katsella oikeasti että näyttääkö alaikäiseltä vai ei. Tai katsastuskonttorit. Tietty hylkyprosentti pitää olla tai muuten Traficom tai esimies kiinnostuu, että miksi ei mies hylkää autoja. Ihan sama vaikka kuinka priimakunnossa olisi pirssi.
 
Juu. Sama homma kun noissa papereiden kysymisissä. Kassatäti pääsee helpommalla kun kysyy kaikilta kiintiön täyteen ja sitten alkaa katsella oikeasti että näyttääkö alaikäiseltä vai ei. Tai katsastuskonttorit. Tietty hylkyprosentti pitää olla tai muuten Traficom tai esimies kiinnostuu, että miksi ei mies hylkää autoja. Ihan sama vaikka kuinka priimakunnossa olisi pirssi.
Tai sittein vain tekee työtä kuten kuuluu ja on tarkoitus.

Ajatus että on katsastusmies joka hylkää alkuviikosta "kiintiön" täyteen ja loppuviikon sitten leimailee sen enempää ihmettelemättä.

Pankit saaneet huutia valvonnan heikoudesta, niin luulisi että eivät haluaa omaan konttoriin rahanpesu ym tapauksia temmentäältä, vaan haluavat ne kiinni. Tietenkin kohttorinjohtaja tietoisesti haluaa palvelulla jotain rikollista, niin sitten voi olla halua sumuttaa, piilottaa roisto, ja näyttää tosi tarkalta, joka suuntaan.
 
Pankit saaneet huutia valvonnan heikoudesta, niin luulisi että eivät haluaa omaan konttoriin rahanpesu ym tapauksia temmentäältä, vaan haluavat ne kiinni.
Ydinongelma tässä on se, että pankeille ja muille talouden toimijoille on ulkoistettu poliisi- ja muuhun viranomaistoimintaan kuuluvia tehtäviä. Näissä ei ole edes kyse ison luokan talousrikollisuudesta (~miljoonia...miljardeja) vaan velvoitteet on ulotettu ihan pikkuasioihinkin.

Ei ole niin vähäpätöistä asiaa, etteikö sen vuoksi oltaisi valmiita murtamaan pankkisalaisuutta. Suhteellisuusperiaatteesta ei ole tietoakaan.
 
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=iNoZY4WjPT4


"Käteinen on kuningas". Se sanonta kai ei implikoi että käteistä käyttävä ihminen olisi kuningas. Ilmeisesti ihmiset ovat vaan luulleet näin.

Videolla esitetään melko uutta ongelmaa Yhdysvalloista. Siellä on nyt 2025 keksitty, että dollarisentit ovat aika hemmetin arvottomia, niiden valmistaminen maksaa ja mahdollisesti niiden metallien arvokin on suurempi kuin mitä se dollarin sadasosa olisi. (Lol? Absurdia keksiä modernina aikoina tuollaista. ) Ovat siis seurauksena lopettaneet niiden liikkeellelaskemisen. Niin näitä sentin kolikkoja on sitten koko ajan vähemmän käytössä ja yritykset ovat monesti siirtyneet pyöristämään asiakkaan haitaksi. Asiasta ilmeisesti on pidemmän aikaa veivattu.

Jos tuolla esitetään mm.
Since 2006, the Mint's costs for cents have exceeded the face value of the coin. The Mint's fixed costs and overhead, are absorbed by other circulating coins.[47][48] As a result, the U.S. Treasury lost tens of millions of dollars every year producing cents. For example, the loss in 2013 was $55 million,[49] increasing to a reported $85.3 million in losses on the nearly 3.2 billion pennies produced through the 2024 fiscal year.

Niin mulle tulee vähän mieleen, että minkähän verran euroalueella maksaa 5 sentin valmistus. Mutta se nyt on toinen aihe. Laitetaan inspiraatiokuvaksi

1780060055356.png




Videon tehnyt nainen, on koonnut muualta muiden ihmisten videomuotoisia havaintoja asiasta. Mua tuossa kiinnittää yksi asia huomion. Kun mulla on mielikuva että Yhdysvallat on juristien luvattu maa. Niin kukaan näistä videon ihmisistä , ei vaikuta näkevän mitään saumaa haastaa ketään oikeuteen? Kukaan ei edes uhoa sellaisella. Vaikka he tosiaan ovat saaneet liian vähän vaihtorahaa takaisin.

Ja toisaalta, kerran yhteiskunta on käytännössä lopulta luopumassa näistä senteistä, niin miksei sitten lainsäädännössä ole vaivauduttu määrittelemään neutraali tapa pyöristää alas tai ylös. Sekin on vähän erikoista, vai menisiko siinä liian kauan aikaa?

Osa noista videon ihmisistä ei tunnu ymmärtävän että vaikka heillä olisi ääretön määrä ilmaista aikaa, yrityksillä harvemmin on. Yritykset eivät suoraan tienaa mitään sillä että yritykset pyöristävät alaspäin, koska siitä käteisen käsittelystä on joka tapauksessa kustannus joka on suurempi kuin korttimaksujen käsittelykustannus.
 
Niin mulle tulee vähän mieleen, että minkähän verran euroalueella maksaa 5 sentin valmistus. Mutta se nyt on toinen aihe.

Taidat unohtaa että EU:n alueella ON käytössä myös sentin kolikko, vaikka niitä ei Suomessa käytetäkään. Niillä VOI maksaa ja monesti myös pyöristyksessä näkee että senttejä pyöristetään suuntaan tai toiseen...
 
eipä nuo nk. kuparikolikot kovinkaan järkeviä maksuvälineitä ole ja aina nmiitä on inflaation jälkeen otettu pois käytöstä. Joskus oli kai jotain 5 pennin kolikkojakin, minä muistan vaan 10 penniä.
 
Joskus oli kai jotain 5 pennin kolikkojakin, minä muistan vaan 10 penniä.
Joskus oli pennin kolikoita, ne muistan. Mutta joskus oli myös markan seteleitä, niitä en muista käytössä...
 
Joskus oli pennin kolikoita, ne muistan.
Yhden pennin kolikoita lyötiin 1979 saakka. Tätä ennen oli pitkä tauko, markan ollessa aika pieni rahayksikkö ennen Uutta Markkaa. En tiedä milloin uusin alumiininen pennin kolikko poistettiin kierrosta enkä itse muista noita rahoja koskaan käyttäneeni. Joka puolella niitä lojui ja löytyy toki vanhojen romujen seasta edelleen.
 
Jos tuolla esitetään mm.

Since 2006, the Mint's costs for cents have exceeded the face value of the coin. The Mint's fixed costs and overhead, are absorbed by other circulating coins.[47][48] As a result, the U.S. Treasury lost tens of millions of dollars every year producing cents. For example, the loss in 2013 was $55 million,[49] increasing to a reported $85.3 million in losses on the nearly 3.2 billion pennies produced through the 2024 fiscal year.

Paljonko tekee plussaa sadandollarin setelillä.

Suomalaisena, tietenkin tulee meidän ratkaisut, inflaation myötä kyydistä tippuvat kolikot pois , ja pyöristys, sillä liittovaltion johto saisi vähän lisää inflaatiotakin.
 
Joskus oli pennin kolikoita, ne muistan. Mutta joskus oli myös markan seteleitä, niitä en muista käytössä...
Markan setelit, jotka siis muuttuivat 100 markan setelistä markaksi, olivat aika tyylikkäitä. Ei silti, saman ajan vitonen ja viisikymppinenkin oli hyvän näköinen, kymppi oli pliisu ja satanen korni.
seterlit.jpg
 
Nyt muuten esim. POP pankin asiakkaat eivät voi tunnistautua, maksaa tms. korteillaan. Mutta ei hätää, kaikillahan on aina käteistä sen verran että kolme vuorokautta voi olla ilman kortin käyttöä, eikö totta?

"
Katkon aikana sekä verkkopankki, mobiilipankki että korttipalvelut ovat poissa käytöstä.
"


Kun jotkut ketjussa jopa väittäneet ettei koskaan ole ollut ongelmaa kassalla maksaa ostosta tms. kortilla niin kyllä niitä löytyy jopa koko Suomen laajuisesti aina & välillä... jopa useita vuorokausia kestäviä ongelmia.
 
Nyt muuten esim. POP pankin asiakkaat eivät voi tunnistautua, maksaa tms. korteillaan. Mutta ei hätää, kaikillahan on aina käteistä sen verran että kolme vuorokautta voi olla ilman kortin käyttöä, eikö totta?

"
Katkon aikana sekä verkkopankki, mobiilipankki että korttipalvelut ovat poissa käytöstä.
"

Kun jotkut ketjussa jopa väittäneet ettei koskaan ole ollut ongelmaa kassalla maksaa ostosta tms. kortilla niin kyllä niitä löytyy jopa koko Suomen laajuisesti aina & välillä... jopa useita vuorokausia kestäviä ongelmia.

Laitetaas City-lehden ja klikkiotsikoiden sijaan ihan pankin oma tiedote:



En ole POP:n asiakas, mutta koska maksan aina kaiken credit-puolella ihan jo cashbackin takia, en olisi tuotakaan katkoa luultavasti edes huomannut kassalla. Kuten en koskaan mitään muutakaan katkoa josta palstoilla isosti pöyristytään.

Mutta tietenkin tuo vaikuttaa osaan verkko-ostoksista ja tunnistautumiseen, joten poikkeuksellinen katko sinänsä. Välillä pitää tehdä isompia huoltoja, ei kai siinä mitään sen kummempaa. Toivottavasti pysyvät ilmoitetussa aikataulussa. Siksi on hyvä jos on rinnalla esim. Mobiilivarmenne tunnistautumista varten.
 
Viimeksi muokattu:
Tuosta on pari viikkoa sitten jo kerrottu, todennäköisesti POP asiakkaan verkko/sovelluspankissakin on ollut viesti, että ei pitäisi tulla yllätyksenä.
 
POP Pankki tosiaan tiedotti tästä käyttökatkosta jo kuun alussa kirjeitse, tekstiviestillä ja verkkopankissa sekä muistutti uudelleen tekstiviestillä torstaina, joten ei tämä mikään odottamaton käyttökatkos ole vaikka kestääkin viikonlopun yli, asiakkaille on annettu kyllä riittävästi aikaa varautua. Ongelmaksi alkaisin kutsua tätä siinä vaiheessa, jos tuon suunnitellun käyttökatkon jälkeen korttimaksuissa/itsepalvelukanavissa esiintyy syystä tai toisesta häiriöitä.
 
Olin marketissa sylissä tavaraa, ja kassalle päästyäni kailotettiin kaikille että ainoastaan käteinen kelpaa, heillä on kassasysteemi jumissa. Pari aiskasta pysyi kassoilla. Sinänsä jännä ettei minullakaan ole ikinä kotimassa käteistä, ei ole ollut sitten 90 luvun alun. Ja taas Roomassa en koskaan käytä korttia. Ja se sitten on taas oma rumbansa etsiä seteliautomaati joka toimii sinä päivänä...
 
Laitetaas City-lehden ja klikkiotsikoiden sijaan ihan pankin oma tiedote:



En ole POP:n asiakas, mutta koska maksan aina kaiken credit-puolella ihan jo cashbackin takia, en olisi tuotakaan katkoa luultavasti edes huomannut kassalla. Kuten en koskaan mitään muutakaan katkoa josta palstoilla isosti pöyristytään.

Mutta tietenkin tuo vaikuttaa osaan verkko-ostoksista ja tunnistautumiseen, joten poikkeuksellinen katko sinänsä. Välillä pitää tehdä isompia huoltoja, ei kai siinä mitään sen kummempaa. Toivottavasti pysyvät ilmoitetussa aikataulussa. Siksi on hyvä jos on rinnalla esim. Mobiilivarmenne tunnistautumista varten.
Lainataan vielä ketjuun /muistiin linkistä kerrottu, mitä käyttökatko koskee

Merkittävin verkko-, mobiili- ja korttipalveluja koskeva käyttökatko alkaa pe 29.5.2026 klo 15 ja päättyy ma 1.6.2026.
Perjantaista 29.5. klo 15.00 alkaen käyttökatkoviikonlopun ajan:  

  • verkkopankki ja POP Mobiili ovat pois käytöstä
  • POP Avain -tunnuslukusovellusta tai avainlukulistaa ei voi käyttää tunnistautumiseen tai maksujen vahvistamiseen
  • POP Visa -kortin debit-ominaisuudella maksaminen ei toimi
  • POP Visa -kortin credit-ominaisuudella voi maksaa esimerkiksi kaupoissa ja huoltoasemilla. Verkkomaksaminen toimii rajoitetusti, sillä esimerkiksi vahvaa tunnistautumista edellyttävät verkko-ostokset eivät ole mahdollisia.
  • Huomioithan, että käyttökatko vaikuttaa myös sovelluksiin, joihin kortti tai tili on liitetty maksutavaksi.
  • Käteisen nostaminen ja tallentaminen ei ole mahdollista POP Visa Debit -korteilla käyttökatkon aikana. Suosittelemme tarvittaessa varaamaan käteistä käyttökatkon ajaksi.
Lisäksi muissa palveluissa katkoja/rajoituksia.

Yksi esimerkki miksi kannattaa olla useampi sähköinen tunnistus väline, eikä varmaan haittaa jos olisi parin aidosti eri pankkiketjun asiakas.

Käteistärahaa kananttaa olla aina ihn välttämättömyyksiin, vaikka kahden eri konsernin maksukortit löytyisi.
 
Nyt muuten esim. POP pankin asiakkaat eivät voi tunnistautua, maksaa tms. korteillaan. Mutta ei hätää, kaikillahan on aina käteistä sen verran että kolme vuorokautta voi olla ilman kortin käyttöä, eikö totta?

"
Katkon aikana sekä verkkopankki, mobiilipankki että korttipalvelut ovat poissa käytöstä.
"


Kun jotkut ketjussa jopa väittäneet ettei koskaan ole ollut ongelmaa kassalla maksaa ostosta tms. kortilla niin kyllä niitä löytyy jopa koko Suomen laajuisesti aina & välillä... jopa useita vuorokausia kestäviä ongelmia.
No ei kai nyt kenelläkään ole vain yhden pankin korttia? Toki ainahan voi käydä niin että vaikka 4 pankkia on yhtäaikaa nurin, mutta se nyt on aika harvinaista? Tuskin on koskaan käynyt? Itselläni 3 credit korttia ja debitit päälle Apple payssa, ei ole ollut ongelmia.
 
No ei kai nyt kenelläkään ole vain yhden pankin korttia?
Aika monella


Toki ainahan voi käydä niin että vaikka 4 pankkia on yhtäaikaa nurin, mutta se nyt on aika harvinaista? Tuskin on koskaan käynyt? Itselläni 3 credit korttia ja debitit päälle Apple payssa, ei ole ollut ongelmia.
Tänävuonna tainnut useamman pankin korttien kanssa olla samanaikaisesti ongelmia. Ja jos taasen siellä minne yrittää maksaa on ongelmia, niin samalla kertaa voi sitten koskea kaikkia kortti maksuja.

Pitkälle toki pääsee jos on kaks aidosti eri pankkia ja pari aidosti eri maksukortti, tai ainakin mahdollisimman paljon eri. ja sitten käteisrahaa.
Sähköisen tunnistamiseen ainakin kaksi eri, vaikka joku pankkitunnistukseen sopiva ja sitten kansalaisvarmenne, siis henkilökortti sähköisin ominaisuuksin, nykyään mobiilivarmenekkin kuuluu monen liittymän vakio-ominaisuuksiin.

Muistaa että onhan noista useamamasta myös riskinsä.

Käyttä sitten sitä käteistärahaa sopivissa väleissä että niitä tukevat palvelut säilyy.
 
Aika monella


Tänävuonna tainnut useamman pankin korttien kanssa olla samanaikaisesti ongelmia. Ja jos taasen siellä minne yrittää maksaa on ongelmia, niin samalla kertaa voi sitten koskea kaikkia kortti maksuja.

Pitkälle toki pääsee jos on kaks aidosti eri pankkia ja pari aidosti eri maksukortti, tai ainakin mahdollisimman paljon eri. ja sitten käteisrahaa.
Sähköisen tunnistamiseen ainakin kaksi eri, vaikka joku pankkitunnistukseen sopiva ja sitten kansalaisvarmenne, siis henkilökortti sähköisin ominaisuuksin, nykyään mobiilivarmenekkin kuuluu monen liittymän vakio-ominaisuuksiin.

Muistaa että onhan noista useamamasta myös riskinsä.

Käyttä sitten sitä käteistärahaa sopivissa väleissä että niitä tukevat palvelut säilyy.
Monella on vaan sen yhden pankin kortti, eikä oo tullu mieleen et vois olla ongelmia. Mut sit ku iskee joku ktako tai häiriö, ni se on aika äkkiä hankalaa. Itellä on kkas eri pankin debitit ja yksi credit, ja käteistä löytyy aina joku satanen lompakossa. Ei paloja paina, ja antaa mielennrauhaa. Tosin sitä käteistä pitää kans muistaa käyttää välillä ettei sehomehdu.
 
Käteinen ei mitään muuta tee ku nosta yritysten kuluja. Toivottavasti häviää käytöstä nopiaa. Itelläni muutama tonni käteistä piirongin laatikossa hätävaralle, mutta päivittäiskäytössä on kyllä imo niin kalluhommaa että morjes.
 
Käteinen ei mitään muuta tee ku nosta yritysten kuluja. Toivottavasti häviää käytöstä nopiaa. Itelläni muutama tonni käteistä piirongin laatikossa hätävaralle, mutta päivittäiskäytössä on kyllä imo niin kalluhommaa että morjes.
Eli sinullakin on käytössä hätävarana tekniikka, jonka kuitenkin haluat lakkautettavaksi. Ja kaikki tämä vain siksi, että on "kalluhommaa" eli vanhanaikaista tai väärään sukupolveen assosioituvaa touhua. Selvä.

Joo, totta kai huomasin että aloitit toteamalla, että käteinen aiheuttaa kuluja. Se nyt ei kuitenkaan oikeasti aiheuta niin paljon kuluja, ja sen poistuessa erilaiset välistävetäjät kehittävät ihan vastaavat kulut ja pari päälle. On silkkaa fantasiaa, että kokonaisuutena hyödymme jotenkin siitä, jos(kun) käteinen häviää kokonaan.

Monella on vaan sen yhden pankin kortti, eikä oo tullu mieleen et vois olla ongelmia.
Tuota olen aina ihmetellyt. Käsitän kyllä, että joku teini ei ole koskaan tullut ajatelleeksi, mutta luulisi että muutama vuosi normaalia elämää opettaisi varautumaan edes tuohon. Tämä riippumatta siitä, kohtaako itse henkilökohtaisesti ongelmia. Jotain havaintoja pitäisi ympäristöstään kyetä tekemään.
 
Eli sinullakin on käytössä hätävarana tekniikka, jonka kuitenkin haluat lakkautettavaksi. Ja kaikki tämä vain siksi, että on "kalluhommaa" eli vanhanaikaista tai väärään sukupolveen assosioituvaa touhua. Selvä.

Joo, totta kai huomasin että aloitit toteamalla, että käteinen aiheuttaa kuluja. Se nyt ei kuitenkaan oikeasti aiheuta niin paljon kuluja, ja sen poistuessa erilaiset välistävetäjät kehittävät ihan vastaavat kulut ja pari päälle. On silkkaa fantasiaa, että kokonaisuutena hyödymme jotenkin siitä, jos(kun) käteinen häviää kokonaan.
Pätöfirmalla alle miljoonan liikevaihdolla kulut monta tonnia per vuos jos viet yösäilöön, en uskalla edes kuvitella mitä se on vaikka Keskolla. Ja kyllä, kalluhommaa jos jollain käteisellä maksat ostokset vuonna 2026. Itelläni yhden pankin kortti ja kertaakaan ei oo ostokset hihnalle jäänyt. Omat käteisvarat on sitä varten jos ostan vaikka pimeetä viinaa tai tulee sota. Silkkaa fantasiaa on kuvitella että käteinen käy missään 10 vuoden päästä.
 
Silkkaa fantasiaa on kuvitella että käteinen käy missään 10 vuoden päästä.
Ketju aloitettu 2019 ja jo silloin todettiin samaa. Katsotaan siis 2029.. pienennettään tuota sanomaasi vielä että olen 100% varma että "ei missään" vaikka katsotaan vain Suomen sisällä niin löytyy paikkoja.
Ehkä sama kuin "jos Suomi IKINÄ voittaa euroviisut muutetaan ruotsiin" tai syödään hatullinen sitä itseään.. Kun Lordi voitti ei tullut ilmoitusta että sadat tuhannet Suomalaiset olisivat muuttaneet.
Samaten "jos IKINÄ bensan hinta nousee päälle 5mk / litra" mikä sitten muutti muotoaan "Jos IKINÄ bensan hinta nousee päälle 1€/l" myyn auton pois enkä ikinä käytä autoa.. silti Suomessa yllättävän paljon liikennettä..

Eli nuo ovat juttuja mitä ihmiset puhuvat lämpimikseen. Mutta katsotaan nyt armon vuonna 2029 kun ketjun aloittamisesta tulee se 10v täyteen. Jos joku muistaa voi myös armon vuonna 2036 katsoa löytyykö enää yhtään paikkaa maailmasta missä käteisellä rahalla voi ostaa (tai sitä nostaa). Itse olen 100% varma että voi, ihan täällä Suomen sisälläkin. Mutta koska otaksun ettei kukaan ole NIIN narsistinen että väittää Suomen olevan ainoa paikka maailmassa missä rahaa käytetään tarkoitettiin koko planeettaa.. mikä on todella paksu väite.
 
Ketju aloitettu 2019 ja jo silloin todettiin samaa. Katsotaan siis 2029..
Tällaisista epämääräisistä aikatauluista huomauttaminen on yleensä tyydyttävää. Tosin nythän on jo aiheen tasolla kyseessä ihan realistisesti lähiaikoina uhkaava dystopia, eli en ihmeemmin jaksa riemuita siitä että yhdellä osa-alueella täystuhoa on hieman viivytetty.
 
Tällaisista epämääräisistä aikatauluista huomauttaminen on yleensä tyydyttävää. Tosin nythän on jo aiheen tasolla kyseessä ihan realistisesti lähiaikoina uhkaava dystopia, eli en ihmeemmin jaksa riemuita siitä että yhdellä osa-alueella täystuhoa on hieman viivytetty.
En kelannut ketjua , mutta näissä ketjuissa käteisellä rahalla on muutakin arvoa kuin se että toimii ilman nettiä ja sähköä.

Seteleistä ja kolikoista voi luopua siinä vaiheessa kun on yhtä hyvä turvallinen, anonyymi virallinen maksutapa.

Tosin näinäakoikona (kun kaksi hullua toteuttaa erikoisoperaatiota) niin vaikea keksiä seteleille ja kolikoille yhtä toimivaa tehokasta "hullujen" kestävää vaihtoehtoa. Missään tapauksessa se ei ole nykyisen kaltaiset maksukortit.

Juu, ei setelitkään kaikkea kestä.
 
Käteistärahaa kananttaa olla aina ihn välttämättömyyksiin, vaikka kahden eri konsernin maksukortit löytyisi.
Miksipä käteistä ei olisi piironginlaatikossa vähän enemmänkin, ainakin sen verran että pärjää viikon tai kaksi ilman sähköisiä maksuvälineitä?

maksan aina kaiken credit-puolella ihan jo cashbackin takia
Käteinen ei mitään muuta tee ku nosta yritysten kuluja.
Mitä arvelet, kenen taskusta tuollaiset cashbackit maksetaan? Ei ne tyhjästäkään muodostu.

On jotenkin kummallista, että käteisen kustannuksista jaksetaan tehdä numero samaan aikaan kun toiset keräilee cashbackia korttiostoista. Muutenkin korttimaksuissa saattaa olla yllättävän isot kulut.
 
Mitä arvelet, kenen taskusta tuollaiset cashbackit maksetaan? Ei ne tyhjästäkään muodostu.
Sinänsä ihan hyvä pointti koskien käteisen käytön pilkkaamista. Tosin mitä tulee credit-kortteihin, niin tietenkin cashbackit(kuten luottotappiot) maksetaan paitsi asiakkaiden kauppiaan kautta maksamasta välistä vedetystä provikasta, etupäässä kuitenkin idioottisegmentin maksamasta jatkuvan luoton koron marginaalista kuluineen.
 
Sinänsä ihan hyvä pointti koskien käteisen käytön pilkkaamista. Tosin mitä tulee credit-kortteihin, niin tietenkin cashbackit(kuten luottotappiot) maksetaan paitsi asiakkaiden kauppiaan kautta maksamasta välistä vedetystä provikasta, etupäässä kuitenkin idioottisegmentin maksamasta jatkuvan luoton koron marginaalista kuluineen.
Mut ei se poista sitä et käteinen on halvempaa kaupalle kuin kortttimaksu, vaikka jotkut väittää muuta. Itelle riittää et on molempia vaihtoehtoja, eikä tarvi valita yhtä.
 
Miksipä käteistä ei olisi piironginlaatikossa vähän enemmänkin, ainakin sen verran että pärjää viikon tai kaksi ilman sähköisiä maksuvälineitä?

Tässä pitää muistaa että on paljon ihmisiä jotka elää kädestä suuhun, osalla toki syntynyt tapa, jolloin sukanverteen talletus olisi ihan harppaus, josta tuli mieleen että käteisrahan käytön aikaa ilmeisesti aika moni säästi johonkin lippaaseen kolioita ja seteleitä, ja nyt kun ei käteistä rahaa käytä, niin ei ole otettu mitään korvaavaa säästötapaa. No joillain on bonus, ym palautukset tilille mitä ei nosteta kuukausittain.

Tänäpäivänäkin talouden pidon haasteisiin yhtenä vinkki annetaan ohje sirtyä käteisen rahan käyttöön.

Mutta en ole ajatustasi vastaan, jos on tiukkaa taloudessa, niin se käteisvaran ei tarvi eruoina olla kovin iso, jos on se muu hätävara, niin esim opiskelia voi pärjät aika pienellä euromäärällä, miettii mikä olisi se mikä pitäisi pystyä maksamaa, junalippu, lääkkeet, vähän ruokaa säilykevaran piristeeksi.

Moni ajattelee että heillä on turvaverkot, mitkä ovat tärkeitä, mutta jos tulee sellainen "sulku" missä ei läheistenkään kortit toimi.
 
Käteinen ei mitään muuta tee ku nosta yritysten kuluja. Toivottavasti häviää käytöstä nopiaa. Itelläni muutama tonni käteistä piirongin laatikossa hätävaralle, mutta päivittäiskäytössä on kyllä imo niin kalluhommaa että morjes.
oon vähän sitä mieltä, että jos yritys on niin peeaa että se käteisen käsittely on mukamas joku merkittävä kulu niin kannattasko miettiä jotain muuta? Paska bisnes ei tommosella parane.
 
Mut ei se poista sitä et käteinen on halvempaa kaupalle kuin kortttimaksu, vaikka jotkut väittää muuta. Itelle riittää et on molempia vaihtoehtoja, eikä tarvi valita yhtä.
Jos tarkoitat käteistärahaa, seteletä ja kolikoita, niin käteiskorttimaksut (debit) on halpaa kaupalle. Ihan käsittelyn lisäksi osan kaupoista pitää tuntea käteisellä rahalla maksava asiakas , ruokaa, saa myydä, mutta vähän isommassa alkaa nopeasti tulla valvonta vaateita. (no jos mennään vielä eteenpäin niin sähköisilläkin maksutavoilla)


oon vähän sitä mieltä, että jos yritys on niin peeaa että se käteisen käsittely on mukamas joku merkittävä kulu niin kannattasko miettiä jotain muuta? Paska bisnes ei tommosella parane.
Asiakkaat suostuu, halvempaa jättää pari ankyrää palvelematta.
Ollaan sillä kintaalla että harkitaan pakottamista että käteisen rahan pitää kassalla kelvata.

Ja pa yrittäjiksi leimataan enemminkin niitä jotka ottavat käteistärahaa. Tosin tänäpäivänä jos katselee pienen budjetin palvelu yrityksiä niin sähköiset maksutavat jyrää.
 
oon vähän sitä mieltä, että jos yritys on niin peeaa että se käteisen käsittely on mukamas joku merkittävä kulu niin kannattasko miettiä jotain muuta? Paska bisnes ei tommosella parane.
Tai sitten yritys ei elä enää 1900-luvulla, tulee nykypäivään ja karsii turhaketta pois. Jokaselta se kortti löytyy, ei jää kaupat tekemättä vaikka ei käteistä olis. Toki voi sitten olla niin persu että korttia ei perkele käytetä, mutta on sen verran pieni ongelma, että tuskin liikevaihto hirveästi pienenee. Käteisen käyttäjät ja sen perään huutelijat on vähän kun feministit. Hirveä ääni lähtee, mutta pieni ryhmä loppujenlopuks.
 
Tai sitten yritys ei elä enää 1900-luvulla, tulee nykypäivään ja karsii turhaketta pois. Jokaselta se kortti löytyy, ei jää kaupat tekemättä vaikka ei käteistä olis. Toki voi sitten olla niin persu että korttia ei perkele käytetä, mutta on sen verran pieni ongelma, että tuskin liikevaihto hirveästi pienenee. Käteisen käyttäjät ja sen perään huutelijat on vähän kun feministit. Hirveä ääni lähtee, mutta pieni ryhmä loppujenlopuks.
Persu ja persu, käteinen kuitenkin on anonyymi maksutapa, missä nyt ei persuuden kanssa ole mitään tekemistä. Enemmänkin liberalismin jos nyt tämä asia halutaan politisoida. Jostain syystä vaan kaikki transaktiot halutaan jäljitettäviksi, koska kenelläkään ei ole mitään salattavaa ja sitä rataa. Eikö tuollainenkin valvonta nyt enemmänkin jotain kommarimenoa lie, mitä suomessakin hirveesti halutaan. Persut varmaan olisi innoissaan valvomassa esim. maahanmuuttajien transaktioita millä perusteella olisi eväämässä millon mitäkin etuutta ja/tai karkottamassa pois...

Mutta ihan käytännön yrittäjyyden tasolla palaten alkuperäiseen viestiisi, jos liiketoiminta on niin paskaa että käteinen tekee suuret kustannukset niin olen edelleen sitä mieltä että kannattaa sitte miettiä missä se vika liiketoiminnassa oikeesti on. "Ei viitsi" "ei kiinnosta" jne. on ihan valideja argumentteja, joku kustannus taas ei jos liiketoiminta on tervettä. Tällä ei ole mitään tekemistä politiikan kanssa vaan ihan vaan liiketoiminnan.

Toki tähän suomalaiseen yrittäjyyteen tuntuu kuuluvan aina jonkun omituisen ulkopuolisen seikan syyttely omista huonon liiketoiminnan ongelmista. Tämä käteisjuttu on ihan just sitä. Eräs ihan huippu tältä saralta oli yksi yritys mikä kertoi konkurssin johtuneen siitä että sähköyhtiö katkaisi sähköt.
 
Persu ja persu, käteinen kuitenkin on anonyymi maksutapa, missä nyt ei persuuden kanssa ole mitään tekemistä. Enemmänkin liberalismin jos nyt tämä asia halutaan politisoida. Jostain syystä vaan kaikki transaktiot halutaan jäljitettäviksi, koska kenelläkään ei ole mitään salattavaa ja sitä rataa. Eikö tuollainenkin valvonta nyt enemmänkin jotain kommarimenoa lie, mitä suomessakin hirveesti halutaan. Persut varmaan olisi innoissaan valvomassa esim. maahanmuuttajien transaktioita millä perusteella olisi eväämässä millon mitäkin etuutta ja/tai karkottamassa pois...

Mutta ihan käytännön yrittäjyyden tasolla palaten alkuperäiseen viestiisi, jos liiketoiminta on niin paskaa että käteinen tekee suuret kustannukset niin olen edelleen sitä mieltä että kannattaa sitte miettiä missä se vika liiketoiminnassa oikeesti on. "Ei viitsi" "ei kiinnosta" jne. on ihan valideja argumentteja, joku kustannus taas ei jos liiketoiminta on tervettä. Tällä ei ole mitään tekemistä politiikan kanssa vaan ihan vaan liiketoiminnan.

Toki tähän suomalaiseen yrittäjyyteen tuntuu kuuluvan aina jonkun omituisen ulkopuolisen seikan syyttely omista huonon liiketoiminnan ongelmista. Tämä käteisjuttu on ihan just sitä. Eräs ihan huippu tältä saralta oli yksi yritys mikä kertoi konkurssin johtuneen siitä että sähköyhtiö katkaisi sähköt.
Millä tavoin liiketoiminta on paskaa jos käteinen tekee suuret kustannukset? Itse nyt vaan päätit niin että näin sen on oltava. Ja persut käyttää käteistä.
 
Tai sitten yritys ei elä enää 1900-luvulla, tulee nykypäivään ja karsii turhaketta pois. Jokaselta se kortti löytyy, ei jää kaupat tekemättä vaikka ei käteistä olis. Toki voi sitten olla niin persu että korttia ei perkele käytetä, mutta on sen verran pieni ongelma, että tuskin liikevaihto hirveästi pienenee. Käteisen käyttäjät ja sen perään huutelijat on vähän kun feministit. Hirveä ääni lähtee, mutta pieni ryhmä loppujenlopuks.
Mikä siinä on, että aina löytyy ihmisiä, joille käteisen vastustaminen näyttää olevan suorastaan ideologinen kysymys? Harva edes perustelee kantaansa esittämällä uskottavaa vertailua käteis- ja korttimaksujen todellisista kustannuksista kaupalle. Ei, argumentit on väheksyntää, propagandaa ja mustamaalausta.

Ainakin itsellä ostokset jäävät oikeasti kassalle, jos käteinen ei käy. En edes pidä korttia yleensä mukana. Harvemmin tulee palattua tuollaiseen liikkeeseen.
Persu ja persu, käteinen kuitenkin on anonyymi maksutapa, missä nyt ei persuuden kanssa ole mitään tekemistä. Enemmänkin liberalismin jos nyt tämä asia halutaan politisoida. Jostain syystä vaan kaikki transaktiot halutaan jäljitettäviksi, koska kenelläkään ei ole mitään salattavaa ja sitä rataa.
Tämä on syy, miksi käteisestä on syytä pitää kiinni. Kaikki muu on viranomaisten kaikkinäkevän silmän alla, eikä mikään ole yksityistä. Yksityisyydensuoja on kuitenkin ihmisoikeus, jonka pitäisi nauttia erityistä suojaa.

Aikaisemmin saattoi ajatella, että dataa kertyy niin valtavasti, että siinähän louhitte, ihan vapaasti, mutta nyt voi laittaa takoälyn asialle.
 
Millä tavoin liiketoiminta on paskaa jos käteinen tekee suuret kustannukset? Itse nyt vaan päätit niin että näin sen on oltava.
Koska se käteisen käsittely ei tee suuria kustannuksia yhtään missään liiketoiminnassa, missä käteistä voisi "ongelmaksi asti" liikkua. Lähinnä vaivaa, minkä yrittäjä voi kokea turhaksi tai sitten ajatella osaksi työtään. Yleensä tästä asiasta napisijoilla on muuta ongelmaa liiketoiminnassa ja sitten keksitään jotain ulkopuolisia syitä mm. paskat asiakkaat jotka haluavat maksaa väärillä välineillä, yleensä vielä liian vähän, päälle vielä verottajakin ja sitä rataa. Just niinkuin se "netin saisi räjäyttää" autokauppias kuka ei voinu enää jaksaa romujen kusettamista ylihintaan kun porukka alkoi kattomaan netistä hintatasoa. Ongelma ei tainnu siinäkään olla netti.

Ja persut käyttää käteistä.
Mikä relevanssi? Ihan yhtälailla voin politisoida ja todeta että kommarit ei käytä käteistä. Yhtä kaukana tämäkin on järkevästä argumentoinnista, tai keskustelusta kätäisen käsittelystä osana yrityksen kustannusrakennetta.
 
Viimeksi muokattu:
Koska se käteisen käsittely ei tee suuria kustannuksia yhtään missään liiketoiminnassa, missä käteistä voisi "ongelmaksi asti" liikkua. Lähinnä vaivaa, minkä yrittäjä voi kokea turhaksi tai sitten ajatella osaksi työtään. Yleensä tästä asiasta napisijoilla on muuta ongelmaa liiketoiminnassa ja sitten keksitään jotain ulkopuolisia syitä mm. paskat asiakkaat jotka haluavat maksaa väärillä välineillä, yleensä vielä liian vähän, päälle vielä verottajakin ja sitä rataa. Just niinkuin se "netin saisi räjäyttää" autokauppias kuka ei voinu enää jaksaa romujen kusettamista ylihintaan kun porukka alkoi kattomaan netistä hintatasoa. Ongelma ei tainnu siinäkään olla netti.

Mikä relevanssi? Ihan yhtälailla voin politisoida ja todeta että kommarit ei käytä käteistä. Yhtä kaukana tämäkin on järkevästä argumentoinnista, tai keskustelusta kätäisen käsittelystä osana yrityksen kustannusrakennetta.
Toi politisointi on kyllä aika turhaa, käteinen on vaan maksutapa. itelläki on mmolemia, enkä ymmärrä miks pitää valita puolia. se on vaan käytännöllistä et on varavaihtoehto.
 
Koska se käteisen käsittely ei tee suuria kustannuksia yhtään missään liiketoiminnassa, missä käteistä voisi "ongelmaksi asti" liikkua. Lähinnä vaivaa, minkä yrittäjä voi kokea turhaksi tai sitten ajatella osaksi työtään. Yleensä tästä asiasta napisijoilla on muuta ongelmaa liiketoiminnassa ja sitten keksitään jotain ulkopuolisia syitä mm. paskat asiakkaat jotka haluavat maksaa väärillä välineillä, yleensä vielä liian vähän, päälle vielä verottajakin ja sitä rataa. Just niinkuin se "netin saisi räjäyttää" autokauppias kuka ei voinu enää jaksaa romujen kusettamista ylihintaan kun porukka alkoi kattomaan netistä hintatasoa. Ongelma ei tainnu siinäkään olla netti.
Suuret kustannuksethan tulevat missä tahansa yrittäjän(tai vaikka minkä ry:n) maksuliikenteessä vasta siinä, kun pankki tajuaa että voi tehdä toimijalle "ota tai jätä" -tarjouksen. Ongelma ei siis mitenkään muodostu luonnostaan siksi, että joku kukkakauppa ottaa vastaan käteistä 60 euroa päivässä.
 
Toi politisointi on kyllä aika turhaa, käteinen on vaan maksutapa. itelläki on mmolemia, enkä ymmärrä miks pitää valita puolia. se on vaan käytännöllistä et on varavaihtoehto.
Niinpä, ja vielä kun ihan lähihistoriassa on esim. Kreikan tapaus, missä koko maa siirtyi käteistalouteen kun kriisin aikana tuli nostorajoitukset ja vastaavat. Eihän tuossa tarvitse maksujärjestelmien kaatua välttämättä, vaan pankkijärjestelmä.

