Kamux konkurssin partaalla?

Sir

Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
1 688
Kamuxin ennustettu liikevoitto laskee kokoajan ja maine on kyseenalainen.
Mitä JOS Kamux päätyy konkurssiin? Se on Suomen suurin vaihtoautokauppias.
Varastossa on autoja kaikenlaisille kukkaroille, miten tämä vaikuttaa yleiseen hintatasoon jos? Jossitellaanko vähän?
Osake laskee tietysti myös, tämä tuo myös oman mausteen touhuun.
Mielenkiintoinen keissi.
Hesarin juttu parin päivän takaa: Yritykset | Tulosvaroittaja Kamuxin osake syöksyy – autokauppa on käynyt odotuksiakin heikommin

a3f290f1d9edacfcf8ce07e4c5d268c8.webp
 
Kuvaaja tosiaan ei kerro mitään konkkaan menosta tai menemättömyydestä. Kassan tilanne taas kertoo. Jos tulos on arvoaan menettävässä autovarastossa ja kassa tyhjä niin konkka tulee. Ja jos vaikka tulos on pakkasella mutta kassa tukeva niin konkka ei tule.

Joten protestilistaa seuraamaan, muuta indikaatiota tuosta kassan tilasta ei firmoista valu ulos.
 
En oikein osaa ottaa juuri Kamuxin tilanteeseen kantaa, kun en tunne asiaa mutta noin yleisemmin koko automarkkinat ovat ainakin Suomessa todella kovassa murroksessa, eikä siis vain sähköautojen takia. Suomessahan perinteisesti on myyty uusia autoja yli 100 000kpl vuosittain, mutta nyt viimeisten uutisten mukaan uusien autojen kauppa on romahtanut jonnekin 70 000 tuntumaan.

Tiputus on aivan valtava, ja viimeksi käsittääkseni näin alhaisia lukuja on viimeksi nähty joskus 90- luvun laman aikana.

Kuitenkin, tällä "romahduksella" on todella suuria vaikutuksia autoalan myynteihin muutenkin, ja ennekaikkea käytettyjen kysyntä kasvanee ja niiden hinnat nousevat. Täytyy pitää mielessä että kuitenkin ehdottomasti valtaosa suomalaisista ajelee käytettynä ostetuilla ajopeleillä, joten tämä vaikuttaa moneen.

Vieläköhän joku valtion hallinnossa ihmettelee miksi Suomen autokanta on aikalailla euroopan vanhinta?
 
Juttu lähtee ihan laukalle. Firma on ollut vuosia voitollinen ja vaikeina aikoina teki silti voittoa. Konkurssiin eivät mene voittoa tuottavat ja 37% omavaraisuusasteen firma, jolla on selvästi rahaa sukanvarressa.
 
  • Tykkää
Reactions: Sir
Ja ainakin pariin toimipisteeseen ovat investoineet viimeisen vuoden aikana kohtalaisen reippaasti joten laskenut liikevoitto selittyy ainakin osittain silläkin. Noista luvuista ei siis todellisuudessa voi oikein mitään johtopäätöksiä vetää. Vaatisi lisää firman tietojen kaivelua enkä ainakaan itse jaksa siihen lähteä. Mutta jos liikeVOITTOa on niin ei ainakaan nopeasti arvioituna ihan konkurssikypsältä vaikuta.
 
Taisivat solmia juuri uuden 50 miljoonan rahoitusjärjestelyn, joten kassa tuskin loppuu ihan heti. Ja q3 vaihto-omaisuutta 148milj, myyntisaamisia 22milj ja ostovelkoja 47milj, joten eiköhän tiukan paikan tullen tästäkin saada kassan täytettä tavalla tai toisella. Tämä vuosi mennyt ilmeisesti penkin alle ja ei tätä tasoa nyt vuosikausia parane harrastaa mutta "konkurssin partaalla" kuulostaa vähintäänkin yliampuvalta ilmaisulta.
 
En oikein osaa ottaa juuri Kamuxin tilanteeseen kantaa, kun en tunne asiaa mutta noin yleisemmin koko automarkkinat ovat ainakin Suomessa todella kovassa murroksessa, eikä siis vain sähköautojen takia. Suomessahan perinteisesti on myyty uusia autoja yli 100 000kpl vuosittain, mutta nyt viimeisten uutisten mukaan uusien autojen kauppa on romahtanut jonnekin 70 000 tuntumaan.

Tiputus on aivan valtava, ja viimeksi käsittääkseni näin alhaisia lukuja on viimeksi nähty joskus 90- luvun laman aikana.

Kuitenkin, tällä "romahduksella" on todella suuria vaikutuksia autoalan myynteihin muutenkin, ja ennekaikkea käytettyjen kysyntä kasvanee ja niiden hinnat nousevat. Täytyy pitää mielessä että kuitenkin ehdottomasti valtaosa suomalaisista ajelee käytettynä ostetuilla ajopeleillä, joten tämä vaikuttaa moneen.

Vieläköhän joku valtion hallinnossa ihmettelee miksi Suomen autokanta on aikalailla euroopan vanhinta?
Tässäpä dataa graafina:
Screenshot at 2024-12-20 23-46-16.png

Pohjat 1993 56k ja -92-94 oli alle 70k. Ennen pankkikriisiä 2003-08 tuli uusia maahan ihan hyvin.

Voisi ajatella, että uusien myynnin vähentyminen kasvattaisi käytettyjen kauppaan keskittyvän Kamuxin markkinaa?

Toisaalta nuo 00-luvun autot, joita on paljon, on jo niin halpoja, että ei niillä tiliä tehdä. Niiden omistajat varmaan olisivat hakemassa uudenkarheaa vaihtoautoa päivitykseksi, vaan niitäpä ei ole tarjolla. Kamuxin riski on siinä, jos kalliita uudenkarheita on varastossa mutta ne eivät käykään kaupaksi.
 
Tässäpä dataa graafina:
Screenshot at 2024-12-20 23-46-16.png

Pohjat 1993 56k ja -92-94 oli alle 70k. Ennen pankkikriisiä 2003-08 tuli uusia maahan ihan hyvin.

Voisi ajatella, että uusien myynnin vähentyminen kasvattaisi käytettyjen kauppaan keskittyvän Kamuxin markkinaa?

Toisaalta nuo 00-luvun autot, joita on paljon, on jo niin halpoja, että ei niillä tiliä tehdä. Niiden omistajat varmaan olisivat hakemassa uudenkarheaa vaihtoautoa päivitykseksi, vaan niitäpä ei ole tarjolla. Kamuxin riski on siinä, jos kalliita uudenkarheita on varastossa mutta ne eivät käykään kaupaksi.
Sähköautot tuo oman twistinsä kun ei vielä tiedä kelpaako ne jatkossa käytettyinä, vaikka niistä on ollut puutetta aiemmin. Ja hybridit on ollut Suomessa suositumpia uutena ostettaessa ja sähköautojen myynti vähentynyt viime aikoina.
 
Sähköautot tuo oman twistinsä kun ei vielä tiedä kelpaako ne jatkossa käytettyinä, vaikka niistä on ollut puutetta aiemmin. Ja hybridit on ollut Suomessa suositumpia uutena ostettaessa ja sähköautojen myynti vähentynyt viime aikoina.
Totta. Käytetyn ostaja hakee luotettavaa tekniikkaa eikä varmasti innostu 10+k€ vikakohteista. Ei niitä kauppiaskaan halua ottaa vastuulleen. Jokin vakuutusjärjestely tarvitaan varmasti ja se on katteista pois, ellei hyvityshintoja saa alas. Sitten tulee näitä "Ostin uuden patteriauton ja nyt siitä ei hyvitetä mitään" -juttuja, eikä uusien kauppa käy. Kuka ostaisi 40k€ uuden auton, jos ei tiedä saako siitä 4-5 v kuluttua 10 k€ vai 25 k€?

Vaikka Kamuxin tilanne ei olisi akuutti ongelma, on vähän vaikea nähdä markkinassa positiivista virettä tulevaisuudessakaan.

[EDIT]
Mutkia suoristaen, Kamux on kasvanut markkinoilla, joilla sen bisnes on ollut laittaa 00-luvun autot kiertoon niiden tullessa ensimmäisen ja varsinkin toisen kerran vaihtoon. Ei näiden osalta ole ollut mitään massiivisia epäilyksiä tekniikasta. Nyt on ehtynyt raaka-aineet, kun uusia ei myydä tarpeeksi ja ne vähät, mitä tulee myyntiin, on ostajien silmissä epäilyttäviä: niin Euro6-dieselit, suorasuihku-bensat, hybridit kuin patteriautot.
 
Viimeksi muokattu:
Totta. Käytetyn ostaja hakee luotettavaa tekniikkaa eikä varmasti innostu 10+k€ vikakohteista. Ei niitä kauppiaskaan halua ottaa vastuulleen. Jokin vakuutusjärjestely tarvitaan varmasti ja se on katteista pois, ellei hyvityshintoja saa alas. Sitten tulee näitä "Ostin uuden patteriauton ja nyt siitä ei hyvitetä mitään" -juttuja, eikä uusien kauppa käy. Kuka ostaisi 40k€ uuden auton, jos ei tiedä saako siitä 4-5 v kuluttua 10 k€ vai 25 k€?

Vaikka Kamuxin tilanne ei olisi akuutti ongelma, on vähän vaikea nähdä markkinassa positiivista virettä tulevaisuudessakaan.
Just tätä olen miettinyt. Ostaa nyt 25ke auton jonka akku kajahtaa ja jäljelle jää arvoton auto koska valmistajalla ei ole myydä varaosa-akkupakettia edullisesti vaan tarjoaa uutta 20ke hintaista varaosaa.

Jonkun on tarjottava jossain vaiheessa edullista akkujen kunnostusta tai nämä autot jää käytettyinä kauppaan.
 
Just tätä olen miettinyt. Ostaa nyt 25ke auton jonka akku kajahtaa ja jäljelle jää arvoton auto koska valmistajalla ei ole myydä varaosa-akkupakettia edullisesti vaan tarjoaa uutta 20ke hintaista varaosaa.

Jonkun on tarjottava jossain vaiheessa edullista akkujen kunnostusta tai nämä autot jää käytettyinä kauppaan.
Se, että tekniikka lahoaa omia aikojaan on yksi asia, mutta kolhut voi aiheuttaa tonnien sijasta kymppitonnien vahingot:

Kallis akkutekniikka on juuri auton alustassa. Harmittoman lommon sijasta auto voikin mennä lunastukseen. Vakuutusyhtiöt osaavat varmasti laskea mutta onko ajo ilman kaskoa enää mielekäs vaihtoehto?
 
Just tätä olen miettinyt. Ostaa nyt 25ke auton jonka akku kajahtaa ja jäljelle jää arvoton auto koska valmistajalla ei ole myydä varaosa-akkupakettia edullisesti vaan tarjoaa uutta 20ke hintaista varaosaa.

Jonkun on tarjottava jossain vaiheessa edullista akkujen kunnostusta tai nämä autot jää käytettyinä kauppaan.

Kyllä yrityksiä, tekijöitä ja osaamistakin löytyy mutta ongelma noissa on enemmänkin akkujen rakenne, joka on tehtaalta käsin suunniteltu sellaisiksi, ettei korjaaminen ole mahdollista tai millään muodoin järkevää. Akkuihin täytyisi tulla yhteisiä käytäntöjä ja moduulirakenteet sellaisiksi, että myös huolto ja korjaus olisivat järkeviä ja mahdollisia.
 
Juttu lähtee ihan laukalle. Firma on ollut vuosia voitollinen ja vaikeina aikoina teki silti voittoa. Konkurssiin eivät mene voittoa tuottavat ja 37% omavaraisuusasteen firma, jolla on selvästi rahaa sukanvarressa.
Eihän se ole menossa, mutta rajut on pudotukset. On niin iso tekijä käytetyn kaupassa joten sillä on kuitenkin iso vaikutus alaan. Jos menisi.
 
Tässäpä dataa graafina:
Screenshot at 2024-12-20 23-46-16.png

Pohjat 1993 56k ja -92-94 oli alle 70k. Ennen pankkikriisiä 2003-08 tuli uusia maahan ihan hyvin.

Voisi ajatella, että uusien myynnin vähentyminen kasvattaisi käytettyjen kauppaan keskittyvän Kamuxin markkinaa?

Toisaalta nuo 00-luvun autot, joita on paljon, on jo niin halpoja, että ei niillä tiliä tehdä. Niiden omistajat varmaan olisivat hakemassa uudenkarheaa vaihtoautoa päivitykseksi, vaan niitäpä ei ole tarjolla. Kamuxin riski on siinä, jos kalliita uudenkarheita on varastossa mutta ne eivät käykään kaupaksi.
Näköjään ensirekisteröinnit eivät ole saavuttaneet pohjia, kuten väitin. >tilastokeskus< Olikohan joku ilta-sanomat mistä aikaisemmin uutista luin, tai vain muistan väärin. Tosiaan viime vuonnakin ensirekisteröintejä ~88 tuhatta, joka on kuitenkin huomattavasti paremmin kuin graafissakin näkyvä 90- luvun laman aika. Toisaalta luku on Suomelle kuitenkin ehkä epänormaalin alhainen, ja tarkoittaa hinnankorotuspaineita käytetyille autoille koska luulisi näkyvän niiden kysynnän kasvuna. Kamuxilla sinänsä hyvä toimintamalli, myydä käytettyjä massoittain.
 
Just tätä olen miettinyt. Ostaa nyt 25ke auton jonka akku kajahtaa ja jäljelle jää arvoton auto koska valmistajalla ei ole myydä varaosa-akkupakettia edullisesti vaan tarjoaa uutta 20ke hintaista varaosaa.

Jonkun on tarjottava jossain vaiheessa edullista akkujen kunnostusta tai nämä autot jää käytettyinä kauppaan.
Kannattaa vaikka vilkaista patteriautojen korjaamisen edelläkävijän eli Kokkolan Autohuollon videoita aiheesta. Juuri oli amnattilkäytössä (taxina) olleen Skoda Enyaqin akunvaihto. Syynä vaihtoon se että kaikki Vag konsernin sähkikset eivät kestä kun lataus on 100% pikalatausta. Hintalappu karvan yli kympin koko operaatiosta, kallista sekin mutta ei nyt älyttömän kallista. Edellisissä videoissa oli Crafterin moottorinvaihto, 10v vanha peli ja siihen vaihtomoottori töineen oli kalliimpi kuin tuo Enyaqin patterivaihto.

Enyaqin tapauksessa kyseessä on selkeä valmistusvirhe mutta Vag tunteneena eivät ota mitään vastuuta asiasta.

Kokkolan autohuollolla löytyy myös muita loistavia videoita niin hybridien kuin sähkisten korjaamisesta. Kannattaa vilkaista jos aihe kiinnostaa.
 
Kannattaa vaikka vilkaista patteriautojen korjaamisen edelläkävijän eli Kokkolan Autohuollon videoita aiheesta. Juuri oli amnattilkäytössä (taxina) olleen Skoda Enyaqin akunvaihto. Syynä vaihtoon se että kaikki Vag konsernin sähkikset eivät kestä kun lataus on 100% pikalatausta. Hintalappu karvan yli kympin koko operaatiosta, kallista sekin mutta ei nyt älyttömän kallista. Edellisissä videoissa oli Crafterin moottorinvaihto, 10v vanha peli ja siihen vaihtomoottori töineen oli kalliimpi kuin tuo Enyaqin patterivaihto.

Enyaqin tapauksessa kyseessä on selkeä valmistusvirhe mutta Vag tunteneena eivät ota mitään vastuuta asiasta.

Kokkolan autohuollolla löytyy myös muita loistavia videoita niin hybridien kuin sähkisten korjaamisesta. Kannattaa vilkaista jos aihe kiinnostaa.
Ennen kysyttiin onko hihna vaihdettu. Nyt pitäs saada tietää miten ladattu. Mm. Teslan tiettyjä akkumalleja ei suositella ladattavaksi täyteen vaan 80% hitaasti, jotta kestää pidempään. Ja näitä nippelihommia riittää.
Tappeluja tulee näistä akkukorjauksista tulevaisuudessa ja rahaa palaa kaikilta. Liike korjaisvelvollinen kun pamahtaa...
 
Ennen kysyttiin onko hihna vaihdettu. Nyt pitäs saada tietää miten ladattu.
Kyllähän tuo kannattaa tarkistaa ennen käytetyn sähköauton ostoa. OBD palikka vain kiinni niin ainakin Hyundaista näkee suoraan mikä on akun SoH, kuinka paljon sitä on ladattu pikalaturilla ja kuinka paljon hidaslaturilla, BMS:n datat jne. Kaikki oleellinen selviää nopeasti kyllä. En tiedä saako kaikista merkeistä tiedot ulos, mutta uskoisin että suurimmasta osasta. Esim. Car Scanner niminen softa toimii tässä.
 
Kuitenkin, tällä "romahduksella" on todella suuria vaikutuksia autoalan myynteihin muutenkin, ja ennekaikkea käytettyjen kysyntä kasvanee ja niiden hinnat nousevat.

No ei ole käytettyjen autojen kauppakaan ollut kovin vahvaa viime aikoina. Lama, ostovoiman lasku ja korkojen nousu on näkynyt silläkin puolella.

1734785395370.png
 
Kamuxin ennustettu liikevoitto laskee kokoajan ja maine on kyseenalainen.
Mitä JOS Kamux päätyy konkurssiin? Se on Suomen suurin vaihtoautokauppias.
Varastossa on autoja kaikenlaisille kukkaroille, miten tämä vaikuttaa yleiseen hintatasoon jos? Jossitellaanko vähän?
Osake laskee tietysti myös, tämä tuo myös oman mausteen touhuun.
Mielenkiintoinen keissi.
Hesarin juttu parin päivän takaa: Yritykset | Tulosvaroittaja Kamuxin osake syöksyy – autokauppa on käynyt odotuksiakin heikommin
Jos ei mitään lähdettä konkurssi uhkaan, niin otsikkon motiivi haisee (kilpurin?) , joka ei pelkällä kysymysmerkillä kuittaannu.
Kyse kuitenkin Suomen/pohjoismaiden yhdestä isoimmasta sivustosta.
 
Jos ei mitään lähdettä konkurssi uhkaan, niin otsikkon motiivi haisee (kilpurin?) , joka ei pelkällä kysymysmerkillä kuittaannu.
Kyse kuitenkin Suomen/pohjoismaiden yhdestä isoimmasta sivustosta.
Mietin samaa, ehkä nyt vain raflaava otsikko palstalle keskustelun vilkastuttamiseksi heti kun vähän vaikeampi markkinatilanne. Kuten ketjussa mainittu, käytettyjen sähköautojen markkinan epävarmuus sekä polttisten puolella yleistyneet epävarmat tekniikat (egr, dpf, adblue...) kaikki vaikuttavat käytettyjen autojen liikkumiseen, mutta ennen kaikkea näkyvät ostovoiman laskun kanssa nopeasti uusien autojen myynnissä koska luonnollisesti uuden ostaminen on kuluttajalle suurempi riski.

Oon katsellut jonkin aikaa halpaa nelivetomaasturia vanhemmalla ja varmemmalla tekniikalla, mutta tuntuu että niillä spekseillä millä löysi 5-10v sitten 2k auton, löytää nyt 5k auton jos ei tyydy ranskattariin.
 
Vieläköhän joku valtion hallinnossa ihmettelee miksi Suomen autokanta on aikalailla euroopan vanhinta?
Onkohan suomessa joskus tosiaan ollut joskus euroopan vanhin autokanta, kun tuota satua on viljelty niin kauan kun muistan.

Mitään perustettahan tuolle väitteelle ei ole, suomalainen autokanta on pitkään vaappunut aika tarkkaan eu:n keskiarvossa.
 
Keski-ikä 13,2v ja romutus 22,5v.

Euroopassa keski-ikä 12v ja romutus 15v.


Kyllä me ollaan pohjoismaista hyvinkin jäljessä mitä tuolla teillä kulkee.
Siis jos euroopan keski-ikä on 12v ja suomen 13,2v, niin eikö siinä nyt kuitenkin aika lähellä keskiarvoa olla, vaikka nyt ollaankin menty taas tuolle vanhemmalle puolelle?

Tosin 12v keski-ikä ja 15v romutusikä ei ole mahdollinen, ellei autokanta sitten supistu rankasti kokoajan.

Bonuksena sun lähde ei myöskään ole neutraali, vaan taho jonka toiminnan perusta on lobata automyyjien asiaa.
 
Keski-ikä 13,2v ja romutus 22,5v.

Euroopassa keski-ikä 12v ja romutus 15v.


Kyllä me ollaan pohjoismaista hyvinkin jäljessä mitä tuolla teillä kulkee.
Osasyynä eroon myös se, että keskieuroopassa ajetaan autot useammin lunariin ja täällä hierotaan 30-vuotta vanhoja toyotoja liikennekuntoon vaikka väkisin.
 
Kun tuota aut,fi listaa kattoo, niin aika pitkältihän se menee kansojen varallisuuden mukaan.. Jos olisi pitänyt järjestys arvata, niin tuo slovenia on oikeastaan ainoa yllättävällä paikalla oleva.
 
Kaula venyy kokoajan kun talous on seitsemättätoista vuotta seisokissa, kansa köyhtyy ja yrittää elvyttää olemassaolevia raatoja pysymään liikkeellä. Ei tartte verrata Balkaniin, vertaa lännemmäksi minne halutaan rinnastua vai haluaako joku skaalautua Bulgariaan tmv?

Mikäli kyseenalaistaa datan luotettavuuden, siitä vapaasti kumoamaan toisella lähteellä.
 
Kannattaa vaikka vilkaista patteriautojen korjaamisen edelläkävijän eli Kokkolan Autohuollon videoita aiheesta. Juuri oli amnattilkäytössä (taxina) olleen Skoda Enyaqin akunvaihto. Syynä vaihtoon se että kaikki Vag konsernin sähkikset eivät kestä kun lataus on 100% pikalatausta. Hintalappu karvan yli kympin koko operaatiosta, kallista sekin mutta ei nyt älyttömän kallista. Edellisissä videoissa oli Crafterin moottorinvaihto, 10v vanha peli ja siihen vaihtomoottori töineen oli kalliimpi kuin tuo Enyaqin patterivaihto.

Enyaqin tapauksessa kyseessä on selkeä valmistusvirhe mutta Vag tunteneena eivät ota mitään vastuuta asiasta.

Kokkolan autohuollolla löytyy myös muita loistavia videoita niin hybridien kuin sähkisten korjaamisesta. Kannattaa vilkaista jos aihe kiinnostaa.

Skoda pari vuotta vanha ja siihen tuli 30tkm rullattu akku ja kohta vaihdetaan taas uusiks. Joten on se nyt aivan saatanan kallista.

Crafteri taas rullaa seuraavat 10vuotta tehdas uudella moottorilla.
 
Kaula venyy kokoajan kun talous on seitsemättätoista vuotta seisokissa, kansa köyhtyy ja yrittää elvyttää olemassaolevia raatoja pysymään liikkeellä. Ei tartte verrata Balkaniin, vertaa lännemmäksi minne halutaan rinnastua vai haluaako joku skaalautua Bulgariaan tmv?

Mikäli kyseenalaistaa datan luotettavuuden, siitä vapaasti kumoamaan toisella lähteellä.

Menee politiikan puolelle.. Kivat verrokkimaat olisivat ruotsi ja tanska, samalla hehtaarilla olevine talouksineen, mutta noilla on se valtava etu että niillä on oma valuutta, jonka takia maan kilpailukyvyn palauttava laajarintamainen palkanalennus tapahtuu käden käänteessä.

Autojen verotushan ei käytännössä vaikuta autojen keski-ikään, vaikka autontuojat tätä yrittävätkin lobata.

Skoda pari vuotta vanha ja siihen tuli 30tkm rullattu akku ja kohta vaihdetaan taas uusiks. Joten on se nyt aivan saatanan kallista.

Crafteri taas rullaa seuraavat 10vuotta tehdas uudella moottorilla.
Mikä sut saa ajattelemaan että tuo skoda tarvitsee kohta uuden akun, mutta crafteri ei?

Eräs kollega tässä juuri hinasi romikselle transportterin johon ~3v sitten laitettiin 12k€ pannuhuoneeseen.
 
Menee politiikan puolelle.. Kivat verrokkimaat olisivat ruotsi ja tanska, samalla hehtaarilla olevine talouksineen, mutta noilla on se valtava etu että niillä on oma valuutta, jonka takia maan kilpailukyvyn palauttava laajarintamainen palkanalennus tapahtuu käden käänteessä.

Autojen verotushan ei käytännössä vaikuta autojen keski-ikään, vaikka autontuojat tätä yrittävätkin lobata.


Mikä sut saa ajattelemaan että tuo skoda tarvitsee kohta uuden akun, mutta crafteri ei?

Eräs kollega tässä juuri hinasi romikselle transportterin johon ~3v sitten laitettiin 12k€ pannuhuoneeseen.

Koska se on jo 30tkm rullattu ja on jo ehtoo puolella.

Heikko on kestävyys sähköautoissa. Tulee kalliiksi omistajille pidemmän päälle.
 
Koska se on jo 30tkm rullattu ja on jo ehtoo puolella.

Heikko on kestävyys sähköautoissa. Tulee kalliiksi omistajille pidemmän päälle.
Mitä hemmettiä sä höpiset..? samalla lailla se volkkarin konekin on ehtoopuolella 30tkm ajettuna ja sillä ajaminen tulee omistajille pidemmän päälle kalliiksi.
 
Mitä hemmettiä sä höpiset..? samalla lailla se volkkarin konekin on ehtoopuolella 30tkm ajettuna ja sillä ajaminen tulee omistajille pidemmän päälle kalliiksi.

Crafterissa uusi motti ja sähkärissä käytetty.

Ehdottomasti ajaisin mielummin crafterilla, kuin Skodalla.

Sähkäreissä myös nuo kustannukset on jotain aivan sairasta.

Nuo Kokkolan autohuollon videot on siitä hyviä, että niiden katsomisen jälkeen vahvistuu vain mielikuva, että en koskaan osta sähköautoa tai hybridiä.
 
Ollaanko me katsottu ollenkaan samoja videoita kun mitä enemmän polttomoottoriin 2020-luvulla tutustuu sitä varmemmin on kasvanut nope.gif fiilikset? :rofl2:

Sähköauto on yksinkertainen, polttomoottorilla käyvä ei.

Eikä verrata mitään 25v+ vuotiasta Gorillaa pakkauuteen Teslaan.
 
Ollaanko me katsottu ollenkaan samoja videoita kun mitä enemmän polttomoottoriin 2020-luvulla tutustuu sitä varmemmin on kasvanut nope.gif fiilikset? :rofl2:
Vähän ajavat suosii polttiksia vielä pitkään. Syynä se että jopa siihen 25v+ vanhaan ei tarvitse uusia akustoa (100e vs 10000€). Sähköautossa juoksevat kulut raksuttaa yli 2x vauhtia polttikseen verrattuna vaikket ajaisi yhtään.
 
Eli kuitenkin vertaat sitä itse huollettua mulkosilmäcorollaa uudehkoon sähköautoon ja toteat ettei mitään järkeä.

No ei tuossa vertailussa olekaan jos euro on ainoa mittari, ehdottomasti vanha toimiva ruoska alle 10k ajomäärällä on halvempi.
 
Mutkia suoristaen, Kamux on kasvanut markkinoilla, joilla sen bisnes on ollut laittaa 00-luvun autot kiertoon niiden tullessa ensimmäisen ja varsinkin toisen kerran vaihtoon. Ei näiden osalta ole ollut mitään massiivisia epäilyksiä tekniikasta. Nyt on ehtynyt raaka-aineet, kun uusia ei myydä tarpeeksi ja ne vähät, mitä tulee myyntiin, on ostajien silmissä epäilyttäviä: niin Euro6-dieselit, suorasuihku-bensat, hybridit kuin patteriautot.

Ensinnäkin, dieseleitä ei enää juuri myydä uutena Suomessa (osuus ensirekisteröinneistä tänä ja viime vuonna n. 5% ja sitä edeltävinä kahtena vuotena n. 10%), joten niitä ei tule myyntiin käytettynäkään.

Tuskin keskivertoautoilija muutenkaan miettii tekniikkariskiä. Aika tasaiselta tuo käytettyjen autojen kauppa näyttää, 600 000 ajoneuvon luokassa on pyöritty viimeiset kymmenisen vuotta. Ei se tästä enää mihinkään romahtaa, kun käytettyjen markkinat on jo pitkään olleet pullollaan epäluotettavaa käytettyä autoa. Esim. VAG alkoi jo viitisentoista vuotta sitten puskea markkinoille kikkareitaan (turboja, kaksoiskytkinvaihteistoja ja suorasuihkua) eikä kilpailijoilta mennyt kauaa seurata perässä. Samoin automaattivaihteistot ovat yleistyneet jo kauan, jo v. 2010 kolmannes uusista autoista oli automaatteja ja v. 2017 jo lähes kaksi kolmasosaa - vielä vuosituhannen vaihteessa automaatti oli jonkinasteinen harvinaisuus, lähinnä premium-autojen juttu.

Just tätä olen miettinyt. Ostaa nyt 25ke auton jonka akku kajahtaa ja jäljelle jää arvoton auto koska valmistajalla ei ole myydä varaosa-akkupakettia edullisesti vaan tarjoaa uutta 20ke hintaista varaosaa.

Jonkun on tarjottava jossain vaiheessa edullista akkujen kunnostusta tai nämä autot jää käytettyinä kauppaan.

Tähän saakka akut ovat olleet oikeasti kalliita. Ei siitä ole kauaakaan, kun hinnat oli tyyliin 200€/kWh jolloin 80 kWh akku maksaa ~16k€. Siihen työt päälle ja maltillinen kate, niin se on se 20k€.

Nyt ollaan menossa alle 100€/kWh-hintoihin. Voisi luulla tämän näkyvän ennen pitkää myös varaosien hinnoittelussa. Halvaksi ei tietysti tule jatkossakaan, mutta polttomoottoriautoonkin uusi moottori tai automaattivaihteisto maksaa ~kymppitonnin marmorilla ja silti niillä ajellaan oikein tyytyväisinä. Jos hajoaa melko uutena, niin luultavasti autoliike/maahantuoja/valmistaja kattaa osan laskusta ja kuluttaja maksaa sovitellun hinnan. Jos hajoaa vanhana, niin sitten paalataan tai myydään varaosiksi, kun ei perusautoon kannata moista remonttia tehdä. Luulisi saman toimivan sähköautonkin kanssa.

1735134742002.png


Mietin samaa, ehkä nyt vain raflaava otsikko palstalle keskustelun vilkastuttamiseksi heti kun vähän vaikeampi markkinatilanne. Kuten ketjussa mainittu, käytettyjen sähköautojen markkinan epävarmuus sekä polttisten puolella yleistyneet epävarmat tekniikat (egr, dpf, adblue...) kaikki vaikuttavat käytettyjen autojen liikkumiseen, mutta ennen kaikkea näkyvät ostovoiman laskun kanssa nopeasti uusien autojen myynnissä koska luonnollisesti uuden ostaminen on kuluttajalle suurempi riski.

Oon katsellut jonkin aikaa halpaa nelivetomaasturia vanhemmalla ja varmemmalla tekniikalla, mutta tuntuu että niillä spekseillä millä löysi 5-10v sitten 2k auton, löytää nyt 5k auton jos ei tyydy ranskattariin.

Ostovoiman lasku, korkotaso ja teknologinen murrosvaihe (siirtymä sähköön) ovat varmasti merkittävimpiä tekijöitä käytettyjen autojen jämähtäneeseen/hiipuneeseen kysyntään. Ja sitten on se tarjontapuolen ongelma, että autoliikkeet eivät löydä kotimaasta tarpeeksi käytettyjä, vaan ne täytyy uittaa ulkomailta, mikä lisää autokaupan kustannuksia.
 
Tosin 12v keski-ikä ja 15v romutusikä ei ole mahdollinen, ellei autokanta sitten supistu rankasti kokoajan.
Se on mahdollinen kun keski-ikä lasketaan liikenteessä olevista autoista ja romutusiässä on sitten kaikki, liikenteestä poistetutkin romut. Ne mitkä virallisille romuttamoille ovat päätyneet.

Jos hypoteettisesti laskettaisiin kaikista autoista keski-ikä, mitkä Suomessa makaavat, niin keski-ikä olisi vieläkin vanhempi.
 
Viimeksi muokattu:
Ostovoiman lasku, korkotaso ja teknologinen murrosvaihe (siirtymä sähköön) ovat varmasti merkittävimpiä tekijöitä käytettyjen autojen jämähtäneeseen/hiipuneeseen kysyntään. Ja sitten on se tarjontapuolen ongelma, että autoliikkeet eivät löydä kotimaasta tarpeeksi käytettyjä, vaan ne täytyy uittaa ulkomailta, mikä lisää autokaupan kustannuksia.
Aika ehkä kultaa muistot, mutta musta tuntuu siltä että 2010 paikkeilla sai 200tkm ajetun 10 vuotta vanhan bensasedanin 2000-3000€ ja nyt saa maksaa samoilla vähäisillä kriteereillä yli 5000€. Eli siis vanhempaan autoon pitää minusta nyt tuntua samalla rahalla kuin ennen, ehkä tämä sitten on seuraamusta siitä jos käytettyjä autoja tuodaan aiempaa enemmän ulkomailta.
 
En tiedä onko se nyt varsinaisesti huono asia että autot saadaan kestämään pitkään, mutta hidastaahan se esim. liikenteen sähköistymistä.

Toki välillä näkee sellaisia romuja liikenteessä, että ihmetyttää miten pääsevät katsastuksista läpi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 695
Viestejä
4 562 963
Jäsenet
75 010
Uusin jäsen
MrBrutalMachine

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom