Käyttövoimakeskustelu: Diesel vs. bensa vs. kaasu vs. sähkö vs. vety yms.

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 734
Peräkärryn kanssa enempi ahdistaa pääseekö kärryn kanssa laturille, mutta ainakin oman roadtripin pysähdykset Lohjan ja Pyhtään superchargereissa meni sujuvasti kun latauspaikat oli läpiajettavaa mallia.
 
Liittynyt
23.04.2023
Viestejä
57
...
Matka tehtiin pääosin pikalatureilla, mitä nyt kotoa lähdettiin täydellä akulla ja saavuttiin tyhjällä. Siitä huolimatta energiakulut olivat noin 11 €/100 km, joten kyllä Suomessa sähköautolla ajaminen kannattaa taloudellisesti (vrt. polttis) vaikka olisi peräkärry perässä ja lataukset pikalatureilla.
...
Jos laitan tuollaisen peräkärryn diesel-pakuni perään, kulutus nousee reilulla litralla / 100 km.
Eli (huom. kaikki!) kulut ovatkin 20 eur/100 km sijasta 22 eur/100 km. Ajan siis reilulla neljällä tonnilla vuodessa 20 tkm.
Ja range täydellä tankilla talvipakkasillakin 900+ km.
Et voi esittää tuollaisia yleistyksiä että sähköautolla "ajaminen kannattaa taloudellisesti". Esitä laskelma kuluista niin voidaan vertailla! :)
 
Liittynyt
03.06.2022
Viestejä
878
Bensa-farkun kustannukset:
- Kulutus 8 l/100 km
- Huollot 500-700 € 30 tkm välein

Sähköauton kustannukset:
- Kulutus 27 kWh/100 km (sähkömittarilta mitattu)
- Huollot 100-150 € 30 tkm välein

No mitäpä sähköautolla ajaminen on minulle maksanut?
- Sähköä 18 859 kWh, joista kotona ladattu 16 390 kWh ja pikalaturilla/muulla julkisella 2 292 kWh. Ilmaisia latauksia 210 kWh.
- Sähkön hinta kotona keskimäärin 0,17 €/kWh (ekana vuonna oli kallis kiinteä sopimus, nyt järkevämpi pörssisähkö)
- Sähköä palanut yhteensä kaikkinensa 3483 € edestä
- Huoltoihin mennyt 250 €

Bensa-farkulla vastaavat kulut oli, tai siis olisi, kun katsotaan bensan nykyhintoja:
- Bensaa 5 600 litraa, eli 1,9 €/l hinnalla 10 640 €
- Huoltoihin 1200 € (iso ja pieni huolto)

Jos pelkästään käyttökulujen euroja katsoo, niin säästöä on kertynyt 8 107 €.

Kun katson arvonalenemia, niin vaikeahan niitä on eurolleen oikein arvioida. Tällä hetkellä nykyisen auton arvonalenema näyttäisi olevan tarjouskyselyiden perusteella n. 12 000 € eli 0,17 €/km. Tarjoukset järjestään n. 2000 € alle nettiauton pyyntien. Kun katson vastaavan ikäisiä ja yhtä paljon ajettuja bensa-farkkuja mitä minulla oli, niin hinta on pudonnut vähintään saman ja yleensä enemmänkin. Pitäisin tässä vertailussa arvonaleneman siis toisiaan vastaavana.
Sähköauto on siis kannattava nykyisilä veroilla Paljonko sähköautoilija saa "verotukea" verrattuna bensa/diesel-autoilijaan - tai paljonko muut sponsoroivat sähköautoiluasi?

Sähköautosta ei mene autoveroa ja vuotuinen ajoneuvoverokin on minimaalinen. Lisäksi sähkön verotus on bensaan verrattuna olemattoman alhainen.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
18 122
Sähköauto on siis kannattava nykyisilä veroilla Paljonko sähköautoilija saa "verotukea" verrattuna bensa/diesel-autoilijaan - tai paljonko muut sponsoroivat sähköautoiluasi?

Sähköautosta ei mene autoveroa ja vuotuinen ajoneuvoverokin on minimaalinen. Lisäksi sähkön verotus on bensaan verrattuna olemattoman alhainen.
Sähöautoilua verotuetaan vs bensa/diesel, se sinänsä järkevää myös fosiilipolttiskäyttäjien kannalta.

Lisäksi sähkön verotus on bensaan verrattuna olemattoman alhainen.
Ei se ihan olemattoman alhainen ole, kesällä sitä jossain ketjussa ynnäiltiin, en nyt jaksannut etsiä.
Mutta on siis alhaisempi. Sähköntuotanto on päästökaupanpiirissä, pyörä liikenteen polttoaineet ei ole, joten se taasen on iso tuki fosiilipolttoaineille. Jos ja kun jossain vaiheessa tulevat päästökaupanpiiriin, niin jos suoraan samosita päästöoikeuksista kilpailee kuin sähköntuotanto niin sitten kuvio muuttuu.
 

mhj

Liittynyt
09.08.2024
Viestejä
11
Sähköauto on siis kannattava nykyisilä veroilla Paljonko sähköautoilija saa "verotukea" verrattuna bensa/diesel-autoilijaan - tai paljonko muut sponsoroivat sähköautoiluasi?

Sähköautosta ei mene autoveroa ja vuotuinen ajoneuvoverokin on minimaalinen. Lisäksi sähkön verotus on bensaan verrattuna olemattoman alhainen.
Ei muutakun sähköautoa tulille sinullekin, niin pääset nauttimaan kun muut maksaa autoilusi.

En tiedä miksi tällä vastakkainasettelulla pitäisi olla merkitystä. Ikään kuin ne fossiilisten polttoaineiden verot olisi joskus laskemaan päin? Ihan sama mitä verotetaan niin se verotus tulee aina olemaan kovempaa
fossiilisilla polttoaineilla ajaville.
 

jrp

Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
944
Sähköauto on siis kannattava nykyisilä veroilla Paljonko sähköautoilija saa "verotukea" verrattuna bensa/diesel-autoilijaan - tai paljonko muut sponsoroivat sähköautoiluasi?

Sähköautosta ei mene autoveroa ja vuotuinen ajoneuvoverokin on minimaalinen. Lisäksi sähkön verotus on bensaan verrattuna olemattoman alhainen.
-Bensiinistä maksetaan veroa 53,79 senttiä litra, eli 5,98 senttiä kWh
-Dieselistä maksetaan veroa 34,57 senttiä litra, eli 2,93 senttiä kWh
-Sähköstä maksetaan veroa 2,253 senttiä kWh
Nämä ovat siis pelkät energiaverot.
Sähköautojen ajoneuvovero on korkeampi kuin polttomoottoriautoissa, mutta kertaluontoista hankintaveroa ei ole lainkaan ja esim. farmari Corollassa summa on noin 2200 euroa. Sähköautojen ajoneuvovero tuottaa siis pitkässä juoksussa enemmän kuin esim. Corollan autovero+ajoneuvovero.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
249 603
Viestejä
4 350 448
Jäsenet
72 461
Uusin jäsen
Aitotumallinen

Hinta.fi

Ylös Bottom