Mutkia suoristaen, Kamux on kasvanut markkinoilla, joilla sen bisnes on ollut laittaa 00-luvun autot kiertoon niiden tullessa ensimmäisen ja varsinkin toisen kerran vaihtoon. Ei näiden osalta ole ollut mitään massiivisia epäilyksiä tekniikasta. Nyt on ehtynyt raaka-aineet, kun uusia ei myydä tarpeeksi ja ne vähät, mitä tulee myyntiin, on ostajien silmissä epäilyttäviä: niin Euro6-dieselit, suorasuihku-bensat, hybridit kuin patteriautot.
Ensinnäkin, dieseleitä ei enää juuri myydä uutena Suomessa (
osuus ensirekisteröinneistä tänä ja viime vuonna n. 5% ja sitä edeltävinä kahtena vuotena n. 10%), joten niitä ei tule myyntiin käytettynäkään.
Tuskin keskivertoautoilija muutenkaan miettii tekniikkariskiä. Aika tasaiselta tuo
käytettyjen autojen kauppa näyttää, 600 000 ajoneuvon luokassa on pyöritty viimeiset kymmenisen vuotta. Ei se tästä enää mihinkään romahtaa, kun käytettyjen markkinat on jo pitkään olleet pullollaan epäluotettavaa käytettyä autoa. Esim. VAG alkoi jo viitisentoista vuotta sitten puskea markkinoille kikkareitaan (turboja, kaksoiskytkinvaihteistoja ja suorasuihkua) eikä kilpailijoilta mennyt kauaa seurata perässä. Samoin automaattivaihteistot ovat
yleistyneet jo kauan, jo v. 2010 kolmannes uusista autoista oli automaatteja ja v. 2017 jo lähes kaksi kolmasosaa - vielä vuosituhannen vaihteessa automaatti oli jonkinasteinen harvinaisuus, lähinnä premium-autojen juttu.
Just tätä olen miettinyt. Ostaa nyt 25ke auton jonka akku kajahtaa ja jäljelle jää arvoton auto koska valmistajalla ei ole myydä varaosa-akkupakettia edullisesti vaan tarjoaa uutta 20ke hintaista varaosaa.
Jonkun on tarjottava jossain vaiheessa edullista akkujen kunnostusta tai nämä autot jää käytettyinä kauppaan.
Tähän saakka akut ovat olleet oikeasti kalliita. Ei siitä ole kauaakaan, kun hinnat oli tyyliin 200€/kWh jolloin 80 kWh akku maksaa ~16k€. Siihen työt päälle ja maltillinen kate, niin se on se 20k€.
Nyt ollaan menossa alle 100€/kWh-hintoihin. Voisi luulla tämän näkyvän ennen pitkää myös varaosien hinnoittelussa. Halvaksi ei tietysti tule jatkossakaan, mutta polttomoottoriautoonkin uusi moottori tai automaattivaihteisto maksaa ~kymppitonnin marmorilla ja silti niillä ajellaan oikein tyytyväisinä. Jos hajoaa melko uutena, niin luultavasti autoliike/maahantuoja/valmistaja kattaa osan laskusta ja kuluttaja maksaa sovitellun hinnan. Jos hajoaa vanhana, niin sitten paalataan tai myydään varaosiksi, kun ei perusautoon kannata moista remonttia tehdä. Luulisi saman toimivan sähköautonkin kanssa.
Mietin samaa, ehkä nyt vain raflaava otsikko palstalle keskustelun vilkastuttamiseksi heti kun vähän vaikeampi markkinatilanne. Kuten ketjussa mainittu, käytettyjen sähköautojen markkinan epävarmuus sekä polttisten puolella yleistyneet epävarmat tekniikat (egr, dpf, adblue...) kaikki vaikuttavat käytettyjen autojen liikkumiseen, mutta ennen kaikkea näkyvät ostovoiman laskun kanssa nopeasti uusien autojen myynnissä koska luonnollisesti uuden ostaminen on kuluttajalle suurempi riski.
Oon katsellut jonkin aikaa halpaa nelivetomaasturia vanhemmalla ja varmemmalla tekniikalla, mutta tuntuu että niillä spekseillä millä löysi 5-10v sitten 2k auton, löytää nyt 5k auton jos ei tyydy ranskattariin.
Ostovoiman lasku, korkotaso ja teknologinen murrosvaihe (siirtymä sähköön) ovat varmasti merkittävimpiä tekijöitä käytettyjen autojen jämähtäneeseen/hiipuneeseen kysyntään. Ja sitten on se tarjontapuolen ongelma, että autoliikkeet eivät löydä kotimaasta tarpeeksi käytettyjä, vaan ne täytyy uittaa ulkomailta, mikä lisää autokaupan kustannuksia.