- Liittynyt
- 07.11.2016
- Viestejä
- 1 734
Peräkärryn kanssa enempi ahdistaa pääseekö kärryn kanssa laturille, mutta ainakin oman roadtripin pysähdykset Lohjan ja Pyhtään superchargereissa meni sujuvasti kun latauspaikat oli läpiajettavaa mallia.
Jos laitan tuollaisen peräkärryn diesel-pakuni perään, kulutus nousee reilulla litralla / 100 km....
Matka tehtiin pääosin pikalatureilla, mitä nyt kotoa lähdettiin täydellä akulla ja saavuttiin tyhjällä. Siitä huolimatta energiakulut olivat noin 11 €/100 km, joten kyllä Suomessa sähköautolla ajaminen kannattaa taloudellisesti (vrt. polttis) vaikka olisi peräkärry perässä ja lataukset pikalatureilla.
...
Sähköauto on siis kannattava nykyisilä veroilla Paljonko sähköautoilija saa "verotukea" verrattuna bensa/diesel-autoilijaan - tai paljonko muut sponsoroivat sähköautoiluasi?Bensa-farkun kustannukset:
- Kulutus 8 l/100 km
- Huollot 500-700 € 30 tkm välein
Sähköauton kustannukset:
- Kulutus 27 kWh/100 km (sähkömittarilta mitattu)
- Huollot 100-150 € 30 tkm välein
No mitäpä sähköautolla ajaminen on minulle maksanut?
- Sähköä 18 859 kWh, joista kotona ladattu 16 390 kWh ja pikalaturilla/muulla julkisella 2 292 kWh. Ilmaisia latauksia 210 kWh.
- Sähkön hinta kotona keskimäärin 0,17 €/kWh (ekana vuonna oli kallis kiinteä sopimus, nyt järkevämpi pörssisähkö)
- Sähköä palanut yhteensä kaikkinensa 3483 € edestä
- Huoltoihin mennyt 250 €
Bensa-farkulla vastaavat kulut oli, tai siis olisi, kun katsotaan bensan nykyhintoja:
- Bensaa 5 600 litraa, eli 1,9 €/l hinnalla 10 640 €
- Huoltoihin 1200 € (iso ja pieni huolto)
Jos pelkästään käyttökulujen euroja katsoo, niin säästöä on kertynyt 8 107 €.
Kun katson arvonalenemia, niin vaikeahan niitä on eurolleen oikein arvioida. Tällä hetkellä nykyisen auton arvonalenema näyttäisi olevan tarjouskyselyiden perusteella n. 12 000 € eli 0,17 €/km. Tarjoukset järjestään n. 2000 € alle nettiauton pyyntien. Kun katson vastaavan ikäisiä ja yhtä paljon ajettuja bensa-farkkuja mitä minulla oli, niin hinta on pudonnut vähintään saman ja yleensä enemmänkin. Pitäisin tässä vertailussa arvonaleneman siis toisiaan vastaavana.
Sähöautoilua verotuetaan vs bensa/diesel, se sinänsä järkevää myös fosiilipolttiskäyttäjien kannalta.Sähköauto on siis kannattava nykyisilä veroilla Paljonko sähköautoilija saa "verotukea" verrattuna bensa/diesel-autoilijaan - tai paljonko muut sponsoroivat sähköautoiluasi?
Sähköautosta ei mene autoveroa ja vuotuinen ajoneuvoverokin on minimaalinen. Lisäksi sähkön verotus on bensaan verrattuna olemattoman alhainen.
Ei se ihan olemattoman alhainen ole, kesällä sitä jossain ketjussa ynnäiltiin, en nyt jaksannut etsiä.Lisäksi sähkön verotus on bensaan verrattuna olemattoman alhainen.
Ei muutakun sähköautoa tulille sinullekin, niin pääset nauttimaan kun muut maksaa autoilusi.Sähköauto on siis kannattava nykyisilä veroilla Paljonko sähköautoilija saa "verotukea" verrattuna bensa/diesel-autoilijaan - tai paljonko muut sponsoroivat sähköautoiluasi?
Sähköautosta ei mene autoveroa ja vuotuinen ajoneuvoverokin on minimaalinen. Lisäksi sähkön verotus on bensaan verrattuna olemattoman alhainen.
-Bensiinistä maksetaan veroa 53,79 senttiä litra, eli 5,98 senttiä kWhSähköauto on siis kannattava nykyisilä veroilla Paljonko sähköautoilija saa "verotukea" verrattuna bensa/diesel-autoilijaan - tai paljonko muut sponsoroivat sähköautoiluasi?
Sähköautosta ei mene autoveroa ja vuotuinen ajoneuvoverokin on minimaalinen. Lisäksi sähkön verotus on bensaan verrattuna olemattoman alhainen.