Koeaikahan voi olla myös työntekijän etu. Halutessaan voi heittää hanskat naulaan millä sekunnilla tahansa.
No kyllä tämä foruumi on täynnä sitten eri mielipiteitä...
Ensinnäkin.... jos koeaika sinut irtisanotaan riittää syyksi koeaika ei sopiva ei tarvitse yhtään sen enempää perustella sitä ja työnantaja voi sanoa todistuksesa irtisanottu koeajalla.
Jos sinut ei irtsisanota koeajalla jos kyse on iso firma syy voi olla (näin on tapahtunut minulle ja monelle tutulleni) irtisanottu taloudellisista ja toiminallisista syistä. Jos ylläoleva syy ja se on CV:ssä niin ei muut työnantajat tuosta hermostu ja ei myöskään TE toimisto. Et ikinä saa karenssia jos haet työttömyystukea jos sinut irtisanotaan tuosta syystä.
Irtisanominen jos ei ole koeaika tai taloudellinen&toiminallisest syyt on helpommin sanottu kuin tehty. Silloin työnantaja pitää perustella se syy ja antaa varoitus ennen mitään irtisanomista.
Lopuksi jos nyt saa uuden työpaikan ei tarvitse olla sellainen joka sanoo uudelle työnantajalle että minä voin aloittaa huomenna.
Jos minä olisin työnantaja ja palkkaisin jonkun niin ei todellakaan anna minulle hyvää kuvaa jos hakija sanoo voin aloittaa sen 1-2 päivän sisällä työt ajattelisin että tuo ei ole sopiva hakija jos on jo työssä.
Työntekijällä usein jos irtisanoo itsenä on 2 viikon irtisanomisaika. Jos ne todella haluavat sinut se uusi työnantaja voi kyllä odottaa sen 2 viikkoa (ainakin jos IT ala tämä threadi on IT alan työpaikoista).
Teoriassa jos nyt jostain syystä sinulla olisi esim ulkomailla työpaikka tai muuten jostain syystä sinun sopimuksessa esim 4 viikon irtisanomis aika niin usein vanha työnantaja suostuu jos otat esim lomaa 2 viimeistä viikkoa vaikka palkaton loma jos lomapäiviä ei ole olemassa.
M
onessa työpaikkassa (esim. minun uudessa IT alan työpaikassa) saa enemmän työntekijä etuja kun koeaika on ohitse+mahdollisesti palkankorotuksen heti kun koe aika on ohitse.
Minulla on iloisesti 3 kuukauden koeaika 6 kuukauden koeajan sijaan. No täytyy myös sanoa jos en saa heti palkankorotusta 3 kk jälkeen niin en raivostu siitä, mutta ainakin kehtaan ottaa eka kerran puheeksi palkankorotus ja sitten esim 6 kk jälkeen otan uudestaan puheeksi jos ei vastaus 3kk kohdalla.
Lopuksi jotkut tekee esim.12 kuukauden määräaikainen sopimus.... sinun ei tarvitse kertoa mitään syytä TE toimistolle tai ex työnantajallesi jos et tee uutta sopimusta saman työnantajan kanssa kun se 12 kk on kulunut umpeen.
Voisin heitää takaisin sen että jos olet se GURU koodaja joka aina saa helposti nopeasti työpaikan? No eikö se silloin voi järjestää niin että sekä vanha ja uusi työnantaja ja Suomen valtio on tyytyväisiä? Esim määräaikainen sopimus viedän kunnialla sen sopimuksen loppuun asti ainakin. Jos pysyvä virka tai toistaiseksi niin sitten sinun pitää perustella se irtisanominen miksi irtisanot työpaikkasi, mutta sinun pitäisi silloin tietää se vastaus.
Minä en tiedä teistä muista mutta minä en halua sellaista CV tä joka on täynnä niitä kohtia oltu töissä 1-3 kuukautta vaihdettu taas työnpaikka koska irtisanoin itseni se ei anna hyvä kuvaa.
Kyllä minä osaan selittää miksi irtisanon itseni jos sen teen ja olen tehnyt niin n kertaa.
Tässäpä teille esimerkkinä tosi syy kun minä irtisanoin työpaikan... Syy halusin muuttaa takaisin Suomeen Ruotsista se oli yksi syy miksi irtisanoin työpaikan Ruotsissa. Minulla oli silloin uusi työpaikka tiedossa Suomessa.
Jos osasyy on se "epäpätevä syy" palkka 100-200 euron takia se ei näytä hyvältä CV:ssä jos tekee sen nopeasti alle vuoden työsuhteessa ja vähemmän innostaa minua. Jos puhutaan sanotaan 1000 euron brutto+

euro palkkaerosta (esim bruttopalkka 2500 euroa/kuukausi vanha työpaikka ja uusi työpaikka tarjoaa 3500 euroa/kuukausi).... niin se voi kyllä muuttaa minun mielipidettä hyvin nopeasti sen työpaikka vaihdon suhteen.