Lähinnä siihen että jatkuvaa väittämistä että ne tiedot vuotaa poliiseille ja "kaiken kansan nähtäville", mutta mitään oikeita esimerkkejä ei ole, etenkään Suomessa.
Kela, verottaja ja poliisi voivat jatkossa tarkastella kansalaisten tilitietoja sähköisestä tiedonhakujärjestelmästä, jos valtiovarainministeriön lakiesitys menee läpi. Asiantuntijan mukaan kaavailtu viranomaisvalvonta on täysin ylimitoitettua.
Helsingin Sanomien mukaan Kela ei saa hallituksen aikomusten vastaisesti sittenkään automaattista oikeutta toimeentulohakijan pankkitilitietoihin.
www.mtvuutiset.fi
Merkillepantavaa oli, että ministeriö esitti laajoja valtuuksia ja vasta PeVL torppasi niitä. Torppasiko kuitenkaan muuta kuin Kelan oikeudet? Joka tapauksessa on perusteltu syy olla huolestunut siitä, että jatkossa keksitään veruke jos toinenkin tiedonsaannin laajentamiseksi.
Kun olet finanssialalla, niin varmastikin olet näistä säännöksistä perillä ainakin yleisellä tasolla. Miksi siis edes yrität väittää, että viranomaisten tieto-oikeuksien suhteen ei olisi mitään syytä huoleen?
Pääseehän niihin tietoihin käsiksi jos on tarvittavat perusteet ja dokumentit (rikostutkinta, oikeuden päätös yms). Ihan kuten tähänkin asti, enää ei vaan tarvitse käyttää sitä faksia.
Ei siinä mielestäni ole mitään väärää että rikoksia ja muita tuhmuuksia selvotellessä annetaan tietoja. Pyynnöt tulee kuitenkin rajata hyvinkin tarkasti, ei sieltä nyt vaan lähetä kaikkea dataa kun vain poliisi pyytää.
Eli se järjestelmä mistä nyt vaahdota ei ole mikään "klikkailenpa tästä vuoden 2019 ja kohteen Matti Virtanen" ja sitten lävähtää ruudulle kaikki Matti Virtasen tapahtumat pankista, maksukorteilta jne jne. Ne pyynnöt hyväksytään edelleen siellä toisessa päässä ja niihin pystyy sanomaan että "ei löydy tietoja päivältä xx.xx.xxxx" ( tai miten pyyntö nyt onkin eritelty/rajattu)
Pääseehän niihin tietoihin käsiksi jos on tarvittavat perusteet ja dokumentit (rikostutkinta, oikeuden päätös yms). Ihan kuten tähänkin asti, enää ei vaan tarvitse käyttää sitä faksia.
Tämäpä oikeastaan riittääkin osoittamaan sen, että yksityisyydensuojaongelma on olemassa konkreettisesti. Kun viranomainen rakentaa riittävän uskottavan casen, niin tiedot luovutetaan. Tarvitaanko aina edes oikeuden päätöstä? Ilmeisesti tietojen luovutuksesta ei systemaattisesti kerrota asiakkaalle, vaan sitä pitää itse osata tiedustella.
Lisäbonuksena tuo VVM:n halu laajentaa ja helpottaa viranomaisten tiedonsaantia. Ei tiedonjako ole ainakaan supistumassa, etenkään kun enää ei tarvitse pelata faxin kanssa.
Tämäpä oikeastaan riittääkin osoittamaan sen, että yksityisyydensuojaongelma on olemassa konkreettisesti. Kun viranomainen rakentaa riittävän uskottavan casen, niin tiedot luovutetaan. Tarvitaanko aina edes oikeuden päätöstä? Ilmeisesti tietojen luovutuksesta ei systemaattisesti kerrota asiakkaalle, vaan sitä pitää itse osata tiedustella.
Mutta tämähän ei liity kortti maksamiseen vaan ihan kaikkeen. Jos sulla on pankissa tili niin kyllä sinne sisään päästään jos satut oikein kunnolla perseilemään.
Mutta se tästä, jos se yksityisyyden haku menee överiksi niin yleensä tulos on just tätä.
Ompa noita potilastietojakin jatkuvasti "lunttaamisen" kohteina, suurin osa paljastuu vasta jälkikäteen yksilön itsensä huomatessa Oma Kannasta ja tapahtumat ovat joko vanhentuneita lain silmissä tai läpsy ranteelle, korkeintaan työpaikan menetys rangaistuksena.
Aika vaikeaksi menisi elämä jos ei mitään tietoja haluaisi itsestään tallennettavan.
Kaikki maksut aina käteisellä, palkkakin pitäisi pyytää käteisenä. Puhelin joku vanha ilman GPS:ää ja vaan käteisellä huppu päässä ostettu prepaid SIM kortti (muuten kioskin kamera kuvasta saattaa nähdä kuka osti prepaidin jne.) Mihinkään kaupunkiin ei voisi koskaan mennä koska niissä on kameroita, autoa ei voisi omistaa koska joku seuraa sitten katsastuksen kautta kilsoja.
Kyllä siellä kortit käy, mutta ei välttämättä Visa.
Niillä on siis oma paikallinen maksukorttinsa. Samoin Hollannissa on Maestro valttia, esim. Albert Heijnissä tai Aldissa ei tainnut käydä visa.
Minusta kannattaa varautua sekä käteisen, että korttien käyttöön.
Kotona voisi olla muutamia satasia käteistä ja jonkin verran myös kolikota.
Kotimaassa liikkuessa kannattaa varautua pitämään sekä käteistä että kolikoita. Kortteja minulla on mukana kahdelta eri pankilta sekä Visa että Mastercard. Tuolla oli puhetta kolmesta eri kortista. Tätä pitääkin harkita. Minulla on olemassa neljä luotokorttia eri pankeilta.
Ulkomailla kannattaa pitää mukanaan enemmän käteistä kuin kotimaassa ja ulkomailla pitää tietysti miettiä myös mahdollista ryöstöä. Käteistä voi laittaa siihen tarkoitettuun vyöhön muutamia satasia. Minulla on ollut käytössä myös vyönsolki, johon sai laitettua kortteja, mutta otin sen pois käytöstä, koska kortit vääntyivät.
Mitä se GPS pois jättäminen yksistään auttaa. Puhelin pitää jättää matkasta. Tai sitten niitä vaihdellaan joukon kesken randomisti, että ei voi sijaintia koko ajan trianguloida puhelinmastoista. Prepaid puhelimethan pitää ostaa vähintään 300km päästä toisesta kaupungista, jonne on mankeloitu mummolta perityllä fillarilla. SIM kortti yksistään ei auta, koska soitat sillä kuitenkin kavereillesi ja siitä keksitään kuka olet. Vaihtele siis niitäkin. Ja kierrätä puhelimia huviksesi. Katso vaikka case Aarniota ja Pasilan miehen puhelintietoja.
