• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Julkisia hankintoja - menikö oikein vai vetikö hyväveli-verkosto omaan taskuun?

Liittynyt
09.06.2023
Viestejä
989
Meinaat, että mamut ovat niitä, jotka Tampereella asuvat upouusilla asuinalueillam joille rakennetaan puukerrostaloja ja omakotitaloja? Vähän nyt eppäilen, vaikka ainahan mamut ovat syyllisiä kaikkeen.

Ehkäpä tuo johtuu enemmän alueen rakennustavasta, tuonne on infra rakennettu muutenkin valmiiksi ennen kuin asukkaat saapuvat. Esimerkiksi Lamminrahkan koulu on vielä isompi, mutta siellä oli aluksi vain seitsemän oppilasta alueelta (koulu toimi väistötilana toisille kouluille aluksi).
Mamuja kyllä kuskataan vähän sinne tänne. Oikeastaan olisi mahtavaa jos niitä kuskattaisiin juuri vähän arvokkaimmillekin alueille. Rikkauttahan on hyvä jakaa muillekin.
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 468
Saa nähdä runnotaanko tämä täysin idioottimainen "tunnin juna" nyt väkisellä läpi. Kustannusarvio 3 miljardia, eli todellisen loppukustannuksen voi kertoa vähintään kahdella.
 
Liittynyt
15.07.2022
Viestejä
436
Saa nähdä runnotaanko tämä täysin idioottimainen "tunnin juna" nyt väkisellä läpi. Kustannusarvio 3 miljardia, eli todellisen loppukustannuksen voi kertoa vähintään kahdella.
"Tunnin junan" kritiikissä fiksaudutaan idioottimaisesti tuohon merkityksettömään ajansäästöön. Oleellinen asia on tuplaraiteiden tuoma varmuus liikennöinnin sujumiseen. Tänä päivänä, jos olen menossa Helsinki-Vantaan lentoasemalle, käytän bussia Turun suunnasta sen toimintavarmuuden vuoksi.

Lisäksi se mahdollistaa raiteen kummassakin päässä tehokkaamman lähiliikenteen väleillä Lohja-Helsinki ja Salo-Turku. Näyttää vahvasti siltä, että logistiikassa siirrytään yhä enemmän sähköistyksen suuntaan. Siksi investoinnit siihen ovat pitkällä tähtäimellä järkeviä.
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 468
"Tunnin junan" kritiikissä fiksaudutaan idioottimaisesti tuohon merkityksettömään ajansäästöön. Oleellinen asia on tuplaraiteiden tuoma varmuus liikennöinnin sujumiseen. Tänä päivänä, jos olen menossa Helsinki-Vantaan lentoasemalle, käytän bussia Turun suunnasta sen toimintavarmuuden vuoksi.

Lisäksi se mahdollistaa raiteen kummassakin päässä tehokkaamman lähiliikenteen väleillä Lohja-Helsinki ja Salo-Turku. Näyttää vahvasti siltä, että logistiikassa siirrytään yhä enemmän sähköistyksen suuntaan. Siksi investoinnit siihen ovat pitkällä tähtäimellä järkeviä.
Harva siihen ajansäästöön sinänsä jumiutuu, muuten kuin että onhan se nyt aika paksua kutsua "tunnin junaksi" junaa, joka ei edes teoriassa ole lähelläkään tuntia matka-ajaltaan. Hankkeen ongelma ei ole se ajansäästö tai sen puute, vaan se, että edes palkatut konsultit ei vaan millään matematiikalla saa sitä taloudellisesti kannattavaksi vaikka yrittäisi kuinka luovasti laskea mukaan kerrannaisvaikutuksia sun muita, mikä tekee hankkeen jääräpäisestä eteenpäin puskemisesta varsinkin tässä taloudellisessa tilanteessa harvinaisen röyhkeää siltarumpupolitiikkaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 569
Saa nähdä runnotaanko tämä täysin idioottimainen "tunnin juna" nyt väkisellä läpi. Kustannusarvio 3 miljardia, eli todellisen loppukustannuksen voi kertoa vähintään kahdella.
Kuten ElReino kertoi, tällä hallituskaudella aloitetaan molempien päiden lähiliikenteen ratojen rakentaminen. Rahaa menee 400 miljoonaa. Iso raha sekin, mutta tuo 3 miljardista puhuminen on lähinnä kepulaista oppositiopolitiikkaa. Se on niin hienoa kun Kepu, tuo siltarumpupolitiikan äiti, valittaa siltarumpupolitiikasta kuten Jouni Ovaskan suulla nyt tekee. Tunnin juna oli kyllä epäonnistunut nimi. Nykyisinhän se on Länsirata.
edit: huomaan, että kirjoitukseni meni otsikon ja ketjun alustuksen ohjeen ohi. Sori siitä. Jatkan tarvittaessa jossakin muussa ketjussa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 468
Kuten ElReino kertoi, tällä hallituskaudella aloitetaan molempien päiden lähiliikenteen ratojen rakentaminen. Rahaa menee 400 miljoonaa. Iso raha sekin, mutta tuo 3 miljardista puhuminen on lähinnä kepulaista oppositiopolitiikkaa. Se on niin hienoa kun Kepu, tuo siltarumpupolitiikan äiti, valittaa siltarumpupolitiikasta kuten Jouni Ovaskan suulla nyt tekee. Tunnin juna oli kyllä epäonnistunut nimi. Nykyisinhän se on Länsirata.
edit: huomaan, että kirjoitukseni meni otsikon ja ketjun alustuksen ohjeen ohi. Sori siitä. Jatkan tarvittaessa jossakin muussa ketjussa.
Onko EU-komissio nykyään kepulainen? Nimittäin oli nimenomaan EU-komission arvio, että hankkeen kokonaiskustannukset olisivat noin 2.5 miljardia, josta noin kaksi miljardia suoraa persnettoa veronmaksajille. Ottaen huomioon, miten päin vittua nämä isot hankkeet yleensä Suomessa hoidetaan, niin jos jotakin niin kolme miljardia on varsin konservativiinen arvio.

Aiemmat kotimaiset tilausselvityksetkään eivät saaneet ilmastovaikutuksia millään muotoa laskettua positiivisiksi ja taloudellisetkin vaikutukset perustuivat johonkin täysin utopistisiin "henkilöraideliikenne kolminkertaistuu" tyylisiin haaveiluihin. Aivan pystyynkuollut hanke, tai ainakin pitäisi olla, mutta jotenkin jännästi turkulaissyntyiselle pääministerille tämä hanke on kovin korkealla prioriteetilla...
 
Liittynyt
25.02.2021
Viestejä
1 646
Työmatkalaisia saattaisi vaikka toimiva vakaa Internet yhteys kiinnostaa junassa vuonna 2024, mutta todistetusti se ei tätä hallitusta kiinnosta.

Toisaalta ei yllätä, että suomen talousosaajapuolueet maksaa velkamiljardeilla raidetta mikä maksaa itsensä takaisin ehkä seuraavan 200 vuoden aikana. Varsinkin jos se kotikylän äänestäjille näyttää samalla hyvältä.
 
Liittynyt
11.09.2023
Viestejä
590
Korruptio ei Suomessa ole ongelmaa. Tavallaan siihen keskittyminen on Suomessa jopa oire pahemmasta. Suomessa ongelma on kommunismi. Eli koulussa opetetaan jo innolla kuinka keskinertaisuus on tavoiteltavaa. Sitten vähemmän yllättäin kansainvälisesti keskinkertaisuus yritykseltä ei kiinnosta yhtään ketään.

Talous ei kasva. Sitten kommunismin hengessä Suomessa ei saa sanoa totuutta, eli sitä että on ihmisille aivan karmea asia, ettei taloutta saisi Suomessa kasvattaa.

Tunnin junan vauhteja voisi jatkaa vaikka Ouluun asti, jos Suomessa otettaisiin sellainen kevyt 5%/vuosi kasvuloikkailu aloittamalla järjenkäyttö. Minä ainakin tippuisin valittajajunasta kustannuksista samalla sekunnilla, kun kunnon talouskasvu Suomessa sallittaisiin.

Pari ilmaisneuvoa talouskasvuun:
1) Ilmastohöpötykset ulos kaikesta. Jos hyväksytään, että nyt on taloushätätila, niin ilmasto mäkeen vähemmän tärkeänä.
2) Valehtelijat mäkeen. Aina saman tien tiukka kysymys mikä on tarkka mekanismi, miten tienaillaan.
3) Parhaat kärkeen, ja keskinkertaiset ulos.
4) Uuteen teknologiaan koko ajan rajummin ja enemmän paukkuja vaikka olisi mikä. Sama kaava, eli vain silloin paukkuja kun yrityksen johto pystyy hyvin selkeästi artikuloimaan tekemisen, ja millä mennään maailman kärkeen.
 
Viimeksi muokattu:

Grazer

Make ATK Great Again
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 764
Ruotsin julkisista hankinnoista kyse, mutta eipä ole svenskeilläkään ihan putkeen mennyt, jos ovat tyhmyyksissän menneet kilpailutuksessa lupaamaan että rekisterikilpien valmistuksen voittaja saa täydet oikeudet ajoneuvorekisteriin.

Itsellä ei ymmärrys riitä että mitähän ruotsalaiset nyt panikoivat? Ei sille kilpivalmistajalle tarvitse antaa muuta tietoa kuin että tässä rekisterinumerot ja ajoneuvoluokat, joiden kilvistä kyse, prässätkää kiitos.

 
Liittynyt
21.04.2020
Viestejä
1 635
Aiemmat kotimaiset tilausselvityksetkään eivät saaneet ilmastovaikutuksia millään muotoa laskettua positiivisiksi ja taloudellisetkin vaikutukset perustuivat johonkin täysin utopistisiin "henkilöraideliikenne kolminkertaistuu" tyylisiin haaveiluihin. Aivan pystyynkuollut hanke, tai ainakin pitäisi olla, mutta jotenkin jännästi turkulaissyntyiselle pääministerille tämä hanke on kovin korkealla prioriteetilla...
Tälläiset hankkeet ei oikein voi perustua muuhun kuin mutuun ja siihen että rakennetaan ja katsotaan mitä tapahtuu.

Näissä arvioissa on aina ongelmana "kerroinvaikutukset" tai "laajemmat taloudelliset vaikutukset" tai millä kutakuinkin samaa asiaa halutaankin kertoa. Kaikki myöntää, että niitä on, jolloin liiketoiminnalliset mittarit on mahdottomia käytettäviä. Nykyisin liikennehankkeissa erityisesti etätyö tekee sen mahdottomaksi, että päivittäisistä matkustajamääristä voisi arvioida mitään. Jos jonkun työpaikan vastaanottaminen mahdollistuu sen vuoksi, että pääsee kerran viikossa junalla, se ei näy juurikaan päivittäisissä matkustajamäärissä, mutta tavallaan se junarata silti mahdollisti tämän asian tapahtumisen. Tavallaan siis itse matkustajamäärät ovat epäoleellisempi juttu kuin matkustus mahdollisuudet tietyssä ajassa tiettyyn paikkaan.

yksi ongelma on siinä, että noita kerroinvaikutuksia voidaan käyttää mustan puhumiseen valkoiseksi. Laitetaan vaan tarpeeksi suuri kerroinvaikutus niin kaikki uimahallit, futisstadionit sun muut muuttuu yhteiskunnallisesti kannattavaksi ja kunnan kannattaa vaan maksella tappioita kun ei näitä voi suorilla mittareilla mitata. Jos ei tämä riitä, niin voidaan lisätä yhtälöön vielä rahamitallistettua iloa ja riemua, harrastusmahdollisuuksien kasvua yms. epämääräisiä muuttujia (mitkä sinällään ovat ihan todellisia, mutta hyvin hankalia arvioitavia) niin tuloksista on mahdollista saada mitä vain.

