IT-alan työpaikat


Linkediniä selaamallakin melko selvää että paikkoja löytyy
Ei minusta kyllä ainakaan niiden omilla sivuilla näkynyt mitenkään poikkeuksellisesti. Aika samantyyppistä pestiä on nytkin, mitä niillä on ihan säännöllisesti haussa.

Tiedä paljonko noilla on ollu penkillä tai vapautumassa muista projekteista kavereita (sopivalla osaamisella) ja paljonko tuossa on HTP:inä tekemistä, niin noistahan se tulee, tarviiko miten paljon saada uutta kaveria.
 
Itse aloitin uran pienessä firmassa, olin muistaakseni kolmas palkattu työntekijä, eli firmassa oli tuolloin alle 10 työntekijää. Ensimmäinen asia, joka kannattaa ymmärtää on se, että oli titteli mikä hyvänsä, niin kannattaa varautua tekemään kaikenlaiset asiat itse. Ei esimerkiksi välttämättä kannata olettaa, että jos sinulla on läppärin kanssa ongelmia, niin joku muu hoitaa asian. Pienessä firmassa käytänteet saattaa myös olla miten sattuu. Homma toimii, koska tekijöitä on niin vähän, mutta jos on tottunut vaikka sellaisiin asioihin kuin versionhallinta tai automaatiotestaus, niin saattaa tulla yllätyksiä (silloin kun minä aloitin nuo ei tosin olleet aina isommissakaan firmoissa itsestäänselvyyksiä :). Toisaalta sitten on ihan eri tavalla mahdollisuuksia muokata prosessit haluamikseen ja tulet osallistumaan kaikkiin projektin vaiheisiin määrittelystä toimitukseen. Asiakkaatkin tulevat henkilökohtaisesti tutuiksi.

Toiset viihtyvät pienissä firmoissa, toiset ei. Pienen firman ongelma on, että niitä tuotteita ei ole välttämättä kuin se yksi. Jos alkaa kyllästyttää saman tunkkaaminen, niin oikeastaan on vain yksi vaihtoehto, eli uuden työpaikan hakeminen. Toiset taas tykkäävät tuollaisesta, tiedän tyyppejä jotka on ihan tyytyväisenä olleet samassa paikassa tekemässä samaa hommaa pari vuosikymmentä.
 
Toiset viihtyvät pienissä firmoissa, toiset ei. Pienen firman ongelma on, että niitä tuotteita ei ole välttämättä kuin se yksi. Jos alkaa kyllästyttää saman tunkkaaminen, niin oikeastaan on vain yksi vaihtoehto, eli uuden työpaikan hakeminen. Toiset taas tykkäävät tuollaisesta, tiedän tyyppejä jotka on ihan tyytyväisenä olleet samassa paikassa tekemässä samaa hommaa pari vuosikymmentä.
Yks ongelma näissä minusta ehkä se, että sitten oot naimisissa yhden tuotteen ja yhden tekkistäkin kanssa ja voi olla haastavaa pitää oma osaaminen relevanttina - varsinkin, jos tekkistäkki on joku kovin erikoinen. Ja voi olla vaikeaa löytää uutta hommaa, jos oma osaaminen on jotain sellaista, mille ei oo juuri käyttöä muualla. Itellä oli vähän näin ekassa talossa, minkä takia pyrinkin sit veks ja nykyään turvallisempi tilanne, kun osaaminen on sellaista, mille on suht laajasti kysyntää.

Tuttua ja turvallista toki varmasti se saman järjestelmän kanssa pelaaminen, kun tunnet läpikotaisin kaiken. Kai siinäkin puolensa versus konsulttihommat, joissa saa olla koko ajan opettelemassa jotain uutta ja ainakin ite säännöllisesti ihan pihalla jostain uudesta systeemistä :D
 
Yks ongelma näissä minusta ehkä se, että sitten oot naimisissa yhden tuotteen ja yhden tekkistäkin kanssa ja voi olla haastavaa pitää oma osaaminen relevanttina - varsinkin, jos tekkistäkki on joku kovin erikoinen. Ja voi olla vaikeaa löytää uutta hommaa, jos oma osaaminen on jotain sellaista, mille ei oo juuri käyttöä muualla. Itellä oli vähän näin ekassa talossa, minkä takia pyrinkin sit veks ja nykyään turvallisempi tilanne, kun osaaminen on sellaista, mille on suht laajasti kysyntää.

Tuttua ja turvallista varmasti se saman järjestelmän kanssa pelaaminen, kun tunnet läpikotaisin kaiken. Kai siinäkin puolensa versus konsulttihommat, joissa saa olla koko ajan opettelemassa jotain uutta ja ainakin ite ihan pihalla koko ajan :D
Pienen talon vahvuus on monipuolisuus, kun hoitaa palvelimet, softan ja tuen. Haitat ovat sitten nuo mainitsemasi. Suurissa joutuu erikoistumaan, mutta urakehitys talon sisällä onnistuu tiettyyn rajaan asti.
 
Pienen talon vahvuus on monipuolisuus, kun hoitaa palvelimet, softan ja tuen. Haitat ovat sitten nuo mainitsemasi. Suurissa joutuu erikoistumaan, mutta urakehitys talon sisällä onnistuu tiettyyn rajaan asti.
Onneks päässy aika monipuolisesti näissä isompienkin konsulttitalojen projekteissa tekeen sekä alustan pystytykset että softalogiikkaa. Ja toki jotain kiertävää supporttivuoroakin saanu bonuksena, mutta nykyisellään kanssakäymistä asiakkaan kanssa muutenkin jatkuvasti.

Varmasti on sitäkin, että se oma oma kaista on isossa talossa paljon kapeampi, jos on jotain tarkempia tiimejä ja rooleja, jotka tekee vaan jotain yhtä juttua. Onneks ei oo ite tuollaisiin oikein joutunut. Vois tuntua aika rajoittavalta..
 
Onko muilla samoja havaintoja? Tivin mukaan IT-alan työllisyys alkaa taas menemään parempaan suuntaan. Talouden taantumakin alkaa olla takana, mutta työllisyyden pitäisi alkaa parantumaan kunnolla vasta ensi vuoden puolella.

It-alan työmarkkinat elpyvät – ”lomautettuja otettu takaisin töihin”

”It-yhtiöissä leikkaukset ja lomautukset ovat melkein kokonaan loppuneet, eikä uusia ole näköpiirissä. Lomautettuja ihmisiä on otettu takaisin töihin. Ensimmäistä kertaa reiluun vuoteen on myös alkamassa yritysten omien akatemioiden ohjelmia, jossa haetaan esimerkiksi junioritason osaajia. Tämä on alalla hyvä mittari tulevasta”

Itse juuri YT-neuvotteluiden piirissä IT-alalla. Ihan hirveän isoa riskiä joutua pihalle ei ole, mutta silti pieni huoli tulevaisuudesta. Velkaa on ja käsitin työtilanteen olevan alalla huono. En nyt tiedä oikein, millaisiin hommiin hakisinkaan, jos kenkää tulee. KTM-paperit IT-tiedekunnasta ja työkokemus on aika pitkälti liiketoiminnan ja projektivetämisen puolella.

Sentään olen jonkun verran opinnoissa ja vapaa-ajalla koodaillut esim. Javaa ja Full Stackia, konffaillut Linux-servereitä ja työstänyt tietokantoja. Pilvestäkin on jonkun verran osaamista. Mitään sertifikaatteja ei kuitenkaan ole ja ylipäätään koen omaavani laajan perusosaamisen, mutta en ole erikoistunut mihinkään. Välillä tuntuu, että olen väliinputoaja tai sitten jo valmiilla perusosaamisella on mahdollisuus lähteä erikoistumaan johonkin tiettyyn asiaan. Toisaalta ehkä on myös hyvä ymmärtää monia asioita ja teknologioita esim. eri johtamisen rooleissa.

Jos nyt jäisin työttömäksi, niin varmaan koodaisin jonkun front end + back end -kokonaisuuden sekä tietokannan ja pistäisin kaiken nettiin. Tuonne voisi laittaa vaikka esittelyt itsestä, eli CV virtuaalisessa muodossa. En halua enkä varmaan osaisikaan olla pelkkä koodari, mutta tuolla ehkä vähän erottuu joukosta. Toki ei nyt vielä mitään hätää ole. Ja vaikka nykyinen paikka säilyisi, niin varmaan lähitulevaisuudessa olisi vähän mietittävä, mitä työuralta oikeasti haluan :D
 
Viimeksi muokattu:
Mä päädyin joskus YT’eitten jälkeen koodaajaksi, ja aloitin aika tyhjästä. Ei mulla ollut ajatuksena olla ”täysin koodaaja”, mutta se olikin tosi hauskaa. Osittain se ehkä johtu hyvästä työilmapiiristä ja kolleegoista.

Tein sitä muutaman vuoden, ja vaikka olin mielestäni ihan hyvä, rupesin epäilemään voisinko koskaan olla yhtä hyvä kuin ne parhaimmat mitä ihailin. Näin 15v myöhemmin olen tajunnut, että kyllä varmaan olisin voinut olla. Olihan ne tehnyt sitä yli 10v pidempään…

Joka tapauksessa siitä on ollut valtavan paljon hyötyä myöhemmin. Siitä lähtien olen työskennellyt lähellä koodaajia ja kokemus mahdollistaa ihan erilaisen yhteistyön.
 
Onko muilla samoja havaintoja? Tivin mukaan IT-alan työllisyys alkaa taas menemään parempaan suuntaan. Talouden taantumakin alkaa olla takana, mutta työllisyyden pitäisi alkaa parantumaan kunnolla vasta ensi vuoden puolella.
Näissä on eroja miten tarkastelee. Kokeneille osaajille on ollut kohtalaisesti töitä mutta junioreilla haastavampaa, varsinkin se ekan työpaikan saanti kun markkinoilla on paljon jo työkokemusta osaavia. Miten erotut ilman kokemusta siitä joukosta? Joo tiedän ”hyvä tyyppi” bla bla bla mutta se ei aina vaan riiitä.

Toinen aspekti on että hyvät firmat pystyvät jopa kasvamaan haastavissakin olosuhteissa, sitten on näitä kvartaalifirmoja jotka menevät tuulen mukana. Maine on myös tärkeä työntekijöiden silmissä kun nykyään tieto liikkuu hyvin nopeasti koodareitten verkostoissa.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Meillä on ainakin tasainen kasvu jatkunut, koska oma tuote kantaa. Mutta muutama asiakas on käsittääkseni pistänyt porukkaa lähiaikoina pihalle, ei isosti, mutta kuitenkin. Tiedän vain yhdestä tarkemmin ja sieltä lähti oikeastaan pelkästään tuoreita devaajia.
 
Kovin suurta notkoa ei ole meillä näkynyt. Rekryä oli hiljennetty ja painotettu seniorimpaan (nythän niitä oli tarjollakin) jonkun aikaa, mutta taas alkaa näyttää siltä että alle 10 vuoden kokemus riittää siihen että pääsee haastatteluun.

En ole seurannut myynnin puolta vähään aikaan, mutta johtopäätökseni on että asiakkaita kiinnostaa taas enemmän.
 
Tuntuu ainakin siltä että linkkarin rekryspammaus on taas saanut vauhtia hiljaisemman vaiheen jälkeen… kai tämä on jonkinlainen merkki paremmista ajoista
 
Kysynpä teiltä it-alan osaajilta. Onko it-alalla paljon käytössä sitä, että etätyössä täytyy työntekijän käyttää omaa yksityistä puhelintaan VPN:n sisäänkirjautumiseen? Eli siihen tulee soitto ja täytyy antaa koodi. Onko tämä teistä normaalia? Vai pitäisikö käytössä olla työantajan tarjoama puhelin.
 
Joka paikassa missä olen ollut, työnantaja on tarjonnut työpuhelimen tai sitten halutessaan on saanut valita puhelinedun. Luulisin tämän olevan ihan perusjuttuja joka puolella, meillä ei edes saa käyttää omaa laitettaan työasioiden hoitoon tietoturvasyistä.
 
Joka paikassa missä olen ollut, työnantaja on tarjonnut työpuhelimen tai sitten halutessaan on saanut valita puhelinedun. Luulisin tämän olevan ihan perusjuttuja joka puolella, meillä ei edes saa käyttää omaa laitettaan työasioiden hoitoon tietoturvasyistä.
Tässä etätyössä ei käytetä puhelinta mihinkään muuhun kuin tuohon VPN soittoon ja loput hoidetaan Teams puhelimella. Omasta mielestäni ei pitäisi käyttää tuohon VPN:n yhteydenkään muodostamiseen henkilökohtaista numeroa. On tullut myös aikoinaan vastaan sitä, että omaa tietokonettakin olisi pitänyt työntekijänä käyttää.
 
Tässä etätyössä ei käytetä puhelinta mihinkään muuhun kuin tuohon VPN soittoon ja loput hoidetaan Teams puhelimella. Omasta mielestäni ei pitäisi käyttää tuohon VPN:n yhteydenkään muodostamiseen henkilökohtaista numeroa. On tullut myös aikoinaan vastaan sitä, että omaa tietokonettakin olisi pitänyt työntekijänä käyttää.
Ei minullekaan tule työpuheluita kuin todella harvoin, tänä vuonna ehkä kaksi puhelua tullut, enkä itse ole soittanut yhtään. Mutta kun pitää olla puhelimella tavoitettavissa ja toi MFA hoituu puhelimella, niin työnantaja sen tarjoaa. Yleisestikin ottaen työnantaja vastaa kaikista laitteista, mitä työntekoon tarvitaan, ja sen tosiaan pitäisi olla ihan perusjuttuja IT-alalla. Ja varmaan monella muullakin alalla.
 
Kysynpä teiltä it-alan osaajilta. Onko it-alalla paljon käytössä sitä, että etätyössä täytyy työntekijän käyttää omaa yksityistä puhelintaan VPN:n sisäänkirjautumiseen? Eli siihen tulee soitto ja täytyy antaa koodi. Onko tämä teistä normaalia? Vai pitäisikö käytössä olla työantajan tarjoama puhelin.
Oman firman työntekijöillä on työpaikan luurit, mutta ostetulla konsulttivoimalla ei. Eli käytössä sitten saattaa olla henk koht liittymä tai sen konsulttipuljun liittymä, jolla myös tollasia MFA-asioita saattaa joutua hoitamaan.
 
Mulla on firman tarjoama puhelin, mutta en ole sitä käytännössä tainnut käyttää yhtään mihinkään. VPN tunnistuksen laitoin omaan puhelimeen erillisvahvistettuun lukittuun kansioon, ja se on ollut kaikille täysin ok.
 
Ei minullekaan tule työpuheluita kuin todella harvoin, tänä vuonna ehkä kaksi puhelua tullut, enkä itse ole soittanut yhtään. Mutta kun pitää olla puhelimella tavoitettavissa ja toi MFA hoituu puhelimella, niin työnantaja sen tarjoaa. Yleisestikin ottaen työnantaja vastaa kaikista laitteista, mitä työntekoon tarvitaan, ja sen tosiaan pitäisi olla ihan perusjuttuja IT-alalla. Ja varmaan monella muullakin alalla.
Tämä ei varmaan lohduta, mutta ei ole itsestäänselvyys täällä terveydenhuollossa :D Tietoturva on vähän mitä on..Samoin kuin lainsäädännön noudattaminen. On jotenkin niin hullua yrittää edes töitä sopia, kun ei täällä työsopimukset tai niiden sisältö merkkaa mitään.
 
Kysynpä teiltä it-alan osaajilta. Onko it-alalla paljon käytössä sitä, että etätyössä täytyy työntekijän käyttää omaa yksityistä puhelintaan VPN:n sisäänkirjautumiseen? Eli siihen tulee soitto ja täytyy antaa koodi. Onko tämä teistä normaalia? Vai pitäisikö käytössä olla työantajan tarjoama puhelin.

Mä oon muutamassakin firmassa tehnyt globaaleja identiteetin ja pääsynhallinnan projekteja ja tää vaihtelee aika paljon maakohtaisesti ja tehtäväkohtaisesti.

Suomessa yleensä työnantaja tarjoaa autentikointiin käytettävän laitteen jos työntekijän oletetaan tekevän etänä hommia. On se sitten puhelin tai esimerkiksi token.

Poikkeuksena yleensä on olleet työtehtävät joissa varsinaiselle etäkäytölle ei ole tarvetta mutta pääsy sallitaan omilla laitteilla esimerkiksi HR / palkanlaskennan sovelluksiin henkilökohtaista käyttöä varten.

Alihankkijoiden ja konsulttien sopimuksissa yleensä lukee että palveluntarjoaja vastaa työvälineistä mutta välillä on ollut kyllä ongelmiakin, kun sopimukset ei ole olleet kunnossa.
 
Viimeksi muokattu:
Melkein pitäisi olla eri numero työkäyttöön jonka voisi sulkea kun ei ole töissä. Itseäni ainakin on muutaman kerran häiritty lomalla, viimeisin sellainen että alkoi vähän harmittamaan tapaus. Loman kuitenkin pitäisi olla loma.

Aikaisemmin naureskelin kavereille jotka kantoivat kahta luuria..
 
Kysynpä teiltä it-alan osaajilta. Onko it-alalla paljon käytössä sitä, että etätyössä täytyy työntekijän käyttää omaa yksityistä puhelintaan VPN:n sisäänkirjautumiseen? Eli siihen tulee soitto ja täytyy antaa koodi. Onko tämä teistä normaalia? Vai pitäisikö käytössä olla työantajan tarjoama puhelin.
Meillä käytetään autentikaattoria omassa puhelimessa. Ei tule soittoja. Tosin VPN ei vaadi sitä, vaan eräät muut sovellukset kuten asiakkaan järjestelmiin pääsy.
 
Itsellä on kyllä työpuhelin, mutta pidän nykyään omassa puhelimessa sekä työliittymän että henkilökohtaisen liittymän SIM-kortteja. Ei tarvitse kantaa kahta puhelinta mukana ja tarvittaessa esim. lomalla voi laittaa työliittymän paussille. Aika harvoin tulee käytettyä työliittymää, mutta välillä asiakkaat soittelevat siihen. Työkaveritkin soittelevat henkilökohtaiseen liittymään, kun sen laitoin joskus firman tietoihin :D

Meillä VPN laitetaan päälle pääasiassa mobiilivarmenteen avulla. Itse poikkean valtavirrasta siinä, että käytän mobiilivarmenteen sijaan MobilePassia. Sen ja Microsoft Authenticatorin lisäksi en pidä muita työsovelluksia luurissa. Työsähköpostiin ja kalenteriin pääsee tarvittaessa selaimellakin.
 
Voi olla että foliohattu kiristää, mutta en huutelisi yksityiskohtaista tietoa työnantajien turvallisuuskäytännöistä tänne.
 
Suurin osa mfa työkaluista on sinänsä aika turvallisia ja ei siitä ole haittaa jos käytetyn työkalun nimi vuotaa. SMS sen sijaan voi olla riski monesta syystä.

Mutta aiheeseen, jos työn teko ei onnistu ilman puhelinta pyytäisin vähintään työpuhelinta tai jos itselle kiva vaihtoehto olisi tarjolla ottaisin työsuhdepuhelimen ja konffaisin siihen kaksi profiilia.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
256 062
Viestejä
4 448 421
Jäsenet
73 659
Uusin jäsen
zelga

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom