Ei ole ihan noin kallista, ellei satsaa johonkin ECM:n kotikoneisiin. Ranciliolla, Gaccialla jne. on päteviksi havaittuja alle tonnin koneita, ja sanoisin verrattuani Silvialla kotona tehtyjä espressoja parhaisiin kahviloissa juomiini, että - jos käyttää hyviä papuja, ja jauhatuskarkeus ja muuttujat ovat kohdillaan - on kahvi vähintään yhtä hyvä. "Diminishing returns" vois olla oikea termi tähän.
Ei kukaan ole väitänyt että juotava paranisi jos pistää koneeseen miljoonan, päinvastoin olen aina väittänyt -minä vain sanoin koneiden arvioidun keskihinnan. Tottakai jokainen on itse ostanut juuri sen OIKEAN hintaisen laitteen, jota halvemmat on huonoja ja kalliimmat turhaa hifistelyä.
En edes pidä saksalaista ECMää minään prestiisikoneena, veraten vaikka Marzoccoon, Nurriin tai vaikka yksigruppoiseen KVDW
Speedsteriin. Eli jos joku ostaa 4000e:n koneen, en sanoisi sitä kalliiksi, sanoisin sitä keskihintaiseksi. ;-)
Mutta tosiaan, ostaa käytetyn koneen, on se sitten 300e:n kahvilakone, tai 200e vipupavoni, kummallakin voi saada aikaa hyvää...tai pahaa kahvia. Eli todellakaan laitteiden ei ole pakko olla kaliita. Voi autonkin ostaa kahdella sadalla. Mutta uuden auton keskihinta ei silti ole siinä lähelläkään.
Suuremmista boileritilavuuksista johtuen isoissa koneissa riittää pidempään hönkää maidon vaahdotukseen, kun pikkukoneiden kanssa saa kotibarista olla nopeampi, ja onnistua harjoittelun myötä pienemmällä virhemarginaalilla. Espresson kanssa tästä ei tarvitse välittää..
Joo, aika moni keskihintainen kone, nissä boilerit pienenevät vuosi vuodelta
Marzoccon micron boileri alkaa olla jo luokkaa pieni.
Hyvän, tasalaatuista espressokarkeutta tekevän sähkömyllyn taitaa saada 400-500e, ja käsikäyttöisistä esim. joillakin Zassenhauseilla saa pavut puuteriksi asti, eli jopa reippaasti alle espressokarkeuden. Nämä ovat siinä satkun hujakoilla.
Hyvä on suhteellinen käsite, juuri kuten hintakin - katsoin videon jossa kiinalaisia halpiksia oli rivi, hinnat 300-900 taalaa.
ilmaiseksikin voi saada lahjaksi "hyvän" myllyn. ", koska ostaessani luulin sitä hyväksi, nykyisin sitä ei luule hyväksi kuin amerikkalaiset fanit. Lahjoitin myllyn siis ilmaiseksi. Mutta jos myllyjä on vaikka 10e-> 5000e niin paljonko on keskihinta?
Mutteripannuilla tehtyyn kahviin ei uutu espressokoneiden kovassa paineessa tulevia lipidejä - rasvoja samalla tavalla, joten kahvi on ehkä enemmän kuin hyvää pannukahvia. Espressokoneissa koostumus on paksumpaa ja kermaisempaa, ja usein makeampaa.
Kelpo italialaisia papuja saa yhä ~20e/kg
Kelpo italialainen opn tietysti liikkuva maali, tuoretta italialaista on vaikea löytää, edes Italiasta.
Minä pidän italaialaisesta kahvista, vaikka se kahvipiireissä onkin vitsi.
Ja kyllä mokkapannulla rasvaa saa tulemaan, mokkapannu vetää niin kuumana että hyvässä lykyssä pinnalla muuta olekaan kuin rasvaa... ;-D
Tuorepaahtoja on vaikea löytää alta 30e/kg, jopa halpis monsoon on nykyisin luokkaa 32e