En kyllä itse ajatellut, että tämä it-alan matalapaine johtuu tekoälystä. Kyllä paljon on nyt sitä, että etenkin julkiset toimijat eivät voi investoida mihinkään uuteen ja päivityksiäkään ei oikein voida ottaa, kun ne maksaa niin hemmetisti. Varmasti yksityiselläkin puolella mieluummin nyt tässä epävarmassa tilanteessa lykätään it-projekteja, jotka eivät ole täysin välttämättömiä ja vanhalla pärjätään.
Itse en ole täysin vakuuttunut näistä datakeskusasioista. Puhun nyt poikkeuksellisesti hieman mutulla, koska en ole täysin perehtynyt asiaan. Mutta ottaen huomioon kaikki tämä sähköyhtiöiden puuhailu, sähköhintojen keplottelut ja kaiken maailman hintojenkorotukset ja lisämaksut sekä mm. valtavat tuulivoimalahankkeet, on tässä jotain outoa.
Tuulivoima on tuulesta riippuvaa eli luo vaihtelua tuotantoon ->epävakautta. Nämä tuulifirmat on ajettu keski-euroopasta pois paikallisten savustamina, kun pilaavat maisemat,asuinympäristöt ja tuovat luontohaittoja. Nyt on sitten keksitty Suomi, jossa kukaan ei näistä osaa oikein vielä älähtää tai ei riitä vielä paikallisilla keinot. Ainakin aikaisemmin näistä sai firmat kikkailtua kaikenmaailman tukiaisia,että käytännössä aika tuottavaa taisi olla vähän nakella tuulimyllyjä pystyyn ja kiillottaa firman mainetta. Edelleenkään ei taida olla oikein selvää, kuka korjaa romut noista.
Tämä sähköntuotanto nivoutuu näihin datakeskuksiin. Tuottaako tämä yhdistelmä lopulta normikuluttajalle ongelmia? Ainakin nyt vissiin on tulossa lisämaksuna tehomaksua myös yksityishenkilöille. Jos sähköstä on pula, laitetaan datakeskus alas vai ihmisten kodit? Veikkaan ihmisten kodit.
Toki tuo vähän rakennusvaiheessa töitä paikallisesti, mutta se ihmiset tuntuu kuvittelevan tuon jonain valtavana ikuisuustyömaana. Ei kai näin tietääkseni ole. Itse datakeskuksen pyörittäminen nyt ei vissiin paljoa porukkaa vaadi. Ja kuten sanoit: kaikki minkä voi, voidaan varmaan tehdä ulkomailla.
edit: tosiaan tuo loppu aika mutuilua, josta hyvin vähän on puhuttu, mutta hieman ohimennen näistä vilahtaa jossain jutuissa pätkiä. Ehkä myös toki aihealue, josta nyt ei todellakaan haluta nostaa yleistä keskustelua, koska se ei aja tiettyjen tahojen etua.