Kahvinkeittimet

Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
612
Laittakaa ihmeessä kokemuksia lisää kokemuksia Siemenseistä ja muistakin. Toi powerin tarjous on aika kova jos kone puoleen hintaan. Hiljaisuus ja helppokäyttöisyys merkitsisi itselle paljon ja se että tekisi parempaa kahvia kun moccamaster.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
4 992
Siis nää hahviautomaatit tekee erinlaista kahvia kuin suodatinpussiin perustuvat koneet. Toki autoaatista saa "perinteisen kahvinkin," mutta maku on erinlainen kuin suodatimella tehty. Vasinkin kun jos tekee mokkamasterilla vaaleapaahtoisista puruista (a'la johla mokka ) ja automaatissa käytät hyvin tummaksi paahdettuja papuja. Automatin käyttämiisessä muilla kuin espressopavuilla, ei ole oiken järkeä. Sen takia peruskahvi maistuu erinlaiselta kuin moccamasterin tuotos. Meillä on moccamaster kaapissa ja tuli sitä taas hetki käytettyä kun DeLonghii hajosi.

Jos tykkää kitata kahvia kannullisen aamulla, niin siinä moccamaster on hyvä, mutta jos tykkäät silloin täkköin ottaa pinen espresson tai jonkun muun "erikoiskahvin" niin sitten automaatti. En nyt sanoisi että kumpikaan noista tekee parempaa kahvia, koska ne tekee erinlaista kahvia.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
4 992
EQ5 plussalla on tullut keiteltyä pääasissa maidottomia kahveja 4379 kuppia ilman ongelmia. Oikein tyytyväinen olen ollut.
Täyttyykö EQ5:ssa tippakaukalo jostakin muutakin vedestä kuin näkösällä olevien "suuttimien" kautta tulevasta vedestä. Mielestäni tippakaukaloon tulee muutakin kautta pesuvesiä kuin pelkästään noiden suuttiminen kautta. ( pidän normaalisti suuttimien alla "tippakuppia" jotta kaukalo ei täyttyisi niin nopeaan ) Nyt olen kuitenkin huomannut että kaukaloon kertyy silti vettä. Onko normaalia , vai vuotaako mun keitin ?

DeLongissa tippakaukaloon ei kertynyt vettä jos alla oli "tippakuppi", jonne pesuvedet käynnistyksen ja sammutuksen yhteydessä menevät.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
348
DeLongissa tippakaukaloon ei kertynyt vettä jos alla oli "tippakuppi", jonne pesuvedet käynnistyksen ja sammutuksen yhteydessä menevät.
Taitaa olla mallikohtaista, ainakin oma DeLonghi ECAM350.55 lorottaa tippakaukaloon pesuvesiä myös jostain laitteen sisuksista.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
4 992
OK, hyvä kuulla, vaikkakin kommenttisi oli DeLonghista, mutta vaikuttaa siltä että tuo on normaalia. Pidin sitä hieman outona, kun vanha laite ei sitä tehnyt ja tietysti yleistin asiat sen mukaisesti.
 

mtee

Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
21
Täyttyykö EQ5:ssa tippakaukalo jostakin muutakin vedestä kuin näkösällä olevien "suuttimien" kautta tulevasta vedestä. Mielestäni tippakaukaloon tulee muutakin kautta pesuvesiä kuin pelkästään noiden suuttiminen kautta. ( pidän normaalisti suuttimien alla "tippakuppia" jotta kaukalo ei täyttyisi niin nopeaan ) Nyt olen kuitenkin huomannut että kaukaloon kertyy silti vettä. Onko normaalia , vai vuotaako mun keitin ?

DeLongissa tippakaukaloon ei kertynyt vettä jos alla oli "tippakuppi", jonne pesuvedet käynnistyksen ja sammutuksen yhteydessä menevät.
Täytyypä testata tämä
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
86
Vanha kahvinkeitin sekosi ja uutta ostamaan. Vaimo halusi siirtyä kokeilemaan pavuista jauhavaa keitintä ja päätyi koneeseen:

Philips “Grind & Brew HD7769/00”

Yhdet kahvit keitetty, hyvää kahviahan tuollakin tuli (en osaa olla kahvihifistelijä) MUTTA mielenkiintoista oli hintaerot nettikaupoissa:

229,90€ verkkokauppa.com
159,00€ Kahvikaverin verkkokauppa
99,00€ Saksan Amazon (Edit tämä olikin eri malli... HD7767/00)

Melkoiset hinnanerot samalle koneelle... minä ostin kahvikaverilta, tekisi mieli sanoa että suosin suomikauppaa jne. Ei, olin vain puusilmä enkä huomannut tuota Amazonin tarjousta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
4 992
Siis toi amazonnin keitin on eri malli kuin nuo kaksi muuta, siksi halvempi. Ostit paremman.
Lohduttaako yhtään ?
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
4 992
Sanoisin että tuollainen peli jossa on kaksi erillistä papusäiliötä on mainio peli, sillä saa jo kummasti vaihtelua. Tietysti sillä edelyytyksellä , että oikeasti käytät eri papuja.
 

Janttura

Tukijäsen
Liittynyt
14.10.2017
Viestejä
88
Vanha kahvinkeitin sekosi ja uutta ostamaan. Vaimo halusi siirtyä kokeilemaan pavuista jauhavaa keitintä ja päätyi koneeseen:

Philips “Grind & Brew HD7769/00”

Yhdet kahvit keitetty, hyvää kahviahan tuollakin tuli (en osaa olla kahvihifistelijä) MUTTA mielenkiintoista oli hintaerot nettikaupoissa:

229,90€ verkkokauppa.com
159,00€ Kahvikaverin verkkokauppa
99,00€ Saksan Amazon (Edit tämä olikin eri malli... HD7767/00)

Melkoiset hinnanerot samalle koneelle... minä ostin kahvikaverilta, tekisi mieli sanoa että suosin suomikauppaa jne. Ei, olin vain puusilmä enkä huomannut tuota Amazonin tarjousta.
Oikein ostettu erittäin hyvä laite :tup:
 

minapamina

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 138
Tuo Grind & Brew vaikuttaisi mielenkiintoiselta kahden säiliön takia :hmm: Eikö tuo kuitenkin ihan suodatinkahvia tee, ja karkeutta voi säätää? Myös Wilfan kalliimmat Precisionit houkuttelisi, mutta en tiedä viitsinkö laittaa 250 euroa keittimeen - Nyt olen koittanut niitä vain kärkkyä tarjouksista
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
86
Tuo Grind & Brew vaikuttaisi mielenkiintoiselta kahden säiliön takia :hmm: Eikö tuo kuitenkin ihan suodatinkahvia tee, ja karkeutta voi säätää? Myös Wilfan kalliimmat Precisionit houkuttelisi, mutta en tiedä viitsinkö laittaa 250 euroa keittimeen - Nyt olen koittanut niitä vain kärkkyä tarjouksista
Tekee myös suodatinkahvia ja jauhetuista pavuista voi säätää karkeuden. 0-10 "naksua" on karkeussäätimessä. Niin ja se vielä tuosta keittimestä, ensimmäinen keitto on melkoista manuaalin lukemista. Varsinkin kun manuaali on todella surkea :) ...minulle aiheutti päänvaivaa aloittaminen ensin, kunnes tajusin että se "päänappi" toimii neljällä eri tavalla. Voi painaa keskeltä, reunasta ja kauluksesta(!) ja vielä pyörittää.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 781
Moccamaster alkoi kyllästyttää parin kupin juomiseen, joten hankin Siemens EQ.6 Plus S100 kahviautomaatin Gigantista. Toki en heidän 1099€ hinnalla ostanut, vaan hintakilpailun Powerin 649 € hintaa vasten. On tuo ollut halvemmallakin myynnissä eli 599€ (ja black fridayna 555€), mutta en jaksanut alkaa parempaa alea odottelemaan. Päädyin Siemensiin pienen pähkimisen jälkeen.

Delonghia vilkuilin erityisesti tarjouksista ja mm. Amazonista. Ovat kestävien koneiden maineessa, mutta käyttöliittymät vaikuttavat monimutkaisemmilta. Samoin maitosäiliön käsittely tuntuu kilpailijoita vaikeammalle. Ovat youtube-videoiden ja arvosteluiden perusteella äänekkäitä. Tähän tosin epäilen syynä olevan teräksinen kahvimylly, joka on toisaalta keraamista kestävämpi. Delonghin etuna olisi ollut oletetun kestävyyden lisäksi pieni koko. Philipsiä ihmettelin myös. Ovat kohtuu äänekkäitä, maitoastia on minusta rimpula ja kestävyydestä ei ole kokemuksia. Käyttöliittymältään ovat oikein fiksuja ja hintaan nähden saa paljon ominaisuuksia. Jurat skippasin suosiolla, kun alkuperäinen budjetti oli n. 500€. Melittoista en ottanut selvää.

Päädyin siis samaan malliin kuin @Vepasto (Kahvinkeittimet | Page 8 | TechBBS (io-tech.fi) ). Nyt pienien käyttökokemuksien jälkeen olen tyytyväinen koneeseen. Ihmettelin kuitenkin mainostekstien ja käyttöominaisuuksien ristiriitaa ja selvitin, miten nämä Siemensin EQ.6 Plus 100-700 mallit eroavat toisistaan. Eroavaisuudet liittyvät reseptien määrään, tuplamaitokahvien valmistukseen, suosikkivalintojen määrään, maidon ja espresson suhteen säätämiseen ja lisävarusteisiin. Muuten erot ovat ymmärtääkseni ulkonäöllisiä ja koneistot, puhdistustoiminnot sekä käyttöliittymät ovat samat. Alla hieman tarkemmin kuvattuna, toivottavasti auttavat jotakin eri malleja pähkäillessä:

- S100: Perusmalli, resepteinä espresso, espresso macchiato, kahvi, cappuccino, latte macchiato, latte (maitokahvi) ja maitovaahto. Vain espresson ja kahvin voi valmistaa kahteen kuppiin. Yksi muistipaikka. Maidon määrä ei voi säätää. Ei lisävarusteita.
- S300: Lisäresepteinä Americano, Flat White ja lämmin maito. Vain espresson ja kahvin voi valmistaa kahteen kuppiin. Kaksi muistipaikkaa. Maidon määrä ei voi säätää. Eristetty maitosäiliö mukana.
- S400: Lisäresepteinä Americano, Flat White ja lämmin maito. Kaikkia reseptejä voi valmistaa kahteen kuppiin. Kaksi muistipaikkaa. Maidon määrä ei voi säätää. Ei lisävarusteita.
- S500: Lisäresepteinä Americano, Flat White, Cafe Cortado ja lämmin maito. Kaikkia reseptejä voi valmistaa kahteen kuppiin. Kaksi muistipaikkaa. Maidon määrää voi säätää. Ei lisävarusteita.
- S700: Lisäresepteinä Americano, Flat White, Cafe Cortado ja lämmin maito. Kaikkia reseptejä voi valmistaa kahteen kuppiin. Neljä muistipaikkaa. Maidon määrää voi säätää. Ei lisävarusteita.

Kuten yllä olevasta listasta huomaa, erot ovat loppujen lopuksi aika pieniä, kun suurin osa eroista on ohjelmallisia (ah tätä markkinataloutta, jolla keinotekoisesti luodaan parempia ja huonompia malleja). Itse arvostaisin noista eroavaisuuksista tuplakuppivalmistusta (ja ehkä maidon määrän säätämistä tulevaisuudessa). Noita lisäreseptejä en kummemmin arvosta, kun esim. Americanon voi tehdä laittamalla ensin espresson ja perään kuuman veden, vaikka ennen kuuman veden laskemista pitää S100:ssa irrottaa maitoletku. Itse ostaisin budjettivinkkelillä S100 tai jos 200€ ei merkkaa niin S500 tai S700 mallin riippuen hinnasta. S500:sta on saanut viime vuonna Gigantista 699€, joka on erinomainen diili.

Omat kokemukset S100:sta:
+ Maidon nappaaminen letkulla oman säiliön sijaan on oikein hyvä ratkaisu. Näppärä pitää kahvimaitopurkkia jääkaapissa säiliön sijaan. Voi myös helpommin vaihdella soija- ja normaalimaidon välillä.
+ Kohtuullinen ääni. Ei mikään meluisa.
+ Maku voittaa 100-0 Moccamasterin. Toki vasta alkutaipaleella vielä ja opitaan lisää.
+ Käyttöliittymä todella helppo, hieno ja nopea käyttää. Arvostan tätä suuresti.
+ Tulee kuumaa kahvia. Toisaalta maito voisi olla hieman kuumempaa.
+ Jokaisen reseptin kupin kokoa voi säätää. Eli esim. ison latte macciaton tai pienen espresson kupin koon voi säätää millilitroissa.
+ Puhdistelee itseään käynnistyksessä ja sammutuksessa, ei tarvitse itse muistella tehdä tällaisia.
+ Tykkään ulkonäöstä.
+ Vesisäiliön ja papujen tilanne helppo vilkaista.
- Isokokoinen ja vie tilaa erityisesti syvyys- ja leveyssuunnassa
- Tippakaukalo täyttyy todella nopeasti ja kone välillä valittaa sen tyhjentämisestä, vaikka vettä olisi vasta 1/3 säiliön koosta. Melkein joka päivä saa tyhjentää.
- Vesisäiliötä saa olla täyttämässä joka päivä (ehkä hyvä asia)
- Tuplakuppivalmistus maitokahveille puuttuu kuten myös maidon määrän säätäminen. Nämä olisi saanut noin 200 eurolla.

Kun en kahvihifistelijä ole, niin minusta hintalaatusuhde kunnossa tuolla 600-650€ hinnalla verrattuna muilla markkinoilla oleviin kahvikoneisiin nähden. Vaihtoehtona olisi varmaan ollut Delonghin Dinamica 350.55 Amazonista tai Verkkokauppa/Kahvikaverista.

Mitä arvon foorumilaiset pitävät hintalaatusuhteeltaan hyvänä koneena tuossa 500-1000€ luokassa?
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
4 992
Jep, Tuon EQ6:sen tippakaukaloa saa kyllä tyhjennellä aikasen usein. Ilmeisesti pesuvesiä syntyy aika paljon. Se nyt onkin ainut negatiivien asia jonka olen ko. koneesta huomannut. Erittäin tyytyväinen olen ollut tuohon.

Tuossa on myös hyvää se, että kone muistuttaa / pakottaa suorittaman maitojärjestelmän pesun aina kun sen sammuttaa ( jos on tehnyt maitokahveja). Itse pesuhan on automattinen kunhan vain painaa nappia. Vanhassa DeLonghissa tuo piti muistaa ja se oli manuaalinen prosessi.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 781
Jep, Tuon EQ6:sen tippakaukaloa saa kyllä tyhjennellä aikasen usein. Ilmeisesti pesuvesiä syntyy aika paljon. Se nyt onkin ainut negatiivien asia jonka olen ko. koneesta huomannut. Erittäin tyytyväinen olen ollut tuohon.

Tuossa on myös hyvää se, että kone muistuttaa / pakottaa suorittaman maitojärjestelmän pesun aina kun sen sammuttaa ( jos on tehnyt maitokahveja). Itse pesuhan on automattinen kunhan vain painaa nappia. Vanhassa DeLonghissa tuo piti muistaa ja se oli manuaalinen prosessi.
Tuo puhdistus on erinomainen ominaisuus.

On muuten huomionarvoista, että caffe latte on käännetty tässä koneessa maitokahviksi.

Vinkkinä vielä, että jos EQ6-sarjan Siemensiin eristetyn maitosäiliön haluaa, saa sen Veikon koneesta 40€ hintaan. Amazon.de:sta sen saakin jo 27€ ja samalla kannattaa tilata 23 eurolla puhdistussetti, jossa on kalkinpoisto- ja puhdistustabletit sekä maitoletkun puhdistusharja. Hoituu silloin ilmaisella postilla.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
288
Wilfalla paremman makuista kahvia. Keittimen laadusta sitten voikin olla montaa mieltä. Onneksi Wilfalla 5v takuu. Itsellä jo kolmas Wilfa menossa 4,5v sisällä. Ensimmäinen oli hajalla jo pakkauksesta ulosotettaessa ja takuusta uusi. Seuraava kesti sen 4,5v kunnes ei enää mennyt virrat päälle. Nyt kolmas menossa takuuna. Aika paljon lukenut Wilfasta samanlaisia kokemuksia kestävyydestä ja laadusta. Emäntä olisi jo halunnut toisen merkkisen keittimen mutta itse annoin vielä mahdollisuuden koska kahvin maku on niin paljon parempi Wilfalla kuin muilla keittimillä.
Olisi kiva selvitellä, että mikä se osa/osat on noissa mitkä sanoo aina sopparin irti vai onko se joku sama liitin siellä sisällä mikä ottaa esim kosteutta :hmm: Jos ei mene virta päälle kuulostaa juuri tuolta. Moccamasterin kestävyyden kun saisi Wilfaan niin olisi hyvä :p
Jouduin omankin Wilfan takuupalauttamaan vajaa 1v ikäsenä.
Merkkivalo syttyi hetkeksi ja sitten sammui, ikäänkuin samalla tavalla jos ei olisi vettä säiliössä.
Uudelle koneelle sama homma joku 6kk-1v ikäisenä.

Toisella kerralla tajusin mikä vialla, siellä vesisäiliössä on omassa mallissani metallisen ritilän alla valkoinen muovipallukka, joka jollain tapaa liittyy kait veden läpi päästämiseen.
Ilmeisesti kalkkikerrostumista jäänyt jumiin, sitä kun hieman tökkäsi, että sai sen vapaasti liikkumaan niin alkoi toimimaan.
Musta tuntuu, että täällä päin taitaa olla aika kalkkipitoista muutenkin tuo hanavesi.
Tuon ensimmäisenkin olisi varmaan tuolla kikalla saanut toimimaan, vaikka sitä kyllä kylkeen kopauttelin ja kaikenlaista yritin.
Eikai noissa muuten kauhesti vikaantuvia osia voi olla.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
348
Eikai noissa muuten kauhesti vikaantuvia osia voi olla.
Tippalukko vuoti, pumppu hajosi ja viimeiseksi jo takuun rauettua se kaari jota pitkin vesi nousee ylös lämpölaajeni viimeisen kerran ja halkesi. Vähemmän noissa on mikä ei voisi hajota. Parasta suodatinkahvia ne kyllä keittää.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 181
Kun en kahvihifistelijä ole, niin minusta hintalaatusuhde kunnossa tuolla 600-650€ hinnalla verrattuna muilla markkinoilla oleviin kahvikoneisiin nähden.
Ai et? Minä ostin keväällä Tokmannin tarjouksesta Idealen kahvinkeittimen hintaan 13,90, ja ihan hyvin sillä kahvi valmistuu, mutta joskus kun oikein laiskottaa niin kuumennan vettä vedenkeittimellä ja teen pikakahvia.

Säästöä tulee siitäkin, että tuossa on kestosuodatin eikä tarvitse FFP2-maskeja käyttää. Tai siis suodatinpusseja. :)

MINÄ en ole hifisti. En myöskään audion suhteen. Kaiuttimet on luokkaa 45 vuotta vanhat ja vahvistin on jostain Creativen halpissetistä 20 vuoden takaa.

Säästyy rahaa tärkeisiin asioihin kuten naisiin ja viinaan. ;) No ei, en mä niihinkään juuri rahaa käytä.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
4 992
En nyt tälläisen kahviautomaatin omistamista vielä hifistelyksi kutsuisi. Mielummin se on vaan laite, jolla saa tehtyä muutakin kuin suodatinkahvi, ihan vaan vaihtelun vuoksi. Pieni panostus arkeen, jolla voi tuoda hieman vaihtelua ja kenties laadukkaampia kahvittelukokemuksia.

Hifistely on sitten jotain muuta, yleensä sellaista jota normiväki ei ymmärrä.

Ideale hoitaa mainioisti sille suunnitellun yhden tehtävän, mutta siihen se jääkin. Eikä sen pidäkkään tehdä muuta. Sillä pärjää varsin hyvin halutessaan.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 968
On noissa hinnat alkaen -keittimissäkin eroja. Landella oli joku mutsin roudaama vitosen rimpula, jossa vielä kannun nokassakin pieni särö, eikä vesisäiliön mitta-asteikkoakaan meinannut nähdä edes keskipäivän kirkkaassa valossa. Vaihdoin sen kolmenkympin rimpulaan (Electrolux, paikallisessa kodinkoneliikkeessä ei ollut halvempaa tarjolla) ja parannus makuun oli n. 6x. Tästä voimme päätellä, että maku korreloi melko lineaarisesti hinnan kanssa. Ainoa huononnus tuli siinä, että nykyään lienee pakollisena ominaisuutena lämpölevyn aikakatkaisu. Meikäläisen termosmuki pitää kahvin niin lämpöisenä ja hörpin niin hitaasti, että keitin on jo sammuttanut itsensä, ennen kuin ehdin ottaa toisen mukillisen. Tuokin on kaksipiippuinen juttu, kun se peruskeittimen sumppi harvoin paranee kolmen vartin lämpimänä pitämisen aikana. Pitää varmaan viedä joku termoskannu tuonne muistaessaan.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 781
...
Kun en kahvihifistelijä ole, niin minusta hintalaatusuhde kunnossa tuolla 600-650€ hinnalla verrattuna muilla markkinoilla oleviin kahvikoneisiin nähden. Vaihtoehtona olisi varmaan ollut Delonghin Dinamica 350.55 Amazonista tai Verkkokauppa/Kahvikaverista.
...
Ai et? Minä ostin keväällä Tokmannin tarjouksesta Idealen kahvinkeittimen hintaan 13,90, ja ihan hyvin sillä kahvi valmistuu, mutta joskus kun oikein laiskottaa niin kuumennan vettä vedenkeittimellä ja teen pikakahvia.
...
Minuapa laiskottaa vielä enemmän ja siksi tuollaisen härvelin hankin. Saan kohtuu nopeasti ja todella pienellä vaivalla kupillisen kahvia, joka maistuu paljon peruskeittimen tuotosta paremmalle. Samoin cappuccino maistuu ja tuolla sen saa helpolla. Jos hifistelisin, niin tottakai olisin ostanut parin tonnin laitteen kaikilla ominaisuuksilla, kymmenen eri kahvilaatua hyllyyn ja kaikenmaailman kupit eri kahvijuomille.

En muuten epäile yhtään, että Idealen keittimellä suodatinkahvin saa keitettyä.
 
Liittynyt
10.01.2017
Viestejä
561
60€ ajastimella oleva electrolux keitti ihan hyvät kahvit mutta pannullisen keittämisessä kesti reilu 15min. Tämän korvasin Wilfa Presisjonilla (tarjouksesta 225€) niin loistava pannullinen kahvia 4,5min ajalla. Pumppu vähän reistaili niin tilalle Sage Precision Brewer SDC400BSS 99€ tarjouksesta joka myös hyvän pannullisen keittää n. 5min ajalla, en ole tätä mitannut. Veljellä Melittan Aroma Signature niin pidemmällä valmistusajalla tulee, oiskohan reilu 7min ja maistuu aina tumman puoleiselle vaikka itse olisi valmistamassa. Tuttavalla uudehko Moccamaster niin maistuu palaneenpuoleiselta, pannullinen taisi myös 6-7min ajassa valmistua näin muistellen.

Ihan näin objektiivisesti kerron omat kokemukset innostuen Tokmannin kahvinkeittimestä joita aikonaan olen myynyt.

Papujen makuun kun tottuu niin Kultakatriinan suodatinjauhaus maistuu huonolle huoltamokahville.

Pauligin Brazil-pavut kestosuosikkina, kerran oli samanlaista valmisjauhattuna niin olihan siinä eri maku.

Hyvää juttua kahvikoneista, lisää kiitos :thumbsup:
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 181
Ainoa huononnus tuli siinä, että nykyään lienee pakollisena ominaisuutena lämpölevyn aikakatkaisu. Meikäläisen termosmuki pitää kahvin niin lämpöisenä ja hörpin niin hitaasti, että keitin on jo sammuttanut itsensä, ennen kuin ehdin ottaa toisen mukillisen. Tuokin on kaksipiippuinen juttu, kun se peruskeittimen sumppi harvoin paranee kolmen vartin lämpimänä pitämisen aikana. Pitää varmaan viedä joku termoskannu tuonne muistaessaan.
Toi 40 minuutin ajastin tuntuu kyllä hätävarjelun liioittelulta, mutta onhan siinä se hyvä puoli, ettei tarvitse ikinä vaivautua itse sammuttamaan kahvinkeitintä tai edes miettimään sen mahdollista päälläoloa...

Ja toisaalta koska en ole hifisti, niin ihan näppärästi jämäkahvit lämpenee mikrossa ja menee ihan hyvin kurkusta alas. :)

On siinä aika paljon hyviä puolia, ettei ole mikään hifisti. Säästää rahaa, aikaa, vaivaa ja hermoja kaikissa asioissa. Ainut mistä en tingi on pillun laatu. Siitä hermoilu onkin sitten asia erikseen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.03.2020
Viestejä
323
Koska olen ympäristöystävällinen, käytän Moukkamasteria jo vuodesta 1998. Noin 15 vuoden kohdalla hajosi virtakytkin, joka maksoi varaosana n. 10 euroa. Omana työnä osan vaihto oli edullinen. Käytän myös kestosuodatinta ja kahviin lisään suolaa, ei tietenkään järjettömiä määriä ks. linkki.

Suolaa kahviin?
 

Freeze

Elitisti
Team Folding @ Home
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 113
Meillekin ostettiin perus-Mokkismasteri juuri sen takia että (a) se tekee sitä perushyvää suodatinkahvia oikeassa lämpötilassa ja (B) se kestää ikuisuuden^2. Muistaakseni aktivoitiin vielä se pidempi 10 vuoden takuukin.

:kahvi:
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 162
On muuten hyvin toiminut tällänen kun: "" suosittelen.
Miten mulle tulee näistä ”rekisteröidyin tätä yhden rivin viestiä varten foorumille” viestien postaajista aina mieleen joku kauppaedustaja joka mainostaa myymäänsä tuotetta… :hmm:
 
Liittynyt
10.01.2017
Viestejä
561
Moccamaster alkoi kyllästyttää parin kupin juomiseen, joten hankin Siemens EQ.6 Plus S100 kahviautomaatin Gigantista. Toki en heidän 1099€ hinnalla ostanut, vaan hintakilpailun Powerin 649 € hintaa vasten. On tuo ollut halvemmallakin myynnissä eli 599€ (ja black fridayna 555€), mutta en jaksanut alkaa parempaa alea odottelemaan. Päädyin Siemensiin pienen pähkimisen jälkeen.

Delonghia vilkuilin erityisesti tarjouksista ja mm. Amazonista. Ovat kestävien koneiden maineessa, mutta käyttöliittymät vaikuttavat monimutkaisemmilta. Samoin maitosäiliön käsittely tuntuu kilpailijoita vaikeammalle. Ovat youtube-videoiden ja arvosteluiden perusteella äänekkäitä. Tähän tosin epäilen syynä olevan teräksinen kahvimylly, joka on toisaalta keraamista kestävämpi. Delonghin etuna olisi ollut oletetun kestävyyden lisäksi pieni koko. Philipsiä ihmettelin myös. Ovat kohtuu äänekkäitä, maitoastia on minusta rimpula ja kestävyydestä ei ole kokemuksia. Käyttöliittymältään ovat oikein fiksuja ja hintaan nähden saa paljon ominaisuuksia. Jurat skippasin suosiolla, kun alkuperäinen budjetti oli n. 500€. Melittoista en ottanut selvää.

Päädyin siis samaan malliin kuin @Vepasto (Kahvinkeittimet | Page 8 | TechBBS (io-tech.fi) ). Nyt pienien käyttökokemuksien jälkeen olen tyytyväinen koneeseen. Ihmettelin kuitenkin mainostekstien ja käyttöominaisuuksien ristiriitaa ja selvitin, miten nämä Siemensin EQ.6 Plus 100-700 mallit eroavat toisistaan. Eroavaisuudet liittyvät reseptien määrään, tuplamaitokahvien valmistukseen, suosikkivalintojen määrään, maidon ja espresson suhteen säätämiseen ja lisävarusteisiin. Muuten erot ovat ymmärtääkseni ulkonäöllisiä ja koneistot, puhdistustoiminnot sekä käyttöliittymät ovat samat. Alla hieman tarkemmin kuvattuna, toivottavasti auttavat jotakin eri malleja pähkäillessä:

- S100: Perusmalli, resepteinä espresso, espresso macchiato, kahvi, cappuccino, latte macchiato, latte (maitokahvi) ja maitovaahto. Vain espresson ja kahvin voi valmistaa kahteen kuppiin. Yksi muistipaikka. Maidon määrä ei voi säätää. Ei lisävarusteita.
- S300: Lisäresepteinä Americano, Flat White ja lämmin maito. Vain espresson ja kahvin voi valmistaa kahteen kuppiin. Kaksi muistipaikkaa. Maidon määrä ei voi säätää. Eristetty maitosäiliö mukana.
- S400: Lisäresepteinä Americano, Flat White ja lämmin maito. Kaikkia reseptejä voi valmistaa kahteen kuppiin. Kaksi muistipaikkaa. Maidon määrä ei voi säätää. Ei lisävarusteita.
- S500: Lisäresepteinä Americano, Flat White, Cafe Cortado ja lämmin maito. Kaikkia reseptejä voi valmistaa kahteen kuppiin. Kaksi muistipaikkaa. Maidon määrää voi säätää. Ei lisävarusteita.
- S700: Lisäresepteinä Americano, Flat White, Cafe Cortado ja lämmin maito. Kaikkia reseptejä voi valmistaa kahteen kuppiin. Neljä muistipaikkaa. Maidon määrää voi säätää. Ei lisävarusteita.

Kuten yllä olevasta listasta huomaa, erot ovat loppujen lopuksi aika pieniä, kun suurin osa eroista on ohjelmallisia (ah tätä markkinataloutta, jolla keinotekoisesti luodaan parempia ja huonompia malleja). Itse arvostaisin noista eroavaisuuksista tuplakuppivalmistusta (ja ehkä maidon määrän säätämistä tulevaisuudessa). Noita lisäreseptejä en kummemmin arvosta, kun esim. Americanon voi tehdä laittamalla ensin espresson ja perään kuuman veden, vaikka ennen kuuman veden laskemista pitää S100:ssa irrottaa maitoletku. Itse ostaisin budjettivinkkelillä S100 tai jos 200€ ei merkkaa niin S500 tai S700 mallin riippuen hinnasta. S500:sta on saanut viime vuonna Gigantista 699€, joka on erinomainen diili.

Omat kokemukset S100:sta:
+ Maidon nappaaminen letkulla oman säiliön sijaan on oikein hyvä ratkaisu. Näppärä pitää kahvimaitopurkkia jääkaapissa säiliön sijaan. Voi myös helpommin vaihdella soija- ja normaalimaidon välillä.
+ Kohtuullinen ääni. Ei mikään meluisa.
+ Maku voittaa 100-0 Moccamasterin. Toki vasta alkutaipaleella vielä ja opitaan lisää.
+ Käyttöliittymä todella helppo, hieno ja nopea käyttää. Arvostan tätä suuresti.
+ Tulee kuumaa kahvia. Toisaalta maito voisi olla hieman kuumempaa.
+ Jokaisen reseptin kupin kokoa voi säätää. Eli esim. ison latte macciaton tai pienen espresson kupin koon voi säätää millilitroissa.
+ Puhdistelee itseään käynnistyksessä ja sammutuksessa, ei tarvitse itse muistella tehdä tällaisia.
+ Tykkään ulkonäöstä.
+ Vesisäiliön ja papujen tilanne helppo vilkaista.
- Isokokoinen ja vie tilaa erityisesti syvyys- ja leveyssuunnassa
- Tippakaukalo täyttyy todella nopeasti ja kone välillä valittaa sen tyhjentämisestä, vaikka vettä olisi vasta 1/3 säiliön koosta. Melkein joka päivä saa tyhjentää.
- Vesisäiliötä saa olla täyttämässä joka päivä (ehkä hyvä asia)
- Tuplakuppivalmistus maitokahveille puuttuu kuten myös maidon määrän säätäminen. Nämä olisi saanut noin 200 eurolla.

Kun en kahvihifistelijä ole, niin minusta hintalaatusuhde kunnossa tuolla 600-650€ hinnalla verrattuna muilla markkinoilla oleviin kahvikoneisiin nähden. Vaihtoehtona olisi varmaan ollut Delonghin Dinamica 350.55 Amazonista tai Verkkokauppa/Kahvikaverista.

Mitä arvon foorumilaiset pitävät hintalaatusuhteeltaan hyvänä koneena tuossa 500-1000€ luokassa?
Kiitos vielä pienestä arvostelusta. Aikasemmin blackfriday-tarjouksia kyttäillyt ja nyt laitoin Siemens eq. 6 s700 koneen tilaukseen hintaan 764€.

Tuossa olikin 4 muistipaikkaa juomille ja maitokahvit sai kahteen kuppiin myös. Säädettävä pavun jauhaus myös.
Maitosäiliö ok 35€ hintaan samalla.
 

Foxy

• Artisti •
Liittynyt
11.01.2019
Viestejä
326
On muuten hyvin toiminut tällänen kun: "Coffee Queen Kahvinkeitin M2" suosittelen.
Tuo on lähinnä ammattikäyttöön, eli perustuu samoihin mitä metokset ja aikalailla saman näköinenkin, tekee suuren määrän kahvia nopeasti, toimii kotikäytössäkin joo mutta suunniteltu siten, että tehdään koko pannu kerralla koska suodatinpussi kotelo on tosi laaja.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
4 992
Mites muiden Siemens EQ sarjan koneiden omistajilla, Ehdotteleeko kalkinpoistoa aika usein ?
Meillä on kalkkipitoinen vesi, mutta ihmettelen että näin usein pitää kalkkia poistella.
Perustuukohan kalkinpoistovät johonkin tietoon vai onko se vaan tiettyjen käyttökertojen väli.
Joka tapauksessa, tämä vaatii kalkinpoistoa paljon useammin kuin vanha DeLonghi.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 781
Laitan vesilaitoksen tiedon mukaisesti koneen asetukseen pehmoisen veden. Vajaa 200 kuppia kahvijuomia ja reipas 200 kuppia maitopohjaisia juomia juotuna, ei pyyntöä kalkinpoistosta.
 

Tilipitappitippitappi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 310
Meillä on 1100 kuppia kahvia ja vajaat 100 maitojuomia keitelty. Olisikohan ainakin 4 kertaa pyytänyt kalkinpoistoa jo. Laitoin vedensuodattimenkin joksikin aikaa ja valikoista tietysti asennetuksi. Oletin, että hieman harvenisi nuo, mutta eipä tainnut merkitystä.
EQ6 plus s100 mallianen keitin. Vedenkovuudeksi mitattiin kovin, eli 4.
 
Liittynyt
12.11.2020
Viestejä
276
Olisiko antaa vinkkiä kahvinkeittimestä millä saisi oikeasti kuumaa kahvia aikaiseksi? Vuosi sitten hommasin Moccamasterin, joka oli selkeä parannus edelliseen Krupsiin, mutta kuumempaa saisi tulla. Toki sumppi lämpenee kun antaa seisoa levyllä, mutta maku tietty huononee ja aina ei ole aikaa odottaa.
Tämä johtuu varmaan siitä kun välillä juon pikakahvia, jonka liotan kiehuvaan veteen ja kun siihen nakkaa jääkaapista maitoa on lämpötila sopiva. Vastaavan maitomäärän kun kippaa Moccamasterilla tehtyyn kahviin, on se mielestäni liian haaleaa.

Toki kahvin suodatuksella on optimilämpötila, mitä toi Moccamasteri tekee ja maidonkin vois lämmittää. Yksinkertaisempaa kuitenkin olisi löytää keitin joka tekee kuumempaa kahvia. Onko sellaista?
 

Tilipitappitippitappi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 310
Olisiko antaa vinkkiä kahvinkeittimestä millä saisi oikeasti kuumaa kahvia aikaiseksi? Vuosi sitten hommasin Moccamasterin, joka oli selkeä parannus edelliseen Krupsiin, mutta kuumempaa saisi tulla. Toki sumppi lämpenee kun antaa seisoa levyllä, mutta maku tietty huononee ja aina ei ole aikaa odottaa.
Tämä johtuu varmaan siitä kun välillä juon pikakahvia, jonka liotan kiehuvaan veteen ja kun siihen nakkaa jääkaapista maitoa on lämpötila sopiva. Vastaavan maitomäärän kun kippaa Moccamasterilla tehtyyn kahviin, on se mielestäni liian haaleaa.

Toki kahvin suodatuksella on optimilämpötila, mitä toi Moccamasteri tekee ja maidonkin vois lämmittää. Yksinkertaisempaa kuitenkin olisi löytää keitin joka tekee kuumempaa kahvia. Onko sellaista?
Jos ei moccamasterista saa tarpeeksi kuumaa kahvia, niin ei sitten mistään... Mutta esilämmitä se kahvikuppisi niin ei siirry lämpö kahvista kylmään kuppiin. Keität vettä ja kaadat kiehuvat kuppiin hetkeksi. Tai vaikka mikrossa lämmittelet hetken.
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
475
Joo kaiketi se on niin että kylmempänä kahvi saattaa ruveta maistumaan kitkerämmältä ja toisaalta turha myöskään lämmittää kahvia turhan kuumaksi kun sitten sitä ei voi juoda ilman että se ensin jäähtyy, siksi tuo kahvin lämpötila lienee vakioitunut haarukkaan missä se on. Voi olla että mikään valmistaja ei ainakaan tarkoituksella tee keittimiä mistä saisi "liian kuumaa" kahvia, ja siten tuskin kukaan sellaisella argumentilla laitteitaan markkinoi. Toki joku saattaa tuollaisia tehdä "tahattomasti", mutta varmaan hankala löytää.

Ehkä itsestään selvä idea, mutta ootko koittanut laittaa sitä maitoa sinne kahvin sekaan vähän vähemmän, jolloin se lopputuloskin jäähtyy vähemmän..? :)
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 253
Joo kaiketi se on niin että kylmempänä kahvi saattaa ruveta maistumaan kitkerämmältä ja toisaalta turha myöskään lämmittää kahvia turhan kuumaksi kun sitten sitä ei voi juoda ilman että se ensin jäähtyy, siksi tuo kahvin lämpötila lienee vakioitunut haarukkaan missä se on.
Kahvin keittämiselle ja säilömiselle (pannussa) on omat optimilämpötilansa. Keittää ei saisi yli 96 asteessa ja säilytys alle 90 asteessa. Muuten kahvista tulee karvasta ja kitkerää. Sillä ei ole merkitystä onko kahvi juomisen kannalta liian kuumaa. Liian alhaisessa lämpötilassa, taas kahvin aromit eivät tule esille niin kuin pitäisi.
 
Liittynyt
16.06.2019
Viestejä
352
Osallistutaas nyt sit tähänkin aiheeseen. Tommonen Melitta tuli Amazonista hommattua. Vaikuttaa hyvinkin asialliselta. Termoskannu, irrotettava vesisäiliö, ajastin ja kahvi maistuu vähintäänkin kelvolliselta. Kannu ei laske kahveja mystisesti kupin ohi pöydälle tai vieraan syliin niinku edeltäjänsä tuppas tekemään. Oikeestaan mitään suoranaista typeryyttä en ole tosta vielä löytänyt. 114e Prime, kotiinkannettuna.Screenshot_20210820_175527_com.amazon.mShop.android.shopping.jpg
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 968
Olisiko antaa vinkkiä kahvinkeittimestä millä saisi oikeasti kuumaa kahvia aikaiseksi?
En osaa antaa keitinvinkkejä, mutta AeroPressillä tulee melkein vesikeitinkuumaa kahvia. Jos vielä esilämmittää kupin, mihin sen kahvin laskee, niin tuota kuumempaa ei saa kuin mikrossa tai perinteisessä kahvipannussa. Huono puoli tietysti se, että saa vain yhden kupin kerrallaan.
 
Liittynyt
13.08.2021
Viestejä
399
Mites muiden Siemens EQ sarjan koneiden omistajilla, Ehdotteleeko kalkinpoistoa aika usein ?
Meillä on kalkkipitoinen vesi, mutta ihmettelen että näin usein pitää kalkkia poistella.
Perustuukohan kalkinpoistovät johonkin tietoon vai onko se vaan tiettyjen käyttökertojen väli.
Joka tapauksessa, tämä vaatii kalkinpoistoa paljon useammin kuin vanha DeLonghi.
Siemens EQ 6 s700 just 99 kuppia laiteltu josta 83 maitopohjasta. Kalkkitaso taisi ykkösellä olla niin ei ole vielä kerennyt herjailla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.11.2020
Viestejä
276
Täytynee varmaan ryhtyä sitten vaikka lämmittämään tuo maitotilkka mikrossa ja kaataa kahvi siihen päälle, jos millään muullakaan keittimellä ei kuumempaa kahvia saa.

Onhan toi muuten ihan hyvä ja nopea laite. Ainoastaan tuo manuaalinen tippalukko on varmaan maailman huonoin keksintö. Ei oo yks eikä kaks kertaa kun se on jäänyt kiinni ja seuraavaa pannullista keittäessä kahvit on pöydällä. Miksihän ihmeessä tuohon ei ole voitu laittaa automaattista lukkoa, kun kyllähän niistäkin tiiviin saa?
 
Liittynyt
12.11.2020
Viestejä
276
Siksi koska Moccamasterilla on erikseen automaattilukolla varustetut mallit jotka ovat kalliimpia.
No niinpä tietenkin... Ja asiaa enempi tutkimatta automaattilukollinen suodatinosahan ei varmasti sovi tuohon manuaalilukollisen tilalle. Tosin tuo halpismallin kannu ei varmaan toimi sen automaattilukollisen kanssa, mikäli tuo lukko on toteutettu samalla lailla kuin muissa keittimissä.
 
Liittynyt
16.03.2020
Viestejä
323
Täytyypä jossain joutovaiheessa mitata moukkamasterin kahvin lämpötila. Oma laitteeni on vanhaa mallia jossa on kaksiasentoinen lämpölevyn kytkin. Joka tapauksessa suoraan suodatuksen jälkeen otettu kahvi on niin kuumaa, ettei sitä suuta polttamatta pysty juomaan.
 
Liittynyt
11.03.2017
Viestejä
101
Onko antaa suosituksia hiljaisesta kahvinkeittimestä? Huonosti nukkuvat pikkulapset ja kahvinkeitto ennen aamuvuoroon lähtöä ei ole ollut kovin toimiva juttu tuolla nykyisellä porisijalla.
 

Foxy

• Artisti •
Liittynyt
11.01.2019
Viestejä
326
Onko antaa suosituksia hiljaisesta kahvinkeittimestä? Huonosti nukkuvat pikkulapset ja kahvinkeitto ennen aamuvuoroon lähtöä ei ole ollut kovin toimiva juttu tuolla nykyisellä porisijalla.
Useimmiten pörinä ja hurina johtuu siitä että vesiputket tukossa kalkista, putsaa kone välillä etikalla/kalkinpoistoaineella :) Toki halvimman pään keittimet saattaa muutenkin kolista mutta jos se ei ole tuota aina tehnyt niin siinä syy. No heitetään vaikka moccamaster.
 
Liittynyt
11.03.2017
Viestejä
101
Useimmiten pörinä ja hurina johtuu siitä että vesiputket tukossa kalkista, putsaa kone välillä etikalla/kalkinpoistoaineella :) Toki halvimman pään keittimet saattaa muutenkin kolista mutta jos se ei ole tuota aina tehnyt niin siinä syy. No heitetään vaikka moccamaster.
Voihan se niinkin olla, mutta tuo on kyllä ollut uudesta lähtien kovaääninen.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 195
Viestejä
4 194 465
Jäsenet
70 870
Uusin jäsen
liianvanha

Hinta.fi

Ylös Bottom