Lähi citymarketista saa ostettua hornetteja tulisesti marinoituja ja chili marinoituja. Molemmissa hyvin sama etiketti vain nimi on ero ja tulisuus asteikko. En ikinä muista kumpi on se vanha marinaadi, mutta tulisuus asteikolla kun ostaa sen heikomman. Eli olisiko se "3" kun toinen on "4" niin saa vanhaa parempaa marinaatia. Toi vahvempi on se mistä lentää oksennus jo kun avaa paketin, haisee ihan karmealle.
Sinälläänhän nuo kaikki valmiiksi marinoidut on kusetusta, siis sen puoleen että olisi chiliä/tulisia.
Tai sitten on vaan itse niin tottunut tulisuuteen, ettei huomaa.
Mutta ei siis ole ketsuppia tulisempia kyllä yksikään valmis mitä on tullut tehtyä, ei minkäänlaista edes lievää poltetta.
Maussa on muuten kyllä eroja, juurikin noi atrian siivet osa on ihan ok ja osa jotenkin omituisen makuista.
Liekkisiivet on yleensä hyviä jos tarpeeksi pitkään paistaa, tulisuutta ei tietenkään niissäkään yhtään ole.
Sinällään tuo chili on hankalaa, koska "vauvasuille" kaikki on tulista ja enemmän syövä taas ihmettelee kun ei ole mitään makua.
Itse sekoittan esim firedemonia tai näitä muita poppamiehen 10-11+ /10 kastikkeita noin 1:5 ketsupin kanssa, niin on jonkin verran tulista mutta ei kuitenkaan hirveän. Voi noita raakanakin sinällään käyttää eikä ole vielä liian tulista.
Toisaalta jos tulisi joku "firedemon siipi" myyntiin niin jengi itkisi ja tekisi valituksia, vaikka paketissa lukisi SUPER TULINEN, kun ihmiset on tyhmiä.
Useamman ravintolankin olen kuullut että joutunut miedontamaan tulisuutta, vaikka annos myydään "kaikista tulisin, varoitus!" Ja tarjoilija varottaisi.
Pointtini ei ole siis kehua että olenpa chilipää, vaan että toisaalta tuo on harhaanjohtavaa markkinointia jos jotain myydään tulisena, ilman että siinä on sitä yhtään.
Ehkä tulisuudelle pitäisi olla joku virallinen kalibroitu asteikko, jossa 10/10 olisi joku miljoona scovilleä