Kahvihifistely

Liittynyt
16.09.2017
Viestejä
63
Sivusta seurannut keskustelua ja ajattelin hoksauttaan varmuuden vuoksi, että täällähän on nyt puhuttu Gaggia Classicin eri malleista. Eli niin sanotusta "vanhemmista malleista" sekä tuoreemmasta PRO-mallista. Etenkin jos lähtee osia vaihteleen niin lienee syytä olla tarkkana, että kyseessä on oikea mall, jottei tule ongelmia yhteensopivuuden suhteen.

Mutta asiaan, mieli tekisi tilata omaan Classic Pro-malliin ihan testiksi tuollainen nakukahva :) Peruskahvakin on kyllä ajanut asiansa vaan ainahan tuollaista vois testata.

Onko vinkkiä millaista showerhead-osaa päivittelisi myös parempaan ?
Kyllä, kannattaa tosiaan katsoa onko kone tehty ennen vuotta 2018 vai jälkeen. Tuo uudempi kone on aika paljon huonompi kuin vanha. Made in Romania ;). Nakukahva antaa paljon paremmat cremat sekä on helpompi pitää puhtaana. Miinuksena se että jauhatuksen karkeus ja tamppaus pitää saada kohdilleen, ettei roiski ympäri keittiötä :) Mulla on vielä alkuperäinen shower screen. Se alumiinilevy johon tuo verkko kiinnitetään on hyvä vaihtaa messinkiseen.
71HbB4w3BAL._AC_SX466_.jpg
 
Liittynyt
17.01.2020
Viestejä
482
Mietin joskus samaa asiaa ja päädyin vain päivittämään omaa gaggiaa. Kannattaa hankkia siihen parempi vaahdotin sekä nakukahva ainakin aluksi. Uuttopään levyn olen myös korvannut tällä. Sitten jos innostuu ja tietotaito riittää, niin voin lämpimästi suositella PID: n asentamista. Se pitää lämpötilan paljon tasaisempana. Tilasin aikoinaan tällaisen eikä ollut kovin vaikea asentaa. Ulkomaisilta foorumeilta löytyy paljon lisää tietoa :)
Kiitos erinomaisesta vinkistä. :thumbsup:
Noissa 4 linkissä portaat miten lähdenkin tästä päivittelemään. Muovinen vaahdotin on hiukan alkanut ällöttämään kun kerää kierteiden väliin mönjää jos ei pese usein.

Gaggia Classic itsellä tosiaan jo vanhempi malli mutta ei taida olla pre 2009 jolloin muuttui muistaakseni jotain isommin. Näkeekö muuten jostain vuosimallin? Tai voiko sen päätellä onko itsellä mitä sarjaa ja missä maassa valmistettu. Valmistushan siirtyi joskus tuolloin Italian ulkopuolelle ja nyt taas lähivuosina takaisin jos muistan oikein.

Googlen eka haku valmistusmaasta kertoo näin
As of 2010, all Gaggia espresso and coffee machines are still manufactured in Milan at the Robecco sul Naviglio factory. The 2015 Gaggia Classic was built in Romania instead. The New Gaggia Classic is made in Italy again and uses an aluminum boiler.
 
Liittynyt
16.09.2017
Viestejä
63
Kiitos erinomaisesta vinkistä. :thumbsup:
Noissa 4 linkissä portaat miten lähdenkin tästä päivittelemään. Muovinen vaahdotin on hiukan alkanut ällöttämään kun kerää kierteiden väliin mönjää jos ei pese usein.

Gaggia Classic itsellä tosiaan jo vanhempi malli mutta ei taida olla pre 2009 jolloin muuttui muistaakseni jotain isommin. Näkeekö muuten jostain vuosimallin? Tai voiko sen päätellä onko itsellä mitä sarjaa ja missä maassa valmistettu. Valmistushan siirtyi joskus tuolloin Italian ulkopuolelle ja nyt taas lähivuosina takaisin jos muistan oikein.

Googlen eka haku valmistusmaasta kertoo näin
As of 2010, all Gaggia espresso and coffee machines are still manufactured in Milan at the Robecco sul Naviglio factory. The 2015 Gaggia Classic was built in Romania instead. The New Gaggia Classic is made in Italy again and uses an aluminum boiler.
Ok, eli tuo pro malli taitaa olla sitten aika lähellä tuota vanhaa mallia. Nuo Romaniassa valmistetut kannattaa kiertää kaukaa. Valmistusvuoden näkee koneen pohjasta.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 683
Uskaltaako nyt kysyä tyhmiä, mutta millä tavalla? Mietin lähinnä, että onko tulossa joku yllätys kun kone tulee...

