- Liittynyt
- 07.11.2016
- Viestejä
- 1 737
Peräkärryn kanssa enempi ahdistaa pääseekö kärryn kanssa laturille, mutta ainakin oman roadtripin pysähdykset Lohjan ja Pyhtään superchargereissa meni sujuvasti kun latauspaikat oli läpiajettavaa mallia.
Jos laitan tuollaisen peräkärryn diesel-pakuni perään, kulutus nousee reilulla litralla / 100 km....
Matka tehtiin pääosin pikalatureilla, mitä nyt kotoa lähdettiin täydellä akulla ja saavuttiin tyhjällä. Siitä huolimatta energiakulut olivat noin 11 €/100 km, joten kyllä Suomessa sähköautolla ajaminen kannattaa taloudellisesti (vrt. polttis) vaikka olisi peräkärry perässä ja lataukset pikalatureilla.
...
Sähköauto on siis kannattava nykyisilä veroilla Paljonko sähköautoilija saa "verotukea" verrattuna bensa/diesel-autoilijaan - tai paljonko muut sponsoroivat sähköautoiluasi?Bensa-farkun kustannukset:
- Kulutus 8 l/100 km
- Huollot 500-700 € 30 tkm välein
Sähköauton kustannukset:
- Kulutus 27 kWh/100 km (sähkömittarilta mitattu)
- Huollot 100-150 € 30 tkm välein
No mitäpä sähköautolla ajaminen on minulle maksanut?
- Sähköä 18 859 kWh, joista kotona ladattu 16 390 kWh ja pikalaturilla/muulla julkisella 2 292 kWh. Ilmaisia latauksia 210 kWh.
- Sähkön hinta kotona keskimäärin 0,17 €/kWh (ekana vuonna oli kallis kiinteä sopimus, nyt järkevämpi pörssisähkö)
- Sähköä palanut yhteensä kaikkinensa 3483 € edestä
- Huoltoihin mennyt 250 €
Bensa-farkulla vastaavat kulut oli, tai siis olisi, kun katsotaan bensan nykyhintoja:
- Bensaa 5 600 litraa, eli 1,9 €/l hinnalla 10 640 €
- Huoltoihin 1200 € (iso ja pieni huolto)
Jos pelkästään käyttökulujen euroja katsoo, niin säästöä on kertynyt 8 107 €.
Kun katson arvonalenemia, niin vaikeahan niitä on eurolleen oikein arvioida. Tällä hetkellä nykyisen auton arvonalenema näyttäisi olevan tarjouskyselyiden perusteella n. 12 000 € eli 0,17 €/km. Tarjoukset järjestään n. 2000 € alle nettiauton pyyntien. Kun katson vastaavan ikäisiä ja yhtä paljon ajettuja bensa-farkkuja mitä minulla oli, niin hinta on pudonnut vähintään saman ja yleensä enemmänkin. Pitäisin tässä vertailussa arvonaleneman siis toisiaan vastaavana.
Sähöautoilua verotuetaan vs bensa/diesel, se sinänsä järkevää myös fosiilipolttiskäyttäjien kannalta.Sähköauto on siis kannattava nykyisilä veroilla Paljonko sähköautoilija saa "verotukea" verrattuna bensa/diesel-autoilijaan - tai paljonko muut sponsoroivat sähköautoiluasi?
Sähköautosta ei mene autoveroa ja vuotuinen ajoneuvoverokin on minimaalinen. Lisäksi sähkön verotus on bensaan verrattuna olemattoman alhainen.
Ei se ihan olemattoman alhainen ole, kesällä sitä jossain ketjussa ynnäiltiin, en nyt jaksannut etsiä.Lisäksi sähkön verotus on bensaan verrattuna olemattoman alhainen.
Ei muutakun sähköautoa tulille sinullekin, niin pääset nauttimaan kun muut maksaa autoilusi.Sähköauto on siis kannattava nykyisilä veroilla Paljonko sähköautoilija saa "verotukea" verrattuna bensa/diesel-autoilijaan - tai paljonko muut sponsoroivat sähköautoiluasi?
Sähköautosta ei mene autoveroa ja vuotuinen ajoneuvoverokin on minimaalinen. Lisäksi sähkön verotus on bensaan verrattuna olemattoman alhainen.
-Bensiinistä maksetaan veroa 53,79 senttiä litra, eli 5,98 senttiä kWhSähköauto on siis kannattava nykyisilä veroilla Paljonko sähköautoilija saa "verotukea" verrattuna bensa/diesel-autoilijaan - tai paljonko muut sponsoroivat sähköautoiluasi?
Sähköautosta ei mene autoveroa ja vuotuinen ajoneuvoverokin on minimaalinen. Lisäksi sähkön verotus on bensaan verrattuna olemattoman alhainen.
Paitsi että dieselkäyttöisistä autoissa, joissa on enempi kuin yksi penkkirivi on veroluontoiset maksut äkkiä n. tonni vuodessa...
Sähköautojen ajoneuvovero on korkeampi kuin polttomoottoriautoissa
en tuostakaan menisi takuuseen kun miettii millaisessa maassa eletään. Lyhyeen elämääni on mahtunut jo aika monta näitä kun yllättäen valtion mielestä paras ratkaisu onkin haitallisin. Diesel piti olla vähäpäästösin vaan muuttukin hirveäksi saastuttajaksi. Suora shkölämmitys taloissa oli ekologisinta mutta ihan sama kuvio siinäkin. Turve oli jossain vaiheessa olevinaan vähäpäästöistä, nyt saastuttavaa.Ei muutakun sähköautoa tulille sinullekin, niin pääset nauttimaan kun muut maksaa autoilusi.
En tiedä miksi tällä vastakkainasettelulla pitäisi olla merkitystä. Ikään kuin ne fossiilisten polttoaineiden verot olisi joskus laskemaan päin? Ihan sama mitä verotetaan niin se verotus tulee aina olemaan kovempaa
fossiilisilla polttoaineilla ajaville.
Näköjään erillistä dieselveroa ei enää peritä (eikä ole peritty aikoihin). Tonni on tosin vahvaa liioittelua. Corolla -luokan autoissa vero on lähes puolet pienempi.Paitsi että dieselkäyttöisistä autoissa, joissa on enempi kuin yksi penkkirivi on veroluontoiset maksut äkkiä n. tonni vuodessa..
Sähköautojen ajoneuvoveron nousua on jo tapahtunut, eikä varmasti viimeistä kertaa.Aika kyynistyneenä tähän menoon jotenkin ennustan sähköautollekkin tälläsen "sori me valehdeltiin sulle, oikeasti olet pahin saastuttaja. Tässä sinulle liikennesähkövero ja 1000€ käyttövoimavero t. päättäjä". Tähän hommaan mentiin jo biokaasuautoissa kun laitettiin käyttövoimavero.
Näköjään erillistä dieselveroa ei enää peritä (eikä ole peritty aikoihin). Tonni on tosin vahvaa liioittelua. Corolla -luokan autoissa vero on lähes puolet pienempi.
Diesel on kuitenkin nopeasti kuoleva laji henkilöautoissa ensirekisteröintien perusteella.
jossain vähääkään isommassa mallissa, mitkä perinteisesti olleet melkein kaikki dieseleitä esim. vanha grand voyager tms. ei paljoa tonnista puuttune. "Corollat" olleet aika epärelevantti ryhmä tämän kannalta, vaikka niitäkin toki verrattaen paljon dieseleinä oli.Näköjään erillistä dieselveroa ei enää peritä (eikä ole peritty aikoihin). Tonni on tosin vahvaa liioittelua. Corolla -luokan autoissa vero on lähes puolet pienempi.
Diesel on kuitenkin nopeasti kuoleva laji henkilöautoissa ensirekisteröintien perusteella.
Aina voidaan palata hetkeen jolla saadaan asia näyttämään toiselta kuin se nyt on. Grand Voyagerit olivat ääripäässä ja taitavat pääosin olla jo poistuneet liikenteestä. Muutenkin Corolla-luokka on lähempänä keskiarvoa.jossain vähääkään isommassa mallissa, mitkä perinteisesti olleet melkein kaikki dieseleitä esim. vanha grand voyager tms. ei paljoa tonnista puuttune. "Corollat" olleet aika epärelevantti ryhmä tämän kannalta, vaikka niitäkin toki verrattaen paljon dieseleinä oli.
Voi myös olla että dieseleissä palataan normaaliin buumin jälkeen, tai sitten sähköautoilijat on entisiä dieselin ostajia.
Siirtää keskustelun ajankohtaa vuosikymmenen taaksepäin.En tie tuoko tämä mitään keskusteluun mutta ei se E-mersussa 2012 ole tuosta tonnista kaukana.
Joo, kyllähän tämä on ihan realistinen skenaario siinä mielessä että ei vaadi muuta kuin EU-tasolta päätöksen että sähköllä ajaminen aiheuttaa ilmastonmuutoksen ja dieselin polttaminen estää sen.en tuostakaan menisi takuuseen kun miettii millaisessa maassa eletään. Lyhyeen elämääni on mahtunut jo aika monta näitä kun yllättäen valtion mielestä paras ratkaisu onkin haitallisin. Diesel piti olla vähäpäästösin vaan muuttukin hirveäksi saastuttajaksi. Suora shkölämmitys taloissa oli ekologisinta mutta ihan sama kuvio siinäkin. Turve oli jossain vaiheessa olevinaan vähäpäästöistä, nyt saastuttavaa.
Aika kyynistyneenä tähän menoon jotenkin ennustan sähköautollekkin tälläsen "sori me valehdeltiin sulle, oikeasti olet pahin saastuttaja. Tässä sinulle liikennesähkövero ja 1000€ käyttövoimavero t. päättäjä". Tähän hommaan mentiin jo biokaasuautoissa kun laitettiin käyttövoimavero.
Menee jo sähköyliherkkä osastolle.Joo, kyllähän tämä on ihan realistinen skenaario siinä mielessä että ei vaadi muuta kuin EU-tasolta päätöksen että sähköllä ajaminen aiheuttaa ilmastonmuutoksen ja dieselin polttaminen estää sen.
Aika turha vertailu, kun ei tässä mitään eurolla pisimmälle -ajoa oltu etsimässä.Jos laitan tuollaisen peräkärryn diesel-pakuni perään, kulutus nousee reilulla litralla / 100 km.
Eli (huom. kaikki!) kulut ovatkin 20 eur/100 km sijasta 22 eur/100 km. Ajan siis reilulla neljällä tonnilla vuodessa 20 tkm.
Ja range täydellä tankilla talvipakkasillakin 900+ km.
Et voi esittää tuollaisia yleistyksiä että sähköautolla "ajaminen kannattaa taloudellisesti". Esitä laskelma kuluista niin voidaan vertailla!![]()
Tää on taas tätä, että verrataan jotain ikivahaa ruostekasaa bränikkään autoon. Omenoita ja appelsiineja, sano lontoolaine.Jos laitan tuollaisen peräkärryn diesel-pakuni perään, kulutus nousee reilulla litralla / 100 km.
Eli (huom. kaikki!) kulut ovatkin 20 eur/100 km sijasta 22 eur/100 km. Ajan siis reilulla neljällä tonnilla vuodessa 20 tkm.
Ja range täydellä tankilla talvipakkasillakin 900+ km.
Et voi esittää tuollaisia yleistyksiä että sähköautolla "ajaminen kannattaa taloudellisesti". Esitä laskelma kuluista niin voidaan vertailla!![]()
Taitaa noissa täyssähkäreissä olla kovempi ajoneuvovero kuin vastaavissa bensapeleissä.Sähköauto on siis kannattava nykyisilä veroilla Paljonko sähköautoilija saa "verotukea" verrattuna bensa/diesel-autoilijaan - tai paljonko muut sponsoroivat sähköautoiluasi?
Sähköautosta ei mene autoveroa ja vuotuinen ajoneuvoverokin on minimaalinen. Lisäksi sähkön verotus on bensaan verrattuna olemattoman alhainen.
En tiedä mihin viestiin, juttuu, uutiseen viittaat, mutta alla viesti missä listattu energiaverot.Sähkössä on kyllä veroa enemmän kuin 30%, johan pelkkä alv. on 24% ja sähkövero tuohon päälle. Toki % vaihtelee sähkön hinnan mukaisesti suuresti, mutta jos vaikka lasken oman tämän vuoden toteutuneen keskihinnan mukaan, verojen osuus sähkön hinnassa on ollut n. 47%.
Energiavero ei ole prosenttivero, vaan ihan lainauksen mukainen, noissa fosiilipolttoneisteissa on myös hiilidioksiidivero, sähkössä ei ole, koska itse sähkössä sitä ei ole ja taasen sähköntuottajat jos käyttävät fosiilisia niin ovat päästökaupassa. Lisäksi veroluenteiseksi voi laskea huoltovarmuusmaksun, taitaa olla bensiinissä isompi, mutta sentin osia kWh kohti, sähkössä lisäksi siirtomaksut, ne sinänsä on sitä jakelua ja jakelun huoltovarmuutta.-Bensiinistä maksetaan veroa 53,79 senttiä litra, eli 5,98 senttiä kWh
-Dieselistä maksetaan veroa 34,57 senttiä litra, eli 2,93 senttiä kWh
-Sähköstä maksetaan veroa 2,253 senttiä kWh
Nämä ovat siis pelkät energiaverot.
No totta toki jos veroton keskihinta ollut sen 4,8 sentti/kWh, tarkempi sen mukaan mihin lasket huoltovarmuusmaksun.mutta jos vaikka lasken oman tämän vuoden toteutuneen keskihinnan mukaan, verojen osuus sähkön hinnassa on ollut n. 47%.
Tää on taas tätä, että verrataan jotain ikivahaa ruostekasaa bränikkään autoon.
Jos verrataan uusia tai edes uudehkoja suunnilleen yhteismitallisia autoja, niin varsinkin isompien (eli kalliimpien) autojen osalta huomattavan vähän ajavalle bensa voi hyvinkin olla kokonaisuudessaan edullisempi, mutta sitten mitä enemmän ajetaan, sitä selvemmin kannattavaksi sähkö muuttuu alhaisempien käyttökulujen ansiosta.
Auton kulut/km |
2018 0,175974 euroa |
2019 0,195217 euroa |
2020 0,178355 euroa |
2021 0,170162 euroa |
2022 0,197281 euroa |
2023 0,205554 euroa |
Paljonkohan maksaa 24 tkm taksilla? Vielä jos on pakettiautollinen tavaraa mukana.Onko noissa kuluissa arvonalenema mukana? Tuossa on niin vähän kilsoja jo että melkeen kantsis mennä taksilla jo.
123 tkm vuoden alussa ja 147 tkm lopussa
Jaa, en katsonut auton mallia, lähinnä tuota 4 tkm vuosisuoritetta eli 76 kilsaa viikossa.Paljonkohan maksaa 24 tkm taksilla? Vielä jos on pakettiautollinen tavaraa mukana.
Käytin tätä:Sähkössä on kyllä veroa enemmän kuin 30%, johan pelkkä alv. on 24% ja sähkövero tuohon päälle. Toki % vaihtelee sähkön hinnan mukaisesti suuresti, mutta jos vaikka lasken oman tämän vuoden toteutuneen keskihinnan mukaan, verojen osuus sähkön hinnassa on ollut n. 47%.
Ei voi muutakun taas taputtaa käsiä yhteen. En oo EU vastainen ihminen, mutta välillä voi vaan ihmetellä tätä menoa...Synkkiä pilviä kerääntyy diesel-tekniikan ylle. Artikkelissa maininta, ettei koske yksin Saksaa vaan myös muita eu-maita.
Tutkisivat sitten samaan syssyyn, miksei kuormittavissa olosuhteissa lataushybrideillä päästä standardimittausten mukaisiin arvoihin…
![]()
Miljoonat diesel-autot joutumassa ajokieltoon, jos EU ei muuta linjaustaan – Koskee myös Suomea
Euroopan unionin tuomioistuimen uusin päätös prosessimääräysten tulkinnasta saattaa johtaa tilanteeseen, jossa pelkästään Saksassa ajokieltoon joutuisi 8,2 miljoonaa dieselautoa.www.iltalehti.fi
Tehdään pieni vapaamuitoinen paljastus artikkelista.Synkkiä pilviä kerääntyy diesel-tekniikan ylle. Artikkelissa maininta, ettei koske yksin Saksaa vaan myös muita eu-maita.
Tutkisivat sitten samaan syssyyn, miksei kuormittavissa olosuhteissa lataushybrideillä päästä standardimittausten mukaisiin arvoihin…
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/a1277257-1244-4700-9bd7-399ef4d4313c