Käyttövoimakeskustelu: Diesel vs. bensa vs. kaasu vs. sähkö vs. vety yms.

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 737
Peräkärryn kanssa enempi ahdistaa pääseekö kärryn kanssa laturille, mutta ainakin oman roadtripin pysähdykset Lohjan ja Pyhtään superchargereissa meni sujuvasti kun latauspaikat oli läpiajettavaa mallia.
 
Liittynyt
23.04.2023
Viestejä
59
...
Matka tehtiin pääosin pikalatureilla, mitä nyt kotoa lähdettiin täydellä akulla ja saavuttiin tyhjällä. Siitä huolimatta energiakulut olivat noin 11 €/100 km, joten kyllä Suomessa sähköautolla ajaminen kannattaa taloudellisesti (vrt. polttis) vaikka olisi peräkärry perässä ja lataukset pikalatureilla.
...
Jos laitan tuollaisen peräkärryn diesel-pakuni perään, kulutus nousee reilulla litralla / 100 km.
Eli (huom. kaikki!) kulut ovatkin 20 eur/100 km sijasta 22 eur/100 km. Ajan siis reilulla neljällä tonnilla vuodessa 20 tkm.
Ja range täydellä tankilla talvipakkasillakin 900+ km.
Et voi esittää tuollaisia yleistyksiä että sähköautolla "ajaminen kannattaa taloudellisesti". Esitä laskelma kuluista niin voidaan vertailla! :)
 
Liittynyt
03.06.2022
Viestejä
878
Bensa-farkun kustannukset:
- Kulutus 8 l/100 km
- Huollot 500-700 € 30 tkm välein

Sähköauton kustannukset:
- Kulutus 27 kWh/100 km (sähkömittarilta mitattu)
- Huollot 100-150 € 30 tkm välein

No mitäpä sähköautolla ajaminen on minulle maksanut?
- Sähköä 18 859 kWh, joista kotona ladattu 16 390 kWh ja pikalaturilla/muulla julkisella 2 292 kWh. Ilmaisia latauksia 210 kWh.
- Sähkön hinta kotona keskimäärin 0,17 €/kWh (ekana vuonna oli kallis kiinteä sopimus, nyt järkevämpi pörssisähkö)
- Sähköä palanut yhteensä kaikkinensa 3483 € edestä
- Huoltoihin mennyt 250 €

Bensa-farkulla vastaavat kulut oli, tai siis olisi, kun katsotaan bensan nykyhintoja:
- Bensaa 5 600 litraa, eli 1,9 €/l hinnalla 10 640 €
- Huoltoihin 1200 € (iso ja pieni huolto)

Jos pelkästään käyttökulujen euroja katsoo, niin säästöä on kertynyt 8 107 €.

Kun katson arvonalenemia, niin vaikeahan niitä on eurolleen oikein arvioida. Tällä hetkellä nykyisen auton arvonalenema näyttäisi olevan tarjouskyselyiden perusteella n. 12 000 € eli 0,17 €/km. Tarjoukset järjestään n. 2000 € alle nettiauton pyyntien. Kun katson vastaavan ikäisiä ja yhtä paljon ajettuja bensa-farkkuja mitä minulla oli, niin hinta on pudonnut vähintään saman ja yleensä enemmänkin. Pitäisin tässä vertailussa arvonaleneman siis toisiaan vastaavana.
Sähköauto on siis kannattava nykyisilä veroilla Paljonko sähköautoilija saa "verotukea" verrattuna bensa/diesel-autoilijaan - tai paljonko muut sponsoroivat sähköautoiluasi?

Sähköautosta ei mene autoveroa ja vuotuinen ajoneuvoverokin on minimaalinen. Lisäksi sähkön verotus on bensaan verrattuna olemattoman alhainen.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
18 134
Sähköauto on siis kannattava nykyisilä veroilla Paljonko sähköautoilija saa "verotukea" verrattuna bensa/diesel-autoilijaan - tai paljonko muut sponsoroivat sähköautoiluasi?

Sähköautosta ei mene autoveroa ja vuotuinen ajoneuvoverokin on minimaalinen. Lisäksi sähkön verotus on bensaan verrattuna olemattoman alhainen.
Sähöautoilua verotuetaan vs bensa/diesel, se sinänsä järkevää myös fosiilipolttiskäyttäjien kannalta.

