Kalastus

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
534
Mikäköhän olisi paras halpa kaikuluotain soutuveneeseen? Tuota garminin striker 4 plussaa katsellut, mutta antaakohan tuo ClearVü kauhesti lisäarvoa? Hinta nousisi varmaan satasella.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 004
Mikäköhän olisi paras halpa kaikuluotain soutuveneeseen? Tuota garminin striker 4 plussaa katsellut, mutta antaakohan tuo ClearVü kauhesti lisäarvoa? Hinta nousisi varmaan satasella.
Pilkkitouhuja lukuunottamatta en kyllä enään näe mitään järkeä alle 7" ruudussa. Garminista en osaa sanoa mitään.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 004
2.5kg keskikoko kuulostaa kyllä hurjalta. Suurkalaraja on 1.6kg ja oma ennätyskin alle 2.8kg.

Tosiaan keväällä kudulle nousevaa säynettä voi olla todella hurjia määriä.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 442
Mitenköhän mun luottojigimerkki Mikadolle käy nyt kun Merikarvian miehet lopettaa maahantuonnin. Toivottavasti näitä saa vielä jatkossakin Suomesta, motonet oli näköjään tyhjännyt Mikadon valikoiman.

Tänään Mikadon Speedo 349 tarjoili taas ruokakalat, luottopeli kelissä kuin kelissä. Veden lämpötila 8C ja kuhat vakiotonteilla penkkojen ja karien reunoilla.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.01.2017
Viestejä
227
Mitenköhän mun luottojigimerkki Mikadolle käy nyt kun Merikarvian miehet lopettaa maahantuonnin. Toivottavasti näitä saa vielä jatkossakin Suomesta, motonet oli näköjään tyhjännyt Mikadon valikoiman.
Eiköhän niitä erikoisliikkeistä ainakin tule löytymään jatkossakin, Mikado ilmeisesti on halunnut itse hoitaa jakelun tästä lähtien ja Merikarvian miehet joutuneet kehittämään oman jigimalliston joka videoiden perusteella hyvinkin toimiva....
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 004
4BA3AE33-F02D-4CC5-BF66-A80E1539AA5B.jpeg

eilisen valitulle spotille ei päässyt vieläkään, liikaa lunta..

kakkos valinnasta vain pari kiloinen yksittäiskala ja uponnut vene bongattuna.
 
Liittynyt
20.03.2018
Viestejä
54
Suosituksia hyrrävavaksi hauelle?

Heitettävä vieheet yleensä luokkaa 40-80g mutta toiveissa olisi että kestäisi myös vähän isommat ja kevyemmätkin lusikat lentäisivät.

Patriot kyy kiehtoo mutta tohtiiko tuolla kevyemmällä lingota yli 100g mötköjä?
 
Liittynyt
19.12.2016
Viestejä
415
Suosituksia hyrrävavaksi hauelle?

Heitettävä vieheet yleensä luokkaa 40-80g mutta toiveissa olisi että kestäisi myös vähän isommat ja kevyemmätkin lusikat lentäisivät.

Patriot kyy kiehtoo mutta tohtiiko tuolla kevyemmällä lingota yli 100g mötköjä?
Daiwa Vulcan Up to 120g versio sekä Blacksox BSX852H-HK saavat molemmat kyllä suositukset meikältä. Vulcania voi olla haastava löytää, kun on ilmeisesti poistunut malli. Blacksoxille suositus jos noiden kahden välillä vertailee.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 004
Suosituksia hyrrävavaksi hauelle?

Heitettävä vieheet yleensä luokkaa 40-80g mutta toiveissa olisi että kestäisi myös vähän isommat ja kevyemmätkin lusikat lentäisivät.

Patriot kyy kiehtoo mutta tohtiiko tuolla kevyemmällä lingota yli 100g mötköjä?
Sillä keveimmällä en heittäisi kyllä likikään sataa. Keskimmäinen malli on up to 130g ja heittä satasen mukisematta.

lähtökohtaisesti sama vapa jos halutaan lusikoiden ja yli 100g vieheiden heittoon niin hyvä se ei voi olla kumpaankin.

kyy vavoista @Kakapo osaa varmaan sanoa enemmän kuin kukaan.

mulla on kaikki ja varsinkinjärein 8'6 edelleen varsin aktiivisessa käytössä.
 
Liittynyt
17.09.2020
Viestejä
1 760
Sillä keveimmällä en heittäisi kyllä likikään sataa. Keskimmäinen malli on up to 130g ja heittä satasen mukisematta.

lähtökohtaisesti sama vapa jos halutaan lusikoiden ja yli 100g vieheiden heittoon niin hyvä se ei voi olla kumpaankin.

kyy vavoista @Kakapo osaa varmaan sanoa enemmän kuin kukaan.

mulla on kaikki ja varsinkinjärein 8'6 edelleen varsin aktiivisessa käytössä.
Se keskimmäinen malli on varmasti soveliain. Kevyin joutuu liian koville 100g yli mentäessä.
 
Liittynyt
20.03.2018
Viestejä
54
Sillä keveimmällä en heittäisi kyllä likikään sataa. Keskimmäinen malli on up to 130g ja heittä satasen mukisematta.

lähtökohtaisesti sama vapa jos halutaan lusikoiden ja yli 100g vieheiden heittoon niin hyvä se ei voi olla kumpaankin.

kyy vavoista @Kakapo osaa varmaan sanoa enemmän kuin kukaan.

mulla on kaikki ja varsinkinjärein 8'6 edelleen varsin aktiivisessa käytössä.
Thanks. Todellisuudessa raskaimmat vieheet olisivat varmaan pigshadeja ilman jigipäätä mutta alkavat olla jo lähempänä sataa grammaa koukkuineen..

Ehkä tässä joo tavoittelee mahdottomia jos yrittää yhdistää kevyet vieheet isoihin kumimötköihin samassa vavassa.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 004
Thanks. Todellisuudessa raskaimmat vieheet olisivat varmaan pigshadeja ilman jigipäätä mutta alkavat olla jo lähempänä sataa grammaa koukkuineen..

Ehkä tässä joo tavoittelee mahdottomia jos yrittää yhdistää kevyet vieheet isoihin kumimötköihin samassa vavassa.
Kyllähän mukavampi on heitellä käytettäville heittopainoille soveliailla seteillä. Sen takia niitä itselläkin on minimissään 2 mukana.

seurannan mukaan tämän vuoden vapa uutuudet odottelee lähipostissa noutoa :)
 
Liittynyt
20.03.2018
Viestejä
54
Kävin motonetistä hakemassa 80g version. Tuntui omaan käteen paremmalta kuin tuhdinpi kyy ja monet muut.

Kelaksi bongasin pari sivua taaksepäin kurrelta shimano tranx.

Järkevää syytä ei taaskaan ollut uusia hankkia mutta mikäs teet helatorstaina pääsee sitten uusia kokeilemaan, josko olisivat hauet liikkeellä sillä viime viikonloppuna eivät lappeenrannan lähistöllä ainakaan olleet.
 
Liittynyt
17.09.2020
Viestejä
1 760
Kävin motonetistä hakemassa 80g version. Tuntui omaan käteen paremmalta kuin tuhdinpi kyy ja monet muut.

Kelaksi bongasin pari sivua taaksepäin kurrelta shimano tranx.

Järkevää syytä ei taaskaan ollut uusia hankkia mutta mikäs teet helatorstaina pääsee sitten uusia kokeilemaan, josko olisivat hauet liikkeellä sillä viime viikonloppuna eivät lappeenrannan lähistöllä ainakaan olleet.
Tosiaan, mulla on periaatteessa kolme settiä. Yks on just kevyin kyy, sitten se keskiraskas. Loppusyksystä kaivan esiin 9' kepin, joka on sitten 200g asti. Muistaakseni mulla ei oo tota raskainta kyytä. Pitäis varmaan hankkia, vähintäänkin sentimentaalisten syiden vuoksi.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 004
Tosiaan, mulla on periaatteessa kolme settiä. Yks on just kevyin kyy, sitten se keskiraskas. Loppusyksystä kaivan esiin 9' kepin, joka on sitten 200g asti. Muistaakseni mulla ei oo tota raskainta kyytä. Pitäis varmaan hankkia, vähintäänkin sentimentaalisten syiden vuoksi.
Oispa tehty semmonen 9' yks osainen up to 500g malli vielä :devilish:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 728
Suositelkaas jotain perusvapaa yleiskäyttöön, jigivapa okuma beater löytyy. Yleis/beatervapana on nyt wanha daiwa samurai josta katkennut päästä niin että se on 185cm pitkä. Kohdekaloina puskahauet, ja kirjolohet/taimenet. Kelana löytyy shimanon ja okuman 2500 avokelaa. Vieheinä voi olla isompaa lottoa, 15-20g vicke rannikkovaappua ja minnow spoonia... Varmaan tuohon daiwan keppiin verraten mikä tahansa on hyvä, ja jotain 50-80e hintaluokkaan jos löytyisi edes välttävää keppiä. Samurai on kylläkin ihan hyvin pelannut 1,5kg kirjojen ja 3kg haukien kanssa, kun paremmasta ei tietoa.

Edit: Vielä tosta pituudesta, varmaan 7 jalkanen sopiva? Vai onko 8 jalkasessa jotain isoja etuja. 2 osainen kuitenkin, että mahtuu corsaan sisälle.
 
Liittynyt
17.09.2020
Viestejä
1 760
Suositelkaas jotain perusvapaa yleiskäyttöön, jigivapa okuma beater löytyy. Yleis/beatervapana on nyt wanha daiwa samurai josta katkennut päästä niin että se on 185cm pitkä. Kohdekaloina puskahauet, ja kirjolohet/taimenet. Kelana löytyy shimanon ja okuman 2500 avokelaa. Vieheinä voi olla isompaa lottoa, 15-20g vicke rannikkovaappua ja minnow spoonia... Varmaan tuohon daiwan keppiin verraten mikä tahansa on hyvä, ja jotain 50-80e hintaluokkaan jos löytyisi edes välttävää keppiä. Samurai on kylläkin ihan hyvin pelannut 1,5kg kirjojen ja 3kg haukien kanssa, kun paremmasta ei tietoa.

Edit: Vielä tosta pituudesta, varmaan 7 jalkanen sopiva? Vai onko 8 jalkasessa jotain isoja etuja. 2 osainen kuitenkin, että mahtuu corsaan sisälle.
Jos rannalta heität, eikä ole superpusikkoista, niin ehdottomasti 8' tai enemmän. Pidemmät heitot ja hyvä aihio tuo pidemmässä vavassa sekä herkkyyttä että voimaa. Riippuu aihion muodosta ja matskuista. 7' on puska/venevapa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
534
Tänään tuli savagen sg4 power game 20-60g. Vaikuttaa ihan ok kepiltä kun hypistelin. Näyttää vaan aika koomiselta calcuttan kanssa.
:spuking:
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 004
Jos rannalta heität, eikä ole superpusikkoista, niin ehdottomasti 8' tai enemmän. Pidemmät heitot ja hyvä aihio tuo pidemmässä vavassa sekä herkkyyttä että voimaa. Riippuu aihion muodosta ja matskuista. 7' on puska/venevapa.
Itse taas mielestäni jigivavoissa sweetspot on siinä reilun 7' kohdalla. Kaikki yli kasin kepit on olleet järkiään turhan etupainoisia keveillä keloilla. 7'2-7'6 välillä taitaa olla kaikki käytössä olevat itsellä. Jännästi taas 6'6 kepit tuntuu pilkkivavoilta kun on tottunut pidempiin vaikka eroa 7'2 vs 6'6 on aivan olemattomasti.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 728
Onko suosituksia ihan malleista, vai kävelenkö kauppaan hypistelemään ja otan sopivalla viehesuosituksella olevan budjettiin sopivan?
 
Liittynyt
20.03.2018
Viestejä
54
Onko suosituksia ihan malleista, vai kävelenkö kauppaan hypistelemään ja otan sopivalla viehesuosituksella olevan budjettiin sopivan?
Mä oon tykännyt savage hearing xlnt malleista, taitaisi osua sun budjettiin.

Paras se olisi silti varmaan käydä kaupassa heiluttelemassa että löytyy omaan käteen sopiva.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 004
Onko suosituksia ihan malleista, vai kävelenkö kauppaan hypistelemään ja otan sopivalla viehesuosituksella olevan budjettiin sopivan?
jokainen kehuu tietysti omiaan. Mutta jos sulla on joku tuntuma vehkeisiin niin kyllähän sää itselles sopivimman löydät kun käyt hetkutteleen.
 
Liittynyt
25.01.2017
Viestejä
147
Vieläkö Savagen vapapussi on sellainen, jota voi käyttää avokelan ollessa paikallaan?
Vanhan dropshotin mukana tuli sellainen, se on ihan parhautta. Js erikseen eivät myyneet.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 004
Vieläkö Savagen vapapussi on sellainen, jota voi käyttää avokelan ollessa paikallaan?
Vanhan dropshotin mukana tuli sellainen, se on ihan parhautta. Js erikseen eivät myyneet.
En muista kyllä kun pussit lyön aina heti nurkkaan :) voin tarkistaa kun kotiudun.
 
Liittynyt
17.09.2020
Viestejä
1 760
jokainen kehuu tietysti omiaan. Mutta jos sulla on joku tuntuma vehkeisiin niin kyllähän sää itselles sopivimman löydät kun käyt hetkutteleen.
Tää on just näin. Toki aikojen saatossa se näkemys sopivasta muuttuu, jos harrastus syvenee. Mulla ei aidosti ole käryä vapojeni määrästä. Pituudet kuitenkin väliltä 1,5-14,5 m.

Huonot vavat ovat harvassa, niitäkin toki on. Usein vavan mainostettu käyttötarkoitus ei ole sen paras käyttötarkoitus. Esim. Muinainen RTX Slider Jerk on loistava yksiosainen ja raskas jigivapa, myös vertsuun. Sen piti olla jerkkikeppi. Siinä se ei varsinaisesti loista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 336
Kalaveneen vaihto käynnissä...tällä hetkellä ollaan maakrapuna ja jotain tarttis laituriin. Google&youtube vakoilee toki verkkokäyttäytymistäni ja oli sitä mieltä että tarvitsen tämmöisen:



:drool:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
534
Siiman puolaus on kyllä aina yhtä tuskaa. Ärsyttää jos ei mene koko puola ja ärsyttää jos jää vajaaksi. :facepalm:
 
Liittynyt
17.09.2020
Viestejä
1 760
tuosta pääsee kun ostaa isompaa rullaa. Saa aina puolattua täyteen.
Tai kun puolaa x+y -määrän keloja, silmä kehittyy. Kuitenkin hermojen ja silmien säästämiseksi, suosittelen nuuskiksen vinkkiä. Toki sitten naurattaa, kun on saanut ison puolallisen villanarua. Kuiduissa laatuheitot ovat tarpeettoman yleisiä.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 807
tuosta pääsee kun ostaa isompaa rullaa. Saa aina puolattua täyteen.
Oon tykännyt isoista rullista muutenkin. Marginaalisesti halvempaa ja tulee vähemmän lyhkäisiä jämäsiimanpaloja mille ei oikein ole käyttöä.

Viime kausi tuli testattua 10,15 ja 20lbs 100% fluorocarbonia karpin ja monnin onkihommissa. Nyt päätynyt siihen, että 20lbs siima on aika sopiva. Ohuemmilla, jos jää koukku/paino kiinni niin aika usein katkeaa siima sen sijaan, että saisi revittyä koukun irti tai vedettyä puunkarahkan tms. maihin. Oli todella tuntuva ero keloilla olevassa siimamäärässä kauden jälkeen vaikka jokainen kela sai about saman kalastusajan samoissa paikoissa. Paksumpi siima selkeästi kustannustehokkaampaa säästäen samalla luontoa ja lompakkoa.

Fluorocarbon on varsinkin karppia pohjaonkiessa hyvää kamaa. Siima painuu pohjaan. Karpit tuntuvat säikähtävän, jos osuvat uidessaan siimaan. Mun testaamista siimoista
mieluisammaksi muodostui Seaguar InvizX Fluorocarbon. Onko teillä muilla suosikkeja eri siimoista? (kuitu, mono, fluorocarbon, perukemateriaalit)
 
Liittynyt
17.09.2020
Viestejä
1 760
Oon tykännyt isoista rullista muutenkin. Marginaalisesti halvempaa ja tulee vähemmän lyhkäisiä jämäsiimanpaloja mille ei oikein ole käyttöä.

Viime kausi tuli testattua 10,15 ja 20lbs 100% fluorocarbonia karpin ja monnin onkihommissa. Nyt päätynyt siihen, että 20lbs siima on aika sopiva. Ohuemmilla, jos jää koukku/paino kiinni niin aika usein katkeaa siima sen sijaan, että saisi revittyä koukun irti tai vedettyä puunkarahkan tms. maihin. Oli todella tuntuva ero keloilla olevassa siimamäärässä kauden jälkeen vaikka jokainen kela sai about saman kalastusajan samoissa paikoissa. Paksumpi siima selkeästi kustannustehokkaampaa säästäen samalla luontoa ja lompakkoa.

Fluorocarbon on varsinkin karppia pohjaonkiessa hyvää kamaa. Siima painuu pohjaan. Karpit tuntuvat säikähtävän, jos osuvat uidessaan siimaan. Mun testaamista siimoista
mieluisammaksi muodostui Seaguar InvizX Fluorocarbon. Onko teillä muilla suosikkeja eri siimoista? (kuitu, mono, fluorocarbon, perukemateriaalit)
Heittokalastukseen kuitu 95% tapauksista. Karppihommissa fluoropinnotteinen mono on ollut tosi jees. Hinkkauskestävyys hyvä, mutta on hivenen pehmeämpää kuin täysfluoro. Eli pidemmät heitot jne.
 
Liittynyt
17.09.2020
Viestejä
1 760
@finWeazel Se pitää sanoa, että tässä on alkanut ymmärtää laajemmin siimoja, vapoja ja kalastusmuotoja. Ihan parin viimeisimmän vuoden aikana. Ehti olemaan vesillä ajatuksen kanssa.

Kalastusvälinebusiness oli omaa elämää pitkään, ja on hieman huvittavaa nähdä ulkopuolelta (out of the tackle box), miten skene junnaa paikallaan. Ihan vain mainitakseni, fluoropääsiima on Suomessa täyttä noituutta edelleen. Ekan 300m fluororullan ostin 2007. Tää maa on perässähiihtäjä eri kalastusmuodoissa ja myös välineiden saatavuuden suhteen. Kalastuskulttuurin yksipuolisuus on ällistyttävää.

Edit: muokattu sisältöä hieman täsmällisemmäksi
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.09.2020
Viestejä
1 760
Live-hommissa sentään taidetaan olla aika hyvin sentään kehityksessä mukana jos vertaa vaikka länsinaapuriin...
Tämä on vain mun mielipide, ja en hyökkää kommenttiasi vastaan.

Mä en tule mahtumaan livevärkkien kanssa ikinä samaan veneeseen. Tuo hajottaa kalastuksen ytimen, ja sen "neljännen seinän" joka tekee kalastuksesta jännittävän. Lisäksi se mahdollistaa liikaa. Tekniikan mukana tulee suurempi vastuu. Nyt voidaan härnätä sama kala ottamaan, vaikka se olisi vasta palautumassa edellisestä vapautuksesta.

Olen joskus kehittänyt "ylitehokkaita" menetelmiä, ja pian päättänyt olla käyttämättä niitä. Nuo konstit+live olis ahdistavaa "teurastusta". Onneksi karpin onginta on niin jäätävän vaikeaa niillä järvillä, joissa käyn. Pitää käyttää kaikki konstit, ja homma leviää siihen, että joku kesämies keksii soudella onkipaikan päälle kolistelemaan. Keskellä yötä, kännissä. Heh.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
534
Kävin kääntämässä veneen ja heitin parit testiheitot tuolla 20-60g power gamella. Oli kyllä aika lailla sellainen vapa mitä hain vaikka summassa ostinkin. Yllättävän jämäkkä. Pelkäsin että olisi vähän "löysempi". 16g minnow spoonikin yllättäen lensi ihan kohtalaisesti ja lähinnä kela tuntui olevan rajoittava tekijä.

IMG_20210509_163813746_HDR.jpg
 
Liittynyt
31.01.2017
Viestejä
227
Tämä on vain mun mielipide, ja en hyökkää kommenttiasi vastaan. Mä en tule mahtumaan livevärkkien kanssa ikinä samaan veneeseen. Tuo hajottaa kalastuksen ytimen, ja sen "neljännen seinän" joka tekee kalastuksesta jännittävän.
Kommentissani ei liene mitään vastaan hyökättävää, se lienee faktaa. Itse en myöskään harrasta livevärkkejä lainkaan koska harrastaja pärjää ruokakoon ahventen ja kuhien kanssa mainiosti ilmankin eikä koko formaatti juuri kiinnosta vaikka sitä kiva onkin youtube-videoilta seurailla. Jos näitä olisi ilmestynyt 30v sitten olisi tilanne voinut olla toinen kun oli vielä kilpailuviettiä....
 
Liittynyt
17.09.2020
Viestejä
1 760
Kommentissani ei liene mitään vastaan hyökättävää, se lienee faktaa. Itse en myöskään harrasta livevärkkejä lainkaan koska harrastaja pärjää ruokakoon ahventen ja kuhien kanssa mainiosti ilmankin eikä koko formaatti juuri kiinnosta vaikka sitä kiva onkin youtube-videoilta seurailla. Jos näitä olisi ilmestynyt 30v sitten olisi tilanne voinut olla toinen kun oli vielä kilpailuviettiä....
Itse arvostan live-kaloja ja kalastajia yhtä korkealle kuin verkkokaloja ja -kalastajia.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
30
Meneekö kuitusiima huonoksi? Pitääkö laittaa uudet siimat tälle kesälle? Kylmässä varastossa ollut kalavehkeet talven ajan.
 
Liittynyt
17.09.2020
Viestejä
1 760
Meneekö kuitusiima huonoksi? Pitääkö laittaa uudet siimat tälle kesälle? Kylmässä varastossa ollut kalavehkeet talven ajan.
Kuitusiima pysyy ihan hyvänä, jos säilytetään varjossa, ja kohtuullisen kuivissa oloissa. Kuitusiima kuluu pääasiassa käytössä, ja siiman rispaantuminen on selkein merkki. Kakapon nixinurkka suosittelee, että jos siima vaikuttaa kuluneelta, siima kannattaa kääntää. Eli pois puolalta, ja siima kelataan puolalle toisin päin. Luonto ja kukkaro kiittää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
534
Pitäisi "tuunata" medium koon snack baitteja jotenkin. Ostin niitä joskus 50% alesta tjsp ja nuo hilevärit ui kuin tönkkösuolattu silakka jos eivät satu pyörimään. Keitinkin niitä joskus, mutta eipä ne siitä pehmentyneet yhtään. :facepalm:
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 427
Viestejä
4 161 314
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom