• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Julkisia hankintoja - menikö oikein vai vetikö hyväveli-verkosto omaan taskuun?

Liittynyt
09.06.2023
Viestejä
976
Meinaat, että mamut ovat niitä, jotka Tampereella asuvat upouusilla asuinalueillam joille rakennetaan puukerrostaloja ja omakotitaloja? Vähän nyt eppäilen, vaikka ainahan mamut ovat syyllisiä kaikkeen.

Ehkäpä tuo johtuu enemmän alueen rakennustavasta, tuonne on infra rakennettu muutenkin valmiiksi ennen kuin asukkaat saapuvat. Esimerkiksi Lamminrahkan koulu on vielä isompi, mutta siellä oli aluksi vain seitsemän oppilasta alueelta (koulu toimi väistötilana toisille kouluille aluksi).
Mamuja kyllä kuskataan vähän sinne tänne. Oikeastaan olisi mahtavaa jos niitä kuskattaisiin juuri vähän arvokkaimmillekin alueille. Rikkauttahan on hyvä jakaa muillekin.
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 467
Saa nähdä runnotaanko tämä täysin idioottimainen "tunnin juna" nyt väkisellä läpi. Kustannusarvio 3 miljardia, eli todellisen loppukustannuksen voi kertoa vähintään kahdella.
 
Liittynyt
15.07.2022
Viestejä
433
Saa nähdä runnotaanko tämä täysin idioottimainen "tunnin juna" nyt väkisellä läpi. Kustannusarvio 3 miljardia, eli todellisen loppukustannuksen voi kertoa vähintään kahdella.
"Tunnin junan" kritiikissä fiksaudutaan idioottimaisesti tuohon merkityksettömään ajansäästöön. Oleellinen asia on tuplaraiteiden tuoma varmuus liikennöinnin sujumiseen. Tänä päivänä, jos olen menossa Helsinki-Vantaan lentoasemalle, käytän bussia Turun suunnasta sen toimintavarmuuden vuoksi.

Lisäksi se mahdollistaa raiteen kummassakin päässä tehokkaamman lähiliikenteen väleillä Lohja-Helsinki ja Salo-Turku. Näyttää vahvasti siltä, että logistiikassa siirrytään yhä enemmän sähköistyksen suuntaan. Siksi investoinnit siihen ovat pitkällä tähtäimellä järkeviä.
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 467
"Tunnin junan" kritiikissä fiksaudutaan idioottimaisesti tuohon merkityksettömään ajansäästöön. Oleellinen asia on tuplaraiteiden tuoma varmuus liikennöinnin sujumiseen. Tänä päivänä, jos olen menossa Helsinki-Vantaan lentoasemalle, käytän bussia Turun suunnasta sen toimintavarmuuden vuoksi.

Lisäksi se mahdollistaa raiteen kummassakin päässä tehokkaamman lähiliikenteen väleillä Lohja-Helsinki ja Salo-Turku. Näyttää vahvasti siltä, että logistiikassa siirrytään yhä enemmän sähköistyksen suuntaan. Siksi investoinnit siihen ovat pitkällä tähtäimellä järkeviä.
Harva siihen ajansäästöön sinänsä jumiutuu, muuten kuin että onhan se nyt aika paksua kutsua "tunnin junaksi" junaa, joka ei edes teoriassa ole lähelläkään tuntia matka-ajaltaan. Hankkeen ongelma ei ole se ajansäästö tai sen puute, vaan se, että edes palkatut konsultit ei vaan millään matematiikalla saa sitä taloudellisesti kannattavaksi vaikka yrittäisi kuinka luovasti laskea mukaan kerrannaisvaikutuksia sun muita, mikä tekee hankkeen jääräpäisestä eteenpäin puskemisesta varsinkin tässä taloudellisessa tilanteessa harvinaisen röyhkeää siltarumpupolitiikkaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 561
Saa nähdä runnotaanko tämä täysin idioottimainen "tunnin juna" nyt väkisellä läpi. Kustannusarvio 3 miljardia, eli todellisen loppukustannuksen voi kertoa vähintään kahdella.
Kuten ElReino kertoi, tällä hallituskaudella aloitetaan molempien päiden lähiliikenteen ratojen rakentaminen. Rahaa menee 400 miljoonaa. Iso raha sekin, mutta tuo 3 miljardista puhuminen on lähinnä kepulaista oppositiopolitiikkaa. Se on niin hienoa kun Kepu, tuo siltarumpupolitiikan äiti, valittaa siltarumpupolitiikasta kuten Jouni Ovaskan suulla nyt tekee. Tunnin juna oli kyllä epäonnistunut nimi. Nykyisinhän se on Länsirata.
edit: huomaan, että kirjoitukseni meni otsikon ja ketjun alustuksen ohjeen ohi. Sori siitä. Jatkan tarvittaessa jossakin muussa ketjussa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 467
Kuten ElReino kertoi, tällä hallituskaudella aloitetaan molempien päiden lähiliikenteen ratojen rakentaminen. Rahaa menee 400 miljoonaa. Iso raha sekin, mutta tuo 3 miljardista puhuminen on lähinnä kepulaista oppositiopolitiikkaa. Se on niin hienoa kun Kepu, tuo siltarumpupolitiikan äiti, valittaa siltarumpupolitiikasta kuten Jouni Ovaskan suulla nyt tekee. Tunnin juna oli kyllä epäonnistunut nimi. Nykyisinhän se on Länsirata.
edit: huomaan, että kirjoitukseni meni otsikon ja ketjun alustuksen ohjeen ohi. Sori siitä. Jatkan tarvittaessa jossakin muussa ketjussa.
Onko EU-komissio nykyään kepulainen? Nimittäin oli nimenomaan EU-komission arvio, että hankkeen kokonaiskustannukset olisivat noin 2.5 miljardia, josta noin kaksi miljardia suoraa persnettoa veronmaksajille. Ottaen huomioon, miten päin vittua nämä isot hankkeet yleensä Suomessa hoidetaan, niin jos jotakin niin kolme miljardia on varsin konservativiinen arvio.

Aiemmat kotimaiset tilausselvityksetkään eivät saaneet ilmastovaikutuksia millään muotoa laskettua positiivisiksi ja taloudellisetkin vaikutukset perustuivat johonkin täysin utopistisiin "henkilöraideliikenne kolminkertaistuu" tyylisiin haaveiluihin. Aivan pystyynkuollut hanke, tai ainakin pitäisi olla, mutta jotenkin jännästi turkulaissyntyiselle pääministerille tämä hanke on kovin korkealla prioriteetilla...
 
Liittynyt
25.02.2021
Viestejä
1 643
Työmatkalaisia saattaisi vaikka toimiva vakaa Internet yhteys kiinnostaa junassa vuonna 2024, mutta todistetusti se ei tätä hallitusta kiinnosta.

Toisaalta ei yllätä, että suomen talousosaajapuolueet maksaa velkamiljardeilla raidetta mikä maksaa itsensä takaisin ehkä seuraavan 200 vuoden aikana. Varsinkin jos se kotikylän äänestäjille näyttää samalla hyvältä.
 
Liittynyt
11.09.2023
Viestejä
586
Korruptio ei Suomessa ole ongelmaa. Tavallaan siihen keskittyminen on Suomessa jopa oire pahemmasta. Suomessa ongelma on kommunismi. Eli koulussa opetetaan jo innolla kuinka keskinertaisuus on tavoiteltavaa. Sitten vähemmän yllättäin kansainvälisesti keskinkertaisuus yritykseltä ei kiinnosta yhtään ketään.

Talous ei kasva. Sitten kommunismin hengessä Suomessa ei saa sanoa totuutta, eli sitä että on ihmisille aivan karmea asia, ettei taloutta saisi Suomessa kasvattaa.

Tunnin junan vauhteja voisi jatkaa vaikka Ouluun asti, jos Suomessa otettaisiin sellainen kevyt 5%/vuosi kasvuloikkailu aloittamalla järjenkäyttö. Minä ainakin tippuisin valittajajunasta kustannuksista samalla sekunnilla, kun kunnon talouskasvu Suomessa sallittaisiin.

Pari ilmaisneuvoa talouskasvuun:
1) Ilmastohöpötykset ulos kaikesta. Jos hyväksytään, että nyt on taloushätätila, niin ilmasto mäkeen vähemmän tärkeänä.
2) Valehtelijat mäkeen. Aina saman tien tiukka kysymys mikä on tarkka mekanismi, miten tienaillaan.
3) Parhaat kärkeen, ja keskinkertaiset ulos.
4) Uuteen teknologiaan koko ajan rajummin ja enemmän paukkuja vaikka olisi mikä. Sama kaava, eli vain silloin paukkuja kun yrityksen johto pystyy hyvin selkeästi artikuloimaan tekemisen, ja millä mennään maailman kärkeen.
 
Viimeksi muokattu:

Grazer

Make ATK Great Again
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 764
Ruotsin julkisista hankinnoista kyse, mutta eipä ole svenskeilläkään ihan putkeen mennyt, jos ovat tyhmyyksissän menneet kilpailutuksessa lupaamaan että rekisterikilpien valmistuksen voittaja saa täydet oikeudet ajoneuvorekisteriin.

Itsellä ei ymmärrys riitä että mitähän ruotsalaiset nyt panikoivat? Ei sille kilpivalmistajalle tarvitse antaa muuta tietoa kuin että tässä rekisterinumerot ja ajoneuvoluokat, joiden kilvistä kyse, prässätkää kiitos.

 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
249 496
Viestejä
4 359 764
Jäsenet
72 412
Uusin jäsen
dog4life

Hinta.fi

Ylös Bottom