Kahvihifistely

|le

Liittynyt
17.03.2017
Viestejä
1 013
Mä oon vinkannut ihan saman kaupan varmaan kolmesti jo ;-) Ja kiusataan lisää, tuota jos olist tilannut, olisit saanut kivan merkkikupinkin kylkeen sikahalvalla ;-) Toraldo Linea No. 40 - Bluette 1000g Bohne
No perhana :) Onko totta, että minimitilaus on 50e, jotta tuolta saa yleensäkään pakettia tulemaan ?

(shipment in the EU Countries)
The minimum value of goods for deliveries outside Germany is € 50.00.
The minimum order value for orders in the EU countries is € 50.00.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 686
Katos vaan! Enpä ole edes huomannut, kun aina mun tilaukset on luokkaa 70-120e! Kiitos tiedosta! Kannattaisiko kysyä kamuilta olisikos kahvitarpeita?
 
  • Tykkää
Reactions: |le
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 686
Mulla menee ehkä puolitoista kiloa kuukaudessa, en ole nyt vähän aikaan laskenut -ehkä kaksikin kiloa. No, niin tai näin, pakastimessa hyvin pärjäävät, kun teippaan aina myllyn täytön jälkeen tiiviisti. Jos saisit jonkun mukaan edes kilolla niin: jos itse ostaa vaikka kahta eri kokeiluakahvia niin siinähän tuo 50 erotomaania tulee täyteen...
 

|le

Liittynyt
17.03.2017
Viestejä
1 013
Mulla menee ehkä puolitoista kiloa kuukaudessa, en ole nyt vähän aikaan laskenut -ehkä kaksikin kiloa. No, niin tai näin, pakastimessa hyvin pärjäävät, kun teippaan aina myllyn täytön jälkeen tiiviisti. Jos saisit jonkun mukaan edes kilolla niin: jos itse ostaa vaikka kahta eri kokeiluakahvia niin siinähän tuo 50 erotomaania tulee täyteen...
Joo eihän tuo mahdoton summa oo täyttää. Mietin kans jos ostais vaikka suorilta sen pari kilon pussia ja heittäis toisen pakastimeen odottelemaan. Eipä nuo pilalle menisi etenkin jos on jo valmiiksi suht tuoretta tavaraa mitä tuolta tulis.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 686
Oon nyt ottanut tavaksi tilata samalla joku kiva kuppi. On hauska kun on kirjavasti monia hauskoja kuppeja. Haha, ja tilasinhan mä viimeksi tommosen paperituukitelineenkin, sekin on jotenkin hauska iskeä pöytään, kuin kahvialssa olisi... tosin itse ostin Nannini-merkin mut silti. Mrs. Rose Servietten-Spender
 
Liittynyt
03.04.2018
Viestejä
1 352
Pitää kehua tällaista tuotetta:

Screenshot 2020-12-05 12.05.45.png


Pidän lattekahvin mausta, mutta normaalissa arjessa en tarvi yhtään kofeiinia kun olen muutenkin ADHD-tapaus joka on poukkoilemassa joka paikkaan. Siksi on hyvä että on olemassa kahvi joka maistuu täysin kahvilta sisältämättä kofeiinia. 5/5 tuote :tup:
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 686
Jos itse juon mukin suomalaista kahvia, käteni tärisevät, käteni ja jalkani hikoilevat ja palelevat, en pysty keskittymään, ja saatan olla huonotuulinenkin. Mutta, onneksi paahdossa kofeiini palaa pois, eli mitä tummempi paahto, sitä vähemmän kofeiinia. Voin siis huoletta jopa vetää pari espressoa illalla ja saan nukuttua loistavasti! Kofeiini on kyllä kiinnostava aine, sen pelkkä määrä ei kerro kaikkea. tee esim. ei aiheuta minussa mitään oikeita, vaikka se sisältää kofeiinia.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
254
Jos itse juon mukin suomalaista kahvia, käteni tärisevät, käteni ja jalkani hikoilevat ja palelevat, en pysty keskittymään, ja saatan olla huonotuulinenkin. Mutta, onneksi paahdossa kofeiini palaa pois, eli mitä tummempi paahto, sitä vähemmän kofeiinia. Voin siis huoletta jopa vetää pari espressoa illalla ja saan nukuttua loistavasti! Kofeiini on kyllä kiinnostava aine, sen pelkkä määrä ei kerro kaikkea. tee esim. ei aiheuta minussa mitään oikeita, vaikka se sisältää kofeiinia.
Teessä on teaniinia mikä vähentää kofeiinin vaikutuksia. Itse tulee usein laitettua l-teaniinijauhetta kahvin sekaan, niin tasattua vähän tärinöitä ja tuntuu että se kofeiini"boost" kestää hieman pidempään.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 686
Nam, nam, taas lähti Inka-paahtimoon tilaus, tällä kertaa otin normaalisen Monsoonmalabarin lisäksi Colombia Sierra Nevadaa makusteluun...
 
Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
303
En jaksa koko ketjua käydä läpi, joten: Mitä kahvimyllyä porukka suosittelee aloittelijalle? Kannattaako aloittaa käsin väännettävästä vai odotella sähköistämyllyä tarjoukseen? Moccamasterilla juon suodatinkahvia. Aamut kiireisiä, jolloin ei ehkä ehdi myllyä käyttämään.



 
Liittynyt
15.01.2017
Viestejä
102
Wilfa wscg-2 oma ääni kans. Varsin hyvä ensimylly suodatinkahville. Aloittelin itse aikoinaan Harion skertonilla ja sillä jaksoi hetken jauhaa aeropressiin tai suodattimeen. Aika pian kyllästyi kun jo 14g annoksen jauhaminen kesti pari minuuttia (muistaakseni) ja ei tolla kyllä vieraille koko pannullista mielellään jauha. Wilfa edelleen käytössä suodattimelle ja aeropressille.

Tänä vuonna tuli aloitettua espressohommat ja siihen on tietenkin omat välineensä. Myllynä Eureka Mignon Specialita ja harjoituskeittimenä Gaggia Classic, joka suunnitelmissa päivittää hx tai db keittimeen. Kunhan omat baristataidot ensin saa kohtalaiselle tasolle.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 686
Joo, samat sanat, tiedän että tuo Wilfan 300e:n mylly ihan kehuttu suodatinjauhatukseen...mutta jos kuitenkin innostuu hienomman jauhatuksen kahveistakin niin olisi valmiksi ok tason mylly Eurekassa. Ja Harion kanssa ei Erkkikään jaksa espressoa kiertää, vaikka karkeampaa kärsivällisyys jaksaisikin. Onhan se hermojaraastavaa hommaa kyllä. Wilfan halpikseen en ota kantaa. Luultavasti ihan toimii oletetusti. Eureka Mignon Specialitá 16CR kahvimylly, mattamusta
 
Liittynyt
05.05.2019
Viestejä
17
WSCG-2 löytyy täältäkin. En pidä siitä, että starttinappi on sivulla ja jauhetun kahvin astia on päädyssä, koska nyt sujuva käyttö ahtaassa paikassa on hankalaa. Puruja saa olla myös jatkuvasti siivoamassa, kun eivät syystä tai toisesta osu kunnolla astian aukkoon.

Sitten taas jos Hoffman sanoo, että "It is great value for money" ja "I have really really enjoyed using it", niin ihan kelvoton laite ei kyseessä voi olla.

En tiedä olisiko Uniform ollut parempi ostos mutta täältä saa hieman halvemmalla 239e.
 
Liittynyt
10.01.2017
Viestejä
561
Onks tää miten yleistä?
Mulla taitaa olla ensimmäistä painosta (en viitsi tarkistaa) mutta semmonen huomio että vaaleapaahtoinen toimii mutta kun mennään tummapaahtoon/espressoon niin jääköhän jotenkin staattiseksi ja ei mene kippoon saakka purut.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 686
Onks tää miten yleistä?
On se aika, varsinkin jos on muovia rakenteissa. Itse koitin aikanaan Simonellin Grinta-myllyllä "jauhaa suoraan kertakäyttömukiin" Ja vaikka siinä oli kiva torvi jonka saa siihen kippoon töröttämään, kaikki lensi kauniisti peittäen keittiön lattiata paremmn ja tasaisemmin kuin olisin itse mitenkään osannut! Staattinen sähmö on metka juttua sinänsä ;-)
 

|le

Liittynyt
17.03.2017
Viestejä
1 013
Oma suositus Baratza Encorelle. Ensimmäinen oma mylly, joka on vieläkin kovassa päivittäisessä käytössä. Olen tehnyt tuolla ainoastaan espressojauhatusta eikä ole ollut minkäänlaisia ongelmia. Aivan heittämällä pystyy espressoon vaikka jotkin väittävät vastaan. Omassa jauhan espressohienoudelle myllyn karkeudelle 8, joten hienommaksikin vielä saisi mutta sitten menee jo Gaggia Classic Pro tukkoon ja kuppiin valuu pari tippaa tai ei mitään :)

Ei ehkä hiljaisin mylly, mutta ei tuo äänentaso kyllä millääntavoin liian isokaan ole. Tuntuu olevan vieläkin varsin arvostettu ja toimiva ratkaisu hinnaltaan. Omastani maksoin Saksan Amazonista noin 150e pari vuotta sitten.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 113
Onko jotain suosituksia kahvista, jossa olisi mahdollisimman vähän kitkeryyttä? Tekisi mieli kokeilla jotakin ainaisen Löfbergsin Magnifikan lisäksi.

Starbucksilta on saanut ainakin aiemmin tosi hyvää Sumatra Dark Roastia mutta en asu lähellä Starbuckseja eikä tuota oikein saa netistäkään tilattua. Nespressotkaan ei enää innosta, mieluummin sitä jauhaisi pavut ihan itse.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 686
Oma suositus Baratza Encorelle. Ensimmäinen oma mylly, joka on vieläkin kovassa päivittäisessä käytössä. Olen tehnyt tuolla ainoastaan espressojauhatusta eikä ole ollut minkäänlaisia ongelmia. Aivan heittämällä pystyy espressoon vaikka jotkin väittävät vastaan. Omassa jauhan espressohienoudelle myllyn karkeudelle 8, joten hienommaksikin vielä saisi mutta sitten menee jo Gaggia Classic Pro tukkoon ja kuppiin valuu pari tippaa tai ei mitään :)

Ei ehkä hiljaisin mylly, mutta ei tuo äänentaso kyllä millääntavoin liian isokaan ole. Tuntuu olevan vieläkin varsin arvostettu ja toimiva ratkaisu hinnaltaan. Omastani maksoin Saksan Amazonista noin 150e pari vuotta sitten.
Itse en oman Varioni jälkeen koske mihinkän tuon puljun vehkeisiin, vaikka on kuulemma Varioita olemassa, joissa ei ole ollut ongelmia, ja mainitaan että käyttäjä voi muutamala sadalla eurolla saada siitä ihan kestävän...
Onko jotain suosituksia kahvista, jossa olisi mahdollisimman vähän kitkeryyttä? Tekisi mieli kokeilla jotakin ainaisen Löfbergsin Magnifikan lisäksi.

Starbucksilta on saanut ainakin aiemmin tosi hyvää Sumatra Dark Roastia mutta en asu lähellä Starbuckseja eikä tuota oikein saa netistäkään tilattua. Nespressotkaan ei enää innosta, mieluummin sitä jauhaisi pavut ihan itse.
Näihin vastaan aina että Monsoon malabar. Tosin oma käyttöni on ainoastaan espressona.
 
  • Tykkää
Reactions: |le
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
84
Oma suositus Baratza Encorelle. Ensimmäinen oma mylly, joka on vieläkin kovassa päivittäisessä käytössä. Olen tehnyt tuolla ainoastaan espressojauhatusta eikä ole ollut minkäänlaisia ongelmia. Aivan heittämällä pystyy espressoon vaikka jotkin väittävät vastaan. Omassa jauhan espressohienoudelle myllyn karkeudelle 8, joten hienommaksikin vielä saisi mutta sitten menee jo Gaggia Classic Pro tukkoon ja kuppiin valuu pari tippaa tai ei mitään :)

Ei ehkä hiljaisin mylly, mutta ei tuo äänentaso kyllä millääntavoin liian isokaan ole. Tuntuu olevan vieläkin varsin arvostettu ja toimiva ratkaisu hinnaltaan. Omastani maksoin Saksan Amazonista noin 150e pari vuotta sitten.
Itsellä Virtuoso+ Baratzalta ensimmäisenä myllynä drippiä varten ja olen ollut tyytyväinen.
 
  • Tykkää
Reactions: |le
Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
303
WSCG-2 löytyy täältäkin. En pidä siitä, että starttinappi on sivulla ja jauhetun kahvin astia on päädyssä, koska nyt sujuva käyttö ahtaassa paikassa on hankalaa. Puruja saa olla myös jatkuvasti siivoamassa, kun eivät syystä tai toisesta osu kunnolla astian aukkoon.

Sitten taas jos Hoffman sanoo, että "It is great value for money" ja "I have really really enjoyed using it", niin ihan kelvoton laite ei kyseessä voi olla.

En tiedä olisiko Uniform ollut parempi ostos mutta täältä saa hieman halvemmalla 239e.
Mulla taitaa olla ensimmäistä painosta (en viitsi tarkistaa) mutta semmonen huomio että vaaleapaahtoinen toimii mutta kun mennään tummapaahtoon/espressoon niin jääköhän jotenkin staattiseksi ja ei mene kippoon saakka purut.
On se aika, varsinkin jos on muovia rakenteissa. Itse koitin aikanaan Simonellin Grinta-myllyllä "jauhaa suoraan kertakäyttömukiin" Ja vaikka siinä oli kiva torvi jonka saa siihen kippoon töröttämään, kaikki lensi kauniisti peittäen keittiön lattiata paremmn ja tasaisemmin kuin olisin itse mitenkään osannut! Staattinen sähmö on metka juttua sinänsä ;-)
Kai olette tätä testannut?


Laitoin Wilfan CGWS-130B tilaukseen, kevyesti päivitetty versio WSCG-2 mallista. Sit metsästämään Tumma paahto Presidentti tyylistä kahvipapua tai Brazil makua :cool:
 

root

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 316
Pitää kehua tällaista tuotetta:



Pidän lattekahvin mausta, mutta normaalissa arjessa en tarvi yhtään kofeiinia kun olen muutenkin ADHD-tapaus joka on poukkoilemassa joka paikkaan. Siksi on hyvä että on olemassa kahvi joka maistuu täysin kahvilta sisältämättä kofeiinia. 5/5 tuote :tup:
Kiitos vinkistä! Jouduin vaihtamaan kofeiinittomaan ja sen jälkeen jatkuvasti etsinyt lisää hyviä vaihtoehtoja. Tämä osui omaan makuun.
 
Liittynyt
15.08.2017
Viestejä
78
oletteko tätä kokeillut?
tuota on aina välillä tullut hommattua.
 
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
1 884
Kokemuksia myllystä nimeltä Melitta Calibra?
Eli tämä:

Houkuttaisi tuo mittausautomatiikka, niin saa jauhetuksi juuri oikean määrän. Entinen Nivona on vielä hyvässä iskussa, joten kiirettä ei ole myllyn hankinnalla mutta voisihan tuon vanhan viedä vaikka mökille, niin saisi sielläkin parempaa kahvia.
 
Liittynyt
17.01.2020
Viestejä
482
Kokemuksia myllystä nimeltä Melitta Calibra?
Eli tämä:

Houkuttaisi tuo mittausautomatiikka, niin saa jauhetuksi juuri oikean määrän. Entinen Nivona on vielä hyvässä iskussa, joten kiirettä ei ole myllyn hankinnalla mutta voisihan tuon vanhan viedä vaikka mökille, niin saisi sielläkin parempaa kahvia.

Itsellä Sagen mylly missä dose control.
Tuota sai vähän aikaa sitten satasen halvemmalla, suosittelen tuota kunhan hyvä tarjous.
Jämäkän oloinen, kartioterät, 60 jauhatusta,, saa ihan pölyä turkkilaiseen kahviin.
Itsellä Gaggia Classic kahvakone ja espressoon tuo mylly on erinomainen juurikin siksi että saa oikean määrän kahvaan, aina.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
908
Meneekö hifistely-aiheen alle? Jonkin verran oli viestejä aiheesta eli kahvinkeitin missä integroitu kahvimylly. Philipsiä ja Electroluxia näyttäisi olevan, onko kokemuksia? Severiinit ja muut "merkkilaitteet" saa jättää väliin.

13v moccamaster pelittää edelleen. Olisiko fiksumpi hankkia 60e wilfan mylly ja jatkaa moccamasterilla?
 
Liittynyt
17.01.2020
Viestejä
482
Ei mitään integroituja.
Erillinen mylly niin sitä voi tarvittaessa päivittää. Laitteisiin tulee vikojakin ja tuollaisessa integroidussa lähtee mäkeen sitten koko laite tai käy puolikkaana keittiön pöydällä.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
908
Integroidussa pikkusen viehättäisi sen helppous. Ei tartte mitata kuin vesi, kone hoitaa loput. Maksaa kuitenkin vaan 150e ja kahden vuoden takuu, pääsääntöisesti. Että mikä olis vaikkapa gigantin koneista the keitin.

Edit: Napattiin cittarista Philipsi ja vähän papuja. Huomenna pääsee testaamaan.
 
Viimeksi muokattu:

hrk

Liittynyt
23.07.2017
Viestejä
1 738
Integroidussa pikkusen viehättäisi sen helppous. Ei tartte mitata kuin vesi, kone hoitaa loput. Maksaa kuitenkin vaan 150e ja kahden vuoden takuu, pääsääntöisesti. Että mikä olis vaikkapa gigantin koneista the keitin.

Edit: Napattiin cittarista Philipsi ja vähän papuja. Huomenna pääsee testaamaan.
Joo on sellainen yhdistelmälaite periaatteessa kiinnostava, jos tykkää suodatinkahvista ja vekottimista. Youtubesta löytyy oikein hyvä esittelyvideo, vieläpä suomalainen:



Itse kuitenkin suosin pressopannua, kun tykkään hieman sakeammasta kahvista..
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
908
Integroidussa pikkusen viehättäisi sen helppous. Ei tartte mitata kuin vesi, kone hoitaa loput. Maksaa kuitenkin vaan 150e ja kahden vuoden takuu, pääsääntöisesti. Että mikä olis vaikkapa gigantin koneista the keitin.

Edit: Napattiin cittarista Philipsi ja vähän papuja. Huomenna pääsee testaamaan.
Muutamat sumpit keitelty. Koneen kanssa mukaan tarttu joku starbucksin 200g pussukka sekä presedentin gold label. Ihan ok, etenkin kun vaimon kahvimaku menee siinä 2-3 välissä. Pitää vielä selventää itselle, että miten jauhatuksen karkeus ja uuttoaika vaikuttaa kahviin. Saisi enemmän noita pavuista irti.

On muuten ärysttävä laittaa pannu laitteeseen, kuten tuossa videollakin on sanottu. Hetken päästä on varmasti lämpölevyn pinnoite menny, jos ei keksi jotain pätevää keinoa.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 974
Pitää vielä selventää itselle, että miten jauhatuksen karkeus ja uuttoaika vaikuttaa kahviin. Saisi enemmän noita pavuista irti.
Tää on jatkuvaa iterointia. Mä pidän uuttoajan vakiona, neljä minuuttia. Teen kahvit tyypillisesti AeroPressillä (uuttoajan takia inverted), joskus harvoin pressopannulla. Sopivan lopputuloksen kannalta jauhatuksella on mun mielestä suurempi vaikutus kuin uuttoajan pienillä viilauksilla, kunhan uuttaa vain tarpeeksi kauan. Noilla välineillä olen todennut sopivaksi 1-2 napsua pressojauhatusta hienompaa, kun myllynä täällä useasti vinkattu kohtuuhintainen Wilfa. Kun tulee uusi papu kokeiluun (viimeksi Mundo tumma), laitan perusmäärän papuja, eli hiukan kukkurallinen AeroPress-mitallinen. Sitten makutesti ja papujen määrä vakioidaan silmämääräisesti niin pitkäksi aikaa, kun erää on purkissa jäljellä. En lähde punnitsemaan, ei kiinnosta. Sitten vielä pari kokeilua jauhatuksen kanssa, kunnes suu on sitä mieltä, että enää ei parane.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 391
Puhutaanko tässä ketjussa pikakahvista vai oliko jossain oma ketku?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
880
Mulla on Hariolla tavoitteena iteroida karkeus niin, että purujen kostuttamisen (blooming) vaiheen jälkeen uutto kestää noin 3 minuuttia. Nopeampi uutto meinaa yleensä laihaa kahvia ja liian pitkä uutto vie pehmeyden ja tuo kitkeryyden. Hienosäätö sitten maistelemalla. Kahvin määrä on vakioitu 7g kahvia per 100g vettä.

Olisiko jollain suositella termosmukia työmatkakahvihifistelyyn? Tilavuutta mielellään 3-4dl. Sulkusysteemin pitäisi olla niin varma, että uskaltaa laittaa läppärilaukkuun ja yhdellä kädellä käytettävä avausmekanismi olisi hieno, mutta voi mennä edellisen toiveen kanssa vaikeaksi. Hintaa saa olla vaikka 50e jos löytyy riittävän täydellinen.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 974
Mulla on Hariolla tavoitteena iteroida karkeus niin, että purujen kostuttamisen (blooming) vaiheen jälkeen uutto kestää noin 3 minuuttia.
Mä oon aikojen saatossa vaihdellut kolmen ja neljän minuutin välillä. Kokeilin nyt aamukahvia kolmella, mutta mulle toimii paremmin neljä. Jotenkin jäi valjuksi mun suuhun. Tietysti voisi vielä yrittää hienontaa jauhatusta ja kokeilla kolmea vielä silläkin. Puruja viitsin kostuttaa vain silloin, kun sattuu tarpeeksi tuoreet pavut mukaan. Tämän huomaa siitä, että kaadossa tulee muuten huomattavasti enemmän kuohua pinnalle. Hiukan vaikea säätää veden määrää AeroPressissä. Nyt muuten on aika tuoretta papua purkissa, kun tätä erää pitää kostuttaa. Tuo kuohu-efektin suhde papujen tuoreuteen ei ole oma keksintöni, vaan perustuu Six Potin puuhamiehen kertomaan. Häneltä olen silloin tällöin papuja hakenut ja kysyin kerran, miksi markettikahvi käyttäytyy eri tavalla. Jos joku pystyy perustelemaan syyn, miten se kostuttaminen vaikuttaa lopputulokseen maun puolesta, niin toki otan vinkistä vaarin. En usko salatieteisiin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
880
Tuo kuohu-efektin suhde papujen tuoreuteen ei ole oma keksintöni, vaan perustuu Six Potin puuhamiehen kertomaan. Häneltä olen silloin tällöin papuja hakenut ja kysyin kerran, miksi markettikahvi käyttäytyy eri tavalla. Jos joku pystyy perustelemaan syyn, miten se kostuttaminen vaikuttaa lopputulokseen maun puolesta, niin toki otan vinkistä vaarin. En usko salatieteisiin.
Itsekin olen huomannut tämän kuohunnan ja papujen tuoreuden yhteyden. Pakko myöntää, etten itsekään pysty sanomaan maussa eroa bloomingin suhteen, mutta sitä poreilua on kiva katsoa :) Ja on tuossa se, että ennalta kostutettujen purujen läpi uutto tapahtuu tasaisemmin, mutta tosissaan vaikutus makuun on varmasti suht minimaalinen. Markettikahveja ei ole tullut enää juurikaan ostettua, kun Kahvikaverin peruskahvit on etenkin tarjouksessa melkein edullisempia kuin markettipurut ja huomattavasti parempia. Nämä tulee keitettyä pääosin arkikahveina Moccamasterilla, mutta hifistelykahvit hoidetaan sitten ajan kanssa Hariolla vähän enemmän "harrastellen".
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 974
Markettikahveja ei ole tullut enää juurikaan ostettua, kun Kahvikaverin peruskahvit on etenkin tarjouksessa melkein edullisempia kuin markettipurut ja huomattavasti parempia.
Onko kenenkään muun mielestä markettipavut aliarvostettuja? Mä todella pidän Pauligin tietyistä paahdoista. Toi Mundon tumma on ihan kärkeä, mitä olen juonut. Sitä ennen se Islanti-papu (hyvä peruskahvi, mutta aavistuksen liian vaalea paahto mulle) meni hyvin alas, enkä olisi uskonut, että löydän marketista parempaa. Enkä sylkäise Pirkka Parhaat tummankaan, erinomainen hinta/laatu noissa kaikissa. Ja sentään jonkin verran maistellut ns. paremman väen papujakin, eli pientuottajien tuotantoa. Sen sijaan monen ylistämät rekot ja löfbergit jäävät mun tapauksessa hyllyyn. Varsinkin tuo Reko on mun mielestä täysin yliarvostettu kahvi.
 

|le

Liittynyt
17.03.2017
Viestejä
1 013
Joulupukki toi lahjakortin Crema-verkkokauppaan. Aikani arvoin mitä kahvia tilata, jospa nämä ei ole aivan kuraa :)

Melko monelta merkiltä oli tarjolla vaan kilon pusseja ku mieli tekisi maistella pienempiä eriä eri kahvimakuja, jottei satu kilo jotain mikä ei osu omaan makuhermoon...

IMG_20210106_111409-01.jpeg
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
880
Onko kenenkään muun mielestä markettipavut aliarvostettuja? Mä todella pidän Pauligin tietyistä paahdoista. Toi Mundon tumma on ihan kärkeä, mitä olen juonut. Sitä ennen se Islanti-papu (hyvä peruskahvi, mutta aavistuksen liian vaalea paahto mulle) meni hyvin alas, enkä olisi uskonut, että löydän marketista parempaa. Enkä sylkäise Pirkka Parhaat tummankaan, erinomainen hinta/laatu noissa kaikissa. Ja sentään jonkin verran maistellut ns. paremman väen papujakin, eli pientuottajien tuotantoa. Sen sijaan monen ylistämät rekot ja löfbergit jäävät mun tapauksessa hyllyyn. Varsinkin tuo Reko on mun mielestä täysin yliarvostettu kahvi.
Tummaa klassikkoa eli Paulig Parisienia on tullut aikoinaan juotua paljonkin, mutta nykyisin maku on vaalentunut niin paljon että tuota ei tule ostettua enää lainkaan. Itselle näistä kaupunkikahveista mieluisin on Barcelona. Muutkin Pauligin "erikoiskahvit" on ihan ok, mutta eivät iske omaan makuun. Rekoista ja Löfbergeistä olen sun kanssa samaa mieltä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
153
Tota blooming vaihetta tykkään tehdä kun se vähentää kuplimista veden kaadon vaiheessa. V60 30g kahvi ja 500g veden kanssa pääsen helpommin noin 3min lähelle jos suoritan blooming.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 686
Kyl kelppa! Taas on kahvitilausta sisäl!
Inkapaahtimo:
India Monsoon Malabar 2kg
Colombia Sierra Nevada 400g
Espresso International:
Toraldo Linea No. 40 - Bluette 1kg
Passalacqua Mehari 1kg
Barbaro Espresso Oro 1kg

Yleensä otan Toraldolta oranssia ja Passalaqualta moanaa tms, mutta valitsin nyt noi, joissa kahvikuppi halvalla kylkeen...
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
29
Onko kenenkään muun mielestä markettipavut aliarvostettuja? Mä todella pidän Pauligin tietyistä paahdoista. Toi Mundon tumma on ihan kärkeä, mitä olen juonut. Sitä ennen se Islanti-papu (hyvä peruskahvi, mutta aavistuksen liian vaalea paahto mulle) meni hyvin alas, enkä olisi uskonut, että löydän marketista parempaa. Enkä sylkäise Pirkka Parhaat tummankaan, erinomainen hinta/laatu noissa kaikissa. Ja sentään jonkin verran maistellut ns. paremman väen papujakin, eli pientuottajien tuotantoa. Sen sijaan monen ylistämät rekot ja löfbergit jäävät mun tapauksessa hyllyyn. Varsinkin tuo Reko on mun mielestä täysin yliarvostettu kahvi.
Markettipapuja tulee testattua tasaisin väliajoin ja itselle mieluinen löytö on Pirkka Parhaat -pavut vaaleapaahtoisena. Itse kun pidän vaaleapaahtoisesta kahvista, mutta halvat pavut ovat lähes aina tummia, niin tuo oli positiivinen yllätys. Eihän Pirkan paahtolaatu tai tasaisuus tietenkään vastaa hyvien pienpaahtimoiden laatua, mutta arkikahvina toimii hyvin.
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
874
Laitetaan sekaan oma kahvikokemus. Siirryin aikanaan Moccamasteri-perkolaattori-pannukahvittelusta kasvaneiden Espanja-Italia lomailujen seurauksena mutteripannuun (mallia Bialetti Musa 6 cup, induktioliedellä), ja sillä tiellä ollaan edelleen. Olen testaillut monenlaisia kahveja kyseisessä mutteripannussa, sekä papuina että valmiina jauhatuksena. Pannuun menee 3dl vettä ja valmista kahvia pannullisesta tulee 2,5dl. Kahvi menee maidon tai kerman kanssa.

Tuo Wilfan vajaan 100€ mylly toimii hyvin perusmutteripannun kanssa ja karkeutena olen käyttänyt toiseksi hienointa astetta, joka on lähelle samaa karkeutta kuin Lavazzan jauhatukset. Analysoiden lopputulosta vaikuttaa jauhatus olevan riittävän tasalaatuista eikä pölyä juurikaan seassa ole. Kotona suosin pavuista itse jauhamaa kahvia, kun pysyy papuina pidempään parempana ja lisäksi vain taivas on rajana kahvivalikoimassa. Myös valmiit jauhatukset toimivat mutteripannun kanssa, ja koska ovat pakkauskooltaan 250g, ne eivät montaa päivää avattuna kestä kahdelle hengelle. Valmiita jauhatuksia on tullut suosittua kuitenkin lähinnä mökillä ja reissussa, kun ei jaksa ottaa myllyä mukaan. Olen kokeillut myös tuorepaahdettua kahvia papuina, mutta ei tunnu tekevän eroa mutteripannussa varsinkaan maidolla lantrattuna.

Noin yleisesti mutteripannu tuntuu peittävän kahvin makuja jonkin verran eikä ehkä sovi oikein viimeisen päälle hifistelyyn, mutta on kyllä autenttista Etelä-Eurooppalaista kotikahvia parhaimmillaan. Itse en suodatinkahveista ole koskaan välittänyt, vaikka niitä maistellut ihan alaan vihkiytyneissä kahviloissakin. Kokemukseni mukaan paras mutteripannukahvi tulee kun käyttää rosterista pannua ja induktioliettä, koska tällöin kahvia tulee korvennettua vähiten, ei oikeastaan ollenkaan. Tähän vertailukohtana normaali sähköliesi, kaasuliesi, rosteripannu ja alumiinipannu ja varsinkin kaasuliedellä ja alumiinipannulla saa kahvin jopa kiehumaan joka ei ole lopputuloksen kannalta hyvä asia.

Jossain kohtaa ketjua mietittiin isommalle porukalle kahvin keittoa. Ylivoimaisesti helpoin ja nopein tapa mielestäni on keittää kattilassa pannukahvia ja laittaa se vaikkapa pumpputermariin.

Reseptini:
- Esim. 3L vettä kiehuvaksi kattilassa ja levy pois päältä
- Sekaan 210g pannujauhatuskahvia (suhde 1dl vettä ja 7g kahvia) ja sekoitus
- 2 min kohdalla uusi sekoitus koska kahvi jää mattona vaahdon pinnalle
- 5 min kohdalla kaato hienon siivilän läpi esilämmitettyyn termospulloon, kahvimäskit roskiin ja kattila astianpesukoneeseen.

Tätä reseptiä on helppo varioida tarpeen ja vierasjoukon mukaan, ja hakkaa kyllä kaikenlaiset moccamasterit sekä helppoudessa, nopeudessa, että tilansäästössä varsinkin kun mennään yli 10 kupin. Kahvina olen käyttänyt ihan tavallisia suomalaisia keskitummia paahtoja pannujauhatuksella ja yleensä vieraat pitää pannukahvia parempana kuin kotoista suodatinkahviaan. Johtuuko sitten kahviin jäävistä rasvoista valmistustapansa vuoksi, tiedä häntä.

Edit - Kaikenlaista pientä sieltä ja täältä.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 326
Viestejä
4 198 162
Jäsenet
70 891
Uusin jäsen
Rupsu

Hinta.fi

Ylös Bottom