Mikä on palkka yli kymmen vuoden ohjelmointi kokemuksella? Kun osaa PHP/MySql/C#/C++? Tämän lisäksi osaan HTML5/CSS sekä tarvittaessa saan kohtuu hyvää jälkeä aikaan myös Photarilla. Eikä tässä vielä kaikki. On yli 20v kokemusta Linux-servuista. Kaiken tämän olen tehnyt harrastusprojekteinana. Ymmärrän kyllä tietoturvankin ainakin web-puolella. Referenssit löytyy kaikkeen mitä edellä mainitsin.
Tämä ei ole trollia mutta mua ei hyväksytty ohjelmointi kursseille ym. osaamisella. Sen sijaan ottivat nuoremmat kaverit kellä ei juurikaan havaintoa. Sehän onkin järkevää kouluttaa vuosia nuoria kun osaajakin olisi ollut tarjolla. Tokia nuoria pitää kouluttaa mutta ei millään pienellä firmalla ole varaa tälläiseen.
Parikin kertaa hain mutta sopivia hakijoita oli enemmän kuin vapaita paikkoja. Tälläinen syö oikeasti miestä. Siinä määrin, että aloin ryyppäämään oikein kunnolla.
Nimittäin hiljattain törmäsin tälläiseen työpaikkailmoitukseen missä toivottiin yli 10v kokemusta! Eli siis jotain ihmemiestä odotettiin mutta eivät viitsineet edes mainita mikä on edes perus palkka. Yliopiston työpaikka-ilmoituksissa tämä sentään mainitaan. Mutta näitä paikkoja ei ole juurikaan ja tietysti vaatimus-taso on eri luokkaa.
No mikä on realistinen palkka sitten tälläiselle kooderille? Entinen kaveri aloitti hommat pikavippi firmassa 2500E/kk PHP-kooderina noin 7v kokemuksella. Ei mikään töhö kaveri. Ei ollut PK-seudun paikka vaan Turusta. Se mitä tulee PHP-koodeihin niin nykyäänhän kaikki on jotain FrameWork settiä (FrameWork: pyörän uudelleen keksiminen aika pitkälti muutamia poikkeuksia lukuunottamatta: lahjakas kaveri kyllästyy hyvin nopeasti). Ja näitä PHP-FrameWorkkejäkin on yli 10 KPL!
Mä sain tehtyä 90% vastaavan natiivi-koodina! Ei tarvittu CakePHP:n yli tuhannen rivin wrapperia, että pääsee PHP:n sessioon kiinni
Kysymys, ostaisiko joku edes jotain PHP-koodia mikä on tehty FrameWorkillä? Itse en suostu koodailemaan millään FrameWorkillä. Se on niin kuin joutuisi vessan viemärin läpi puhumaan kännykällä samaan aikaan kun joku on asioilla pöntöllä.
Jos C++:lla meinaa saada edes jotain perus kamaa parempaa aikaseksi niin pitää olla sellainen kärsivällisyys lukea kymmenien metrien pituisia englannin kielisiä manuskoja päivä/viikko-kausia ellei satu tuuri käymään, että löytyy opettaja ketä osaa opettaa 1-kielellä. Silloin asiat nopeutuvat moninkertaisesti riippuen lahjakkuudestasi.
Onneksi ne eivät ole pystyneet kehittämään FrameWorkkejä näihin oikeisin ohjelmointi-kieliin kuten C#/Java/C++ ovat. Mä opein C-kielen perusteet puolivahingossa kun lähdin tekemään C++:lla. Paljon on mitä en osaa mutta ei kukaan ole seppä syntyessään. Mulla on kyllä muutamia referenssejä mistä kaikki eivät tykkää. Niinpä en laittanut niitä tähän postaukseen.
Jos nyt vaikeusasteita laitetaan niin C# on noin 2.5x vaikeampaa mitä PHP (pitää ymmärtää Windowsin data typet jne, mulla on sellainen oma ohjelma mikä auttaa tässä huomattavasti). Itselläni on yli 6v kokemusta .NET:stä (4-12h koodannut lähes joka päivä).
Mun oli pakko alkaa koodailemaan C++:lla tämän vuoden alusta koska C#-ohjelma tarvi "kalikan" mikä on "helpointa" toteuttaa C++:lla.
C++ taas on monta kertaa vaikeampaa mitä .NET (C-Sharp on sama kuin .NET), jos multa kysytään. Pitää olla vuosien kokemus ja yleinen koodauslahjakkuus tms. että pystyy edes jotain järkevää tekemään. Pelkässä IDE:n opettelussakin menee helposti kuukausia jos ei ole kunnon opettajaa. Mä en tee mitään huvin vuoksi. Se mitä mä teen on se, että siinä yhdistyy mun harrastus ja se mitä mä tarvin.
Mä olen opetellut kaiken itse mitä ohjelmointiin tulee ilman mitää kursseja tai kirjoja. Kaikki ohjeet olen lukenut englannin kielisistä artikkileista ja tietysti olen käyttänyt avointa lähdekoodia hyväksi. Mä opetan hetkessä sen mihin nää paska-kurssit ei pysty mihin mua ei valittu.
Jos oikea kooderi lukee tämän mitä kirjoitin niin ei C#:ssä tai C++:ssa toimi copy/paste vaan pitää ymmärtää kaikki. En kehuskele osaamisellani mutta tämän postin tarkoitus oli antaa ideaa tuleville koodareille.
Ylipäätänsä jotain järkevää keskustelua asian tiimoilta. Jossain meinaan mainostettiin, että opi koodamaan 3kk:ssa. LOL. Niin mitä tuossa ajassa oppii? Ellen nyt ihan väärin muista niin oliko se kauppalehti vai verkkouutiset.fi missä joku kirjoitti, että tarvitaan 2-3k uutta kooderia Suomeen.
Noh missä ne noin 3000 ohjelmtointi-alan työpaikka-ilmoitusta sitten ovat? Vai ovatko samat kaverit kirjoittaneet tämän ketkä sanoivat, ettei Suomen tarvitse maksaa valtion velkaa pois (ottivat esimerkkiä muista valtioista kuten Kreikka)? Otetaan uudella valtion lainalla lisää velkaa aikaisemman maksuun ja kohta ihmetellään kun tulee vaikeat ajat. Samaan aikaan jo valmiiksi korkeat verot nousevat köyhän kansan kustannuksella. Jos pien yrittäjät pitävät Suomea pystyssä niin miten käykään isommille epärehellisille?
Eihän kukaan järkevä ohjelmoija tee tälläisiä ohjelmia?
Mie pahoittelen kielenkäyttöäni tässä postauksessa mutta en pystynyt parempaan.