Laitetaan sekaan oma kahvikokemus. Siirryin aikanaan Moccamasteri-perkolaattori-pannukahvittelusta kasvaneiden Espanja-Italia lomailujen seurauksena mutteripannuun (mallia Bialetti Musa 6 cup, induktioliedellä), ja sillä tiellä ollaan edelleen. Olen testaillut monenlaisia kahveja kyseisessä mutteripannussa, sekä papuina että valmiina jauhatuksena. Pannuun menee 3dl vettä ja valmista kahvia pannullisesta tulee 2,5dl. Kahvi menee maidon tai kerman kanssa.
Tuo Wilfan vajaan 100€ mylly toimii hyvin perusmutteripannun kanssa ja karkeutena olen käyttänyt toiseksi hienointa astetta, joka on lähelle samaa karkeutta kuin Lavazzan jauhatukset. Analysoiden lopputulosta vaikuttaa jauhatus olevan riittävän tasalaatuista eikä pölyä juurikaan seassa ole. Kotona suosin pavuista itse jauhamaa kahvia, kun pysyy papuina pidempään parempana ja lisäksi vain taivas on rajana kahvivalikoimassa. Myös valmiit jauhatukset toimivat mutteripannun kanssa, ja koska ovat pakkauskooltaan 250g, ne eivät montaa päivää avattuna kestä kahdelle hengelle. Valmiita jauhatuksia on tullut suosittua kuitenkin lähinnä mökillä ja reissussa, kun ei jaksa ottaa myllyä mukaan. Olen kokeillut myös tuorepaahdettua kahvia papuina, mutta ei tunnu tekevän eroa mutteripannussa varsinkaan maidolla lantrattuna.
Noin yleisesti mutteripannu tuntuu peittävän kahvin makuja jonkin verran eikä ehkä sovi oikein viimeisen päälle hifistelyyn, mutta on kyllä autenttista Etelä-Eurooppalaista kotikahvia parhaimmillaan. Itse en suodatinkahveista ole koskaan välittänyt, vaikka niitä maistellut ihan alaan vihkiytyneissä kahviloissakin. Kokemukseni mukaan paras mutteripannukahvi tulee kun käyttää rosterista pannua ja induktioliettä, koska tällöin kahvia tulee korvennettua vähiten, ei oikeastaan ollenkaan. Tähän vertailukohtana normaali sähköliesi, kaasuliesi, rosteripannu ja alumiinipannu ja varsinkin kaasuliedellä ja alumiinipannulla saa kahvin jopa kiehumaan joka ei ole lopputuloksen kannalta hyvä asia.
Jossain kohtaa ketjua mietittiin isommalle porukalle kahvin keittoa. Ylivoimaisesti helpoin ja nopein tapa mielestäni on keittää kattilassa pannukahvia ja laittaa se vaikkapa pumpputermariin.
Reseptini:
- Esim. 3L vettä kiehuvaksi kattilassa ja levy pois päältä
- Sekaan 210g pannujauhatuskahvia (suhde 1dl vettä ja 7g kahvia) ja sekoitus
- 2 min kohdalla uusi sekoitus koska kahvi jää mattona vaahdon pinnalle
- 5 min kohdalla kaato hienon siivilän läpi esilämmitettyyn termospulloon, kahvimäskit roskiin ja kattila astianpesukoneeseen.
Tätä reseptiä on helppo varioida tarpeen ja vierasjoukon mukaan, ja hakkaa kyllä kaikenlaiset moccamasterit sekä helppoudessa, nopeudessa, että tilansäästössä varsinkin kun mennään yli 10 kupin. Kahvina olen käyttänyt ihan tavallisia suomalaisia keskitummia paahtoja pannujauhatuksella ja yleensä vieraat pitää pannukahvia parempana kuin kotoista suodatinkahviaan. Johtuuko sitten kahviin jäävistä rasvoista valmistustapansa vuoksi, tiedä häntä.
Edit - Kaikenlaista pientä sieltä ja täältä.