Mä siis teen käytännössä joko espressoja tai americanoja, ja jauhan nykysellä myllyllä (rocky) aina suoraan portafilteriin. Mun mielestä tossa on aika vaikea mitata selkeästi kahvin määrää, eli oletan että mittaamalla suoraan papuina saisin yhden muuttujan suljettua pois.

Toki ymmärrän että jos vaikka haluisin kerralla jauhaa 100g papuja niin toi ei ole se paras vehje...
Juu, Nissellä punnitset vaikka 21g papuina ja jauhat kahvaan.
Mutta otat papuastian pakkasesta nysväät sen 21g ja pistät taas astian pakkaseen.
Minä kaadan parisataa grammaa tai paljonko tuohon nyt mahtuu, mullyyn, ja palautan pussin pakkaseen. Pavut ovat lämpimässä, mutta ei kaukaa, kun ne tulee jauhetuksi hmm, melko ilmatiiviistä säiliöstään...eli käytän myllyäni ns. perinteisesti.

Miksi Nisse ei oikein ehkä sopisi minulle: esim. jos meillä on ihmisiä 4 itseni lisäksi, olisi aika leikiimistä punnita joka ihmisen pavut erikseen...aika tavalla helpompaa luottaa myllyn ajastimeen, että aika soppari annos tulee, vaikka 11,5 sekunnissa
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Mutta otat papuastian pakkasesta nysväät sen 21g ja pistät taas astian pakkaseen.
Minä kaadan parisataa grammaa tai paljonko tuohon nyt mahtuu, mullyyn, ja palautan pussin pakkaseen. Pavut ovat lämpimässä, mutta ei kaukaa, kun ne tulee jauhetuksi hmm, melko ilmatiiviistä säiliöstään...eli käytän myllyäni ns. perinteisesti.
Mikä estää ettei Nichellä tekisi samaa? Mutta sen sijaan että on myllyssä, niin on jossain astiassa jossa on ilmatiivis kansi. Noinhan ihmiset myllyjänsä käyttävät, itselläni on muumiastia tuossa vieressä jossa on pavut (täytän pakkasesta tarpeen tullen).

Itse punnitsemisessa menee muutama sekunti, ei ole mikään ongelma monenkaan ihmisen kohdalla. Ja nopeamminkin, jos kelpaa tuo "11,5s" tarkkuus, eli vähän sinnepäin.
 
Liittynyt
28.03.2018
Viestejä
1 399
Kyllä mä tolla vanhalla Gaggia Mdf:llä oon tehnyt annos kerrallaan vaikka se on säiliöllinen. Eihän sitä espressoakaan tehdä kun yksi uutto kerraallaan.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 683
Eli punnitset tai lasket pavut ensin?

Tuossa toimintaa, nyt katsoessa aika kovin tampattu ja aika paljon sokeria! ;-)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 392
Sivusta seurannut keskustelua ja ajattelin hoksauttaan varmuuden vuoksi, että täällähän on nyt puhuttu Gaggia Classicin eri malleista. Eli niin sanotusta "vanhemmista malleista" sekä tuoreemmasta PRO-mallista. Etenkin jos lähtee osia vaihteleen niin lienee syytä olla tarkkana, että kyseessä on oikea mall, jottei tule ongelmia yhteensopivuuden suhteen.

Mutta asiaan, mieli tekisi tilata omaan Classic Pro-malliin ihan testiksi tuollainen nakukahva :) Peruskahvakin on kyllä ajanut asiansa vaan ainahan tuollaista vois testata.

Onko vinkkiä millaista showerhead-osaa päivittelisi myös parempaan ?
Ite oon IMS:n Nanotech Shower Screenejä arponut muttei vielä ole lähtenyt tilaukseen: IMS shower screens
Tosin kannattaa ehkä etsiä joku muu kauppa. Tuli tilattua marraskuun lopussa tuolta silikonitiiviste eikä vieläkään ole perillä. Tuolla on noihin halvempiin kohtuullisen pitkät toimitusajat (covid+brexit+lentoliikenne) ja osu mulla vielä joulukin väliin. Tai sitten Posti on sen vaan hukanut...
 
  • Tykkää
Reactions: |le
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 683
Mulla aika monta IMS koppaa ja ovat kyllä kivoja, halvempiakin kuin VST:t ja ostin Astoriaan kokeeksi myös "nyky"sihdin, mutta se ei pysy. Originaalit vähän hempuloita kilkattimia.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 683
Se on se 18,0g tai 18,5g mitä vaaka näyttää. Eipä siihen montaa sekuntia mene. Ei tarvitse ajastella ja arvailla.
?? mistä tuo 18,5g siten tulee? Jostain kirjasta? Arvaus sekin on sopivasta määrästä.
Kunnon jannut tietysti punnitsee 18,5439g !! Ja pavuthan painaa eri tavoin, riippuen yiheydestä ja kosteudesta, eli piäisikös kuitenkin harkita jotain massapetkrometriä? Jonka alkuarvot olisi pakko arvata ;-) Ja jos tavoittele jotain %suhdetta kahviisi, hakua sekin on, jolekin suulle, pavulle ja päivälle voi sopia 67,49% ja toiselle 55,722% tai suhdeluuina joku 1:2,186, noinniinkuin hakuna...
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
?? mistä tuo 18,5g siten tulee? Jostain kirjasta? Arvaus sekin on sopivasta määrästä.
Ei, se on jokin vakio. Helpottaa kummasti, kun tietää muuttujien arvon eikä mennä tyyliin "no viimeksi 20g sisään, tällä kertaa 16g" mikä on ajastuksen ongelma - se heittelee.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 683
Ei se sen enempää heittele kun painokaan, vertailepas vaan määriä, välilä ne painaa eri tavoin kuin vimeksi. Ja jos sulla on keittimessäs kuitenkin ajastin, ja se kuulemma heittelee, niin en tiä mihin voit luottaa? Maar sä kuitenkin oot automatisoinut etkä vaan luota omaan rannekelloosi ja käden nopeuteen? Siinä tulee kuitenkin viiveitä sikana. Mullahan ei ole tosta heittelystäsi vaaraa kun en katso aikaa enkä painoa. Enkä edes harrasta kahvia, mä vaan tykkään juoda sitä.
 
Liittynyt
15.01.2017
Viestejä
102
Itsellä hyvät kokemukset tuosta bluestarcoffee kaupasta. Tavarat tuli viikossa ja asiakaspalvelukin pelasi hyvin nopeasti varaosia ja niiden sopivuutta kysellessä.

Omaa Gaggia Classic:ia päivittänyt kans tuolla messinkisellä suihkupää(pidikkeellä), Silvian V1/V2 pillillä sekä IMS shower screenillä sekä silikonitiiviste gruppoon (upgrade kit missä oli kys. osat). Messinki ja tuo IMS screeni on todella paljon helmpompi pitää puhtaana kuin vakiokamppeet. Melkein pelkkä liinalla pyyhkäisy riittää, viikoittain uitan kuitenkin Cafizassa.

Tuossa messinkipalassa ja nyt myyntiin tulleessa sen korvanneessa rst palassa veden ulostuloreiät on jonkun verran pienemmät kuin alumiinisessa. Aiheuttaa jonkun verran enemmän veden ruikkimista ja on krantumpi tuon suihkuverhon (shower screen) asennon suhteen tuleeko vesi yhtenä norona vai hienosti sadepisaroina, pienin askelin kääntämällä löytyy hyvä asento mihin kiristää. En ole antanut häiritä, kunhan kahvikiekkoon ei pureudu veden voimasta reikiä.

Toinen juttu noista nano quartz pinnoitteella olevista tarvikkeista. Pinnoite on kovin heppoisesti kiinni ja lähtee kuulemma helposti jopa Cafizalla puhdistaessa (reddit löytyy lisää juttua). Tuota pinnoitetta en itse näe tarpeelliseksi kun putsaantuu ilmankin pelkällä pyyhkimisellä. Ja vähän vieroksun jos tosiaan pinnoite huuhtoutuu ajan kanssa valmistettaviin juomiin.

Seuraavat hankinnat itsellä IMS barista pro kori tai vastaava ja uusi Silvian v1/v2 höyrysuutin kun rikoin omasta sen pään (nozzle/steam tip) puhdistaessa ja kiristin liikaa ja meni halki. Pelkkää päätä ei kuulemma myy erikseen, enkä sitä myynnistä edes löytänyt. Ja tietty kypsyttelen ajatusta hankkia db-kone.
 
Liittynyt
13.11.2018
Viestejä
690
Joskus tuli puntaroitua noita papuja joka shottiin erikseen, mutten ole enää jaksanut tehdä asioita noin vaikeasti. Saan omilla laitteilla, pavuilla ja osaamisella parempaa kahvia, kuin 99% kahveista, joita tulee kahviloissa juotua.

Teen kuten @OskuK, eli ostan hyviä papuja. Täytän hopperiin muutaman päivän juomista vastaavan määrän ja loput pavut laitan pakkaseen. Kun papu on tuoretta, säädän myllyn oikealle karkeudelle, että saan haluamastani papu määrästä sopivassa ajassa sopivan määrän kahvia järkevällä uutto ajalla.

Kun nuo asiat ovat kunnossa, niin sitten onkin helppo tehdä hyvää kahvia kummempia säätelemättä. Ja päivittäin :)

Kahvikone menee joka päivä tiettyyn aikaan päälle. Kun on aika nautiskella kahvista laitan kahvan myllyyn ja painan tuplashotin painiketta, jolloin saan juuri sopivasti papua jauhettuna kahvaan. Sillä aikaa maidot kannuun ja sitten kahva käteen ja tamppaus. Kahva koneeseen ja uutto käyntiin. Kuppi valuman alle ja maidon vaahdotukseen. Kun on kulunut noin 25s, niin uutto seis ja maitokin on silloin yleensä valmis. Kaato ja eikun maistelemaan mainiota kahvia.

Sekuntikelloa ja vaakaa on joskus tullut käytettyä uuton mittaamiseen, etenkin pavun radikaalisti vaihtuessa. Tai jos papu on joskus päässyt vanhenemaan jostain syystä, eikä alkuperäiset ajat enää täsmää.

Papu/g sinne tai tänne, sekunti sinne tai tänne, ml sinne tai... ei vaikuta lopputulokseen siinä määrin, että säätö olisi sen arvoista. Molempia tyylejä on siis harrastettu.

Mieluummin juon helv..tin hyvää kahvia aina kun haluan ja erittäin helposti ilman jatkuvaa mittaamista ja säätämistä. Mieluummin istun sen säätämiseenkin menevän ajan vieraiden kanssa seurustellen pöydässä, kaikkien juodessa haluamiaan juomia. Kun ne nyanssit nyt enää muiden asioiden ollessa kunnossa vievät juurikaan nautintoa enää eteenpäin. Toki jos joku vieraista haluaisi tutustua asiaan, niin aikoja, painoja, uuttoja jne voin siinä mielessä esitellä ja kertoa. Mutta luulen ystävien mieluummin nauttivan kahvia kanssani, kuin katsovan minun heiluvan vaa’an ja kellon kanssa keittiössä.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Ei se sen enempää heittele kun painokaan, vertailepas vaan määriä, välilä ne painaa eri tavoin kuin vimeksi.
Anteeksi mitä? Miten paino heittelee painon osalta? Sinne päätyy kyllä ihan sama määrä kahvia. Kun vedät ajastimella, niin määrä kyllä vaihtelee, riippuen miten pavut sinne tippuvat, painaako jokin niiden päältä etc.

Toki, vanhan liiton espressotkin juodaan niin että vaahtoa pitää olla - muulla ei ole väliä. En tiedä miten jääräpää tarvitsee senkin suhteen olla.

Mieluummin juon helv..tin hyvää kahvia aina kun haluan ja erittäin helposti ilman jatkuvaa mittaamista ja säätämistä. Mieluummin istun sen säätämiseenkin menevän ajan vieraiden kanssa seurustellen pöydässä, kaikkien juodessa haluamiaan juomia.
Papujen mittaaminen ei vaikuta mitenkään siihen istumiseen siellä vieraiden kanssa. Et edes pystyisi kellolla huomaamaan eroa.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 972
Musta yksi kahvinkeiton hauskuuksista on se, että ei tee joka kerta tismalleen samanmakuista sumppia. Mitalla papuja päivän fiiliksen mukaan ja ehkä pientä karkeuden viilailua. Sitten maistellaan ja seuraavalla kerralla jostain vakiosta tuleekin muuttuja. Vettä tosin laitan aina vakiomäärän, eli niin paljon kuin AeroPressiin mahtuu.
 
Liittynyt
13.11.2018
Viestejä
690
Enkä edes harrasta kahvia, mä vaan tykkään juoda sitä.
Kyllä minulle on sellainen kuva vuosien varrella on muodostunut, että jonkin sorttisesta harrastuneisuudesta voisi puhua :D:thumbsup: Ihastus ja intohimo jotenkin välittyy kirjoituksista ja kiitos niistä!
 
  • Tykkää
Reactions: |le
Liittynyt
16.09.2017
Viestejä
63
Mihin tämä päivitys perustuu jos tuonKIN osan vaihtoa miettii ? Mitä etua tuo materiaalin vaihto messinkiin tuo ?
Se alumiininen menee ajan kanssa aika kamalaan kuntoon sekä sen messinkilevyn saa helpommin puhtaaksi. Mulla on pari ylimääräistä levyä, kun noita gaggioita on tullut useampi korjattua.
20210205_091305.jpg
 
  • Tykkää
Reactions: |le

|le

Liittynyt
17.03.2017
Viestejä
1 013
Se alumiininen menee ajan kanssa aika kamalaan kuntoon sekä sen messinkilevyn saa helpommin puhtaaksi. Mulla on pari ylimääräistä levyä, kun noita gaggioita on tullut useampi korjattua.
Tämä selvä :) Pitänee seurata tuon oman kunnon edistymistä kun taas seuraavan kerran irrotan putsaukseen. Kun alkaa rispaantumaan eikä lähde enää puhtaaksi niin voikin tilailla tuollaisen messinkisen. Toki pitää varmistaa, että mätsää omaan Gaggiaan ja nykyiseen shower screeniin.
 
Liittynyt
17.01.2020
Viestejä
482
Täällä sen verran monta Gaggia Classicin omistajaa liikkeellä että kysytään vielä tuosta dip traysta joka mulla hajalla.
Ootteko sitä päivittänyt? Löytänyt jotain varaosaa joka sopisi kenties.

Itse olen nyt saanut hakuihin googlesta originaalin muovisen reilu 20€ + toimituskulut sekä teräsversio ja maksaakin jo 50€ + toimituskulut.
 
Liittynyt
16.09.2017
Viestejä
63
Täällä sen verran monta Gaggia Classicin omistajaa liikkeellä että kysytään vielä tuosta dip traysta joka mulla hajalla.
Ootteko sitä päivittänyt? Löytänyt jotain varaosaa joka sopisi kenties.

Itse olen nyt saanut hakuihin googlesta originaalin muovisen reilu 20€ + toimituskulut sekä teräsversio ja maksaakin jo 50€ + toimituskulut.
Multa löytyisi yksi ylimääräinen. Laita pm jos kiinnostaa
 
Liittynyt
11.02.2019
Viestejä
257
Nyt tuli testattu toi Lavazza mitä täällä kehuttiin markettikahveista. Millasella setupilla siitä tulee hyvää? Mulla on tommonen täysautomaattinen keittiöön integroitu Bosch, jossa saa valita lähinnä lämpötilan(normaali, kuuma, tosi kuuma) ja karkeuden portaattomasti karkeasta hienoon.
 

cman

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 757
Nyt tuli testattu toi Lavazza mitä täällä kehuttiin markettikahveista. Millasella setupilla siitä tulee hyvää? Mulla on tommonen täysautomaattinen keittiöön integroitu Bosch, jossa saa valita lähinnä lämpötilan(normaali, kuuma, tosi kuuma) ja karkeuden portaattomasti karkeasta hienoon.
Riippuu paljolti siitä, miten paljon se jauhaa papuja shottiin. Muistaakseni Saeco joka mulla oli joskus kauan sitte jauhoi kahvia vain 7g single shottiin ja 14g double shottiin. Tuo määrä on luultavasti boschin manuaalissa tms. mainittu.

Määrän kun oot selvittäny, niin säädä jauhatusta karkeammaksi tai hienommaksi niin, että jauhetun kahvin ja uutetun kahvin suhde on noin 1:3 , eli esim. 7 grammasta jauhettua kahvia tiputettaisiin 21 grammaa nestemäistä kahvia.

Itse en keksi miten muuten tuosta kannattaisi lähteäliikkeelle, kun noilla automaateilla ei paljoa muuta voi, kuin vaikuttaa sen jauhatuksen karkeuteen. Tuota jauhatus/uutettu kahvi suhdetta säätämällä voi sitten kokeilla hienosäätää mutta 1:3 on kai ihan ok lähtökohta.

Hoffmannin video juuri tuosta jauhatus/neste suhteesta:
 
Liittynyt
11.02.2019
Viestejä
257
Riippuu paljolti siitä, miten paljon se jauhaa papuja shottiin. Muistaakseni Saeco joka mulla oli joskus kauan sitte jauhoi kahvia vain 7g single shottiin ja 14g double shottiin. Tuo määrä on luultavasti boschin manuaalissa tms. mainittu.

Määrän kun oot selvittäny, niin säädä jauhatusta karkeammaksi tai hienommaksi niin, että jauhetun kahvin ja uutetun kahvin suhde on noin 1:3 , eli esim. 7 grammasta jauhettua kahvia tiputettaisiin 21 grammaa nestemäistä kahvia.

Itse en keksi miten muuten tuosta kannattaisi lähteäliikkeelle, kun noilla automaateilla ei paljoa muuta voi, kuin vaikuttaa sen jauhatuksen karkeuteen. Tuota jauhatus/uutettu kahvi suhdetta säätämällä voi sitten kokeilla hienosäätää mutta 1:3 on kai ihan ok lähtökohta.

Hoffmannin video juuri tuosta jauhatus/neste suhteesta:
Eipä kerro Boschin manuska mitään noista suhteista. Siellä on vain eri vahvuuksia eli normaali, voimakas, erittäin voimakas jne. Tuo voimakas tuntuu toimivan parhaiten ton vaalean Lavazzon kanssa ja karkeusasetuksena karkein on toimivin. Mun makuun ehkä liian vaalea kahvi, mutta kyllä tuokin menee. Oisko ehdottaa kohtuuhintaista ja helposti saatavaa tummempaa lempeän pehmeää kahvia? Cappucinona menee 9/10 kupista.
 
Liittynyt
28.03.2018
Viestejä
1 399
Eipä kerro Boschin manuska mitään noista suhteista. Siellä on vain eri vahvuuksia eli normaali, voimakas, erittäin voimakas jne. Tuo voimakas tuntuu toimivan parhaiten ton vaalean Lavazzon kanssa ja karkeusasetuksena karkein on toimivin. Mun makuun ehkä liian vaalea kahvi, mutta kyllä tuokin menee. Oisko ehdottaa kohtuuhintaista ja helposti saatavaa tummempaa lempeän pehmeää kahvia? Cappucinona menee 9/10 kupista.
Silloin kun keittelin espressoa ostin usein Kaffa roasteryn kahveja, mutta mitään halpoja ne ei olleet. Toisaalta olen tykännyt Lidlin Bellarom-kahveista suodattimen kanssa, voit tsekata niieen espresson. Muistaakeeni sitä sai papuna.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 900
Nämähän ovat makuasioita.

Lidlin kahveista olen tykännyt siitä Italiano espressosta (sininen pussi) jota siellä joskus myydään kun on Italia teeman päivät. Nyt ei kyllä ole vähän aikaan näkynyt, ainakaan täälläpäin. Muut Lidlin espressot eivät ole vaikutusta tehneet.

Mutta jos haluaa edullisempaa kuin nuo kaffat sun muut, niin Caffetorian espresso 7 toimii mulle hyvin. https://cafetoria.fi/product/espresso-7-coleccion-italiana/
 
Liittynyt
23.08.2018
Viestejä
666
Nämähän ovat makuasioita.

Lidlin kahveista olen tykännyt siitä Italiano espressosta (sininen pussi) jota siellä joskus myydään kun on Italia teeman päivät. Nyt ei kyllä ole vähän aikaan näkynyt, ainakaan täälläpäin. Muut Lidlin espressot eivät ole vaikutusta tehneet.

Mutta jos haluaa edullisempaa kuin nuo kaffat sun muut, niin Caffetorian espresso 7 toimii mulle hyvin. https://cafetoria.fi/product/espresso-7-coleccion-italiana/
Torstaina alkaa sopivasti italia teema ja lehden mukaan papuakin on tarjolla, tosin en tiedä onko se juuri mainitsemaasi vai mahdollisesti jotakin muuta.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 900
Näyttää samalta, mutta en nyt voi ihan varmuudella sanoa. Hinta on kyllä loistava, pitänee käydä huomenna poimimassa.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
348
Jossain vaiheessa näyttää ilmestyneen ainakin kolmea erilaista Bellarom Barista Origins papua. Kokeilin Tanzania & Brazil versiota joka näyttää olevan 100% Arabicaa. Vahvuudeksi pussi sanoo 4/5.
Ainakin tämä on ihan ok maitokahviin, espressona oli melko mitäänsanomaton. Ei ole öljyinen eli menee täysautomaatista läpi ongelmitta.
10€/kg hinnalla en kyllä valita jos jää vakiovalikoimaan. Pitää koittaa ne muutkin vaihtoehdot.
 
Liittynyt
28.03.2018
Viestejä
1 399
Jossain vaiheessa näyttää ilmestyneen ainakin kolmea erilaista Bellarom Barista Origins papua. Kokeilin Tanzania & Brazil versiota joka näyttää olevan 100% Arabicaa. Vahvuudeksi pussi sanoo 4/5.
Ainakin tämä on ihan ok maitokahviin, espressona oli melko mitäänsanomaton. Ei ole öljyinen eli menee täysautomaatista läpi ongelmitta.
10€/kg hinnalla en kyllä valita jos jää vakiovalikoimaan. Pitää koittaa ne muutkin vaihtoehdot.
Jotenkin tuntuisivat nuo pikkuisen hapokkaammat sopivan maitokahveihin.
 
Liittynyt
16.09.2017
Viestejä
63
Ei kannata ostaa sitä lidlin Crema- kahvia, jota myydään kilon pusseissa. On aika kauheaa kuraa. Mielestäni kahvikaveri.fi kahveissa on paras hinta/laatusuhde, linkki. Niillä on välillä hyviä tarjouksia, kuten 2 pussia yhden hinnalla.
 
Liittynyt
17.01.2020
Viestejä
482
Vahva suositus kahvikaverin suuntaan. Sinne voi vaikka ihan soittaa puhelimella ja suosittelevat omaan makuun sopivia kahveja.
Tilailin juuri noita 2 pussia yhden hinnalla BF aikaan 4kg, eikä tarvinnut pettyä.
Samoin sieltä tilailin Sagen myllynkin ja sain vinkkejä siihenkin.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 683
Kuulostaa ihan mun kahvilta. Jos sitä vaikka ihan ekaa kertaa ostaisikin jotain, kun tohon viereen tuli viime kesänä Lidl.
Haha! Lidlissä on pirusti kaikea hyvää, muttei kyllä kahvia espressoon. Sinnikkästi kyllä yritin koska halpaa olisi ollut. Nyt tulitaas mainosläpyskä ja haetaan oliiviölyjä, makkaroita, parmankinkkua jne, ja juu, nyt on taas kahvijäätelöä! Harvinaista herkkua nykyisin jopa Lidlissä, aiemmin oli montaa sorttia ja jatkuvasti.

Eipä kerro Boschin manuska mitään noista suhteista. Siellä on vain eri vahvuuksia eli normaali, voimakas, erittäin voimakas jne. Tuo voimakas tuntuu toimivan parhaiten ton vaalean Lavazzon kanssa ja karkeusasetuksena karkein on toimivin. Mun makuun ehkä liian vaalea kahvi, mutta kyllä tuokin menee. Oisko ehdottaa kohtuuhintaista ja helposti saatavaa tummempaa lempeän pehmeää kahvia? Cappucinona menee 9/10 kupista.
Joo, surkeita säätöjä vehkeessä, normimyllyissä, vaikka olisi portaallinenkin, on sentään satoja portaita.
Meillä edelleen yleiskahvina Indian Monsoon Malabar, jota löytyy aika monesta paahtimosta...
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 683
Mutta kun ihan soiroa ootte lidlin kaffeja ostamassa, pisttäkääs huviksee niitä paketin päivämääriä tulemaan, ihan mielenkiinnosta, että onko tuoretavara puolitoista- vai vain vuoden vanhaa ;-)
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 900
Mutta kun ihan soiroa ootte lidlin kaffeja ostamassa, pisttäkääs huviksee niitä paketin päivämääriä tulemaan, ihan mielenkiinnosta, että onko tuoretavara puolitoista- vai vain vuoden vanhaa ;-)
Mistä päivämäärästä päättelet, parasta ennen? Harvassa marketti-kahvissa on kerrottu paahtopäivää.
 

TLA

Tukijäsen
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
448
Lidlin Baristasta Ethiopia & Brazil 3/5 pavut oli omaan ja vieraiden makuun varsin hyvää suodatinkahvikäytössä (kokeilin kyllä kaikki kolme, mutta tuo valikoitui parhaaksi). Kahvikaverin Caprissimoa ja Parallelia tullut nyt myös juotua pari pussia eikä hullumpia nekään, täysihintaisina en ehkä ostaisi mutta 50% tarjouksessa suositus.
 
Liittynyt
23.08.2018
Viestejä
666
Ei kannata ostaa sitä lidlin Crema- kahvia, jota myydään kilon pusseissa. On aika kauheaa kuraa. Mielestäni kahvikaveri.fi kahveissa on paras hinta/laatusuhde, linkki. Niillä on välillä hyviä tarjouksia, kuten 2 pussia yhden hinnalla.
Jokaisella makunsa, itse taas suosin juurikin noita papuja Lidlistä!
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 972
Mutta kun ihan soiroa ootte lidlin kaffeja ostamassa, pisttäkääs huviksee niitä paketin päivämääriä tulemaan, ihan mielenkiinnosta, että onko tuoretavara puolitoista- vai vain vuoden vanhaa ;-)
Ei toi Espresso oo varmaan kuin vuoden vanhaa, parasta ennen ens vuoden toukokuu.
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Jos tässä taas joskus pääsisi Eurooppaa kiertämään, niin onko suosituksia eri maiden markettipavuista? Esim. italialaisista ainakin Pellinin ja Caffe Vergnanon espressopavuista (n. 15€/kg) on tullut omaan makuun varsin hyvää kahvia. Mitä kannattaisi ostaa vaikka Ranskasta tai Hollannista?
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
874
Mutterilla tykkään tehdä eniten Lidlin Brazil & Colombia pavuista, päivittäinen arkikahvi kerman kanssa. Sen lisäksi kausittain saatava sininen Italiahenkinen papu kohtuullinen. Muut isot pussit (espresso, crema, eco ja joku punainen) ei kyllä ollu minkään makusia omaan suuhun.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 683
Esim. italialaisista ainakin Pellinin ja Caffe Vergnanon espressopavuista (n. 15€/kg) on tullut omaan makuun varsin hyvää kahvia.
En ota kantaa muuhun kuin siihen että Italiassa on aika huonot valikoimat markettipavuissa, kun kaikki käyttävät valmiiksijauhettua mokkapannuissaan. Varsinaista kotikahviharrastusta ei oikeastaan esiinny. Eli tavallaan tilanne samanlainen kuin Suomessa.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 972
En ota kantaa muuhun kuin siihen että Italiassa on aika huonot valikoimat markettipavuissa, kun kaikki käyttävät valmiiksijauhettua mokkapannuissaan. Varsinaista kotikahviharrastusta ei oikeastaan esiinny. Eli tavallaan tilanne samanlainen kuin Suomessa.
Onko siellä sitten niin vahva kahvilakulttuuri, että jengi ei vaivaudu hommaamaan kotivekottimia? Aamulla cappuccino kulmakahvilasta ja myöhemmin espressoja.
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
874
Onko siellä sitten niin vahva kahvilakulttuuri, että jengi ei vaivaudu hommaamaan kotivekottimia? Aamulla cappuccino kulmakahvilasta ja myöhemmin espressoja.
Italialaiset juo määrällisesti huomattavasti vähemmän kahvia kuin suomalaiset. Tuntemani italialaiset joko juo perinteisellä mutteripannulla tehtyä markettikahvia (Lavazza, tai parempana Illy) tai sitten käyttävät näitä kapselikoneita. Eli hyvin samanlainen tilanne kuin meillä kahvinkeittimen/markettikahvin kanssa. Espressot/cappuchinot ulkona kuuluvat sitten iltapäivään tai iltaan jos ollaan alueella missä tuo on mahdollista, eli kaupunkien ja kylien keskustat.

Joka maasta löytyy sitten erikseen alan harrastajat, tämä koski enemmän tavallisia kaduntallaajia niin Suomessa kuin Italiassa.

Edit: Kyllähän ne aamullakin saattavat kahvilassa käydä, kommentin mutteripannusta piti tarkoittaa kotona keitettävää kahvia yleensä joko aamulla tai iltapäivällä.

Edit 2: Italialaisten kahvit on lähinnä aamukahvi ja ruuan jälkeen lyhyt kahvi. Tuli läpistyä omiaan ensin. Sori sekavasta postauksesta
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 900
Joo, viimeksi kun olin oikeassa italian maaseudussa ne oli tosi ihmeissään kun pyysin tupla-espresson. Aikani yritettyäni joku sitten selitti että toi on vähän kuin pyytäisit "tupla teen".

Harvassa maassa erikoiskahvit maksaa 3-5€ kuten suomessa, ja jos maksaa niin se on sitten siitä pöydästä enemmin kuin kahvista (esim. Italiassa tiskiltä tilattu espresso on merkittävästi halvempi). Kun kahvi on tarpeeksi halpaa niin miksi ostaa kotiin sitä törkeän kallista keitintä?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 271
Viestejä
4 196 203
Jäsenet
70 885
Uusin jäsen
Miropetri

Hinta.fi

Ylös Bottom