Lisäksi sähkön verotus on bensaan verrattuna olemattoman alhainen.
Ei se ihan olemattoman alhainen ole, kesällä sitä jossain ketjussa ynnäiltiin, en nyt jaksannut etsiä.
Mutta on siis alhaisempi. Sähköntuotanto on päästökaupanpiirissä, pyörä liikenteen polttoaineet ei ole, joten se taasen on iso tuki fosiilipolttoaineille. Jos ja kun jossain vaiheessa tulevat päästökaupanpiiriin, niin jos suoraan samosita päästöoikeuksista kilpailee kuin sähköntuotanto niin sitten kuvio muuttuu.
 

mhj

Liittynyt
09.08.2024
Viestejä
16
Sähköauto on siis kannattava nykyisilä veroilla Paljonko sähköautoilija saa "verotukea" verrattuna bensa/diesel-autoilijaan - tai paljonko muut sponsoroivat sähköautoiluasi?

Sähköautosta ei mene autoveroa ja vuotuinen ajoneuvoverokin on minimaalinen. Lisäksi sähkön verotus on bensaan verrattuna olemattoman alhainen.
Ei muutakun sähköautoa tulille sinullekin, niin pääset nauttimaan kun muut maksaa autoilusi.

En tiedä miksi tällä vastakkainasettelulla pitäisi olla merkitystä. Ikään kuin ne fossiilisten polttoaineiden verot olisi joskus laskemaan päin? Ihan sama mitä verotetaan niin se verotus tulee aina olemaan kovempaa
fossiilisilla polttoaineilla ajaville.
 

jrp

Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
948
Sähköauto on siis kannattava nykyisilä veroilla Paljonko sähköautoilija saa "verotukea" verrattuna bensa/diesel-autoilijaan - tai paljonko muut sponsoroivat sähköautoiluasi?

Sähköautosta ei mene autoveroa ja vuotuinen ajoneuvoverokin on minimaalinen. Lisäksi sähkön verotus on bensaan verrattuna olemattoman alhainen.
-Bensiinistä maksetaan veroa 53,79 senttiä litra, eli 5,98 senttiä kWh
-Dieselistä maksetaan veroa 34,57 senttiä litra, eli 2,93 senttiä kWh
-Sähköstä maksetaan veroa 2,253 senttiä kWh
Nämä ovat siis pelkät energiaverot.
Sähköautojen ajoneuvovero on korkeampi kuin polttomoottoriautoissa, mutta kertaluontoista hankintaveroa ei ole lainkaan ja esim. farmari Corollassa summa on noin 2200 euroa. Sähköautojen ajoneuvovero tuottaa siis pitkässä juoksussa enemmän kuin esim. Corollan autovero+ajoneuvovero.
 
Liittynyt
21.04.2020
Viestejä
1 656
Ei muutakun sähköautoa tulille sinullekin, niin pääset nauttimaan kun muut maksaa autoilusi.

En tiedä miksi tällä vastakkainasettelulla pitäisi olla merkitystä. Ikään kuin ne fossiilisten polttoaineiden verot olisi joskus laskemaan päin? Ihan sama mitä verotetaan niin se verotus tulee aina olemaan kovempaa
fossiilisilla polttoaineilla ajaville.
en tuostakaan menisi takuuseen kun miettii millaisessa maassa eletään. Lyhyeen elämääni on mahtunut jo aika monta näitä kun yllättäen valtion mielestä paras ratkaisu onkin haitallisin. Diesel piti olla vähäpäästösin vaan muuttukin hirveäksi saastuttajaksi. Suora shkölämmitys taloissa oli ekologisinta mutta ihan sama kuvio siinäkin. Turve oli jossain vaiheessa olevinaan vähäpäästöistä, nyt saastuttavaa.

Aika kyynistyneenä tähän menoon jotenkin ennustan sähköautollekkin tälläsen "sori me valehdeltiin sulle, oikeasti olet pahin saastuttaja. Tässä sinulle liikennesähkövero ja 1000€ käyttövoimavero t. päättäjä". Tähän hommaan mentiin jo biokaasuautoissa kun laitettiin käyttövoimavero.
 

jrp

Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
948
Paitsi että dieselkäyttöisistä autoissa, joissa on enempi kuin yksi penkkirivi on veroluontoiset maksut äkkiä n. tonni vuodessa..
Näköjään erillistä dieselveroa ei enää peritä (eikä ole peritty aikoihin). Tonni on tosin vahvaa liioittelua. Corolla -luokan autoissa vero on lähes puolet pienempi.
Diesel on kuitenkin nopeasti kuoleva laji henkilöautoissa ensirekisteröintien perusteella.
 

jrp

Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
948
Aika kyynistyneenä tähän menoon jotenkin ennustan sähköautollekkin tälläsen "sori me valehdeltiin sulle, oikeasti olet pahin saastuttaja. Tässä sinulle liikennesähkövero ja 1000€ käyttövoimavero t. päättäjä". Tähän hommaan mentiin jo biokaasuautoissa kun laitettiin käyttövoimavero.
Sähköautojen ajoneuvoveron nousua on jo tapahtunut, eikä varmasti viimeistä kertaa.
 

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 737
Näköjään erillistä dieselveroa ei enää peritä (eikä ole peritty aikoihin). Tonni on tosin vahvaa liioittelua. Corolla -luokan autoissa vero on lähes puolet pienempi.
Diesel on kuitenkin nopeasti kuoleva laji henkilöautoissa ensirekisteröintien perusteella.

IMG_3233.jpeg

 
Liittynyt
21.04.2020
Viestejä
1 656
Näköjään erillistä dieselveroa ei enää peritä (eikä ole peritty aikoihin). Tonni on tosin vahvaa liioittelua. Corolla -luokan autoissa vero on lähes puolet pienempi.
Diesel on kuitenkin nopeasti kuoleva laji henkilöautoissa ensirekisteröintien perusteella.
jossain vähääkään isommassa mallissa, mitkä perinteisesti olleet melkein kaikki dieseleitä esim. vanha grand voyager tms. ei paljoa tonnista puuttune. "Corollat" olleet aika epärelevantti ryhmä tämän kannalta, vaikka niitäkin toki verrattaen paljon dieseleinä oli.

Voi myös olla että dieseleissä palataan normaaliin buumin jälkeen, tai sitten sähköautoilijat on entisiä dieselin ostajia.
 

jrp

Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
948
jossain vähääkään isommassa mallissa, mitkä perinteisesti olleet melkein kaikki dieseleitä esim. vanha grand voyager tms. ei paljoa tonnista puuttune. "Corollat" olleet aika epärelevantti ryhmä tämän kannalta, vaikka niitäkin toki verrattaen paljon dieseleinä oli.

Voi myös olla että dieseleissä palataan normaaliin buumin jälkeen, tai sitten sähköautoilijat on entisiä dieselin ostajia.
Aina voidaan palata hetkeen jolla saadaan asia näyttämään toiselta kuin se nyt on. Grand Voyagerit olivat ääripäässä ja taitavat pääosin olla jo poistuneet liikenteestä. Muutenkin Corolla-luokka on lähempänä keskiarvoa.
 

mhj

Liittynyt
09.08.2024
Viestejä
16
en tuostakaan menisi takuuseen kun miettii millaisessa maassa eletään. Lyhyeen elämääni on mahtunut jo aika monta näitä kun yllättäen valtion mielestä paras ratkaisu onkin haitallisin. Diesel piti olla vähäpäästösin vaan muuttukin hirveäksi saastuttajaksi. Suora shkölämmitys taloissa oli ekologisinta mutta ihan sama kuvio siinäkin. Turve oli jossain vaiheessa olevinaan vähäpäästöistä, nyt saastuttavaa.

Aika kyynistyneenä tähän menoon jotenkin ennustan sähköautollekkin tälläsen "sori me valehdeltiin sulle, oikeasti olet pahin saastuttaja. Tässä sinulle liikennesähkövero ja 1000€ käyttövoimavero t. päättäjä". Tähän hommaan mentiin jo biokaasuautoissa kun laitettiin käyttövoimavero.
Joo, kyllähän tämä on ihan realistinen skenaario siinä mielessä että ei vaadi muuta kuin EU-tasolta päätöksen että sähköllä ajaminen aiheuttaa ilmastonmuutoksen ja dieselin polttaminen estää sen.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
18 134
Joo, kyllähän tämä on ihan realistinen skenaario siinä mielessä että ei vaadi muuta kuin EU-tasolta päätöksen että sähköllä ajaminen aiheuttaa ilmastonmuutoksen ja dieselin polttaminen estää sen.
Menee jo sähköyliherkkä osastolle.
Sähköntuotanto voi olla kaikkea päästöttömästä moninkertaisesti päästävään, sen tuotannon päästöt kannattaa hoitaa siellä tuotantopuolella ja jos halutaan reppu siirtää kulutukseen, niin sitten leipoa siihen energian ostoon.

Se voi tulla ja todennäköisesti tulee että auto valmistajien ilmoittamiin päästöihin leivotaan sen alueellisen tuotannon keskimääräiset päästöt, sitä taasen käytetään omistamisen verotukseen, köykäisesti verrattavissa polttoaineiden polttoon, fosiilit loppaa tasavertaisuutena. (* EUssa sähkön tuotanto on päästökaupan piirissä, joten verotusperuste ohenee.

Tuolla ei siis mitään etäistäkään tekemistä sen kanssa että vedettäisiin päälaelleen(**
(*
Toki yksityisautoilun vastustajat tukee kaikkea mikä edes etäisesti heikentää sen kilpailukykyä, niin tässä konservatiiv ääri fosiilit löytää yhteisen asian

(**
Tehokas sähkö/lämpötuotanto polttoöljylläkin voi pärjätä huonolle diesel autolle, mutta energiatehokas diesel hybridi, ei välttämättä, huono, mutta tuo siis koskee lähinnä jotain saarta jossa omatdiesel generaattori, ilman tuuli/aurinko voimaa, se todellinen sähköntuotanto on paljon puhtaampaa, EUssa toki isoja kansallisia eroja, ja vaikka putin sekoilee, niin suunta on kuitenkin puhtaampaan. Suomessa fosiili pohjaista tuotantoa ja sitä kautta fosiilipäästöjä prosenttuaalisesti vähän.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 062
Jos laitan tuollaisen peräkärryn diesel-pakuni perään, kulutus nousee reilulla litralla / 100 km.
Eli (huom. kaikki!) kulut ovatkin 20 eur/100 km sijasta 22 eur/100 km. Ajan siis reilulla neljällä tonnilla vuodessa 20 tkm.
Ja range täydellä tankilla talvipakkasillakin 900+ km.
Et voi esittää tuollaisia yleistyksiä että sähköautolla "ajaminen kannattaa taloudellisesti". Esitä laskelma kuluista niin voidaan vertailla! :)
Aika turha vertailu, kun ei tässä mitään eurolla pisimmälle -ajoa oltu etsimässä.
Edellinen Diesel-farkkuni olisi vienyt tuollaista kärryä vetäessä ainakin 9 litraa sadalla, eli polttoainekulut olisivat olleet vähintään n. 14 euroa satkulle. Mietin, että pikalaturi-peräkärry-kombo olisi voinut keikauttaa ajamisen sähköautolla jopa tuota kalliimmaksi, mutta edelleen säästyi energiakustannuksissa rahaa. Ei toki kovin paljoa enää, toisin kuin kotilatauksiin pohjautuvassa arkiajossa.
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 479
Jos laitan tuollaisen peräkärryn diesel-pakuni perään, kulutus nousee reilulla litralla / 100 km.
Eli (huom. kaikki!) kulut ovatkin 20 eur/100 km sijasta 22 eur/100 km. Ajan siis reilulla neljällä tonnilla vuodessa 20 tkm.
Ja range täydellä tankilla talvipakkasillakin 900+ km.
Et voi esittää tuollaisia yleistyksiä että sähköautolla "ajaminen kannattaa taloudellisesti". Esitä laskelma kuluista niin voidaan vertailla! :)
Tää on taas tätä, että verrataan jotain ikivahaa ruostekasaa bränikkään autoon. Omenoita ja appelsiineja, sano lontoolaine.

Jos verrataan uusia tai edes uudehkoja suunnilleen yhteismitallisia autoja, niin varsinkin isompien (eli kalliimpien) autojen osalta huomattavan vähän ajavalle bensa voi hyvinkin olla kokonaisuudessaan edullisempi, mutta sitten mitä enemmän ajetaan, sitä selvemmin kannattavaksi sähkö muuttuu alhaisempien käyttökulujen ansiosta.

Mutta toki faktaa on se, että iso osa suomalaisista ei osta uusia autoja muutenkaan ja siinä mielessä se muutaman donan diesel-lousku voi tarjota ihan samat toiminallisuudet (pisteestä A pisteeseen B, mukana x kiloa rojua ja/tai ihmisiä jne.) kuin viidenkympin sähkärikin. Tämäkin yhtälö tosin muuttunee aika vahvasti seuraavan n. 10 vuoden aikana kun nyt ostettavat sähkärit pikkuhiljaa valuvat käytettyjen markkinoille.
 
Liittynyt
30.11.2017
Viestejä
1 823
Sähköauto on siis kannattava nykyisilä veroilla Paljonko sähköautoilija saa "verotukea" verrattuna bensa/diesel-autoilijaan - tai paljonko muut sponsoroivat sähköautoiluasi?

Sähköautosta ei mene autoveroa ja vuotuinen ajoneuvoverokin on minimaalinen. Lisäksi sähkön verotus on bensaan verrattuna olemattoman alhainen.
Taitaa noissa täyssähkäreissä olla kovempi ajoneuvovero kuin vastaavissa bensapeleissä.

"Lokakuussa 2023 bensiinin kuluttajahinnasta noin 55 prosenttia koostui erilaisista veroista. Dieselpolttonesteen hinnasta arviolta 45 prosenttia muodostui lokakuun 2023 hintatasolla veroista."
Kotitaloussähkössä on veroja noin 30pinnaa. Sähköauton edullisuus tulee ihan siitä että se hukkaa vähemmän energiaa. 5 litrassa bensaa on 45kWh energiaa. 10litraa bensaa sadalla tarkoittaa 90kWh/100km. Sähköauto vie sen 30kWh/100km vetopuuhissa.
 
Liittynyt
05.05.2019
Viestejä
162
Sähkössä on kyllä veroa enemmän kuin 30%, johan pelkkä alv. on 24% ja sähkövero tuohon päälle. Toki % vaihtelee sähkön hinnan mukaisesti suuresti, mutta jos vaikka lasken oman tämän vuoden toteutuneen keskihinnan mukaan, verojen osuus sähkön hinnassa on ollut n. 47%.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
18 134
Sähkössä on kyllä veroa enemmän kuin 30%, johan pelkkä alv. on 24% ja sähkövero tuohon päälle. Toki % vaihtelee sähkön hinnan mukaisesti suuresti, mutta jos vaikka lasken oman tämän vuoden toteutuneen keskihinnan mukaan, verojen osuus sähkön hinnassa on ollut n. 47%.
En tiedä mihin viestiin, juttuu, uutiseen viittaat, mutta alla viesti missä listattu energiaverot.
ALV peritään sen loppulisen summan päälle. Energialaskussa energia, ja siirtolaskussa sitten siirto ja verot.

-Bensiinistä maksetaan veroa 53,79 senttiä litra, eli 5,98 senttiä kWh
-Dieselistä maksetaan veroa 34,57 senttiä litra, eli 2,93 senttiä kWh
-Sähköstä maksetaan veroa 2,253 senttiä kWh
Nämä ovat siis pelkät energiaverot.
Energiavero ei ole prosenttivero, vaan ihan lainauksen mukainen, noissa fosiilipolttoneisteissa on myös hiilidioksiidivero, sähkössä ei ole, koska itse sähkössä sitä ei ole ja taasen sähköntuottajat jos käyttävät fosiilisia niin ovat päästökaupassa. Lisäksi veroluenteiseksi voi laskea huoltovarmuusmaksun, taitaa olla bensiinissä isompi, mutta sentin osia kWh kohti, sähkössä lisäksi siirtomaksut, ne sinänsä on sitä jakelua ja jakelun huoltovarmuutta.

ALV on kulutusvero ja on siis polttoaineisssa , sähkössä sama yleinen verokanta, eli niissä ei ole verotukea, ja ALV ei sillätavalla ole tuotteen/valmisteen/palvelun vero, vaikka sen myyjä sen perii.


mutta jos vaikka lasken oman tämän vuoden toteutuneen keskihinnan mukaan, verojen osuus sähkön hinnassa on ollut n. 47%.
No totta toki jos veroton keskihinta ollut sen 4,8 sentti/kWh, tarkempi sen mukaan mihin lasket huoltovarmuusmaksun.

Prosentti kasvaa, mitä lähemmäksi nollaa mennään, onhan jotkut ostaneet negatiiviseenkin hintaa sähköä.
 
Liittynyt
23.04.2023
Viestejä
59
Tää on taas tätä, että verrataan jotain ikivahaa ruostekasaa bränikkään autoon.

Jos verrataan uusia tai edes uudehkoja suunnilleen yhteismitallisia autoja, niin varsinkin isompien (eli kalliimpien) autojen osalta huomattavan vähän ajavalle bensa voi hyvinkin olla kokonaisuudessaan edullisempi, mutta sitten mitä enemmän ajetaan, sitä selvemmin kannattavaksi sähkö muuttuu alhaisempien käyttökulujen ansiosta.

Auton kulut/km​
2018 0,175974 euroa​
2019 0,195217 euroa​
2020 0,178355 euroa​
2021 0,170162 euroa​
2022 0,197281 euroa​
2023 0,205554 euroa​


Eka ruostevaurio korjattiin vasta 2023, vuonna 2018 oli ajettu 123 tkm vuoden alussa ja 147 tkm lopussa - kulut silti noinkin maltilliset, joten se siitä "ikivanhasta ruostekasasta".
Monen sähköauton pelkkä arvonalenema on jo yli 4000 vuodessa.
Sähköautojen arvo putoaa edelleen nopeammin kuin polttomoottoriautojen, vaikka pudotus onkin hieman tasaantunut parista viime vuodesta.
 

mhj

Liittynyt
09.08.2024
Viestejä
16
Onko noissa kuluissa arvonalenema mukana? Tuossa on niin vähän kilsoja jo että melkeen kantsis mennä taksilla jo.
 
Liittynyt
23.04.2023
Viestejä
59
Kyllä, arvonalennus mukana.

Kirjanpidon poistot (alv 0)(vuosi, euroa)
2018 921,6
2019 783,36
2020 665,86
2021 565,98
2022 481,08
2023 408,92
Auton nykyarvo (ts. 1.1.2024) kirjanpidossa (alv 0): 2317 euroa

Ajetut kilometrit (vuosi, km)
2018 24085
2019 22790
2020 22664
2021 26260
2022 25399
2023 14333
Tähän mennessä ajettu tänä vuonna 20708 km.
 
  • Tykkää
Reactions: mhj
Liittynyt
30.11.2017
Viestejä
1 823
Sähkössä on kyllä veroa enemmän kuin 30%, johan pelkkä alv. on 24% ja sähkövero tuohon päälle. Toki % vaihtelee sähkön hinnan mukaisesti suuresti, mutta jos vaikka lasken oman tämän vuoden toteutuneen keskihinnan mukaan, verojen osuus sähkön hinnassa on ollut n. 47%.
Käytin tätä:
 
Liittynyt
17.08.2018
Viestejä
384
Hullupösö 0,288c/km ja uusi takuulla oleva & uusilla renkailla etc ja takuuvarmasti eroon ilman extrakuluja tai ylläreitä (osari, vaku ja verot vajaa 3900e/v & sähköön 430e).

Talouden ykkössähköliisari 0,241c/km sisältäen myös kaiken.

Kesäavo bensana, noin 1e/km. Kaikki kulut 1,5v.

Nykynen 13v vanha kakkosauto dieselinä vajaa 0,3c/km ilman arvonlaskua, huoltoja, rengaskuluja.

Mutta kuten jo kommentoitukin - mitä sitä vertailemaan omenia ja appelsiineja. Toisena lukuja voi kusettaa itselleen aina parhaalla tavalla, kun esim unohdan että jos ajelisi liisarin sijaan omalla voisi vetää isoa kilsakorvausta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
847
Synkkiä pilviä kerääntyy diesel-tekniikan ylle. Artikkelissa maininta, ettei koske yksin Saksaa vaan myös muita eu-maita.

Tutkisivat sitten samaan syssyyn, miksei kuormittavissa olosuhteissa lataushybrideillä päästä standardimittausten mukaisiin arvoihin…

 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
249 710
Viestejä
4 354 263
Jäsenet
72 473
Uusin jäsen
Unto57

Hinta.fi

Ylös Bottom