Suhtaudun aika suurella varauksella erinäisten hankkeiden selvityksiin, kun ne on hyvin epämääräisiä. Ehkä oleellisempaa olisi tarkastella, että olisiko sille rahalle muuta käyttöä. Suomenkin liikennepolitiikka on ollut oudon poukkoilevaa. Vuoskymmenet on hoettu kuinka junaliikennettä kannattaa lopettaa, paskottu aikatauluja, ettei esim. jostain jättitehtaasta kotiin pääsevät työntekijät voi käyttää junaa => ratayhteys lopetetaan huonon käytön vuoksi ja tälläistä, mutta nyt ehkä vikan päälle 5 vuoden aikana on taas kokonaan hylätty kumipyöräliikenne ja alettu jauhamaan jostain ratahankkeista. Pitäisikö ehkä pitää joku linja, eikä poukkoilla sen välillä lisätäänkö junavuoroja ja rataverkostoa ja vähennetäänkö junavuorot ja poistetaan rataverkostoa paskomalla aikataulut ja väittämällä ettei junaa käytä kukaan. Tai pitäskö panostaa kumipyöräliikenteeseen, vaikka kasvattaa oleellisien pätkien tiestön laatua ja kasvattaa nopeusrajoituksia? Tää viiminen on jo Suomen kontekstissa täysin out of the box. Esim. Turku-Helsinki tien tai Helsinki tampere parantaminen siten, että kattonopeus voidaan nostaa 140 tai 160kmh, tehdä erillinen rekkakaista, missä 90kmh rajoitus (ja miltä kuorma-autot eivät saa poistua) jotta ei tule kaistoilla suuria nopeuseroja jne.

Ratahankkeissa on myös yksi aika iso julkisten kulkuneuvojen erityispiirre. Juna kun on aivan silmittömän kankea liikkumismuoto jopa bussiin verrattuna. Se on ihan jees suurien tavaravirtojen kuljettamiseen johonkin teollisuuslaitokseen tai sen lähelle jostain kaukaa, mutta henkilöliikenteessä ongelmaksi muodostuu aina se, että juna lähtökohtaisesti vie ihmisen väärään paikkaan väärään aikaan ja aiheuttaa valtavan paineen aina junan saapuessa ihmisten viemiseksi sieltä väärästä paikasta oikeaan paikkaan ja vielä oikeaan aikaan. Helsingissä ongelma ei ole niin suuri kun junalla pääsee keskustaan, mutta mitäpä on vaikka esimerkiksi Turun rautatieaseman, tai Turun Kupittaan aseman läheisyydessä? Tämä tekee edelleen sen dilemman, mikä itsellänikin on ollut junaa käyttäessä, että ekaks ajan autolla väärään paikkaan, mistä kävelen väärään paikkaan, minkä jälkeen juna vie minut väärään paikkaan, mistä kävelen oikeaan paikkaan. Herää kysymys, että voisiko autolla ajaa suoraan sinne oikeaan paikkaan. Mikään tunnin junahan ei tuota hankaluutta tule korjaamaan. Itse junamatka lyhenee, mutta mikään muu matka ei tai muu hankaluus vähene.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
2 445
Ruotsin julkisista hankinnoista kyse, mutta eipä ole svenskeilläkään ihan putkeen mennyt, jos ovat tyhmyyksissän menneet kilpailutuksessa lupaamaan että rekisterikilpien valmistuksen voittaja saa täydet oikeudet ajoneuvorekisteriin.

Itsellä ei ymmärrys riitä että mitähän ruotsalaiset nyt panikoivat? Ei sille kilpivalmistajalle tarvitse antaa muuta tietoa kuin että tässä rekisterinumerot ja ajoneuvoluokat, joiden kilvistä kyse, prässätkää kiitos.

Jos Venäjällä on kilpiyritykseen jotain kytköksiä, niin tuo alihankkija pitäisi laittaa banniin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.07.2022
Viestejä
436
Ratahankkeissa on myös yksi aika iso julkisten kulkuneuvojen erityispiirre. Juna kun on aivan silmittömän kankea liikkumismuoto jopa bussiin verrattuna. Se on ihan jees suurien tavaravirtojen kuljettamiseen johonkin teollisuuslaitokseen tai sen lähelle jostain kaukaa, mutta henkilöliikenteessä ongelmaksi muodostuu aina se, että juna lähtökohtaisesti vie ihmisen väärään paikkaan väärään aikaan ja aiheuttaa valtavan paineen aina junan saapuessa ihmisten viemiseksi sieltä väärästä paikasta oikeaan paikkaan ja vielä oikeaan aikaan. Helsingissä ongelma ei ole niin suuri kun junalla pääsee keskustaan, mutta mitäpä on vaikka esimerkiksi Turun rautatieaseman, tai Turun Kupittaan aseman läheisyydessä? Tämä tekee edelleen sen dilemman, mikä itsellänikin on ollut junaa käyttäessä, että ekaks ajan autolla väärään paikkaan, mistä kävelen väärään paikkaan, minkä jälkeen juna vie minut väärään paikkaan, mistä kävelen oikeaan paikkaan. Herää kysymys, että voisiko autolla ajaa suoraan sinne oikeaan paikkaan. Mikään tunnin junahan ei tuota hankaluutta tule korjaamaan. Itse junamatka lyhenee, mutta mikään muu matka ei tai muu hankaluus vähene.
No, Kupittaalla on vieressä mm. urheilupuisto, yliopistollinen keskussairaala, yliopisto, kauppakorkeakoulu, AMK ja keskittymä erilaisia it-alan ja yksityisen terveydenhuollon toimijoita.

Sekä Kupittaan asemalta, että päärautatieasemalta on matkaa keskustaan kauppatorille alle 2 km. Helsinkiin verrattuna Turku on kompakti, ja tarjoaa normaalisti liikkumaan kykenevälle keskusta-alueella runsaasti palveluja miellyttävässä jokimiljöössä. Junayhteys jatkuu myös satamaan.
 
Liittynyt
21.04.2020
Viestejä
1 635
No, Kupittaalla on vieressä mm. urheilupuisto, yliopistollinen keskussairaala, yliopisto, kauppakorkeakoulu, AMK ja keskittymä erilaisia it-alan ja yksityisen terveydenhuollon toimijoita.

Sekä Kupittaan asemalta, että päärautatieasemalta on matkaa keskustaan kauppatorille alle 2 km. Helsinkiin verrattuna Turku on kompakti, ja tarjoaa normaalisti liikkumaan kykenevälle keskusta-alueella runsaasti palveluja miellyttävässä jokimiljöössä. Junayhteys jatkuu myös satamaan.
Minä en kyllä sanoisi että kupittaan asema on Yliopiston vieressä, matkaahan on varmaan kilometri. 2km alkaa olemaan jo autolla kuljettava matka, eli keskustaan molemmilta asemilta. AMK on kupittaan aseman lähellä. Päärautatieaseman vieressä ei ole yhtään mitään. Omalla autolla pääsee Turunkin tapauksessa sinne keskustaan, Yliopistolle, varmaan AMKkiinkin. Eli taas rautatie hienosti kiertää kaikki monet paikat kaukaa ja vie väärään paikkaan.

Turussa on kaupunkisuunnittelun ja kaiken muun kanssa niin valtavia ongelmia, etten kyllä hirveämmin kehuisi. Edes lähiö- ajatusta ei oikeestaan ymmärretä ollenkaan kun on kai liian kehittynyttä, taloja oksennellaan keskiaikaiseen tapaan sinne tänne infraa tai mitään muutakaan juurikaan kehittämättä.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
249 583
Viestejä
4 363 343
Jäsenet
72 431
Uusin jäsen
Renetsu

Hinta.fi

Ylös Bottom