Ihan hyvä alku sulla, mutta nyt siihen folioon lisää tehoja.
Se prepaid ja GPS:ssätön peruspuhelin kannattaa maksaa käteisellä (hanskat kädessä, jotta ei jää sormenjälkiä). Kannattaa käyttää myös huppua, aurinkolaseja ja irtopartaa tunnistamisen estämiseksi.
Mutta tämähän ei liity kortti maksamiseen vaan ihan kaikkeen. Jos sulla on pankissa tili niin kyllä sinne sisään päästään jos satut oikein kunnolla perseilemään.
Ja vähättely, ellei suorastaan disinformaatio sen kun jatkuu. Poliisilain 4 luvun 3 pykälä ei aseta rajoituksia sille, _kenen_ tilitietoja se voi tutkia. Erityisesti kannattaa huomata, että tiedonsaantioikeutta ei ole rajattu epäiltyyn ja että tietoja voi saada myös rikoksen estämiseksi: Poliisilaki 872/2011 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®
Poliisilla on päällystöön kuuluvan poliisimiehen pyynnöstä oikeus saada rikoksen estämiseksi tai selvittämiseksi tarvittavia tietoja yhteisön jäsentä, tilintarkastajaa, toimitusjohtajaa, hallituksen jäsentä tai työntekijää velvoittavan yritys-, pankki- tai vakuutussalaisuuden estämättä. Poliisilla on sama oikeus saada 6 luvussa tarkoitetussa poliisitutkinnassa tarvittavia tietoja, jos tärkeä yleinen tai yksityinen etu sitä vaatii.
Tietojen käyttötarkoitusta ei myöskään ole rajattu vaan tietoja voi käyttää miten vain rikoksen estämiseksi tai selvittämiseksi. Kun aikaisemmin pankkitiedoilla on voitu selvittää lähinnä taloudellista asemaa, niin aktiivisella kortinkäyttäjällä pankkitiedot onkin kattava elämän lokikirja. Mitä enemmän kortinkäyttö yleistyy, sitä laajemmaksi tulee poliisin intressi selvitellä pankkitietoja.
Voiko joku muu viranomainen tehdä poliisille virka-apupyynnön rikoksen estämisperusteella ja saada siten käyttöönsä tietoja, johon sillä ei muuten olisi pääsyä?
Ja vähättely, ellei suorastaan disinformaatio sen kun jatkuu. Poliisilain 4 luvun 3 pykälä ei aseta rajoituksia sille, _kenen_ tilitietoja se voi tutkia. Erityisesti kannattaa huomata, että tiedonsaantioikeutta ei ole rajattu epäiltyyn ja että tietoja voi saada myös rikoksen estämiseksi: Poliisilaki 872/2011 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®
Poliisilla on päällystöön kuuluvan poliisimiehen pyynnöstä oikeus saada rikoksen estämiseksi tai selvittämiseksi tarvittavia tietoja yhteisön jäsentä, tilintarkastajaa, toimitusjohtajaa, hallituksen jäsentä tai työntekijää velvoittavan yritys-, pankki- tai vakuutussalaisuuden estämättä. Poliisilla on sama oikeus saada 6 luvussa tarkoitetussa poliisitutkinnassa tarvittavia tietoja, jos tärkeä yleinen tai yksityinen etu sitä vaatii.
Tietojen käyttötarkoitusta ei myöskään ole rajattu vaan tietoja voi käyttää miten vain rikoksen estämiseksi tai selvittämiseksi. Kun aikaisemmin pankkitiedoilla on voitu selvittää lähinnä taloudellista asemaa, niin aktiivisella kortinkäyttäjällä pankkitiedot onkin kattava elämän lokikirja. Mitä enemmän kortinkäyttö yleistyy, sitä laajemmaksi tulee poliisin intressi selvitellä pankkitietoja.
Voiko joku muu viranomainen tehdä poliisille virka-apupyynnön rikoksen estämisperusteella ja saada siten käyttöönsä tietoja, johon sillä ei muuten olisi pääsyä?
Niin edelleen ei liity pelkästään korttimaksamiseen. Ja kyllä ne viranomaistiedustelut tulee ihan sovittuja reittejä pitkin ja niihin on selkeät sävelet miten tietoja pyydetään ja miten niitä annetaan.
Niin edelleen ei liity pelkästään korttimaksamiseen. Ja kyllä ne viranomaistiedustelut tulee ihan sovittuja reittejä pitkin ja niihin on selkeät sävelet miten tietoja pyydetään ja miten niitä annetaan.
Taisi jäädä vastauksen lukeminen puolitiehen?
Tottakai odotukset siitä, mitä pankkitiedoista yleensä löytyy, vaikuttaa kiinnostukseen tutkia niitä. Jos tilitapahtumat on palkka, vuokra, nosto ja sähkölasku, se ei varmaan kiinnosta ketään. Jos siellä on täydellinen loki kaikesta aktiviteetista, niin kiinnostus voi olla suurikin.
Mitä käytäntöihin tulee, niitä on helppo päivittää lain puitteissa.
Tietojen käyttötarkoitusta ei myöskään ole rajattu vaan tietoja voi käyttää miten vain rikoksen estämiseksi tai selvittämiseksi. Kun aikaisemmin pankkitiedoilla on voitu selvittää lähinnä taloudellista asemaa, niin aktiivisella kortinkäyttäjällä pankkitiedot onkin kattava elämän lokikirja. Mitä enemmän kortinkäyttö yleistyy, sitä laajemmaksi tulee poliisin intressi selvitellä pankkitietoja.
Suomalaisilta pankkitileiltä tehtiin yhteensä 2,9 mrd. maksua vuonna 2018. Korttimaksujen ja tilisiirtojen yhteenlaskettu osuus tästä oli 96 %.1 Korttimaksamisen suosio jatkoi vahvaa kasvuaan ja erityisesti lähimaksutoiminnon käyttö lisääntyi huomattavasti viime vuoden aikana. Maksuliiketilastot
Kuinkahan paljon ton kortinkäytön pitää yleistyä, että intressit lisääntyy ja poliisit alkaa selvitellä kansalaisten pankkitietoja?
Rahamääräisesti siis vain 4% tapahtuu käteisellä. Varmaan suurin osa käteismaksuista on pieniä, eli kätesitransaktioita varmasti paljon toki.
Aika vaikeaksi menisi elämä jos ei mitään tietoja haluaisi itsestään tallennettavan.
