Ja mitä tänään?
Äimistelin jo kolmatta rikkinäistä Vario-kahvimyllyä.
Edellinen vaikutti putsauksen jälkeen toimiva ihan ok, tästä siis ehkä vuosi aikaa? Mutta tarkempi tuitkimus paljasti hihna olevan tyysten förttis ströpö.
-Tämä tämänpäiväinen -kuten edellinenkin on saatu ilmaiseksi, "koska rikki" Aika nopeasti ihmiset kypsyvät 400 euron laitteeseen joka ei toimi. Nno, itse ostin aikoinaan saman laitteen ja olen itse asiassa vieläkin aika kypsä siihen, kun tunsin itseni niin huijatuksi!
Ilmanen lähestyykin kyllä tämän pa...myllyn oikeaa arvoa.
Mutta silti, se oma laitteeni käkkii edelleen keittiössä..."josko sen joskus saisi kuntoon"
Kun itse on niin pihi ettei millään noin kallista viitsisi pistä roskikseenkaan.
No, joka tapauksessa, edellisen ilmaismyllyn vika oli vain sen voimansiirtohihnan hampaiden kato. (sen ensimäisen vika on palanut sähköpiirilevy ja palanut moottori).
Tätä kolmatta siis tutkimaan...
Avasin ja putsasin kaikki kahvijäämät, koitin miltä kuulostaa käynti tyhjänä (tässä piti olla moottori rikki, mutta arvasin että tuskin on -eikä ollutkaan) Hiukan oli epätasainen soundi. Moottori pois ja tutkimaan sitä likemmin. Putsasin hiilien laahauspinnat ja koitin hiilijousien paineet, katsoin käämin ohmit (joista toki en tienyt mikä olisi oikea, mutta poikkinaiset tai suuret poikkeamat arvoissa tajuaisin...poikkeamiksi arvoissa)
Putsasin jauhinterän laakeripinnat ja laakerin.
-ja se hihna...hiukan on kulumaa, pitäisi uusia kyllä. (etsimään netistä hihnaa "b113mxl 9" ...öh, taas menee turhautumisen puolelle!
Päätiin koittaa vanhalla hihnalla, kamat kasaan ja pyörittämään. Ihan kuin olisi hiukan terveempi soundi?
Koitetaans oikke paril kaffepavul!
Pojat pomppii vaan eikä mitään tapahdu!
-arvaan: terä, eli moottori pyörii väärään suuntaan!
Höh, olin kyllä katsovinani ettei sitä saa pistokkeeseensa kuin yhdellä tavalla! Ja joo, tuossa on vielä piirilevyssäkin plussa!
-Koitanpas toisinpäin: selvästi väärinpäin pistoke paikkaan, ja uusi yritys.
Pyörii oikeinpäin! Mikä ihme sen on kääntänyt pyörimään väärään suuntaan? Pahus kun ei tullut heti alussa katsottua miten pyörii, mutta kun ei osannut epäilläkään moista! Kun lähinnä van halusi kuulla että "rikinäinen" moottori pyöri, ja mikä on sen ääni.
Huomenissa koitetaan jauhaa kahvia, ei vaimon kuorsatessa viitsi krääkyttää mitään myllyä...