• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Julkisia hankintoja - menikö oikein vai vetikö hyväveli-verkosto omaan taskuun?

Liittynyt
09.06.2023
Viestejä
992
Meinaat, että mamut ovat niitä, jotka Tampereella asuvat upouusilla asuinalueillam joille rakennetaan puukerrostaloja ja omakotitaloja? Vähän nyt eppäilen, vaikka ainahan mamut ovat syyllisiä kaikkeen.

Ehkäpä tuo johtuu enemmän alueen rakennustavasta, tuonne on infra rakennettu muutenkin valmiiksi ennen kuin asukkaat saapuvat. Esimerkiksi Lamminrahkan koulu on vielä isompi, mutta siellä oli aluksi vain seitsemän oppilasta alueelta (koulu toimi väistötilana toisille kouluille aluksi).
Mamuja kyllä kuskataan vähän sinne tänne. Oikeastaan olisi mahtavaa jos niitä kuskattaisiin juuri vähän arvokkaimmillekin alueille. Rikkauttahan on hyvä jakaa muillekin.
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 469
Saa nähdä runnotaanko tämä täysin idioottimainen "tunnin juna" nyt väkisellä läpi. Kustannusarvio 3 miljardia, eli todellisen loppukustannuksen voi kertoa vähintään kahdella.
 
Liittynyt
15.07.2022
Viestejä
440
Saa nähdä runnotaanko tämä täysin idioottimainen "tunnin juna" nyt väkisellä läpi. Kustannusarvio 3 miljardia, eli todellisen loppukustannuksen voi kertoa vähintään kahdella.
"Tunnin junan" kritiikissä fiksaudutaan idioottimaisesti tuohon merkityksettömään ajansäästöön. Oleellinen asia on tuplaraiteiden tuoma varmuus liikennöinnin sujumiseen. Tänä päivänä, jos olen menossa Helsinki-Vantaan lentoasemalle, käytän bussia Turun suunnasta sen toimintavarmuuden vuoksi.

Lisäksi se mahdollistaa raiteen kummassakin päässä tehokkaamman lähiliikenteen väleillä Lohja-Helsinki ja Salo-Turku. Näyttää vahvasti siltä, että logistiikassa siirrytään yhä enemmän sähköistyksen suuntaan. Siksi investoinnit siihen ovat pitkällä tähtäimellä järkeviä.
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 469
"Tunnin junan" kritiikissä fiksaudutaan idioottimaisesti tuohon merkityksettömään ajansäästöön. Oleellinen asia on tuplaraiteiden tuoma varmuus liikennöinnin sujumiseen. Tänä päivänä, jos olen menossa Helsinki-Vantaan lentoasemalle, käytän bussia Turun suunnasta sen toimintavarmuuden vuoksi.

Lisäksi se mahdollistaa raiteen kummassakin päässä tehokkaamman lähiliikenteen väleillä Lohja-Helsinki ja Salo-Turku. Näyttää vahvasti siltä, että logistiikassa siirrytään yhä enemmän sähköistyksen suuntaan. Siksi investoinnit siihen ovat pitkällä tähtäimellä järkeviä.
Harva siihen ajansäästöön sinänsä jumiutuu, muuten kuin että onhan se nyt aika paksua kutsua "tunnin junaksi" junaa, joka ei edes teoriassa ole lähelläkään tuntia matka-ajaltaan. Hankkeen ongelma ei ole se ajansäästö tai sen puute, vaan se, että edes palkatut konsultit ei vaan millään matematiikalla saa sitä taloudellisesti kannattavaksi vaikka yrittäisi kuinka luovasti laskea mukaan kerrannaisvaikutuksia sun muita, mikä tekee hankkeen jääräpäisestä eteenpäin puskemisesta varsinkin tässä taloudellisessa tilanteessa harvinaisen röyhkeää siltarumpupolitiikkaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 570
Saa nähdä runnotaanko tämä täysin idioottimainen "tunnin juna" nyt väkisellä läpi. Kustannusarvio 3 miljardia, eli todellisen loppukustannuksen voi kertoa vähintään kahdella.
Kuten ElReino kertoi, tällä hallituskaudella aloitetaan molempien päiden lähiliikenteen ratojen rakentaminen. Rahaa menee 400 miljoonaa. Iso raha sekin, mutta tuo 3 miljardista puhuminen on lähinnä kepulaista oppositiopolitiikkaa. Se on niin hienoa kun Kepu, tuo siltarumpupolitiikan äiti, valittaa siltarumpupolitiikasta kuten Jouni Ovaskan suulla nyt tekee. Tunnin juna oli kyllä epäonnistunut nimi. Nykyisinhän se on Länsirata.
edit: huomaan, että kirjoitukseni meni otsikon ja ketjun alustuksen ohjeen ohi. Sori siitä. Jatkan tarvittaessa jossakin muussa ketjussa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 469
Kuten ElReino kertoi, tällä hallituskaudella aloitetaan molempien päiden lähiliikenteen ratojen rakentaminen. Rahaa menee 400 miljoonaa. Iso raha sekin, mutta tuo 3 miljardista puhuminen on lähinnä kepulaista oppositiopolitiikkaa. Se on niin hienoa kun Kepu, tuo siltarumpupolitiikan äiti, valittaa siltarumpupolitiikasta kuten Jouni Ovaskan suulla nyt tekee. Tunnin juna oli kyllä epäonnistunut nimi. Nykyisinhän se on Länsirata.
edit: huomaan, että kirjoitukseni meni otsikon ja ketjun alustuksen ohjeen ohi. Sori siitä. Jatkan tarvittaessa jossakin muussa ketjussa.
Onko EU-komissio nykyään kepulainen? Nimittäin oli nimenomaan EU-komission arvio, että hankkeen kokonaiskustannukset olisivat noin 2.5 miljardia, josta noin kaksi miljardia suoraa persnettoa veronmaksajille. Ottaen huomioon, miten päin vittua nämä isot hankkeet yleensä Suomessa hoidetaan, niin jos jotakin niin kolme miljardia on varsin konservativiinen arvio.

Aiemmat kotimaiset tilausselvityksetkään eivät saaneet ilmastovaikutuksia millään muotoa laskettua positiivisiksi ja taloudellisetkin vaikutukset perustuivat johonkin täysin utopistisiin "henkilöraideliikenne kolminkertaistuu" tyylisiin haaveiluihin. Aivan pystyynkuollut hanke, tai ainakin pitäisi olla, mutta jotenkin jännästi turkulaissyntyiselle pääministerille tämä hanke on kovin korkealla prioriteetilla...
 
Liittynyt
25.02.2021
Viestejä
1 646
Työmatkalaisia saattaisi vaikka toimiva vakaa Internet yhteys kiinnostaa junassa vuonna 2024, mutta todistetusti se ei tätä hallitusta kiinnosta.

Toisaalta ei yllätä, että suomen talousosaajapuolueet maksaa velkamiljardeilla raidetta mikä maksaa itsensä takaisin ehkä seuraavan 200 vuoden aikana. Varsinkin jos se kotikylän äänestäjille näyttää samalla hyvältä.
 
Liittynyt
11.09.2023
Viestejä
590
Korruptio ei Suomessa ole ongelmaa. Tavallaan siihen keskittyminen on Suomessa jopa oire pahemmasta. Suomessa ongelma on kommunismi. Eli koulussa opetetaan jo innolla kuinka keskinertaisuus on tavoiteltavaa. Sitten vähemmän yllättäin kansainvälisesti keskinkertaisuus yritykseltä ei kiinnosta yhtään ketään.

Talous ei kasva. Sitten kommunismin hengessä Suomessa ei saa sanoa totuutta, eli sitä että on ihmisille aivan karmea asia, ettei taloutta saisi Suomessa kasvattaa.

Tunnin junan vauhteja voisi jatkaa vaikka Ouluun asti, jos Suomessa otettaisiin sellainen kevyt 5%/vuosi kasvuloikkailu aloittamalla järjenkäyttö. Minä ainakin tippuisin valittajajunasta kustannuksista samalla sekunnilla, kun kunnon talouskasvu Suomessa sallittaisiin.

Pari ilmaisneuvoa talouskasvuun:
1) Ilmastohöpötykset ulos kaikesta. Jos hyväksytään, että nyt on taloushätätila, niin ilmasto mäkeen vähemmän tärkeänä.
2) Valehtelijat mäkeen. Aina saman tien tiukka kysymys mikä on tarkka mekanismi, miten tienaillaan.
3) Parhaat kärkeen, ja keskinkertaiset ulos.
4) Uuteen teknologiaan koko ajan rajummin ja enemmän paukkuja vaikka olisi mikä. Sama kaava, eli vain silloin paukkuja kun yrityksen johto pystyy hyvin selkeästi artikuloimaan tekemisen, ja millä mennään maailman kärkeen.
 
Viimeksi muokattu:

Grazer

Make ATK Great Again
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 766
Ruotsin julkisista hankinnoista kyse, mutta eipä ole svenskeilläkään ihan putkeen mennyt, jos ovat tyhmyyksissän menneet kilpailutuksessa lupaamaan että rekisterikilpien valmistuksen voittaja saa täydet oikeudet ajoneuvorekisteriin.

Itsellä ei ymmärrys riitä että mitähän ruotsalaiset nyt panikoivat? Ei sille kilpivalmistajalle tarvitse antaa muuta tietoa kuin että tässä rekisterinumerot ja ajoneuvoluokat, joiden kilvistä kyse, prässätkää kiitos.

 
Liittynyt
21.04.2020
Viestejä
1 641
Aiemmat kotimaiset tilausselvityksetkään eivät saaneet ilmastovaikutuksia millään muotoa laskettua positiivisiksi ja taloudellisetkin vaikutukset perustuivat johonkin täysin utopistisiin "henkilöraideliikenne kolminkertaistuu" tyylisiin haaveiluihin. Aivan pystyynkuollut hanke, tai ainakin pitäisi olla, mutta jotenkin jännästi turkulaissyntyiselle pääministerille tämä hanke on kovin korkealla prioriteetilla...
Tälläiset hankkeet ei oikein voi perustua muuhun kuin mutuun ja siihen että rakennetaan ja katsotaan mitä tapahtuu.

Näissä arvioissa on aina ongelmana "kerroinvaikutukset" tai "laajemmat taloudelliset vaikutukset" tai millä kutakuinkin samaa asiaa halutaankin kertoa. Kaikki myöntää, että niitä on, jolloin liiketoiminnalliset mittarit on mahdottomia käytettäviä. Nykyisin liikennehankkeissa erityisesti etätyö tekee sen mahdottomaksi, että päivittäisistä matkustajamääristä voisi arvioida mitään. Jos jonkun työpaikan vastaanottaminen mahdollistuu sen vuoksi, että pääsee kerran viikossa junalla, se ei näy juurikaan päivittäisissä matkustajamäärissä, mutta tavallaan se junarata silti mahdollisti tämän asian tapahtumisen. Tavallaan siis itse matkustajamäärät ovat epäoleellisempi juttu kuin matkustus mahdollisuudet tietyssä ajassa tiettyyn paikkaan.

yksi ongelma on siinä, että noita kerroinvaikutuksia voidaan käyttää mustan puhumiseen valkoiseksi. Laitetaan vaan tarpeeksi suuri kerroinvaikutus niin kaikki uimahallit, futisstadionit sun muut muuttuu yhteiskunnallisesti kannattavaksi ja kunnan kannattaa vaan maksella tappioita kun ei näitä voi suorilla mittareilla mitata. Jos ei tämä riitä, niin voidaan lisätä yhtälöön vielä rahamitallistettua iloa ja riemua, harrastusmahdollisuuksien kasvua yms. epämääräisiä muuttujia (mitkä sinällään ovat ihan todellisia, mutta hyvin hankalia arvioitavia) niin tuloksista on mahdollista saada mitä vain.

Suhtaudun aika suurella varauksella erinäisten hankkeiden selvityksiin, kun ne on hyvin epämääräisiä. Ehkä oleellisempaa olisi tarkastella, että olisiko sille rahalle muuta käyttöä. Suomenkin liikennepolitiikka on ollut oudon poukkoilevaa. Vuoskymmenet on hoettu kuinka junaliikennettä kannattaa lopettaa, paskottu aikatauluja, ettei esim. jostain jättitehtaasta kotiin pääsevät työntekijät voi käyttää junaa => ratayhteys lopetetaan huonon käytön vuoksi ja tälläistä, mutta nyt ehkä vikan päälle 5 vuoden aikana on taas kokonaan hylätty kumipyöräliikenne ja alettu jauhamaan jostain ratahankkeista. Pitäisikö ehkä pitää joku linja, eikä poukkoilla sen välillä lisätäänkö junavuoroja ja rataverkostoa ja vähennetäänkö junavuorot ja poistetaan rataverkostoa paskomalla aikataulut ja väittämällä ettei junaa käytä kukaan. Tai pitäskö panostaa kumipyöräliikenteeseen, vaikka kasvattaa oleellisien pätkien tiestön laatua ja kasvattaa nopeusrajoituksia? Tää viiminen on jo Suomen kontekstissa täysin out of the box. Esim. Turku-Helsinki tien tai Helsinki tampere parantaminen siten, että kattonopeus voidaan nostaa 140 tai 160kmh, tehdä erillinen rekkakaista, missä 90kmh rajoitus (ja miltä kuorma-autot eivät saa poistua) jotta ei tule kaistoilla suuria nopeuseroja jne.

Ratahankkeissa on myös yksi aika iso julkisten kulkuneuvojen erityispiirre. Juna kun on aivan silmittömän kankea liikkumismuoto jopa bussiin verrattuna. Se on ihan jees suurien tavaravirtojen kuljettamiseen johonkin teollisuuslaitokseen tai sen lähelle jostain kaukaa, mutta henkilöliikenteessä ongelmaksi muodostuu aina se, että juna lähtökohtaisesti vie ihmisen väärään paikkaan väärään aikaan ja aiheuttaa valtavan paineen aina junan saapuessa ihmisten viemiseksi sieltä väärästä paikasta oikeaan paikkaan ja vielä oikeaan aikaan. Helsingissä ongelma ei ole niin suuri kun junalla pääsee keskustaan, mutta mitäpä on vaikka esimerkiksi Turun rautatieaseman, tai Turun Kupittaan aseman läheisyydessä? Tämä tekee edelleen sen dilemman, mikä itsellänikin on ollut junaa käyttäessä, että ekaks ajan autolla väärään paikkaan, mistä kävelen väärään paikkaan, minkä jälkeen juna vie minut väärään paikkaan, mistä kävelen oikeaan paikkaan. Herää kysymys, että voisiko autolla ajaa suoraan sinne oikeaan paikkaan. Mikään tunnin junahan ei tuota hankaluutta tule korjaamaan. Itse junamatka lyhenee, mutta mikään muu matka ei tai muu hankaluus vähene.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
2 445
Ruotsin julkisista hankinnoista kyse, mutta eipä ole svenskeilläkään ihan putkeen mennyt, jos ovat tyhmyyksissän menneet kilpailutuksessa lupaamaan että rekisterikilpien valmistuksen voittaja saa täydet oikeudet ajoneuvorekisteriin.

Itsellä ei ymmärrys riitä että mitähän ruotsalaiset nyt panikoivat? Ei sille kilpivalmistajalle tarvitse antaa muuta tietoa kuin että tässä rekisterinumerot ja ajoneuvoluokat, joiden kilvistä kyse, prässätkää kiitos.

Jos Venäjällä on kilpiyritykseen jotain kytköksiä, niin tuo alihankkija pitäisi laittaa banniin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.07.2022
Viestejä
440
Ratahankkeissa on myös yksi aika iso julkisten kulkuneuvojen erityispiirre. Juna kun on aivan silmittömän kankea liikkumismuoto jopa bussiin verrattuna. Se on ihan jees suurien tavaravirtojen kuljettamiseen johonkin teollisuuslaitokseen tai sen lähelle jostain kaukaa, mutta henkilöliikenteessä ongelmaksi muodostuu aina se, että juna lähtökohtaisesti vie ihmisen väärään paikkaan väärään aikaan ja aiheuttaa valtavan paineen aina junan saapuessa ihmisten viemiseksi sieltä väärästä paikasta oikeaan paikkaan ja vielä oikeaan aikaan. Helsingissä ongelma ei ole niin suuri kun junalla pääsee keskustaan, mutta mitäpä on vaikka esimerkiksi Turun rautatieaseman, tai Turun Kupittaan aseman läheisyydessä? Tämä tekee edelleen sen dilemman, mikä itsellänikin on ollut junaa käyttäessä, että ekaks ajan autolla väärään paikkaan, mistä kävelen väärään paikkaan, minkä jälkeen juna vie minut väärään paikkaan, mistä kävelen oikeaan paikkaan. Herää kysymys, että voisiko autolla ajaa suoraan sinne oikeaan paikkaan. Mikään tunnin junahan ei tuota hankaluutta tule korjaamaan. Itse junamatka lyhenee, mutta mikään muu matka ei tai muu hankaluus vähene.
No, Kupittaalla on vieressä mm. urheilupuisto, yliopistollinen keskussairaala, yliopisto, kauppakorkeakoulu, AMK ja keskittymä erilaisia it-alan ja yksityisen terveydenhuollon toimijoita.

Sekä Kupittaan asemalta, että päärautatieasemalta on matkaa keskustaan kauppatorille alle 2 km. Helsinkiin verrattuna Turku on kompakti, ja tarjoaa normaalisti liikkumaan kykenevälle keskusta-alueella runsaasti palveluja miellyttävässä jokimiljöössä. Junayhteys jatkuu myös satamaan.
 
Liittynyt
21.04.2020
Viestejä
1 641
No, Kupittaalla on vieressä mm. urheilupuisto, yliopistollinen keskussairaala, yliopisto, kauppakorkeakoulu, AMK ja keskittymä erilaisia it-alan ja yksityisen terveydenhuollon toimijoita.

Sekä Kupittaan asemalta, että päärautatieasemalta on matkaa keskustaan kauppatorille alle 2 km. Helsinkiin verrattuna Turku on kompakti, ja tarjoaa normaalisti liikkumaan kykenevälle keskusta-alueella runsaasti palveluja miellyttävässä jokimiljöössä. Junayhteys jatkuu myös satamaan.
Minä en kyllä sanoisi että kupittaan asema on Yliopiston vieressä, matkaahan on varmaan kilometri. 2km alkaa olemaan jo autolla kuljettava matka, eli keskustaan molemmilta asemilta. AMK on kupittaan aseman lähellä. Päärautatieaseman vieressä ei ole yhtään mitään. Omalla autolla pääsee Turunkin tapauksessa sinne keskustaan, Yliopistolle, varmaan AMKkiinkin. Eli taas rautatie hienosti kiertää kaikki monet paikat kaukaa ja vie väärään paikkaan.

Turussa on kaupunkisuunnittelun ja kaiken muun kanssa niin valtavia ongelmia, etten kyllä hirveämmin kehuisi. Edes lähiö- ajatusta ei oikeestaan ymmärretä ollenkaan kun on kai liian kehittynyttä, taloja oksennellaan keskiaikaiseen tapaan sinne tänne infraa tai mitään muutakaan juurikaan kehittämättä.
 
Liittynyt
15.07.2022
Viestejä
440
Minä en kyllä sanoisi että kupittaan asema on Yliopiston vieressä, matkaahan on varmaan kilometri. 2km alkaa olemaan jo autolla kuljettava matka, eli keskustaan molemmilta asemilta. AMK on kupittaan aseman lähellä. Päärautatieaseman vieressä ei ole yhtään mitään. Omalla autolla pääsee Turunkin tapauksessa sinne keskustaan, Yliopistolle, varmaan AMKkiinkin. Eli taas rautatie hienosti kiertää kaikki monet paikat kaukaa ja vie väärään paikkaan.

Turussa on kaupunkisuunnittelun ja kaiken muun kanssa niin valtavia ongelmia, etten kyllä hirveämmin kehuisi. Edes lähiö- ajatusta ei oikeestaan ymmärretä ollenkaan kun on kai liian kehittynyttä, taloja oksennellaan keskiaikaiseen tapaan sinne tänne infraa tai mitään muutakaan juurikaan kehittämättä.
Yliopistolle näkyy olevan matkaa 750 metriä Kupittaan asemalta. Mutta onko oikeasti pari kilometriä liian pitkä kävelymatka nykyajan kermaperseille? Ehkä matkatavaroiden kanssa, mutta noin yleisesti? Kyllä Turussakin taksit ja bussit kulkevat ja nurkissa lojuu kaikenlaista kuljetushärpäkettä, jos niitä kaipaa.

Mielestäni Turun keskusta Tuomiokirkolta Turun linnaan on hyvin viihtyisä ympäristö etenkin kesäiseen ajanviettoon. Kävellenkin. Eikä muuallakaan ole erityistä valitettavaa, varsinkaan Helsinkiin verrattuna.
 
Liittynyt
21.04.2020
Viestejä
1 641
Yliopistolle näkyy olevan matkaa 750 metriä Kupittaan asemalta. Mutta onko oikeasti pari kilometriä liian pitkä kävelymatka nykyajan kermaperseille? Ehkä matkatavaroiden kanssa, mutta noin yleisesti? Kyllä Turussakin taksit ja bussit kulkevat ja nurkissa lojuu kaikenlaista kuljetushärpäkettä, jos niitä kaipaa.

Mielestäni Turun keskusta Tuomiokirkolta Turun linnaan on hyvin viihtyisä ympäristö etenkin kesäiseen ajanviettoon. Kävellenkin. Eikä muuallakaan ole erityistä valitettavaa, varsinkaan Helsinkiin verrattuna.
No mun kärsivällisyys ei ainakaan riitä mihinkään 4 kilometrin päivittäisiin stressaavassa ympäristössä kävelyihin. Tääkin alleviivaa vähän sitä, että onko mieltä laittaa yhteiskunnan rahaa liikennevälineeseen mikä vie kilometritolkulla väärään paikkaan? Kun todellinen kehitysmahdollisuus olisi siinä, että liikenneväline veisi ihmisiä vähemmän väärään paikkaan.

5kmh kävelyvauhdilla tuo lisää vajaan tunnin päivittäisiin työmatkoihin.

Turku on kiva paikka käydä, mutta ankee paikka asua. Kerran pari kesässä kun kävi ei kaikki hölmöydet tullu silmille, päivittäin ne oikeesti rupee vituttamaan ja sen jälkeen siellä ei ole edes kiva käydä...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.07.2022
Viestejä
440
No mun kärsivällisyys ei ainakaan riitä mihinkään 4 kilometrin päivittäisiin stressaavassa ympäristössä kävelyihin. Tääkin alleviivaa vähän sitä, että onko mieltä laittaa yhteiskunnan rahaa liikennevälineeseen mikä vie kilometritolkulla väärään paikkaan? Kun todellinen kehitysmahdollisuus olisi siinä, että liikenneväline veisi ihmisiä vähemmän väärään paikkaan.

5kmh kävelyvauhdilla tuo lisää vajaan tunnin päivittäisiin työmatkoihin.

Turku on kiva paikka käydä, mutta ankee paikka asua. Kerran pari kesässä kun kävi ei kaikki hölmöydet tullu silmille, päivittäin ne oikeesti rupee vituttamaan ja sen jälkeen siellä ei ole edes kiva käydä...
Ja Helsingissä kaikki tarpeellinen on kivenheiton päässä Pasilasta tai päärautatieasemalta?

30 vuoden kokemuksella on Turku mielestäni ihan kiva paikka asua. Mutta muitakin mielipiteitä saa olla.
 
Liittynyt
26.06.2017
Viestejä
1 765
Lasketaanko näillä infrahankkeille kannattavuuksia? Baanat, moottoritiet ym? Onko nämä aina ”kannattavia”? Vaikka talous onkin kuralla niin ei mielestäni silti niin huonosti mene ettei voisi mitään kehittää. Kyllä nämä radat on mielestäni ihan hyviä juttuja, saadaan vähän näitä kasvukeskuksia ”lähemmäksi”.
 
Liittynyt
06.03.2017
Viestejä
1 107
Itse olen nyt ollut noin puolitoista vuotta julkisella puolella töissä rakennuttajana/valvojana ja vaikka hankintalain rajoja pääsääntöisesti kunnioitetaan, niin ongelma on siinä, että puitesopimustoimijoilla töitä teettäessä ei mitenkään kriittisesti tarkastella tuntimäärää/laskujen summaa työn tosiasiallisesti vaatimaan aikaan vaan lyödään vain leima päälle laskuun.

Itselläni oli viime vuonna tilanne, että heitin melkein suorilta yhden puitetoimijoistamme ulos, kun laskutus levähti heillä täysin käsistä. Pitkin alkuvuotta seurailin jo että aika suuria laskuja tulee, mutta en siinä tilanteessa pystynyt varmasti toteamaan että menee ylilaskutuksen puolelle kun työkohde oli aika hankala ja joutui henkilökuntaa ja asiakkaita väistelemään. Sitten kesällä tuli myöskin tuntitöinä tehtäväksi eräs hanke, jonka toteutuksen kustannusarvioksi laskin löyhästi ~15 000 - 20 000 EUR ja lopulta urakoitsija yritti tuosta muistaakseni melkein 30 000 euroa. Ilmoitin tuosta että nyt on sellaisia tuntimääriä että ei mene läpi.

Ensin kovasti pahoiteltiin, firman toimari otti luonnollisesti niskoilleen syyt siitä, että ei ollut kiinnittänyt riittävästi huomiota työn ohjaukseen. Töiden nokkamieheltä kun kyselin tunneista niin hän totesi vain että ei hän niihin osaa kantaa ottaa, hän on aina vain lähettänyt tuntilistat esimiehelleen. Eli nokkamies, jolla ei ole kykyjensä puolesta minkäänlaista edellytystä toimia nokkamiehenä. Noh, ensin tuli ehdotus että käykö, jos laitetaan hyvitys -120 h. Totesin että ei riitä, otetaan puolet pois niin päästään neuvottelemaan. Noh, seuraavaksi tuli ehdotus että käykö -300 tuntia. Se jäi joitakin kymmeniä tunteja alle vaatimukseni, mutta totesin että jotta saan homman helpommin maaliin, niin menköön. Eli tuossa kohtaa urakoitsija itsekin epäsuorasti myönsi reilun ylilaskutuksen, kun noinkin helposti vedettiin melkein puolet tunneista pois. Tässä oli varmasti myös se kuvitelma, että kun nyt antaa tuon alennuksen, niin hommat jatkuvat kuten ennenkin ja sen saa pikkuhiljaa kerättyä takaisin laskutuksessa.

Jotensakin koomisinta tilanteessa oli, että kyseessä oli hoiva-alan kohde ja kun menin sinne työn alettua ensimmäistä kertaa valvontakäynnille viikon kuluttua töiden alkamisesta ja katsoin että hiukan verkkaisesti on homma lähtenyt liikkeelle. Ajattelin että kyselenpä siinä hoitajilta että miltä heidän silmiinsä työnteko on näyttänyt. Ennen kuin ehdin tehdä aloitetta, tuli yksi hoitajista kysymään minulta että olenko tässä hankkeessa valvojana. Vastasin myöntävästi ja kysyin että eikö nämä asentajat ole tehneet töitä täällä. Vastaus oli että näin hoitoalan ihmisen näkökulmasta ainakin näytti vähän verkkaiselta, kun usein oli niin että yksi ihminen seisoi tikkailla ja kaksi hengasi muuten vaan tikkaiden vieressä.

Käytännössä noiden kevään epäilyjen ja tuon kuprun jäljltä oli itselleni jo selvää, että tuollainen urakoitsija joutaa lähtemään ja tästä esimiehelleni sanoinkin että heitetään pois. Homman viimeistelikin sitten toinen työ, jota sama urakoitsija teki. Olin tuohon taas kerran löyhästi sähköurakan yksikköhintoja käyttäen laskenut kustannusarvioksi noin 12 000 EUR ja lopputuloksena urakoitsija yritti laskuttaa noin 25 000 euroa. Tuossa kohtaa ei enää hyvityksen saaminen ollutkaan yhtä helppoa kuin aiemmin, kun taisi urakoitsija itsekin tajuta, että game over. Tuosta sovin lopuksi esimieheni kanssa, että hyväksytään ylihintainen noin 20 000 euron kustannus jotta saadaan homma pakettiin eikä tarvitse oikeuteen lähteä. Kuittasin että ehdotettu hyvitys ok ja ilmoitin että hyvitys ok ja toistaiseksi kaikki muu ko. urakoitsijan tekemä homma holdiin. Kun hyvitys oli saatu, ilmoitin urakoitsijalle että voitte pakata työkalunne ja palauttaa avaimet, tämä oli tässä. Jotain ko. yrityksen toimari oli esimiehelleni asiasta tuon jälkeen kitissyt, mutta itseni ei tarvinnut aiheeseen tuon jälkeen palata.

Tässä jälkimmäisessä tilanteessa oli puolestaan raksapuolen mestari ihmetellyt sitä, että työmaalla oli kuusi sähkömiestä, vaikka työmäärän puolesta kaksi olisi riittänyt ja koska homma ei ollut iso, niin lopputulos oli juurikin että noin kaksi miestä teki töitä ja muut hengasi muuten vaan mukana. Itse väitän että yrityksen johdon on tuo tilanne pitänyt tietää ja olisivat helposti voineet homman pitää aisoissa, mutta luultavasti lähtöolettama oli että julkinen toimija plus laskujen hyväksyjänä vasta vähän aikaa ko. toimijalla töissä ollut henkilö, niin kyllä kaikki menee läpi. Ei mennyt ja se kostautui nyt koko asiakkuuden päättymisenä.
Mitä itse noita alihankkijana tehnyt, niin kyllä sitä joutuu enemmän ihmettelemään, että kuinka vähän talon oma väki asentajista esimiehiin muutamaa poikkeusta lukuunottamatta oikein joutuu palkkansa eteen tekemään.

Meillä tulee hommana vastaan, että jokin ei toimi menkääs katsomaan. Siinä sitten pähkäilet missä vika, miten korjataan ja hoidat koko homman työluvista lähtien välillä piirustukset samalla tehden. Muutaman tunnin asennukseen saa kulutettua tällä tyylillä pari kolme päivää, kun se joudutaan tekemään korkeita turvallisuuskriteereitä täyttäen.

No ei ole tuon hitaamman suorittamisen johdosta tullut tehtyä sutta ja sekundaa. Täysin eri maailma aloittaa työ tyhjältä pöydältä, kuin tehdä suunnittelijoiden tekemien suunnitelmien mukaan.
 
Liittynyt
21.04.2020
Viestejä
1 641
Ja Helsingissä kaikki tarpeellinen on kivenheiton päässä Pasilasta tai päärautatieasemalta?

30 vuoden kokemuksella on Turku mielestäni ihan kiva paikka asua. Mutta muitakin mielipiteitä saa olla.
Ei välttämättä kaikki, mutta Helsingin päärautatieasema vie keskustaan, eikä sen laitamille. Tää on aika iso puute Turussa, että päärautatieasema on melko turha mesta sataman ja kupittaan välissä.

Itse olen asunut "vain" 10 vuotta sen minkä on pitänyt. Jo sinä aikana kaupunkia on saatu paskottua typerällä suunnittelulla jo ihan huolella.
 
Liittynyt
15.07.2022
Viestejä
440
Ei välttämättä kaikki, mutta Helsingin päärautatieasema vie keskustaan, eikä sen laitamille. Tää on aika iso puute Turussa, että päärautatieasema on melko turha mesta sataman ja kupittaan välissä.

Itse olen asunut "vain" 10 vuotta sen minkä on pitänyt. Jo sinä aikana kaupunkia on saatu paskottua typerällä suunnittelulla jo ihan huolella.
Turun päärautatieasemalta on kauppatorille ja jokirantaan sama matka kuin Helsingin päärautatieasemalta Helsingin kauppatorille. Matkan varrelta löytyy lukuisia hotelleja, ravintoloita ja kauppoja.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 576
Turun päärautatieasemalta on kauppatorille ja jokirantaan sama matka kuin Helsingin päärautatieasemalta Helsingin kauppatorille. Matkan varrelta löytyy lukuisia hotelleja, ravintoloita ja kauppoja.
Turun päärautatieasema on pysyvästi suljettu. Toistaiseksi käytetään logomon siltaa, kunnes uusi matkakeskus valmistuu.
 
Liittynyt
15.07.2022
Viestejä
440
Turun päärautatieasema on pysyvästi suljettu. Toistaiseksi käytetään logomon siltaa, kunnes uusi matkakeskus valmistuu.
Näin on. Matka kauppatorille on vähän lyhyempi ja linja-autoasema on parin korttelin päässä. Junat Helsingin suunnasta rupeavat kulkemaan sinne ja satamaan tämän vuoden lopulla.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
18 112
Ei tuo nyt mitenkään kauan sitten ole tehty, jos ajattelee tällaiseen hankkeeseen sisältyvää byrokratiaa. Väestösuunnite on vuodelta 2020 ja tarveselvitys on hyväksytty 2021. Itse rakentamisesta on päätetty 2023 alussa.

13 oppilasta mahtuisi parakkikouluun, mutta alueen rakentamisen ja väestösuunnittelun mukaan alueella tulee olemaan paljon enemmän oppilaita kuin tuo 13. Tästäkin nähdään, kuinka hankalaa on tulevaisuuden ennustaminen.

Tämä nyt on tietysti jo jotakin muuta, kuin ketjun aihetta. Ei ymmärtääkseni ole mitään näyttöä, että tässä olisi mitään vilunkia ollut.
Rakentamisen ajoituista pohdin, jos tiedetään että kysyntää ei ole vuosiin.

Onko EU-komissio nykyään kepulainen? Nimittäin oli nimenomaan EU-komission arvio, että hankkeen kokonaiskustannukset olisivat noin 2.5 miljardia, josta noin kaksi miljardia suoraa persnettoa veronmaksajille. Ottaen huomioon, miten päin vittua nämä isot hankkeet yleensä Suomessa hoidetaan, niin jos jotakin niin kolme miljardia on varsin konservativiinen arvio.

Aiemmat kotimaiset tilausselvityksetkään eivät saaneet ilmastovaikutuksia millään muotoa laskettua positiivisiksi ja taloudellisetkin vaikutukset perustuivat johonkin täysin utopistisiin "henkilöraideliikenne kolminkertaistuu" tyylisiin haaveiluihin. Aivan pystyynkuollut hanke, tai ainakin pitäisi olla, mutta jotenkin jännästi turkulaissyntyiselle pääministerille tämä hanke on kovin korkealla prioriteetilla...
Se ymmärettävää miksi tuota pidetään tärkeänä hankkeena, ja tärkeää olisi se että puhutaan oikeilla nimillä, ja mustatuuntuu arviot siivotaan perusteluista pois.
Jos puhutaan jostain >20v jutuista niin sinä aikana henkilöautoliikenteen odotetaan tehostuvan entisestään, ja jos kun ne alkaa liikkuu jossain vaiheessa ilman kuskia niin siinä katoaa jokin junnan tärkeä valtti, ei tarvi ajaa itse, ajan voi käyttää muuhun.

Rata ehdottomasti alue, siltarumpupolitiikkaa, ja se ei siitä sinänsä huonoa tee, tuollaiset hankkeet ovat nimenomaan poliittisia. Tehdään valintoja, itäänpäin mene ei nyt suosiossa, Lahti sai juuri omansa, Tampereen suunta tuossa taisi olla kovin kilpailia. mutta suuntien vaikutus luenteeltaa erilainen.

Työmatkalaisia saattaisi vaikka toimiva vakaa Internet yhteys kiinnostaa junassa vuonna 2024, mutta todistetusti se ei tätä hallitusta kiinnosta.
Junien internetyhteys, meenee lillukoihin jos omistajanohjaus ministeri, saati hallitus alkaisi ohjaamaan VRää sen suhteen millaiset palvelut pitäisi äänestäjille tarjota.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
249 458
Viestejä
4 346 246
Jäsenet
72 447
Uusin jäsen
SanteliK

Hinta.fi

Ylös Bottom