Kaikki maksut aina käteisellä, palkkakin pitäisi pyytää käteisenä. Puhelin joku vanha ilman GPS:ää ja vaan käteisellä huppu päässä ostettu prepaid SIM kortti (muuten kioskin kamera kuvasta saattaa nähdä kuka osti prepaidin jne.) Mihinkään kaupunkiin ei voisi koskaan mennä koska niissä on kameroita, autoa ei voisi omistaa koska joku seuraa sitten katsastuksen kautta kilsoja.
Tätä kutsutaan täydellisen ratkaisun virhepäätelmäksi. Ei se, että meihin kaikkiin kohdistuu valvontaa ja joka tapauksessa aivan liikaa, suinkaan tarkoita ettei pitäisi, voisi tai kannattaisi tehdä jotain vähien oikeuksiensa suojaamiseksi. Tai etteikö se olisi kannatettavaa vaikka en itse jaksa.
Toki normaalikäytössä puhelimet tunnistetaan kivasti ja profiilit laaditaan myös niistä, jotka eivät somea käytä. Avuliaat aatut laittavat omiin laitteisiinsa mm. näiden yhteystietojen valokuvia, jotka ovat vapaata riistaa laittomia rekistereitään pyörittäville suuryhtiöille. Minustakin on varmasti melko kattava albumi Googlella vaikka en ole koskaan upannut yhtään omakuvaa mihinkään somepalveluun. Toisaalta en ole muuten toiminut mitenkään kattavasti foliohattuperiaatteella, eli mm. Google-tilin sijaintidataa ja erilaista haku- ja selaushistoriaa löytyy paljon ja se on tavallaan vapaaehtoisesti joskin kiskoen luovutettua.
Suomalaisilta pankkitileiltä tehtiin yhteensä 2,9 mrd. maksua vuonna 2018. Korttimaksujen ja tilisiirtojen yhteenlaskettu osuus tästä oli 96 %.1 Korttimaksamisen suosio jatkoi vahvaa kasvuaan ja erityisesti lähimaksutoiminnon käyttö lisääntyi huomattavasti viime vuoden aikana. Maksuliiketilastot
Kuinkahan paljon ton kortinkäytön pitää yleistyä, että intressit lisääntyy ja poliisit alkaa selvitellä kansalaisten pankkitietoja?
Rahamääräisesti siis vain 4% tapahtuu käteisellä. Varmaan suurin osa käteismaksuista on pieniä, eli kätesitransaktioita varmasti paljon toki.
Nyt meni muuten luetun ymmärtäminen ja kaikki muukin logiikka oikein pahasti vikaan. Tuolla ei sanota mitään tuon suuntaistakaan - tietenkään, pitäisihän se olla jokaiselle selvä että luku on aivan absurdi joten sen täytyy olla väärin hatusta vedetty. Jonkinlaista kupla-ajattelua kun omissa ympyröissä menee kaikki kortilla tai kellolla? Eikö vielä sytytä missä meni vikaan? No siinä, että käteisellä maksaminen ei tietenkään ole tilitapahtuma, ja tuossa oli mainittu tapahtumien määrät, ei euromäärät.
Jos nostan silloin tällöin tonnin käteistä, jota käytän vuoroin kortin kanssa ja ostelen myös kortilla niitä samoja euron ja 10 euron ostoksia, niin aika äkkiä tiliotteella 96% tapahtumista on tilisiirtoja ja korttitapahtumia - vaikka käyttäisin rahoista 30% paperina.
Tuolta löytyy kyllä helposti oikeaakin tietoa, jonka mukaan korttimaksuja oli 51 miljardia euroa ja käteisnostoja 11 mrd euroa. Mainittakoon myös, että käteistalletuksia automaateilla 1 mrd, mutta tuorein tieto vuodelta 2016. Luvut tietysti sisältävät kaikkea vähän asiaankuulumatonta pieniä määriä. Ehkä tarkempi luku olisi korttimaksut Suomessa, noin 45 mrd €. Tähän nojaten voidaan karkeasti esittää, että euromääräisesti vajaa viidesosa maksuista liikkeissä tapahtuu käteisellä. Tämä vastaa myös kenttäkokemusta suuruusluokaltaan. Maaseudulla on käteisalueita joissa osuus on paikallisesti selvästi korkeampi, suurissa kaupungeissa osuuden on vastaavasti oltava hieman pienempi.
Käteisnostojen määrähän ei toki ole sama kuin käteismaksujen määrä, mutta ehkä se voidaan olettaa suunnilleen samaksi kuin käteismaksujen määrä elinkeinotoiminnassa. Eikä tällä ole mitään merkitystä noin karkean virheen edessä.
Nuo voi yhdistää kaupan tietoihin, niin ainakin viranomaiset saa yhdistettyä kortin ja tarkat ostokset henkilöön.
Miten sitten teillä, jotka ei seurannasta korttien kohdalla välitä, niin välitättekö selaimessa? Siinä voi toki seuraukset olla käsinkosketeltavampia vaikka hakutulosten personoinnin muodossa, kun korttien kohdalla taustalla on jokin epätodennäköisempi skenaario.
Nuo voi yhdistää kaupan tietoihin, niin ainakin viranomaiset saa yhdistettyä kortin ja tarkat ostokset henkilöön.
Miten sitten teillä, jotka ei seurannasta korttien kohdalla välitä, niin välitättekö selaimessa? Siinä voi toki seuraukset olla käsinkosketeltavampia vaikka hakutulosten personoinnin muodossa, kun korttien kohdalla taustalla on jokin epätodennäköisempi skenaario.
Enpä juuri välitä, tai käytännössä vaihtoehto lienee luovuttaa selaindata tai elää ilman nettiä. Joten luovutan selaindatan mieluummin. Sama kun maksan mieluummin kortilla vaikka joku senkin datan saa.
Varmaankin selvittääkseen rikoksia. Rikollisilla voi olla ihan validi syy piilotella maksutietojaan. Mutta normikansalaisella ei mitään syytä. Normikansalaisen kohdalla kyse on ilmeisesti enemmän jostain ideologisesta syystä - tai ihan puhtaasta vainoharhasta.
Varmaankin selvittääkseen rikoksia. Rikollisilla voi olla ihan validi syy piilotella maksutietojaan. Mutta normikansalaisella ei mitään syytä. Normikansalaisen kohdalla kyse on ilmeisesti enemmän jostain ideologisesta syystä - tai ihan puhtaasta vainoharhasta.
Ei skenaarioilla ole merkitystä. Se riittää, että tällainen tietoaineisto on edes teoriassa viranomaisten käytettävissä.
Nythän ei ole enää edes kyse siitä, että mahdollisuus olisi teoreettinen, vaan tiedot voivat päätyä viranomaisille käytännössäkin. Sen lisäksi ainakin valtiovarainministeriö on osoittanut, että sen tahtotila on laajentaa oikeuksia. Jos tiedot eivät kiinnostaisi, niin miksi ministeriö edes olisi esittänyt oikeuksien laajentamista?
Monella tuntuu olevan takaperoinen lähestymistapa yksityisyydensuojaan, ikäänkuin se olisi säilyttämisen arvoista vain silloin, kun loukkaaminen olisi osoitettu haitalliseksi. Ei se niin ole, vaan ihmisoikeuden kunnioittaminen on lähtökohta ja sen turvaaminen on kaikkien viranomaisten velvollisuus. Jokainen loukkaus on erikseen osoitettava välttämättömäksi ja sen on oltava niin suppea kuin hyväksyttävän tarkoituksen kannalta on välttämätöntä.
Suomalaisilta pankkitileiltä tehtiin yhteensä 2,9 mrd. maksua vuonna 2018. Korttimaksujen ja tilisiirtojen yhteenlaskettu osuus tästä oli 96 %.1 Korttimaksamisen suosio jatkoi vahvaa kasvuaan ja erityisesti lähimaksutoiminnon käyttö lisääntyi huomattavasti viime vuoden aikana.
Vaikka numerot osoitettiin uppadupaksi, itse ilmiö, korttimaksun yleistyminen, on tietenkin totta. Tämä on oleellisesti muuttanut pankkitietojen luonnetta yksityisyydensuojan kannalta. Kun aiemmin tiedot ovat lähinnä kertoneet ihmisen finansseista, yksityiskohtainen maksutapahtumaloki on tehnyt tiedoista tarkan päiväkirjan, josta voi lukea mitä ja missä itse kukin on puuhastellut, ehkä vuosiakin aiemmin. Tätä tietojen luonteen muutosta ei nähdäkseni ole missään käsitelty kunnolla.
Jonkin pankin pitäisi haastaa viranomaisten oikeus saada tietoja ja rajata luovutettavat tiedot taloudellisesti merkittävään tietoon. Tapahtumista voisi ainakin poistaa kaikki metatiedot ja tarkat aikaleimat ja luovuttaa vaikka vain listan, kuinka suuria ottoja ja panoja kuukauden aikana on ollut (vaikka suuruusjärjestyksessä) . Tarkalla ajalla, paikalla tai liikkeellä ei ole merkitystä taloudellisen aseman selvittämisen kannalta, joten ei niitä viranomaiselle pidä luovuttaa.
[EDIT] Tarkat summat voivat olla paljastavia. Jos tänä vuonna on paljon 10,70€ tapahtumia ja viime vuonna 10,50€, niin aika todennäköisesti siinä on käyty lounaspaikoissa. Ehkäpä summatkin pitäisi esittää luokkina: <10€, 10-30€, 30-100€, jne?
Suomalaisilta pankkitileiltä tehtiin yhteensä 2,9 mrd. maksua vuonna 2018. Korttimaksujen ja tilisiirtojen yhteenlaskettu osuus tästä oli 96 %.1 Korttimaksamisen suosio jatkoi vahvaa kasvuaan ja erityisesti lähimaksutoiminnon käyttö lisääntyi huomattavasti viime vuoden aikana. Maksuliiketilastot
Kuinkahan paljon ton kortinkäytön pitää yleistyä, että intressit lisääntyy ja poliisit alkaa selvitellä kansalaisten pankkitietoja?
Rahamääräisesti siis vain 4% tapahtuu käteisellä. Varmaan suurin osa käteismaksuista on pieniä, eli kätesitransaktioita varmasti paljon toki.
Jostain syystä pankkimaksut nousevat vaikka käteistä liikkuu vähemmän ja vähemmän. Toistaiseksi tavisten ei ole tarvinnut maksaa siitä jos rahaa makaa tilillä muutamia tonneja (massimiehet haluaisivat kovasti päästä niillä pelailemaan) joskin kovasti on maailmalla liikkunut kaikenlaista artikkelia kuinka rahat pitäisi saada kiertoon, mutta eiköhän tuohonkin saada vauhtia kunhan varmistetaan etteivät prolet pysty vetämään rahojaan turvaan omaan lompakkoonsa. Kyyti tulee olemaan kylmää... toisaalta voinhan larpata olevani jossain kyberpunkki tulevaisuudessa maksaessani sormuksellani.
Miksiköhän ei ole vieläkään vastattu, että miksi viranomainen alkaisi täällä profiloimaan tai tonkimaan tavan kansalaisen tilitietoja? Tähän saakka veikattu rikollisia ja pidetty puheita yksityisyyden suojasta, mutta vieläkin odotan ratakiskosta väännettyä vastausta, että miksi.
Tuossahan meillä on ihan vieressä yksi maa, jossa vääriä poliittisiä mielipiteitä omaavien kannattaa oman terveytensä vuoksi pitää todella hyvää huolta omasta yksityisyydestään. Tällä maalla puolestaan on rajanaapurina toinen valtio, jossa kansalaisia pisteytetään viranomaisten toimestä esimerkiksi juuri tilitietojen perusteella.
Onko tosiaan täysin absurdia ajatus, että on nollaa suurempi todennäköisyys sille että seurannasta voisi olla jotakin haittaa vaikkapa seuraavien 50 vuoden kuluessa?
Miksi haluat ohjata keskustelun sivuraiteille vänkäämällä jostain irrelevanteista skenaarioista? Ongelmana ei siis ole se, että olisi olemassa jokin erityinen väärinkäyttötapa, vaan yleisesti se että viranomaiset voivat päästä tietoihin käsiksi ja käyttää niitä millä tahansa tavalla.
Miksi haluat ohjata keskustelun sivuraiteille vänkäämällä jostain irrelevanteista skenaarioista? Ongelmana ei siis ole se, että olisi olemassa jokin erityinen väärinkäyttötapa, vaan yleisesti se että viranomaiset voivat päästä tietoihin käsiksi ja käyttää niitä millä tahansa tavalla.
Eivät viranomaiset "pääse tietoihin käsiksi" eivätkä "käytä niitä millä tahansa tavalla". Vai mitä tällä tarkoitat? Viranomaisjärjestelmään jää aina jälki jos ja kun katsovat "tietojasi". Tottakai sinne on viranomaisilla pääsy mutta eiköhän se ole sanktioitu jos luvatta katselee vaikka naapurin tietoja.
Esimerkkinä vaikka Oma Kanta -palvelu. Siellä on ollut tapauksia kun hoitohenkilö on käynyt katsomassa tuttavan/naapurin juttuja ja on jäänyt kiinni.
Miksiköhän ei ole vieläkään vastattu, että miksi viranomainen alkaisi täällä profiloimaan tai tonkimaan tavan kansalaisen tilitietoja? Tähän saakka veikattu rikollisia ja pidetty puheita yksityisyyden suojasta, mutta vieläkin odotan ratakiskosta väännettyä vastausta, että miksi.
No vaikka siksi että ajat voivat muuttua huonommiksi ja valtaan voi päästä puolue joka on sitä mieltä, että kaikki ongelmat johtuvat "neekereistä", "juutalaisista", tai jostain muusta ihmisryhmästä. Paskempi juttu jos kuulut syyllisten ihmisryhmään.
Ylipäätään pointti on se että kun tietoa kerätään valtavat määrät se on kaikki katsottavissa vuosikymmenien päästä ja käytettävissä ties mihin tarkoituksiin. Kukaan ei voi tietää mihin näitä tietoja käytetään 10 tai 30 vuoden päästä..
En ymmärrä näitä minulla ei ole mitään salattavaa ihmisiä. Kaikilla on yksityiselämä muutenhan nämä minulla ei ole mitään salattavaa ihmiset voivat laittaa live streamin makuuhuoneestaan ja vaikka äänittää kaikki puhelunsa ja laittaa tilitietonsa tänne julkiseen jakoon. Menetettyä yksityisyyttä ei saa koskaan takaisin.
Minulla nimenomaan on salattavaa tietoa yksityiselämässäni ja pankkitiedoissa. Korttimaksujen ja rahan siirtymisessä sähköiseen muotoon teen kompromissiä maksutietojen käsittelyn ja elämän helpottamisen kanssa.
Vaikka en vielä vuoraa kämppää foliolla, ja joskus käytän vpnää, niin en ihan jaksa uskoa teoriaan missä juuri suomessa yhdenäkisti profiloidaan ja annetaan kaikki tiedot virkavallan käyttöön.
On sentään positiivista, että ajattelet asiaa. Oletko varma, että sinulla on riittävän pessimistiset uhkakuvat tehdessäsi kompromissiarviointia? Ethän vain liioittele käteisen käytön ongelmia?
On helppoa takertua johonkin yksittäisiin uhkakuviin ja ajatella, että juuri ne eivät ole todennäköisiä. Tai ajattelee asian olevan kunnossa, kun ei vain keksi realistiselta vaikuttavaa uhkakuvaa. Yksityisyydensuoja kuitenkin menee, keksivätpä viranomaiset minkä tahansa keinon päästä pankkitietoihin käsiksi. Viranomaiset voivat keksiä jotain, mitä et itse ole osannut aavistaakaan.
Ongelman ytimenä on juuri maksamisesta muodostuva tarkka data. Pankkien tietokannoissa on niin valtavasti tietoa, joka voi kiinnostaa eri viranomaisia, että pidän käytännössä varmana, että ennemmin tai myöhemmin viranomaiset saavat hyvinkin laajan pääsyn näihin tietoihin. Tältä ei oikein voi suojautua muuten kuin kieltäytymällä datan tuottamisesta.
Oma Kanta onkin oikein hyvä esimerkki siitä, mihin Suomen viranomaiset kykenevät pahimmillaan yksityisyydensuojan hävittämisessä. Arkaluontoiset terveystiedot, jotka eivät kuulu kenellekään muulle kuin potilaalle, lääkärille ja hoitajille, on kerätty keskitettyyn viranomaisrekisteriin, johon on laajalti pääsy. Nyt tiedot ollaan vielä laittamassa yleiseen jakoon myös kaupallisille toimijoille, ilmeisesti näennäisesti anonymisoituina.
Kontrolli on kansalaisen omaa aktiivisuutta edellyttävää jälkikäteiskontrollia sen sijaan, että tietojen katseluun pyydettäisiin aina lupa. Tiedot menevät joka tapauksessa ja on pitkälti kansalaisen oma asia osoittaa tietojen katselu epäasialliseksi. Millaisia sanktioita väärinkäytöstä sitten tulee? En ainakaan muista kuulleeni pitkistä vankeusrangaistuksista tai jättimäisistä korvauksista.
Olenpa siis sitä mieltä, että yksityisyydensuoja-asioissa Suomen viranomaisia ei saa päästää kiinni edes pikkusormen kynteen.
Mitä tuohon "...ennemmin tai myöhemmin viranomaiset saavat..." tulee, niin meillähän on tänä vuonna tullut voimaan Laki pankki- ja maksutilien valvontajärjestelmästä,
Finlex ® on oikeusministeriön omistama oikeudellisen aineiston julkinen ja maksuton Internet-palvelu.
www.finlex.fi
1§:
Tässä laissa säädetään pankki- ja maksutilien valvontajärjestelmästä, joka muodostuu pankki- ja maksutilien tiedonhakujärjestelmästä ja pankki- ja maksutilirekisteristä.
Tämän lain tarkoituksena on edistää viranomaisten sähköistä tiedonsaantia pankki- ja maksutileistä sekä tehostaa viranomaisten tiedustelujen oikeaa kohdentumista.
Se pohjautuu hallituksen esitykseen HE 167/2018. Kokonaisuutena laki vaikuttaa kärpäsen ampumiselta tykillä, kun sallittu käyttötarkoitus on vain tämä:
3§: Pankki- ja maksutilien valvontajärjestelmää käyttävät viranomaiset
Seuraavilla toimivaltaisilla viranomaisilla on oikeus käyttää pankki- ja maksutilien valvontajärjestelmää, jos se on välttämätöntä rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämiseksi, paljastamiseksi ja selvittämiseksi:
1) rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä annetussa laissa (444/2017) tarkoitetuilla valvontaviranomaisilla ja asianajajayhdistyksellä mainitussa laissa tarkoitetun valvontatehtävän suorittamiseen;
2) rahanpesun selvittelykeskuksella rahanpesun selvittelykeskuksesta annetun lain (445/2017) 2 §:n 1 momentin 1–4 ja 7 kohdassa tarkoitettujen tehtävien hoitamiseen;
3 ) rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä annetun lain 9 luvun 5 §:n mukaisilla viranomaisilla huolehtimisvelvoitteen toteuttamiseksi.
Tässä on taustalla perustuslakivaliokunnan lausunto PeVL 48/2018. Hallitus esitti näin laajoja valtuuksia:
Seuraavilla toimivaltaisilla viranomaisilla on oikeus saada salassapitosäännösten ja muiden tiedon saantia koskevien rajoitusten estämättä tietoa pankki- ja maksutilien valvontajärjestelmästä, jos se on välttämätöntä seuraavien tehtävien suorittamiseksi:
1) Verohallinnolla Verohallinnosta annetun lain (503/2010) 2 §:n 1 momentissa säädetyn tehtävän suorittamiseksi;
2) Tullilla tullilain (304/2016) 2 §:n 7 kohdassa tarkoitetun tullitoimenpiteen suorittamiseksi, Tullin suorittamaan verotukseen, verovalvontaan ja verojen perintään, Tullin suorittamaan esitutkintaan ja rikostorjunnasta Tullissa annetun lain (623/2015) 1 luvun 1 §:n 3 ja 4 kohdassa tarkoitettuihin tullirikosten estämis- ja paljastamistehtäviin;
4) rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä annetussa laissa (444/2017) tarkoitetuilla toimivaltaisilla viranomaisilla ja asianajajayhdistyksellä mainitussa laissa tarkoitettuun valvontatehtävän suorittamiseen;
5) rahanpesun selvittelykeskuksella rahanpesun selvittelykeskuksesta annetun lain (445/2017) 2 §:n 1 momentin 1—4 ja 7 kohdassa tarkoitettujen tehtävien hoitamiseen;
6) poliisilla ja Rajavartiolaitoksella esitutkintaan, rikosten ennalta estämiseen ja selvittämiseen, kansallisen turvallisuuden ylläpitämiseen, rahankeräyslaissa ( / ) tarkoitettuun rahankeräysten valvontatehtävän suorittamiseen sekä poliisilain (872/2011) 6 luvun mukaisessa poliisitutkinnassa tarvittavia tietoja, jos tärkeä yleinen tai yksityinen etu sitä vaatii;
7) Kansaneläkelaitoksella toimeentulotuesta annetussa laissa (1412/1997), yleisestä asumistuesta annetussa laissa (938/2014), eläkkeensaajan asumistuesta annetussa laissa (571/2007), työttömyysturvalaissa (1290/2002), kansaneläkelaissa (568/2007), laissa Kansaneläkelaitoksen kuntoutusetuuksista ja kuntoutusrahaetuuksista (566/2005), laissa lasten kotihoidon ja yksityisen hoidon tuesta (1128/1996) ja sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista annetussa laissa (812/2000) sen toimeenpantaviksi säädettyjen eläkkeiden ja etuuksien toimeenpanoa ja käsittelyä varten jo hakemuksen käsittelyn yhteydessä;
9) konkurssiasiamiehellä konkurssipesien hallinnon valvonnasta annetun lain (109/1995) 4 §:n 2 momentissa tarkoitettuja velallisia ja konkurssipesää koskevia tietoja valvontatehtävän suorittamiseen.
Edellä 1 momentin 7 kohdassa tarkoitettujen päätösten yhteydessä Kansaneläkelaitoksen on ilmoitettava hakijalle pankki- ja maksutilien valvontajärjestelmän hyödyntämisestä päätöksenteossa.
Hallituksen esittämissä luovutettavissa tiedoissa oli mm.
4§...
4) tiedot tilitapahtumista vähintään edeltävältä kolmelta vuodelta:
a) pyydetyn jakson alku- ja loppusaldo;
b) arkistointitunnus tai muu yksilöivä tunniste;
c) päivämäärä ja kellonaika;
d) tapahtumatyyppi;
e) summa tilivaluutassa;
f) lähtevien maksujen vastaanottajan tilinumero ja nimi;
g) saapuvien maksujen lähettäjän tilinumero ja nimi;
h) maksun viesti ja viitenumero;
Eduskunnan hyväksymästä laista tämä on poistettu kokonaan.
PeV kiinnitti ansiokkaasti huomiota juuri siihen, että maksutapahtumista muodostuu yksityiskohtainen loki ihmisen toiminnasta:
Perustuslakivaliokunnan mielestä mitä suurimmassa määrin yksityisten ihmisten maksuliikenne siirtyy käteisen rahan käytöstä pankkitilin välityksellä tapahtuvaan maksuliikenteeseen, sitä yksityiskohtaisemman kuvan henkilön yksityiselämästä voi muodostaa pankkitilin tilitapahtumista. Tilitapahtumista voi ilmetä suoraan jopa arkaluonteisia tietoja, kuten tietoja uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyydestä tai terveydenhuoltopalvelujen käytöstä. Valiokunnan mielestä luonnollisen henkilön yksityiskohtaiset tilitiedot rinnastuvat tämän johdosta yksityiselämän suojan ydinalueelle kuuluviin arkaluonteisiin tietoihin.
Vaikka PeVL:n kanta asettaakin hidasteita tietojen luovuttamiselle, en olisi luottavainen tilanteen pysyvyyteen. Uusi laki kuitenkin velvoittaa rakentamaan infran tietojen helpolle luovuttamiselle, joten käyttöä on helppo laajentaa jatkossa. Valtionhallinnon tahtotila ei jää epäselväksi, kun katsoo hallituksen esitystä. Lisää painetta voi tulla myös EU:n suunnalta, esim.
Ainakin itselleni tästä kaivelusta tuli uutena tietona, että viranomaiset ovat perustamassa "pankki- ja maksutilirekisteriä". Rekisterin tiedot on siis jatkossa suoraan viranomaisten käytössä ilman, että täytyy käydä hattu kourassa pankista kysymässä.
Tällä hetkellä lähimaksusta osaa muuten olla ihan eri tavalla kiitollinen. Käteinen on virukselle oikein kiva tartuntavektori, samoin tietysti nuo pinkoodi-näppäimistöt.
Miksiköhän ei ole vieläkään vastattu, että miksi viranomainen alkaisi täällä profiloimaan tai tonkimaan tavan kansalaisen tilitietoja? Tähän saakka veikattu rikollisia ja pidetty puheita yksityisyyden suojasta, mutta vieläkin odotan ratakiskosta väännettyä vastausta, että miksi.
Artikkeli itsessään (aloituspostauksen) oli ehkä hieman turha mutta kyllä nyt aina jonkun verran pitäisi käteistä rahaa olla mukana.
Tietysti kun lähtee viihteelle on fiksua jättää jopa se kortti kotiin mutta muutenkin kotona on hyvä muutama ns. touhutonni olla kassakaapissa "kaiken varalta".
Tällä hetkellä taitaa olla alle 50€ käteistä mukana, yleensä joku 100-200€ mitä tulee käytettyä lähinnä ruoka kaupoissa jne.
Toki nykyisin enempi tulee netistä tilattua / kickstartatua tavaraa jolloin yleensä ottaa joko laskun tai sitten maksaa heti (kummallakin tavalla raha liikkuu joko tililtä tai paypalin kautta).
Itse en ainakaan jaksaisi jättää ostoksia hihnalle jos lukija ei toimi, myös vieläkin löytyy divareita sekä kirpputoreja missä ei käy kuin käteinen raha.
Tällä hetkellä lähimaksusta osaa muuten olla ihan eri tavalla kiitollinen. Käteinen on virukselle oikein kiva tartuntavektori, samoin tietysti nuo pinkoodi-näppäimistöt.
Henkilökohtaisesti minua hirvittää ajatus siitä etten voisi kontrolloida omia rahojani ja olisin täysin pankkien armoilla. Jos kaikki raha on bittiä mihin tarvitsen pankkia? Jos ihmiset pakotetaan pankkien armoille, niin silloin valtion tulisi mahdollistaa tilin avaaminen ilman mitään maksuja esimerkiksi Suomen Pankkiin tai muuhun vastaajaan puljuun... nythän työkkärissä yms palveluissa käytetään pankkeja tunnistautumiseen.
Pankit eivät ainakaan halua sitä (joissain paikoissa myös valtio esim Kiina) että proleilla olisi mahdollisuus täyteen kontrolliin mitä tulee tilin sisältöön.
Henkilökohtaisesti minua hirvittää ajatus siitä etten voisi kontrolloida omia rahojani ja olisin täysin pankkien armoilla. Jos kaikki raha on bittiä mihin tarvitsen pankkia? Jos ihmiset pakotetaan pankkien armoille, niin silloin valtion tulisi mahdollistaa tilin avaaminen ilman mitään maksuja esimerkiksi Suomen Pankkiin tai muuhun vastaajaan puljuun... nythän työkkärissä yms palveluissa käytetään pankkeja tunnistautumiseen.
Pankit eivät ainakaan halua sitä (joissain paikoissa myös valtio esim Kiina) että proleilla olisi mahdollisuus täyteen kontrolliin mitä tulee tilin sisältöön.
Voihan käyttää mobiilivarmennetta, aina luotettavan Telian kautta Ja mitään pankkisalaisuuttahan ei suomessa tai euroopassa taida enää ollakaan. Turha edes yrittää laittaa tilille rahaa, niin johan on joku kairaamassa persettä. Joku off shore pankki ehkä sitten, tässä kohtaa luotettavuus ja miten toimii käytännössä, sekä tietty jos miljuunia tilillä niin tietty kiinnostaa riskit.
Esim. suojelupoliisin tekemässä laajassa turvallisuusselvityksessä voidaan käyttää tarkistettavan henkilön tili- tai varallisuustietoja, ja syyni on varmaankin tiukempi jos löytyy jotain muuta epäselvää. Eihän näitä tietenkään jokaisesta toppahoususta tehdä, mutta jos ura puolustusvoimissa tai valtiolla kiinnostaa niin kannattaa hoitaa viikoittaiset kasino-, alko, ja "chilin" kasvatukseen tarkoitetut lannoiteostoreissut käteisellä.
Onko kenelläkään tullut viime aikoina vastaan paikkoja, joissa kortti ei kävisi? Pikkukioskeista torimyyjiin ja festarien kaljatelttoihin, kaikilla tuntuu olevan korttimaksumahdollisuus tai sitten MobilePay. Mulla on tuossa tovin ollut muutamia kymppejä euroja pöydällä odottamassa käyttötarkoitusta, mutta toistaiseksi en ole sellaista löytänyt. Ulkomaillahan käteisellä on edelleen paikkansa, mutta entä Suomessa?
Onko kenelläkään tullut viime aikoina vastaan paikkoja, joissa kortti ei kävisi? Pikkukioskeista torimyyjiin ja festarien kaljatelttoihin, kaikilla tuntuu olevan korttimaksumahdollisuus tai sitten MobilePay. Mulla on tuossa tovin ollut muutamia kymppejä euroja pöydällä odottamassa käyttätarkoitusta, mutta toistaiseksi en ole sellaista löytänyt. Ulkomaillahan käteisellä on edelleen paikkansa, mutta entä Suomessa?
Onko kenelläkään tullut viime aikoina vastaan paikkoja, joissa kortti ei kävisi? Pikkukioskeista torimyyjiin ja festarien kaljatelttoihin, kaikilla tuntuu olevan korttimaksumahdollisuus tai sitten MobilePay. Mulla on tuossa tovin ollut muutamia kymppejä euroja pöydällä odottamassa käyttätarkoitusta, mutta toistaiseksi en ole sellaista löytänyt. Ulkomaillahan käteisellä on edelleen paikkansa, mutta entä Suomessa?
Eip. Sähköraha on kuningas ja käy käytännössä kaikkialla Suomessa. Onneksi nykyään käteisen saa helvettiin lompakosta useilla OttoPlus- ja TalletusOtto-automaateilla. Ei tarvitse konttoreissa käydä toimistoaikoina.
Käteisen tarve vähenee myös yksityishenkilöiden välisessä kaupankäynnissä kun on nyt myös Siirto-sovellus. Sillä realliaikaiset tilisiirrot kaikkien pankkien välillä. Maksu näkyy välittömästi maksunsaajan tilillä.
Onko kenelläkään tullut viime aikoina vastaan paikkoja, joissa kortti ei kävisi? Pikkukioskeista torimyyjiin ja festarien kaljatelttoihin, kaikilla tuntuu olevan korttimaksumahdollisuus tai sitten MobilePay. Mulla on tuossa tovin ollut muutamia kymppejä euroja pöydällä odottamassa käyttätarkoitusta, mutta toistaiseksi en ole sellaista löytänyt. Ulkomaillahan käteisellä on edelleen paikkansa, mutta entä Suomessa?
Käteisen tarve vähenee myös yksityishenkilöiden välisessä kaupankäynnissä kun on nyt myös Siirto-sovellus. Sillä realliaikaiset tilisiirrot kaikkien pankkien välillä. Maksu näkyy välittömästi maksunsaajan tilillä.
Ärsyttää kun S-Pankki otti ensin tuon siirron käyttöön ja sitten poisti sen käytöstä (12.2.2019) koska "kaikki käyttää Mobilepaytä"
. Olisi se nyt ollut parempi hoitaa tuokin asia pankkien omilla sovelluksilla ilman lisäappseja. Nyt tilanne on sitten se, että todella monella ei ole Mobilepaytä eikä Siirtoa. Saattaa olla toki joku Kelatukien menetyspelko, mutta Toriostoksia aniharva suostuu maksamaan muulla kuin käteisellä.
Kiitos vastauksista. Lähden tässä kesälomien koittaessa muutaman viikon roadtripille Suomeen, joten tästähän sai taas yhden hauskan teeman reissulle: etsi paikka, jossa vain käteinen kelpaa. Jos reissun jälkeen samat setelit on edelleen taskussa, niin tietää ajaa TalletusOtto-automaatin kautta, ennen kuin palauttaa auton.
Itsellä on harrastuksena polttopuiden myyntiä ja olen käyttänyt nyt reippaan pari vuotta korttilukulaitetta (Sumup).
Tulee suurimmalle osalle asiakkaista edelleen positiivisena yllätyksenä ja kuitti lähtee tekstiviestinä puhelimeen. Näin myyjän näkökulmasta erittäin kätevä. Veloittaa 1-3% summasta hieman kortin tyypistä riippuen. Mutta maksaa se käteisen pankkiin vieminenkin (TalletusOttoa ei ole tullut käytettyä). Lisäksi saan verotukseen tulostettua excel listan kätevästi. Osa maksaa käteisellä, mutta nekin saa tuon kautta laitettua ja lähetettyä kuitin. Ei ole enää paluuta pelkkään käteiseen.
Vahva suositus kaikille torimyyjille yms satunnais kauppaa tekeville. Helpottaa elämää kummasti.
Aika moni torikoju, divari, kierrätyspiste ja kirppis tuntuu toimivan "ainoastaan käteinen raha" periaatteella.
Myös pienemmät suutari, avainliike jne. mitä esim. asematunnelista löytyy tuntuvat olevan samaa mieltä.
Toki isommat liikkeet ja varsinkin nettiliikkeet ovat sitten päinvastoin, mieluummin kortti kuin käteinen.
Mitäpä mieltä olette, ollaanko menossa kohti sosiaalista pisteytysjärjestelmää? Nordea kerää korttiostoksista jonkunlaista hiilijälkiarviota. Twitterissä tästä menossa minimyrsky vesilasissa. Väittävät kyseessä olevan pelkkä walletin ominaisuus, mutta ilmeisesti laskuri rullaa, vaikka wallettia ei olisi asentanutkaan. Ruotsissa on kokeilussa luottokortti, jossa asiakas voi pilottivaiheessa? laittaa co2 rajan ostoksilleen, jonka jälkeen kortti ei kait toimi? Toistaiseksi siis vapaaehtoista, mutta onko myös tulevaisuudessa? Vielähän tämä on harmitonta, mutta eihän tässä hirveän kaukana olla melko pelottavasta kontrollivälineestä.
Mitäpä mieltä olette, ollaanko menossa kohti sosiaalista pisteytysjärjestelmää? Nordea kerää korttiostoksista jonkunlaista hiilijälkiarviota. Twitterissä tästä menossa minimyrsky vesilasissa. Väittävät kyseessä olevan pelkkä walletin ominaisuus, mutta ilmeisesti laskuri rullaa, vaikka wallettia ei olisi asentanutkaan. Ruotsissa on kokeilussa luottokortti, jossa asiakas voi pilottivaiheessa? laittaa co2 rajan ostoksilleen, jonka jälkeen kortti ei kait toimi? Toistaiseksi siis vapaaehtoista, mutta onko myös tulevaisuudessa? Vielähän tämä on harmitonta, mutta eihän tässä hirveän kaukana olla melko pelottavasta kontrollivälineestä.
Mitäpä mieltä olette, ollaanko menossa kohti sosiaalista pisteytysjärjestelmää? Nordea kerää korttiostoksista jonkunlaista hiilijälkiarviota. Twitterissä tästä menossa minimyrsky vesilasissa. Väittävät kyseessä olevan pelkkä walletin ominaisuus, mutta ilmeisesti laskuri rullaa, vaikka wallettia ei olisi asentanutkaan. Ruotsissa on kokeilussa luottokortti, jossa asiakas voi pilottivaiheessa? laittaa co2 rajan ostoksilleen, jonka jälkeen kortti ei kait toimi? Toistaiseksi siis vapaaehtoista, mutta onko myös tulevaisuudessa? Vielähän tämä on harmitonta, mutta eihän tässä hirveän kaukana olla melko pelottavasta kontrollivälineestä.
Ei muuta kuin käteistä käyttämään, jos tuntuu yhtään ikävältä tuollainen. Ja muutenkin. Sitä on vaikeampi analysoida muun kuin käytettyjen rahamäärien perusteella.
Paitsi, että tuo on täysi arvio. Kahvi huoltoasemalla on co arvoltaan bensalitraa vastaava.
Tuo Twitterin myrsky on lähtenyt lähinnä tietämättömyydestä. Väki oikeasti luulee, että nyt Nordea saa tietoon kaikki ostoksesi. Ja sitä sitten siellä pumpataan. Lähes turha, joitakin kiinnostava UI elementti.
En ollut edes huomannut, että walletissa on tuollainen co2-toiminto. Aikamoista paskaa, 1000 km edes-takaisin lennon päästöarvio oli 230 kg ja kahdesta hotelliyöstä väitti tulleen 130 kg Muissa saman ketjun hotelleissa oli jotain 30 kg/yö. Yksi 100 g (?) jäätelö näytti tuottaneen 7 kg.
En ole huolestunut mistään pisteytysjärjestelmästä sinänsä, mutta jos siihen käytettävä data on tätä tasoa, niin alkaa kovasti jännittämään.
Mitäpä mieltä olette, ollaanko menossa kohti sosiaalista pisteytysjärjestelmää? Nordea kerää korttiostoksista jonkunlaista hiilijälkiarviota. Twitterissä tästä menossa minimyrsky vesilasissa. Väittävät kyseessä olevan pelkkä walletin ominaisuus, mutta ilmeisesti laskuri rullaa, vaikka wallettia ei olisi asentanutkaan. Ruotsissa on kokeilussa luottokortti, jossa asiakas voi pilottivaiheessa? laittaa co2 rajan ostoksilleen, jonka jälkeen kortti ei kait toimi? Toistaiseksi siis vapaaehtoista, mutta onko myös tulevaisuudessa? Vielähän tämä on harmitonta, mutta eihän tässä hirveän kaukana olla melko pelottavasta kontrollivälineestä.
Ihan hyvä fiitsu, lukemat varmasti tarkentuvat tulevaisuudessa jos jossain onkin epäjohdonmukaisuuksia. On 100%:isen harmitonta, enkä keksi mistä vedit mukaan jonkun "sosiaalisen pisteytysjärjestelmän", josta ei ole kyse. Musta on ihan mielenkiintoista nähdä karkea arvio joidenkin ostosten CO2-päästöistä.