Nykyiseen duuniin vaadittiin perusmuotoinen selvitys, ja se tehtiin sen jälkeen kun soittivat että otatko paikan vastaan ja mä vastasin kyllä. Paperit tehtiin valmiiksi jo haastattelussa, koska firma halusi saada selvityksen työn alle välittömästi rekrypäätöksen jälkeen. Meillä kun ei voi työskennellä jos selvitys ei mene läpi.
Jos et mitään ihmeellistä ole tehnyt niin en olis huolissani. Musta on tehty turvallisuusselvitys muistaakseni neljä kertaa eikä kertaakaan ole ollut ongelmia. Pari ylinopeussakkoa (pieniä) olen elämäni aikana saanut eikä vaikuttanut mihinkään.
Näin se mun mielestä kuuluisikin mennä. Tehdään ne selvitykset ensin, koska se on edullista kaikkien oikeusturvan kannalta. Ei se rekrytoiva firmakaan varmaan jaksaisi aloittaa uutta prosessia sen takia, että kalkkiviivoilla parasta ehdokasta ei voidakaan palkata. Tai pakkohan sen olisi aloittaa...
On minustakin näitä aikaisemmin haettu, mutta huoli ei olekaan minun nuhteettomuudesta vaan enemmänkin rekistereiden tietojen eheydestä ja siitä miten niitä tietoja tulkitaan ja käytetään.
Kuvitellaanpa tilanne, jossa kohdehenkilö on Niko Ranta-ahon lapsuudenkaveri. Kaapissaan hänellä ei ole luurankoja. Henkilö oli samoissa juhlissa Nikon vuokraamassa kämpässä, jossa poliisi suoritti teknistä tilakuuntelua. Henkilön ääni tallentui mikrofoneista ja yhdistettiin Suomen "kovimpaan" huumerikolliseen. Hänet on nähty myös paiskaamassa kättä Nikon kanssa, mutta mitään rikollista hän ei ole tehnyt, eikä edes tiedä Nikon huumehommista. Henkilö hakee töihin puolustusvoimille. Näkyykö hänestä merkintä selvityksessä, että hän on ollut yhteydessä huumerikolliseen ja vaikuttaako se rekrytoinnin tulokseen? Pitäis varmaan kylläkin kysyä tätä tietosuojavaltuutetulta...