Mikä siinä on, että aina löytyy ihmisiä, joille käteisen vastustaminen näyttää olevan suorastaan ideologinen kysymys? Harva edes perustelee kantaansa esittämällä uskottavaa vertailua käteis- ja korttimaksujen todellisista kustannuksista kaupalle. Ei, argumentit on väheksyntää, propagandaa ja mustamaalausta.
Taitaa tämä ideologia tulla samasta suunnasta, mistä sekin on tullut että kaikenlainen tunnistautuminen on pankkien takana. Harva tätäkään tuntuu kyseenalaistavan, että voisiko tämänkin tehdä toisin ja jopa kannustaa toisin toimimiseen.
 
Taitaa tämä ideologia tulla samasta suunnasta, mistä sekin on tullut että kaikenlainen tunnistautuminen on pankkien takana. Harva tätäkään tuntuu kyseenalaistavan, että voisiko tämänkin tehdä toisin ja jopa kannustaa toisin toimimiseen.
Tuohan on enemmänkin viime vuosikymmenen ongelma. Pankit ovat viime aikoina aiheuttaneet kurjuutta ihan muilla tavoilla. Nykyään tuskin kukaan käyttää pankkien palveluita maksuliikenteeseen liittymättömään tunnistautumiseen. Joohan?
 
Tuohan on enemmänkin viime vuosikymmenen ongelma. Pankit ovat viime aikoina aiheuttaneet kurjuutta ihan muilla tavoilla. Nykyään tuskin kukaan käyttää pankkien palveluita maksuliikenteeseen liittymättömään tunnistautumiseen. Joohan?
Varmaan joku 90% käyttää. En usko että juurikaan porukka miettii näitä kun joku toimintatapa on iskostunut.
 
Koska se käteisen käsittely ei tee suuria kustannuksia yhtään missään liiketoiminnassa, missä käteistä voisi "ongelmaksi asti" liikkua. Lähinnä vaivaa, minkä yrittäjä voi kokea turhaksi tai sitten ajatella osaksi työtään. Yleensä tästä asiasta napisijoilla on muuta ongelmaa liiketoiminnassa ja sitten keksitään jotain ulkopuolisia syitä mm. paskat asiakkaat jotka haluavat maksaa väärillä välineillä, yleensä vielä liian vähän, päälle vielä verottajakin ja sitä rataa. Just niinkuin se "netin saisi räjäyttää" autokauppias kuka ei voinu enää jaksaa romujen kusettamista ylihintaan kun porukka alkoi kattomaan netistä hintatasoa. Ongelma ei tainnu siinäkään olla netti.

Köteisen rahan vastaaotto, käsittely on kustannus, vastaanottopaikalla tarvitaan välineet, kassalipas jne. käteisrahan laskenta siinä, viirtelyä, välivarastointi, kuljetus , laskenta, vakuutus/riskit jne. ja ketju toisin päin, vaihrahan hankinta, jne. Riippuu ihan toiminnasta ollaanko lähellä kattamaan ns lisämyynti minkä sillä saa. Jos ei tule tulosta, niin se raha on pois tuloksesta, pois omistajien/yrittäjän taskusta. Eli sitä varten entistä isompa paine velvoittaa hyväksymään kätäinen (euro) raha maksuvalineenä käteiskaupassa.

Ei se oli pelkkää sattumaa että eri toimialoille eriaikaan on sen käteisrahan hylkiminen levinnyt, ei ole sattumaa että entistä useammin vastaperustetut uudet palvelu yritykset ei ota vastaan käteistärahaa. Ei ole sattumaa että pitkänlinjan ketjutkin luopuu siitä.





Toi politisointi on kyllä aika turhaa, käteinen on vaan maksutapa. itelläki on mmolemia, enkä ymmärrä miks pitää valita puolia. se on vaan käytännöllistä et on varavaihtoehto.

Kyllä se on myös poliittinen


Tuohan on enemmänkin viime vuosikymmenen ongelma. Pankit ovat viime aikoina aiheuttaneet kurjuutta ihan muilla tavoilla. Nykyään tuskin kukaan käyttää pankkien palveluita maksuliikenteeseen liittymättömään tunnistautumiseen. Joohan?

Nyt väitteesi tarvitsisi jotain lähdettä, en aivan tuoreita tilastoja löytänyt, mutta ymmärtääkseni pankkitunnuksia käytetään luokkaa 80%-90% markkinaosuudella (no tavallaan romahtanut jostain 99 tilanteesta), perässä tulee jossain 10%-20% nurkilla mobiilivarmenne. nämä hatusta uutisointi mustelua, vaikka on toisteltu että tärkeää olla vaihtoehto pankkitunnistukselle, ja vuosia vuosia yrtetty tuoda vaihtoehtoja niin hitaasti edennyt.

Mobiilivarmennekkaan ei ole lähtenyt lentoon, vaikka senkin saaminen helpottunut vuosien aikana, osalla operaattoreilla kuulunut hintaa ties kuina kauan, en tiedä miten vaikutti kun Elisa lisäsi sen liittymiensa vakio ominaisuuksii (nosti hintaa samalla).

Henkilökortin varmenne sai hitusen nostetta kun tuli käytettävä mobiilisovelluspalvelu sitä tukemaan.

Uskon jos et saa kumottua että edes noita vaihtoehtoja olisi puolella ihmisistä käytössä, saati liki kaikilla. Saati että käyttäisivät yksinomaan niitä.

(Aiheensa siis pankkitunnistautumien Suomessa viranomais ym vahvan tunnistamisen vaativissa kansalais palveluissa)


Nuoret henkilöt taitaa saada ensimmäisenä, helpoiten pankkitunnukset, mobiilivermenteessakin ikäraja isomp)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
309 151
Viestejä
5 244 543
Jäsenet
83 429
Uusin jäsen
heksutin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom