Kahvinkeittimet

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 701
Ei muuten ole enää paluuta valmiiksi jauhettuun, kun on kerran maistanut vastajauhettua. Ero on merkittävä.
Se on ihan totta, että ero on merkittävä. Se on sitten enemmän henkilökohtaisista mieltymyksistä kiinni, että kumpaan suuntaan se ero muodostuu. Minä en ole täysin vakuuttunut, että jauhettu olisi parempaa, mutta erilaista se selvästi on.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 975
Se on ihan totta, että ero on merkittävä. Se on sitten enemmän henkilökohtaisista mieltymyksistä kiinni, että kumpaan suuntaan se ero muodostuu. Minä en ole täysin vakuuttunut, että jauhettu olisi parempaa, mutta erilaista se selvästi on.
Aika jännä. Mulla ei makuaisti ole edes mikään yli-ihmisen versio, mutta vastajauhetun veroista en ole ikinä valmiiksi jauhetuilla saanut aikaan. Tuskin se nyt pelkästä valikoiman laajuudestakaan on kiinni. Sellainen fiilis mulla on, että parhaat valmiiksi jauhetut hakkaavat huonon papukahvin, mutta eivät pääse kovinkaan lähelle parhaita papukahveja. Jos ymmärrätte mitä tarkoitan.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Minä en ole täysin vakuuttunut, että jauhettu olisi parempaa, mutta erilaista se selvästi on.
Ainahan voi jauhaa väärin. Liian karkeeta -> mautonta, liian hienoa -> kitkerää (näin erittäin lyhyesti heitettynä). Jos tykkäät valmiiksi jauhetun vahvuudesat, niin haet saman jauhatusasteen. Eroksi muodostuu silloin vanha kahvi vs. tuoreempi kahvi.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 701
Aika jännä. Mulla ei makuaisti ole edes mikään yli-ihmisen versio, mutta vastajauhetun veroista en ole ikinä valmiiksi jauhetuilla saanut aikaan. Tuskin se nyt pelkästä valikoiman laajuudestakaan on kiinni. Sellainen fiilis mulla on, että parhaat valmiiksi jauhetut hakkaavat huonon papukahvin, mutta eivät pääse kovinkaan lähelle parhaita papukahveja. Jos ymmärrätte mitä tarkoitan.
Siksi sanoinkin, että kokemus on henkilökohtainen. Minä olen sen verran satunnainen kahvinjuoja (joku 1-2 kuppia viikossa, eikä aina sitäkään), että en välttämättä arvosta samoja asioita kahvissa kuin joku toinen.

Ainahan voi jauhaa väärin. Liian karkeeta -> mautonta, liian hienoa -> kitkerää (näin erittäin lyhyesti heitettynä). Jos tykkäät valmiiksi jauhetun vahvuudesat, niin haet saman jauhatusasteen. Eroksi muodostuu silloin vanha kahvi vs. tuoreempi kahvi.
Tämä voi vaikuttaa toki, mutta ainakin tuossa Delonghissa niiden asetusten säätäminen on niin kömpelöä, että menen sillä minkä vaimo on aktiivisempana kahvi-ihmisenä todennut hyväksi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.05.2017
Viestejä
1 072
Tuoreen kahvin jauhaminen aamulla on jo sen takia ihan toisen luokan kokemus kuin valmiiksijauhetun kahvin lapiointi, että siitä tulvii sieraimiin todella miellyttävä tuoksu. Tämä siis erillisillä myllyillä, integroidut eivät yleensä samaa saa aikaiseksi.
 
Liittynyt
03.12.2017
Viestejä
380
Kumpi sitten on helpompaa, säätää masiinaa vai lappaa just haluamansa määrä papuja myllyyn? Mullahan se on sikäli helppoa, että puoliso ei kovin usein kahvia juo ja pärjään AeroPressillä (yksi muki) ja pressopannulla (kaksi mukia). AeroPressin mukana tuli mittalusikka, jolla keittää tasan yhden mukillisen. Ei se paljon tuota helpommaksi enää mene, mitä papujen mittaamiseen tulee. Hienosäätö kukkurallisuuden (hieno sana!) mukaan asteikolla tasapäinen - maksimikukkurallinen. Hienosäätöähän tarvitaan usein, kun käyttää eri papuja.

Ei muuten ole enää paluuta valmiiksi jauhettuun, kun on kerran maistanut vastajauhettua. Ero on merkittävä.
Täytyy sanoa, ettei tosiaan ole minkäänlaista kokemusta papujen jauhamisesta, joten en pysty väittelemään :D
Toisaalta...voishan sitä ensin ostaa vaikka asiallisen käsimyllyn (esim. Hario Skerton Plus käsikäyttöinen kahvimylly lienee asiallinen) ja vähän tunnustella lähteekö papuhommat lentoon itsellä. Eihän tuo nyt ihan mahdottomia maksa ja voi myydä pois, jos ei tule käytettyä. Kokokin niin pieni, et kyllä tuon johonkin saa survottua.
 

FinMaky

Tekee sitä ATK:ta
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
680
Täytyy sanoa, ettei tosiaan ole minkäänlaista kokemusta papujen jauhamisesta, joten en pysty väittelemään :D
Toisaalta...voishan sitä ensin ostaa vaikka asiallisen käsimyllyn (esim. Hario Skerton Plus käsikäyttöinen kahvimylly lienee asiallinen) ja vähän tunnustella lähteekö papuhommat lentoon itsellä. Eihän tuo nyt ihan mahdottomia maksa ja voi myydä pois, jos ei tule käytettyä. Kokokin niin pieni, et kyllä tuon johonkin saa survottua.
Käsimylläys on toki "kivaa" aamujumppaa, mutta mä hyrrään sähköllä ja tämä on mun mielestä hinta/laatu ihan validi kone: Wilfa Classic Aroma CGWS-130B kahvimylly, Hinta 119,90 € löytyy myös esim prismasta Wilfa Wscg-2 Kahvimylly 79.95€ hintaan ja on sama laite. Arvostelua englannista
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 689
Jos helppoutta haetaan, niin toki panostaminen on aina panostamista, ja pahimmillaan nysväystä. Mutta jos ajattelee että onko eroa vippaako keittimeen x määrän valmiiksijauhetta, vai z määrän papuina, niin ihan samaa asiaahan se on.
-Se tosin kannattaa pitää mielessä myös, että jos jokin tietty on standardi, jota haetaan, on se sitten kotipitsa tai juhlamokka, niin ei kannata alkaa äheltämään itse, hakee kotipitsasta ja keittää juhlamokkaa. Koska, kuten sanottua itse ja erilailla tekemällä tulee erilaista.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 689
Vastajauhetun ja valmiiksijauhetun eroja voi hieman valottaa ajatella sitä, miltä se juuriavattu valmiiksijauhettu tuoksuu...ja muistaa miltä sama tuoksuu kolmen päivän päästä -no ei paljoa miltään.
Mutta: kyllä se kahvi papuinakin vanhenee, vasta-avattu papupussikin on elämys verrattuna siihen kolmepäiväävanhaan, muttei alkuunkaan ero ole niin suuri kuin valmiiksijauhetulla.
Itsellä tuoksua tietysti laskee se että säilytän kahvini pakastimessa, joten kylmä papu ei paljoa tuoksu...

-Kommentoimpa helppousaspektilla vielä sitä käsimyllyäkin: aivan tolkutonta hommaa, sitäö ei viitsi Erkikään kuin sen pari kertaa. Js minulta kysytään ;_D
 
Liittynyt
13.08.2021
Viestejä
401
Älyttömän simppeli kun opettelee esim 8 kuppia keittää vaikka 68g papuja mitata vaakalla ja nakata papumyllyyn. Aamusta riippuen voi säätää karkeutta jos huvittaa. Tälleen mentiin viimeset 5 vuotta ennen kahvikonetta joka muuan kuukausi sitten laitettiin, sitä toki erimalliin pitää puhdistaa.
Kahvinkeitin/myllykomboissa ei erikseen säädellä sit niin paljoa.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 689
Itse keittelen vasemmalla kädellä, eli jauhan kahvia sopivan määrän, eli en mittaa edes tilavuutta asiallisesti.
Joten minun kuuluisi miettiä tätä...kin:

 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 975
Mitä väliä tuolla yber-tarkkuudella on suodatinkahvissa, jos ei mittaa ihan kaikkea, alkaen huoneen ja astioiden peruslämpötilasta? Jos käyttää maitoa ja/tai sokeria, nekin pitää punnita, vedestä puhumattakaan. Silmämäärällä tulee parhaat kahvit. Jätetään kuitenkin disclaimer espressolle. Se on enemmän piperrystä.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Miksi huoneen ja astioiden lämpötila pitäisi mitata? Ja kyllä, vesi punnitaan siinä missä kahvipavutkin suodatinkahvia tehdessä. Yhtä kuppia kohden 300g vettä ja 18g papuja.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 975
Miksi huoneen ja astioiden lämpötila pitäisi mitata? Ja kyllä, vesi punnitaan siinä missä kahvipavutkin suodatinkahvia tehdessä. Yhtä kuppia kohden 300g vettä ja 18g papuja.
Jos kaikki pitää vakioida, vakioidaan lämpötilakin. Pikkutarkkuus kunniaan.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 010
Ekös se summamutikassa annostelu ole ihan OK. Tulepahan vaihtelua, ja mistäs tiedät että jos oletkin "paskalla" reseptillä tehnyt aina kahvia ja toistat sen aina uudestaan ja uudestaan :)

Turhan tarkkaa touhua, kyllähän ne pavutkin ovat erinlaisia eri valmistuserissä kun uuden pussukan hakee.
 

hrk

Liittynyt
23.07.2017
Viestejä
1 738
Miksi huoneen ja astioiden lämpötila pitäisi mitata? Ja kyllä, vesi punnitaan siinä missä kahvipavutkin suodatinkahvia tehdessä. Yhtä kuppia kohden 300g vettä ja 18g papuja.
Minä kyllä luotan siihen, että litra vettä painaa noin kilon. Ja siihen, että papujen annosteluun käyttämäni kippo on tänään samankokoinen kuin eilen. Ja eri papulaatujen tiheys on suunnilleen sama. Enkä siis punnitse joka kerta uudelleen. Juurihan minä toissavuonna punnitsin. Muuten olen sitä mieltä, että 300g eli 3 desiä vettä ei mahdu kuppiin, vaan vaatii mukin.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 689
Kuten videossa mainittiin, saattoi joku saada, ihan annostelulusikalla aikaan 5g-14,5g lusikallisia. Yyybertarkkaa! ;-D Tässä valosa kyllä ymmärrän että jos laittaa kahvia esim. äärestarkoilla 40-120g purumäärillä, niin ei ehkä myöskään huomaa, onko kahvi tuoretta tai ei ;-)
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 689
Hofmanen vertaa paria blinblingihtävää lirutinta (ja toteaa että kaikilla onnistuu):
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Jos kaikki pitää vakioida, vakioidaan lämpötilakin. Pikkutarkkuus kunniaan.
En myöskään mittaa sähkön jännitettä samalla kun laitan saunan päälle. En silti mene saunaan "ehkä 10 min käynnistyksestä, ehkä tunti", vaan sinnekin mennään yleensä katsomalla että se on suunnilleen oikeassa lämpötilassa. Ihmettelen ettet puuttunut jännitteeseen jota valtakunnanverkosta tulee, voihan sekin muuttaa mun kahvinkeittimen vastusta.

Ja eri papulaatujen tiheys on suunnilleen sama.
Ja tässä kohdassa mentiinkin jo aika pahasti pieleen. Niiden tiheys nimittäin ei ole alkuunkaan sama, eikä yhteen kauhaan mene samaa määrää papua. Se johtuu jo siitä että eri papulajikkeet ovat eri kokoisia, joten niiden väliin jää eri määrä ilmaakin.
 

hrk

Liittynyt
23.07.2017
Viestejä
1 738
Ja tässä kohdassa mentiinkin jo aika pahasti pieleen. Niiden tiheys nimittäin ei ole alkuunkaan sama, eikä yhteen kauhaan mene samaa määrää papua. Se johtuu jo siitä että eri papulajikkeet ovat eri kokoisia, joten niiden väliin jää eri määrä ilmaakin.
Mutta kun vaihtelen muutaman tutun papulajikkeen kesken, ja käytän yhtä lajiketta ainakin viikon kerrallaan, niin ehkä voin annostelussa nojautua kertyneeseen kokemukseen.

Kokemusta tarvitaan myös koska "oikea" grammamäärä on eri pavuille erilainen. Ehkä. Kun niissä on kuoretkin ehkä eripaksuiset. Tai paahdettu eri tavalla. Tai kahvi valmistetaan eri tavalla. 18g papuja kolmeen desiin vettä ei ole yleispätevä resepti.
 

hrk

Liittynyt
23.07.2017
Viestejä
1 738
Kuten videossa mainittiin, saattoi joku saada, ihan annostelulusikalla aikaan 5g-14,5g lusikallisia. Yyybertarkkaa! ;-D Tässä valosa kyllä ymmärrän että jos laittaa kahvia esim. äärestarkoilla 40-120g purumäärillä, niin ei ehkä myöskään huomaa, onko kahvi tuoretta tai ei ;-)
Mutta kun mittalusikkana on kuppi, johon tasaisella täytöllä mahtuu 40 grammaa tuttuja papuja, niin ilman puntarointiakin päästään melko hyvään tarkkuuteen. Ja mittalusikankin käytön oppii kyllä pienellä harjoituksella.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 689
Videossa kommentoitiin myös sitä, että jotkut saivat hyvinkin tarkkoja mittauksia aikaan, Hofmasen pieneksi yllätykseksi.
 
Liittynyt
03.12.2017
Viestejä
380
Käsimylläys on toki "kivaa" aamujumppaa, mutta mä hyrrään sähköllä ja tämä on mun mielestä hinta/laatu ihan validi kone: Wilfa Classic Aroma CGWS-130B kahvimylly, Hinta 119,90 € löytyy myös esim prismasta Wilfa Wscg-2 Kahvimylly 79.95€ hintaan ja on sama laite. Arvostelua englannista
Pitkällisen vääntämisen ja kääntämisen jälkeen tilasin Gigantista Wilfa wscg-2 kahvimyllyn, kun oli tarjouksessa 59,95€. Palautan, jos ei papuhommat ala nappaamaan :D
 
Liittynyt
03.12.2017
Viestejä
380
Pitkällisen vääntämisen ja kääntämisen jälkeen tilasin Gigantista Wilfa wscg-2 kahvimyllyn, kun oli tarjouksessa 59,95€. Palautan, jos ei papuhommat ala nappaamaan :D
Okei, ei tarvii palauttaa. Vaikuttaa hiton hyvältä laitteelta. Tuli käytyä Lidlissä ja mukaan tarttui pussillinen bellarom barista origins ethiopia & brazil kahvia ihan sillä ajatuksella, että on edullista vähä treenailla myllyn kanssa. Pakko kyllä sanoa, että tulihan tuolla myllyllä jotenkin uskomattoman rikasta, monivivahteista ja täyteläistä kahvia. Paljon on kahvista kiinni, mutta varmasti myllykin vaikuttaa. Maltan tuskin odottaa, että pääsen päräyttämään aamukaffet sillä :kahvi:
 
Viimeksi muokattu:

ssg

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 874
Okei, ei tarvii palauttaa. Vaikuttaa hiton hyvältä laitteelta. Tuli käytyä Lidlissä ja mukaan tarttui pussillinen bellarom barista origins ethiopia & brazil kahvia ihan sillä ajatuksella, että on edullista vähä treenailla myllyn kanssa. Pakko kyllä sanoa, että tulihan tuolla myllyllä jotenkin uskomattoman rikasta, monivivahteista ja täyteläistä kahvia. Paljon on kahvista kiinni, mutta varmasti myllykin vaikuttaa. Maltan tuskin odottaa, että pääsen päräyttämään aamukaffet sillä :kahvi:
Teepä testi ja osta jotain sellaista mitä saa papuna ja jauheena.

Olin vuosia juonut kahvin aina pavuista itse jauhettuna. Sitten ostin kerran valmiiksi jauhettua kun ei ollut papuja hyllyssä. Aivan tajunnan räjäyttävä ero. Ei se valmiiksi jauhettu maistunut edes samalta kahvilta.


Ostin muuten Chemexin alkukesästä. En ole sen jälkeen käyttänyt Moccamasteria, V60 tai AeroPressiä kertaakaan. Täydellinen kompromissi maun ja helppouden välillä. Tällä ei tarvitse tihrustaa niin tarkkaan kuin V60 ja laatu Moccablasteria selkeästi parempi kun on kuitenkin enemmän kontrollia.
 

lelfonso

Tukijäsen
Liittynyt
27.07.2018
Viestejä
733
Teepä testi ja osta jotain sellaista mitä saa papuna ja jauheena.
Ite tein tämän testin viime kesänä Arvid Nordquistin Franskrost -kahvilla. Kaupan suodatinjauhatus vs Wilfalla jauhettu silmämääräisesti yhtä karkeaksi. Keittimenä ihan tavan moccamaster. Ihan jäätävä ero itse jauhetun eroksi, ei tosiaan maistunut edes samalta kahvilta. Tekisi mieli käydä vähän muiluttamassa sitä ristretto.fi -foorumille kirjoittanutta kaveria joka totesi kyseisen myllyn kelpaavan vain mausteiden silppuamiseen.

Mutta mutta, ei niin hyvää etteikö huonoakin. En tiedä onko tuo oma Wilfa menossa rikki. Otin pavut pois ja pistin laitteen käyntiin, ja vaikuttaa siltä, että terä pyörisi aluksi normaalivauhtia mutta hidastuu lähes heti ja ääni muuttuu matalemmaksi. Myös jauhaminen kestää kauemmin kuin aiemmin. Mikähän lie? Hetkittäin kuulostaa ihan normaalilta.
 

Telaketju88

Tukijäsen
Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
739
Onko kukaan muu kyttäämässä kahvikonetarjouksia?

Itsellä budjetti 500-700e. Tämän hetken ykkösvaihtoehto olisi Siemens eq6 plus -sarjalainen.

Lukenut tämän ketjun viestit läpi ja porukka ollut ilmeisen tyytyväisiä ko. Koneeseen.
 

lelfonso

Tukijäsen
Liittynyt
27.07.2018
Viestejä
733
Jos se nyt maksaa 60e niin en mä kyllä huoltoonkaan veisi.
Joo, takuutakin on voimassa. Nyt se vaan hajosi lopullisesti. Ei pyöri kuin sen puoli sekuntia kerrallaan normaalisti ja sitten pysähtyy kuin seinään. Pitää kiikuttaa giganttiin.

Mietin tässä, että pitäiskö suoraan satsata tohon Sagen myllyyn..
 
Liittynyt
28.03.2019
Viestejä
163
Mulle on tulossa eka automaatti-espresso-keitin Philips EP2220/10. Aiemmin Mocciksen kanssa painettu menee.

Kysyisin että miten olette puhdistaneet näitä vastaavia koneita? Ilmeisesti olisi hyvä tehdä erikseen kalkinpoisto ja rasvanpoisto. Molempiin löytyy omia tabuja esim ao. setti. Mutta ootteko käyttäneet esim ruokasoodaa (rasvanpoisto) ja etikkaa (kalkinpoisto)?

Gigantin myyjä tosin tiesi kertoa ettei saa käyttää mitään aineita.

 
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
1 884
Mulle on tulossa eka automaatti-espresso-keitin Philips EP2220/10. Aiemmin Mocciksen kanssa painettu menee.

Kysyisin että miten olette puhdistaneet näitä vastaavia koneita? Ilmeisesti olisi hyvä tehdä erikseen kalkinpoisto ja rasvanpoisto. Molempiin löytyy omia tabuja esim ao. setti. Mutta ootteko käyttäneet esim ruokasoodaa (rasvanpoisto) ja etikkaa (kalkinpoisto)?

Gigantin myyjä tosin tiesi kertoa ettei saa käyttää mitään aineita.

En tiiä mutta kyllähän Philips itsekin myy automaattikoneiden putsausaineita

On myös ilman vedensuodattimia, jos haluaa ostaa pelkät aineet.

Edit. Täällä sivullahan on ton koneen osalta listattukin erilaiset putsausaineet käytettäväksi. Kaikkein helpoin on käyttää valmiita aineita. Neljännesvuosittainen puhdistus ja kalkinpoisto riittää hyvin joten en jaksaisi itse alkaa tuhertaa etikan ja ruokasoodan kanssa kun valmiilla tuotteillakaan ei kustannus ole suuri. Eikä pakko ole käyttää Philipsin omia tietenkään.
 
Liittynyt
05.05.2017
Viestejä
1 072
Mulle on tulossa eka automaatti-espresso-keitin Philips EP2220/10. Aiemmin Mocciksen kanssa painettu menee.

Kysyisin että miten olette puhdistaneet näitä vastaavia koneita? Ilmeisesti olisi hyvä tehdä erikseen kalkinpoisto ja rasvanpoisto. Molempiin löytyy omia tabuja esim ao. setti. Mutta ootteko käyttäneet esim ruokasoodaa (rasvanpoisto) ja etikkaa (kalkinpoisto)?

Gigantin myyjä tosin tiesi kertoa ettei saa käyttää mitään aineita.

Siellä laitteen ohjekirjassa kyllä ohjeistetaan puhdistaminenkin. Yleensä noihin on sisäänrakennettu puhdistusohjelma ja samoin valmistajalla on sitä varten sopivat tabletit.
 
Liittynyt
28.03.2019
Viestejä
163
Jep, haen jostain noita tabuja.
Kyseessä on siis Amazonin Warehouse Dealssista oleva käytetty kone. Sen takia haluan tehdä heti putsaukset.
 

moukula

Team AMD
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 522
Tarkoitus olisi ostaa joululahjaksi eräälle ihmiselle uusi kahvinkeitin, kun se hänen nykyinen on ihan romu ja suunnilleen käyttökelvoton (suodatinpussitelineestä valuu osa kahveista pannun ohi lämpölevylle ja pöydälle, vedentäyttöaukko on ihan liian pieni ja hankalassa paikassa ja lisäksi se on ruma). Budjetti on noin 50 euroa, eli Moccamasteria ei ole tarkoitus laittaa. Löytyykö tästä hintaluokasta kelvollisia keittimiä? Itsellä on joku valkoinen perus Braun joka tekee kyllä ihan hyvää jälkeä sinänsä, mutta ulkonäköön voisi tietysti vähän panostaa.
 
Liittynyt
05.05.2017
Viestejä
1 072
Tarkoitus olisi ostaa joululahjaksi eräälle ihmiselle uusi kahvinkeitin, kun se hänen nykyinen on ihan romu ja suunnilleen käyttökelvoton (suodatinpussitelineestä valuu osa kahveista pannun ohi lämpölevylle ja pöydälle, vedentäyttöaukko on ihan liian pieni ja hankalassa paikassa ja lisäksi se on ruma). Budjetti on noin 50 euroa, eli Moccamasteria ei ole tarkoitus laittaa. Löytyykö tästä hintaluokasta kelvollisia keittimiä? Itsellä on joku valkoinen perus Braun joka tekee kyllä ihan hyvää jälkeä sinänsä, mutta ulkonäköön voisi tietysti vähän panostaa.
Meillä on mökillä Melitta Look 4 termoskannulla, joka maksoi 29,90 € pari vuotta sitten. On osoittautunut oikein hyväksi vempeleeksi. Tuosta on joku hieman tyylitelty deluxe-versio olemassa ja kai sitäkin myydään alessa usein, kuten tuota ostamaanikin oli. Nyt on tosin 5-versiokin tarjolla näköjään.
 
Liittynyt
03.12.2017
Viestejä
380
Tarkoitus olisi ostaa joululahjaksi eräälle ihmiselle uusi kahvinkeitin, kun se hänen nykyinen on ihan romu ja suunnilleen käyttökelvoton (suodatinpussitelineestä valuu osa kahveista pannun ohi lämpölevylle ja pöydälle, vedentäyttöaukko on ihan liian pieni ja hankalassa paikassa ja lisäksi se on ruma). Budjetti on noin 50 euroa, eli Moccamasteria ei ole tarkoitus laittaa. Löytyykö tästä hintaluokasta kelvollisia keittimiä? Itsellä on joku valkoinen perus Braun joka tekee kyllä ihan hyvää jälkeä sinänsä, mutta ulkonäköön voisi tietysti vähän panostaa.
Mulla on tästä kalliimpi ajastimellinen malli ollut käytössä noin 7 vuotta. Appivanhemmilla on tämä linkin malli. Täysin vastaava, muttei oo ajastusta. Käsittääkseni joissakin testeissä tituleerattu "Mokkamasterin tappajaksi" samoilla ominaisuuksilla, mutta halvemmalla hinnalla. Kaikki kahvinkeittimet oli just Gigantissa -20%, jolloin tämäkin olisi melkein mennyt budjettiin. Nyt ei tietysti tarjousta ole, mutta vinkkaan tästä kuitenkin. https://www.gigantti.fi/product/kod...et/TKA8013/bosch-styline-kahvinkeitin-tka8013
 
Liittynyt
20.12.2016
Viestejä
49
Alkoi kahvikone kiinnostamaan ja kaipaisin hieman neuvoja oikeaan suuntaan, kun aivan vieras maailma tämä. Pitkälti maitokahvit kiinnostaisi tuoda arkeen mukaan ja kokeilla miten vahvaan espressoon maku tottuu erilaisten kahvipapujen myötä...

Tuolla tarjouspuolella tuli vastaan pari mallia ja niitä ensialkuun katselin.

- Siemens EQ.6 Plus S100 sattui ensimmäiseksi silmään, kun cashbackin jälkeen jäisi hintaa 455€. Vaikuttaisi ihan hyvältä laitteelta tuohon hintaan.

- Melitta Barista T Smart 699€. Siemensiin verrattuna olisi jauhatuskarkeuden säätö, tuplasäiliö pavuille, monipuolisemmat ohjelmat ja säädettävyys sekä puhelinohjauksesta plussaa, mutta puolet enemmän hintaa. Råd & Rön -testivoittaja.

Onko De Longhilta tai Juralta varteenotettavia vaihtoehtoja (max. 700€)? Jos joku omistaa tuon Melittan, niin kokemuksia kuuntelisin mielellään, koska se kiinnostaa tällä hetkellä eniten.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 010
- Siemens EQ.6 Plus S100 sattui ensimmäiseksi silmään, kun cashbackin jälkeen jäisi hintaa 455€. Vaikuttaisi ihan hyvältä laitteelta tuohon hintaan.
Täällä ollut tuollainen masiina käytössä nyt 8 kuukautta, ja varsin tyytyväinen ollut siihen. Mitään vikoja ei ole ollut ja käyttö helppoa. Ainoa negatiivinen asia on se ( ei varsinainen negatiivinen ) että kone lutraa pesuvesien kanssa aika reippasti ja tippakaukaloa saa olla tyhjentämässä aika usein. Sinänsä tietysti hyvä että kone pesee itseänsä hyvin. Hiljainen tämä on verrattuna edellisen DeLonghiin. Ja hyvää kahvia tämä tekee ja kahvivariaatiota tarjolla ihan riittävästi. Kyllä tässä on jauhatuskarkeuden säätö.

 

SweeneyTodd

Smooth Operator
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 766
Täällä ollut tuollainen masiina käytössä nyt 8 kuukautta, ja varsin tyytyväinen ollut siihen. Mitään vikoja ei ole ollut ja käyttö helppoa.
Kommenteissa valitellaan ettei maidon määrää voi säätää. Mitähän tuolla tarkoitetaan? Kai nyt sentään tuolta saa eri määrän maitoa, jos tekee cappucinon, latten tai macchiaton?
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 010
Kommenteissa valitellaan ettei maidon määrää voi säätää. Mitähän tuolla tarkoitetaan? Kai nyt sentään tuolta saa eri määrän maitoa, jos tekee cappucinon, latten tai macchiaton?
Kylla laite töräyttää maitoa eri määrän tietysti kahvityypin mukaan, macchiatoon vähän ja latte macchiatoon paljon. En on tehnyt empiirisiä testejä siitä, että mukautuuko maidon määrä myös valitun kuppikoon mukaan, olettaisin näin. Mutta erikseen maidon määrä ei pysty säästämään asetuksista jos maito sisältyy juomatyyppiin. Ei kyllä itselleni ole tullut edes mieleenkään säätää tuon kanssa. Jos haluaa eksta vaahtoa, niin sitten sitten törräyttä pienen maitovaahdon jälkikäteen pälle. Itse maitovaahto valinnalla (juomalla? ) on tietysti valittavassa koko iso medium pieni. En ole testannut että onko tällä valinnalla vaikutusta muihin juomiin johon maitoa tulee.

Taisi tulla hyvin sekava vastaus......
 
Liittynyt
13.08.2021
Viestejä
401
Kommenteissa valitellaan ettei maidon määrää voi säätää. Mitähän tuolla tarkoitetaan? Kai nyt sentään tuolta saa eri määrän maitoa, jos tekee cappucinon, latten tai macchiaton?
Toi S100 on karvalakkimalli. Minulla on kotona SIEMENS TE657319RW KAHVIAUTOMAATTI ja satasella ainakin hintaa ovat nostaneet.

S100 puuttuu suosikkimuistipaikat kun tossa S700 on neljä, sinne voi oman mielen mukaan maidon suhteita muuttaa. Toinen ero että kahteen kuppiin et S100 saa maitojuomia yhtä aikaa.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 781
Alkoi kahvikone kiinnostamaan ja kaipaisin hieman neuvoja oikeaan suuntaan, kun aivan vieras maailma tämä. Pitkälti maitokahvit kiinnostaisi tuoda arkeen mukaan ja kokeilla miten vahvaan espressoon maku tottuu erilaisten kahvipapujen myötä...

Tuolla tarjouspuolella tuli vastaan pari mallia ja niitä ensialkuun katselin.

- Siemens EQ.6 Plus S100 sattui ensimmäiseksi silmään, kun cashbackin jälkeen jäisi hintaa 455€. Vaikuttaisi ihan hyvältä laitteelta tuohon hintaan.

- Melitta Barista T Smart 699€. Siemensiin verrattuna olisi jauhatuskarkeuden säätö, tuplasäiliö pavuille, monipuolisemmat ohjelmat ja säädettävyys sekä puhelinohjauksesta plussaa, mutta puolet enemmän hintaa. Råd & Rön -testivoittaja.

Onko De Longhilta tai Juralta varteenotettavia vaihtoehtoja (max. 700€)? Jos joku omistaa tuon Melittan, niin kokemuksia kuuntelisin mielellään, koska se kiinnostaa tällä hetkellä eniten.
Siemens on aika nobrainer tuohon hintaan. Minulla ollut tuo reippaan tuhannen kupin verran.

Plussat: hiljainen, puhdistaa itsensä hyvin, visuaalisesti selkeä (mm. suomenkielinen), maistuvat kahvit, helppo maitolinja käyttää, edullinen vs. ominaisuudet
Miinukset: ei tee maidollisia tuplakuppeja, vain yksi suosikkivalinta, ei kuumaa maitoa vaihtoehtona, ei maidon tai vaahdon määrän säätöä, lutraa paljon vettä ja vain yksi kahvipapusäiliö.

Siemensin monipuolisempien mallien osalta kannattaa pähkiä, haluaako maksaa 200-250€ tuplamaitokahvimukeista ja maitomäärän säädöstä. Itse olisin tuplamaitokahveista ja kuumasta maidosra voinut 50-100€ maksaa, en kuitenkaan enempää. Päädyin siis S100-malliin.
 

SweeneyTodd

Smooth Operator
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 766
Kiitoksia vastaajille. Vähän väliin huutelin kysymyksen, mutta tuli siihenkin vastaus. Itse vielä vähän kahden vaiheilla helppous vastaan maku. Eli meniskö automaatilla vai manuaalilla.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 781
Lisään vielä sen verran, että omien kokemuksien perusteella pavuilla on tosi iso merkitys erikoiskahvin makuun. En millään usko, että esim. maidon tai maitovaahdon määrää säätelemällä on makuun suurempi vaikutus, kun omaan makuun osuvilla pavuilla.

S100 osalta pitää muuten vielä todeta, että saa sillä tuplana espresson tai mustan kahvin. Siemensin ehdottomasti isoin plussa on maltillinen melu jauhatuksessa ja paineistuksessa. Ei se varsinaisesti hiljainen ole, ei kuitenkaan meluisa. Toisena isona plussana pidän maitoletkua. On helppo vain laittaa letku maitopurkkiin eikä tarvitse pestä erillistä maitoastiaa tai vaihtaa siihen tiettyä maitoa eri halujen mukaan.

S100 on helppo ratkaisu, jolla saa tuutattua pihalle erikoiskahvit helposti ja siihen se jää. Sillä ei säädellä, mitä papuja ja paljonko maitoa laitetaan tai otetaanpa nyt samat latet tuplana. Nykyinen hinta cashbackin kanssa on ehdottomasti all-time-low hinta uudesta laitteesta.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 689
Lisään vielä sen verran, että omien kokemuksien perusteella pavuilla on tosi iso merkitys erikoiskahvin makuun.
Globaalisti ajateltuna me juomme erikoiskahvia: Juhlamokkamukillista vastaavaa kahvia ei ole missään muualla.
Mutta kahvin merkityksestä kahvin makuun olen täysin samaa mieltä.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 010
Toisena isona plussana pidän maitoletkua. On helppo vain laittaa letku maitopurkkiin eikä tarvitse pestä erillistä maitoastiaa tai vaihtaa siihen tiettyä maitoa eri halujen mukaan.
Tämän olen kanssa huomannut erittäin käytänölliseksi. Vanhassa DeLongissa oli integroitu maitosäiliö. Nyt ei tarvitse mitään maitoja kaadella astiasta toiseen ja putsailla kannuja. Maitoletkun & järjestelmän se puhdistaa sitten automaattisesti sammutuksen yhteydessä.

Ja maitokahveihin tietysti kahvimaitoa.

 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 689
...koskaan kuullutkaan moisesta virityksestä, normipunaista täällä vaahdotetaan.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 435
Viestejä
4 199 461
Jäsenet
70 906
Uusin jäsen
Zawaro

Hinta.fi

Ylös Bottom