Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Piraattipuolueen aktiivi lähetti kyselyn twitterissä:
Itse en haluaisi että kannabis laillistetaan. Ei se minua muuten haittaisi yhtään, mutta haju on kuvottava. Nytkin naapuri polttaa sisällä ja haju tulee asuntooni, nyt tuo sentään aina loppuu hetkeksi kun laittaa ilmoitustaululle lapun, että kohta on poliisi ovella jos ei sisällä polttelu lopu, mutta jos tuo laillistetaan niin jatkossa joudun elämään jatkuvassa kannabiksen hajussa. Eikä tuo nyt ole kovin miellyttävää että ulkonakin haisee kokoajan kannabis, tämän varmasti tietävät Amsterdamissa käyneet.
Nämä on niitä kuuluisia makuasioita, ihan samalla tavalla esimerkiksi minua oksettaa kalan valmistamisesta tuleva haju (liittyen luultavasti ihan allergiaan, lapsena se oli niin paha etten voinut kalapäivinä syödä kouluruokalassa jonka yhteydessä keittiö oli, koska pelkkä käry riitti muuraamaan silmät ja hengitystiet umpeen, onneksi nykyään ei sentään niin pahana ole että käry aiheuttaisi varsinaisia reaktioita), toista taas häiritsee joku muu tuoksu ja niin edelleen. Kerrostalossa niitä nyt on vaan pakko sietää (ja väitän että puheet "koko ajan haisevasta kannabiksesta" damissa on liioittelua, ellei sitten tarkoituksenmukaisesti pyöri vain coffeeshoppien ympäristössä (juu, olen käynyt, ei pelkkä mutu siis))Itse en haluaisi että kannabis laillistetaan. Ei se minua muuten haittaisi yhtään, mutta haju on kuvottava. Nytkin naapuri polttaa sisällä ja haju tulee asuntooni, nyt tuo sentään aina loppuu hetkeksi kun laittaa ilmoitustaululle lapun, että kohta on poliisi ovella jos ei sisällä polttelu lopu, mutta jos tuo laillistetaan niin jatkossa joudun elämään jatkuvassa kannabiksen hajussa. Eikä tuo nyt ole kovin miellyttävää että ulkonakin haisee kokoajan kannabis, tämän varmasti tietävät Amsterdamissa käyneet.
Saa käsittääkseni polttaa ihan vapaasi? Joskus tuota parveketupakoinnin kieltoa mietittiin, mutta oli aika raskas/kallis prosessi joten ei ole toistaiseksi sitä haettu ja toisaalta se vain pahentaisi tilannetta kun kaikki polttaminen siirtyisi asuntoihin sisälle.Saako taloyhtiössä polttaa yleensäkään asunnossa? Isännöitsijään yhteyttä että kiinteistössä polttaminen kiellettäisiin (onpa se sitten tupakkaa/kannabista tai mitä tahansa). Jos se on jo kielletty, niin sanoo isännöitsijälle että siellä poltellaan niin tyyppi saa varoituksen. Ja jos jatkaa samalla linjalla häädön.
Mutta juuri tuon kirjoituksesi perusteella olen itse henkilökohtaisesti sitä mieltä että kannabista ei saa sallia koska se haittaa merkittävästi omaa elämääni. Ihan samanlailla kun olen myös sitä mieltä että valtio ei saa nostaa henkilökohtaista veroprosenttiani sataan koska sekin haittaa merkittävästi omaa elämääni. Ei minua kiinnosta mitä mieltä joku muu asiasta on, mutta oma mielipiteeni on tämä. Ymmärrän kyllä että joku muu on sitä mieltä, että valtion pitäisi jakaa ilmaiseksi kannabista kaikille ja saisi polttaa lentokoneissakin ja tämä mielipide heillekkin sallittakoon.Nämä on niitä kuuluisia makuasioita, ihan samalla tavalla esimerkiksi minua oksettaa kalan valmistamisesta tuleva haju (liittyen luultavasti ihan allergiaan, lapsena se oli niin paha etten voinut kalapäivinä syödä kouluruokalassa jonka yhteydessä keittiö oli, koska pelkkä käry riitti muuraamaan silmät ja hengitystiet umpeen, onneksi nykyään ei sentään niin pahana ole että käry aiheuttaisi varsinaisia reaktioita), toista taas häiritsee joku muu tuoksu ja niin edelleen. Kerrostalossa niitä nyt on vaan pakko sietää (ja väitän että puheet "koko ajan haisevasta kannabiksesta" damissa on liioittelua, ellei sitten tarkoituksenmukaisesti pyöri vain coffeeshoppien ympäristössä (juu, olen käynyt, ei pelkkä mutu siis))
Myös koiranomistamisen voisi kieltää tällä perusteella siellä missä naapureita kuuloetäisyydellä. Kannabiksen hajusta tuskin menettää yöuniaan, mutta äänekäs koira seinän takana ei anna edes nukkua... kokemusta on.Itse en haluaisi että kannabis laillistetaan. Ei se minua muuten haittaisi yhtään, mutta haju on kuvottava. Nytkin naapuri polttaa sisällä ja haju tulee asuntooni, nyt tuo sentään aina loppuu hetkeksi kun laittaa ilmoitustaululle lapun, että kohta on poliisi ovella jos ei sisällä polttelu lopu, mutta jos tuo laillistetaan niin jatkossa joudun elämään jatkuvassa kannabiksen hajussa. Eikä tuo nyt ole kovin miellyttävää että ulkonakin haisee kokoajan kannabis, tämän varmasti tietävät Amsterdamissa käyneet.
Saa käsittääkseni polttaa ihan vapaasi? Joskus tuota parveketupakoinnin kieltoa mietittiin, mutta oli aika raskas/kallis prosessi joten ei ole toistaiseksi sitä haettu ja toisaalta se vain pahentaisi tilannetta kun kaikki polttaminen siirtyisi asuntoihin sisälle.
Saa käsittääkseni polttaa ihan vapaasi? Joskus tuota parveketupakoinnin kieltoa mietittiin, mutta oli aika raskas/kallis prosessi joten ei ole toistaiseksi sitä haettu ja toisaalta se vain pahentaisi tilannetta kun kaikki polttaminen siirtyisi asuntoihin sisälle.
En toki tarkoittanut etteikö sinullakin ole oikeus mielipiteeseesi, vaan sitä että maailma on hajuja täynnä jotka eivät miellytä jotain ja jotkut niistä ovat jopa vaarallisia osalle ihmisistä, mutta mielestäni ne eivät ole argumentteja puolesta tai vastaan jonkin asian laittomuudelleMutta juuri tuon kirjoituksesi perusteella olen itse henkilökohtaisesti sitä mieltä että kannabista ei saa sallia koska se haittaa merkittävästi omaa elämääni. Ihan samanlailla kun olen myös sitä mieltä että valtio ei saa nostaa henkilökohtaista veroprosenttiani sataan koska sekin haittaa merkittävästi omaa elämääni. Ei minua kiinnosta mitä mieltä joku muu asiasta on, mutta oma mielipiteeni on tämä. Ymmärrän kyllä että joku muu on sitä mieltä, että valtion pitäisi jakaa ilmaiseksi kannabista kaikille ja saisi polttaa lentokoneissakin ja tämä mielipide heillekkin sallittakoon.
Olen täysin samaa mieltä, itselläni ei ole koiraa enkä pidä naapureidenkaan koirista.Myös koiranomistamisen voisi kieltää tällä perusteella siellä missä naapureita kuuloetäisyydellä. Kannabiksen hajusta tuskin menettää yöuniaan, mutta äänekäs koira seinän takana ei anna edes nukkua... kokemusta on.
Kyllä, paitsi tuo haju on mielestäni ongelma jo ihan kadullakin. Haju on todella voimakas ja asuinalueellani poltetaan jo nyt todella paljon kannabista vaikka se laitonta onkin. Itse en esim. enää koskaan matkusta Amsterdamiin koska haju siellä keskustassa oli todella epämiellyttävä ja hajua oli lähes joka kadunkulmassa. No täytyy vaan toivoa, että tätä ei laillisteta koskaan Suomessa.Ok, en tiedä miten tuo tarkemmin menee. Kai sisällä saa käryyttää jos ei yhtiösäännössä kielletä (ja itse omistaa asunnon). Vuokrasopimuksessahan tuon voi kieltää, jolloin vuokranantaja voi potkia pihalle varoitusten jälkeen, jos jää asiasta kiinni. Mutta ei tuon nyt siihen lainsäädäntöön kannabiksen osalta pitäisi vaikuttaa, vaikka tietenkin jokaisella on oikeus omaan mielipiteeseen. Nuo hajuhaitat on sitten taloyhtiön sisällä käsiteltävä, ja mietittävä olisiko esimerkiksi kiinteistön ilmastoinnilla tms mahdollista vaikuttaa rappukäytävään tuleviin hajuihin (tai mahdollisesti muita keinoja).
Omat kokemukset Amsterdamista taas sanovat että hajua oli lähinnä punaisten lyhtyen alueella ja coffeeshoppien edustoillaKyllä, paitsi tuo haju on mielestäni ongelma jo ihan kadullakin. Haju on todella voimakas ja asuinalueellani poltetaan jo nyt todella paljon kannabista vaikka se laitonta onkin. Itse en esim. enää koskaan matkusta Amsterdamiin koska haju siellä keskustassa oli todella epämiellyttävä ja hajua oli lähes joka kadunkulmassa. No täytyy vaan toivoa, että tätä ei laillisteta koskaan Suomessa.
Tai sitten vaporisaattorilla. Ainakaan vitivalkoiset seinät eivät ole kellertäviä tervasta tai silkasta kiroilusta.Ymmärrän kyllä sinua savuttomana henkilönä. On tosi perseestä, jos asuntoon kulkeutuu tupakan tai kannabiksen savua tai edes hajua. Mutta en ole sitä mieltä, että sen pitäisi olla rikosoikeudellinen asia. Olen asunut monessa savuttomassa talonyhtiössä ja homma on toiminut ihan hyvin. Savuttomia talonyhtiöitä on kokoajan enemmän.
Kannabisasiassakin pitäisi pyrkiä savuttomuuteen ja kannustaa ihmisiä nauttimaan sitä ennemmin syömällä, jos kannabista välttämättä haluaa käyttää.
"Takinkääntäminen". Poliitikot pitävät mieluummin kiinni virheellisistä kannoistaan kuin muuttaisivat kantaansa, jotta eivät näyttäisi takinkääntäjiltä.Jos lähtisin ehdolle kansanedustajaksi ja minut siihen luottamustoimeen valittaisiin, pyrkisin opiskelemaan konsultaation ja itseopiskelun keinoin aiheet joihin minulta pyydetään kannanottoja. Olisin rehellinen itselleni siitä, että tässäkin asiassa on asiantuntijoita jotka tietää minua paremmin. Vastatessani keskittyisin perustelemaan kantani faktoilla ja niiden puuttuessa en nojautuisi henkilökohtaisiin mielipiteisiin.
Minkä takia tällainen lähestymistapa on niin hankala?
Jos lähtisin ehdolle kansanedustajaksi ja minut siihen luottamustoimeen valittaisiin, pyrkisin opiskelemaan konsultaation ja itseopiskelun keinoin aiheet joihin minulta pyydetään kannanottoja. Olisin rehellinen itselleni siitä, että tässäkin asiassa on asiantuntijoita jotka tietää minua paremmin. Vastatessani keskittyisin perustelemaan kantani faktoilla ja niiden puuttuessa en nojautuisi henkilökohtaisiin mielipiteisiin.
Minkä takia tällainen lähestymistapa on niin hankala?
Piraattipuolueen aktiivi lähetti kyselyn twitterissä:
Sieltähän paljastuu mielenkiintoisia yksityiskohtia kun lukee vastauksia
Pistin tyypille yksityisviestiä josko tähän dokumenttiin pääsisi käsiksi![]()
Hei,
ja kiitos tärkeästä palautteesta.
Olemme juuri uudistamassa verkkosivujamme ja tästä johtuen osa materiaalista on vielä viemättä verkkoon.
Pahoittelemme tätä, mutta olemme kyllä siirtämässä myös kyseisen tekstin takaisin sivuillemme viimeistään ensiviikolla.
Ystävällisin terveisin
Sanna Kailanto
Poliisiylijohtaja Seppo Kolehmaisen mukaan huumausaineiden käytön rangaistavuutta ei pidä poistaa. Poliisi ei halua huumausaineisiin mitään liberalisaatiota edes pelkän kannabiksen osalta.
Kolehmainen sanoo MTV Uutisten Uutisekstrassa, että huumerikollisuus on lähes poikkeuksetta järjestäytyneen rikollisuuden käsissä.
Uutisextran voi katsoa oheiselta videolta tai MTV3-kanavalta lauantaina kello 19.10.
Viime päivinä uutiset huumausaineiden tiimoilta ovat olleet huonoja. Jätevesitutkimus kertoo huumeiden käytön lisääntyneen ja samalla huumekuolemien määrä on noussut.
– Tietysti se on huolestuttava suunta. Totta kai se antaa aiheen pohtia mitä tehdä, Kolehmainen sanoo.
– Nostaisin kolme asiaa esiin. Hoitoonohjausta pitää tehostaa, ennalta estävää työtä tehostaa, mutta myös huumeiden salakuljetusta ja välitystä pitää torjua.
Poliisiylijohtajan listaan ei sen sijaan sovi huumeiden – ei kannabiksen ei muunkaan – käytön rangaistavuuden poistaminen.
Kannabiksen käytön rangaistavuuden poistamista ehdottanut kansalaisaloite sai yli 50 000 allekirjoittajaa, joten eduskunta joutuu ottamaan kantaa siihen.
Sisäministeri Maria Ohisalo (vihr) ilmoitti tukevansa sitä, että huumeiden käytön rangaistavuudesta luovuttaisiin.
"Synkkä huumemaailma"
Kolehmainen on eri mieltä.
– Poliisi näkee huumausaineisiin liittyvässä maailmassa kuolemaa, väkivaltaa, hyväksikäyttöä, prostituutiota, perheiden hätää, vanhempien tuskaa ja ylipäätään rikoksia. On hirveän vaikea hyväksyä mitään liberalisointia, mikä liittyy huumausaineisiin.
Poliisiylijohtajan mukaan rangaistusten poistaminen lisäisi rikollisuutta. Se voisi myös lisätä huumerattijuoppojen määrää.
– Tietysti olemme huolissaan tällaisen dekriminalisoinnin mahdollisista vaikutuksista.
Kolehmaisen mukaan se voisi lisätä myönteisiä asenteita liittyen huumeisiin.
– Valitettavasti on niin, että huumeet ja siihen liittyvä rikollisuus ovat lähes poikkeuksetta järjestäytyneen rikollisuuden käsissä.
Kolehmainen painottaisi ennaltaehkäisyä ja hoitoonohjausta.
Suurin osa näistä poliisin luettelemista ilmiöistä on huumeiden kieltolain eikä itse huumeiden ansiota.Poliisi näkee huumausaineisiin liittyvässä maailmassa kuolemaa, väkivaltaa, hyväksikäyttöä, prostituutiota, perheiden hätää, vanhempien tuskaa ja ylipäätään rikoksia.
Tähän olisi ehkä hyvä kompromissi sallia vaikka siementen kauppa pienissä määrissä. CBD-tuotteet pitäisi myös ehdottomasti tulla vaikka apteekkiin.On tossa kyl se pointti, että jos myynti pidetään täysin laittomana, niin se voi tuoda lisää ongelmaa. Myyntiinkin pitäisi laissa saada laillisia ratkaisuja. Se on se, joka pelikenttää muuttaa.
edit: Vähänkuin piratismi, se ei vähene sillä että ei jahdata lataajia, vaan sillä, että tulee hyviä laillisia palveluita.
Tähän olisi ehkä hyvä kompromissi sallia vaikka siementen kauppa pienissä määrissä. CBD-tuotteet pitäisi myös ehdottomasti tulla vaikka apteekkiin.
Sisällä polttamisen voisi lopettaa jos polttaminen olisi laillista. Jengi voisi valua tupakkapaikalle tai edes partsille. Nyt ei voi, koska se lisää kiinnijäämisriskiä.Itse en haluaisi että kannabis laillistetaan. Ei se minua muuten haittaisi yhtään, mutta haju on kuvottava. Nytkin naapuri polttaa sisällä ja haju tulee asuntooni, nyt tuo sentään aina loppuu hetkeksi kun laittaa ilmoitustaululle lapun, että kohta on poliisi ovella jos ei sisällä polttelu lopu, mutta jos tuo laillistetaan niin jatkossa joudun elämään jatkuvassa kannabiksen hajussa. Eikä tuo nyt ole kovin miellyttävää että ulkonakin haisee kokoajan kannabis, tämän varmasti tietävät Amsterdamissa käyneet.
Saattaa ollakin. Jotenkin vaan oletin että niidenkin kauppa olisi laitonta.Eikös siementen myynti ole ihan laillista, kunhan niitä myydään nimellisesti koristekasveiksi?
Saattaa ollakin. Jotenkin vaan oletin että niidenkin kauppa olisi laitonta.
Seeds of LoveSaattaa ollakin. Jotenkin vaan oletin että niidenkin kauppa olisi laitonta.
Ehkä vuokra-asuja ei, mutta omistusasuja voi hyvin polttaa sisällä.Miksi hampun polttaja riskeeraisi vuokrasopimuksen irtisanomisen ja sakot, kun kerran ilman riskiä voi polttaa ulkona rauhassa?
Voi, mutta väittäisin niin tupakan kuin pilven osalta suurimman osan mieluummin polttavan ulkona kuin sisälläEhkä vuokra-asuja ei, mutta omistusasuja voi hyvin polttaa sisällä.
Ehkä vuokra-asuja ei, mutta omistusasuja voi hyvin polttaa sisällä.
Tule sanomaan tuo alakerran naapurilleni. Polttaa pilveä sisällä pari kertaa viikossa, tupakkaa sentään vaan parvekkeella.En kyl todellakaa polttais asunnossani. Arvonlasku ihan liikaa![]()
Älä. Muuten kutsumasi nimimerkki jää sinne naapuriin ja sitten on tuplasti enemmän pilvenpolttoa viikossa.Tule sanomaan tuo alakerran naapurilleni. Polttaa pilveä sisällä pari kertaa viikossa, tupakkaa sentään vaan parvekkeella.
Jos kerran tupakointi onnistuu luontevasti parvekkeella, luuletko naapurisi jäävän sisälle jonesta polttelemaan, jos se ei olisi laitonta?Tule sanomaan tuo alakerran naapurilleni. Polttaa pilveä sisällä pari kertaa viikossa, tupakkaa sentään vaan parvekkeella.
Älä. Muuten kutsumasi nimimerkki jää sinne naapuriin ja sitten on tuplasti enemmän pilvenpolttoa viikossa.![]()
Haju tulee parvekkeltakin minun asuntooni joten sinänsä sama kummassa polttaa kun haju on minun kotonani sisällä jokatapauksessa karmea.Jos kerran tupakointi onnistuu luontevasti parvekkeella, luuletko naapurisi jäävän sisälle jonesta polttelemaan, jos se ei olisi laitonta?
Joka tapauksessa jokaiselle luulisi olevan täysin selvää, ettei jonkin asian epämiellyttävänä pitäminen ole minkäänlainen peruste sen kriminalisoimiselle. Loppuu maailmasta sallitut asiat sillä tavalla.
Harmillinen juttu, mutta ratkaisu ei tietenkään ole rikkoa ihmisoikeuksia sen perusteella, että asia häiritsee sinua. Ratkaisu on puhua naapurille ja pyytää röyhyttämään toisaalla.Haju tulee parvekkeltakin minun asuntooni joten sinänsä sama kummassa polttaa kun haju on minun kotonani sisällä jokatapauksessa karmea.
Eipä tässä voi kun odottaa tupakkalakien tiukennuksia. Kyllä kaikki polttelu tulee kuitenkin lopulta laittomaksi. Tai ainakin taloyhtiölle kielto on vain päätös asia jossain vaiheessa.Harmillinen juttu, mutta ratkaisu ei tietenkään ole rikkoa ihmisoikeuksia sen perusteella, että asia häiritsee sinua. Ratkaisu on puhua naapurille ja pyytää röyhyttämään toisaalla.
Yhtä hyvin minä voisin vaatia kaalin syöjiin kohdistettavaa valtiolähtöistä väkivaltaa, koska mielestäni kaalin keittäminen haisee etovalta. Kannattajat voivat vaikka alkaa jo ruoskimaan itseään sillä välin kun odottelemme lakimuutosta.
Kannabisasiassakin pitäisi pyrkiä savuttomuuteen ja kannustaa ihmisiä nauttimaan sitä ennemmin syömällä, jos kannabista välttämättä haluaa käyttää.
Sitä minä ajattelinkin, että leivonnaiset sekä ruoat. Se tosin vaatii vähän isomman kasan ganjaa. Vaporisointi on ehkä hyvä.Tai sitten vapottaa niinkuin joku jo mainitsikin, kerran sähkötupakointikin on muodissa![]()
Sitä minä ajattelinkin, että leivonnaiset sekä ruoat. Se tosin vaatii vähän isomman kasan ganjaa. Vaporisointi on ehkä hyvä.
Suurin haaste on valvoa ettei jengi ajele autoa pilvipäissään kun tuota ei tällä hetkellä pystytä mitenkään toteamaan luotettavasti.
Yksi asia tässä kannabiskeskustelussa on aina ihmtetyttänyt. Kannabiksen vastustajat aina nostavat esille miten jengi sitten vetää kanjaa töissä, autossa, lapsien edessä, saarella.
Kanadassa raja on 2 ng THC:tä/ml verta ja törkeän raja on 5 ng/ml. En näin kuudelta aamuyöstä löytänyt, minkälaisella vehkeellä tienpäällä mittailevat, mutta paikallisen oikeusministeriön sivut kertovat, että poliisi käyttää jonkinlaista sylkitesteriä, jos kuski vaikuttaa päihtyneeltä. Jos on päihtymyksen merkkejä ja testi näyttää positiivista, lähdetään verikokeeseen.Suurin haaste on valvoa ettei jengi ajele autoa pilvipäissään kun tuota ei tällä hetkellä pystytä mitenkään toteamaan luotettavasti. Viinalle on promilliraja. Kannabikselle tuollaista ei voida asettaa joten täysi ajokielto vaikutuksen alaisena on luultavasti ainoa vaihtoehto, mutta vaikutuksen alaisuutta ei voida mitenkään määritellä joten tuonkin valvominen olisi täyttä arpapeliä.
Lainaten Joe Rogania:
"What's the worst thing that can happen if I'm a little high around my kids? They're gonna get extra hugs and daddy's gonna be paranoid about objects"
Kanadassa raja on 2 ng THC:tä/ml verta ja törkeän raja on 5 ng/ml. En näin kuudelta aamuyöstä löytänyt, minkälaisella vehkeellä tienpäällä mittailevat, mutta paikallisen oikeusministeriön sivut kertovat, että poliisi käyttää jonkinlaista sylkitesteriä, jos kuski vaikuttaa päihtyneeltä. Jos on päihtymyksen merkkejä ja testi näyttää positiivista, lähdetään verikokeeseen.
Impaired Driving Laws
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.