Kamux konkurssin partaalla?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sir
  • Aloitettu Aloitettu
Mä rakensin juuri ˜15kwh hupiakun, kennot maksoi jotain 1200e veroineen.. Tuolla 16 kennolla ei vielä kovin ihmeellistä volyymialennusta saa.
 
Toki välillä näkee sellaisia romuja liikenteessä, että ihmetyttää miten pääsevät katsastuksista läpi.
Esim?

EIhän sitä nyt yleensä päälle päin näe millaisessa teknisessä kunnossa auto on, ellei nyt puhuta jostain valottomista ja ulos päin puhkiruostuneista vehkeistä...?
 
Ensinnäkin, dieseleitä ei enää juuri myydä uutena Suomessa (osuus ensirekisteröinneistä tänä ja viime vuonna n. 5% ja sitä edeltävinä kahtena vuotena n. 10%), joten niitä ei tule myyntiin käytettynäkään.

Tuskin keskivertoautoilija muutenkaan miettii tekniikkariskiä. Aika tasaiselta tuo käytettyjen autojen kauppa näyttää, 600 000 ajoneuvon luokassa on pyöritty viimeiset kymmenisen vuotta. Ei se tästä enää mihinkään romahtaa, kun käytettyjen markkinat on jo pitkään olleet pullollaan epäluotettavaa käytettyä autoa. Esim. VAG alkoi jo viitisentoista vuotta sitten puskea markkinoille kikkareitaan (turboja, kaksoiskytkinvaihteistoja ja suorasuihkua) eikä kilpailijoilta mennyt kauaa seurata perässä. Samoin automaattivaihteistot ovat yleistyneet jo kauan, jo v. 2010 kolmannes uusista autoista oli automaatteja ja v. 2017 jo lähes kaksi kolmasosaa - vielä vuosituhannen vaihteessa automaatti oli jonkinasteinen harvinaisuus, lähinnä premium-autojen juttu.



Tähän saakka akut ovat olleet oikeasti kalliita. Ei siitä ole kauaakaan, kun hinnat oli tyyliin 200€/kWh jolloin 80 kWh akku maksaa ~16k€. Siihen työt päälle ja maltillinen kate, niin se on se 20k€.

Nyt ollaan menossa alle 100€/kWh-hintoihin. Voisi luulla tämän näkyvän ennen pitkää myös varaosien hinnoittelussa. Halvaksi ei tietysti tule jatkossakaan, mutta polttomoottoriautoonkin uusi moottori tai automaattivaihteisto maksaa ~kymppitonnin marmorilla ja silti niillä ajellaan oikein tyytyväisinä. Jos hajoaa melko uutena, niin luultavasti autoliike/maahantuoja/valmistaja kattaa osan laskusta ja kuluttaja maksaa sovitellun hinnan. Jos hajoaa vanhana, niin sitten paalataan tai myydään varaosiksi, kun ei perusautoon kannata moista remonttia tehdä. Luulisi saman toimivan sähköautonkin kanssa.

1735134742002.png




Ostovoiman lasku, korkotaso ja teknologinen murrosvaihe (siirtymä sähköön) ovat varmasti merkittävimpiä tekijöitä käytettyjen autojen jämähtäneeseen/hiipuneeseen kysyntään. Ja sitten on se tarjontapuolen ongelma, että autoliikkeet eivät löydä kotimaasta tarpeeksi käytettyjä, vaan ne täytyy uittaa ulkomailta, mikä lisää autokaupan kustannuksia.

Polttiksiin löytyy kuitenkin hyvin varaosamoottoreita tonnilla parilla vähän ajettuina.

Moottorit puolestaan uusittuna noin 5000€.

Joku Hyundain uusi akku 64 000€ vaihdettuna. Saa olla pankkitili kunnossa jos käytetyn sähköauton ostaa
 
Polttiksiin löytyy kuitenkin hyvin varaosamoottoreita tonnilla parilla vähän ajettuina.
Ehkä johonkin 2000-luvun taitteen ruoskaan ilman mitään apulaitteita joo.
Moottorit puolestaan uusittuna noin 5000€.
En tiedä mitä "moottoreita" tarkoitat mutta tämäkin on aliarvioitu luku jostain modernista koneesta puhuttaessa. 10-15k töineen.
Joku Hyundain uusi akku 64 000€ vaihdettuna. Saa olla pankkitili kunnossa jos käytetyn sähköauton ostaa
Sikäli kun jotain uskottavaa lähdettä on esittää, niin ennen sitä täyttä paskapuhetta.
 
Onnee vaan 'tonnilla parilla' siihen 202x polttikseen purkumoottorin etsimisessä plus työt, vanhan poisrepiminen ja uuden asennus tilalle.

Miksi aina skenaariossa akun vaihto kokonaan ja aina uusi suoraan valmistajalta? Suomessakin on jo näitä akkukorjaamoita nipullinen, joissa onnistuu rikkonaisten modulien vaihto tai paremman ja isomman akun vaihto tilalle. Erityisen "herkullinen" vertauspari kun yritetään etsiä purkaamojen takapihoilta sitä edullista vaihtomoottoria polttikseen, mut sähköautoon pitää vastaavasti aina ottaa vastine 'pakkauutta ebenpuutiskiltä."
 
Ehkä johonkin 2000-luvun taitteen ruoskaan ilman mitään apulaitteita joo.

En tiedä mitä "moottoreita" tarkoitat mutta tämäkin on aliarvioitu luku jostain modernista koneesta puhuttaessa. 10-15k töineen.

Sikäli kun jotain uskottavaa lähdettä on esittää, niin ennen sitä täyttä paskapuhetta.
Täältä saa edullisesti ja luotettavasti käytetty pulju https://rrr.lt/ eli olet väärässä.

Merssun vuoden 2012 bensa. 5k oli korjaamolasku kesällä...



Juuri viime viikolla oli mm. lehdessä Hyundai joka oli ajanut moottoritiellä rikkoontuneeseen kuorma-auton renkaaseen ja akku itsessään 54k ja töineen 64k.
Oli useamman kaupungin face ryhmissä myös tuo tapaus.

Kokkolan autohuollossa oli myöskin Mersun Eqc taannoin jossa akkuun liittymätön metallilirpake oli taittunut... Uusi akku yli 50 000€. Saa laittaa kättä syvälle taskuun ellei löydä käytettyä akkua jostakin
 
Cherrypickaamalla saa asian kuin asian todistettua. Randomi jäbän fece-postaus ei ole uskottava lähde.

Jos tuo kuvan hyundai konan pelkkä akku maksaa 54k niin sehän tarkoittaisi, että Hyundai tekee tappiota joka autolla arviota 40000-50000€ kun tuota Konaa myydään(aikoinaan, näyttää olevan pari vuotta vanha malli) tyyliin 40k?

Uskoo ken tahtoo..
 
Cherrypickaamalla saa asian kuin asian todistettua. Randomi jäbän fece-postaus ei ole uskottava lähde.

Jos tuo kuvan hyundai konan pelkkä akku maksaa 54k niin sehän tarkoittaisi, että Hyundai tekee tappiota joka autolla arviota 40000-50000€ kun tuota Konaa myydään(aikoinaan, näyttää olevan pari vuotta vanha malli) tyyliin 40k?

Uskoo ken tahtoo..
Faktat on tiskissä joten turha ulista muuta ja vängätä vastaan.

Näitä tapauksia on lukuisia pitkin nettiä.
 
Jos tuo kuvan hyundai konan pelkkä akku maksaa 54k niin sehän tarkoittaisi, että Hyundai tekee tappiota joka autolla arviota 40000-50000€ kun tuota Konaa myydään(aikoinaan, näyttää olevan pari vuotta vanha malli) tyyliin 40k?

Uskoo ken tahtoo..
Jaa että valmistaja myy varaosia asiakkaille omakustannushintaan?

Uskoo ken tahtoo..
 
No väistämättä tuossa tulee mieleen, että jos myyntihinnaltaan n. 40000€ autossa on väitettsti 54000€ akku niin mitä nyt taas.

Joko jollain on pilkkuvirhe jossain tai maailman suurimpiin yrityksiin kuuluvassa, varsin menestyksekkäässä autofirmassa joku ei osaa laskea.

Kumpi on todennäköisempää?
 
Jaa että valmistaja myy varaosia asiakkaille omakustannushintaan?

Uskoo ken tahtoo..

Ei tietenkään myy, onhan se laskettukin bemarin tapauksessa että rakentamalla auto uusiksi varaosista, maksaa perus kolmossarjalainenkin 150k€ tms.

Mutta kun siinä pitäisi olla vielä varaa tehdä se muu auto siihen ympärille niin aika iso ero on.
 
Mitä merkitystä vaikka tuollaisessa ku tuo hyundain tapaus akku maksaisi 200k? Vakuutuksesta auto lunariin ja uutta alle? Menee ne uudet polttiksetkin ihan hämmentävän helposti lunariin kun ajovalot tyyliin 5 tonnia kpl jne.
 
  • Tykkää
Reactions: dmn
No väistämättä tuossa tulee mieleen, että jos myyntihinnaltaan n. 40000€ autossa on väitettsti 54000€ akku niin mitä nyt taas.

Joko jollain on pilkkuvirhe jossain tai maailman suurimpiin yrityksiin kuuluvassa, varsin menestyksekkäässä autofirmassa joku ei osaa laskea.

Kumpi on todennäköisempää?

Ioniq taitaa olla jo poistunut tuotannosta? Jos olet autonvalmistaja, niin tuskin haluat sitoa isoa pääomaa siihen, että sulla on varasto täynnä hapantuvia varaosa-akkuja. Sitten kun tilaat kerran parissa vuodessa 10 kpl alihankkijalta, niin se yhden akun hinta on ihan eri luokkaa kuin jos laittaisit sisään 100 000 kpl tilauksen.

Mitä merkitystä vaikka tuollaisessa ku tuo hyundain tapaus akku maksaisi 200k? Vakuutuksesta auto lunariin ja uutta alle? Menee ne uudet polttiksetkin ihan hämmentävän helposti lunariin kun ajovalot tyyliin 5 tonnia kpl jne.

Jos autosta on enemmän velkaa jäljellä kuin auton arvo? Täähän on sähköautoissa aika tavallinen skenaario valitettavan monella...
 
Mitä merkitystä vaikka tuollaisessa ku tuo hyundain tapaus akku maksaisi 200k? Vakuutuksesta auto lunariin ja uutta alle? Menee ne uudet polttiksetkin ihan hämmentävän helposti lunariin kun ajovalot tyyliin 5 tonnia kpl jne.

Ei mene vakuutuksestakaan välttämättä jos ei tiedetä missä ja milloin tapahtunut.

Tämä tulee monelle yllåtyksenä
 
Onhan nuo täällä myytävien BYDin kotiakkujen hinnat ihan poskettomia, kun ovat alle satasen / kWh:
Cell-to-Pack hinnat on tällä hetkellä Kiinassa alle 100 dollaria / kWh ja kennojen hinnat 50-70 dollaria / kWh.

Edit. Näemmä samaa tuokin linkki kertoi kun nyt luin kommentoinnin jälkeen.
 
No ei ne akut ihan huomaamatta mene siihen kondikseen että ne pitää vaihtaa vaurioiden takia.

Käyt ostamassa käytetyn auton tarkistamatta pohjaa jossa kolhu ja hylätään katsastuksessa...saat taistella Kamuxin kanssa asiasta.

Ja kyllä liikenteessä nyt vain uunoja jotka ei huomaa
 
Käyt ostamassa käytetyn auton tarkistamatta pohjaa jossa kolhu ja hylätään katsastuksessa...saat taistella Kamuxin kanssa asiasta.

Ja kyllä liikenteessä nyt vain uunoja jotka ei huomaa
Käyt ostamassa polttisauton tarkistamatta missä maksimit piileviä vikoja ja on tuotu vaihtoon juurikin näiden vuoksi ja hylätään katsastuksessa... saat taistella Kamuxin kanssa asiasta.
 
Käyt ostamassa polttisauton tarkistamatta missä maksimit piileviä vikoja ja on tuotu vaihtoon juurikin näiden vuoksi ja hylätään katsastuksessa... saat taistella Kamuxin kanssa asiasta.
Viat on todistettavissa.

Kuka on aiheuttanut lommon, ei oikein ole. Kamux sanoo ettei siinä mitään ollut ja asiakas on itse ajanut.
 
Ja sähköauton osalta jaksetaan aina vain jauhaa tuosta akkujen vaihtohinnasta, mutta suurempi ongelma sähköauton ostajille tulee arvonalenemasta.

Tällä hetkellä 3 vuotta sitten sadalla tonnilla ostetusta Jaguar I-pacesta saa vaihdossa alle 30 tonnia, vaikka kilometrejä olisi vain 50 tonnia mittarissa.. Tai 3 vuotta sitten 45 tonnilla ostetusta Volkkarin ID3:sesta saa vaihdossa ehkä 20 tonnia. Ja kun tuollainen ID3 on 5-6 vuotta vanha, niin hyvä kysymys on suostuuko autoliike enää edes ottamaan tuollaista vaihdossa lainkaan.
 
Ja sähköauton osalta jaksetaan aina vain jauhaa tuosta akkujen vaihtohinnasta, mutta suurempi ongelma sähköauton ostajille tulee arvonalenemasta.

Tällä hetkellä 3 vuotta sitten sadalla tonnilla ostetusta Jaguar I-pacesta saa vaihdossa alle 30 tonnia, vaikka kilometrejä olisi vain 50 tonnia mittarissa.. Tai 3 vuotta sitten 45 tonnilla ostetusta Volkkarin ID3:sesta saa vaihdossa ehkä 20 tonnia. Ja kun tuollainen ID3 on 5-6 vuotta vanha, niin hyvä kysymys on suostuuko autoliike enää edes ottamaan tuollaista vaihdossa lainkaan.
Se raju arvonalenema johtuu nimenomaan akkujen vaihtohinnasta.
 
Näyttää olevan 2020 Hyundai Kona

Otetaan 1.6 hybi-kona ja koneen vaihto marmorilla. Heitän, että kympin lasku voi helposti tulla. Tonnilla-parilla ei saa lähelle edes vaihtotyötä. Tutulla kajahti lähes uusi premi-hybridibensa edellisenä kesänä. Alkoi kuullostamaan kuin vanha dieselpaku. Kuukauden marmorilla, kone vaihtoon takuuseen ja sisäinen laskutus tehtaalta reilu 20k.

Ja aiheeseen, että enpä usko Kamuxin konkkaan. Ensimmäisen keventävät myymälöiden määrää ja organisaatiota. Mutta vaikeata tulee olemaan jatkossakin myös muilla toimijoilla. Nyt korkotason lasku voi helpottaa pikkasen myyntiä, mutta vuoden parin sisällä voi vähentyä kauppiaiden määrä jos sama meininki jatkuu.
 
Viimeksi muokattu:
Ja sähköauton osalta jaksetaan aina vain jauhaa tuosta akkujen vaihtohinnasta, mutta suurempi ongelma sähköauton ostajille tulee arvonalenemasta.

Tällä hetkellä 3 vuotta sitten sadalla tonnilla ostetusta Jaguar I-pacesta saa vaihdossa alle 30 tonnia, vaikka kilometrejä olisi vain 50 tonnia mittarissa.. Tai 3 vuotta sitten 45 tonnilla ostetusta Volkkarin ID3:sesta saa vaihdossa ehkä 20 tonnia. Ja kun tuollainen ID3 on 5-6 vuotta vanha, niin hyvä kysymys on suostuuko autoliike enää edes ottamaan tuollaista vaihdossa lainkaan.

Miksi eivät ottaisi, kun kälyisemmät ja vanhemmatkin autot kelpaavat? Nettiautossa on tällä hetkellä vm. 2015-2019 sähköautoja 556 kpl, joista autoliikkeillä 519 kpl ja yksityisillä myyjillä 37 kpl.
 
Ja sähköauton osalta jaksetaan aina vain jauhaa tuosta akkujen vaihtohinnasta, mutta suurempi ongelma sähköauton ostajille tulee arvonalenemasta.

Tällä hetkellä 3 vuotta sitten sadalla tonnilla ostetusta Jaguar I-pacesta saa vaihdossa alle 30 tonnia, vaikka kilometrejä olisi vain 50 tonnia mittarissa.. Tai 3 vuotta sitten 45 tonnilla ostetusta Volkkarin ID3:sesta saa vaihdossa ehkä 20 tonnia. Ja kun tuollainen ID3 on 5-6 vuotta vanha, niin hyvä kysymys on suostuuko autoliike enää edes ottamaan tuollaista vaihdossa lainkaan.
Toisaalta, paljonko 100k€ maksaneesta polttisjaguaarista saa kolmevuotiaana vaihdossa? Tuon hintaisen Jaguaarin arvonalenema on murhaavaa käyttövoimasta riippumatta.

Tuo id3 on hieman parempi esimerkki nopeasta arvon putoamisesta, mutta jos verrataan 45k€ golffiin, niin ollaan kuitenkin samalla hehtaarilla.

Tietysti jos oma vertailukohta on se hinnat-alkaen harmaa perusauto tuo arvon alenema on kova.
 
Verrokkina esim. Bydin myymät lfp-akut noihin aurinkoenergiajärjestelmiin, joiden hinta on melkein 500€/kWh.

Akkujen hinnat ovat romahtaneet tänä vuonna. Kiinassa on ollut koko vuosi ylituotantoa. Tuossa 15 kWh akkupaketti aurinkokennoihin on luokkaa 100€/kwh. Hinta sisältää Kiinan alvia jonkun 20%. Kyllä nuo hinnat jossain vaiheessa Suomeen valuvat. Olen sähköistämässä putput venettäni ja Saksasta kyttäillyt akkuja ja nyt on puolessa vuotta hinnta tippuneet 230€ -> 190€ / kwh.
Image (10).jpg
 
Miksi eivät ottaisi, kun kälyisemmät ja vanhemmatkin autot kelpaavat? Nettiautossa on tällä hetkellä vm. 2015-2019 sähköautoja 556 kpl, joista autoliikkeillä 519 kpl ja yksityisillä myyjillä 37 kpl.

No tuo tullaan näkemään lähivuosina, kun muutaman viimeisen vuoden aikana sähköautojen myynti on kasvanut.. Olen melko varma, että monelle tulee vielä kova poru kun autoliike ei otakaan lainkaan vastaan sitä 6-8 vuotta vanhaa 150 tonnia ajettua sähköautoa.. Nuo ovat ihan hiton moisia riskejä autoliikkeelle, kun akkutakuu on loppumassa ja autosta pitäisi vastata vielä 6kk kaupan jälkeen.. We will see.

Tuo id3 on hieman parempi esimerkki nopeasta arvon putoamisesta, mutta jos verrataan 45k€ golffiin, niin ollaan kuitenkin samalla hehtaarilla.

Tietysti jos oma vertailukohta on se hinnat-alkaen harmaa perusauto tuo arvon alenema on kova.

Yritätkö siis ihan aikuisten oikeasti kertoa, että 25 tonnin arvon alenema ei ole paljon tuollaisesta perusautosta? :) Jossain perus-golffissa se on ehkä kymppitonni.

Ja vaikka itse onkin kova automies ja ostelee Golffin erikoismalleja, niin massat ostavat noita harmaita perusautoja. Joten on hedelmällisempää keskustella niiden vaihtoehdoista, joka ID3 kuitenkin yrittää olla.
 
No tuo tullaan näkemään lähivuosina, kun muutaman viimeisen vuoden aikana sähköautojen myynti on kasvanut.. Olen melko varma, että monelle tulee vielä kova poru kun autoliike ei otakaan lainkaan vastaan sitä 6-8 vuotta vanhaa 150 tonnia ajettua sähköautoa.. Nuo ovat ihan hiton moisia riskejä autoliikkeelle, kun akkutakuu on loppumassa ja autosta pitäisi vastata vielä 6kk kaupan jälkeen.. We will see.



Yritätkö siis ihan aikuisten oikeasti kertoa, että 25 tonnin arvon alenema ei ole paljon tuollaisesta perusautosta? :) Jossain perus-golffissa se on ehkä kymppitonni.

Ja vaikka itse onkin kova automies ja ostelee Golffin erikoismalleja, niin massat ostavat noita harmaita perusautoja. Joten on hedelmällisempää keskustella niiden vaihtoehdoista, joka ID3 kuitenkin yrittää olla.
Miksi nuo liikkeet nytkin myy noita eikä hintaeroa ole akkutakuun päättymisestä huolimatta kuin tonneja, taas aika kovat mutusetit. Ihme pelkoa suurella osalla ihmisistä ja samaan aikaan ostetaan se isompi riski loppuun ajettu polttis viimeisillä roposilla, koska ei velka-autoja. Edelleenkin sähköauto on yksinkertaisempi. Ja mitä volkkariin tulee niitä on enempi mitä Teslaa tienpäällä niin ei mene kauaa kun syntyy pajoja mitkä vaihtelee moduuleita noihin, kun niitä nyt on jo.
 
Tässä on yhtä aikaa useampi juttu totta.

Ensinnäkin kuluttajariitalautakunnan linjaus oletetusta käyttöiästä on 300 000 km.

Toisekseen tekniikka muuttuu koko ajan monimutkaisemmaksi. Ja kaiken perusteella vaikuttaisi syntyvän jatkuvasti lisää riskipaikkoja, joissa yksittäinen vikaantuminen pistää auton vikatilaan (esim vikaantuva peruutuskamera mykistää koko tiedonsiirtoväylän ja auto on ajokelvoton ja obd raportoi vaan, että mikään moduuli ei vastaa*)

5v vanha malli ei todellakaan kerro mitään muutaman vuoden uudemmasta ellei jostain kumman syystä sisällä ole täysin samaa tekniikkaa.

Osat tehdään tosi paljon muovista eli 10v sisällä todennäköisesti joutuu joko tekemään jotain diy paikkauksia, romutetusta autosta tilalle vastaava joka kestää muutaman vuoden tai ostaa viralliset varaosat. Valmistajat tuntuisi menevän enemmän ja enemmän siihen mitä käytetään uusien autojen varusteissa, että yksittäisiä varaosia ei saa kun myymällä bundlen voi tienata enemmän myymällä yhden tarpeellisen ja kolme tarpeetonta valmistajan kannalta optimoituun hintaan. Jos ylipäätään pidetään varaosia saatavilla.

Sähköpuolella ja hybrideissä ym tekniikan kehitys on vielä nopeampaa. Priuksen ansiosta eräällä valmistajalla ollut etumatkaa, mutta ei sekään ole kaikkeen auttanut ja esim niiden akkuteknologia on hylätty kun ei saada tarpeeksi tehoa irti. Muuten olisi ollut luotettava ja suht halpa. Oiskohan Teslalla menossa nyt neljäs tietokonemoduuli jonka pitäisi valmistajan mukaan hanskata yksin ajelu ja vuoden sisällä mahdollisesti tulee viides uusittu moduuli josta luvataan samaa.

Toyotan luotettavuus on tullut perinteisesti siitä, että ollut rajattu määrä tekniikkaa saatavilla johon tehdään vuosien varrella pieniä parannuksia. Nykyinen vauhti ei todennäköisesti vaan enää mahdollista saman luotettavuuden saavuttamista vaikka kuinka yrittäisi.

Valmistajat joutuu budjetoimaan uudelle polttomoottorimallille yli miljardi dollaria/euroa ja mitä vähemmän lastentauteja menee takuuseen sen parempi. Ja riskinä on, että tiukkenevat päästörajat pistää moottorimallin eläkkeelle paljon nopeammin kuin valmistaja haluaisi. Ja yksi keino säästää on pitää varastot minimissä ja vaan tuijottaa tonnin setelinä jos joku kyselee oem varaosia kamux -ikäiseen autoon. Eli suo siellä vetelä täällä jos pelkät sähköauton akut jännittää huoltokustannusten osalta...

Valmistajat ei vaikuttaisi edes yrittävän mihinkään 300 000 km lähellekään. Kuluttajariitalautakunnan linjaus on ostajalle hyvä ja samaan aikaan tuo melko synkkiä pilviä käytettyjen autojen myyjille. Ihan kuin autojen arvonalenema myyntiä odotellessa ei olisi tarpeeksi. Ja myös mahdollista, että kaikki käytettyjen myyjät jättää noudattamatta kuluttajariitalautakunnan ohjeistuksia ihan järjestelmällisesti.

Ja tässä on vasta pieni pintaraapaisu itselle satunnaisesti mieleen tulleita asioita aiheen tiimoilta..


* En halua edes miettiä paljon on loppulasku marmoritiskillä jos mennää vieläkin sillä logiikalla, että vaihdetaan joku kallis moduuli asiakkaan piikkiin ja katsotaan jos se auttaisi. Jos ei auta, vaihdetaan seuraava moduuli jne.

Edit:
Ja tuli vielä yksi juttu mieleen nyt kun geelyt volvon logoilla alkaa olla kamux -ikäistä kamaa ja porukka luulee ostavansa volvoja: kannattaa tehdä taustatyöt todella tarkasti käytettyä autoa etsiessään.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 624
Viestejä
4 552 607
Jäsenet
75 033
Uusin jäsen
Jehu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom