Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Itse laitan siiman paksun kirjan sivujen välistä kulkemaan, niin kelautuu sopivalla kireydellä.
Mikäköhän olisi paras halpa kaikuluotain soutuveneeseen? Tuota garminin striker 4 plussaa katsellut, mutta antaakohan tuo ClearVü kauhesti lisäarvoa? Hinta nousisi varmaan satasella.

Mitenköhän mun luottojigimerkki Mikadolle käy nyt kun Merikarvian miehet lopettaa maahantuonnin. Toivottavasti näitä saa vielä jatkossakin Suomesta, motonet oli näköjään tyhjännyt Mikadon valikoiman.
Daiwa Vulcan Up to 120g versio sekä Blacksox BSX852H-HK saavat molemmat kyllä suositukset meikältä. Vulcania voi olla haastava löytää, kun on ilmeisesti poistunut malli. Blacksoxille suositus jos noiden kahden välillä vertailee.Suosituksia hyrrävavaksi hauelle?
Heitettävä vieheet yleensä luokkaa 40-80g mutta toiveissa olisi että kestäisi myös vähän isommat ja kevyemmätkin lusikat lentäisivät.
Patriot kyy kiehtoo mutta tohtiiko tuolla kevyemmällä lingota yli 100g mötköjä?
Sillä keveimmällä en heittäisi kyllä likikään sataa. Keskimmäinen malli on up to 130g ja heittä satasen mukisematta.Suosituksia hyrrävavaksi hauelle?
Heitettävä vieheet yleensä luokkaa 40-80g mutta toiveissa olisi että kestäisi myös vähän isommat ja kevyemmätkin lusikat lentäisivät.
Patriot kyy kiehtoo mutta tohtiiko tuolla kevyemmällä lingota yli 100g mötköjä?
Se keskimmäinen malli on varmasti soveliain. Kevyin joutuu liian koville 100g yli mentäessä.Sillä keveimmällä en heittäisi kyllä likikään sataa. Keskimmäinen malli on up to 130g ja heittä satasen mukisematta.
lähtökohtaisesti sama vapa jos halutaan lusikoiden ja yli 100g vieheiden heittoon niin hyvä se ei voi olla kumpaankin.
kyy vavoista @Kakapo osaa varmaan sanoa enemmän kuin kukaan.
mulla on kaikki ja varsinkinjärein 8'6 edelleen varsin aktiivisessa käytössä.
Sillä keveimmällä en heittäisi kyllä likikään sataa. Keskimmäinen malli on up to 130g ja heittä satasen mukisematta.
lähtökohtaisesti sama vapa jos halutaan lusikoiden ja yli 100g vieheiden heittoon niin hyvä se ei voi olla kumpaankin.
kyy vavoista @Kakapo osaa varmaan sanoa enemmän kuin kukaan.
mulla on kaikki ja varsinkinjärein 8'6 edelleen varsin aktiivisessa käytössä.
Kyllähän mukavampi on heitellä käytettäville heittopainoille soveliailla seteillä. Sen takia niitä itselläkin on minimissään 2 mukana.Thanks. Todellisuudessa raskaimmat vieheet olisivat varmaan pigshadeja ilman jigipäätä mutta alkavat olla jo lähempänä sataa grammaa koukkuineen..
Ehkä tässä joo tavoittelee mahdottomia jos yrittää yhdistää kevyet vieheet isoihin kumimötköihin samassa vavassa.
Tosiaan, mulla on periaatteessa kolme settiä. Yks on just kevyin kyy, sitten se keskiraskas. Loppusyksystä kaivan esiin 9' kepin, joka on sitten 200g asti. Muistaakseni mulla ei oo tota raskainta kyytä. Pitäis varmaan hankkia, vähintäänkin sentimentaalisten syiden vuoksi.Kävin motonetistä hakemassa 80g version. Tuntui omaan käteen paremmalta kuin tuhdinpi kyy ja monet muut.
Kelaksi bongasin pari sivua taaksepäin kurrelta shimano tranx.
Järkevää syytä ei taaskaan ollut uusia hankkia mutta mikäs teet helatorstaina pääsee sitten uusia kokeilemaan, josko olisivat hauet liikkeellä sillä viime viikonloppuna eivät lappeenrannan lähistöllä ainakaan olleet.
Oispa tehty semmonen 9' yks osainen up to 500g malli vieläTosiaan, mulla on periaatteessa kolme settiä. Yks on just kevyin kyy, sitten se keskiraskas. Loppusyksystä kaivan esiin 9' kepin, joka on sitten 200g asti. Muistaakseni mulla ei oo tota raskainta kyytä. Pitäis varmaan hankkia, vähintäänkin sentimentaalisten syiden vuoksi.

Jos rannalta heität, eikä ole superpusikkoista, niin ehdottomasti 8' tai enemmän. Pidemmät heitot ja hyvä aihio tuo pidemmässä vavassa sekä herkkyyttä että voimaa. Riippuu aihion muodosta ja matskuista. 7' on puska/venevapa.Suositelkaas jotain perusvapaa yleiskäyttöön, jigivapa okuma beater löytyy. Yleis/beatervapana on nyt wanha daiwa samurai josta katkennut päästä niin että se on 185cm pitkä. Kohdekaloina puskahauet, ja kirjolohet/taimenet. Kelana löytyy shimanon ja okuman 2500 avokelaa. Vieheinä voi olla isompaa lottoa, 15-20g vicke rannikkovaappua ja minnow spoonia... Varmaan tuohon daiwan keppiin verraten mikä tahansa on hyvä, ja jotain 50-80e hintaluokkaan jos löytyisi edes välttävää keppiä. Samurai on kylläkin ihan hyvin pelannut 1,5kg kirjojen ja 3kg haukien kanssa, kun paremmasta ei tietoa.
Edit: Vielä tosta pituudesta, varmaan 7 jalkanen sopiva? Vai onko 8 jalkasessa jotain isoja etuja. 2 osainen kuitenkin, että mahtuu corsaan sisälle.

Itse taas mielestäni jigivavoissa sweetspot on siinä reilun 7' kohdalla. Kaikki yli kasin kepit on olleet järkiään turhan etupainoisia keveillä keloilla. 7'2-7'6 välillä taitaa olla kaikki käytössä olevat itsellä. Jännästi taas 6'6 kepit tuntuu pilkkivavoilta kun on tottunut pidempiin vaikka eroa 7'2 vs 6'6 on aivan olemattomasti.Jos rannalta heität, eikä ole superpusikkoista, niin ehdottomasti 8' tai enemmän. Pidemmät heitot ja hyvä aihio tuo pidemmässä vavassa sekä herkkyyttä että voimaa. Riippuu aihion muodosta ja matskuista. 7' on puska/venevapa.
Mä oon tykännyt savage hearing xlnt malleista, taitaisi osua sun budjettiin.Onko suosituksia ihan malleista, vai kävelenkö kauppaan hypistelemään ja otan sopivalla viehesuosituksella olevan budjettiin sopivan?
Onko suosituksia ihan malleista, vai kävelenkö kauppaan hypistelemään ja otan sopivalla viehesuosituksella olevan budjettiin sopivan?
se ois sitten alettama koeajamaan..
Vieläkö Savagen vapapussi on sellainen, jota voi käyttää avokelan ollessa paikallaan?
Vanhan dropshotin mukana tuli sellainen, se on ihan parhautta. Js erikseen eivät myyneet.
Tää on just näin. Toki aikojen saatossa se näkemys sopivasta muuttuu, jos harrastus syvenee. Mulla ei aidosti ole käryä vapojeni määrästä. Pituudet kuitenkin väliltä 1,5-14,5 m.jokainen kehuu tietysti omiaan. Mutta jos sulla on joku tuntuma vehkeisiin niin kyllähän sää itselles sopivimman löydät kun käyt hetkutteleen.
Ylin ja kolmanneksi ylin herättävät lievää kiinnostusta. Samoihin slotteihin löytyy jo mailaa, siksi kuume ei nouse enempää. Ainut mitä oikeastaan kaipaan on raskas dropshot-keppi hyrrälle.![]()
se ois sitten alettama koeajamaan..

Siiman puolaus on kyllä aina yhtä tuskaa. Ärsyttää jos ei mene koko puola ja ärsyttää jos jää vajaaksi.![]()
Tai kun puolaa x+y -määrän keloja, silmä kehittyy. Kuitenkin hermojen ja silmien säästämiseksi, suosittelen nuuskiksen vinkkiä. Toki sitten naurattaa, kun on saanut ison puolallisen villanarua. Kuiduissa laatuheitot ovat tarpeettoman yleisiä.tuosta pääsee kun ostaa isompaa rullaa. Saa aina puolattua täyteen.
tuosta pääsee kun ostaa isompaa rullaa. Saa aina puolattua täyteen.
Heittokalastukseen kuitu 95% tapauksista. Karppihommissa fluoropinnotteinen mono on ollut tosi jees. Hinkkauskestävyys hyvä, mutta on hivenen pehmeämpää kuin täysfluoro. Eli pidemmät heitot jne.Oon tykännyt isoista rullista muutenkin. Marginaalisesti halvempaa ja tulee vähemmän lyhkäisiä jämäsiimanpaloja mille ei oikein ole käyttöä.
Viime kausi tuli testattua 10,15 ja 20lbs 100% fluorocarbonia karpin ja monnin onkihommissa. Nyt päätynyt siihen, että 20lbs siima on aika sopiva. Ohuemmilla, jos jää koukku/paino kiinni niin aika usein katkeaa siima sen sijaan, että saisi revittyä koukun irti tai vedettyä puunkarahkan tms. maihin. Oli todella tuntuva ero keloilla olevassa siimamäärässä kauden jälkeen vaikka jokainen kela sai about saman kalastusajan samoissa paikoissa. Paksumpi siima selkeästi kustannustehokkaampaa säästäen samalla luontoa ja lompakkoa.
Fluorocarbon on varsinkin karppia pohjaonkiessa hyvää kamaa. Siima painuu pohjaan. Karpit tuntuvat säikähtävän, jos osuvat uidessaan siimaan. Mun testaamista siimoista
mieluisammaksi muodostui Seaguar InvizX Fluorocarbon. Onko teillä muilla suosikkeja eri siimoista? (kuitu, mono, fluorocarbon, perukemateriaalit)
@finWeazel Tää maa on niin perässähiihtäjää joka hiton sektorilla. Kalahommissa vielä keskimääräistä huonommin.
Tämä on vain mun mielipide, ja en hyökkää kommenttiasi vastaan.Live-hommissa sentään taidetaan olla aika hyvin sentään kehityksessä mukana jos vertaa vaikka länsinaapuriin...
Tämä on vain mun mielipide, ja en hyökkää kommenttiasi vastaan. Mä en tule mahtumaan livevärkkien kanssa ikinä samaan veneeseen. Tuo hajottaa kalastuksen ytimen, ja sen "neljännen seinän" joka tekee kalastuksesta jännittävän.
Itse arvostan live-kaloja ja kalastajia yhtä korkealle kuin verkkokaloja ja -kalastajia.Kommentissani ei liene mitään vastaan hyökättävää, se lienee faktaa. Itse en myöskään harrasta livevärkkejä lainkaan koska harrastaja pärjää ruokakoon ahventen ja kuhien kanssa mainiosti ilmankin eikä koko formaatti juuri kiinnosta vaikka sitä kiva onkin youtube-videoilta seurailla. Jos näitä olisi ilmestynyt 30v sitten olisi tilanne voinut olla toinen kun oli vielä kilpailuviettiä....
Kuitusiima pysyy ihan hyvänä, jos säilytetään varjossa, ja kohtuullisen kuivissa oloissa. Kuitusiima kuluu pääasiassa käytössä, ja siiman rispaantuminen on selkein merkki. Kakapon nixinurkka suosittelee, että jos siima vaikuttaa kuluneelta, siima kannattaa kääntää. Eli pois puolalta, ja siima kelataan puolalle toisin päin. Luonto ja kukkaro kiittää.Meneekö kuitusiima huonoksi? Pitääkö laittaa uudet siimat tälle kesälle? Kylmässä varastossa ollut kalavehkeet talven ajan.

Keittäminen on hyvä tehdä "täsmänä", jos mahis. Eli kova varsi ja löysä perä antaa semmosen lupsuttavan uinnin. Jos pystyy antamaan kirurginveistä pyrstön juureen, ohentaen hieman, uintia saa lisää.Pitäisi "tuunata" medium koon snack baitteja jotenkin. Ostin niitä joskus 50% alesta tjsp ja nuo hilevärit ui kuin tönkkösuolattu silakka jos eivät satu pyörimään. Keitinkin niitä joskus, mutta eipä ne siitä pehmentyneet yhtään.![]()
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.