Kamux konkurssin partaalla?

Sir

Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
1 686
Kamuxin ennustettu liikevoitto laskee kokoajan ja maine on kyseenalainen.
Mitä JOS Kamux päätyy konkurssiin? Se on Suomen suurin vaihtoautokauppias.
Varastossa on autoja kaikenlaisille kukkaroille, miten tämä vaikuttaa yleiseen hintatasoon jos? Jossitellaanko vähän?
Osake laskee tietysti myös, tämä tuo myös oman mausteen touhuun.
Mielenkiintoinen keissi.
Hesarin juttu parin päivän takaa: Yritykset | Tulosvaroittaja Kamuxin osake syöksyy – autokauppa on käynyt odotuksiakin heikommin

a3f290f1d9edacfcf8ce07e4c5d268c8.webp
 
Kuvaaja tosiaan ei kerro mitään konkkaan menosta tai menemättömyydestä. Kassan tilanne taas kertoo. Jos tulos on arvoaan menettävässä autovarastossa ja kassa tyhjä niin konkka tulee. Ja jos vaikka tulos on pakkasella mutta kassa tukeva niin konkka ei tule.

Joten protestilistaa seuraamaan, muuta indikaatiota tuosta kassan tilasta ei firmoista valu ulos.
 
En oikein osaa ottaa juuri Kamuxin tilanteeseen kantaa, kun en tunne asiaa mutta noin yleisemmin koko automarkkinat ovat ainakin Suomessa todella kovassa murroksessa, eikä siis vain sähköautojen takia. Suomessahan perinteisesti on myyty uusia autoja yli 100 000kpl vuosittain, mutta nyt viimeisten uutisten mukaan uusien autojen kauppa on romahtanut jonnekin 70 000 tuntumaan.

Tiputus on aivan valtava, ja viimeksi käsittääkseni näin alhaisia lukuja on viimeksi nähty joskus 90- luvun laman aikana.

Kuitenkin, tällä "romahduksella" on todella suuria vaikutuksia autoalan myynteihin muutenkin, ja ennekaikkea käytettyjen kysyntä kasvanee ja niiden hinnat nousevat. Täytyy pitää mielessä että kuitenkin ehdottomasti valtaosa suomalaisista ajelee käytettynä ostetuilla ajopeleillä, joten tämä vaikuttaa moneen.

Vieläköhän joku valtion hallinnossa ihmettelee miksi Suomen autokanta on aikalailla euroopan vanhinta?
 
Juttu lähtee ihan laukalle. Firma on ollut vuosia voitollinen ja vaikeina aikoina teki silti voittoa. Konkurssiin eivät mene voittoa tuottavat ja 37% omavaraisuusasteen firma, jolla on selvästi rahaa sukanvarressa.
 
Ja ainakin pariin toimipisteeseen ovat investoineet viimeisen vuoden aikana kohtalaisen reippaasti joten laskenut liikevoitto selittyy ainakin osittain silläkin. Noista luvuista ei siis todellisuudessa voi oikein mitään johtopäätöksiä vetää. Vaatisi lisää firman tietojen kaivelua enkä ainakaan itse jaksa siihen lähteä. Mutta jos liikeVOITTOa on niin ei ainakaan nopeasti arvioituna ihan konkurssikypsältä vaikuta.
 
Taisivat solmia juuri uuden 50 miljoonan rahoitusjärjestelyn, joten kassa tuskin loppuu ihan heti. Ja q3 vaihto-omaisuutta 148milj, myyntisaamisia 22milj ja ostovelkoja 47milj, joten eiköhän tiukan paikan tullen tästäkin saada kassan täytettä tavalla tai toisella. Tämä vuosi mennyt ilmeisesti penkin alle ja ei tätä tasoa nyt vuosikausia parane harrastaa mutta "konkurssin partaalla" kuulostaa vähintäänkin yliampuvalta ilmaisulta.
 
En oikein osaa ottaa juuri Kamuxin tilanteeseen kantaa, kun en tunne asiaa mutta noin yleisemmin koko automarkkinat ovat ainakin Suomessa todella kovassa murroksessa, eikä siis vain sähköautojen takia. Suomessahan perinteisesti on myyty uusia autoja yli 100 000kpl vuosittain, mutta nyt viimeisten uutisten mukaan uusien autojen kauppa on romahtanut jonnekin 70 000 tuntumaan.

Tiputus on aivan valtava, ja viimeksi käsittääkseni näin alhaisia lukuja on viimeksi nähty joskus 90- luvun laman aikana.

Kuitenkin, tällä "romahduksella" on todella suuria vaikutuksia autoalan myynteihin muutenkin, ja ennekaikkea käytettyjen kysyntä kasvanee ja niiden hinnat nousevat. Täytyy pitää mielessä että kuitenkin ehdottomasti valtaosa suomalaisista ajelee käytettynä ostetuilla ajopeleillä, joten tämä vaikuttaa moneen.

Vieläköhän joku valtion hallinnossa ihmettelee miksi Suomen autokanta on aikalailla euroopan vanhinta?
Tässäpä dataa graafina:
Screenshot at 2024-12-20 23-46-16.png

Pohjat 1993 56k ja -92-94 oli alle 70k. Ennen pankkikriisiä 2003-08 tuli uusia maahan ihan hyvin.

Voisi ajatella, että uusien myynnin vähentyminen kasvattaisi käytettyjen kauppaan keskittyvän Kamuxin markkinaa?

Toisaalta nuo 00-luvun autot, joita on paljon, on jo niin halpoja, että ei niillä tiliä tehdä. Niiden omistajat varmaan olisivat hakemassa uudenkarheaa vaihtoautoa päivitykseksi, vaan niitäpä ei ole tarjolla. Kamuxin riski on siinä, jos kalliita uudenkarheita on varastossa mutta ne eivät käykään kaupaksi.
 
Tässäpä dataa graafina:
Screenshot at 2024-12-20 23-46-16.png

Pohjat 1993 56k ja -92-94 oli alle 70k. Ennen pankkikriisiä 2003-08 tuli uusia maahan ihan hyvin.

Voisi ajatella, että uusien myynnin vähentyminen kasvattaisi käytettyjen kauppaan keskittyvän Kamuxin markkinaa?

Toisaalta nuo 00-luvun autot, joita on paljon, on jo niin halpoja, että ei niillä tiliä tehdä. Niiden omistajat varmaan olisivat hakemassa uudenkarheaa vaihtoautoa päivitykseksi, vaan niitäpä ei ole tarjolla. Kamuxin riski on siinä, jos kalliita uudenkarheita on varastossa mutta ne eivät käykään kaupaksi.
Sähköautot tuo oman twistinsä kun ei vielä tiedä kelpaako ne jatkossa käytettyinä, vaikka niistä on ollut puutetta aiemmin. Ja hybridit on ollut Suomessa suositumpia uutena ostettaessa ja sähköautojen myynti vähentynyt viime aikoina.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 190
Viestejä
4 547 431
Jäsenet
74 942
Uusin jäsen
jesse86

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom